پایگاه خبری میدل ایست مانیتور بررسی می کند: آیا اسرائیل در آستانه جنگ داخلی است؟!

گروه جهان الف،   4011101122 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی می نویسد: «اینکه در مدت اخیر بارها مقام های اسرائیلی نسبت به وقوع جنگ داخلی و آنچه برادرکشی می خوانند، هشدار داده و می دهند، از بار منفی گسترده ای در اراضی اشغالی برخوردار است. این مساله بازتاب دهنده تنش و اوج گیری درگیری های کلامی و فیزیکی و تشدید قطبی گرایی بی سابقه میان سکولارها و اغلب جریان های افراطی مذهبی در اراضی اشغالی از جمله حزب صهیونیسم مذهبی است».

آیا اسرائیل در آستانه جنگ داخلی است؟!

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی با اشاره به اوج گیری تضادهای سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی و در عین حال افزایش هشدارهای مقام های ارشد رژیم صهیونیستی نسبت به انباشت بحران ها در این رژیم، به طور خاص به این نکته اشاره می کند که رژیم اسرائیل به تدریج در حال حرکت به سمت نوعی جنگ داخلی است. جنگی که جریان های سیاسی و رسانه ای صهیونیست از آن به مثابه "برادرکشی" میان یهودیان یاد می کنند. جنگی که از ظرفیت های فراوانی جهت نزدیک کردن اسرائیل به موقعیت فروپاشی و تقویت دستِ جریان مقاومت در مقابله با این رژیم برخوردار است. 

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می نویسد:

«مقام های ارشد اسرائیلی در روزهای اخیر هشدارهای جدی مبنی بر احتمالِ بالای وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی مطرح کرده اند. جنگی که به گفته آن ها نوعی برادرکشی میان یهودیان خواهد بود. مولفه تسهیل کننده و سرعت بخش به این موضوع نیز تقویت روز افزونِ جریان راست افراطی مذهبی صهیونیستی به رهبری «ایتامار بن گویر»، «بزالل اسموتریچ»، «آوی مائوز»، و سیاستمدار تندروی حزب لیکود و وزیر دادگستری کنونی رژیم اسرائیل یعنی «یاریو لوین» است. 

این تندروها اکنون در دولت بنیامین نتانیاهو قدرت قابل توجهی را کسب کرده اند. افرادی که اساسا ماهیت ائتلاف آن ها با نتانیاهو بر همین پایه استوار بوده و است که بتوانند سهم قابل توجهی از قدرت را به خود اختصاص دهند. این افراد مواضعی تهاجمی و به شدت افراطی در مورد موضوعاتی نظیر مذهب، دولت، ارتش، جامعه، سیاست، نظام قضایی، هویت دولت، و رابطه با فلسطینی ها اتخاذ می کنند. 

در این نقطه این سوال مطرح می شود که آیا بیانیه ها و یا مواضع آن ها حامل تهدیداتی جدی جهت وقوع یک جنگ داخلی واقعی در اراضی اشغالی است؟ یا خیر، اقدامات و موضع گیری های این طیف را باید صرفا ژست های سیاسی دانست که هدف اصلی آن ها به حاشیه بردن و تضعیف جریان های مرکزگرا و چپ در اراضی اشغالی است؟ یا اساسا شاید اهداف و نیات دیگری در پسِ اقدامات و رویه های اتحاذ شده از سوی آن ها است.  

رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل و وزیر جنگ این رژیم «بنی گانتس» احتمالا برجسته ترین فرد بوده که نسبت به وقوع جنگ داخلی در اسرائیل و یا آنچه برادرکشی خوانده هشدار داده است. وی این موضع‌گیری خود را در بحبوحه تلاش های جاری نتانیاهو برای انجام اصلاحات در نظام قضایی رژیم اسرائیل انجام داده است. در این راستا، شماری از ناظران و تحلیلگران برجسته اسرائیلی نیز هشدار داده اند که اگر اصلاحات نتانیاهو در نظام قضایی اسرائیل عملیاتی شود، این خود شروعی بر اوج گیری بحران ها و چالش های گسترده در عتمق اراضی اشغالی خواهد بود. در این زمینه «ایهود باراک» نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل هم هشدارهای مشابهی را مطرح کرده است. 

در عین حال، «ژنرال زویکا فوگِل» عضو ارشد حزب قدرت یهودی که تحت رهبری «ایتامار بن گویر» قرار دارد، خواستار بازداشت 4 چهره اپوزیسیون دولت کنونی اسرائیل شده است. این افراد: «یائیر لاپید» نخست وزیر سابق اسرائیل، «بنی گانتس»، «یائیر گولان» و «موشه یعلون» هستند. با این حال، نتانیاهو با این مساله مخالفت کرده و گفته که ما در چهارچوب های سیاسی خود نیروهای اپوزیسیون را بازداشت نمی کنیم اگرچه که دیگران هم حق ندارند، وزرای دولت را، نازی و یا دولتِ مستقر را رایش سوم خطاب کنند و نوعی نافرمانی مدنی را در میان شهروندان اسرائیل ترویج و تبلیغ کنند. 

چالش ها و درگیری هایی که اکنون در اراضی اشغالی با محوریت اراده نتانیاهو جهت اجرای اصلاحات در نظام قضایی اسرائیل ایجاد شده، تا حد زیادی نتیجه تغییرات گسترده سیاسی و عملی هستند که از دو دهه قبل روند شکل گیری آن ها آغاز شد. در این راستا شاهد حضور رو به رشد اعضای جریان راست افراطی و گروه های ملی‌گرا و مذهبی افراطی در نهادهای دولتی و کابینه رژیم اسرائیل هستیم. این قبیل طیف ها و گروه های سیاسی و اجتماعی هر کاری انجام می دهند تا شاید بتوانند چهارچوب های کلان حکمرانی در اراضی اشغالی را به نفع خود تغییر دهند. 

جریان راست افراطی پیروزی اخیر خود در انتخابات رژیم صهیونیستی را به مثابه فرصتی مهم جهت ایجاد تغییرات گسترده در اراضی اشغالی می بیند و به دنبال آن است که تا جای ممکن از بن بست سیاسی حاکم شده بر اراضی اشغالی در سال های اخیر و موقعیت ضعیف نتانیاهو در راستای اهداف و منافع خود استفاده کند. اگرچه این گروه‌ها از شانس بالایی جهت ایجاد برخی تغییرات در اراضی اشغالی برخوردارند با این حال، این تغییرات جدید احتمالا از عمق چندانی آنگونه که مطلوب جریان راست افراطی باشد، برخوردار نخواهند بود. 

ماه های آتی و تغییرات احتمالی که در قالب آن ها رخ خواهد داد، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در عین حال، ایجاد نوعی فضای فهم و ادراکِ متقابل میان نتانیاهو و شرکایش نیز از شانس کمی جهت تحقق برخوردار است. با این همه، حتی اجرایی شدن برخی تغییرات محدود و کوچک از سوی تندروهای صهیونیست در اراضی اشغالی، در نوع خود می تواند از اهمیت فراوانی برخوردار باشد. 

اینکه در مدت اخیر بارها مقام های اسرائیلی نسبت به وقوع جنگ داخلی و آنچه برادرکشی می خوانند هشدار داده و می دهند، از بار منفی گسترده ای در اراضی اشغالی برخوردار است. این مساله بازتاب دهنده تنش و اوج‌گیری درگیری های کلامی و فیزیکی و تشدید قطبی گرایی بی سابقه میان سکولارها و اغلبِ جریان های افراطی مذهبی در اراضی اشغالی از جمله حزب صهیونیسم مذهبی است. 

در این چهارچوب، اکنون به نحو عینی و گسترده ای شاهد اوج گیری شکاف ها و اختلافات میان سکولارها و تندروهای مذهبی صهیونیست و همین جریان های سیاسی-اجتماعی راست و چپ هستیم. مسائلی که همگی در کنار هم از خیزش گسترده بحران ها در اراضی اشغالی خبر می دهند. از این رو، بسیاری معتقدند که در آینده نَه چندان دور بایستی شاهد افزایش تنش ها میان نهادهای حکومتی رژیم اسرائیل و به طور خاص نوع رابطه دولت در اراضی اشغالی با دادگاه ها، ارتش و غیره باشیم. موضوعی که در نوع خود می تواند از تاثیرات بین المللی قابل توجهی نیز برخوردار باشد. 

به هر حال، اینطور به نظر می رسد که تعمیق تضادهای درونی در قالب ساختارهای اجتماعی و سیاسی اراضی اشغالی همچنان ادامه خواهد یافت و این موضوع موجب تقویت جبهه مخالفان رژیم اسرائیل به ویژه جریان مقاومت خواهد شد و البته که از چشم اندازی کلی نیز با توجه به ماهیت نژادپرستِ رژیم صهیونیستی می توان انتظار وارد آمدن ضربات جدی به موقعیت محلی، منطقه ای و بین المللی آن را داشت». 

 

لینک: 

https://www.middleeastmonitor.com/20230117-will-a-civil-war-break-out-in-israel

دیدگاه کاربران

محمد۲۸۷۹۹۸۷۰۳:۱۶:۰۴ ۱۴۰۱/۱۱/۸
بحث انتقام از قاتلین شهیدان قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس به کجا رسید؟!
ناشناس۲۸۸۰۳۷۲۱۳:۳۵:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۸
اسرائیل غده سرطانی و سگ هار منطقه است و باید از روی نقشه کره زمین محو شود.
ناشناس۲۸۸۰۴۲۲۱۴:۰۵:۳۷ ۱۴۰۱/۱۱/۸
تفاوت ما با شما در میزان صبر است. تفاوت فرش دستباف با ماشینی همینه. یکی رو دستگاه سه سوته تولید می‌کنه میده بیرون اما یکی رو باید گره به گره ببافی. تفاوت نتیجه هم که معلومه! حزب‌ا...، انصارا...، حشدالشعبی، فاطمیون، حیدریون، زینبیون، ... یه شبه بوجود نیامدن
ناشناس۲۸۸۰۰۹۰۰۸:۱۹:۰۱ ۱۴۰۱/۱۱/۸
اسرائیل به آخر کار خودش رسیده خونهای زیادی به پای اسرائیل ریخته شده و این خون ها باعث نابودی اسرائیل میشه.دیشب هم یه جوان فلسطینی دیواری امنیتی اسرائیل رو خراب کرد
ناشناس۲۸۸۰۲۰۳۱۰:۳۶:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۸
هرچی به 80 سالگی نزدیک می شوند محو شدنشان پر رنگ تر می شود
ناشناس۲۸۸۰۳۰۸۱۲:۳۵:۱۸ ۱۴۰۱/۱۱/۸
فعلا که اعراب یکی یکی با اسرائیل به صلح و تفاهم می رسند معلوم نیست این ادعای شما چطور قراره ثابت بشه !
ناشناس۲۸۸۰۲۰۶۱۰:۳۷:۲۰ ۱۴۰۱/۱۱/۸
شما این همه برای فلسطین زور میزنی ،برای کشور خودت زور میزدی وضعت بهتر بود.
ناشناس۲۸۸۰۳۷۵۱۳:۳۷:۱۱ ۱۴۰۱/۱۱/۸
تحریمهای ظالمانه ضد ایرانی بخاطر اسرائیل است اگر رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی نبود مردم کشورهای منطقه ارامش داشتند.
رضا۲۸۸۰۴۴۹۱۴:۲۹:۲۰ ۱۴۰۱/۱۱/۸
بعد از این شب تار سپیدی روز به ما هم خواهد رسید،فعلا شیطان و ایادیش جولون میدن،نوبت ما هم میرسه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  8. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  9. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  10. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  11. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  15. دور باطلی که تمامی ندارد!

  16. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  17. تضادی عجیب و پر ابهام!

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  22. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  23. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین