جای خالی تاثیرسنجی در ارزیابی برنامه های رسانه ملی

گروه فرهنگی الف،   4010522022

محمدزمانی در نشست "تاثیرسنجی برنامه های تلویزیون؛ چالش‌های امروز و سیاست های پیشرو" بر ضرورت تاثیرسنجی برنامه ها به جای تمرکز صرف بر نظرسنجی و میزان مخاطب در ارزیابی برنامه ها و شبکه ها تاکید کرد

جای خالی تاثیرسنجی در ارزیابی برنامه های رسانه ملی

نشست علمی «تاثیرسنجی برنامه‌­های تلویزیون؛ چالش­‌های امروز و سیاست­‌های پیش­رو»، با سخنرانی دکتر مجید محمدزمانی، چهارشنبه دوازدهم مرداد ماه در مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما برگزار شد. 

در این نشست دکتر مجید محمدزمانی، دکترای سیاست­گذاری فرهنگی ضمن تاکید بر ضرورت اثرسنجی محتوا از منظر فقهی، ملی (سیاست­های کلان) و سازمانی؛ به تبیین محدوده مفهومی «تاثیر» پرداخت و با اشاره به ادبیات پژوهش در حوزه تاثیرسنجی، ارزیابی انتقادی از پژوهش­‌های داخلی در این حوزه ارائه داد. بخش اصلی سخنرانی به معرفی روش چک­‌ لیست یا بازبینه  اختصاص داشت. این پژوهشگر حوزه رسانه و فرهنگ، با تاکید بر اینکه اجرای موثر تاثیرسنجی برنامه­‌های تلویزیونی، نیازمند چارچوب اثرسنجی است، چک‌­لیست را شیوه­ای نو در این عرصه دانست.

بخش پایانی سخنرانی، در برگیرنده پیشنهادها و سیاست­‌های رسانه­‌ای برای بهبود فرایندهای تاثیرسنجی با هدف ایجاد و تقویت تاثیرهای مطلوب و کاهش تاثیرات نامطلوب بوده است. از جمله این پیشنهادها می­توان به موارد ذیل اشاره نمود: 

 توجه به تاثیر برنامه بر مخاطب به جای تمرکز صرف بر نظرسنجی و اعلان میزان مخاطب در ارزیابی برنامه‌­ها و شبکه‌­ها؛
اثرسنجی برنامه­‌ها مبتنی بر چارچوب­‌های برخاسته از ارزش­‌های بومی-دینی؛
توجه به ویژگی­‌ها و نقش فعال مخاطب در فرآیند اثرسنجی برنامه؛
بهره‌‌ گیری از روش بازبینه جهت پرهیز از غفلت نسبت به گستره تاثیرات برنامه­‌ها؛
استفاده از معیارهای مشترک سازمانی و دانش تجمیع شده کاربردی در ارزیابی طرح­‌های برنامه ها؛
شناسایی اثرات احتمالی برنامه‌­ها پیش از تولید و پخش (مثلا بر مبنای پژوهش در فصل­‌های قبلی برنامه یا سریال)؛
به کارگیری روش‌­های متنوع در سنجش تاثیر متناسب با نوع تاثیر مورد نظر؛
اجرای تاثیرسنجی با همراهی و تعامل با عوامل تولید برنامه؛ 
ارائه پیشنهادهای کاربردی اصلاحی به برنامه سازان به منظور کاهش تاثیرات نامطلوب و ایجاد یا تقویت تاثیرات مطلوب برای تولیدات آتی.

 

مرکز تحقیقات صدا و سیما

در ابتدای این نشست که مدیران و پژوهشگران مرکز تحقیقات در آن حضور داشتند، دکتر آزاده سالمی، سرپرست گروه مصرف رسانه­‌ای، ضمن اشاره به برخی چالش­‌های نظری و روش­شناختی مطالعات اثرسنجی، به ضرورت­ اجرای این گونه پژوهش­‌ها تاکید کرد و هدف از برگزاری این نشست را آشنایی با فعالیت‌های پژوهشی حوزه سنجش تاثیر برنامه‌­های صداوسیما دانست.

با توجه به تجربیات پژوهشگران و مدیران مرکز تحقیقات در حوزه سنجش و تحلیل تاثیرات رسانه­‌ها، این نشست با مشارکت فعال آنان در طرح پرسش، بحث و نقد همراه گردید

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین