دکتر حسین راغفر در گفتگو با الف اقتصاد بدون ایدئولوژی نمی شود؛ باید بدانیم چه جامعه ای می خواهیم بسازیم!

گروه سیاسی الف،   4010123071 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«برای اداره هر اقتصادی در هر جای دنیا باید یک بینش و نگرش خاص وجود داشته باشد.باید ببینیم که می‌خواهیم در مسائل اقتصادی چه کارکردهایی داشته باشیم، کجا برویم، به چه دستاوردهایی برسیم و چه تصوری از آینده جامعه داریم و در پی ساختن چه نوع جامعه‌ای هستیم که پاسخ به همه این پرسش‌ها متأثر از یک نگاه ایدئولوژیک است.»

اقتصاد بدون ایدئولوژی نمی شود؛ باید بدانیم چه جامعه ای می خواهیم بسازیم!

به گزارش الف این روزها که به تعبیر دولتمردان، «جراحی اقتصادی» و هدفمندی یارانه ها آغاز شده است در تحلیل های سیاسی و اجتماعی از اقتصاد این پرسش مطرح است که سمت و سوی اقتصاد ما چیست؟  آیا اقتصاد ایران را در شرایط فعلی باید با توسل به آموزه‌های مکتبی اداره کرد یا اساساً به گونه‌ای عملگرایانه باید چرخ آن را گرداند؟ و آیا اساسا ممکن است که فعالیت های اقتصادی یک کشور فارغ از آموزه های مکتبی و پیشفرض های نظری خاصی انجام شود؟

دکتر حسین راغفر در پاسخ به این پرسش به سایت الف می گوید:  برای اداره هر اقتصادی در هر جای دنیا باید یک بینش و نگرش خاص وجود داشته باشد.باید ببینیم که می‌خواهیم در مسائل اقتصادی چه کارکردهایی داشته باشیم، کجا برویم، به چه دستاوردهایی برسیم و چه تصوری از آینده جامعه داریم و در پی ساختن چه نوع جامعه‌ای هستیم که پاسخ به همه این پرسش‌ها یک نگاه متأثر از یک ایدئولوژیک است.

این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد در همه جا متأثر از یک نوع ایدئولوژی است یادآور شد:  باید یک نوع نگاه به اقتصاد وجود داشته باشد چرا که انتظار از اقتصاد بهبود بخشیدن زندگی عموم مردم است.

به گفته وی در شرایط کنونی آنچه که الگوی مناسبی برای اقتصاد ایران است چیزی شبیه به الگوی کشورهای اسکاندیناوی است که بخش خصوصی در آن بسیار فعال است اما دولت با تنظیم مقررات و التزام‌بخشی به قوانین سعی کرده فاصله بین دستمزدهای بالا و پایین را در  حد منطقی و قابل قبول نگه دارد که خود به انسجام بیشتر اجتماعی می‌انجامد.

وی افزود: در مورد آنچه اقتصاد اسلامی خواند می شود درک متنوعی وجود دارد و به علاوه فاصله زیادی نیز با این خواسته ها در عمل دیده می شود.

توزیع برابر منابع باید در جامعه صورت بگیرد 

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: آنچه ما از کلمات نهج‌البلاغه درک می‌‌کنیم یک الگوی جامعه‌گرا و اجتماعی است که رهبران باید نزدیک به پایین‌ترین سطوح زندگی افراد زندگی کنند تا این معاشرت موجب طغیان گروه‌های فقیر در جامعه نشود. خوی اشرافیت به شدت در نهج‌البلاغه مذموم است به همین دلایل هم تأکیدات مؤکدی برای توزیع برابر منابع و دارایی‌ها بین آحاد جامعه عملاً مطرح است.

راغفر تاکید کرد: این توزیع ضرورتاً به معنای پرداخت یارانه نقدی نیست ولی فراهم کردن فرصت‌های برابر برای همه آحاد جامعه صرف نظر از نوع نگاه و باورها و حتی دین آنها، بلکه به صرف اینکه انسان هستند از اهداف آن است. حاکم اسلامی طبق آنچه که از نهج‌البلاغه درک می‌شود موظف هست فرصت‌های مادی و رشد را بین همه افراد جامعه به طور یکسان توزیع  کند. اما آنچه در ایران اتفاق افتاده متاسفانه نسبتی با این فهم از اقتصاد اسلامی ندارد.

خصوصی سازی در ایران در دیدگاه دچار اشکال است 

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی درباره عدم موفقیت خصوصی‌سازی در ایران گفت: مسئله خصوصی‌سازی در ایران در دیدگاه دچار اشکال است. خصوصی‌سازی فقط انتقال منابع بخش عمومی به بخش خصوصی نیست بلکه یک دیدگاه است که مسئولیت اجتماعی دولت را عملاً نادیده می‌گیرد و اداره جامعه را به بخش خصوصی واگذارمی کند که در ایران هیچکدام از اینها اتفاق نیفتاده است. راغفر درباره دولت سیزدهم و وعده هایی که داده گفت: دولت جدید هنوز فاصله  زیادی با آن وعده‌هایی که در طول انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرد دارد و از طرف دیگر به نظر نمی رسد برنامه متفاوتی از دولتهای گذشته داشته باشد و ضمن اینکه این دولت اصلا برنامه‌ اجرایی برای خروج از شرایط کنونی در اختیار ندارد.

راغفر اظهار امیدواری کرد که در  ماه های  آینده شاهد یک دولت منسجم‌تر و همراه با یک برنامه دقیق عملیاتی به منظور خروج کشور از بحران کنونی اقتصاد کشور باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۱۹۵۶۷۰۸:۰۸:۵۹ ۱۴۰۱/۳/۸
منافع ملی، حوزه یک کشور را پوشش می دهد. منافع ایدئولوژی، کل دنیا را پوشش می دهد. چطور می توان از منابع و سرمایه های محدود ملی خرج ایدئولوژی جهان شمول کرد؟ نتیجه این کار چیست؟!
ناشناس۲۵۱۹۷۷۹۱۱:۱۰:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۸
همین الان 5 میلیون تبعه افغانی در ایران نه مالیات می دهند و نه تعهدی به کشور دارند. فقط هزینه نان اینها را محاسبه کنید چقدر می شود؟
ناشناس۲۵۱۹۹۳۴۱۲:۴۴:۲۳ ۱۴۰۱/۳/۸
اتفاقا حضور افغانها در مجموع براي اقتصاد ايران بد نيست و نيروي مولد و كار هستند در چرخه توليد هستند. نان مفت نميخورند كه. و اصلا هم ايدئولوژيك نيست كارفرمايان ايرانى به كار انها احتياج دارند. ولي مساله ماليات ندادن درست هست.
ناشناس۲۵۲۰۳۲۴۱۶:۲۹:۵۸ ۱۴۰۱/۳/۸
حضور افغانها در بازار کار ایران تنها به نفع کارفرماهایی نظیرعبدالباقی است!!!!! هفته ای چند کارگر افعانی در حین حوادث کار جانشان را از دست می دهند؟ افغانها چند درصد بازار کار ایران را اشغال کرده اند؟ از بیت المال ایرانیان، چقدر صرف تغذیه، امور بهداشتی، آموزشی.... آنان می شود؟ آثار امنیتی حضور اینها در کشور چیست؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۵۲۰۴۸۴۱۸:۰۳:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۸
و ان لیس للانسان الا ما سعی و برای انسان بهره ای جز سعی و تلاش نیست تمامی ثروت های حرام و نامشروع باید ملی گردد والا اقتصاد به هیچ شکل درست نمی شود
رضا۲۵۲۱۶۸۴۱۴:۰۶:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۹
نیروهای کار و مولد کشور بعلت بیکاری و وجود کارگران افغان بیکار و شرمنده خانواده و سر خورده اند و. تنها کسانی از این موضوع راضی هستند که می توانند از کارگران ارزان قیمت افغانی سو استفاده کنند
ناشناس۲۵۲۰۰۴۱۱۳:۵۶:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۸
البته ایشان بابت نانشان مشغول به کار هستند، اینکه سیستم ما نتوانسته به صورت شایسته از ایشان مالیات دریافت کند (و البته در مقابل از حق بیمه و سایر خدمات اجتماعی بهرهمند شوند) مشکل سیستم است و نه کسانیکه سخت ترین کار ها را انجام می دهند.
ناشناس۲۵۲۰۱۲۳۱۴:۵۲:۱۰ ۱۴۰۱/۳/۸
تنها راه نجات اقتصاد ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع می باشد قانون وز کجا آورده ای تنها راه حل نجات اقتصاد
ناشناس۲۵۲۰۲۱۸۱۵:۳۳:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۸
بروید سر چهارراه های بزرگ ببینید کارگران ایرانی را چطور منتظرند که یک نفر بیاید تا به آنها پیشنهاد یک کار ساده بدهد. تا موقعی که کارگران افغان با نصف قیمت حاضرند کار کنند، آیا کسی سراغ کارگر ایرانی می رود؟
ناشناس۲۵۲۰۲۴۲۱۵:۴۳:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۸
اسم این کار نیست.از یک طرف کارگر افغانی استثمار اقتصادی می شود. از طرف دیگر کارگر افغانی جای کارگر ایرانی را پر می کند. نکته در این است که کارگر افغانی بدون بیمه و دادن مالیات و حقوق مکفی، ارزان است. اگر قرار است گران باشد، دیگر مزیتی ندارد!!!
ناشناس۲۵۲۱۸۳۸۱۵:۱۷:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۹
در گیلان که نیروی کار خارجی نیست و کارهای صنعتی به سختی و بشدت گران تمام میشود.
ناشناس۲۵۱۹۷۸۰۱۱:۱۳:۰۹ ۱۴۰۱/۳/۸
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
ناشناس۲۵۱۹۸۹۸۱۲:۲۲:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۸
امریکا چرا با وجود گرانی بنزین و شیرخشک 50 میلیارد دلار به اوکراین کمک کرد ؟!
ناشناس۲۵۲۰۰۷۶۱۴:۲۱:۰۲ ۱۴۰۱/۳/۸
قیاس مع الفارق
ناشناس۲۵۲۰۲۲۱۱۵:۳۴:۵۹ ۱۴۰۱/۳/۸
شما چطور می توانید وضعیت و توان اقتصادی آمریکا را با ایران مقایسه کنید؟؟؟!
ناشناس۲۵۲۰۲۲۵۱۵:۳۶:۰۳ ۱۴۰۱/۳/۸
مردم اوکراین قربانی رای دادن به یک دلقک شدند که از سیاست چیزی نمیدانست خود کرده را تدبیر نیست.
حسین زاده۲۵۲۰۲۳۲۱۵:۳۸:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۸
امریکا اینها را در حالی میدهد که اکثریت مردمش در رفاه بالاتر از متوسط هستند …
ناشناس۲۵۲۰۴۴۹۱۷:۳۷:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۸
آره 50 میلیون نفر هم هیچی نیست دارند از فقر می میرند!
ناشناس۲۵۲۰۲۷۱۱۵:۵۶:۲۲ ۱۴۰۱/۳/۸
قیمت شیر خشک در آمریکا به علت مشاهده آلودگی در محصول یکی از کارخانه ها و مرجوع کردن آن گران شده. تو غصه آن را نخور!
ناشناس۲۵۱۹۸۹۷۱۲:۲۱:۵۹ ۱۴۰۱/۳/۸
همانگونه که کدخدایتان انجام داده
ناشناس۲۵۱۹۵۶۸۰۸:۱۲:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۸
مادام که نفت است، پولش خرج هزینه ها می شود. هر وقت که نفت تمام شود یا فروشش به بنبست می خورد، اقتصاد کشور می شود در حد اقتصاد بورکینافاسو و اریتره.
ناشناس۲۵۱۹۶۶۵۰۹:۳۷:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۸
ببینید امارات و عربستان و قطر چطور دلارهای نفتی خود را صرف توسعه زیر ساخت های کشور و خرید سهام شرکت های بزرگ می کنند.
ناشناس۲۵۱۹۷۸۶۱۱:۱۵:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۸
عربستان فقط ظرف 4 ماه اخیر، بیش از 8 میلیارد از سهام کمپانی هایی چون بوئینگ، متا.... را خریداری کرده است!
ناشناس۲۵۱۹۹۲۸۱۲:۳۸:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۸
اينها ظاهر هست با ٤ موشك به جده و دبي سهامشون نصف ميشه.
ناشناس۲۵۲۰۲۶۵۱۵:۵۲:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۸
در آن صورت فکر کردی عربستان و امارات دست رو دست گذاشته شما را نگاه می کنند؟ فکر می کنی آنها موشک ندارند؟؟؟!
ناشناس۲۵۲۰۲۶۹۱۵:۵۴:۱۸ ۱۴۰۱/۳/۸
سهام آنها در بورسهای لندن و نیویورک است. جایشان از گاو صندوق خونه تو امن تر است!!!
ناشناس۲۵۲۱۵۳۴۱۲:۳۱:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۹
قدرت ایران را با این کشورها مقایسه می کنی؟
ایرانی۲۵۲۰۰۶۷۱۴:۱۳:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۸
پهلوی دوم هم سهام یکسری از شرکت های غربی روخرید(بهتره بگیم رورشد تکنولوژی درغرب سرمایه گذاری کرد) اما بعد انقلاب به راحتی توسط امریکا توقیف شد...
ناشناس۲۵۲۰۳۴۳۱۶:۳۶:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۸
بسیاری از آنها بعد از انقلاب فروخته شدند. بعضی از آنها هنوز هم وجود دارند. منتها به خاطر تحریم ها عوایدشان به ایران داده نمی شوند.
ناشناس۲۵۲۰۲۹۹۱۶:۱۷:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۸
البته من بیشتر هزینه‌های عربستان و امارات که صرف خرید سلاح و استفاده اون در یمن میشه به چشمم اومده، روزی ۲۰۰میلیون دلار هزینه عربستان در یمن، کم نیست!!
ناشناس۲۵۲۰۶۷۲۲۰:۵۸:۰۹ ۱۴۰۱/۳/۸
اصلا عربستان داره ینقدر هزینه می کنه حرف شما هم درسته ولی ایا عربستان با این هزینه ای که می کنه وضع مردمش هم مثل ماست؟ هرروز توی یک صف هرروز گرونی و بدبختی و فساد؟
ناشناس۲۵۱۹۶۷۹۰۹:۴۶:۰۲ ۱۴۰۱/۳/۸
ظرف یک دو ماه اخیر، نفت تحریمی روسیه و ونزوئلا رقیب نفت ایران در بازار خاکستری نفت شده اند. به نوشته رویترز، فروش نفت ایران در یک ماه اخیر به یک سوم کاهش یافته است!
ناشناس۲۵۱۹۷۹۱۱۱:۱۷:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۸
عجب مگر قبل آن نفت روسیه در بازار نبوده؟یک طوری می گویید که تازه در روسیه و ونزوئلا نفت کشف و می فروشند!
ناشناس۲۵۱۹۹۱۷۱۲:۳۰:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۸
مسابقه تخفیف بین ایران و روسیه و ونزوئلا در گرفته است. سه کشوری که تحریم نفتی هستند. روسیه سر کیسه را بد جوری شل کرده و مشتری های ایران را پرونده. درک این ماجرا اینقدر سخت است؟؟؟
ناشناس۲۵۱۹۹۳۰۱۲:۴۱:۰۷ ۱۴۰۱/۳/۸
فهمیدن این مسئله خیلی سخته که قبل از جنگ اوکراین، روسیه در بازار آزاد نفت حضور داشت و اگنون در بازار خاکستری؟!
ناشناس۲۵۱۹۹۴۵۱۲:۵۱:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۸
نه الان روسیه به دلیل تحریم زیر قیمت جهانی و زیر قیمت ما می فروشد برای همین بازار ایران به سمت روسیه تمایل پیدا کرده است
ناشناس۲۵۲۰۰۴۷۱۴:۰۰:۱۰ ۱۴۰۱/۳/۸
در بازار سیاه نبود! به قیمت معامله می شد. نیازی نداشت تخفیف آنچنانی دهد تا خریداری پیدا کند که حاضر به پذیرش ریسک تحریم باشد. ایران 25 درصد زیر قیمت می فروخت، ولی روسیه نیز پس از تحریم تخفیف داد، آنهم 30 درصد و بخش قابل توجهی از مشتریان ریسک پذیر ایران را در رقابت تخفیف (فروش مفت اموال یک ملت توسط حاکمان در برها ای از تاریخ) بدست آورد!
ناشناس۲۵۱۹۹۵۱۱۲:۵۷:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۸
آن وقت جای خالی نفت روسیه در بازار روشن چگونه پر شده؟
ناشناس۲۵۲۰۱۲۵۱۴:۵۲:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۸
بر منطق اینها روسیه آمده خاکستری و جای ایران گرفته تازه با 10 میلیون بشکه در روز و ایران در بازار روشن جای روسیه گرفته
سعید۲۵۲۰۱۴۵۱۵:۰۵:۲۱ ۱۴۰۱/۳/۸
نفت امریکا
ناشناس۲۵۲۱۵۳۶۱۲:۳۲:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۹
امریکا توان تولید 10 میلیون بشکه اضافه دارد؟
ناشناس۲۵۱۹۷۴۴۱۰:۲۶:۴۳ ۱۴۰۱/۳/۸
چندین سال به دلیل تحریم نتوانستیم نفت بفروشیم ؛ چرا هیچ چیز درست نشد؟ اشکال در جای دیگر است
ناشناس۲۵۲۰۰۴۹۱۴:۰۱:۴۴ ۱۴۰۱/۳/۸
اشکال از آنجاست که مسببین وضعیت و آنها که در عافیت خود و اطرافیانشان چوب حراج بر جان و مال یک ملت زده اند، حس پیروزی دارند و برای هم هندوانه قاچ می کنند و لذت می برند!
ناشناس۲۵۲۰۳۰۲۱۶:۱۹:۵۹ ۱۴۰۱/۳/۸
خب باید ببینی اونی که قرار بوده درست کنه کی بوده!؟ اگه کسی بوده که می‌گفته آب خوردن ما هم به خارج از کشور وابسته‌ست، خیلی هم نباید ازش توقع داشت!!
ناشناس۲۵۱۹۵۷۰۰۸:۱۴:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۸
در این چند دهه اقتصاد کشور وابسته تر به فروش نفت و خام فروشی شده است. هیچ کار مثبتی در زمینه اقتصاد انجام نشده که هیچ، اقتصاد رشد منفی هم داشته است!!
ناشناس۲۵۱۹۵۷۵۰۸:۱۷:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۸
اقتصاد این مملکت، مانند کشت دیم است. باید دائم سرها به بالا باشد که شاید باران رحمتی از آسمان نازل شود! مثلاً فروش نفت بیشتر شود یا بحرانی در جهان بوجود آید تا نفتمان را گرانتر بخرند!
ناشناس۲۵۱۹۵۸۱۰۸:۱۹:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۸
از سالها پیش برنامه ریزی کردند که ایران در سال 1400 سرآمد کشورهای منطقه شود! اکنون در سال 1401، ایران بالاترین نرخ تورم، اقتصاد ورشکسته، یارانه و بزودی کوپن نان خواهد داشت! این چه نوع برنامه ریزی بوده است؟؟؟
ناشناس۲۵۲۰۳۰۸۱۶:۲۲:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۸
اشکال این بوده که هیچ کسی توی این برنامه‌ریزی وجود دولتی مثل روحانی رو پیش‌بینی نکرده بوده!! باز هم همین که زنده موندیم خدا رو شکر!!
ناشناس۲۵۱۹۵۸۵۰۸:۲۱:۰۴ ۱۴۰۱/۳/۸
تا زمانی که در این مملکت جایگاه علم، به خصوص علم اقتصاد به رسمیت شناخته نشود، هیچ مشکلی حل نمی شود.
ناشناس۲۵۱۹۵۸۷۰۸:۲۲:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۸
وضعیت کنونی اقتصاد کشور نتیجه تصمیم گیری های هردمبیلی توسط مسئولانی است که مدارک تحصیلی خود را با سهمیه و بدون امتحان دریافت کرده اند.
ناشناس۲۵۱۹۷۲۵۱۰:۰۸:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۸
تا الان کسانی که مدارک شان را از غربی ها گرفتند بیشتر در کشور جولان دادن!!
ناشناس۲۵۱۹۸۱۵۱۱:۳۲:۱۱ ۱۴۰۱/۳/۸
دانشگاه امام صادق مرکز تولید مدیر در این کشوره
ناشناس۲۵۱۹۸۸۹۱۲:۱۹:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۸
عزیزم این دوره بیشتر از امام صادق آمدن در حالی که قبلا خیلی کم بودن
ناشناس۲۵۲۰۲۶۰۱۵:۴۹:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۸
دوره های قبل هم دانشگاههای قلابی که وجود خارجی نداشتند، مانند دانشگاه هاوایی، می آمدند.!!!!!
ناشناس۲۵۱۹۹۰۵۱۲:۲۴:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۸
طولانی ترین و شدیدترین تورم بعد از انقلاب را در سالهای 97 و 98 و 99 و 1400 با وجود مدیران غربگدا تجربه کردیم.
ناشناس۲۵۲۰۳۱۵۱۶:۲۴:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۸
البته تا اونجا مه من می‌دونم رئیس‌جمهور یک حقوقدان بود که اتفاقا انگلیس دکتری گرفته بود، وزیر خارجه هم یک خبره زبان دنیا بلد بود که اتفاقا آمریکا دکتری گرفته بود! برجام هم آشی بود که ایشان برای ملت طبخ کردن!!
ناشناس۲۵۱۹۵۹۲۰۸:۲۵:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۸
علم اقتصاد و علم سیاست در هم تنیده هستند. وقتی تصمیمات خلق الساعه و رادیکال سیاسی گرفته می شود، اقتصاد هم در همان لحظه واکنش منفی نشان می دهد.
ناشناس۲۵۱۹۵۹۵۰۸:۲۷:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۸
تا فساد سیستماتیک خشکانده نشود، چیزی درست نمی شود. اول باید اراده مبارزه با فساد به وجود آید.
ناشناس۲۵۱۹۶۷۱۰۹:۴۱:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۸
فساد برای جماعتی مانند عسل شیرین است.
ناشناس۲۵۱۹۶۱۲۰۸:۳۹:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۸
اونوقت ایدئولوژی بدون اقتصاد می شود؟
محسن۲۵۱۹۶۱۴۰۸:۴۱:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۸
شما لطفاً هیچی نسازید ممنونیم از شما
ناشناس۲۵۱۹۶۶۳۰۹:۳۷:۰۴ ۱۴۰۱/۳/۸
نفت یک ثروت است.کشورهای خاورمیانه و تولید کننده ها با فروش آن و کشورهای غربی با کمک به استخراج آن پول در می آورند و اینکه بگیم نفت جمع شود یه حرف کودکانه است.مگر اینکه داد و ستد دیگری شکل بگیرد
ناشناس۲۵۱۹۸۰۹۱۱:۲۷:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۸
شما نفت می فروشید و با آن حقوق می‌دهید و در کنار می شود افزایش چاپ پول برای آن و تورم وقتی دلالی در ایران آزاد هست منتهی آن ها کمترین مورد می شود حقوق و دلالی هم آنچنان آزاد نیست که می شود رفاه بیشتر
ناشناس۲۵۱۹۹۳۷۱۲:۴۵:۳۷ ۱۴۰۱/۳/۸
یعنی نفت نفروشیم نباید حقوق بدهیم؟!
ناشناس۲۵۱۹۶۸۱۰۹:۴۷:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۸
اقتصاد یعنی داد و ستد با دنیا
ناشناس۲۵۱۹۶۸۶۰۹:۴۸:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۸
 در دنیای امروز برای مدیریت اقتصاد کشور حتما و حتما باید با جهان تعامل داشت. اگر یک کشور به دلایل ایدئولوزیک با کشورهای دارای اقتصاد قوی تعامل نداشته باشد اقتصادی قوی نخواهد داشت. ایدئولوژی در خلا به وجود نمی‌اید. یعنی ایوئولوژی در بستر جامعه شکل می‌گیرد. ایدئولوزی متناسب با جامعه و از طریق تصارب آرا بین همه گروه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. آن هم در جامعه‌ای که اقتصاد سالمی دارد و مردمش از رفاه نسبی برخوردار هستند.
ناشناس۲۵۱۹۸۰۴۱۱:۲۳:۵۵ ۱۴۰۱/۳/۸
پس بگو چرا کوبا با تحریم سنگین ولی با تورم 5 درصدی زندگی می‌گذارند یا در همین کشور خودمان با تحریم سنگین تر صنعت نظامی و خیلی صنایع دیگر سرآمد دنیا هست! تازه تعامل هم هست منتهی تعامل مد نظر جنابعالی که مشخص هست دنبال چی هستید فقط نیست!
بیژن۲۵۲۰۱۳۷۱۵:۰۰:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۸
چرا کوبا؟ راه دور نرو. همین افغانستان زیر گوشمون. قرقیزستان چطوره؟ یا تاجیکستان؟ تا وقتیکه شما سطح رفاه عمومی, تولید ناخالص ملی و حجم اقتصاد رو لحاظ نکنی, نتیجه قضاوت درمورد شرایط اقتصادی یک کشور توام با همین حد کوتاه بینی میشه. کوبا در کجای اقتصاد دنیا قرارداره؟ تاثیرگذاریش چقدره؟ وضع زندگی مردمش چطوره؟
ناشناس۲۵۲۰۴۳۷۱۷:۳۲:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۸
از این نگاه که می گویید گرانی و تورم به خاطر تحریم و عدم تعامل خیانت بار شماها هست! و متال کوبا آورده شد!
ناشناس۲۵۱۹۹۰۸۱۲:۲۶:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۸
تنها راه نجات ایران حذف غربگدایان از صحنه سیاسی و مدیریتی کشور است.
جواد۲۵۱۹۶۸۹۰۹:۴۹:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۸
اقتصاد ایدئولوژی زده میشود اقتصاد شوروی سابق میشود اقتصاد چین زمان مائو میشود زیمباوه و ونزئولای چاورز و مادرو و ایران خودمان
ناشناس۲۵۱۹۷۳۳۱۰:۱۵:۰۳ ۱۴۰۱/۳/۸
این دولت نظارتی در کنترل بازار و قیمت ها ندارد و همه چیز به امان خدا رها شده است.
علیرضا۲۵۱۹۷۶۱۱۰:۴۵:۵۵ ۱۴۰۱/۳/۸
اقتصاد علم است و علم مناسبات مربوط به خود را دارد ایدیولوژی نهایت کاری که می تواند بکند این است که از علم ( با پذیرش مناسبات مربوط به آن علم ) برای مقاصدش بهره برداری کند. اتفاقی که در این 40 و اندی سال افتاده این است خواسته اند علم را به پابوس ایدیولوژی بیاورند و این شده که شده "علم مناسبات مربوط به خود را دارد"
ناشناس۲۵۱۹۷۹۵۱۱:۲۰:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۸
ساعت خواب در اقتصاد هم برنامه کلی وجود داشته منتهی دولت ها خودشان از نو اقتصاد در می کردن و بدون بازخواست تحویل دولت بعدی می دادن
ناشناس۲۵۱۹۷۸۸۱۱:۱۵:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۸
از مشکلات اینه که تصمیم گیری در کشور ما فردیه و توسط فرد انجام میشه. یعنی یک نگرش و آینده نگری و برنامه ای برای اینده وجود نداره.هر فردی که روی کار میاد بسته به فهم خودش از شرایط سعی میکنه یه گوشه رو دست بندازه و بالا بیاره.فکر میکنم منظورشون از ایدولوژی همین نگرش و نقشه راه باشه که این رو باید کسانی که علم اقتصاد میدونند تعیین کنند کار سیاستمداران نیست
باهر۲۵۱۹۸۳۶۱۱:۴۷:۴۶ ۱۴۰۱/۳/۸
طبق فرمایشات آقای راغفر یعنی مملکت بصورت روزمرگی اداره میشود و هیچ هدف گذاری و برنامه ریزی و ...وجود ندارد...
ناشناس۲۵۱۹۸۵۱۱۱:۵۸:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۸
... برنامه ۲۰ساله چی شد؟ بخدا چهارتا وزیر و رییس جمهور وارد کنیم بهتره تا اینکه هر چهارسال میلیاردها تومن صرف انتخابات مجلس و دولت بشه اخرش میندازن گردن قبل خودشو و هی دور باطل تکرار میشه
ناشناس۲۵۱۹۹۲۹۱۲:۳۹:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۸
مشاوران صندوق بین المللی پول اخراج کنید حل می شود
ناشناس۲۵۱۹۹۸۶۱۳:۱۶:۱۸ ۱۴۰۱/۳/۸
اساس اقتصاد ما اسلامى است و بر مبناى نهج البلاغه منتهى در اجرا توسط افراد نااشنا به اسلام به مشكل بر خورده. كاش با عزيران كارشناس خبره رشته اقتصاد اسلامى بيشتر مصاحبه ميكرديد.
ناشناس۲۵۱۹۹۹۰۱۳:۱۸:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۸
این نظر شخص شماست و هیچ مبنای اقتصادی و اید ... ندارد مثلا ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم چیزی به نام اقتصاد مسیحی یا یهودی ندارم
ناشناس۲۵۲۰۴۴۲۱۷:۳۴:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۸
اقتصاد اسلامی نداریم؟ هزار سال هست که داریم ولی اجرا کامل نمی شود
ناشناش۲۵۲۰۲۵۲۱۵:۴۷:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۸
اقتصاد وقتی دولتی شد ایدئولوژیک هم میشود و یعد هرکس سرمایه ای دارد برمیدارد و در میرود بعد دولت میماند و منابع محدود و هزینه های نا محدود از آرزوهای بلند! و بعد ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین