عامل زیان خودروسازها ؛ تحریم یا ناکارآمدی؟!

هیرش سعیدیان،   4000823040 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
عامل زیان خودروسازها ؛ تحریم یا ناکارآمدی؟!

پس از آنکه در فراز و فرودهای مختلف، بین سازمان بورس، وزارت صمت و شورای رقابت، وزارت صمت اعلام کرد که به اصطلاح پروسه قیمت گذاری خودرو را در اختیار گرفته است، خودروسازان مجاز شدند که نرخ کارخانه خود را افزایش دهند. 

این خبر بلافاصله در بازار تاثیر گذاشت و افزایش 14 تا 19 درصدی قیمت خودروهای دو شرکت بزرگ خودروساز را در پی داشت. پس از این مسئله و افزایش عجیب نرخ خودور مانند پراید SE 151 به حدود 170 میلیون تومان، رئیس جمهور دستور لغو این تصمیم را صادر کرد. البته به زبان فنی تر، رئیس جمهور دستور لغو مصوبه را صادر نکرد، تنها تقاضا کرده است که ستاد تنظیم بازار در این خصوص تصمیم بگیرد. 

اما چرا وزارت صمت چنین در مسیر افزایش قیمت کارخانه خودروسازها گام بر می دارد؟ هر دو خودرو ساز اعلام کرده اند که زیان ده هستند و تنها چاره کار، افزایش قیمت محصولات است. 

بر اساس صورت های مالی منتشر شده توسط سازمان نظارت بر ناشران بورس، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سال 1399 جمعاً زیان 145 درصدی ثبت کرده اند. آنها همچنین در سال 99 نسبت به سال پیش از آن، 50هزار میلیارد تومان زیان انباشته در کارنامه سه‌ماه آخر سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. خودروسازها دلیل این زیان را 3 عامل تحریم و رکود تورمی و افزایش قیمت مواد اولیه ذکر کرده اند. 

با این همه، هستند منتقدان و کارشناسانی که نظری بر خلاف آنچه خودروساز ابراز می کند. 

طیف منتقد با اشاره به انحصاری بودن بازار ایران و عدم امکان واردات، زیان انباشته در خودروسازی ها را ناشی از ناکارآمدی، از هم گسیختگی مدیریتی و فساد، برشماری می کنند. 

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در برنامه چوب خط شبکه افق به وجود چند هزار آقازاده در دو خودرو ساز بزرگ اشاره کرد. به گفته این کارشناس، چون مدیران خودروسازی ها در یک فرایند سیاسی و نه شرکتی، انتخاب می شوند، اغلب به فکر منافع سیاسی خود هستند تا منافع شرکت. در حال حاضر در اثر همین فرایندهای سیاسی، صدها مدیر سابق دولتی اعم از رئیس حراست، نماینده مجلس، فرماندار و استاندار سابق، بدون داشتن هیچ دانش مرتبط در دو خودروسازی بزرگ کشور، سمت مدیریتی دارند. 

به گفته یک استاد دانشگاه علم و صنعت، صدها پست مدیریتی بدون آنکه نیازی به آنها باشد، ایجاد شده اند تا این تازه واردان به صنعت خودرو، گرامی داشته شوند. هر دو خودروساز، قطعات مورد نیاز خود را از دو طریق تامین می کنند؛ واردات و خرید از شبکه قطعه سازی کشور. 

دلائل زیان 

بر اساس فهرست ارزبگیران منتشره از سوی بانک مرکزی، دهها شرکت وابسته به دو خودروساز بزرگ، از جمله دریافت کنندگان صدها میلیون دلار ارز 4200 به منظور واردات قطعات بوده اند. این موضوع البته با مواضع مدیران خودروساز که در مراسمات مختلف، مدعی خودکفایی بیش از 90 درصد شده اند، در تضاد است. 

بنابراین قطعات وارد شده با نرخ ارز ترجیحی نباید گران شود. مشکل ساختاری دیگر که برخی از مدیران اسبق خودروسازی و ناظران صنعت به آن اشاره می کنند، بحث زد و بند گسترده با قطعه ساز است. به این صورت که قطعه ای که مثلاً بهای تمام شده آن 100 هزار تومان است و باید حداکثر 20 درصد حاشیه سود داشته باشد، با نرخ 300 هزار تومان، قیمت گذاری می شود. این اضافه قیمت در نهایت از جیب مصرف کننده پرداخت می شود. 

حتی رییس جمهور اسبق در کنایه به این موضوع یک بار عبارت مشهور «بلاخره یک پراید کلیوی چند» را به کار برد. در همان زمان سخنگوی سایپا در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نباید تنها قیمت قطعات را در نظر گرفت، بلکه «پراید یک محصول فناورانه و دانشی است و قیمت دانش را نیز باید لحاظ کرد»!

منابع انسانی متراکم و ناکارآمد و همچنین خطوط تولید فرسوده و مدیریت های نه چندان با ثبات، از دیگر دلائلی برشماری شده است که زیان دو خودروساز را به وجود آورده است. 

در مجموع کارشناسان منتقد در واقع دلیل اصلی زیان انباشته دوخودروساز را ناکارآمدی و فساد می دانند نه تحریم ها. البته «جاده مخصوص» همیشه توانسته است که اهداف مورد نظرش را محقق سازد و دست آخر دولتی ها را مجاب به پذیرش خواسته هایش کند. یکی از نکاتی که آنها به عنوان برگ برنده همواره به آن اشاره می کنند. نقش خودروسازی در اشتغال زایی و همچنین نقش کلیدی صنعت خودروسازی در تولید کشور است. 

یک بازنشسته ایران خودرو به تازگی مدعی شده که این شرکت برای شیف 3 ( شیفت شب) بعضاً از کارگران روزمزد اطراف میدان آزادی استفاده می کند. این در حالی است که اخیراً  کارگران واحد خراسان ایران خودرو در اعتراض به حقوق ناکافی، اعتراضاتی را در محیط کارخانه ابراز کردند. 

بر عکس آنچه که تبلیغات گسترده خودروسازان به ذهن متبادر می کند، این صنعت نتوانسته سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد. به گونه ای که حتی صنایعی مانند، مخابرات، کانی های غیر فلزی و ذغال سنگ از این حیث، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند ( نمودار ذیل) 

 

علی رغم این مسئله البته نمی توان نقش با اهمیت خودروسازی به عنوان یکی از پیشرانه های اقتصادی کشور را منکر شد. 

با این همه، حمایت مطلق دولتی و به کارگیری شاخص های سیاسی و غیر صنعتی در انتخاب مدیران، در کنار عدم وجود واحد R&D چابک کار را برای ادامه حیات به شکل فعلی برای خودروسازان سخت کرده است. 

عدم اجازه به مکانیزم عرضه و تقاضای بازار برای نقش آفرینی در بازار خودرو، از جمله دیگر مشکلاتی است که این صنعت با آن دست به گریبان است. تا زمانی که ذهنیت مدیران دولتی نسبت به این صنعت تغییر نکند، به نظر نمی رسد که بر مشکلات آنها، نقطه پایانی متصور باشد. 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۹۱۴۸۳۱۰:۰۸:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
می شود اعلام نمایید که ما در چه صنعتی موفق بوده ایم که خودروسازی دومین آنها باشد؟ ما حتی در زمینه صنعت نفت و گاز هم موفق نبوده ایم.
ناشناس۲۲۹۱۵۱۵۱۰:۲۸:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
عاقبت انحصار و مونتاژکاری چیزی جز شکست نیست. به زودی همین داستان در مورد صنعت وسایل خانگی هم اتفاق خواهد افتاد.
ناشناس۲۲۹۱۷۸۴۱۲:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۲۵
عزیزم ما صنایع انحصار و موفق دیگر هم داریم مانند توربین سازی نظامی سد سازی و برعکس حرف تو شرکت‌های نفت و گاز و... که موفق هستند
ناشناس۲۲۹۲۲۸۰۱۷:۰۷:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
اینها هم چون حسابرسی نمیشن و مجری و مالک یک موسسه است صداش درنمیاد
ناشناس۲۲۹۳۰۴۶۱۰:۳۵:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۲۶
در سد سازی فقط خاک رس را کمپکت کردن بعنوان سد اطلاق نمی شود ! سد دارای ابنیه فنی و ابزار دقیق برای پایداری و کنترل سازه است که تماما از خارج از کشور وارد می شود !!
ناشناس۲۲۹۱۶۳۹۱۱:۲۵:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۵
چشمانت را باز کن تا ببینی همین صنعت نفت و گاز هم شرکت‌های موفق داریم که اگر آن دولت ضد کشوری نمی آمد بیشتر موفق تر می بودیم در همین یکی صنعت صنایع موفق دیگر هم بماند که زیاد است ولی نمی خواهی بینی چون فکرت ضد ایرانی است
ناشناس۲۲۹۱۴۹۳۱۰:۱۲:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
۸۰ ٪ تحریم ۲۰ ٪ ناکارآمدی
ناشناس۲۲۹۱۵۳۲۱۰:۳۷:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
100 درصد تحریم 100 درصد ناکارآمدی
نیما۲۲۹۱۵۵۷۱۰:۴۶:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۲۵
برعکس نوشته اید.
بیگی29۲۲۹۱۵۸۰۱۰:۵۴:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
بر عکس ۲۰ درصد تحریم ٨۰ درصد نا کار آمدی و هزینه های سرباری زیاد.
ناشناس۲۲۹۱۶۴۱۱۱:۲۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
برای گدایان معلوم است که باید تحریم را بزرگ کنند!
ناشناس۲۲۹۲۵۴۳۲۲:۰۰:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
نه این کاسبان تحریمند که تحریمها را برخلاف میل باطنی وفقط برای عوام فریبی بی اهمیت می دانند اگر تحرینها اهمیت ندارند پس مسولان ما کارآمد نیستند که مشکلات روز به روز بیشتر میشوند
ناشناس۲۲۹۱۷۰۲۱۱:۴۳:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
این برآورد مثل آمارهایی هست که حسن فریدون به ملت ارائه میداد مثل برجام را خدا آورد مثل برجام فتح‌الفتوحه مثل اگه میلرزین برین به جهنم و............. معلومه تو هم روز جمعه فهمیدی
ناشناس۲۲۹۱۷۳۳۱۱:۵۸:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
حقیقت اینه که هیچ کشوری تا حالا بدون حمایت کشور های پیشرفته نتونسته پیشرفت کنه.
ناشناس۲۲۹۱۴۹۵۱۰:۱۴:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
سایپا و ایرانخودرو به پارکینگ طبقاتی تغییر کاربری دهند تا مفیدتر واقع شوند
ناشناس۲۲۹۱۵۶۶۱۰:۴۸:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
عرصه و اعیان این دو کارخانه از طریق مناقصه واگذار و عواید حاصله خرج کودکان کار گردد
ناشناس۲۲۹۱۴۹۸۱۰:۱۵:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
روزی که درب کشور به روی خودروهای خارجی باز کشور روز عزای خوروسازان خواهد بود
ناشناس۲۲۹۱۷۱۷۱۱:۵۰:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۲۵
به همین خیال باش که این کار صورت بگیرد
ناشناس۲۲۹۱۷۳۱۱۱:۵۷:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
در دهه 1350 ورود خودرو خارجی کاملا آزاد بود و خودرو سازهای داخلی هم به راحتی کار میکردن و مشتری داشتن. چون حمایت خودرو ساز خارجی رو داشتن. امروز چی؟
ناشناس۲۲۹۲۳۴۵۱۸:۰۴:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
البته حاشیه سود بالا هم داشتند. برای همین سالها خوردند و خوابیدند و تحقیق و توسعه را خندیدند تا هم وقتشان قضا شد و کفگیر سود به ته دیگ رسیده.
ناشناس۲۲۹۱۴۹۹۱۰:۱۵:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۲۵
این ۲ مونتاژکار خودرو گاوهای شیرده دولت هستند
ناشناس۲۲۹۱۵۰۸۱۰:۲۴:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
ناکارمدی و سو استفاده از نجابت مردم و حمایت قدرت از خودرو سازها ما نفهمیدم بلاخره مسوالان دغدغه اسایش مردم و دارن یا نگران ضرر ثروتمندان هستن
ناشناس۲۲۹۱۵۰۹۱۰:۲۴:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
تحریم که نه خداوکیلی ناکارآمدی هم پوششی برای کتمان و اختفاست ______ خیانت و رذالت و مافیا عامل ویرانی در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعیست
ناشناس۲۲۹۱۵۱۲۱۰:۲۵:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
دلیل زیان خودروسازان فساد گسترده در این صنعت است که با همکاری وزارت صنعت روی میدهد.
احسان۲۲۹۱۵۱۳۱۰:۲۷:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۵
بیش از ۱۵ سال تجربه کار در خودروسازی ژاپن دارم. ۱- در جهان امروز هیچ تولید کننده ای بازار آسان ، بی رقیب و بی مسوولیتی چون خود روسازی ایران را در اختیار ندارد. ۲- با این مطلب موافقم که « زیان انباشته در خودروسازی ها ناشی از ناکارآمدی، از هم گسیختگی مدیریتی و فساد» است . ۳- اما همه موارد بالا به علت انحصاری بودن ، رانتی بودن ، عدم شفافیت و عدم پاسخگویی و عدم وجود رقابت می باشند . ۴- مثل هر چیز دیگری وقتی شفافیت ، پاسخگویی و رقابت وجود نداشته باشد فساد به وجود می آید.
ناشناس۲۲۹۱۵۱۹۱۰:۳۲:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
مونتاژ کاران لگن های سیار و ارابه های مرگ تعطیل و واردات خودرو به داخل کشور آزاد شود تا مردم طعم شیرین رانندگی با خودروی با کیفیت رو بچشن
ناشناس۲۲۹۱۵۴۸۱۰:۴۳:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
صلاح مردم ک کشور در ورشکستگی کامل این دو مونتاژکار لوس است
NO ONE۲۲۹۱۵۶۱۱۰:۴۷:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
خشت اول چو نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج
ناشناس۲۲۹۱۵۷۲۱۰:۵۱:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
ایرانخودرو و سایپا به عاقبت ارج و آزمایش و .... گرفتار خواهند شد
ناشناس۲۲۹۱۵۷۴۱۰:۵۲:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
از دست آوردهای ایشان مونتاژ ارابه های مرگ و لگن های سیار میباشد
ناشناس۲۲۹۱۵۹۱۱۱:۰۷:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
مسئله این جاست که برای مسئولین ارشد کشور آسایش و رفاه و حتی جان مردم مهم نیست وگرنه اینطور مردم را گروگان خودروسازان نمی کردند
ناشناس۲۲۹۱۶۴۸۱۱:۲۷:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
دلیل زیان خودروسازها پول بی حساب و کتابی هست که به روئسا و مدیران و معاونین خودشون میدن.از افزایش چند باره قیمت خودرو عملا هیچ چیز دست کارگر تولیدی اونها رو نگرفت و فقط مدیران و معاونان و روئسا بودن که بهره بردند.اضافه کاری های بی حساب و کتاب رده های بالا و بخش های اداری که عملا هیچ حاصلی برای شرکت نداره و فقط جیب حضرات پر میشه.انباشت نیروهای اداری که هر کدوم به واسطه این و آن صاحب میز و سمت من درآوردی شدن و ....من یه کار گر خودروسازی هستم و دارم میبینم این چیزا رو.
ناشناس۲۲۹۱۶۷۹۱۱:۳۷:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
بخدا ما راضی به زیان 200 درصدی خودرو سازها نیستیم . البته در نهایت پول زیان رو از دولت ( در واقع جیب مردم ) میگیرند . ولی باز هم ادعای زیان میکنند . لطفا حسابرس از خارج از سیستم برای صحت ضرر و زیان اعلامی به دو کارخانه اعزام کنید که چگونه با این همه ضرر چهل سال است خودروی بونجول میسازند ؟
ناشناس۲۲۹۱۶۸۵۱۱:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
نعل وارونه نزنید لطفا !!اتفاقا تحریمها و قبل از آن انحصاری بودن این دو حلبی ساز تنها دلیلیست که این قوطی ها با هر کیفیت نازلی توسط مردم بیچاره خریداری میشوند
ناشناس۲۲۹۱۷۳۰۱۱:۵۷:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۲۵
فساد داخلی عوامل مختلف خود را دارد. اما تحریم ها اگر چه در مواردی شاید به نظر برسد که شمارا مجبور میکند روی پای خود بایستید و به اجبار از وابستگی خود را رها کنید ، اما در عمل آنقدر رشد و توسعه و فرایندهای معمول شمارا دچار اختلال می کند که ناخوداگاه به سوی ناکارمدی و فساد بیشتر سوق داده خواهید شد!
ناشناس۲۲۹۱۷۳۶۱۱:۵۹:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
چرا این دو خودروساز تعداد کارگران و بقیه حقوق بگیرانشون رو بطور واضح اعلام نمیکنند ؟؟؟؟
ناشناس۲۲۹۱۷۸۷۱۲:۱۶:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
دو تا شرکت موفق و خصوصی سایپا و ایران ناسیونال رو دولت به زور از دست صاحبان اصلیش دزدید و بلعید تا بشن ابزار چاپیدن ملت. تمام این بی قانونی ها و چپاول این دو تا شرکت به پشتگرمی دولته
ناشناس۲۲۹۱۷۹۶۱۲:۲۰:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
چرا مردم باید هزینه عدم مدیریت علمی خودرو سازان داخلی را بپردازند .چاره کار فقط واردات خودرو هست تا از دست این خودرو سازان داخلی راحت شویم.پس آزاد سازی واردات خودرو،خودرو سازان داخلی هم قیمتهایشان آزاد شود تا ببینیم می توانند با قیمتهایی که اعلام می کنند خودرو بفروشند.
ناشناس۲۲۹۱۸۵۲۱۲:۴۳:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۲۵
هردو همدیگرو تشدید می کنند!
بنا۲۲۹۱۸۷۷۱۲:۵۵:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
خودرو سازان مدیریت میکنند و پول که باید صرف توسعه وتولید گردد در بازار مسکن سرمایه گذاری میکنند تا از آشفته بازار بی نصیب نمانند اسمش گذاشته اند سرمایه غیر مولد خودرو سازان خب حالا که بازار مسکن رکورد داره و پولی درکار نیست دست در جیب مردم بهترين حالته گران کنیم جبران کنند تا بعد خدا بزرگه
ناشناس۲۲۹۱۹۱۱۱۳:۱۸:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۲۵
دارم به حرف جناب مرحوم اکبر ترکان میرسم زمانی گفته بود :ما فقط در صنعت ابگوشت بزباش و قورمه سبزی توان رقابت داریم تلخ بود اما حقیقت داشت و دارد ! در کشور های مترقی افراد یک سازمان در واحد R&D بالاترین سطح حقوق را دارند در حالیکه در کشور ما به واحد R&D به عنوان هزینه نگاه میکنند! متاسفم
ناشناس۲۲۹۱۹۳۰۱۳:۲۷:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۲۵
مدیران فاسد...
رضا۲۲۹۱۹۷۲۱۳:۴۶:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
هیچ کدام دخالت دولت در اقتصاد و اقتصاد دستوری
حمید۲۲۹۱۹۸۵۱۳:۵۳:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۲۵
یه عده گرگ به نام خودروساز فقط چشم دوختند به این مردم بی چاره تا تکه و پاره شون کنند!
ناشناس۲۲۹۲۰۰۷۱۳:۵۹:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۲۵
هیچدام. زد و بند و فساد تنها عامل ضرر و زیان و آسیب های این کشور است در خودرو سازی از همه جا بدتر است.
جواد۲۲۹۲۰۲۳۱۴:۰۴:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
عجیب تر از همه ساده دلی وزیر صمت است که فریب ناله های دروغین این شیادان را میخورد و به جای قلع و قمع مدیران مفتخور و فاسد پای درد ودل آنها مینشیند
علی۲۲۹۲۰۲۹۱۴:۰۶:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
ازبس بی مدیریتی وبخوربخوروجودداره بعنوان مثال یک تریلی که ازجاده قدیم قم بخواهدقطعات به جاده مخصوص ببرد کرایه اش حداکثر اگریک میلیون باشد حدودپنج میلیون حساب میشه یک نمونه دزدی ساده که هرروزاتفاق میافته درکل کشور
ناشناس۲۲۹۲۰۳۴۱۴:۰۹:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
22 هزار میلیارد زیان انباشته به نظر شما این مال تحریم است کل پرسنل خودرو ساز رو بفرستین منزل استراحت ماهی 10 میلیون تومان حقوق بدهید 12 هزار میلیارد به نفع دولت میباشد
ناشناس۲۲۹۲۱۴۱۱۵:۲۰:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
کشوری که بخواد همزمان در همه صنایع پیشرفت کنه آخرش میشه مثل ما
ناشناس۲۲۹۲۲۱۴۱۶:۲۵:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
خود تحریم نتیجه ناکارامدی هست. سوال درست نیست
ناسناس۲۲۹۲۲۵۶۱۶:۵۲:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
آیا خودروهای ایران‌خودرو و سایپا اصلاقابل قیاس بابقیه شرکتهای چه فرقی دارند؟وکیفیت پایین وقیمت بالاکه اصلا ارزش نداره برای جوان‌های خوب این مملکت یک آرزوی دست‌نیافتنی بش آخه آن بالا یک خدایی هم هست جوان وقتی نتونه وسیله نقلیه داشته باشه چطوری ازدواج کنه وچطوری هرروزباپای پیاده بره سرکار
ناشناس۲۲۹۲۳۷۴۱۸:۳۶:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۲۵
قطعا سوده هستند و وانمود میکنند زیان ده هستند
ناشناس۲۲۹۲۳۸۵۱۸:۵۱:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
دوستی درخارج دارم به خدا قسم می خوره میگه با ۱۲۰میلیون شما میتونید اخرین مدل بنز سواری را بخرید . کامیونهایی هستند که که با ۱۲۰۰میتونید بخرید اما تو ایران برای شما ۴میلیارد تمام میشه . واقعا اگه زیان میدن چرا تعطیل نمی کنند و واردات ازاد بشه . پس یه بچه هم میدونه دروغ میگن . مدیران نالایق وکارمندان وکارگران بیشمارکه اصلا بهشون نیازی نیست در ابن کارخانه ها چکار می کنند با حقوقهای نجومی
ناشناس۲۲۹۲۴۰۹۱۹:۲۱:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
خدا وکیلی تعطیل کنید این تابوت سازها رو، چطور نون میخورن این رانده شدگانی که با پارتی اینجا سر کار رفتن و بدون تخصص حقوق میگیرن؟!؟!
م.ر۲۲۹۲۴۶۷۲۰:۱۳:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
تصویر گویاست .همین که 7 نفر کارگر در دو طرف ماشین مشغول کارند یعنی عدم بهره وری ، در کارخانه فورد 100 سال قبل هم این تعداد نفر روی یک ماشین کار نمی کردند.کارخانجات خودروسازی از این همه نفرات استخدامی مازاد بر نیاز ، بعنوان اهرم فشار بر دولتها و اخاذی استفاده می کنند.
ناشناس۲۲۹۲۶۷۷۰۰:۴۶:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۲۶
از نظرات من خوشت نمیاد انگاری...چون خودت مافیای خودرو هستی...و آرزوی قیمت یک میلیارد واسه پراید داری...قیمت تمام شده پراید ۳۰۰۰دلاره...چون قیمت کارگر ایرانی ۲۰۰دلاره
ناشناس۲۲۹۲۸۴۵۰۷:۵۹:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۲۶
فقط فساد و بخور بخور در اقتصاد
ناشناس۲۲۹۲۸۴۶۰۸:۰۰:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۲۶
عامل اصلي زيان خودروسازان امتياز دادن به مسوولين حكومتي است انها با بكار گيري افراد زيادي از وابستگان مسوولين با ايجاد شركتهاي اقماري هزينه بر وپرداخت حقوقهاي بالا موجب ضرر وزيان صنعت خودرو وسهامداران شده اند
کارمند ساده۲۲۹۳۲۹۱۱۲:۵۶:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۲۶
گرانی خودروهای ایرانی بی ربط به این موضوعات بالا نیست؛ ولی اصل مطلب این است رانتی که وفولادی هاو پتروشیمی ها دارند می خورند و این رانت را به هیچ عنوان به صنایع از جمله مسکن و خودرو و لوازم خانگی و پوشاک نمی دهند تا این کالاها و خدمات ارزان بدست مردم برسد در واقع صورت مسئله را پاک نکنید به اصل مطلب که گفته شده باید رسیددرست مثل فروختن موبایل و لب تاپ به شکل فله ای و کیلویی که در گمرک و اموال اسقاطی که معمولا به خودشان میر سد و این فاصله طبقاتی در ایران را بوجود آورده است و همچنین مشکل بانکها که بجای کار بانکی به بنگاه داری پرداخته اند و هر نوع تورم اعم از هلندی و .... را بوجود اورده و هیچ کاری به آنها ندارند ....
yektanetتریبون

آخرین عناوین