نخستین انتصاب و نخستین سیاست رئیسی چه باید باشد؟

  4000508110 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

دکتر احمد توکلی نوشت: پرداختن به اقتصاد بحران‌زده کشور و معیشت پرتنگنای مردم، مهم‌ترین کار دولت است.

نخستین انتصاب و نخستین سیاست رئیسی چه باید باشد؟

به گزارش الف، پرداختن به اقتصاد بحران‌زده کشور و معیشت پرتنگنای مردم، مهم‌ترین کار دولت است. مصاف در این میدان، تنها از اقتصاددانان مجربی بر می‌آید که به ویژگی‌های مخرب مدل تحمیلی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تحتِ نام تعدیل اقتصادی واقف باشند؛ و به جای تمرکز بر رشدِ تنها، و سپردن عدالت به بازاری آلوده به انحصار و تبانی و بی‌قاعده و بی نظارت؛ رشد و عدالت، هر دو را توأمان موضوع کار خویش بدانند. انتخاب معاون اولی اقتصاددان، از نظر علمی صاحب‌نظر و مسلط به مسائل کشور و از نظر شخصیتی فروتن، پاک دست، فسادستیز، دغدغه‌مند، مردم‌گرا و از اشرافیت بری باشد، نخستین و فوری‌ترین اقدام شما است. وجود چنین شخصیتی در کنار جنابعالی مدیریت بر کابینه را متقن‌تر و علمی‌تر می‌سازد. در رفع اختلاف‌نظرهای طبیعی بین وزیران، به ویژه، در تدبیر امور اقتصادی، تأثیر بسزا دارد. تقدم انتصاب معاون اول، شما را لااقل در انتخاب تیم اقتصادی، از مشاوری امین و بصیر بهره‌مند می‌سازد. طبعا این تیم از میان اقتصاددانانی خواهد بود که شرط‌های مذکور برای معاون اول را داشته باشند، به ویژه، اعتقاد و پایبندی به اقتصاد توسعه عدالت محور. اقتصاددانان در ایران و جهان، به طور کلی، از جهت نسبتشان با عدالت، دو دسته‌اند.

دسته نخست، در پیروی از سازمان‌های واشنگتن-بنیان تنها رشد را موضوع سیاست‌گذاری حکومت می‌داند و عدالت را امری فرعی می‌شمارد که توجه به آن مانع توسعه اقتصادی است. مدعی هستند آثار نشتی رشد سرانجام مشکل عدالت را حل خواهد کرد. دسته دوم که در مجموعه اقتصاددانان تا پیش از کرونا اقلیت بوده¬اند، معتقد بودند و نشان می‌دادند که بازار آزاد خودبه‌خود، حلال مشکلات نخواهد بود و تکیه مطلق به سازوکار بازار، نتیجه‌اش، تلخ و بسیار ناعادلانه بوده و چاره کار را پذیرش اصالت عدالت در کنار رشد می‌شمرند. وعده‌های تبدیل کشورهای تسلیم شده  به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به بهشت آزادي و رفاه محقق نشد و به جاي آن شكاف درآمدي شديدتر شمال و جنوب، فقر، بيماري و ناهنجاري‌هاي اجتماعي كمرشكن به ارمغان آمد.

یک سال و نیم پیش، ناگهان سروکله کرونا پیدا شد. بحران واگیرِ جانگیر جهانگیر و بحران‌های تبعی بسیار سخت اقتصادی و اجتماعی آن، همچون زلزله‌ای در علم اقتصاد سرمایه‌داری نئولیبرال عمل کرد: بسیاری از نظریات رشدمحور فرو ریخت یا به طرز خطرناکی ترک خورده است. دانشمندان اقتصادی بسیاری، سراسیمه، ولی راه¬جویانه، از ساختمان‌های در حال ریزش نظریات اقتصاد نئوکلاسیک دور می‌شوند. کرونا که جان میلیون‌ها انسان را و نان صدها میلیون انسان دیگر را گرفته است، از لحاظ آشکارسازی عیوب جامعه بشری و زمینه‌سازی درک نسبتاً همگانی از ضرورت پرهیز از اصالت دادن به حداکثر سازی سود و مطلوبیت و اصیل شمردن عدالت، اخلاق، تفاهم و همکاری درون کشوری و بین کشوری در کنار تولید ثروت و کسب سود، خوش‌یمن بوده است. اکنون، این بحران فرصتی تاریخی برای نجات انسان و زمین شمرده می‌شود. حالا دیگر، قاطبه اقتصاددانان با استفاده از کلماتی مانند Reset, Rebuilding, Reorder, Reconstruction, Reimagination, Reshaping Rearrangment از تجدیدنظر بنیانی در نظام سرمایه‌داری سخن می‌گویند. تلاش برای تبدیل سرمایه‌داری مبتنی بر سهامداران (Shareholders Capitalism) به سرمایه‌داری مبتنی بر شراکت ذینفعان (Stakeholders Capitalism) در دستور کار است. ذینفعان یعنی همۀ دسته های مؤثر بر، و متأثر از، فرایند تولید و مصرف: عرضه‌کنندگان مواد اولیه، کارگران، مدیران، سهامداران، زنجیره عرضه محصول، مشتری، بالاخره طبیعت! امروز ندای تحول‌خواهی از معابد نظام سرمایه‌داری (IMF, WB, WTO, WEF,…) به گوش می‌رسد و مجمع جهانی اقتصاد، اجلاس داووس (بزرگترین کانون همنشینی ثروت و قدرت) دارد به پشتِیبانی جریان اقتصاد منصفانه برخواسته. این تحولات شگرف، امیدی منطقی و واقع بینانه را برانگیخته است، تا اقتصاد سودمحور و لذت¬پرست؛ که حرث و نسل را به نابودی سوق میدهد دیگر جریان اصلی و رسمی علم اقتصاد نباشد و جای حود را به اقتصادی منصفانه، متمایل به برابری، فراگیر و سبز، به عنوانِ جریان اصلی و رسمی علم اقتصاد واگذارد.

 سی و اندی سال است که همین مدل،در ایران بکار گرفته شده است. و تلخی ثمرات آن را مردم چشیده¬اند. تحول‌خواهی بنیانی شرح داده شده، در نظام سرمایه‌داری، درصورت تحقق، در مناسبات خارجی ما تجانس بیشتری پیدا می‌شود که احتمالاً هزینه مبادلات را کاهش می‌دهد. از آن مهم‌تر اثر آن در داخل است که یکی از آن‌ها هموار شدن راه تفاهم بین ما و اقتصاددانانی است که سابقاً فقط به رشد اهتمام داشتند. برکت همین تفاهم آن‌قدر زیاد است که قدرت تشخیص و تجویز را در عرصه اقتصاد به سود مردم دوچندان می‌سازد. 

نخستین سیاست

نخستین اقدام دولت، اجرای سیاستِ حمایتی مؤثر از مستضعفان است. روشن است که وقتی از این وضعیت غیرقابل قبول نجات پیدا میکنیم که دردها را با علم و دانش و با تکیه بر ارزش ها و اقتضائات کشور بشناسیم و چاره جویی اساسی پیش گیریم. در غیر این صورت نه میتوانیم برای بلند مدت به سیاست حمایتی در این ابعاد ادامه دهیم، و نه حق داریم ادامه این وضعیت را بپذیریم. درست است که راه نجات پایدار در اصلاح حکمرانی و حکمرانان است، که تنها به دست جمهور مردم  محقق شدنی است. اما اگر چرب و شیرین دنیا، دغدغه مردم، اسلام و وطن را در دسته ای از حکمرانان کمرنگ و بیرنگ کرد و آنها را از دین خدا و قوانین مردمسالار کشور و از علم و عقل دور ساخت، کار به اینجا کشیده میشود که بیش از نیمی از جمهور مردم نیازمند حمایت فوری باشند تا رمقی پیدا کنند و توان ایستادگی برای اصلاح مردمسالارانه حکمرانی و حکمرانان را بیابند به میدان بیایند. درست مانند وقتی که حادثه دیده ای را به اورژنس میرسانند، نخستین اقدام تزریق خون به او است. 

ده سالی است که اقتصاد ایران از رکود تورمی فزاینده‌ای رنج می‌برد که امان را از مردم ستانده و جانشان را به لب رسانده؛ آقای رئیسی، مانند هر عالم و نخبه دیگری، به فرموده امام علی علیه‌السلام به خدا تعهد سپرده‌ است که به گرسنگی ستمدیده و شکم‌بارگی ستمگر رضا ندهد. ایشان، همچنین،  در تبلیغات انتخاباتی، این تعهد را به مردم شریف ایران نیز داده‌اند. فقر غذایی، فقر سلامت، فقر آموزشی و تبعیض و فساد گریبان میلیون‌ها خانوار ایرانی را گرفته و آبروی اسلام و جمهوری اسلامی در گرو نجات آنان از این بندهای اسارت است. بحران کرونا و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی متعاقب آن، رکود سختی را بر جهان تحمیل کرده که در کشورهایی، مانند ایران که پیش از این بحران، دچار فقر و نابرابری سنگین بوده¬اند، ضربه رکودی مضاعف و کاری‌تر شده است. فکر می‌کنید رکود تورمی ده، دوازده سال اخیر، که ناشی از نادانی و ناتوانی برخی از زمامداران و فساد دیوانی و فشار رذیلانه بیگانگان  بود، به اضافه این رکود مضاعف کرونایی برای مسضعفان توانی باقی گذاشته است؟ اگر کسی تصور کند مردم ایران ادامه این روند را میپذیرند، قطعا در اشتباه است. باید به یاد داشت که گرچه رمقی برای  تهیدستان نمانده، ولی گرسنگان برای اعتراض همیشه پرتوان بوده‌اند. حوادث خوزستان و چندین شهر در استان های دیگر، نشان داد که وضعیت فعلی، استعداد بالایی برای امنیتی شدن دارد. بنابراین انتظار است که رئیس¬جمهور منتخب، در اجرای تعهدی که به خدا و مردم سپرده‌ است، سبدی از غذا، درمان و آموزش را برای مستحقان تضمین نماید. چون مصرف این اقلام، ضروری و غیرقابل چشم‌پوشی است، باید با کارت هوشمند، به¬طورغیرنقدی و غیرسرانه¬ بلکه متناسب با  بُعد و درآمد هر خانوار، سهمیه‌بندی را اجرا کند. تحقیقات دیده‌بان نشان می‌دهد که با زحمات انجام شده در وزارت کار و توانایی های فراهم آمده در وزارت ارتباطات و کمک گرفتن از سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای مذهبی عملی است. 

از جهت تجربی نیز، دستان ما پر است. جدای از تجربه زمان جنگ تحمیلی، از تجربه‌های زیادی در جهان نیز می‌توان آموخت؛ مانند توزیع کوپن غذا از جنگ جهانی دوم تا به امروز بین مستحقان امریکا که با چرخه رکود و رونق، مقدار و پوشش این خدمت بالا و پایین می‌رود. بالاترین رقم مربوط به سال ۲۰۱۳ است که تبعات رکود و بحران سال ۲۰۰۸ آمریکا به حداکثر رسیده بود و دولت امریکا به ۴۷ میلیون و ۵۳۶ هزار آمریکایی کوپن غذا (Food Stamp)، یا همان کارت هوشمند برنامه کمک تکمیلی غذا برای مقابله با گرسنگی و سوءتغذیه ارائه کرد که ۷۹ میلیارد دلار برای دولت وی هزینه داشت.

اما صحبت از محل تأمین منابع لازم برای حمایت از مردم، بیجاست؛ منطق این ادعا مانند روز روشن است:

اگر رئیس جمهور منتخب بخواهد تعهدی را که خدا از وی گرفته و عهدی را که با مردم بسته ‌است و فرامینی را که علی به مالک اشتر داده، اجرا کند، یا بخواهد به حقوق بشر که شاید، مهم‌ترین آن‌ها  «حق دسترسی به غذای کافی، سلامت و آموزش» است، پایبند باشد، تردیدی در اقدام سریع نمی ماند. کسی نمی‌تواند در اولویت قطعی تأمین اعتبار آنچه با مرگ و زندگی مردمان یک کشور و یا بود و نبود حاکمان آن، ارتباط وثیق دارد، شک کند.

هر خرج دیگری، فقط و فقط پس از تأمین اعتبار برای رفع نیاز حیاتی به حداقل غذا، درمان و آموزش و نیز نیاز حیاتی نجات جان و زندگی هموطنان در برابر بحران بی‌سابقه کرونا، قابل طرح است. سهمیه‌بندی نیز یک روش اجرایی برای دستیابی به اهداف ضروری است که در همه جای دنیا در مواقع لازم به کار گرفته می‌شود.

جناب آقای رئیسی! بی تردید و قاطعانه اقدام بفرمایید.

احمد توکلی    
۸ مرداد  ۱۴۰۰

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۲۰۸۰۵۱۸:۵۹:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۸
نخستین انتخاب هر شخصی که بخواهد به ایران حکومت کند در نظر گرفتن نظر اکثریت ملت ایران و انتخاب شایسته سالاری علمی به جای ظاهرسالاری است و این خیلی خیلی سخت است. چون نوعا و بعد از چند ده سال چاقو نمی تواند دسته خود را ببرد. کسانی که بر اساس ظاهرسالاری مدیر و استاد و کارشناس شدند نمی توانند تصمیمات شایسته سالاری بگیریند
ناشناس۲۱۲۱۳۱۲۰۹:۲۴:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۹
از دست فرد کاری بر نمی آید. تفکر باید تغییر کند.
ناشناس۲۱۲۰۸۱۵۱۹:۰۹:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۸
گام های مهمی که باید برداشته شوند: اول، نهایی کردن برجام و کم کردن تحریم ها، رعایت قوانین و عرف بین المللی دوم، تصویب اف ای تی اف سوم، شفاف سازی هم تصمیمات، درآمدها، خرج ها،...
ناشناس۲۱۲۱۲۷۷۰۸:۵۷:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۹
تا موقعی که رییس جمهور تنها یک تدارکاتچی است، از او آبی گرم نمی شود.
ناشناس۲۱۲۱۲۷۸۰۸:۵۸:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۹
تنها 40 درصد اقتصاد کشور در کنترل دولت است.
ناشناس۲۱۲۱۳۵۷۰۹:۵۶:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۹
اين واكسن بركت با اين هزينه سنگين حتي یک میلون هم تولید نشده است. ، با يك پنجم پول آن، ميتوانستند براي كل مردم ايران واكسن وارد كنند و مسئله کرونا را تا حد زیادی جمع کنند.
محسنی۲۱۲۱۳۶۲۰۹:۵۹:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۹
منظورتون نود درصده؟
ناشناس۲۱۲۱۲۸۰۰۹:۰۱:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۹
دادو ستد آزاد با دنیای خارج، سرمایه گذاری خارجی ، ورود فن آوری پیشرفته و قانون مداری کلید های سر و سامان دادن به اقتصاد بحران زده ایران است.
ناشناس۲۱۲۱۲۸۲۰۹:۰۲:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۹
فیتیله هسته ای را باید پایین کشید. تا کی باید در این چاه ویل باید سرمایه گذاری کرد؟
ناشناس۲۱۲۰۸۱۹۱۹:۱۱:۲۳ ۱۴۰۰/۵/۸
مستضعف کسی است که آگاهی و اطلاعات کافی ندارد. وگرنه از لحاظ اقتصادی 95 درصد مردم ایران مستضعف هستند.
ناشناس۲۱۲۰۸۲۲۱۹:۱۳:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۸
چرا یک کشور ثروتمندی مانند ایران باید بجران اقتصادی داشته باشد؟ بحران را ما با دست خود برای خودمان درست کرده ایم.
ناشناس۲۱۲۱۲۸۶۰۹:۰۴:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۹
هر کشوری که به منافع ملی توجه نکند، دچار خسران و مشکلات می شود.
ناشناس۲۱۲۰۸۲۳۱۹:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۸
معیشت مردم با تجویز مسکن درست نمی شود.
ناشناس۲۱۲۰۸۴۲۱۹:۲۸:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۸
معاون اول ، رئیس برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی ؛ پیشانی و تابلوی دولت هستند ____ وقتی اسحاق جهانگیری ، نوبخت ، سیف و همتی را میبینیم میتوانیم روحانی و دولتش را بشناسیم
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۱۲۰۸۴۵۱۹:۲۹:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۸
از مهم‌ترین کارهای جناب آقای رییسی در دولتشان داشتن سیستم درست توزیع کالا و خدمات است که مفسدین اقتصادی به هر بهانه ای نتوانند کالا و با خدماتی را دچار بحران کنند و در پی آن باشند سند تحولی را که در قوه قضا تصویب کردند اجرای انرا از قوه قضاییه با محوریت مشروعیت سنجی اموال و قانون اعاده اموال نامشروع بخواهند مادر تمامی مبارزات با فساد اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال است اگر این قانون بدرستی اجرا شود هر فرد و نهادی در هر زمانی فسادی انجام داده رسیدگی میشود و در صورت نیاز به مجازات های لازم نیز میرسند.با سند تحول قوه قضا جول و پلاس مفسدان از هر طیف و جناح بر روی هواس
ناشناس۲۱۲۰۸۵۰۱۹:۳۵:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۸
از آنجا که اقتصاد کشور بر سه اصل دولتی تعاونی و آزاد استوار است و بخش تعاون چند سالی است مغفول واقع شده و این بخش می‌تواند کمک موثری به دولت برای تحقق اهدافش باشد لذا توجه به این بخش بسیار مهم است
ناشناس۲۱۲۰۸۵۷۱۹:۳۹:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۸
یکی از وظایف بسیار مهم دولت جناب آقای رییسی رسیدگی به عدم تعادل اقتصادی در جامعه است چرا باید مدیران بانک تجارت که در چند لحظه در مجمع عمومی پاداش خود را از ۴۰۰ میلیون تومان به پانصد میلیون تغییر می دهند و درست در همان روز ۲۹ تیر یک پاداش بسیار سنگین که معادل چندین ماه حقوق است برای خود واریز میکنند لطفا دستور رسیدگی ویژه و برخورد با این زباده خوری ها در همت بانک ها بدهید
ناشناس۲۱۲۰۸۵۹۱۹:۴۴:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۸
احسنت
ناشناس۲۱۲۰۸۶۱۱۹:۴۴:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۸
درود بر دکتر توکلی
ناشناس۲۱۲۰۸۶۳۱۹:۴۵:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۸
اگر شما به جای هاشمی رفسنجانی, رییس جمهور می شدید, مملکت اینطور نمیشد.
ناشناس۲۱۲۰۸۶۴۱۹:۴۸:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۸
در شرایطی که کشور را بحران اقتصادی و خشکسالی گرفته و مردمم شور در رنج و عذاب زیادی هستند حقوق ها و پاداش های نجومی به چه معنی می باشد چرا باید مدیران بانکی در کنار حقوق های کلان و انواع وام های کلان با سود ۱ و۲ درصد و انواع دریافتی تحت مناسبت های گوناگون و داشتن سهام های نجومی ترجیحی که مجانی بوده چرا باید در مجمع عمومی یک پاداش کلان بگیرند که در بانکی تا هشت میلیارد تومان هم بوده و بک پاداش بسیار کلان دیگر که تحت عنوان پاداش ترازنامه است و بیش از چند صد میلیارد از بیت المال را برای مدیران و کارکنان هزینه می نمایند
ناشناس۲۱۲۰۸۶۷۱۹:۵۳:۲۲ ۱۴۰۰/۵/۸
جناب آقای رییسی در پیشگاه خداوند مسول هستند پس از تحویل ریاست جمهوری هر جا به فساد و تخلفی برخورد کردند که در گذشته سو استفاده شده و افرادی به اموال نامشروع و با پست و مقام من غیر حق دست یافته اند آنها را به محاکم قضایی معرفی کنند و پست و سمت قبلی آنها را مد نظر قرار ندهند هر کسی در هر پست و مقامی تخلفی کرده به مجازات لازم برسد و به اسم تعامل و همکاری نباید از مجازات آنها بگذرید که در پیشگاه خداوند و ملت مسول هستید
ناشناس۲۱۲۰۸۸۲۲۰:۱۴:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۸
كارو به جايي رسوندين كه امروز به پشنهاداتي مثل كوپن و سهميه بندي رسيديم!!!!!!!! فقط شديم مايه عبرت و مضحكه ديگر كشور ها
بهلول۲۱۲۰۸۸۳۲۰:۱۶:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۸
آقای توکلی پیشنهاد شما به عنوان گام اول یک فرایند استضعاف زدایی قابل بررسی است به شرطی که گام های بعدی با تدبیر و رویکرد های جدید نظام در همین ابتدا تعیین شوند، وگرنه چاه بی انتهایی است که کل نظام و ایران را در خود فرو می برد. وگرنه نیاز است با طرح های امنیتی مثل صیانت از ..... فقط از انتشار اخبار جلوگیری کرد و منتظر انفجار فروپاشی بود. باید فضا را برای نان درآوردن مردم آماده کرد.وظیفه اصلی دولت این است. رانت حساب شده و قانونمند بدهد به صنعت و کسانی که اشتغال دایم ایجاد می کنند تا همه سر کار بروند. با کدام درآمد کشور می خواهید به مردم نان دایمی بدهید؟ تا چه مدت می خواهید به مردم صدقه بدهید؟ درهای کشور را باز کنید. از سرمایه گذاری خارجی برای تولید و مشارکت استقبال کنید. پول دشمنان قبلی را به داخل کشور بیاورید تا جبران دشمنی های گذشته را بکنند. ورود گردشگر خارجی را تسهیل کنید.مثل کشورهای مسلمان همسایه که دین و فرهنگ خودشان را دارند و جذب توریست می کنند. ترکیه و امارات و... با مردم صادق باشید.
ناشناس۲۱۲۰۸۸۶۲۰:۱۹:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۸
احسنت بر آقای توکلی عزیز و دلسوز.
ناشناس۲۱۲۰۸۸۹۲۰:۲۵:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۸
متاسفانه فساد اقتصادی باعث شده اگر نهاد و یا فردی بخواهد در موردی حتی امر به معروف کند گزک دست افراد افتاده که اول بروید جلوی دزدی ها را بگیرید لذا در دولت شما امر مبارزه با فساد از اوجب واجبات است
ناشناس۲۱۲۰۸۹۲۲۰:۲۷:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۸
حرف های درست و به جایی زده شد ولی تامین منابع برای اجرایی شدن اصل هست که زدید تو برجک این بخش. مگه بدون تامین منابع میشه کار به این بزرگی را عملی کرد. مگه فقط همین خرج را دولت داره؟ بتونه حقوق را ماه اول بده هنر کرده.....
امیر حسین سلطان/تهران۲۱۲۰۸۹۸۲۰:۳۵:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۸
جناب دکتر توکلی عزیز ضمن احترام و بزرگداشت نظرات صائب و متقن جنابعالی با عرض پوزش، در اولویت انتخاب همکاران جناب رئیس جمهور منتخب به تظر می رسد مهمتر از معاون اول انتخاب معاون پارلمانی حاذق و آگاه به فواتین و بالاخص قانون اساسی در اولویت بیشتری باشد. متاسفانه هنوز دولت جدید مستقر نشده تصویب یک طرح شائبه ساز در مجلس یازدهم فکر و ذهن و دغدغه جمعیت کثیری از هموطنان مان را خیلی سخت به خود مشغول ساخته است که خواه ناخواه قابل تسری به دولت و دولتمردان محترم نیز خواهد بود. لذا جا دارد شخص جناب رئیس جمهور محترم که بنا به نص صریح قانون اساسی همچنین مسئولیت اجرای قانون اساسی را نیز عهده دار می شوند در همین آغار راه با توجه به یک فصل از قانون اساسی(فصل سوم) که مربوط به حقوق ملت است وجود هرگونه شائبه درباره محدود سازی حقوق اساسی ملت را رفع و برطرف سازند، ان شاء الله.
ناشناس۲۱۲۰۹۱۴۲۱:۱۱:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۸
تعامل با دنیا و تسهیل در ورود کمپانیهای بزرگ دنیا به داخل کشور باعث ایجاد اشتغال خواهد شد و حضور شرکتهای بزرگ دنیا باعث ایجاد امنیت خواهد گردید خود اروپا مجبور به حمایت از ایران میشه شرکتهای بی مصرف چینی فقط دارن سرمایه کشورو میخورن مثل اژدها
ناشناس۲۱۲۰۹۱۶۲۱:۱۵:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۸
آقای توکلی هر وقت کسی برای کار مراجعه کرد وکار برایش نداشتید آنوقت تا کار پیدا کند کمک بدهید یا به ناتوانان از کار و اقشاری مشابه. کار اصلی باید این باشد که با جلوگیری از چاپ پول بی پشتوانه تورم را کنترل کنند.
اسکندری۲۱۲۰۹۳۲۲۱:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۸
در تکمیل سخنان دکتر توکلی لازم به ذکر است که فقط با عدالت در توزیع یارانه های پنهان در میان مردم بخودی خود مشکل معیشت و فقر از جامعه ما رخت بر خواهد بست بزرگی رقم سالانه نزدیک به ۱۳۰میلیارد دلار یارانه پنهان که بشدت ناعادلانه و نامتوازن توزیع میشود خود نشان‌دهنده بی عدالتی و ایرادات قانونی در کشور است امید داریم دولت و مجلس انقلابی با همکاری و همدلی در رفع این اشکال جدی و انقلابی عمل کنند که حل این مشکل درمان بسیاری از معضلات دیگر را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد جلوگیری از قاچاق سوخت جلوگیری از اصراف و اتلاف منابع ده ها و شاید صدها مشکل و معصل دیگر
ناشناس۲۱۲۰۹۳۴۲۱:۳۹:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۸
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و بانک ها که بدلیل فساد مسولان حکومتی و نمایندگان مجلس انجام نشد در دولت اقای رییسی حتما باید انجام شود
ناشناس۲۱۲۱۳۳۳۰۹:۳۶:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۹
تفحص از صدا و سیما چه شد؟
ناشناس۲۱۲۰۹۴۸۲۱:۵۵:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۸
قبل از درست کردن وضع اقتصادی مردم ابتدا باید بودجه دستگاه‌ها را کاهش و خیلی ها را به صفر برساند تا کمی زخم های روحی مردم التیام یابد . تمام پاداش های شرکت ها و بانک ها را لغو کند . امکانات رفاهی دستگاه هایی که امکانات خوبی دارند مثل نفت و بانک و سپاه و تامین اجتماعی و... کاهش دهد ... چون درد فرق از فقر بیشتر است
ناشناس۲۱۲۱۵۳۰۱۱:۵۴:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۹
الف جان جمله آخر کامنت بالا را به گوش هر کس می توانی برسان درد فقر از فرق بیشتر است
ناشناس۲۱۲۰۹۶۰۲۲:۰۳:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۸
نخستين سياست رئيسي ؟ واكسن برادر ! .. واكسن ! ... بعني سياست بهداشت و در ماني بايد مهمترين سياست دولت آينده باشد ! .. سر وسامان دادن به اين مهم ... عرض مي كنم كه چه چيز مهمتر از جان آدمي ؟ .... مَثٓل معروفي است كه ميگه : « بارون مي خوام كه به قد و بالايم بباره ، نه به قبرم » !! حالا زبانم لال اگر من نوعي مغلوب اين ويروس منحوس بشوم و ريق رحمت سر بكشم و رخت به سراي باقي ، ديگه برايم چه فرقي ميكنه كه مهمترين سياست دولت چه باشد ، ...بله ؟!!
محسن۲۱۲۰۹۷۶۲۲:۳۰:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۸
موارد و ویژگی هائی که جناب دکتر احمد توکلی در خصوص معاون اول که اقتصاد و صاحب نظر اقتصادی با ویژگی های ذکر شده ایشان باشد جدا از در نظر گرفتن خط سیاسی به شخصیت خود ایشان در جناح راست و جناب آقای دکتر محمد ستاری فر و جناب آقای دکتر حمید رضا برادران شرکاء در سایر گروه های سیاسی ختم می شود
مرتضی۲۱۲۰۹۷۹۲۲:۳۱:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۸
سلام می شود با وجود اقتصاد جدیدی راه حل خوبی جهت به سامان دادن مشکلات و ایجاد روشی برای تلاش و کوشش و کارکردن برای نجات مردم و وضع نابسامان جامعه انجام داد. راه اول اقتصاد کشاورزی ، ابتدا با تولید کشاورزی پر رونق می توان تقاضاهای مورد نیاز همسایگان برآورده کرد و اقتصاد فلج شده را سامان داد. راه حل دوم اینکه برای ایجاد اقتصاد کشاورزی در تمام کشور می بایست شغلی ایجاد کرد که تامین آب کشاورزی را به عهده بگیرد ، یعنی انبار و ایجاد منابع بزرگ مثل منابع نفتی و با جمع آوری آب جهت کشاورزی که برای آن نیز بایستی راه حل ایجاد کرد که سیستم زنجیره ای از شغل و داشتن بهترین منبع اقتصاد کشاورزی یعنی آب بارانی را که نعمت خدادادی است را هدر ندهیم .
ناشناس۲۱۲۱۰۲۰۲۳:۲۸:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۸
فرصت کم است باید دولت بعدی بتواند سریع عمل کند کاهش نرخ دلار و تورم باید اولین اولویت باشد
ناشناس۲۱۲۱۰۴۹۰۰:۰۷:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۹
تمام مشکلات الان مملکت از دوره خاتمی شروع شد: ۱- خصوصی سازی و واگذاری شرکتهای دولتی و بدنبال آن بیکار شدن هزاران کارگر آن شرکت ها بدلیل خوابیده شدن کارخانجات(مثل کارخانه تخته سه لایی شهید رجایی سازی) ۲- حوضه های اصلی آبریز کشور که ۶ حوضه بود را به حوضه های استانی تقسیم کرد. در نهایت مدیران استانی؛ هرکدام که قدرتشان بیشتر بود, به دنبال انتقال آب برای استان خود افتادند! ۳- و هزاران بدبختی و گرفتاری دیگر که واقعا حوصله میخواهد که آدم بنویسد!!!!
ناشناس۲۱۲۱۵۴۲۱۱:۵۸:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۹
با ثبات ترین دوره از نظر اقتصادی در مقایسه با ادوار دیگر دوره خاتمی بود . لطفا بجای دروغ پردازی کمی مطالعه آماری کنید .
ناشناس۲۱۲۱۰۶۱۰۰:۲۴:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۹
جناب توکلی علم اقتصاد را نمی توان از جای دیگر گرفت وکپی کرد وبه دیگران داد
ناشناس۲۱۲۱۰۶۲۰۰:۲۴:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۹
جناب توکلی دیدن اقتصاد با عینک سیاست و نه علم حاصلی جز تکرار تجربه کشورهای فقیر به اصطلاح سیوسیالیست ندارد
nazari۲۱۲۱۰۶۷۰۰:۲۷:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۹
به نظربنده بسیارعلمی بیان فرمودند جناب دکترتوکلی ازچندسال قبل بایستی بحث اجرای سهمیه بندی اجرایی میشد تاهم رانت ایجاد نشود وهم حق نیازمند بدون واسطه به اهلش برسد
سید محمد موسوی۲۱۲۱۰۸۶۰۰:۴۱:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۹
عرض سلام خسته نباشید جناب توکلی بهتر نیست شما معاون بشید واقعآکشور نیاز به همچین اشخاصی مثل شما دارد چقدر قشنگ بود صحبتهای شما از دل مردم بود خدا حفظت کنه
تورج۲۱۲۱۰۸۸۰۰:۴۳:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۹
سلام.دغدغه نویسنده یک گوشزد جدی و بسیار مهم و حیاتیست که کور سوی امید به پایان این شرایط دهشتناک را برای مدتی کوتاه اما شکننده قابل تحمل کرده است..... یاحق
ناشناس۲۱۲۱۰۹۵۰۰:۴۹:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۹
بهترین کار اینه که ریال رو حذف و بجاش طلارو جایگذین کنیم که دیگه دولت نتونه دستکاریش کنه
ناشناس۲۱۲۱۱۲۳۰۱:۳۰:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۹
اقتصاد صدقه محور تمام منابعو بلعیده و هیچ عدالتی رخ نداده که هیچ ,کلی فساد و زد و بند هم ازش درومده نتیجه این تفکر سالهاست تو روسیه دفن شده لطفا نبش قبرش نکنین ممنون
حسن۲۱۲۱۱۶۹۰۳:۱۱:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۹
جناب آقای دکتر توکلی از جناب عالی به عنوان فردی که از موضع کارشناسی سخن می گوید انتظار می رود به طور صریح به این سوال پاسخ بدهید که طرح پیشنهادی جنابعالی دقیقا چه هزینه سالانه ای به بودجه جاری دولت اضافه می کند و محل تامین این هزینه دقیقا کجاست. تا وقتی که به این سوال پاسخ قانع کننده ای نداده اید عملا پیشنهادتان صرفا یک حرف کلی و عامه پسند محسوب می شود.
ناشناس۲۱۲۱۱۷۵۰۳:۲۶:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۹
همیشه اقتصاد مهم است
ناشناس۲۱۲۱۱۸۸۰۶:۰۶:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۹
هر کاری بکنه جلوی این طرح کذایی مجلس رو بگیره
ناشناس۲۱۲۱۲۷۱۰۸:۵۰:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۹
این معاون اولی که گفتید بیشتر یک سوپرمن است. چنین آدمی در ایران وجود ندارد.
ناشناس۲۱۲۱۲۷۵۰۸:۵۲:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۹
چرا باید رئیس دانشگاه شاهد 14 سال و ... در این سمت باشد ؟؟؟
علی۲۱۲۱۴۰۷۱۰:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۹
تنها یک راه حل فوری وجود دارد که با اجرای آن مشکلات معیشتی، بحران بیکاری مردم وتورم وسفته بازی و رانت وتحریم ....حل خواهد شدوگرنه صدها قانون وتبصره وکوپن و...راه حل نیست، به نظر شما آن راه حل چیست؟
ناشناس۲۱۲۱۵۴۳۱۱:۵۸:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۹
به جای بحث های نظری و فلسفی دعوای عدالت و آزادی، راهکار عملیاتی ارائه دهید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین