حافظه تاریخی و سیاست خارجی رئیسی

حسین کریمی،   4000419001 ۷۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیا دولت رئیسی از تاریخ و تجربه دولت های گذشته جمهوری اسلامی در سیاست خارجی بهره می گیرد؟

حافظه تاریخی و سیاست خارجی رئیسی

قدرت های بزرگ در طول تاریخ معاصر ایران تمام تلاش خود را کرده اند که ایران را به ضعیف ترین حالت ممکن در بیاورند تا با سروکارداشتن با یک «دولت ضعیف» به آسانی به نفوذ، مهار و کنترل آن بپردازند. دولت ضعیف ایران در عصر قاجار و پهلوی عرصه رقابت قدرت های بزرگ برای نفوذ در ارکان حکومتی بوده است.

در دوره قاجار قدرت های بزرگ مثل روسیه، انگلیس و فرانسه با نفوذ بین کارگزاران حکومتی به طرق مختلف در سیاستگذاری و جذب انها نقش مهمی ایفاء می کردند.انعقاد قراردادهای ننگین با دول اروپایی در این دوره یکی از سرشکستگی های ایرانیان می باشد.این دوره تاریخی (خصوصاً عصر ناصرالدین شاه قاجار) را عصر امتیازات نامگذاری کرده اند. انگلیس روسیه تزاری و فرانسه صاحب امتیازات زیادی شدند.

بعضی از دلایل این امر عبارتنداز:

- نخبگان فکری و کارگزاران اجرایی نفوذپذیر و فاسد

- ضعف بودن ایران

- حکومت ضعیف

- کم اثر بودن دیپلمات های ماهر

راهبردهایی که ایرانیان در عصر قاجار در حوزه سیاست خارجی در پیش گرفتند عبارتنداز:

- اتحاد و ائتلاف با قدرت های بزرگ(انگلیسی، فرانسه و روسیه) جهت توسعه ایران

- نیروی سوم

- بی طرفی

اتخاذ راهبردهای فوق به دلیل ضعیف بودن دولت ایران،نخبگان و کارگزاران وابسته،ضعف دیپلماسی با ناکامی مواجه شد(ناکامی رویای توسعه در عصر قاجار)

در عصر پهلوی (اول و دوم)نیز راهبردهای سیاست خارجی اجرایی شده عبارت بودند از:

الف اتحاد و ائتلاف با غرب(انگلیس)

ب: نیروی سوم

ب: بی طرفی

ج: موازنه منفی

د: ناسیونالیسم مثبت

د: اتحاد با غرب (امریکا)

ب: سیاست مستقل ملی

در این دوره به علت وابسته بودن و مدیون بودن تخت وتاج پهلوی اول و دوم به غرب، سیاست خارجی به شکل وابسته درآمده بود.

به عبارتی یکی از مهمترین دغدغه ها و نگرانی های ایران از دوره صفویه تاکنون در ارتباط با قدرت های بزرگ تا کنون،چگونگی تنظیم روابط با قدرت های بزرگ بوده است. تاثیر قدرت های بزرگ بر سیاستگذاری ها و تصمیم سازی در عرصه داخلی و خارجی در دوره قاجار و دوره پهلوی به اوج می رسید به نحوی که در بسیاری از مواقع تعیین یا عزل صدراعظم ها در دوره قاجار در اثر نفوذ قدرت های بزرگ صورت می گرفت. نفوذ بعصی از این قدرت ها به حدی بود که در بعضی از مواقع باعث به قتل رساندن صدراعظم هایی مثل امیر کبیر می شدند. در دوره پهلوی نیز تعیین یا برکناری نخست وزیر به دستور قدرت های بزرگ صورت می گرفت.

بنابراین یکی از آرمان های ملت ایران تبدیل شدن ایران به کشور قوی و داشتن یک دولت مقتدر جهت دستیابی به استقلال همه جانبه بود که این امر در انقلاب ایران در سال 1979 به منصه ظهور رسید.دستیابی به یک دولت مقتدر باعث می شود که ایران بتواند نقش و جایگاه مهمی در مناسبات بین المللی براساس ارزش های و هنجارهای اسلامی ایفاء نماید.

مرحوم مدرس و امام خمینی نیز به ترتیب بر سیاست موازنه عدمی و سیاست نه شرقی و نه غربی تاکید داشتند. یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دستیابی به استقلال در عرصه سیاست خارجی بود که تاثیر مستقیم خود را در جهت گیری سیاست خارجی عدم تعهد یا نه شرقی و نه غربی هویدا ساخت. ایران در این دوره با تاکید بر قاعده نفی سبیل و عدم سلطه پذیری در مقابل قدرت های استکباری ایستاد.

تجربه جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی در قبال قدرت های بزرگ در بیش از چهار دهه مسائل زیر را نشان می دهد:

- موازنه منفی دوره بازرگان که غرب گرایی در دستور کار گرفت.با شکست مواجه شد.

- سیاست نه شرقی و نه غرب که در مقطع زمانی 1360 تا 68 در ایران حاکم بود

- سیاست خارجی تنش زدایی با غرب در دوره هاشمی و خاتمی مورد تاکید قرار گرفت.در دوره آقای هاشمی کشورهای غربی با فراخواندن سفرای خود از ایران باعث شکست سیاست تنش زدای هاشمی شدند. در دوره اقای خاتمی نیز علی رغم تاکید بر گفتگوی تمدن ها و تنش زدایی با غرب (غرب گرایی در سیاست خارجی)، ایران بعاد از 11 سپتامبر در محور شرارت قرار گرفت و مساله هسته ای ایران در دستور کارغرب برای برخورد با ایران قرار گرفت.

- سیاست شرق گرایی دور آقای احمدی نژاد: در این دوره احمدی نژاد با بی توجهی به غرب سیاست شرق گرایی و ارتباط با چین،روسیه و هند را در دستور کار خود قرار داد. از طرف دیگر اقای احمدی نژاد روابط ایران با سایر مناطق جهان از جمله کشورهای قاره امریکا مثل ونزوئلا و بولیوی و... را گسترش داد.سیاست شرق گرایی احمدی نژاد نیز موفقیت چندانی کسب نکرد خصوصا هند در اثر تحریم های امریکا به تعهدات اقتصادی خود عمل نکردند و کشورهای روسیه و چین نیز در شورای امنیت سازمان ملل متحد با امریکا همراه شدند و چندین قطعنامه را علیه ایران تصویب نمودند.

تجارب فوق جلوی چشم نخبگان دولت اقای رئیسی است. در دوره های گذشته« شرق گرایی و غرب گرایی محض» باعث از دست داده فرصت ها و ایجاد محدودیت هایی برای دستگاه دیپلماسی ایران شد. تجربه روابط ایرانیان با قدرت های بزرگ از دوره قاجاریه تاکنون نشان دهنده این است قدرت های بزرگ به تعهدات خود پایبند نیستند و در کوتاه مدت تمام تعهدات را فراموش می کنند. این قاعده رفتاری قدرت های بزرگ است و تفاوتی بین امریکا،روسیه، چین، انگلیس و .... نیست. اما درس آموزها از تاریخ نادر هستند.

سیاست خارجی رئیسی در قبال قدرت های بزرگ

از آنجا که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است ضرورت تقویت انواع ساختارها در عرصه داخلی امری بدیهی است.ضرورت دارد دولت رئیسی جهت تقویت توانمندی و ظرفیت های داخلی فعالیت های خود را در چند عرصه متمرکز نماید:

الف- تقویت قدرت نرم از طریق ترمیم و تقویت گفتمان فرهنگی و هویتی اسلامی ایرانی: هویت ایرانیان بر سه ستون فرهنگ ایرانی قبل از ورود اسلامی، فرهنگ اسلامی و فرهنگ و هویت جهانی استوار شده است. هرکدام از این فرهنگ ها (ایران قبل از اسلام یا ایران بعد اسلام) به تنهایی می تواند منبع و منشاء ملت سازی و دولت سازی در هر کشوری باشد.اما خدمات متقابل اسلام وایران باعث شده است هویت و فرهنگ ایران اسلامی به سرمایه و قدرت عظیمی برای ایفای نقش های منطقه ای و جهانی تبدیل شود. پروسه و فرایند هویت سازی درایران در سطوح مختلف و در تمام نهادهای آموزشی با توجه به عناصر کلان فوق باید صورت گیرد تا ایرانیان از بحران هویتی که که در اثر فرایند جهانی ،فعالیت ماهواره ها و تشدید فعالیت شبکه های مجازی به آن دچار شده اند خلاص یابند.

ب : تقویت قدرت نظامی:موقعیت جغرافیایی ایران،همسایگی با قدرت های بزرگ و مواجهه دائمی و تاریخی با تهدید وجودی و هویتی ایجاب می کند که ایران از تقویت نظامی به جهت دفاع از خود غافل نباشد.کوچکترین بی توجهی به این امر باعث می شود خسارات عظیمی به ایران وارد شود. اقدامات امریکا،عربستان و رژیم صهیونیتسی در چند سال گذشته نشان می دهد این بازیگران از هیچ اقدامی در جهت ضربه زدن به جمهوری اسلامی کوتاهی نخواهند کرد.یکی از راه های مواجهه با این دشمنان تقویت قدرت نظامی می باشد.

ج:تقویت قدرت اقتصادی: مهمترین مساله ایران در در حال حاضر نظم دادن به عرصه اقتصادی است..رئیسی در کوتاه مدت و دراز مدت اقداماتی را باید انجام دهد. در کوتاه مدت نیاز به اقدامات ضربتی برای برگرداندن «امید به ایرانیان» است.(حتی با در نظر گرفتن شرایط می تواند موضوع رفع حصر رادنبال کند). بحران بیکاری،تورم،فساد و تحریم ایران باعث شده است اقتصاد ایران با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند.مبارزه با فساد و راه اندازی صنایعی در حوزه پتروشیمی و صنعت مسکن باعث می شود که مشکلات اقتصادی ایران تاحدی فروکش نمایند.

سیاست خارجی رئیسی

مولفه ها و متغیرهای متعددی مثل حافظه تاریخی،انباشت تجارب سیاسی، ظرفیت ها و توانمندی داخلی کشور،جغرافیا و ساختار نظام بین الملل در سیاستگذاری خارجی و اجرای آن موثر هستند.برای اجرای موفقیت آمیز سیاست خارجی مجموعه ای از عوامل لازم و ملزوم یکدیگرند. دو مساله مهم در نتیجه گرا بودن سیاست خارجی موثرند:

الف: راهبرد مناسب در سیاست خارجی: برای داشتن راهبرد سیاست خارجی و تحلیل مسائل مناطق مختلف جهان ( خاورمیانه مهمترین منطقه برای ایران محسوب می شود) نیاز به اتاق فکر و اندیشه است. به کارگیری نخبگانی متخصص و متعهد که دغدغه منافع ملی و امنیت ایران را برتر از مصالح شخصی و فردی و جناحی بدانند در این مراکز اندیشه ای ضروری است.نخبگان فکری علاوه بر تبیین وضعیت موجود و در نظر گرفتن سناریوهای مختلف جهت دستیابی به اهداف، باید ارزیابی دقیق،سنجیده و فارغ از ملاحظه کاری های اداری و شخصی داشته باشند.

ب:دیپلمات ماهر : بهترین و مناسب ترین راهبرد درصورتی به منصه ظهور می رسد که نیروهای انسانی ماهر و ورزیده متولی امر شوند.بکارگیری نیروهای پرمدعای فاقد تخصص و تعهد باعث فرصت سوزی،خسران و ناامیدی نیروهای جبهه انقلاب خواهد شد.

چند نکته :

- در دولت روحانی توجه به بیش از سیاست خارجی،بی توجهی به سیاست داخلی و گره زدن تمام مسائل به خارج از کشور باعث شد که امور کشور سامان نگیرد و مشکلات مختلف کشور از جمله مشکلات اقتصادی چندبرابر شود. در دوره آقای رئیسی ضرورت دارد بر ظرفیت ها و توانمندی داخلی و بر توان داخلی جهت حل مسائل کشور از جمله مسائل اقتصادی توجه شود.به عبارتی سیاست داخلی و از جمله اقتصاد کشور در در راس امور و اهم مسائل تلقی می شود.

- در عرصه سیاست خارجی نیز در دولت روحانی با غرب گرایی در سیاست خارجی باعث شد به دیگر قدرت های بزرگ از جمله چین و روسیه و به سایر مناطق جهان و از جمله کشورهای مسلمان توجه نشود. تنها با بعد از خروج امریکا از برجام و با تاکید سایر مقامات در جمهوری اسلامی بود که توجه اندکی به چین و روسیه شد.

در دوره توازن بین سیاست داخلی و خارجی به نفع سیاست داخلی دگرگون می شود و تلاش میشود بین سیاست داخلی و خارجی با مسائل اقتصادی ارتباطی منطقی برقرار شود.ارتباط با چین در قالب برنامه جامع همکاری بین ایران و چین صورت خواهد گرفت و روابط بین روسیه و ایران نیز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. با این حال تجربه دولت اقای احمدی نژاد به ما می گوید شرق گرایی صرف نیز برای ایران نتیجه ای به ارمغان ندارد. سیاست عدم پذیرش سلطه و موازنه گرایی در سیاست خارجی توام با عقلانیت در راستای منافع ملی می باشد.

- مهمترین جملاتی که آقای رئیسی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری گفت این بود که « دولت به منافع ملی توجه خواهد کرد» و «دولت قوی برجام را اجرا خواهد کرد». تاکید بر «منافع ملی » و « عقلانیت گرایی در سیاست» که مورد تاکید اقای رئیسی است این امیدواری را ایجاد می کند که دولت سیاست های ناکام گذشته را تکرار ننماید

- با توجه به مطالب فوق و ارزش ها و اهداف منبعث از انقلاب و جمهوری اسلامی : سیاست توازن بین قدرت های بزرگ توام با تاکید بر منفعت ملی،محاسبه گرایی و تاکید بر ارزشها و هنجارها همراه با استفاده از دیپلماسی و دیپلمات های ورزیده می تواند ایران را به منافعش نائل نماید.

- برای اجرای سیاست خارجی فعال در راستای منافع ملی به دولت مقتدر نیاز است.شاخص های دولت قوی و دولت مقتدر که از مفاهیم پرکاربرد توسط اقای رئیسی بود را می توان به شکل ذیل خلاصه نمود:

دولت قوی دولتی است که در حوزه اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و نظامی دارای زیرساخت های قوی باشد به نحوی که شوک هایی خارجی بر تصمیمات و سیاستگذاری تاثیر نداشته باشد.دولت مقتدر دولتی است که علاوه بر داشتن توانمندی و ظرفیت های دولت قوی،از پشتوانه مردمی در پیگیری سیاست هایش بهره مند باشد به عبارتی دولت مقتدر مشروعیت و مقبولیت لازم را جهت پیگیری سیاست هایش از ملت کسب نموده است.

شاخص های دولت مقتدر در عرصه خارجی عباتند از:

- ایفای نقش مستقل و ملی در منطقه و جهان

- داشتن جایگاه و عزت در نظام بین الملل

- اقتدار در عرصه بین المللی

- بازیگر مسئولیت پذیر در جامعه بین الملل(تاکید بر اجرای حقوق بین الملل و اجرای معاهدات)

- محاسبه گرایی و عقلانیت گرایی در سیاست خارجی

- تاکید بر پیگیری منافع ملی و امنیت ملی

- حفظ ارزش ها و هنجارها در سیاست داخلی و خارجی

در دولت مقتدر تامین امنیت از موضع اقتدار،صلح از موضع قدرت و مذاکره و دیپلماسی از موضع عزت و منفعت صورت می گیرد.تقویت توانمندی داخلی باعث تقویت سیاست خارجی می شود. اگر کشوری دارای توانمندی و ظرفیت بالا در داخل کشور باشد در مذاکرات امتیازات بیشتری کسب می نماید یک دولت ضعیف با ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ضعیف منجر به دیپلماسی ضعیف می شود.

نتیجه گرایی و محاسبه گرایی دو عنصر کلیدی در سیاست خارجی در این دوره محسوب می شود.جامعه ایران در حال حاضر توان پرداخت هزینه سیاست های اشتباه در عرصه داخلی و خارجی را ندارد. از طرف دیگر دولت اقای رئیسی رویای دولت الگو در جمهوری اسلامی است که جامعه ایران را با بکارگیری تمام ظرفیت ها و توانمندی ها در مسیر دستیابی به تمدن اسلامی هدایت نماید.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۵۲۰۲۰۹:۰۵:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۱۹
آیا در داخل، بازیگران صحنه داخلی از هنر دیپلماسی برخوردارند یا صرفا بازی حذفی بلدند که دولت بعدی بتواند این بازی را فرا گیرد
به افرید۲۰۸۵۲۹۲۱۰:۱۳:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۹
نه متاسفانه، فقط ظریف و روحانی این هنرو داشتن و زبان دنیارو بلد بودن که متاسفانه مردم بهشون خیانت کردن
ناشناس۲۰۸۵۳۴۴۱۰:۴۶:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۹
رییس جمهور تنها یک مجری است.
ناشناس۲۰۸۵۵۹۶۱۳:۱۶:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اتفاقا رئیس جمهور همه کاره است و این را هم اقای رئیسی اثبات خواهد کرد
ناشناس۲۰۸۶۳۳۹۰۱:۰۷:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۰
باشه باشه
ناشناس۲۰۸۵۳۴۵۱۰:۴۸:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۹
تا موقعی که با قدرت های جهانی تعامل صورت نگرفته و خصومت ها کنار گذاشته نشوند، هیچ یک از مشکلات کشور حل نخواهند شد.
ناشناس۲۰۸۵۴۶۸۱۲:۰۷:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۹
در 8 سال گذشته که با امریکا و غرب تعامل کردیم چرا تحریم ها و تهدیدات و ترورها افزایش یافت و مشکلات کشور و مردم بیشتر شدند ؟!
ناشناس۲۰۸۵۵۴۷۱۲:۵۳:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۹
مطمئن باش که اگر برجام نبود، الان وضعمان به مراتب بدتر بود. همان یک خورده تعامل باعث شد تا حداقل کمی امنیت داشته باشیم.
ناشناس۲۰۸۶۶۶۷۱۰:۰۴:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۰
برجام باعث ناامنی کشور شد...
ناشناس۲۰۸۵۳۵۱۱۰:۵۲:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اگر علی باقری یا سعید جلیلی یا امثالهم وزیر خارجه شوند، باید انتظار تنشهای بیشتر با کشورهای غربی را داشت.
ناشناس۲۰۸۵۴۷۲۱۲:۰۹:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۱۹
افزایش تنش ها باعث افزایش قیمت نفت می شود و به نفع ایران و به ضرر غرب تمام می شود.
ناشناس۲۰۸۵۵۲۸۱۲:۴۶:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۹
نفت دیگر کالای استراتژیک برای غرب نیست.
ناشناس۲۰۸۵۵۴۰۱۲:۵۰:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
تا کمتر از 10 سال دیگر همه ماشینهای جهان برقی خواهند شد. نفت رو دست تولید کننده ها باد خواهد کرد!
ناشناس۲۰۸۵۶۵۱۱۳:۴۴:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۱۹
درست هست که افزایش تنش قیمت نفت را مقطعی بالا میبرد.. اما نفعش را تولیدکنندگان عمده (روسیه و عربستان) میبرند و نه ما که نه میتوانیم نفت را مطابق ظرفیت تولیدمان بفروشیم و به فرض فروش هم نمی توانیم وجه آنرا دریافت کنیم.
ناشناس۲۰۸۵۷۰۱۱۴:۱۵:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
کشورهای پیشرفته از نفت هزار و یک قلم کالای صنعتی تولید می کنند صنعت و اقتصاد این کشورها نیازمند به نفت است.
ناشناس۲۰۸۵۸۵۷۱۶:۱۵:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
نفت بشه ۲۰۰دلار ملت نفس بکشند وتنش باشه مشکلی نیست.اینها هنرش را دارند که در منافع کشور نقش بازی کنند ولی بعضیا ۸سال فقط لبخند زدند
ناشناس۲۰۸۵۳۵۴۱۰:۵۳:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اولین مشکل خارجی دولت رییسی، همجواری با طالبان خواهد بود.
ناشناس۲۰۸۵۴۷۷۱۲:۱۴:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۱۹
الویت دولت آینده تبادلات تجاری با 15 کشور همسایه خواهد بود.
ناشناس۲۰۸۵۵۳۶۱۲:۴۹:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
تجارت با کی؟ با کشورهایی که پول ایران را بلوکه می کنند؟ عراقی که میلیاردها دلار به ایران بدهکار است؟ ترکمنستان دیروز به خاطر این که ایران پول ترانزیت پروازهایش را نداده بود، اجازه ورود هواپیمای مسافری ایران به آسمانش را نداد!
ناشناس۲۰۸۵۳۸۳۱۱:۱۳:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۹
روحانی و ظریف 8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام کردند و از تولید و صنعت و اشتغال آفرینی غافل شدند به همین دلیل دولت شون شکست خورد.
ناشناس۲۰۸۵۵۴۳۱۲:۵۱:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۱۹
حالا ببینیم که آقای رییسی که این کار را نخواهند کرد، تا چه حد موفق خواهد شد!!!
ناشناس۲۰۸۵۷۲۳۱۴:۲۳:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
مطمئن باش آقای رئیسی موفق خواهد شد.
ناشناس۲۰۸۵۸۳۶۱۵:۵۸:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
بنده خدا دلیل معطل کردنش این بود که چاره ای جز مذاکره نبود خواهید دید که دولت بعدی هم چاره ای جز مذاکره ندارد چون تا مذاکرات در اقتصاد ما گشایشی ایجاد نکند هیچ کار مفیدی در کشور انجام نخواهد شد !!
ناشناس۲۰۸۵۸۴۵۱۶:۰۶:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
در شرایط تحریم چه طوری میشه صنعت رو پیش برد واشتغال آفرینی کرد ؟!!
ناشناس۲۰۸۶۳۵۵۰۱:۲۴:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۰
برنامه حاکمیت همین معطلی و مذاکرات صدساله بر سر هیچ و پوچ هسته‌ای هست. زمان احمدی‌نژاد بود و روحانی و همینطور الی الابد.
ناشناس۲۰۸۵۸۸۶۱۶:۳۷:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۱۹
و شماها هم هیچ کاری نکردید و سفارت عربستان خودبخود حمله شد!
ناشناس۲۰۸۵۳۹۹۱۱:۲۷:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اعتماد نکردن به اصلاح طلب ها ولیبرال ها و اتکا به جوانان...نکته اصلی باید باشد چون اینها همه اش فکر جیب خودشان هستند و بخصوص تجربه آیت الله کاشانی را آقای رئیسی باید یادش بماند... مدیرانی که هر دفعه دولت می رود و می آید سرجایشان هستند چه تغییری ایجاد می کنند؟؟؟
ناشناس۲۰۸۵۴۳۷۱۱:۵۰:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
دولت جدید هم مثل دولت‌های قبلی در عرصه سیاست داخلی و خارجی موفقیتی کسب نخواهد کرد.
ناشناس۲۰۸۵۷۰۶۱۴:۱۷:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
دولت روحانی شکست خورد زیرا همه امیدش به کدخدا بود دولت رئیسی موفق خواهد شد زیرا امید و توکلش به خداست.
ناشناس۲۰۸۵۷۵۴۱۴:۵۲:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
دولت روحانی بودجه را پیش خور کرده کار دولت رئیسی سخت است.
زهرا۲۰۸۵۸۳۵۱۵:۵۶:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۱۹
انشالله از پسش برمیان
ناشناس۲۰۸۵۲۲۳۰۹:۲۳:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
احمدی نژاد شرق گرا بود!!! نخیر چون کشورهای غربی دوست نداشتند با ما کار کنند و هر روز یک بهانه دروغ در می آوردن و تا الان هم هست البته ریشه آن 20 سال پیش با بین المللی کردن مسئله داخلی روی داد
ناشناس۲۰۸۵۳۳۶۱۰:۴۲:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۹
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن ثروت های نامشروع کلان و افسانه ای می باشد
ناشناس۲۰۸۵۲۲۶۰۹:۲۶:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اگر این دولت هم مانند قبلی ها بتن ریزی در صنعت و دانش بکند که یک تکه نان بدهند و نفت بفروشد قطعا آخر کار بازنده خواهد بود چون تفکر دشمنان حل کردن این چیزها نیست
ناشناس۲۰۸۵۶۱۰۱۳:۲۶:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۹
خسارت برنامه اتمی و غنی‌سازی از هر حد و مرزی گذشته. اگر دولت جدید می‌خواهد واقعاً خدمتی به این کشور کند، این چاه ویل هسته‌ای را تعطیل نماید.
ناشناس۲۰۸۵۷۱۴۱۴:۲۰:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
خسارات برجام دهها برابر بیشتر بود و اقتصاد کشور را قفل کرد دولت جدید باید مذاکره و باج دادن را که سبب تشدید تحریم ها شد را متوقف کند.
ناشناس۲۰۸۵۷۳۱۱۴:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
امانوئل مکرون: صنعت هسته ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است.
مهران۲۰۸۵۷۵۶۱۴:۵۴:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
چقدر این جمله شما شبیه قاجارها بود که می گفتن نفت بو میده اگر این صنعت به درد نخور بود غربی ها و آمریکایی ها به هر شکلی سعی نمیکردن جلوی ما رو بگیرن در ضمن ونزوئلا نه هسته ای دارد نه موشک دارد نه قدرت منطقه ای است اما تحریم است چرا؟ فقط یه دلیل داره و اون اینکه نمیخواد زیر سلطه باشه پس بدانید مشکل آمریکا با ایران حتی هسته ای و موشک و قدرت نظامی هم نیست
حمید۲۰۸۵۲۴۵۰۹:۴۳:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۹
با سلام تحلیل کاملی بود با تشکر
ناشناس۲۰۸۵۳۴۶۱۰:۵۰:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۹
رییس جمهور منتخب از دولت فعلی سوال بفرمایید بر چه اساسی فاضلاب انسانی از ترکیه وارد کرده اند
ناشناس۲۰۸۵۵۵۱۱۲:۵۷:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۱۹
از خودت شایعه درست نکن
ناشناس۲۰۸۵۷۰۸۱۴:۱۸:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۱۹
برنامه پایش تلویزیون و تماس این برنامه با رییس خانه صنعت و تایید رییس خانه صنعت شایعه نیست شما واقعیت را نپوشان
ناشناس۲۰۸۵۷۳۳۱۴:۲۵:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۱۹
این مطلب کاملا"صحیح است و شایعه نیست.
ناشناس۲۰۸۵۵۵۳۱۲:۵۸:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۹
در دولت احمدی نژاد کود انسانی از ترکیه وارد شد.
ناشناس۲۰۸۶۰۸۶۲۰:۱۵:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
دسته گل آب داده شده توسط دولت بی تدبیر را به دولت قبل نسبت ندهید.
علی۲۰۸۵۲۷۱۱۰:۰۰:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۹
کسی منکر واقعیت انقلاب و مردمی بودن انقلاب اسلامی عزیز ندارد ولی تاسیس و ریاست اوپک که قدرتمندترین سازمان آن موقع بود اقدامات بزرگی به مذاق غربی ها خوش نیامد ، همه چیز نسبی است کسی منکر ضعف آن زمان نیست ولی با کامل سیاه کردن آن برای عموم پرسشی و غیر قابل قبول می شود
ناشناس۲۰۸۵۲۷۴۱۰:۰۱:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
تاوقتی تو این مملکت تفکر لیبرال سرمایه داری سر کار باشه وضع همینه .بدتر میشه که بهتر نمیشه .برای قشر ضعیف جامعه برای مستاجران برای کارگران و حقوق بگیران پشیزی ارزش قائل نیستن . دولت روحانی حامی ثروتمندان و دشمن فقرا و ضعیفان است.
علی۲۰۸۵۳۹۳۱۱:۲۳:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۱۹
دوست عزیز واژه لیبرال سرمایه داری از لحاظ آکادمیک شدیدا مشکل دارد اقتصاد لیبرالیستی یعنی اقتصاد باز و‌ آزاد ، سرمایه داری یعنی اولویت سرمایه و منافع بر آزادی این دوتا کامل متضاد هستند، نوع دولتی اقتصاد سرمایه داری کشور شوروی بود و غیر متمرکز آن امریکاس ، همین شرکت ایرانخودرو و تمام انحصارات دولتی در ایران نماد سرمایه داری دولتی است .
ناشناس۲۰۸۶۲۱۳۲۲:۳۹:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اتفاقا نه تنها تناقض ندارند بلکه اولویت صاحبان سرمایه و اصالت سرمایه در نظام بازار آزاد موجب ظهور شکل جدیدی از لیبرالیسم شده که به نئولیبرالیسم معروف شده و محوریت اصلی اون اقتصاده
ناشناس۲۰۸۵۲۷۵۱۰:۰۱:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
ضمن تشکر از جناب کریمی که مقاله در خور توجهی مرقوم کرده اند بنظر حقیر با توجه به همایندی بحرانهای بزرگ در کشور از اقتصاد و فرهنگ تا محیط زیست و سلامت روان اجتماعی، نیاز به اولویت بندی و حل مرحله به مرحله مشکلات ضرورت دارد. دولت منتخب میتواند برای هر دو سال دو یا سه اولویت اصلی تعریف و بر حل آنان تمرکز کند. شکی نیست که اقتصاد مبرمترین چالش کشور است و البته اینکه چگونه باید مشکل اقتصاد که خود مشتمل بر مباحث گسترده ای نظیر تورم، اشتغال، تولید، مسکن، ثبات ارزش پول ملی، فسادزدایی، تحریم و غیره است حل شود خود قصه مفصلی است. اولویت بعدی از نظر حقیر محیط زیست است که اگر مشکلات کم آبی و تمرکززدایی از تهران و برخی کلان شهرها در اولویت قرار نگیرد و فکری عاجل برای مشکل کم آبی نشود هر لحظه باید منتظر فاجعه بود. فرهنگ مسئله اولویت دار و بسیار پیچیده دیگری است که به وضوح از سقف توان رسانه ملی بسیار فراتر و گسترده تر است و نیاز به بهره گیری از متخصصین اصیل فرهنگی از تمام طیفهای نظری احساس میشود.
ناشناس۲۰۸۵۲۷۶۱۰:۰۱:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۱۹
تنها چیزی که در ایران قابل مشاهده نیست سیاست و برنامه ریزی است
ناشناس۲۰۸۵۴۸۲۱۲:۱۸:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اتفاقا دولت جدید برنامه ریزی داره و وقتی دیدید که مشکلات سریعا حل میشوند خودتان اعتراف خواهید کرد 100 روزه خواهید دید که خیلی از گرفتاری ها حل خواهند شد گه در مذاکره که با قدرت بیشتری مذاکره کرده تحریمها را رفع می نماید چه در داخل و تورم و دلار همه حل میشه
ناشناس۲۰۸۵۳۰۰۱۰:۱۶:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۱۹
به هرحال برادر جان !« روحانيت شيعه » در قرن بيست و يكم ، ودر پيشگاه تاريخ ، در حال پس دادن امتحان است !! تا مردم اين كره خاكي چه بينند و « تاريخ » چه گويد !!
ناشناس۲۰۸۵۸۴۳۱۶:۰۲:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۱۹
بی‌تدبیری و سوءمدیریت داره در کشور غوغا می‌کنه. هیچکسی به فکر مردم نیست.
الف۲۰۸۵۳۳۵۱۰:۴۱:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اگر سیاست خارجی که در گذشته تجربه شده است کارایی داشت که الان کشور در این حال و روز نبود بهتر است اقای رئیسی بی خیال تجربه شود گذشتگان شود
ناشناس۲۰۸۵۴۷۰۱۲:۰۸:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۱۹
منظورت تجربه روحانی و ظریف هست!؟
ناشناس۲۰۸۵۴۸۳۱۲:۱۹:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
نه دیگه قرار نیست سیاست قبلی دنبال شود آقای رئیسی سیاست جدید میاره که بهترین خواهد بود اثبات خواهد کرد که خواستن توانستن است
علی کریمی۲۰۸۵۶۶۰۱۳:۵۰:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
الهی آمین
صمصام۲۰۸۵۳۴۱۱۰:۴۴:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
البته تنها دوران آرام و بی تنش و نسبتا با ثبات کشور در دوران آقای خاتمی بود این حرف من نیست بلکه از زبان قیمت دلار و نرخ تورم کالاها و به خصوص پراید می باشد
ناشناس۲۰۸۵۴۷۵۱۲:۱۲:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
قراردادهای خسارت بار کرسنت و استات اویل و توتال و سعدآباد و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر در دولت خاتمی اتفاق افتاد.
ناشناس۲۰۸۵۵۱۳۱۲:۴۱:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
کی سهم شما از دریای خزر 50 درصد بوده؟ ولی 8 درصدی رو خوب اومدی!!! نخیر جانم هنور تقسیم بندی نشده و ایران هم 18 الی 20 درصدی طلب می کند
ناشناس۲۰۸۵۷۱۸۱۴:۲۲:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۱۹
دولت خاتمی با فروختن دریای خزر رکورددار چوب حراج زدن به منافع ملی شد.
ناشناس۲۰۸۶۶۲۴۰۹:۳۹:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۰
اگر چیزی نمی دانید حرف نزنید یا حداقل مطالعه کن. موضوع دریای خزر توسط شورای راهبردی روابط خارجی گرفته میشود
ناشناس۲۰۸۵۴۸۶۱۲:۲۰:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
خاتمی که دیگه پایگاهی در جامعه نداره
ناشناس۲۰۸۵۶۰۲۱۳:۲۱:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
خاتمی الآن نه مردم قبولش دارند و نه نظام.
ناشناس۲۰۸۵۸۶۱۱۶:۱۹:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۱۹
والا اون موقع دوره خاتمی محور شرارت شده بودیم‌،وضع اقتصاد نابود بود .هر روز می ترسیدم الانه آمریکا حمله کنه. هر روز آشوب وشورش و بلوا...همه بعضی دولتی هاش فراری شدن اونطرف آب‌ .بعدشن هم اینقدر کارنامه اش فجیع بود که مردم به محمود رای دادند
کامنت خوان الف۲۰۸۵۳۶۳۱۱:۰۲:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
مشکل اصلی در این است که تعریف مشخص جامع و مانعی از منافع ملی ارائه نشده است .و آنچه که تحت عنوان عمق استراتژیک انقلاب و جبهه مقاومت به عنوان پایه تصمیم گیری ها در سیاست خارجی است .. پس ما الان در یک بی هویتی از تعریف منافع ملی قرار داریم . که در چنین فضایی حتما به مشکل بر می خوریم . سیاست خارجی قوی قبل از هر چیز احتیاج به اتکای عمومی دارد
ایران۲۰۸۵۴۹۷۱۲:۳۱:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
کجای دنیا سیاست های کلان کشورها ، آن هم مخصوصاً سیاست خارجیشان ، با آمدن و رفتن رئیس جمهورها تغییر میکنه که توی ایران هاشمی دوست داشت فرمان رو بگیره چپ ، خاتمی گرفت راست ، احمدی نژاد گرفت سمت خاکی ، روحانی زد به بیراهه ، آقای رئیسی شما مواظب باشید درست برانید..
ناشناس۲۰۸۵۵۶۸۱۳:۰۲:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
خود رئیسی گفته که اولویت دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی توجه به همسایگان است! حالا یک سؤال مهم پیش می‌آید که این همسایگان چه کشورهایی هستند؟ آیا منظور از همسایگان مثلاً بهبود روابط با عربستان است یا منظور از همسایگان کشورهایی مثل عراق، سوریه، لبنان و یمن و اینجور کشورهاست؟
ناشناس۲۰۸۵۶۶۳۱۳:۵۳:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
بودجه نهادهای تبلیغات اسلامی و اینها بسیار زیاد و مخارجشان بسیار مبهم است شما همین یه قلمو درست کن قول میدم هشتاد درصد کارها درست میشه
خ۲۰۸۵۶۶۴۱۳:۵۳:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
بهتره درمورد خاتمی اظهار نظر نکنی چون همین دوسه کلمه ای که نوشتی سطح معلومات ودرکت از سیاست وایران معلوم شدبرادرجان!!!
ناشناس۲۰۸۵۸۶۳۱۶:۲۱:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
آره در مورد خاتمی حرف نزن که بزنی باید از کرسنت و فتنه و محور شرارت و دولت تکرار و تکرار تکرار و فریب و..اینها بگی اونوقت بعضی ها که بچه هاشون اونور ند خوششان نمیاد
رضا۲۰۸۵۷۲۴۱۴:۲۳:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۹
سلام و عرض ادب خدمت نگارنده محترم کاشکی لیستی از نخبگان اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که مد نظرتان بود را هم می آوردید، و بیان می فرمودید این نخبگان همان هایی هستند که در دهه های گذشته مسئولیت داشته اند یا اینکه آکبند ،نو و بی تجربه اند که سعی و خطایی خواهند بود. کاشکی می فرمودید که روش های برون رفت از مشکلات قبلا در کشورهای دیگر تجربه شده اند و اگر ما بخواهیم غیر از راههای تجربه شده و موفق راه دیگری برویم ( دوباره چرخ را اختراع کنیم) اتلاف وقت و هزینه خواهد بود که نه زمان اولی است و به دومی است. کاشکی به جای کلی گویی که زمانش سپری شده ، نظرتان را روشن بیان می فرمودید و خط مشی از الف تا ی را می دادید که تکرار مکررات نباشد.
...۲۰۸۵۷۵۹۱۴:۵۶:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
باید با خارج رابطه خوبی داشت ولی هیچوقت نباید کشور به خارج متکی بشه
ناشناس۲۰۸۵۸۳۴۱۵:۵۶:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۹
جناب کریمی اینا که گفتی همگی در عالم رویا است !!
ناشناس۲۰۸۵۸۷۴۱۶:۲۸:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۱۹
بهتره هم به شرق و هم به غرب نظر کنیم و آنها را بر سر بستن قراردادهای تجاری با ایران به جان هم بیندازیم تا هرکدام برای سبقت گرفتن از دیگری طرح های کارامد تری پیشنهاد دهد! بزرگترین اشتباه ما در برجام این بود که می خواستیم با همه قرار تجاری داشته باشیم غیر از آمریکا خب معلوم بود که ترامپ نمیشینه سود بردن چین وروسیه از ایران رو ببینه در حالی که آمریکا سرش بی کلاه باشه برا همین زد زیر همه چیز وگفت حالا همتون بدوید دنبال منفعت بردن از برجام !! این تجربه نباید بار دیگر تکرار بشه !! در این صورت خواهیم دید که چین هم نمی تونه جنس های بنجلش رو به ما بندازه ومثل ..!! همه با کیفیت بالا وگوش به فرمان ایران !!
ناشناس۲۰۸۵۹۳۳۱۷:۱۵:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۹
سیاست خارجی در دولت تعیین نمی شود که بحث اثر گذاری میکنید دولت فقط مجری سیاست هاست
ناشناس۲۰۸۶۲۴۹۲۳:۲۴:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۱۹
جناب كريمي روي كاغذ مي توان نظريه داد ولي در عمل اينطور نيست . كما اينكه ايده ماركسيست - لنيسيت يا مائوئيست از نظر تئوري بي نقص بود ولي در عمل اتحاد جماهير شوروي و چين كمونيست مجبور به تغيير ماهيت و سازش با آمريكاي جهان خوار شدند . ما بجاي اينكه آنقدر نظريه بدهيم و راهبرد خود را عوض كنيم بهتر است رو به واقعيت بياوريم و سعي كنيم خودمان را از ايزوله شدن و وابستگي به خارجي ها نجات دهيم .
ناشناس۲۰۸۶۲۷۳۲۳:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اگر دولت آقای رییسی نتواند مشکل مردم را حل کند ومردم متوجه شوند که .. نا امیدیشان کامل شود قطعا در انتخابات آینده مشارکت زیر 20درصد میشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین