تحلیل پایگاه خبری میدل ایست مانیتور از تهدید «پ ک ک» در عراق

جهان،   4000320062
تحلیل پایگاه خبری میدل ایست مانیتور از تهدید «پ ک ک» در عراق

 پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی راجع به تهدید حضور گروه "پ ک ک" در عراق می نویسد: «در شرایط فعلی باید اذعان کرد که تهدید پ ک ک علیه امنیت ملی عراق کم از تهدید "داعش" نیست. در این راستا، بایستی علیه پ ک ک اقدام بین‌المللی انجام شود. برخی بر این باورند که در این رابطه به طور خاص، آمریکا باید با دولت عراق در نبرد علیه این گروه متحد شود. این در حالی است که اساسا در طول تاریخ، واشنگتن از بسیاری از گروه هایی تروریستی نظیر پ ک ک، به وضوح در راستای منافع خود استفاده کرده است و اساسا در این رابطه متحد قابل اتکایی نیست».

به گزارش الف، پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی به حضور و فعالیت های گروه تروریستی "پ‌ک‌ک" در داخل عراق پرداخته و ضمن طرح این ادعا که دولت عراق گهگاه از پ ک ک به عنوان ابزاری علیه ترکیه استفاده کرده، به طور خاص به این مساله اشاره می کند که اوج گیری قابل توجه فعالیت های این گروه مخصوصا در "کوهستان سنجار"، به تهدیدی قابل توجه برای امنیت ملی عراق تبدیل شده و باید با آن برخورد شود. میدل‌ایست مانیتور در این رابطه می نویسد: «برخی دولت ها در جهان گاه از ابزار تروریسم برای پیشبرد اهداف و منافع خود استفاده می کنند. این مساله به هیچ عنوان در عالم سیاست یک راز نیست. در این رابطه به طور خاص شاهدیم که مثلا دولت آمریکا به فراخور زمان، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از گروه های تروریستی جهت نیل به اهداف و منافعش بهره می گیرد. 

یکچنین گروه هایی هیچ اعتقادی به گفتگو ندارند، به مرزها احترام نمی گذارند و به خواسته های هیچ کس و جامعه ای الا خودشان اهمیت نمی دهند. دولت هایی که از یکچنین گروه هایی استفاده ابزاری می کنند، اغلب به یک نکته بی توجه هستند. آن ها توجه نمی کنند که این گروه ها دیر یا زود بر علیه خودِ آن ها خواهند شورید. این مساله و پدیده به طور خاص در شمال عراق قابل مشاهده است. جایی که شورشیان پ ک ک که ترکیه آن‌ها را در لیست تروریستی خود قرار داده، از کنشگری قابل توجهی برخوردار هستند. نیروهای پ ک ک در جریان نبرد با داعش، کوهستان سنجار را به پایگاه خود در جنگ با گروه مذکور تبدیل کردند. البته که این مساله تا حد زیادی با استقبال نیز رو به رو شد. با این حال، این موضوع صرفا به همان نقطه محدود نشده و به مراتب فراتر رفته است. 

برخی بر این باورند که دولت عراق از نیروهای پ ک ک در مقابلِ "اقلیم کردستانِ" این کشور، حمایت کرده و می کند. از سویی، بغداد در چهارچوب رقابت های خود با ترکیه نیز از پ ک ک (که تنش هایی جدی با ترکیه دارد) حمایت می کند. اضافه بر این، بغداد از جنگجویان پ ک ک علیه کردهای عراقی در کرکوک نیز استفاده کرده است. پیوندها میان پ ک ک و دولت عراق تا بدانجا پیش رفته که برخی اعضای این گروه، شهروندی عراق را دریافت کرده اند و حتی در انتخابات عراق(در سال 2018) نیز نامزد شده اند. مساله ای که نه تنها در بُعد داخلی، بلکه در بُعد منطقه ای نیز بدون تردید حامل پیامدهایی خاص است. 

در اکتبر گذشته، دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق، توافق سنجار را به امضا رساندند که تاکید می کرد این منطقه(سنجار)، باید از کلیه نیروهای چریک و مسلح تخلیه شود(این منطقه ایستگاه اصلی پ ک ک در عراق است). نیروهای امنیتی فدرال عراق سعی داشتند تا این منطقه حیاتی را مخصوصا پس از آنکه سال ها محل درگیری و تنش بوده، امن کنند. از آن زمان تاکنون چندین ماه گذشته و هیچکدام از اصول توافق شده در توافق سنجار نیز عملیاتی نشده اند. این مساله به طور خاص توسط "ربار احمد" وزیر کشور منطقه کردستان عراق در ماه آپریل تایید شده است. وی گفت: "شمارِ جنگجوبان پ ک ک رو به افزایش است و دولت بغداد نیز عملا هیچ واکنشی به فعالیت های پ ک ک در سنجار که خارج از کنترل دولت فدرال عراق است، نشان نمی دهد". 

ترکیه گروه پ ک ک را به عنوان یک گروه تروریستی مورد شناسایی قرار داده است و مکررا علیه مواضع آن در خاک عراق دست به انجام عملیات نظامی می زند. این مساله به طور خاص تحت تاثیر توافق میان دولت های عراق و ترکیه است که بر اساس آن هر دو کشور حق دارند تا عوامل و گروه هایی را که علیه منافع ملی آن ها عمل می‌کنند، تا زمانیکه به معنای واقعی کلمه تهدیدی برای آن ها هستند، در خاک یکدیگر دنبال کرده و هدف قرار دهند. دولت ترکیه هیچ اعتنایی به اعتراضاتی که دولت عراق در مورد حملات گسترده آن به خاک عراق با محوریت آنچه مقابله با پ ک ک خوانده می شود، نمی کند. از سویی، بسیاری بر این باورند که اساسا دولت عراق از اراده کافی جهت سرکوب پ ک ک برخوردار نیست و آن را به مثابه یک کارت بازیِ موثر علیه ترکیه ارزیابی می کند. 

در روزهای اخیر تهدید پ ک ک علیه امنیت ملی عراق بیش از پیش برجسته شده و آن ها با نیروهای پیشمرگه نیز درگیر شده اند و حتی در عملیاتی که به تازگی انجام شده، پنج تن از این نیروها را نیز کشته اند. اکنون بسیاری از تحلیلگران عراقی بر این باورند که امنیت ملی عراق تحت تاثیر رویه های تهاجمی و افراطی پ ک ک قرار گرفته است. 

در شرایط فعلی باید اذعان کرد که تهدید پ ک ک علیه امنیت ملی عراق کم از تهدید داعش نیست. در این راستا، بایستی علیه پ ک ک اقدام بین المللی انجام شود. برخی بر این باورند که در این رابطه به طور خاص، آمریکا باید با دولت عراق در نبرد علیه این گروه متحد شود. این در حالی است که اساسا در طول تاریخ، واشنگتن از بسیاری از گروه هایی تروریستی نظیر پ ک ک، به وضوح در راستای منافع خود استفاده کرده است و اساسا در این رابطه متحد قابل اتکایی نیست». 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین