جریاناتی که مدعی‌اند رئیس‌جمهور اختیار ندارد، وارد انتخابات نشوند

سیاسی،   4000102022 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر جریان‌هایی مدعی‌اند که رئیس‌جمهور اختیار ندارد، بهتر است صحنه انتخابات را واگذار کنند، گفت: اینطور ادعاها فرافکنی و برای توجیه ناکارآمدی‌ها است.

جریاناتی که مدعی‌اند رئیس‌جمهور اختیار ندارد، وارد انتخابات نشوند

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با مهر، ضمن تبریک سال نو در رابطه با بخشی از بیانات نوروزی مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات و میزان اختیارات رئیس‌جمهور اظهار داشت: امیدوار هستیم انتخابات ۱۴۰۰ انتخاباتی پرشور باشد و رئیس‌جمهوری توانا، آگاه و بصیر نسبت به مسائل، اقتصاد ایران و ظرفیت‌های کشور روی کار بیاید که اگر انتخاب خوبی صورت گیرد شاهد خواهیم بود مسیر انقلاب اسلامی می‌تواند به خوبی و با دلگرمی مردم استمرار پیدا کند.

وی با بیان اینکه سخن از اختیار نداشتن رئیس‌جمهور، همواره از ناحیه کسانی مطرح می‌شود که به تصور خودشان می‌خواهند از کارآمدی رئیس‌جمهور مورد نظر خود دفاع کنند و ضعف‌های بروز و ظهور پیدا کرده آن را بپوشانند، عنوان کرد: حقیقت این است که در کشور ما سه قوه وجود دارد که حکومت را اداره می‌کنند و رهبری بالای سر آنها سه قوه را هماهنگ می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه قوه مجریه از نظر وسعت امکانات و اختیارات، وسیع‌ترین و قوی‌ترین قوه است و اصلاً با دو قوه دیگر قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: به دلیل اینکه چندین سال در تصویب و بسته شدن بودجه حضور داشتم، شاهد بودم منابعی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد بالای ۹۰ درصد منابع عمومی است و کمتر از ۱۰ درصد منابع عمومی در اختیار سایر قوا است.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: از نظر امکانات نیروی انسانی با توجه به اینکه حدود ۳ و نیم میلیون جمعیت شاغل در بخش عمومی داریم، از این تعداد شاید حدود ۵ هزار نفر در قوه مقننه و حدود ۲ برابر در قوه قضائیه هستند؛ بقیه این جمعیت در اختیار قوه مجریه است که نشان می‌دهد از نظر امکانات مالی و امکانات نیروی انسانی، قوه مجریه وسیع‌ترین امکانات و وسیع‌ترین نیروی انسانی را در اختیار دارد.

وی افزود: این‌طور نیست که کسی بتواند ادعا کند دست دولت بسته است و چیزی در اختیارش نیست و اختیاراتی ندارد. همانطور که رهبر انقلاب اشاره کردند، کار سنگین است و به همین دلیل کسی از عهده این کار بر می‌آید که شبانه‌روز پای کار باشد. اگر کسی بخواهد کشور را با پشت میز نشستن و اتو کشیده اداره کند، بدون اینکه آستین‌های خود را بالا زده باشد حتماً ضعف‌هایش آشکار می‌شود و بروز پیدا می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اینگونه اظهارات اصلاً قابل قبول نیست. بخش مهمی از مدیریت اجرایی کشور طی این ۴۲ سال گذشته از کمبود اختیارات ننالیدند و سختی نگفتند بلکه سعی کردند همان ظرفیت‌هایی که وجود دارد را به کار بگیرند و توفیقات بزرگی هم داشتند.

مصباحی‌مقدم گفت: آنچه اهمیت دارد، مدیریت، خلاقیت، ابتکار و بکارگیری ظرفیت‌ها و چشم ندوختن به کمک‌های بیگانگان است. به نظر من این صحبت‌ها فرافکنی و دفاع بی معنا و غلطی است که صورت می‌گیرد. رئیس‌جمهور اختیارات و امکانات کافی در اختیار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسانی مدعی هستند که چنین اختیارات و امکاناتی نیست، بهتر است صحنه انتخابات را واگذار کنند. البته من معتقد نیستم جریان‌های سیاسی باید صحنه انتخابات را ترک کنند بلکه معتقد هستم باید از این ادعاهای بی معنا دست بردارند و اگر افراد توانایی دارند، آنها را به میدان بفرستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۷۹۰۸۶۱۲:۵۲:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲
هر کس پاسخگوی سالها مسئولیت خود باشد ،بجای نسخه پیچی برای دیگران
ناشناس۱۸۸۰۶۰۱۱۳:۱۳:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۳
خب این بنده خدا هم منظورش همینه! گفته هرکسی باید پاسخگوی زمان مسئولیتش باشه، اینکه کسی ادعا کنه من اختیار نداشتم درست نیست!!
ناشناس۱۸۸۰۶۰۳۱۳:۱۵:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۳
کسانی که ادعا میکنن رئیس جمهور اختار نداره دقیقا هدفشون فرار از پاسخگویی هست!!
ناشناس۱۸۷۹۰۹۵۱۲:۵۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲
اینکه ادعا کنیم رئیس جمهور اختیار ندارد( کار ندارم درسته یا نه) بعد همزمان کاندیدا معرفی کنیم برای انتخابات تناقض است. این تناض را اصلاح طلبها مرتکب میشوند اگر واقعا اعتقاد داری رئیس جمهور اختیار ندارد چرا وارد انتخابات میشوید؟ دوستان اصلاح طلب جواب بدهند که این تناقض چطور ممکنه؟
ناشناس۱۸۸۰۳۹۲۱۰:۳۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۳
اصلاح طلبان به وصیت امام عمل میکنند تا انقلاب به دست نااهلان نیفتد
ناشناس۱۸۷۹۱۰۷۱۳:۰۳:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲
بهتر است بگویی آشوبگران که فرار رو به جلو می کنند وقتی وظایف را درست انجام نمی دهند آن هم از عمد و مملکت را به ته دره می برند نیایند
ناشناس۱۸۸۰۴۳۱۱۱:۰۵:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۳
من آقای مصباحی مقدم را قبول ندارم و خیلی نقد دارم بهش اما این حرفش درسته
ناشناس۱۸۷۹۱۱۱۱۳:۰۶:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۲
طیف گدایان غرب اصلاح ساختاری را اجرا نمی کنند تا کشور در فشار باقی بماند
ناشناس۱۸۷۹۲۳۱۱۴:۰۶:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲
حرف حساب
ناشناس۱۸۷۹۲۵۶۱۴:۱۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲
باشه حتما.
ناشناس۱۸۷۹۲۸۴۱۴:۳۰:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۲
طبق کدوم قانون همچین توصیه ای می کنید؟
ناشناس۱۸۸۰۰۰۶۲۳:۲۱:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲
قانون عقل سلیم ---واقعآ درک این توصیه منطقی،برای شما سخته؟ خب راس میگه،،شما ودوستات که هی نق میزنید اختیار ندارید خب با چه منطقی انقدر تند وتیز واسه ثبت نام مسابقه میذارید؟؟ کدوم حرفتونو باورکنیم؟؟ تاکی این جماعت از خود راضی،قراره مردمو گروگان رفتارای دوپهلوی خودشون بگیرن؟؟
ناشناس۱۸۸۰۰۲۵۲۳:۴۳:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲
قانون بدیهیات عقلی
ناشناس۱۸۸۰۰۴۵۲۳:۵۸:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲
طبق قانون عقل
ناشناس۱۸۸۰۰۷۰۰۰:۱۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۳
قانون عقل و منطق, وقتی واقعا کسی اعتقاد داره که ریاست جمهوری اختیارات کافی برای حل مشکلات کشور نداره چرا باید خودش و یک ملتی رو سر کار بگزاره؟؟؟
ناشناس۱۸۸۰۴۳۰۱۱:۰۳:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۳
قانون عقل
ناشناس۱۸۸۰۵۸۶۱۳:۰۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۳
قانون عقل و منطق!
ناشناس۱۸۸۰۵۹۱۱۳:۰۹:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۳
طبق قانون که توصیه نمیکنن!!! طبق قانون اجرا میکنن!! توصیه برای وقتی هست که قانون نیست، مثلاً توصیه میکنن عید سفر نرین!
ناشناس۱۸۷۹۲۹۸۱۴:۳۵:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲
مگه‌میشه نیان. اینها برادر دارن، داماد دارن، عروس دارن، پسر دارن، دختر دارن، زن.، دارن، پسرخاله، پسردایی، دارن بالاخره سفره هم پهنه، پس چرا نیان.
ناشناس۱۸۷۹۲۹۹۱۴:۳۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲
قطعا وارد نمی شوم
ناشناس۱۸۷۹۵۸۲۱۷:۱۷:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۲
کسانی را داریم که در زمان انتخابات فعال میشند!
معلم۱۸۷۹۷۰۹۱۸:۴۹:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲
کاندیدها باید قانون اساسی را مطالعه کنند و حدود وظایف خود رابدانند ..
ناشناس۱۸۷۹۷۱۲۱۸:۵۱:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۲
حالا یک عده شروع می کنند که کجا بریم رای بدیم
ناشناس۱۸۷۹۷۲۰۱۹:۰۱:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲
سلام احسنت واقعا اگر سیاسیونی که می گویند رییس جمهور اختیاری ندارد چرا شرکت می کنند .
ناشناس۱۸۸۰۳۵۵۰۹:۵۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۳
کاملا موافقم همه آنهایی که طرفدار اصلاحات هستند پای صندوق رای نروند
ناشناس۱۸۷۹۷۴۴۱۹:۲۲:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲
جریاناتی که مدعی‌اند رئیس‌جمهور اختیار ندارد، وارد انتخابات نشوند!!! شما برای جریانات خودتان تعیین تکلیف کنید ، معقول تر نیست؟
ناشناس۱۸۷۹۷۸۹۱۹:۵۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲
حرف صحیحی است
ناشناس۱۸۷۹۷۹۳۲۰:۰۱:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۲
الان شما وکیل .. کدام جریان هستید؟
امیر حسین سلطان/تهران۱۸۷۹۸۰۳۲۰:۱۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۲
کاندیدای احراز ریاست جمهوری فقط یک شخصیت حقیقی ندارد که بخواهد در جهت منافع و سمت و سوی خواسته ها و انتظارات شخص خودش تصمیم به حضور و یا عدم حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری بگیرد بلکه مهمتر از آن شخصیت حقیقی دارای شخصیت حقوقی است که به واقع به عنوان نماینده بخش اعظمی از جامعه انتخاب می گردد و بر اساس نظرات و گرایشات فکری و سیاسی و سمت و سوی اکثریتی که به او رای می دهند عهده دار پست ریاست جمهوری و ریاست هیات دولت و ریاست قوه مجریه و به عنوان شخص دوم کشور مسئول اجرای قانون اساسی می گردد و لذا اینکه به هر دلیلی بخش هایی از جامعه و بالاخص بخش اعظمی از جامعه را از داشتن نماینده فکری و سیاسی شان در مهمترین عرصه انتخاباتی کشور محروم سازیم عرفا و شرعا و قانونا وجهه ای نداشته و ندارد و لذا قسمت پایانی سخنان این عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام با فلسفه انتخابات و حضور حداکثری ملت در روز انتخابات سنخیت و همنوایی و همراهی ندارد.
ناشناس۱۸۸۰۰۱۹۲۳:۳۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲
اقای سلطان؟؟ شما که میگی، حرف ایشان غلطه و،فلان وبهمان،باشه قبول،،فقط این تناقضو حل کن لطفآ--من میام با هزارتا وعده راست ودروغ، میشم رئیس جمهور،،اما آخرش که گند زدم میگم:: اختیارندارم..خب..منکه ازاول،اختیارات و محدودیتها رو خبر داشتم،،پس این حرف چیه؟ الا فرار ب جلو حساب میشه؟؟ حالا شما بگو چکار کنیم؟؟ هم با پررویی بیایم هم اخرش بگیم نمیشه..واقعآ مضحکه..راحت خودمونو ب نادونی میزنیم..کاشکی قانون انتخابات کشور سوئیس، توایران هم اجرامیشد،،اینکه:: هر کاندیدی،اگه وعده نادرست بده،قانون یقشومیگیره..امااینجا ایرانه،،دروغ بگو،پست مهم بگیر..مردم وکشورو تا مرز انفجار وتباهی ببر،،آخر سر هم،طلبکار باش.. خدایی، کدوم کشور آنقدر آزادی داره؟؟!!؟ مردم عزیز؟؟ نگاه نکنید این حرف درست رو، ی آخوند زده یا، افلاطون،،حرف،حرف درستیه،چکار ب گوینده اون دارید؟؟ بخدا قسم اگه بازم فریب ی عده شکم سیر،،که با وقاحت،خودشونو،، همه چی دون میدونن بخوریم،،،، بازم یکی مثل روحانی، .،میشه..اول ببینیم اصلا چی میخوایم؟؟ توروخدا ی کم فکرکنیم بعد عمل
ناشناس۱۸۷۹۸۲۸۲۰:۳۶:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲
نزديك راي گيري شد
ناشناس۱۸۷۹۸۹۶۲۱:۱۷:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲
شما همون fatf رو بررسی کنی بهتر نیست؟
کامران دانی اذر۱۸۸۰۱۵۶۰۱:۲۶:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۳
یعنی تو کشور ما همه چیز مثل ساعت درست کار میکند وتمام بدبختی ملت مال رییس جمهور است ...
ناشناس۱۸۸۰۲۵۵۰۷:۱۴:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۳
شما وهمكارانتان بعد از يكسال نتوانستيد تكليف fatfرا مشخص كنيد نه ردش مي كنيد ونه تصويبش مي كنيد ..
حمید۱۸۸۰۲۶۸۰۷:۵۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۳
این صحبت ..مغایر با اصول دمکراتیک هست به خصوص که از طرف یک طرف سیاسی مطرح شود بهتر است موارد به صورت مصداقی مطرح و رفع شبهه شود تا اینکه بخواهیم اصل مشکل کتمان شود
ناشناس۱۸۸۰۴۳۶۱۱:۰۹:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۳
حاج اقا معنی حرف شما اینه که« مردمی که فکر می کنند رئیس جمهور اختیارات کافی ندارد» چرا در انتخابات شرکت می کنند و اگر چنین فکری می کنند شرکت نکنند. الان مسیله اصلاح طلب و اصول گرا نیست مهم نظر و فکر مردم هست ول کنید این اصلاح طلب و اصولگرا را. مسئله اصلی مردم و تفکرات مردم هست چرا جلو پا را می بینید فقط؟
ناشناس۱۸۸۰۵۲۳۱۲:۲۰:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۳
اصل قضیه این نیست که رییس جمهور قدرت داره یا نداره مهم اینه که آیا با رای دادن میتونیم به خواسته هامون برسیم؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

      3. این صدای اقتدار ایران است ...

      4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      5. وحدت ملی با وعده صادق

      6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      15. اسراییل چه باید بکند؟ 

      16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      آخرین عناوین