چرا مردم بدون «بلیت و هتل مجانی» هم به سفر رفتند؟!

گروه اجتماعی،   3991229088 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود درخواست وزیر بهداشت برای سفر نرفتن مردم حتی با بلیت و هتل مجانی و مخالفت کارشناسان نظام سلامت، محدودیت جدی برای سفرهای نوروزی اعمال نشد. از یک سو موافقان سفرهای نوروزی از خستگی مردم و نیاز به سفر و نشاط اجتماعی می گویند، اما در عین حال اغلب کارشناسان سلامت معتقدند که مجوز دادن به سفرهای نوروزی، موجب افزایش آمار مبتلایان به کرونا می شود

چرا مردم بدون «بلیت و هتل مجانی» هم به سفر رفتند؟!

به گزارش الف، بر اساس مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر نوروزی به حدود 91 درصد شهرهای کشور مجاز است. در این بین، فقط سفر به حدود 40 شهر که در وضعیت قرمز و نارنجی کرونا قرار دارند، ممنوع شده است. 

کارشناسان سلامت می گویند این مصوبات به معنی چراغ سبز نشان دادن به مردم برای رفتن به سفرهای نوروزی است، در حالی که همین سفرها می تواند به گسترش کرونای جهش یافته انگلیسی نیز منجر شود.

اغلب کارشناسان و متولیان نظام سلامت، سفرهای نوروزی را عامل مهمی در گسترش بیماری کرونا می دانند و از مردم درخواست کرده اند که امسال هم قید سفرهای نوروزی را بزنند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم ضمن مخالفت با مجاز شدن سفرهای نوروزی، تاکید کرده بود: «خطرناک‌ترین عامل در چرخش ویروس موتاسیون یافته کرونا، سفر است. حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند. اولین تقاضای ما این است که باز هم التماس و خواهش کنیم که سفر نروید و در خانه و محل خودتان بمانید. زیرا اگر سفر بروید، ضرر می‌کنید و خدا نکند که در آن واحد چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدایی نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت، آن زمان دیگر نمی‌توانم روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم بخورم.»

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهاشت هم هشدار داد: «کشور ما پهناور است و قومیت‌ها و ژن‌های مختلفی دارد. گردش ویروس کووید 19 در قومیت‌های مختلف می‌تواند باعث جهش شود. براین اساس در خود کشور ما نیز می‌تواند جهش ویروس جدید صورت گیرد که می‌تواند خطرناک باشد. در حال حاضر سوش غالب کرونا در کشور ما ویروس ووهان است، اما ۶۲ درصد سوش غالب در خوزستان مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی است. بنابراین درهم آمیختگی جمعیت در جریان سفرهای نوروزی می‌تواند شرایط را غیرقابل کنترل کند.»

همچنین علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران هم تصریح کرد: «با سفرهای نوروزی، گردابی از چرخش ویروس در کشور ایجاد می‌شود. با سفر کاری می‌کنیم که ویروس روز به روز در سطح استان‌ها گسترده‌تر شود و انواع مختلف آلودگی را در استان‌ها شکل دهد. پیام مشترک جامعه پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، بهداشتی و درمانی برای مردم این است که اگر ما را فرزندان خود می‌دانید و می‌خواهید دچار فرسایش نشویم و اگر می‌خواهید ما نیز در روزهای پیش‌رو فرصتی برای دیدار فرزندان، پدر و مادر و خانواده‌هایمان پیدا کنیم، با در منزل ماندن و اجتناب از سفرهای درون شهری و برون شهری بار بیمارستان‌ها را کم کنید.»

او تاکید کرد: «اگر مردم به سفر نوروزی بروند، استان دیگری را آلوده می‌کنند و یا اینکه خود آلوده می‌شوند. یعنی به جای در هم شکستن چرخه انتقال ویروس، به پیروزی ویروس کمک می‌کنند. مسافران هنگام بازگشت از سفر نیز ویروس‌های مقاوم و چموش را برای تهران به سوغات می‌آورند که باعث در معرض فشار و استرس قرار گرفتن مجدد تیم پزشکی می‌شود. تاکنون ۲۸ استان کشور به ویروس جهش یافته آلوده شده‌اند. قطعا با این سناریوی تلخ روبرو هستیم که ویروس جهش یافته در کل کشور به چرخش در آمده است. به همین دلیل امیدواریم سفرهای نوروزی به گونه‌ای نشود که این چرخش مجدد و سویه‌های مقاوم به درمان، ایجاد شود.»

آیا مردم به توصیه‌های بهداشتی، بی‌اعتنا شده‌اند؟

برخلاف توصیه های کارشناسان سلامت، برخی خانواده ها به سفر نوروزی رفته اند و عده ای هم در تدارک سفر هستند، در حالی که برخی صاحبنظران نظام سلامت معتقدند که خطر شیوع کرونا از نوروز سال قبل هم بیشتر است. 

دکتر محمود رضاخواه، متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با الف به آسیب شناسی سفرهای نوروزی اشاره می کند و می گوید: «وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان عالی ترین نهاد تصمیم گیرنده برای مقابله با کرونا به طور صریح اعلام می کند که سفر نوروزی به اغلب شهرهای ایران آزاد است، همین مجوز ستاد باعث می شود که خیلی از افراد که برای رفتن به سفر نوروزی تردید داشتند، مصمم به سفر شوند. یعنی همان جمعیت مردد را هم به سفر رفتن ترغیب کردند. نمی توان از یک طرف از مردم درخواست کرد که به مسافرت نوروزی نروید، اما از طرف دیگر، مجوز سفر را صادر کرد. این تناقض بین اظهارات و عملکرد مسئولان، موجب سرگردانی مردم نیز می شود. آنها نمی دانند که کدام حرف متولیان را باید جدی تر بگیرند.»

او تاکید می کند: «کرونای انگلیسی در همه استان های کشور، دیده شده است. خطر شیوع کرونا بسیار بالاتر از ماه های قبل است. در کرونای انگلیسی شاهد هستیم که بسیاری از بیماران در مدت زمان 48 ساعت دچار علایم حاد بالینی می شوند. درنتیجه احتمال مرگ بر اثر کرونا هم افزایش پیدا کرده است. قدرت سرایت این ویروس جهش یافته نیز چندین برابر ویروس اولیه است. این شرایط به وضوح به این معنی است که کشور ما اصلا در شرایطی قرار ندارد که بخواهد در مسیر عادی انگاری و سفرهای نوروزی حرکت کند.»

رضاخواه خاطرنشان می کند: «در جریان سفرهای نوروزی نمی توان چندان مردم را مقصر دانست. آنها به منبعی اعتماد کرده اند که وظیفه اش مدیریت کرونا است. وقتی این منبع با رنگ بندی های شاد کرونایی اعلام می کند که وضعیت اغلب نقاط کشور، زرد و آبی است، بنابراین نباید از مردم توقع داشت که به مسافرت نروند. در هر کشور دیگری هم که متولیان اعلام کنند شرایط برای سفر رفتن مساعد است، مطمئن باشید که خیلی از افراد برای سفر رفتن ترغیب می شوند. در چنین شرایطی جان مردم به خطر می افتد و بار فرسودگی کادر درمان نیز بیشتر می شود. در آن صورت توان نظام سلامت برای درمان بیماران کرونا نیز کاهش پیدا می کند.»

باید در نظر داشت که واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران با سرعت بسیار پایینی در جریان است و کشور ما به نسبت بسیاری از کشورهای منطقه، نتوانسته است واکسیناسیون عمومی را شتاب ببخشد. در این شرایط مردم انتظار دارند همانطور که اغلب آنها تمام تلاش خود را برای رعایت پروتکل های بهداشتی به کار بسته اند و خیلی ها نیز قید سفر رفتن را زده اند، به همان نسبت هم مسئولان برای سرعت بخشیدن به فرآیند واکسیناسیون سراسری کرونا، همت بیشتری به خرج بدهند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۷۶۵۸۹۰۰:۵۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
اکثریت جمعیت تهران اهل شهرهای دیگر هستن که به مرکز استانها مهاجرت کردن و تو هر شرایط با توجه به تعطیلی به شهر و روستای خودشون بر میگردن
ناشناس۱۸۷۶۶۸۵۰۶:۲۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
مردم سفر نمیرن ، میرن بازدید میدانی برای گشایش معیشت
ناشناس۱۸۷۶۶۹۵۰۶:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
برای همین است که ما خیلی با فرهنگیم
ناشناس۱۸۷۶۵۹۵۰۱:۰۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
بحث اين است كه ما به دولت اعتماد نداريم
ناشناس۱۸۷۶۶۹۱۰۶:۴۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
نمکی باید ۱۲ ماه پیش استعفاء میداد . رئیس بخش ICU بیمارستان گفته : روش مبارزه با کرونا در ایران ، علمی نیست .
ناشناس۱۸۷۶۶۱۷۰۱:۵۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا اصلا کارشناسی نیست و فقط سلیقه شخصی بعضی اعضای پر نفوذ است.
ناشناس۱۸۷۶۶۹۲۰۶:۴۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
مقامات وزارت بهداشت ، شیوه مصونیت گله ای را در پیش گرفته اند
ناشناس۱۸۷۶۶۳۵۰۲:۳۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
يكي از دوستان مي گفت : در شهر ما همه برنامه هاي جمعي اجرا مي شود اما شب ها چراغ پارك شهر را خاموش مي كنن كه مبادا مردم شب ها ،توسرماي زمستان ،توي پارك در هواي آزاد بنشينند و باعث انتشار ويروس كرونا شوند !! با اين نقل قول جواب سؤال كه چرا مردم به سفر رفتند ، معلوم مي شود ، چون كه مردم در امر مبارزه با كرونا از مسئولين صداقت نمي بينند ، از قديم و نديم گفته اند كه « يك بام و دوهوا ؟؟ دوم اين كه در امر واكسيناسيون مسئولين عقب اند ، هر كدام يك حرفي مي زنند و هر كدام يك وعده مي دهند و مردم اصلاً نمي دانند كه تا كنون واقعاً چه تعداد واكسينه شده اند !! مردم نمي دانند كه واكسن هايي كه هست ، چه تعداد است و از كدام كشور !! اين است كه مردم مي گويند حالا كه اينطوره ما هم مي رويم به سفر !! مش غفار ميگه : -- ما كه رفتيم سفر ، هر چه باداباد ، آخه من كه نميدونم برنامه چيه ... هر كه يك صحبتي ميكنه ، يكي ميگه واكسن مي سازيم ، يكي ميگه داريم مي سازيم ، يكي ميگه داريم امتحان مي كنيم ، به حضور انورت كه عرض شود ، يكي ميگه تو راهه ... يكي ميگه از چين و ماچين مياد ، ... از روس و كوبا ، يكي ميگه اواخر بهار ..بعد از يكسال هنوز امروز بدتر از ديروز ، ديروز بدتر از پريروز ... --- به هر حال مش غفار ،مواظب خودتان باشين ،... ماسك ، محلول ضد عفوني ، دستكش فراموش نشه !! -- هر چه خدا خواست همون ميشه همسايه ،!! ...خدا بد نخواد !! ... التماس دعا !!
ناشناس۱۸۷۶۸۲۷۱۰:۱۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
نمونه آسمون ریسمون بافتن برای توجیه سفر
ناشناس۱۸۷۶۶۳۷۰۲:۴۲:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
چون مردمان شهرهای مهمان پذیر بی خیال هستند و الا خودشان باید با چوب و چماق باید به استقبال سفیران مرگ بروند حال که دولت قصد حمایت از وزیر بهداشت را ندارد
ناشناس۱۸۷۶۶۹۳۰۶:۴۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
مردمان شهرهای مهمانپذیر از طریق همین میهمانان شهرهای دیگر امرار معاش میکنند .
ناشناس۱۸۷۶۹۴۶۱۳:۵۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
..ای بابا. خدا رو شکر امثال تو کاره ای نیستید تو این مملکت!
ناشناس۱۸۷۶۶۷۶۰۵:۵۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
وقتي سفر با حمل ونقل عمومي مثل قطار،اتوبوس وهواپيما ازاد است سفر رفتن با خودروي شخصي بسيار امن تر است،يا بايد جاده براي حمل ونقل عمومي هم بسته باشد ويا براي همه ازاد باشد كه ستاد مقابله با كرونا كار درستي انجام داده وسفر با خودروي شخصي را ازاد كرده است
ناشناس۱۸۷۶۷۰۶۰۷:۴۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
چون بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. ملت ما اب از سرشون گذشته، این لوس بازیا مال خارجی هاست. ما میریم واکسن کرونا نسخه اصلی و خدادادی رو بگیریم. معلوم نیست که اگه چشم انتظار دولت بشینیم کی بهمون واکسن بزنه.
ناشناس۱۸۷۶۷۱۵۰۸:۱۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
بدانید و آگاه باشید ویروس منحوس کرونا تو صف مرغ و گوشت نیست فقط تو مسافرت اونم با خودروی شخصی به شما حمله ور میشود پس درخانه بماند و در تنهایی جان به جانان تسلیم نمایید با تشکر ..
هم وطن۱۸۷۶۷۲۹۰۸:۲۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
دو صد گفته چون نیم کردار نیست. بی برنامه بودن دولت در خرید یا ساخت واکسن وعدم صداقت درصحبت ها تنها چیزی که ازبین می رود اعتماد مردم است
ناشناس۱۸۷۶۷۷۲۰۹:۱۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
عرضه ندارن مردم را درمان کنن همه ی تقصیر ها را گردن مردم می ندازن مردم دارن خودشون را با دستورات طب اسلامی و سنتی درمان می کنن و زندگی شون را می کنن این وزارت بهداشت هنوز در خم یه کوچه مونده
علی۱۸۷۶۷۸۰۰۹:۲۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
کرونای انگلیسی از کرونای چینی خیلی بدتر است.
ناشناس۱۸۷۶۷۸۸۰۹:۲۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
خوب چون جاده ها باز است! توصیه با قانون و اجبار تفاوت دارد . خیلی عجیب نیست. می توانند بروند پس به سفر می روند
ناشناس۱۸۷۶۸۰۳۰۹:۴۰:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
آخه کسی که تو صف مرغ و روغن و.. ایستاده و به بهانه تحریم و هزار جور مشکل دیگه واکسن هم نداره از چی میترسونی؟؟؟؟؟!!!!! مهم مسؤلین بودن که خدارو شکر واکسن زدن و خطری هم انشاالله تهدیدشان نمیکنه!!!!
ناشناس۱۸۷۶۸۱۳۰۹:۵۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
من موندم چرا در مورد کرونا اینهمه با سعه صدر و شیک فقط با خواهش و توصیه عمل میشه ولی در سایر موارد مثل درخواست های صنفی .. با قاطعیت بر خورد میشه چون طبعات همه گیری برای دولت و جامعه هزاران بار خطرناک‌تر ..هست
ناشناس۱۸۷۶۸۳۵۱۰:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
چون خیلی ها به این نتیجه رسیده اند که ماندن یا رفتنشان از این دنیا، دیگر خیلی هم فرقی نمی کند و تقدیر و سرنوشت الهی هر چه که باشد آن خواهد شد(ترکیب آموزه های دینی و شرایط سخت زندگی)
ناشناس۱۸۷۶۸۴۴۱۰:۴۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
اکثر ساکنان تهران و حومه اهل شهرستان هستند؛ که برمیگردن به زادگاه خودشون. به این جور سفرها؛ نمیشه گفت مسافرت
ناشناس۱۸۷۶۸۶۲۱۱:۰۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
فقط حرف و آمارالکی برای رفع مسئولیت یک بار یک گزاراش بدهند با این همه بودجه که گرفتند و این همه پولی که از مردم بیچاره گرفتند چه کرده اند در این یک سال چندتا بیمارستان یا تخت بیمارستانی اضافه کرده اند .چه تعداد وچقدر تجهیزات به درمانگاه ها و بیمارستان ها اضافه شده و.. فقط حقوق و کارانه های آنچنانی داده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین