چرا مردم بدون «بلیت و هتل مجانی» هم به سفر رفتند؟!

گروه اجتماعی،   3991229088 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود درخواست وزیر بهداشت برای سفر نرفتن مردم حتی با بلیت و هتل مجانی و مخالفت کارشناسان نظام سلامت، محدودیت جدی برای سفرهای نوروزی اعمال نشد. از یک سو موافقان سفرهای نوروزی از خستگی مردم و نیاز به سفر و نشاط اجتماعی می گویند، اما در عین حال اغلب کارشناسان سلامت معتقدند که مجوز دادن به سفرهای نوروزی، موجب افزایش آمار مبتلایان به کرونا می شود

چرا مردم بدون «بلیت و هتل مجانی» هم به سفر رفتند؟!

به گزارش الف، بر اساس مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر نوروزی به حدود 91 درصد شهرهای کشور مجاز است. در این بین، فقط سفر به حدود 40 شهر که در وضعیت قرمز و نارنجی کرونا قرار دارند، ممنوع شده است. 

کارشناسان سلامت می گویند این مصوبات به معنی چراغ سبز نشان دادن به مردم برای رفتن به سفرهای نوروزی است، در حالی که همین سفرها می تواند به گسترش کرونای جهش یافته انگلیسی نیز منجر شود.

اغلب کارشناسان و متولیان نظام سلامت، سفرهای نوروزی را عامل مهمی در گسترش بیماری کرونا می دانند و از مردم درخواست کرده اند که امسال هم قید سفرهای نوروزی را بزنند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم ضمن مخالفت با مجاز شدن سفرهای نوروزی، تاکید کرده بود: «خطرناک‌ترین عامل در چرخش ویروس موتاسیون یافته کرونا، سفر است. حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند. اولین تقاضای ما این است که باز هم التماس و خواهش کنیم که سفر نروید و در خانه و محل خودتان بمانید. زیرا اگر سفر بروید، ضرر می‌کنید و خدا نکند که در آن واحد چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدایی نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت، آن زمان دیگر نمی‌توانم روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم بخورم.»

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهاشت هم هشدار داد: «کشور ما پهناور است و قومیت‌ها و ژن‌های مختلفی دارد. گردش ویروس کووید 19 در قومیت‌های مختلف می‌تواند باعث جهش شود. براین اساس در خود کشور ما نیز می‌تواند جهش ویروس جدید صورت گیرد که می‌تواند خطرناک باشد. در حال حاضر سوش غالب کرونا در کشور ما ویروس ووهان است، اما ۶۲ درصد سوش غالب در خوزستان مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی است. بنابراین درهم آمیختگی جمعیت در جریان سفرهای نوروزی می‌تواند شرایط را غیرقابل کنترل کند.»

همچنین علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران هم تصریح کرد: «با سفرهای نوروزی، گردابی از چرخش ویروس در کشور ایجاد می‌شود. با سفر کاری می‌کنیم که ویروس روز به روز در سطح استان‌ها گسترده‌تر شود و انواع مختلف آلودگی را در استان‌ها شکل دهد. پیام مشترک جامعه پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، بهداشتی و درمانی برای مردم این است که اگر ما را فرزندان خود می‌دانید و می‌خواهید دچار فرسایش نشویم و اگر می‌خواهید ما نیز در روزهای پیش‌رو فرصتی برای دیدار فرزندان، پدر و مادر و خانواده‌هایمان پیدا کنیم، با در منزل ماندن و اجتناب از سفرهای درون شهری و برون شهری بار بیمارستان‌ها را کم کنید.»

او تاکید کرد: «اگر مردم به سفر نوروزی بروند، استان دیگری را آلوده می‌کنند و یا اینکه خود آلوده می‌شوند. یعنی به جای در هم شکستن چرخه انتقال ویروس، به پیروزی ویروس کمک می‌کنند. مسافران هنگام بازگشت از سفر نیز ویروس‌های مقاوم و چموش را برای تهران به سوغات می‌آورند که باعث در معرض فشار و استرس قرار گرفتن مجدد تیم پزشکی می‌شود. تاکنون ۲۸ استان کشور به ویروس جهش یافته آلوده شده‌اند. قطعا با این سناریوی تلخ روبرو هستیم که ویروس جهش یافته در کل کشور به چرخش در آمده است. به همین دلیل امیدواریم سفرهای نوروزی به گونه‌ای نشود که این چرخش مجدد و سویه‌های مقاوم به درمان، ایجاد شود.»

آیا مردم به توصیه‌های بهداشتی، بی‌اعتنا شده‌اند؟

برخلاف توصیه های کارشناسان سلامت، برخی خانواده ها به سفر نوروزی رفته اند و عده ای هم در تدارک سفر هستند، در حالی که برخی صاحبنظران نظام سلامت معتقدند که خطر شیوع کرونا از نوروز سال قبل هم بیشتر است. 

دکتر محمود رضاخواه، متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با الف به آسیب شناسی سفرهای نوروزی اشاره می کند و می گوید: «وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان عالی ترین نهاد تصمیم گیرنده برای مقابله با کرونا به طور صریح اعلام می کند که سفر نوروزی به اغلب شهرهای ایران آزاد است، همین مجوز ستاد باعث می شود که خیلی از افراد که برای رفتن به سفر نوروزی تردید داشتند، مصمم به سفر شوند. یعنی همان جمعیت مردد را هم به سفر رفتن ترغیب کردند. نمی توان از یک طرف از مردم درخواست کرد که به مسافرت نوروزی نروید، اما از طرف دیگر، مجوز سفر را صادر کرد. این تناقض بین اظهارات و عملکرد مسئولان، موجب سرگردانی مردم نیز می شود. آنها نمی دانند که کدام حرف متولیان را باید جدی تر بگیرند.»

او تاکید می کند: «کرونای انگلیسی در همه استان های کشور، دیده شده است. خطر شیوع کرونا بسیار بالاتر از ماه های قبل است. در کرونای انگلیسی شاهد هستیم که بسیاری از بیماران در مدت زمان 48 ساعت دچار علایم حاد بالینی می شوند. درنتیجه احتمال مرگ بر اثر کرونا هم افزایش پیدا کرده است. قدرت سرایت این ویروس جهش یافته نیز چندین برابر ویروس اولیه است. این شرایط به وضوح به این معنی است که کشور ما اصلا در شرایطی قرار ندارد که بخواهد در مسیر عادی انگاری و سفرهای نوروزی حرکت کند.»

رضاخواه خاطرنشان می کند: «در جریان سفرهای نوروزی نمی توان چندان مردم را مقصر دانست. آنها به منبعی اعتماد کرده اند که وظیفه اش مدیریت کرونا است. وقتی این منبع با رنگ بندی های شاد کرونایی اعلام می کند که وضعیت اغلب نقاط کشور، زرد و آبی است، بنابراین نباید از مردم توقع داشت که به مسافرت نروند. در هر کشور دیگری هم که متولیان اعلام کنند شرایط برای سفر رفتن مساعد است، مطمئن باشید که خیلی از افراد برای سفر رفتن ترغیب می شوند. در چنین شرایطی جان مردم به خطر می افتد و بار فرسودگی کادر درمان نیز بیشتر می شود. در آن صورت توان نظام سلامت برای درمان بیماران کرونا نیز کاهش پیدا می کند.»

باید در نظر داشت که واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران با سرعت بسیار پایینی در جریان است و کشور ما به نسبت بسیاری از کشورهای منطقه، نتوانسته است واکسیناسیون عمومی را شتاب ببخشد. در این شرایط مردم انتظار دارند همانطور که اغلب آنها تمام تلاش خود را برای رعایت پروتکل های بهداشتی به کار بسته اند و خیلی ها نیز قید سفر رفتن را زده اند، به همان نسبت هم مسئولان برای سرعت بخشیدن به فرآیند واکسیناسیون سراسری کرونا، همت بیشتری به خرج بدهند.