ما در کرونا استثنا نیستیم!

محمد صادق کلبادی،   3991221072 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
ما در کرونا استثنا نیستیم!

اخر آذر ماه و اوایل دی ماه سال جاری بود که واکسیناسیون سراسری کرونا در آمریکا و اروپا و برخی از کشورهای مشرق زمین آغاز شد. در ایران نیز اگرچه با کمی تاخیر، اما در حدود یک ماه پیش واکسیناسیون سراسری با اولویت کادر درمان آغاز شد

. از همان ابتدای آغاز واکسیناسیون در غرب  به انحاء و مناسبت های مختلف به فرایند واکسیناسیون در ایران انتقادهای بسیاری وارد کرده اند. اگرچه نگرانی برای سلامت قابل درک است و مطالبه واکسن از جمله حقوق شهروندی یکایک مردم، اما احساس عقب ماندگی یا خودخوارانگاری ما ایرانیان در این موضوع خاص نسبت به سایر کشورهای جهان مقوله آزار دهنده ای است که از قضا همین احساس فرودستی در برابر فرادستی و برتری دیگری، غرب، یکی از موانع ذهنی توسعه به شمار می‌آید.

برخی بر این باورند که  اوضاع در غرب چنان است که گویی بیش از نیمی از جمعیت‌شان واکسینه شده اند و ما از این قافله عقب مانده ایم حال آنکه  کافی است نگاهی به آمار و اخبار خبرگزاری های معتبر غیر فارسی زبان داشته باشیم، آنگاه خواهیم دید که ممالک توسعه یافته و مرفه غربی چون نروژ و سوئیس هم شرایط آنگونه آرمانی نیست که ما می پنداشتیم! بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری VG نروژ، کشور مرفهی با حدود پنج میلیون و پانصدهزار نفر جمعیت، از آغاز واکسیناسیون تا 9 مارچ(19اسفند) حدود 3/7 (هفت و سه دهم)درصد دست کم دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و حدود 9/3 (سه و نه دهم)درصد هم بصورت کامل واکسینه شده اند. بر همین اساس نروژ به لحاظ میزان واکسیناسیون در رتبه بیست و یکم کشورهای جهان قرار گرفته است. البته بر اساس اولیت بندی دولت نروژ، اولویت دریافت واکسن در مرحله اول، به جز کادر درمان و افراد با بیماری های خاص، نخست شامل افراد بالای نود سال می شود و بعد افراد بالای هشتاد و پنج سال و در ادامه افراد بالای هفتاد و پنج سال! 

سایت روزنامه نیویورک تایمز هم در همان تاریخ، رتبه بندی کشورهای جهان به لحاظ واکسیناسیون را منتشر کرده است که به وضوح می توان دید علاوه بر کشورهای مرفه حوزه اسکاندیناوی در کشورهای توسعه یافته دیگری نظیر آلمان و انگلیس وحتی ایالات متحده آمریکا نیز روند واکسیناسیون به کندی پیش می رود. اگرچه به قول فلاسفه اثبات شیء نفی ماعدا نمی کند و شرایط این کشورها به منزله موفقیت ایران در زمینه پیشرفت واکسیناسیون عمومی نیست و رتبه سوم ایران البته از انتهای این رتبه بندی نشان دهنده کاستی های موجود در این مسیر است و نقدهای بسیاری به مسولان و تصمیم گیران کشور وارد است از جمله در مدیریت بیماری و تصمیم های دیرهنگام شان در تعطیلی یا قرنطینه سازی شهرها تا نا به سامانی های اقتصادی. اما از آنجایی که تاریخ این سرزمین مشحون از تعدی و دخالت بیگانه در امورات و مقدرات مردانش است و سلایق سیاسی فردی یا جناحی فرع بر امنیت ملی ، باید با نگاهی کلان تر وقایع را به نظاره و تفسیر نشست. به گفته والرشتاین «در فضای کنونی جهان برای فهم تعارض های طبقاتی داخلی و نزاع های سیاسی یک دولت خاص باید اقتصاد جهانی را بشناسیم!» به سخن دیگر نمی‌توان ایران را به مثابه جزیره ای دور افتاده و منزوی در گوشه ای از جهان تصور کرد که فعل و انفعالات اقتصادی و سیاسی داخلی‌اش مستقل از اقتصاد جهانی و سیاست نظام جهانی باشد. از همین رو برای آنکه بتوان درک درستی از شرایط داخلی حاصل کرد می بایست جمیع شرایط داخلی و خارجی را در نظر داشت. 

باتوجه به مستندات موجود پیرامون واکسیناسیون در سایر کشورها در خصوص ایده عقب ماندگی ما در این حوزه، بیش از همه باید به نحوه برساخت واقعیت از سوی رسانه های فارسی زبان عموما لندن نشین و رسانه‌ای‌های ایرانیِ توئیتری و سایبری توجه کرد  که بیش از آنکه واقعیت را منعکس کنند در صدد ایجاد موجی از حقارت ملی هستند و از شکاف های موجود دولت-ملت ،که با بی تدبیری مسولان روز به روز بر عمق آن افزوده می شود ، برای اهداف سیاسی معطوف به تغییر قدرت و نه اصلاح بهره می‌برند!

 اگرچه اختلاف نظرهای سیاسی و تکثر آراء امری بدیهی و پذیرفتنی است اما در عصری که موسوم به انفجار اطلاعات است و می توان به راحتی به اطلاعات دست یافت، رویکردهای مذکور از سوی اهالی رسانه، آن هم ایرانیان فارسی زبانی که در این سرزمین ریشه دوانده‌اند اصطلاحی جز خیانت را در ذهن تداعی نمی کند. روزگاری میرزا ابولحسن خان ایلچی مزد بگیر انگلیسی ها در ایران برای تخریب چهره قائم مقام فراهانی ماهانه جیره و مواجب می گرفت تا سرانجام جان صدر اعظمی که خدمات بزرگی به این ملک و ملت کرده بود را گرفتند یا خائنان دیگری در عهد ناصری آنقدر در گوش شاه خواندند تا سرانجام تیغ خیانت پیشگان نفس های امیر کبیر ایران را گرفت و سرنوشت این ملک بار دیگر به دست وطن فروشان بی لیاقت افتاد؛ این روزها نیز معدود افرادی رسانه را به ابزاری برای تداوم این سلسله از خیانت ها تبدیل کرده اند و با پنهان سازی بخشی از واقعیت یا وارونه نشان دادن آن با خودتحقیری به فرهنگ وابستگی دامن می زنند و به شکاف های موجود میان دولت-ملت و ازهم‌گسیختگی اجتماعی عمق می بخشند و در نهایت مسیر توسعه را دور تر و دورتر می کنند.

https://www.nytimes.com/interactive/2021/world/covid-vaccinations-tracker.html

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kRmykB/de-vaksinerer-raskest-dette-gjorde-de-annerledes

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۶۴۰۱۷۱۷:۲۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
وزیر محترم بهداشت چند روز پیش اعلام کرد اگر بلیط مجانی و هتل مجانی دادند به سفر نروید آنوقت مسولین ستاد کرونا برای خودشان آمده اند و تبصره هایی برای سفر اعلام کرده اند جلسات دولت ریس جمهور باید در مورد مسایل اقتصادی و مشکلات مردم گفتگو سود رییس جمهور بجای وزیر بهداشت الان بیش از یکسال است وقت جلسات دولت را به قصه گویی در مورد کرونا میگذراند وزرا هم مانند آن مثل معروف سر خود را به عنوان تایید تکان میدهند
ناشناس۱۸۶۴۲۳۷۲۰:۱۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
از حسن و اسحاق ملولیم صبر می کنیم تا در پایان دولت انشالله محاکمه شوند
ناشناس۱۸۶۴۲۹۲۲۰:۵۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اینها میگن برید سفر فکر جیب خودشون هستن نه جان مردم
سینا۱۸۶۴۱۳۳۱۸:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
یک پیشنهاد ساده، همانطور که روزانه آمار رسمی مبتلایان و فوتی کرونا اعلام میشود، روزانه آمار رسمی واکسیاناسیون هم اعلام شود تا بدون نیاز به تحلیل و مقاله نوشتن، مردم بدانند روند واکسیناسیون در ایران در مقایسه با متوسط جهان، به چه شکل است.
ناشناس۱۸۶۴۱۴۲۱۹:۰۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
قطعا در یکی از سخت ترین دوران تاریخ این سرزمین به سر میبریم..
ناشناس۱۸۶۴۱۶۷۱۹:۲۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اوضاع کرونا در سال 1400 بدتر از امسال خواهد بود.
امیر۱۸۶۴۱۸۱۱۹:۳۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
.. 28 درصد امریکای 300 میلیونی واکسینه شده. میفرمان مثل ما کند عمل میکنن. کشورهای اسکاندیناوی که میفرمایید آمار مبتلا و مرگ کرونا شون رو هم در مقایسه با آمار رسمی ایران مقایسه میفرمایید؟
ناشناس۱۸۶۴۱۸۴۱۹:۳۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اختیار دارید کم نیستن کشورهایی که یک پنجم کشورشون یا حتی بیشتر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.
آزاده۱۸۶۴۲۱۲۱۹:۵۹:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
خودشیفتگی جزیی از فرهنگ ما ایرانیها شده
ناشناس۱۸۶۴۲۱۷۲۰:۰۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
برای خیلی از ساده لوح های شبکه مجازی که هر سخن بی ربط و دروغی را باور میکنند و به شیوه ای کاملا منفعلانه انها را نشر میدهند بعید نیست که به خودشان هم حمله کنند نمونه اش فیلمی در شبکه های مجازی که از کشف مقبره فرعون در دهها سال پیش نشر داده اند وآن را به کشف گنج طلا در همدان نسبت میدادند بدون اینکه به مجسمه های کاملا واضح مصری توجه کنند شاید هم اصلا نمی دانستند که مجسمه ها مصری هستند جهل چکارها که نمی کند
ناشناس۱۸۶۴۲۲۲۲۰:۰۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
من کادر درمانم،در بیمارستان دولتی کار میکنم و به بخش ICU بیماران کرونا میروم و انها را ویزیت میکنم،در درمانگاه دولتی بیمارستان بیماران قلبی را در حجم زیاد ویزیت و اکو میکنم ولی هر چه پیگیرم که به من واکسن بزنند میگویند وزارت بهداشت شما را در اولویت قرار نداده است!خواستم بگویم صداقت اصل اولیه انسانها است.
ناشناس۱۸۶۴۲۲۴۲۰:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
ما واقعا یک استثنا هستیم اکنون کشور افغانستان با جمعیت پایین تر و وضعیت جنگی بیشتر از ما واکسن وارد کرده
ناشناس۱۸۶۴۲۴۲۲۰:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
https://www.statista.com/statistics/1194939/rate-covid-vaccination-by-county-worldwide/ این لینک رو چک کن ببین تو کشور هایی که واکسن زدن به نسبت جمعیت ما حتی در حدسنگال هم نیستیم
ناشناس۱۸۶۴۲۶۴۲۰:۲۹:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بیان نکردید اسراییل 85 درصد مردمش واکسینه کرده همچنین کشور امارات و انگلستان
ناشناس۱۸۶۴۲۸۷۲۰:۵۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
بیایید موضوع واکسن را سیاسی و عقیدتی نکنیم. بیایید دیگر از کلماتی تکراری تعدی بیگانه، لندن نشین و .. برای توجیه ناکارآمدی ها استفاده نکنیم. بیایید یاد بگیریم که به ناکارآمدی خود صادقانه اعتراف کنیم و در رفع آنها کوشش کنیم. بیایید پشت واژه های تکراری قایم نشویم.
ناشناس۱۸۶۴۳۲۵۲۱:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
عقب ماندگی و عقب افتادگی فقط در شعار تو خالی نداریم !!!
ناشناس۱۸۶۴۳۳۱۲۱:۱۹:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
درسته ... در كرونا استثنا نيستيم ... يك زماني مي گفتيم كه : « فلفل نبين چه ريزه ، بشكن ببين چه تيزه » !! اما حالا اين ويروس ناپيداي كرونا آن قدر ريزه كه فلفل در مقايسه با او كوه ابو قبيس و كوه دماوند و هيمالياست !! و اين ويروس ناديده چنان دانش پزشكي قرن بيست ويكم را به چالش كشيده و چنان كاسه و كوزه علم طب را به هم ريخته كه اهل دنيا مي بينند و مي دانند !! ... فرمايشتان عين صوابه كه در كرونا استثنا نيستيم .... اما انشاالله تعالي در نتيجه هم استثنا نباشيم و آخر شاهنامه براي همه فرزندان بابا آدم و ننه حوا ،و من جمله ما كه اتفاقا شاهنامه هم از خودمان است ، خوش باشد !! آمين !!
ناشناس۱۸۶۴۴۳۸۲۲:۴۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
ما در بی مدیریتی رتبه اولیم.
حسنی۱۸۶۴۴۷۰۲۳:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
ما در کرونا استثنا نیستیم! ما در همه چیز استثنا هستیم ، حتی در کرونا . زمان شروع کرونا ، نحوه مراقبت و پیشگیری ، روش درمان کرونا ، تعیین نوع واکسن کرونا .
ناشناس۱۸۶۴۴۸۶۲۳:۲۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
چون آنها رسانه ها بخوانید دستگاه خبر پراکنی دشمن ندارن و از قضا عده ای ساده لوح هم بنشینند به پای این شبکه های ضد خودشان
ناشناس۱۸۶۴۵۰۳۲۳:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
اتفاقا و دقیقا استثنا هستیم چون تا حالا هیچ کاری برای واکسیناسیون مردم نکردن و فقط به فکر خودشون هستند و بس!
ناشناس۱۸۶۴۵۹۵۰۱:۳۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
امروزه كرونا مانند آتشي است كه بر جان و مال خيلي از ممالك جهان افتاده است و البته خيلي از ممالك دارند فرز و تند و سريع اين آتش شعله ور را با آتش نشاني فرو مي نشانند و البته برخي از ممالك هم با فوت و حركات لاك پشتي !!
ناشناس۱۸۶۴۶۱۰۰۲:۱۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
این داستان ها فقط به درد خودت میخوره برادر. به همین سادگی هم مردم رو به خیانت متهم نکن. کشورهای دیگه که با کمبود واکسن دست و پنجه نرم می کنن، یک سال پیش دست به کار شده و بودجه تخصیص داده و برای دست کم دو برابر جمعیت واکسن سفارش دادن. الان هم به نوبت مشغول واکسیناسیون هستند. بله ظرفیت تولید امکان پاسخ به همه تقاضاها رو نداره و برنامه واکسن کند پیش میره. اما لااقل پیش ملت خودشون روسفیدن که هرکار لازم تو این زمینه کردن و ادامه میدن. کار اونهارو نمیشه با وضعیت ما مقایسه کرد که دست روی دست گذاشتیم و هیچ کاری نکردیم. بعد از یک سال تازه قطره قطره باید از روسیه و چین واکسن گدایی کنیم.
ناشناس۱۸۶۴۶۴۰۰۳:۵۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
آیا در سایر موارد هم با سوییس قابل مقایسه هستین.این چه استدلال من در آوردی.حالا شما چرا با انگلیس و امارات و اسراییل مقایسه نمی کنید.
ناشناس۱۸۶۴۶۵۲۰۶:۲۱:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
ما از همه کس و در همه چیز در دنیا از همه عقب افتاده تریم . ما فقط حرف میزنیم فقط شعار میدیم . حال و روز بی ریختمون اینو اثبات میکنه
ناشناس۱۸۶۴۷۲۳۰۸:۲۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
حرف و توجیه بهتر از واکسن است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین