دیدار پاپ و آیت‌‌الله سیستانی له یا علیه ایران؟!

محسن سلگی، گروه سیاسی،   3991217110 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
دیدار پاپ و آیت‌‌الله سیستانی له یا علیه ایران؟!

این روزها و پس از دیدار آیت الله سیستانی و پاپ رسانه‌های خارج نشین سعی دارند دوقطبی حوزه نجف و قم و دوقطبی رهبر انقلاب و آیت الله سیستانی را جعل کرده و ماهیت و هویت روابط آنها را تحریف کنند. طی این متن، ضمن اشاره به برخی از موارد اخیر این دوقطبی سازی ها، نشان می‌دهیم چگونه دو حوزه نجف و قم و نیز رهبری معظم انقلاب و آیت الله سیستانی به عنوان مکمل و مؤید هم عمل کرده اند.

 پروژه فوق پس از اسقاط صدام و فراهم شدن زمینه های همکاری حوزه نجف و تهران متفاوت و منسجم تر شروع شد. از این زمان دشمن قصد کرد بدون توجه به تغییرات حوزه نجف و شباهت های قدیمی و جدید حوزه نجف و قم، این دو را به کلی در برابر یکدیگر بگذارد. متناسب با همین رویکرد، شاهد بوده‌ایم که برخی از چهره های وطنی و غرب گرا و نیز رسانه های بیگانه تلاش می کنند رهبر انقلاب و آیت الله سیستانی را به خصوص در موضوع مواجهه با پدیده هایی همچون تساهل مذهبی، اعتراضات عراق و ایران و رویدادهایی مانند دیدار پاپ با آیت الله سیستانی، در تقابل یکدیگر قرار دهند.

قابل اشاره است حتی اگر این تصور غلط را بپذیریم که مکتب نجف سنتاً و مطلقاْ به اسلام سیاسی و مشخصاً ولایت سیاسی فقیه اعتقادی نداشته و ندارد و گاهی نیز دچار غیاب تاریخی بوده اما هرگز همچون جریان فتنه شیرازی، عامل تفرقه و زمینه ساز موفقیت جبهه کفر و استکبار نبوده اند.

قیام ثوره العشرین در برابر انگلستان به رهبری سید کاظم یزدی که در نهایت شکست خورد و اتفاقات دردناکی که بعداً برای کسانی مانند شهید صدر افتاد سبب شد که حوزه نجف تا حد زیادی از سیاست دوری جوید. باید توجه داشت که مردم عراق مانند و به شدت مردم ایران روحانیت را همراهی نکرده اند. یک مصداق آن فتوای جهاد در جنگ علیه روسیه تزاری بود. مصداق دیگر، ماجرای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی است. او خود در سامرا زندگی می کرد اما فتوای او در ایران با اطاعت بیشتری مواجه شد تا در عراق. حتی برخورد مشروطه خواهان ایرانی با روحانیت و اعدام شیخ فضل ا... هم در عقب نشینی مرجعیت در عراق اثر گذاشت.

بعد از اسقاط صدام، شاهد بودیم که آیت الله سیستانی به عنوان وارث خلف سنت حضرت آیت الله خویی در عرصه سیاسی هم فعال شد. در عین حال، به تفاریق ایشان از شخص رهبر انقلاب و تصمیمات ایشان حمایت کرده و نیز در سیاست روز ورود کرده اند. همچنین بارها رسانه ها تمجیدهای ایشان از رهبر انقلاب را مورد انعکاس قرار داده اند. رهبر انقلاب نیز خطاب به مردم عراق چنین گفته اند: «حرف آیت الله سیستانی را گوش کنید؛ به نصایح ایشان عمل کنید؛ و به ایشان بیشتر نزدیک شوید.» همچنین در وصف شخصیت آیت سیستانی گفته اند: «از بزرگترین برکات برای عراقی ها وجود این مرد است».

نکته خیلی مهم آن است که بسیاری سعی دارند «تقریب مذاهب» را که در جهان اسلام توسط شیخ محمود شلتوت در الازهر و مرحوم آیت الله بروجردی(ره) کلید خورده بود و طی آن شیخ شلتوت پیروی از مذهب شیعه را به رسمیت شناخت، تحریف کنند.

تحریف به این صورت است که تقریب مذاهب را ملازم و همراه با شریعت زدایی و خارج از فقاهت دنبال می کنند. از این رو دیدار سیدعلی سیستانی-دفتر ایشان اعلام کرده که از ایشان با عنوان سیدعلی سیستانی نام ببرند- و پاپ به عنوان نقطه عطفی در مقابله با پروژه مذکور است و بنا دارد تقریب مذاهب را در چارچوب مذاهب رسمی و دست کم اصیل تری پیگیری کند. البته شریعت را نمی توان بر مسیحیت اطلاق کرد اما در هر صورت مذهب کاتولیک مهمترین مذهب و پاپ مهمترین رهبر دینی در مسیحیت است (گفتگو با سیدمحمد خویی،۹۹/۱۲/۱۷). این نکته هم مهم است که تقریب مذاهب به عنوان یک امر درست فراتر از ادیان هم قابل پیگیری است به شرطی که  همراه با صداقت و دوری گزیدن از نفوذ گروه های فشار و یک برنامه دانشی و انسانی باشد.

تقریب مذاهب یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و در این زمینه نهادهایی را ایجاد کرده و دیدار مذکور متناسب و سازگار با این رویکرد است. می توان آن را تقریب بدون تقلیل خواند. در حالی که رویکرد سکولار معمولا درصدد تقلیل و دین حداقلی یا بی تفاوت است؛ دینی که هرگز نسبت به سیستم ستم بین المللی حساس نیست و حتی نسبت به آن انفعال فعال هم ندارد بلکه بعضا به عنوان طرح همان کانون های ستم و با حمایت مادی و فکری آنها موجودیت دارد.

گزارش برخی از مهمترین مصادیق اختلاف‌نمایی

در طول این سالها جبهه رسانه ای مخالف جمهوری اسلامی سعی کرده از هر بهانه استفاده کند تا بتواند اختلافی هرچند کوچک میان رهبر انقلاب و آیت الله سیستانی را القا و برجسته سازی کند. برای مثال رسانه هایی مانند رادیو فردا با این تیتر که «چرا بین آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی سلام رد و بدل نشد؟» سعی در تحقق سناریوی مزبور داشته اند. جالب این که این رسانه ناظر به سفر حسن روحانی به عراق و اینکه چرا وی حامل پیامی برای سیستانی نبوده، اختلاف میان رهبر انقلاب و سیستانی را القاء می کرد. همین رسانه در خصوص دیدار پاپ و آیت الله سیستانی نیز چنین القا کرده که ایشان آخرین سد در برابر ولایت فقیه است.

رسانه های معاند سعی کرده اند دیدار فوق را به زیان مرجعیت در ایران و در برابر رویکرد رهبر معظم انقلاب نسبت به مسیحیت القا سازند. این درحالی است که اگر ذره ای انصاف داشتند به دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب با خانواده های مسیحی در ایران اشاره می کردند. اساسا نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز چنین بوده که حتی مسیحیان و غیرمسلمانان را جزو امت اسلامی محسوب می کردند و در این باره شرط، استضعاف و ایستادن در برابر ظلم است. خود اسلام نیز بشریت را مخاطب قرار داده و برخلاف یهودیت یا کلیسایی مانند کلیسای ارتدکس ارامنه محدود به قومیت نیست. جهان وطن گرایی و عدالت انسانی در اسلام بس عمیق تر و وسیع تر از سایر ادیان است.

شیطنت ها و بی انصافی ها در حدی است که پیش از این نیز شاهد بودیم ایران اینترنشنال در مطلبی با عنوان «سیستانی در مقابل خامنه ای؛ اختلاف میان مرجعیت شیعه در نجف و تهران درباره اعتراض‌ها» در بادی امر طوری القاء ساخته بود که مخاطب غیرسیاسی و بی اطلاع چه بسا حس کند رهبر انقلاب و آیت الله سیستانی نقد و جوابیه یا نظیر اینها علیه هم داشته اند!

مهمترین مصداق تحریف صورت گرفته بر موضع آیت الله سیستانی در همین ماجرای اعتراضات، سانسور و تقطیع آن است. به این صورت که ایشان در پایان خواسته‌شان مبنی بر عدم برخورد خشونت آمیز با معترضان، حساب افرادی را که وابسته با بیگانگان باشند، جدا و تلویحاً از دایره رفتار متساهلانه مورد نظرشان بیرون نهاده بودند. ایشان نسبت به عوامل نفوذی در بین معترضان عراقی و درباره توطئه دشمن هشدار داده بودند: «تظاهرکنندگان مسالمت‌جو از حملات افراد "نفوذی" و تجمعات آن‌ها حذر کنند... "دشمن" با ابزارهایش برای تحقق اهداف بدخواهانه‌ای نظیر گسترش هرج و مرج، ویرانی، جنگ داخلی و بازگرداندن کشور به دوران دیکتاتوری در حال "توطئه" است.»

علاوه بر تحریف شکلی مذکور، باید به تحریف مضمون اشاره کرد؛ تحریفی که همواره از واهمه برملاشدن نقش استکبار جهانی در اعتراضات عراق و ایران برمی خیزد. این واهمه را می توان در ستیز با دشمن شناسی رهبر انقلاب و سانسور هشدار آیت الله سیستانی درباره دشمن مورد توجه قرار داد. برای همین با تقطیع سعی می کنند افکار عمومی را منحرف و از مسأله اصلی دور نگه دارند و به شبه مسأله مشغول کنند. در خصوص دیدار پاپ با آیت الله سیستانی واقعیت دیدار این است که اولا پاپ به نزد آیت الله سیستانی آمده و این متفاوت است از وضعیتی که ایشان خواهان ملاقات می شد. ثانیا مواضع آیت الله سیستانی و جایگاه او به عنوان روحانی برجسته و مرجع عالیقدر چیزی نیست که مورد حمایت رسانه های معاند نظام اسلامی باشد. امثال این بنگاه های خبرپراکنی این چنین به استقبال و مدح این دیدار رفته اند خود به خوبی می دانند تا چه حد دشمن نهاد روحانیت و مرجعیت هستند. این همان نگاه ابزاری و ریاکارانه است که بر این رسانه ها سایه سنگینی افکنده است. همین نگاه ابزاری است که نگرانی سیستانی در دیدار پاپ در خصوص مسأله فلسطین، محاصره اقتصادی و نظیر آن را سانسور کرده یا مورد تغافل قرار می دهد.

تحلیل و اشاره به اهداف

بی تردید جبهه استکبار احترامی برای مرجعیت به معنای عام و آیت الله سیستانی به معنای خاص قائل نیست، بلکه هدف آن، تضعیف جایگاه مرجعیت از طریق اختلاف افکنی و اختلاف نمایی میان مراجع است.

همراهان داخلی نیز که همواره تحت تعابیری مانند «زبان الکن دین»، با تأکید بر سکوت مراجع، آن را دال بر بی اعتبارشدن دین و از سکه افتادن آن تلقی و القا می سازند، در تجلیل از دیدار آیت الله با پاپ دچار تناقض و عدم صداقت کافی هستند. در نهایت باید دانست دین زدایی هدف غایی این دست تحلیل هاست؛ همچنانکه سناریوهایی مانند اختلاف نمایی مراجع عظام نیز چنین هدفی را دنیال می کنند. همچنین احترام گذاری ظاهری به آیت الله سیستانی در حالی است که اغلب این احترام گذارنده ها مخالف روحانیت و حتی مخالف اسلام و بعضا دین هستند. بنابراین بدیهی است که ریاکاری مذکور صرفا برای تخریب پایگاه فکری جمهوری اسلامی ایران و نظریه ولایت فقیه است.

 باید دانست دشمن در پی مرجعیت زدایی از ارزش ها و دین و رواج فلسفه سکولاریزاسیون(سکولارکردن) جامعه ایرانی، سناریوی مرجع زدایی را نیز در دستور کار قرار داده و در این مورد برای او، آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی فرق چندانی ندارند.

هرچند می بایست میان تجلیل جبهه روشنفکری در ایران و کسانی مانند سروش دباغ از این دیدار با برنامه رسانه های وابسته به دولت های استکباری تمایز نهاد و بی انصافی است که تجلیل و تحلیل دلسوزانه تعداد زیادی از روشنفکران و قلم به دستان مستقل را با تحلیل تحلیل رفته جبهه استکبار یکی انگاشت و دچار مغالطه تعمیم ناروا شد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۵۶۸۲۹۱۳:۵۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چرا آیت الله سیستانی که تا به حال خود را قاطی سیاست نکرده است، حاضر شد با پاپ دیدار کند؟ ضمنا شرط کرده بود که این دیدار در شرایطی انجام شود که هیچ مقام عراقی حضور نداشته باشد؟
ناشناس۱۸۵۶۹۶۹۱۵:۰۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
آن چیزی که در فیلم ها قابل مشاهد بود، ساده زیستی آیت الله سیستانی است. از منزل و محله ای که در آنجا زندگی می کنند تا نحوه حفاظت از ایشان.
ناشناس۱۸۵۷۹۵۸۲۳:۳۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اونچه مهمه اینه که این دو سید بزرگوار یعنی رهبری و آقای سیستانی دست پرورده آمریکا یعنی داعش رو به زمین زدند و بایدم آمریکایی ها و دشمنان دنبال تفرقه افکنی باشند
ناشناس۱۸۵۷۰۴۱۱۵:۵۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چون پاپ مقام سیاسی نیست و هیچ قدرت اجرایی ندارد. یعنی شماها این رو هم نمی دونید؟
ناشناس۱۸۵۷۰۹۶۱۶:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
پاپ رییس یک کشور به نام واتیکان است.
ناشناس۱۸۵۹۵۷۳۱۷:۱۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
نه واتیکان نخست وزیر داره
ناشناس۱۸۵۷۷۲۷۲۱:۵۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
پاپ رئیس دولت واتیکان هست!
ناشناس۱۸۵۸۷۷۳۱۱:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بابا یه مقام تشریفاتیه تو دل کشور ایتالیا پولشون از کشورهای مسیحی نرسه دهنشون باز میمونه
ناشناس۱۸۵۶۸۳۳۱۴:۰۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چرا نه پاپ و نه آیت الله سیستانی پروتوکل های بهداشتی را رعایت نکردند؟ گرچه احتمالا واکسن کرونا دریافت کرده اند، اما آیا بهتر نبود از این نظر که برای هزاران نفر الگو هستند، هم ماسک می زدند و هم فاصله اجتماعی را رعایت می کردند؟
ناشناس۱۸۵۶۸۷۷۱۴:۲۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
من فکر میکنم واکسن دریافت کردن چون همراهانشون ماسک زدن در ضمن از مرگ هراس ندارن
ناشناس۱۸۵۶۹۲۴۱۴:۴۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
شاید ایمان راسخ به خدا و مگر حفظ فاصله کم است؟ ضمنا شأن آنها در نظر بگیرید اولین دیدار با ماسک؟ مثل اولین دیدار و آشنایی اول در خواستگاری با ماسک!!
ناشناس۱۸۵۷۰۴۳۱۵:۵۳:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چون که به طور روزانه تست میدن و بدون شک واکسن هم دریافت کردن
ناشناس۱۸۵۷۱۰۱۱۶:۲۸:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
تو از کجا می دونی که بطور روزانه تست می دهند؟
ناشناس۱۸۵۸۳۸۱۰۸:۳۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کرونا فقط برای ماست.افغانستان هم ازما بهتره وآمارش کمتره.
ناشناس۱۸۵۶۸۳۶۱۴:۰۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
آیا آیت الله سیستانی به اسلام سیاسی اعتقاد دارند؟ یعنی آیا اعتقاد دارند که سیاست عین دیانت است؟
ناشناس۱۸۵۶۹۲۳۱۴:۴۵:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اسلام غیر سیاسی چجور اسلامیه؟
ناشناس۱۸۵۶۹۵۲۱۴:۵۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اسلامی که با سیاست و کشورداری رابطه ای ندارد.
ناشناس۱۸۵۷۰۴۴۱۵:۵۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اسلام تمام مسلمانان به غیر از مسلمانان ایران. اسلام آیت الله بروجردی. آیت الله شریعتمداری آیت الله خویی آیت الله بهجت و... همه اینها اسلام غیر سیاسی بود
ناشناس۱۸۵۷۵۶۰۲۰:۱۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
عه..شوخی جالبیه... اگر به پیامبر اعتقاد داشته باشی یعنی اسلام سیاسی...پیامبر حاکم‌مدینه بود...یادت باشه...
مهدی۱۸۵۸۶۶۸۱۰:۵۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بنام خدا- در حوزه علمیه قم و سایر حوزه های دینی مطرح این بحث وجود داشته و دارد. علمای دینی این مباحث را می پذیرند و برخی پیروان آنها خیر!!
امین۱۸۵۷۹۲۱۲۳:۲۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اسلام پیامبر و امیر المومنین چگونه بود؟ احیانا این دو بزرگوار حاکم نبودند؟
ناشناس۱۸۶۱۶۴۰۱۶:۴۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
خودتونو با پیامبر ص و امیرالمومنین ع مقایسه نکنید
ناشناس۱۸۵۷۹۳۶۲۳:۲۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
همچنین علامه طباطبایی
ناشناس۱۸۵۷۹۴۷۲۳:۳۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
همین الان نظرات مرحوم بهجت رو در مورد نظام اسلامی و امام خمینی و رهبری و... سرچ کن
ناشناس۱۸۵۷۵۳۱۲۰:۰۰:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
سوال شما میرساند که نه دین اسلام را شناخته اید و نه سیاست را میشناسید. سوال از پایه و مبنا اشتباه است!
محمد۱۸۵۸۱۵۷۰۱:۵۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اسلام مدنظر انگلیس وامریکا و اسلام فرقه منحرف شیرازی اسلام به دور ازسیاست است
ناشناس۱۸۵۷۰۳۷۱۵:۵۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
ایشون فقط زمانی موضع سیاسی میگیرن که پای مصلحت ملت عراق در میون باشه. در تقابل بین دولت و ملت عراق هم همیشه جانب مردم عراق را گرفته اند. به همین خاطر در عراق به این میزان محبوبیت دارند
ناشناس۱۸۵۶۸۴۶۱۴:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اگر در جریان تظاهرات مردم در برابر سفارت امریکا ، یک روز قبل از ترور سردار سلیمانی و شهید ابومهدی ، اقای سیستانی موضع قاطعی گرفته بود ، امریکاییها جرات نمیکردن اون جنایت رو مرتکب بشن
ناشناس۱۸۵۶۹۲۰۱۴:۴۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اینقدر ساده بین نباشید قاتل بی رحمی مثل ترامپ ملاحظه هیچ کس نداشت
ناشناس۱۸۵۷۰۱۰۱۵:۲۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
ترامپ ترسو بود اتفاقا و دولت روحانی منفعل بود اگر ... بودش میزد داغون می کرد
ناشناس۱۸۶۰۶۸۹۰۹:۰۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
انگار شما بازی کامپیوتری زیاد میکنی
ناشناس۱۸۵۷۳۸۶۱۸:۴۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اتفاقا شما ساده بینی که فکر میکنی جلوی یک وحشی مثل ترامپ باید عقب نشینی کرد و باج داد
ناشناس۱۸۵۶۹۳۸۱۴:۵۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
سکوت خود یک موضع است!
ناشناس۱۸۵۷۳۸۲۱۸:۴۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
موضعی که سردار سلیمانی و شهید ابومهدی رو از ما گرفت ؟!
ناشناس۱۸۵۶۸۸۱۱۴:۲۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
صرفا یک سوال! چرا پاپ به ایران نمیآید؟
ناشناس۱۸۵۶۹۴۷۱۴:۵۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چرا آیت الله سیستانی به ایران نمی آیند؟
ناشناس۱۸۵۶۹۶۱۱۵:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
پاپ حالا زیاد مهم نیست اومدن یا نیامدنش ...
ناشناس۱۸۵۶۹۶۸۱۵:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
میومدم میگفتین اومده پول بگیره
ناشناس۱۸۵۶۹۷۷۱۵:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چرا بیاد؟
ناشناس۱۸۵۶۹۸۶۱۵:۱۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چون پاپ نقشه و امیال صهیونیست ها را عمل می کند و دست نشانده امپریالیسم جهان خوار است .
ناشناس۱۸۵۷۲۵۷۱۷:۴۸:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
تاسف می خورم که انقدر شست و شوی مغزی یافته اید که به رهبر دینی یک دین ابراهیمی که قران نیز ان رو قبول دارد توهین میکنید
ناشناس۱۸۵۶۹۱۸۱۴:۴۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
تشکر از انصاف و شجاعت الف و این همه دقت مرجعیت در تاریخ شیعه مانند دو امدادی عمل کرده است تکمیل کننده و ادامه دهنده هم بوده اند صبر خویی و دلاوری خمینی صبر سیستانی و دلاوری خامنه ای مکمل هم بوده اند و این است تمدن اسلام و تفاهم و تضاد نیست بلکه تفاوت است در عین همراهی
ناشناس۱۸۵۶۹۲۶۱۴:۴۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
نیمی از خانواده من مقلد رهبر انقلاب و نیمی دیگر مقلد سیستانی هستیم. خاک بر دشمن خوش خیال
ناشناس۱۸۵۶۹۶۵۱۵:۰۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
شیعیان واقعی به این اختلاف افکنی ها ونفاقها کاملا آشنا وهشیار هستندمواضع آیت الله سیستانی ورهبر انقلاب در جهت اهداف اسلامی است وفریب خناسها را نمی خورند
علی۱۸۵۶۹۹۱۱۵:۱۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
همه چیز در مورد ملاقات پاپ با آیت الله سیستانی گفته شده بجز اصل مطلب! پاپ در چارچوب استراتژی غرب به عراق دارای اکثریت شیعه سفر کرد و با آیت الله سیستانی نیز در همین چارچوب در نجف ملاقات کرد. فهم دقیق تر انگیزه های فعلی طرف غربی در مقابل اسلام و تشیع نیازمند نقبی به اتاق فکر آنهاست. تلاش پاپ و غرب این بود که ضمن قوت قلب دادن به مسیحیان غرب آسیا و ابراز حمایت علنی از آنها، از اعتبار سیاسی معنوی نظام اسلامی ایران در دنیای تشیع و منطقه بقدر مقدور بکاهد و اگر بتواند موجب شکافی نیز در زمینه بشود، تا در مراحل آتی بر روی آن سرمایه گذاری نموده و نوعی ضدیت با محور مقاومت شیعی را از درون جهان تشیع شکل دهند! همانگونه که غرب سیاسی هنوز پس از چهار دهه نظام سیاسی ایران را عملا برسمیت نشناخته و بدان احترام نمی گذارد، اتوریته غرب مسیحی نیز نظام ولایت فقیه ایران را بر نمی تابد و در صدد تضعیف آن بوده و هست. البته اظهارات آیت الله سیستانی در دیدار با پاپ مبنی بر نفی ظلم، نفی فقر و نفی جنگ و تذکر مسولیت مقامات دینی در اینرابطه که با حمایت از فلسطین تکمیل شد راه را بر شگرد غرب و پاپ بطور عمده ای بست، ولی شکی نبوده و نیست که مخاطب پاپ از این سفر و این ملاقات اساسا تهران بوده است! اگر رفتار زمخت اروپا و آمریکا را در جبهه سیاسی علیه ایران و اعمال فشار سیاسی و جنگ اقتصادی و تحریم های حداکثری کنونی را در نظر گیریم، رفتار پاپ بواقع آن روی همین سکه و بظاهر با رفتاری نرم و صلح دوستانه بوده است ... در انتها از ذکر یک نکته نباید غافل شد که سانسور کامل و بایکوت دربست سفر پاپ به عراق و ملاقات وی با آیت الله سیستانی از سوی صدا و سیما آنهم در عصر ارتباطات لحظه به لحظه بسیار تابلو و غیرحرفه ای بود که بازتاب یک دلنگرانی عمیق از سوی تهران را نشان می داد! چنانچه نگرانی هم از این بابت وجود داشت راه های پخته تری برای برخورد مدیریت شده پوشش خبری این سفر و ملاقات وجود داشت.
ناشناس۱۸۵۷۰۰۰۱۵:۲۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
موضوع حساس ولایت و مرجعیت و دین چه ارتباطی به سایت ها داره !؟!!باید فقط در حوزه علمیه و دانشگاه طرح بشه و مردم نباید با این مسایل مواجه بشن
ناشناس۱۸۵۷۰۳۲۱۵:۴۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
مردم امروز کم سواد و بی سواد نیستن. حتی راننده تاکسی ها هم دانشگاه رفتن. پس جامعه خودش یه دانشگاهه حتی پخته تر و بالغ تر.
مهدی۱۸۵۸۲۲۴۰۵:۱۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چرا مردم نباید ورود کنند.شاید جدیدا حرام اعلام شده.
ناشناس۱۸۵۷۰۰۱۱۵:۲۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
دیدار پاپ با رهبر سنی ها در مصر دیدار پاپ با رهبر شیعیان در عراق این بزرگترین پیام به جهانیان بود
ناشناس۱۸۵۷۳۱۷۱۸:۱۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
بعلاوه این رئیس جهمور ایران بود که رفت دیدن پاپ در واتیکان و از ایشان التماس دعا کرد و پاپ بود که آمد به عراق دیدن آیت الله سیستانی با شعار صلح و وحدت. پیام سیاسی از این واضح تر؟
ناشناس۱۸۵۷۳۹۲۱۸:۴۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
دیدار پاپ با ترامپ در نیویورک دیدار پاپ با مکرون در پاریس دیدار پاپ با الیزابت در لندن ... چقدر پیام واضح !!!
ناشناس۱۸۵۷۳۹۴۱۸:۴۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اتفاقا پیام جالبی بود . اینکه واتیکان هم نوک انگشت امریکا اداره میشه و پاپ بدون اجازه کاخ سفید مسافرت نمیره
امیر از المان۱۸۵۸۰۱۶۰۰:۰۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کدوم جهانیان بابا، تو اروپا که کسی اصلا از خبرا نشنیده ..این نهایتا واسه مردم عراق یا ایران مهم باشه...
ناشناس۱۸۵۷۰۱۵۱۵:۳۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
به هر حال دو حوزه علميه نجف و قم دو حوزه بزرگ جهان تشيع هستند كه هر دو بايد به مثابه دوبال همراه و هماهنگ هم باشند
حمید۱۸۵۷۰۲۳۱۵:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
درود بر آقای سیستانی صد آفرین به هوش این مرد بزرگ حوزه نجف و قم از ریشه به هم متصل هستند آقای سیستانی سطح دیدار را به یه ملاقات دو نفره و در واقع تفاهم ادیان به دور از سیاست ارتقا داد اما یه سوال چرا پاپ به عراق سفر کرد؟
ناشناس۱۸۵۷۰۵۲۱۶:۰۱:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
غربگرا لقب جدیدی است که در تمام مقاله های شما استفاده میشود!!!!!!!!! یکزمانی هرکس مثل شما فکر نمی کرد، فتنه گر بود حالا هر کس با شما نیست، غربگراست!!!!
ناشناس۱۸۵۷۵۰۱۱۹:۴۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
غربگدایان همان فتنه گران سال 88 هستن.
ناشناس۱۸۵۸۰۷۳۰۰:۳۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
شما اسلام غیر منطقی . خدای غیر واقعی را نمایش می دهید ! به نظرم رضایت خدا در رضایت خلق است ! آیا شما در این امر موفق بوده اید ؟؟؟
ناشناس۱۸۵۷۰۵۹۱۶:۰۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
حوزه علمیه که وابسته به بودجه دولتی هست مشخصا استقلال نداره.آخرین باری که از حوزه در خصوص موضوعات و چالش های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی صدای در آمده چه زمانی بوده ؟
ناشناس۱۸۵۷۳۹۸۱۸:۴۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چرا در بیاد مالیات نمیدن، سربازی نمیرند حقوق هم که دارند به همراه کلی امکانات ویژه مثل وام مسکن و ...
ناشناس۱۸۵۷۱۳۲۱۶:۵۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند
هاشم۱۸۵۷۱۵۶۱۷:۰۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
مگه پاپ کیه که ما بگیم چرا نیامد ایران . ایران بزرگتر است از این حرفهاست
ناشناس۱۸۵۷۱۹۹۱۷:۲۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
نکته مهم در دیدار اقای سیستانی پیام مسالمت به ادیان و جامعه جهانی است که هر چند ما بخواهیم انرا توجیه کنیم با برآیند سیاست خارجی ما همخوانی ندارد
ناشناس۱۸۵۷۲۳۸۱۷:۳۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چه عجب الف پرداخت به این موضوع. چرا رسانه های انقلابی علیرغم بیانیه تایید آمیز جامعه مدرسی حوزه علمیه قم سکوت کردند در برابر این دیدار؟!! همین بی سلیقه بودن ها و تنگ نظری هاست که متهم می کنه نظام رو. در حالی که انقلاب اسلامی و انقلابی بودن حقیقی اینچنین نیست در پی وحدت بوده نه تفرقه. لطف الف بود و بس و این یعنی الفبای سیاست را بلد است
ناشناس۱۸۵۷۵۰۷۱۹:۴۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چرا آیت الله سیستانی با هیچکدام از علمای داخلی ارتباطی ندارد؟!
خ۱۸۵۷۶۴۱۲۱:۰۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چه عرض کنم واللاه....
ناشناس۱۸۵۷۷۰۹۲۱:۴۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
سیاست یعنی حیله وکلک ودورویی ودین هیچ وقت نمی شود همراه با سیاست باشد دین یعنی صداقت وراستی
ناشناس۱۸۵۹۷۶۷۱۹:۱۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
دين بدون سياست، دين انزوا و ترس و ضعف و بزدلي است ... اما ديندار وقتي وارد سياست مي شود بايد به اندازه چراغ تقوا قدم بردارد.... مانند آقاي سيستاني ... نميشود انتظار داشت ديندار وارد سياست نشود ... تصور كنيد ايشان هنگام حمله داعش فتواي سياسي نمي دادند و اجازه مي دادند صحنه سازي داعش به مسلط شدن آن در عراق و سوريهبيانجامد و خود نيز به مناسك مشغئل ميشدند و اميد به ترحم داعش به خود پيروان خود مي بستند ... جدايي دين از سياست به همين اندازه مضحك است و هركسي با اندكي دركي در اين منطقه زندگي كردهباشد مي فهمد دين از سياست جدا نيست
مسلمان۱۸۵۷۷۲۹۲۱:۵۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
صدا و سیما مایکی از عوامل اختلاف افکن است وقتیکه در اخبار شبکه های خود آیت اله سیستانی را رهبر شیعیان عراق می گویند ،درصورتیکه در ایران وسایر نقاط جهان شعیان زیادی از مرجعیت آیت اله سیستانی تبعیت می کنند .
ناشناس۱۸۵۷۷۸۱۲۲:۱۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
من مقلد سیستانی هستم اختلاف نظر بدیهی است وجود داشته باشد ولی تقابل حتی بصورت اشاره محال است..... این اراجیف چیه میگید
عمران۱۸۵۷۸۹۱۲۳:۰۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
آقای سیستانی اتفاقا در مسائل سیاسی خیلی هم ورود دارد و تاثیر گذار است . صرفا برای مقلدانش مسائلی را بیان میکند، شما مقلدش باشی به حرفش عمل میکنی ، نباشی هم اجباری نیست زندگی خودت را داری.
ناشناس۱۸۵۸۱۲۸۰۱:۱۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بدبخت‌ترین افراد کسانی هستند که به خاطر منافعشان نه حرف حق می‌زنند نه حرف حق می‌شنوند و نه حتی حق را می‌بینند ...!! آیا این افراد برایتان آشنا نیستند ؟؟؟؟
ناشناس۱۸۵۸۱۷۳۰۲:۲۷:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
سلام پاپ میخاد بمیره شاید آمده پنهانی اسلام بیاره تا با دین اسلام و مسلمان و شیعه بره اون دنیا چون فهمیده دین اسلام کاملترین دینه.
صابر۱۸۵۸۱۹۵۰۳:۱۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
سیستانی خامنه ای دیگراست و سیستانی درقلب ایرانیان باغیرت وتعصب ووطن پرست جادارد
ناشناس۱۸۵۹۸۲۳۱۹:۴۰:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
هیچ نظری که کمترین زاویه ای با هدف مطلب داشته باشه ! قابل درج نیست !!! رسانه های غیر مستقل و غیر مردمی به اینها می گویند ! خودشان را با تمایلات صاحبان زر و زور تطبیق می دهند تا شاید یه تکه استخوانی از سفره گردن کلفتان نصیب شان بشود ! الف جان !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

  17. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  18. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  19. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  20. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  21. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین