درباره تصورات رمانتیک در سیاست خارجی

محسن سلگی،   3991212111 ۱۰۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره تصورات رمانتیک در سیاست خارجی

پس از یادداشت «سناریوهای ایران در ماجرای هسته ای» برخی انتقادها مبنی بر این مطرح شد که چرا جریان غربگرا یا سناریوی عمدتا خوش بین به غرب نقد جدی یا جدی تر نشده و سناریوی مطلوب خود نویسنده بیان نشده است. همچنین از این که جریان غرب گرا را نه یکدست، که دارای تمایزاتی دانسته ایم انتقاد شده بود.

واقعیت آن است که تمایزات در جریان غرب گرای رسمی کشور جزئی است (جریانی که صاحب قدرت رسمی و نیمه رسمی است) اما در عین حال همه را نمی توان به یک چوب راند و دقیق نبود. شرط انصاف آن است که میان نحله های مختلف در یک جریان بتوان تفاوت ها را کشف و بیان کرد. اما و به هر صورت جریان غرب گرای در قدرت، دارای ذاتی واحد است و آن هم بزرگنمایی غرب و خیرگی در برابر آن است. آنچه در پی می آید خصوصیت مشترک بخش بزرگ تر جریان اصلاح طلب و تجدیدنظرطلب و دولت است و نه خصوصیت همه آنها.

خصوصیت مشترک گروه مذکور در قبال غرب و مشخصا امریکا و مذاکره، نگاه غیرواقع بینانه و در عوض، رمانتیک و فانتزی است. اما بر چه اساسی این متن مدعی است که این گروه  از اعتدال گرایان و اصلاح طلبان-ضمن اینکه موافق این تفکیک نیستم و بهتر است به دولتی های امروز لقب اصلاح طلب محتاط بدهیم- تصور رمانتیکی از جهان دارند؟

به یاد داریم که رییس محترم دولت دوازدهم کاملا رمانتیک فکر می کرد می تواند مشکلات اقتصاد را در صد روز حل کند یا دستکم مسیر حل آن را هموار کند. شبیه همین رویکرد در ماجرای «بازی برد برد با آمریکا امکان‌پذیر است» قابل مشاهده است. رویکردی که توسط رییس جمهور، دکتر ظریف و سایر طرفداران ذوق زده مذاکره مطرح می شد. این رویکرد در چارچوب نظریه بازی‌ها قابل توضیح است.

باید گفت این نظریه نظریه ای فردگرا است نه نظریه ای ساختارگرا. دقیق تر این است که بگویم نظریه ای است که می تواند رفتار و نقش فرد را توضیح دهد و نمی تواند برای محدودیت ها و امکانات ساختاری و مولفه های تاریخی و محیطی و ملی و یا بین المللی حرفی داشته باشد. نظریه بازی ها نظریه ای نیست که مدعی برتری فرد یا کارگزار باشد بلکه صرفا مدعی توضیح و امکان توصیف نقش افراد در بازی سیاست است. اما به نظر می رسد تیم دولت این نظریه را در صورت جدید طرح کرده اند و آن این که نظریه بازی ها را بدل به یک ارزش کرده اند.

شاهد مثال دیگر در رویکرد رمانتیک به سیاست خارجه برخورد روزنامه های طرفدار دولت است که چه در ایام امضای توافق هسته ای و چه پس از آن با تهییج و تحریک عواطف عمومی، فضای تعقل منطقی و واقع بینانه را در مواجهه با برجام مسدود کردند و همین مسیر را همچنان ادامه می دهند تا آنجا که در این اواخر بعضا در صفحه اصلی خود مطرح کردند «ترامپ تتلو است و بایدن بنان!» حال آن که لازمه واقع بینی، دیدن تعصبات ارزشی امریکایی ها در ایده برتری امریکا و برتری اسرائیل و حاکمیت منطق قدرت بر جهان است. لازمه واقع بینی درک سازمان ملل به عنوان یک سازمانِ متاثر از این مختصات قدرت است. واقع بینی خصلت های زیادی دارد که از حوصله و موضوع این یادداشت خارج است اما دست کم باید کوشید از تخیل و توهم ابتدایی مانند «امید بایدنی» دوری جُست. باید با بایدن وداع کرد.

بنا به آنچه گذشت، باید بگوییم، نگاه خوش بینانه به امریکا و به ویژه بایدن نگاهی خارج از واقعیت جهان و کاملا فانتزی و رمانتیک است که به سختی و البته با تسامح می توان با نظریه بازی ها آن را قدری توضیح داد. نظریه بازی ها فانتزی و تخیلی نیست بلکه در بسیاری موارد کارآمد است. در رابطه ایران و امریکا، عمدتاْ تقابل دو ساختار و دو ذات مطرح است نه تقابل دو گروه و حتی دو دولت. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۹۸۶۹۰۹:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
راستش رمانتیک اونایی هستن که فکر می کنن ایران اگه تبدیل به یه جزیره متروک ودور افتاده بشه وبرگرده به عصر حجر میتونه دوباره چرخ رو از صفر بسازه و این قدر خودکفا بشه که چشم دنیا از دیدنش گرد بشه !! البته شایدم بشه اگه تمام دنیا یک شبه متوقف بشه وتکنولوژی نه تنها رشد نکنه بلکه همه چیز یهو نابود بشه !
ناشناس۱۸۵۰۲۳۰۱۳:۰۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اتفاقا این هم جزو تصورات رمانتیک امثال شماست. فکر میکردین با برجام دلار میشه 1000 تومن فکر میکردین بایدن با ترامپ فرق داره حالا هم فکر میکنین یه عده میخوان دور ایران دیوار بکشن. همونطور که اثر برجام در اقتصاد و اثر بایدن در تحریمها رو بد متوجه شدی, حرف یه عده که میگن نباید اقتصاد وابسته داشته باشیم هم بد متوجه شدی!
ناشناس۱۸۵۰۷۴۹۱۷:۵۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
بایدن یک سیاستمدار کهنه کار و یک جنتلمن است. باید با آمریکا مذاکره مستقیم کرده و اختلافات را حل کرد.
ناشناس۱۸۵۱۰۱۷۲۱:۳۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
جناب ظریف عالم سیاست عالم رمان و لبخند نیست
ناشناس۱۸۵۰۲۶۱۱۳:۲۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
آنهایی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! و با برجام همه تحریم ها لغو می شود ! و دلار 500 تومان و پراید 7 میلیون می شود ! و مملکت گل و بلبل می شود رمانتیک فکر می کردند.
ناشناس۱۸۵۰۷۵۰۱۷:۵۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اگر مدیریت جهادی جایگزین شود، قطعا مشکلات حل خواهند شد.
ناشناس۱۸۵۰۳۵۷۱۴:۰۱:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
رویترز 1 ساعت پیش اعلام کرد که کشورهای اروپایی از قطعنامه خود در جلسه فردا آژانس انرژی هسته ای عقب نشسته و آن را ارائه نخواهند کرد.
ناشناس۱۸۵۰۹۵۲۲۰:۳۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
و گروسی اعلام کرد ایران قبول کرده مذاکره بر سر برجام با امریکا و اجازه بازرسی های سرزده خفت تا کجا
ناشناس۱۸۵۰۳۷۰۱۴:۰۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اتفاقا غرب زده ها هستند که به دنبال فروش نفت خام و واردات کالا و خدمات از کشورهای غربی هستند. ما به دنبال ایرانی قدرتمند و پیشرفته هستیم و به این هدف خواهیم رسید.
ناشناس۱۸۵۱۰۳۱۲۱:۵۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
وایسا ببینم یعنی من الان یخچال فریزرم موتورش نیم سوز شده ونیاز به خرید یه دونه جدید دارم باید تا صد سال دیگه صبر کنم ؟
ناشناس۱۸۵۱۲۷۴۰۵:۱۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
دو مدل داریم کره شمالی و کره جنوبی.انتخاب با شماست.؟
ناشناس۱۸۵۰۳۷۱۱۴:۰۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اگر ما بخواهیم سیاست قلدری را در پیش بگیریم، زورمان به آمریکا و اروپا و همه کشورهایی که در تحریم ها به آمریکا کمک می کنند، نمی رسد. علاج کار تنها پی گیری دیپلماسی و گفتگو است.
ناشناس۱۸۵۰۹۲۳۲۰:۱۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره نمی کنیم و جنگ هم نخواهد شد. باید برای رفع تحریم ها و غلبه بر تحریم ها و اجرای اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم.
بابک۱۸۵۰۴۷۸۱۵:۰۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
رمانتیک اینه ۸ سال مذاکره کنی و همش قیمتا سربه فلک بشن و برجام شما بی فرجام شده
ناشناس۱۸۵۰۴۹۸۱۵:۱۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
نمیدونم چرا بعضیا مثل امثال تو پیشرفت تو نوکری کشورهای دیگه میدونن.! پس معلومه تو ایرانی نیستی امثال شما سنگ اندازی نکنن و وابستگی ایجاد نکنن کشور پیشرفت میکنه انقدر چوب لای چرخ کشور نگزارید به خاطر امثال شما کلی فرار مغزها داشتیم!
ناشناس۱۸۵۱۰۳۵۲۱:۵۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
از نظر شما مذاکره کردن یعنی نوکری اما از نظر همفکرای من مذاکره نکردن یعنی ناتوانی در اثبات حقانیت وضعف .
خداداد۱۸۵۰۵۰۳۱۵:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
شما غربگرایان اصلا اجازه رشد و پیشرفت به کشو رو نمیدید
مهدوی۱۸۵۰۵۰۵۱۵:۱۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
آقای همه چی دون! تا کی وابستگی؟؟
ناشناس۱۸۵۰۶۸۶۱۶:۵۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
والا هرکشور پیشرفته دنیا اول خودش قوی شده وروی پای خودش ایستاده...من نمی دانم چه اصراری دارید ایران هم مثل کشورهای عربی ،مصرف کننده صرف تکنولوژی باشه والان هم درب کشور به روی همه کشورهای دوست باز هست ولی مشکل اساسی تر هژمونی دستیابی به قدرت در دنیا هست ،اینکه چند کشور ابرقدرت بخواهند بپذیرند ایران قوی شود خیلی فرق می کند بااینکه مجبور شوند.این که درذهن شماست الان امارات وقطر و عربستان و...هستند و خیلی پیشرفته هستند ولی در زمینه های کشکاماتیک..
ناشناس۱۸۴۹۸۷۰۰۹:۴۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
هر اقدامی که باعث گسترش روابط دیپلماتیک ایران و تنش زدایی شود، ارزشمند است. باید برجام را حفظ و گسترش داد.
ناشناس۱۸۵۰۲۳۲۱۳:۱۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اونوقت چرا!؟!؟ روابط دیپلماتیک که روی اقتصاد اثری نداره به چه دردی میخوره!؟!؟
ناشناس۱۸۵۰۲۳۴۱۳:۱۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
به قول خود عراقچی نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۸۵۰۲۵۳۱۳:۲۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
حسین۱۸۵۰۴۶۷۱۵:۰۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
تو قطعا ۴ درصدی هستی که از برجام چیزی نصیبت شده بقیه ما که هیچی بهمون نرسیده
ناشناس۱۸۵۰۶۹۲۱۷:۰۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اصولا دیپلماسی سلاح کارآتری نسبت به جنگ هست ولی ما الان یک سری افرادی در راس دیپلماسی داریم که چارچوب ذهنی قویی ندارندو همه تخم مرغ های شکسته را در سبد سوراخ برجام گذاشته اند.اصولا اگر برجام از بین برود ۶به هیچ به نفع ایران است ...و همه می دانند ...اینکه اسرائیل و بقیه دشمنان هم مخالف برجام شده اند برای این هست که تصور می کنند خود برجام پله اول هست وکمه ...وبرویم پله ۲و۳و...ولی خوب حساب نکردن ملت زیادی هم دلخوش به کلید و کلیدار و تکرارچی نیست.
ناشناس۱۸۴۹۸۷۴۰۹:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
مذاکره مستقیم با آمریکا باید در دستور کار قرار گیرد. فرار از مذاکره یعنی ادامه وضعیت سخت فعلی.
ناشناس۱۸۵۰۱۹۳۱۲:۴۹:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
حرف قشنگ میزنی ولی تاریخ نخوندی تا الان به کدوم وعده اش عمل کرده اول رفع تحریم بعد مذاکره
ناشناس۱۸۵۰۲۱۲۱۲:۵۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
فرار از مذاکره یعنی که یه عده نجومی بگیر بی درد مرفه به فکر آحاد ملت نباشن
ناشناس۱۸۵۰۲۳۶۱۳:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
ما از مذاکره فرار کردیم یا آمریکا!؟ چرا اون موقع که میخواستن از برجام برن بیرون مذاکره نکردن!؟
ناشناس۱۸۵۰۲۳۷۱۳:۱۱:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۱۸۵۰۲۳۹۱۳:۱۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اگر با مذاکره اوضاع بهتر میشود پس چرا با مذاکره اوضاع بدتر شد!؟!؟
حامد۱۸۵۰۴۷۰۱۵:۰۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
نیست که الان با مذاکره ۸ ساله گل و بلبل شده فکر کنم تو تو خارج زندگی میکنی!
ناشناس۱۸۵۰۶۹۷۱۷:۰۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
مذاکره برای چی؟؟برای بمب اتمی که نداری؟؟؟یا برای همسایه شدن باداعش؟؟اصولا باتیم فعلی دیپلماسی مذاکره ضرر خالصه. مگر اینکه شورای عالی امنیت ملی عهده دار مذاکرات بشود .ظریف نشون داد سواد لازم را برای بستن معاهدات خارجی نداره.
ناشناس۱۸۴۹۸۷۶۰۹:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اصلاح طلبان درک درستی از روابط بین الملل ندارند و فرصت را از تهدید تشخیص نمی دهند به همین دلیل در سیاست خارجی با شکست مواجه می شوند.
ناشناس۱۸۴۹۸۷۹۰۹:۴۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اگر ایران یک کار خوب تا به حال کرده باشد، آن هم برجام بود.
ناشناس۱۸۵۰۲۴۰۱۳:۱۲:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۸۵۰۳۱۲۱۳:۴۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
فکر کنم نظر آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان هم دقیقا همین باشه!
حمید۱۸۵۰۴۷۳۱۵:۰۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
بله ریختن بتن در راکتور. دادن اطلاعات محرمانه ایران و شهادت سردار. تورم ۵۰۰ درصدی حتما بابرجام خوب بوده
ناشناس۱۸۵۰۷۰۰۱۷:۰۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اولیش مرصاد بود که شمارا نابود کرد.این دومیش هم نمیشه
ناشناس۱۸۴۹۸۸۱۰۹:۴۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
چین با ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت و داشتن دومین اقتصاد دنیا ، به آمریکا که میرسه کرنش میکنه . ما دنبال چی هستیم ، نمیدونم !
ناشناس۱۸۵۰۲۴۲۱۳:۱۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۱۸۵۰۲۵۷۱۳:۲۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
تو هم که داری کرنش میکنی.
ناشناس۱۸۵۰۲۶۳۱۳:۲۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
چین و روسیه بر سر قدرت هسته ای و موشکی خود با امریکا مذاکره نمی کنند.
ناشناس۱۸۵۰۳۱۸۱۳:۴۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
یعنی هدف ایران از برجام و قدم زدن با کری برای آغاز جنگ بود!؟
محمد۱۸۵۰۴۷۷۱۵:۰۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
ما دنبال خودکفایی هستیم که غربگرایان اصلا ازش سر درنمیارن
ناشناس۱۸۵۰۷۲۳۱۷:۲۶:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
تا حالا به جایی هم رسیدی؟مرغ و روغن هم گیر نمیاد.قطعات یدکی نیست.کدوم خودکفایی؟
ناشناس۱۸۵۱۲۲۹۰۱:۴۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اگه کره شمالی و ونزوئلا و کوبا پیشرفت کردن شما شرق زدها هم میکنید !!
ناشناس۱۸۵۰۷۰۱۱۷:۰۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
فکر کنم‌برعکسه.الان آمریکاست که داره به چین احترام میگذاره...اخبار نمی خونی؟اصن اجازه بهتون می دهند اخبار بببنید؟؟
ناشناس۱۸۴۹۸۸۲۰۹:۴۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
نه من موافق تقسیم کشور به دو گروه غرب گرا و شرق گرا نیستم واقعیت امر این است که جهانی دیگر با مولفه های غرب و شرق هم وجود ندارد هدف نهایی ما اگر رفاه ملت است که باید سعی کنیم با کاهش تنش ها بیشترین سود را به مردم خودمان برسانیم برای قدرتمند ساختن کشور هم فقط قدرت اقتصادی هست که جواب میدهد وگرنه کره شمالی الان بمب اتم هم دارد و کشوری مطرود است
ناشناس۱۸۴۹۸۸۷۰۹:۴۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
مصدق به امریکا اعتماد کرد و خوشبین بود و از پشت خنجر خورد ظریف و روحانی هم به امریکا اعتماد کردند و خوشبین بودند و به کشور ضرر و زیان بسیار وارد شد.
ناشناس۱۸۵۰۱۹۷۱۲:۵۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
مصدق فکر می کرد زرنگه و می خواست با فریب دادن و کسب حمایت آمریکا در برابر انگلیس به هر دو ضربه بزنه.الان اونهایی که فکر می کنند می تونن با رفع تحریم از سوی امریکا و کسب ارز حاصل از رفع تحریم به منافع امریکا ضربه بزنند هم همین طور هستند.
ناشناس۱۸۴۹۸۸۹۰۹:۴۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
خود دوستانی که موافق این شیوه نیستند هم باید روش خود را ارائه دهند که با این وضعیت اقتصادی که مردم پیدا کرده اند بجز رابطه و رفع تنش چه برنامه ای دارند؟ خیلی شفاف برنامه خود را ارائه کنند نمیشه مدام گفت که دولت اشتباه کده و.. برنامه شفاف و عملیاتی غیر شعاری باید ارائه شود بعد گفته شود که فلان رویکرد اشتباه بوده
ناشناس۱۸۵۰۳۳۱۱۳:۴۹:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
راه حل 1000بار گفته شده , 1000بار دیگه هم گفته بشه گوش شما شنوا نیست!
ناشناس۱۸۵۰۳۳۶۱۳:۵۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
یعنی 20سال پیش که تحریم نبودیم همه از اوضاع اقتصادی راضی بودن!
ناشناس۱۸۵۰۳۴۸۱۳:۵۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
جداسازی اقتصاد از نفت با افزایش پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و جلوگیری از خام فروشی توسعه صادرات به 400میلیون جمعیت کشورهای همسایه مبارزه جدی با میلیاردها دلار قاچاق کالا ساماندهی توزیع کالاهای اساسی در کشور بهبود شرایط کسب و کار شفاف سازی اقتصاد و جلوگیری از فرار مالیاتی جلوگیری از احتکار مسکن مصرف کالای داخلی ..این همه راهکار که اتفاقا 90 درصدش هیچ ربطی به رابطه با خارج نداره
ناشناس۱۸۴۹۸۹۵۰۹:۵۰:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
دنیا خشن است نه رمانتیک قوی نباشی دریده میشوی به اسم قوانین بین الملل
ناشناس۱۸۵۰۳۸۳۱۴:۱۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
حالا که ما قوی نیستیم باید به قوانین تن دهیم.
ناشناس۱۸۵۰۹۰۹۱۹:۵۷:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است و قویترها ؛ ضعیف ترها را می بلعند نمونه بارز آن یمن و فلسطین است ما باید بیش از پیش قوی شویم.
نریمان۱۸۵۰۴۷۹۱۵:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اینو به نوکران آمریکا بگو
ناشناس۱۸۴۹۹۱۷۱۰:۰۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
وندی شرمن: آمریکا توافقی محکم‌تر از برجام می‌خواهد
ناشناس۱۸۵۰۲۶۹۱۳:۲۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
امریکا آرزوی تضعیف صنعت هسته ای و صنعت موشکی و اقتدار منطقه ای ایران را به گور باید ببرد.
حسن۱۸۵۰۴۸۳۱۵:۰۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
آره خلع سلاح کامل کشور و حمله به ایران در نهایت
ناشناس۱۸۴۹۹۴۴۱۰:۲۱:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اگر شما میگذاشتید، رمانتیک نبود
ناشناس۱۸۵۰۲۷۲۱۳:۳۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که شکست برجام و تشدید تحریم ها را به گردن رقیب سیاسی شون می اندازند و فرار به جلو می کنند.
ناشناس۱۸۴۹۹۷۶۱۰:۵۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اقای ظریف صریحا گفته که در سیاست خارجی صاحب اختیار نیست و نقش اصلی او انتقال سیاست ها بزبان انگلیسی است پس خوشبینی ساده انگاری یا زیرکی نقشی در جایگاه اقای ظریف ندارد
ناشناس۱۸۵۰۲۱۵۱۳:۰۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
این خبر را از منوتو شنیدی؟!! یا تو کانالهای تلگرامی مخصوص.
ناشناس۱۸۵۰۷۲۱۱۷:۲۱:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
مراجعه کنید به مصاحبه با روزنامه شرق اگر تماشای من و تو فرصتی برایتان میگذارد
ناشناس۱۸۵۰۲۴۸۱۳:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
شانس آوردیم که اختیارات 100 درصدی ندارند وگرنه قدرت موشکی را هم معامله می کردند و سایه جنگ بر سر کشور گسترده می شد.
ناشناس۱۸۵۰۳۲۵۱۳:۴۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
ای کاش همین سیاستها رو درست ترجمه میکرد و فرق کلمات انگلیسی تعلیق و لغو رو میدونست.
ناشناس۱۸۵۰۷۰۲۱۷:۰۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
همه اصلاح طلب ها همیشه بعد از خرابکاری می گویند ما نبودیم ،ماتداراکاتچی بودیم و...شاید اگر ذلت این بابا نبود حاج قاسم هم‌شهید نمی شد.
ناشناس۱۸۴۹۹۸۴۱۰:۵۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
آیا شما وجود ابر قدرت ها را انکار میکنند؟ انکار قدرت دشمن به معنای قوی بودن شما نیست. به معنی انکار حقیقت است. هم امریکا قوی است و هم چین. ما تا کنون هیچ اصول گرایی ندیدیم که در حوزه امور خارجه برای ما موفقیتی ایجاد کرده باشد. البته در حوزه نظامی اصول گرایان موفق بسیاری داریم. اینکه شما اینجا بنشینید و از دیکته دیگران غلط بگیرید کار درستی نیست. کشور ما در حوزه امور خارجه هنوز جوان و کم تجربه است و در حال یاد گیری هستیم. لطفا نقد کنید ولی مچ گیری نکنید.
ناشناس۱۸۵۰۲۵۱۱۳:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
قراردادهای خسارت بار الجزایر و سعد آباد و ژنو و برجام و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر توسط اصلاح طلبان به کشور تحمیل شد.
ناشناس۱۸۵۰۲۸۹۱۳:۳۷:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
اشکال از نادیده گرفتن قدرت آمریکا نیست اشکال از خود کم بینی خودمان است!!! اشکال از اونجاست که جناب ظریف میگه آمریکا با یه دکمه میتونه کشور ما رو نابود کنه اما همین آمریکا 20 ساله تو افغانستان هنوز اون دکمه رو پیدا نکرده! تو عراق نمیتونه از نیروهای خودش حفاظت کنه! هر کس دیگه ای هم با این دید مذاکره کنه با دست خالی برمیگرده!
داودی۱۸۵۰۴۸۶۱۵:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
ما هم اصلاح طلبی ندیدیم پس از ۸ سال مذاکره و معطل کردن کشور کاری کند جز افتتاح ..
ناشناس۱۸۵۰۰۰۶۱۱:۰۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
نگاه خوش بینانه شما هم به شرق اشتباه . باز غرب قابل اعتماد تره تا چین و روسیه
ناشناس۱۸۵۰۲۷۴۱۳:۳۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
برجام نشان داد که امریکا و اروپا به هیچ وجه قابل اعتماد نیستن.
اکبر۱۸۵۰۰۱۳۱۱:۱۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
پارادکس کلی آنست که نظام سیاسی ما مخالف غرب و غربگرایی است ولی نظام اقتصادی ما بشدت پیرو لیبرالیسم و نام سرمایه داری افسار گسیخته است و ریشه تناقضات در رفتار و گفتار مسئولین از صدر تا ذیل نام در همینجاست.
ناشناس۱۸۵۰۰۴۰۱۱:۳۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
این جریان هنوز با توجه به افتضاح برجام، سعی در تحمیل اف ای تی اف هستند و میخواهند مثل برجام نخوانده آنرا امضا کنند، و جالب آنکه مانند برجام، نجات اقتصاد را در پیوستن به این میدانند. قضاوت با شما
کند ذهن۱۸۵۰۴۰۰۱۴:۲۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
سلام . عزیزم برجام افتضاح نیست . خیلی هم خوب هست . ملاحظه بفرمایید که در حال حاضر هم ایران با برجام طلبکار آمریکاست .FATF هم خوب هست .
ناشناس۱۸۵۰۷۴۰۱۷:۳۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
خخخخ طلبکاری که قادر به وصول طلبهایش نیست وحتی نمی تواند از بدهکار شکایت کند ولی بدهکار وشرکایش چپ وراست مارا تحریم وتهدید می کنند وآب از آب تکان نمی خورد
ناشناس۱۸۵۰۹۱۴۲۰:۰۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
برجام افتضاح بود زیرا نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه سبب تشدید تحریم ها شد و FATF هم کلاه گشاد دیگری مثل برجام است و باعث تشدید فشار حداکثری دشمن می شود.
ناشناس۱۸۵۰۹۳۵۲۰:۱۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
دقیقا برای همین حسن روحانی از ۶ ماه قبل از انتخابات امریکا داشت التماس میکرد و چراغ سبز نشون میداد! تا امریکا به برجام برگرده. با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه!
ناشناس۱۸۵۱۴۰۲۰۸:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
داریم حس میکنیم خوبیهاشو !!
ناشناس۱۸۵۰۱۰۴۱۲:۰۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
آدم های تندرو از هر دو طرف که افکار ایده آلیستی و تمامیت خواهی و انحصارطلبی داشتن و دارن مانع به سرانجام رسیدن درست این رویداد بزرگ شدن و خوشحال نشستن کناری و میگن دیدید به درد نمی خورد. هنر این نیست که غر بزنیم و دیگران رو تخطئه کنیم هنر این هست که اگر راه بهتری در عمل بلدیم دست به کار بشیم و کاری انجام بدیم و نه فقط شعار.
ناشناس۱۸۵۰۲۸۱۱۳:۳۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
برجام باید در کنار قراردادهای ترکمنچای و گلستان در کتب درسی دانش آموزان گنجانده شود تا درس عبرت نسل های آینده باشد.
ناشناس۱۸۵۰۱۲۱۱۲:۱۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
رمانتیک اونایی هستن که فکر می کنن با شکم گرسنه مردم میشه حکومت کرد .
ناشناس۱۸۵۰۲۸۵۱۳:۳۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
گره زدن چرخ سانتریفیوژ به چرخ اقتصاد و شرطی کردن اقتصاد با مذاکره باعث تنگ تر شدن معیشت مردم شد.
ناشناس۱۸۵۰۳۰۳۱۳:۴۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
رمانتیک اونایی هستن که فکر میکنن امضای جان کری شکم مردم رو سیر میکنه
ناشناس۱۸۵۰۴۹۲۱۵:۱۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
شایدم رمانتیک گول زدن ایران در ۸ سال باشه!
م.م۱۸۵۰۱۳۰۱۲:۱۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
شماها یکی مثل جلیلی را می خواهید
ناشناس۱۸۵۰۲۰۸۱۲:۵۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
فعلا که شما غربزدگان خیلی افتضاح کردین با این دیپلماسی. شما در مقام جواب‌هستید نه سوال کردن از بقیه!
ناشناس۱۸۵۰۲۹۰۱۳:۳۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
جلیلی از موضع عزت و قدرت و مصلحت مذاکره می کرد و باج به شغال نمی داد اما ظریف اینهمه امتیاز داد و در نهایت تحریمها 100 برابر بیشتر از قبل شد.
ناشناس۱۸۵۰۱۴۰۱۲:۲۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
دیپلماسی جلیلی رو هم دیدیم ! هر روز یک تحریم جدید.
ناشناس۱۸۵۰۲۰۲۱۲:۵۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
دیپلماسی شما را هم دیدیم هم خسارت به منافع ملی هم تحریم اونهم دوبرابر! شما ساکت باشید خواهشا که حرفی برای گفتن ندارید!
ناشناس۱۸۵۰۷۰۷۱۷:۱۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
دوبرابر نه ...صدبرابر...اصلاح طلب ها نابودمون کردند
ناشناس۱۸۵۰۲۴۵۱۳:۱۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
تحریم های بانکی و نفتی نتیجه فتنه دار و دسته شما در سال 88 بود.
ناشناس۱۸۵۰۲۹۶۱۳:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
امان از فتنه 88 امان از ادعای تقلب امان از امیدوار کردن دشمن امان از تحریمهای حقوق بشری
علی۱۸۵۰۴۹۶۱۵:۱۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
روحانی هم دیدیدم ۱۰۰ روزه مشکلات و حل کرد الانم ادعا داره چرخ اقتصاد میچرخه پول میلیون ها نفر تو بورس به خاطر دولت به یغما رفت
ناشناس۱۸۵۰۲۱۹۱۳:۰۲:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
گفتی رمانتیک، یاد هاله نور و مدیریت جهانی و نابودی اسرائیل (البته از جیب مردم و نه مسئولان) افتادم.
ناشناس۱۸۵۰۳۹۹۱۴:۲۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
دیدید که همین دیپلماسی رمانتیک باعث عقب نشینی تئوریکای اروپا شد. بس کنید سیاستهای انتخاباتی را!!! بگذارید مردم به آرامش برسند
ناشناس۱۸۵۰۷۰۹۱۷:۱۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
الان ۸ساله به لطف دولت اصلاح طلب شما در آرامشیم...نخواستیم‌این آرامش الکی را...مارا به همون ۹۲برگردانید..
ناشناس۱۸۵۰۹۲۰۲۰:۰۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
عقب نشینی چه سودی دارد کشورهای اروپایی باید به تعهدات برجامی خود عمل می کردند و تحریم ها لغو می کردند که نکردند.
ناشناس۱۸۵۰۵۵۰۱۵:۴۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
شما که این همه در مذمت غربگرایی نوشتی ،دو کلمه از شرق گرایی بنویس اگر رمانتیک نیستی
علی۱۸۵۰۶۱۲۱۶:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
در همین دولت روحانی 700 نوع تحریم اومده جمع کنید..
ناشناس۱۸۵۰۹۵۴۲۰:۳۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
ایران قبول به مذاکره با امریکا شده بر سر برجام عقب نشینی تا کجا
علی۱۸۵۰۹۷۷۲۰:۵۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
چرا هیچ نویسنده ای در الف در باره ایدئولوژی دولت تدبیر که نیو لیبرالیسم است چیزی نمی نویسد این تفکر هیچ رآهی جز تقدیس غرب ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین