اجباری شدن وکالت؛ به نام مردم به کام وکلا!

گروه اجتماعی الف،   3991117007 ۱۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
اجباری شدن وکالت؛ به نام مردم به کام وکلا!

کمبود شدید وکیل در کشور عامل مهم افزایش حق‌الوکاله‌هاست که متولیان صنف وکالت  با طرح موضوعاتی همچون وکالت اجباری ضمن تلاش برای تشدید انحصار خود در این حوزه، سعی می‌کنند با دست درازی در جیب مردم زمینه ایجاد اشتغال برای وکلای بی‌کیفیت را فراهم کنند..

با نزدیک شدن به روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت  مرور آنچه که تا به امروز پشت سر گذاشته‌ شده بیشتر احساس می‌شود. بایستی بررسی شود چه میزان در تحقق آرمان‌هایی که از ابتدای انقلاب مطرح شده موفق بوده  و چه میزان عقب ماندگی وجود دارد؟ ضعف‌ها، قوت‌ها و علل هر یک را موشکافانه بررسی کرده تا بتوان با اخذ تصمیم‌های درست، بهتر از گذشته در رسیدن به آن اهداف گام برداشت. بی‌شک یکی از مهمترین اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی موضوع عدالت اجتماعی است. با این حال چنانچه سری به دادگاه‌های سطح شهر بزنیم با خیل عظیمی از افرادی مواجه می‌شویم که هر یک در حال پیگیری پرونده قضایی هستند. به راستی این حجم از پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی با وجود گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب، زیبنده‌ی جامعه اسلامی کشور است؟ آیا نمی‌شود با بررسی عوامل ایجاد این حجم عظیم از پرونده‌ها و حل آن‌ها میزان تولید پرونده‌های قضایی جدید را کاهش داد؟

کمبود شدید وکیل، عامل افزایش حق‌الوکاله

بی‌شک یکی از عوامل اصلی در بررسی مشکلات حقوقی کشور، وکلا هستند. بسیاری از افرادی که به علل مختلفی سر و کارشان به وکیل افتاده از عملکرد وکیل خود اگر گفته شود ناراضی نبوده‌اند اما رضایت نیز نداشته‌اند. از جمله مشکلاتی که مردم در مواجهه با وکلا با آن روبرو هستند می‌توان به هزینه‌های بالای به کارگیری وکیل، عدم پیگیری کار موکل توسط وکیل، عدم پذیرش وکالت پرونده‌هایی که ارقام پایینی دارند اشاره کرد. 

بازار خدمات حقوقی نیز همچون دیگر حوزه‌ها طبق قانون عرضه و تقاضا رفتار می‌کند، به این صورت که چنانچه تعداد وکلا نسبت به پرونده‌های تولیدی در محاکم کشور کمتر باشد، نه تنها هزینه‌ی دریافت خدمات وکالت افزایش خواهد داشت بلکه کیفیت خدمت ارائه شده توسط وکلا نیز کاهش شدید پیدا می‌کند. طبق آمار، سرانه وکیل در کشور به ازای هر صد هزار نفر تنها 85 وکیل است و یا به بیان دیگر، میزان سرانه وکیل در ایران در حدود یک سوم میانگین سرانه وکیل در دنیا است.

یکی از علل مهم کمبود شدید وکیل در کشور حتی در مقایسه با کشورهایی همچون عراق، کویت و لبنان، اعمال سازوکاری کاملا سلیقه محور و انحصارگرایانه توسط متولیان صنف وکالت به نام تعیین ظرفیت پذیرش برای آزمون وکالت است. این سازوکار معیوب و غیرکارشناسی باعث شده سالانه به طور متوسط تنها حدود 4 درصد از داوطلبان آزمون وکالت موفق به قبولی در آن شوند. علاوه بر آنچه گفته شد، یکی دیگر از نتایج کمبود وکیل در کشور، عدم رغبت وکلا برای ورود به موضوعات وکالت تخصصی همچون حقوق بین الملل، حقوق تجارت و حقوق دریانوردی است. عدم وجود وکلای تخصصی در حوزه‌های مختلف در کشور از آنجا نشئت می‌گیرد که به دلیل اختلاف بسیار زیاد میان تعداد وکلا و پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی، هر وکیل در سال تعداد تضمین شده‌ای پرونده برای خود متصور باشد و این موضوع باعث می‌شود وکلا انگیزه‌ای برای ورود به مباحث تخصصی و مورد نیاز کشور نداشته باشند.

وکالت اجباری، تضعیف کننده عدالت اجتماعی

وکلا بعد از ایجاد سقف ظرفیت در پذیرش آزمون وکالت و ایجاد انحصار در این حوزه، پا را فراتر گذاشته و با طرح موضوع «وکالت اجباری»، سعی در تشدید انحصار وکالت را دارند. در صورت اجرایی شدن این طرح تنها دعاوی و شکوائیه‌هایی که وکیل آن‌ها را تایید کرده باشد توسط دادگاه در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرند. در شرایطی که روز به روز بر تعداد پرونده‌های قضایی کشور افزوده شده و کمبود وکیل به شدت در کشور دیده می‌شود، چنین طرح‌هایی که توسط متولیان صنف وکالت پیشنهاد می‌شود در نهایت منجر به کاهش رضایت اجتماعی خواهد شد. چرا که با اجرای این طرح، ضمن افزایش سرسام آور حق‌الوکاله‌ها، موجب آن خواهد شد بسیاری از مردم به دلیل عدم داشتن تمکن مالی از پیگیری حقوق خود منصرف شوند. به عبارت دیگر طرح وکالت اجباری درست بر خلاف ادعای وکلا منجر به کاهش عدالت اجتماعی در کشور می‌شود. از طرف دیگر با اجباری شدن استفاده از وکیل، بسیاری از وکلای بی‌کیفیت وارد بازار می‌شوند و به نوعی دست درازی در جیب مردم برای تضمین اشتغال وکلای بی‌کیفیت است.

با توجه به آنچه ذکر شد، کارشناسان ضمن مخالفت شدید با مطرح شدن موضوع وکالت اجباری، پیشنهاد می‌دهند با سنجش صلاحیت علمی و عملی فارغ التحصیلان رشته حقوقی که متقاضی ورود به وکالت هستند به جای تعیین ظرفیت، شرایط را برای ورود فارغ‌التحصیلان جوان و مستعد رشته‌های حقوق به این حوزه، هموار کنند. در شرایطی که متولیان صنف وکالت در پی افزایش انحصار خود بر این حوزه هستند، انتظار می‌رود قوه قضائیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی سریع‌ اما کارشناسانه و دقیق طرح‌های موجود، با انحصار در حیطه وکالت مقابله کنند. این دو نهاد مهم کشور می‌توانند با از بین بردن انحصار بوجود آمده در حوزه خدمات حقوقی و جلوگیری از تشدید آن، با استفاده از راه حل افزایش تعداد وکلا ضمن کاهش هزینه حق الوکاله و ایجاد زمینه ورود بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حقوق به عرصه وکالت، رشد و توسعه عدالت اجتماعی را بیش از پیش محقق کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۱۱۲۳۵۰۹:۵۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
واقعا عجب تیکه هایی ایرانیان میسازند‌که جاودانه میمانند.مثل. چی فکر میکردیم و چی شد .
ناشناس۱۸۱۱۳۲۹۱۱:۱۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
متاسفانه چون در بانک ها پول فراوان از کیسه خلیفه وجود دارد اغلب بازرسی از بانک‌ها با دادن وام و یا مزایای دیگر به برخی بازرسان و وکلا فسادهای بانکی مخفی میگردد به عبارت واضح با پول ملت همه را میخرند به هر قیمتی که بشود
ناشناس۱۸۱۱۵۹۱۱۴:۵۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و شبکه و سیستم اختاپوسی بانک ها باید هر چه سریعتر صورت بگیرد طبری های زیادی در این سیستم اختاپوسی بوده و هستند که همگی چه مربوط به گذشته و چه حال باید شناسایی شوند و به مجازات های لازم برسند
ناشناس۱۸۱۱۷۳۵۱۷:۴۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
پس اجازه بدهيد و وكالت را از انحصار و مافياي وكلا خارج كنيد اينهمه فارغ التحصيل رشته حقوق داريم و حتما بايد اجازه بدهيد كه اين فارغ التحصيلان حقوق بتوانند خودشان راسا كارهاي وكالت انجام دهند ، با اين ١-كار فارغ التحصيل حقوقي كه اكنون دارد با اسنپ كار ميكند و امتحانات وكالت و امثالهم نگذاشته مجوز وكالت بگيرند بتوانند كار خودشان را انجام دهند ٢- نرخهاي نجومي وكالت شكسته خواهد شد ٣ مردم دسترسي راحتي به حقوق دان ها پيدا ميكنند ٤-بساط انحصار حقوقدانها جمع خواهد شد با تشكر از سايت الف
ناشناس۱۸۱۱۷۷۹۱۸:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
وکالت، پزشکی و دفتر اسناد رسمی سه شغل انحصاری و پر سود و درآمد و فراری از مالیات در ایران که تا کنون حیاط خلوت بوده و هیچ دولت و مجلسی به این سه صنف ورود نکرده.
ناشناس۱۸۱۱۷۸۳۱۸:۴۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
یک وکیل اومده و احساس خطر کرده و ..مرتبا .. کامنت گذاشته. خدا قوت پهلوان. انحصار دیگه داره تموم میشه.
ناشناس۱۸۱۱۸۹۴۲۱:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
با عجب کشورهایی مقایسه کردی واقعا مطلبت هم در حد عراق و افغانستان و کامبوجه
ناشناس۱۸۱۲۰۹۳۰۳:۰۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
منظورتان چیه؟
ایرانی۱۸۱۲۱۷۴۰۸:۵۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
آنچه مردم دریافته اند در هیچ کسب وکاری رقابت سالم وجود ندارد و هرجایی پول باشد افراد خاص ورود می‌کنند حالا واژه وکلای بی‌کیفیت واین دست الفاظ اتفاقی نبوده و نویسنده وکلای باکیفیت!! راکه بعضاوکیل هم نیستندواصل چرخش مالی وکالت در دست آنهاست را مطرح میکنند
ناشناس۱۸۱۲۹۴۳۱۴:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
البته بنظر میرسد تعداد پرونده های قضایی فوق العاده زیاد و بسیار بیشتر از حد استاندارد است . پیشنهاد من این است قوه قضائیه بایستی علاوه بر سیستم تلفنی و اینترنتی بتعداد کافی اماکنی را برای مشاوره قضایی برای آحاد مردم فراهم کند و از این طریق مردم را مشابه سیستم نظام مهندسی به وکلای قسم خورده ارجاع نماید.
ناشناس۱۸۱۱۲۳۹۱۰:۰۶:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
چقدر بدبینانه. برای مردم از وکلا غول نسازید لطفا بسیاری از همکارانی که می شناسم نیمی از پرونده ها رو رایگان انجام می دن یا با حق الوکاله کاملا منصفانه.در نظر بگیرید که وکیل چیزی بیش از یکسال در یک پرونده باید زحمت بکشه و خرد خرد از موکل دستمزد دریافت کنه. کسانی که سررشته ای از وکالت ندارن، فقط هجمه علیه وکلا رو بلد هستن
ناشناس۱۸۱۱۳۰۲۱۱:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
واقعا چقدر خوش‌بین هستید.کاملا مقاله درستی بود
حمید۱۸۱۱۴۶۷۱۳:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
عوام گونه حرف نزنید
ناشناس۱۸۱۱۳۹۰۱۱:۵۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
در آلمان بیمه وکالت وجود دارد که باید اجباری شود همانند بیمه پزشکی . از طرف دیگر مثل نظام مهندسی باید فقط از وکلا یک آزمون گرفته شود و هر کسی در صدی از نمره (‌نسبت به نفر اول )‌را بگیرد اجازه کار داشته باشد . بد نیست که همانند نظام مهندسی تمام تقاضاها برای وکیل از طرف کانون وکلا مدیریت شود .
ناشناس۱۸۱۱۵۱۱۱۳:۴۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
شوخی می کنید؟ یک وکیل برای یک پرونده چقدر وقت می گذارد و چه قدر پول می گیرد؟ خرد خرد پول می گیرند؟ بله، اما آنچه برای شما پول خرد به حساب می آید حقوق نصف سال یک کارمند یا مهندس است.
ناشناس۱۸۱۲۱۲۳۰۷:۰۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
شنیدن کی بود مانند دیدن
ناشناس۱۸۱۱۲۵۰۱۰:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
آقای رئیسی به فساد و رانت و انحصار و دزدی برخی در کانون وکلا و دادستانی کانون وکلا برای همیشه پایان دهید. وکیل فاسد سرچشمه فساد در دستگاه قضایی می باشد.
حمید۱۸۱۱۴۷۵۱۳:۰۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
کانون وکلا تنها کانون مستقلی که از رانت در امانه و هر بیسواد نورچشمی نمیتونه با پارتی بره داخلش!!!بله کانون وکلا از نفوذ فاسدان و رانتیا در امانه پس برای تخریب کانون وکلا برین راه های دیکه رو امتحان کنید یک وکیل همچون یک دکتر و یک مهندس چقدر سختی مشقت باید بکشه تا کنکور وکالت قبول بشه!پس یه زندگی ایده عال مثل ه دکترا حقشه اون بیسوادی که اصلا از حقوق و وکالت خبر نداره انتظاریم نیست که این حرفامو درک کنه
میلاد۱۸۱۱۶۳۲۱۵:۴۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
کسی به فکر ما نیست. زنگ زدم کانون وکلا میگم بومهن روبروی دادسرا دفتر وکالت تقلبی زدن . وکیل نیستن و مردم رو سرکیسه کردن. جواب درست نمیدن میگن باید حضوری بیایید کانون وکلا آرژانتین تا رسیدگی کنن. آخه اینم شد جواب؟
علی اکبر۱۸۱۱۸۰۱۱۹:۱۹:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
فساد و رانت وجود دارد ولی از طرف وکیل نیست فساد رو کارچاق کن های بیسواد که بازنشسته ی ارگانهای دولتی و غیره هستند ایجاد کردن. اگر ایمان ندارید، آزاده باشید
ناشناس۱۸۱۲۹۳۲۱۴:۱۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
تو دنبال ریشه کن کردن فساد نیستی از بیکاری ..
ناشناس۱۸۱۱۳۰۱۱۱:۰۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
اجباری شدن مهندسی؛ به نام مردم به کام مهندسان اجباری شدن پزشکی؛ به نام مردم به کام پزشکان اجباری شدن مداحی؛ به نام مردم به کام مداحان اجباری شدن تجارت؛ به نام مردم به کام تاجران اجباری شدن ..؛ به نام مردم به کام .. پاک کردن مسئله راه حل مسئله نیست.
ناشناس۱۸۱۱۳۱۰۱۱:۰۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
کاش فقط قلم بدست فردی آگاه به مسائل بودن.چون چیزایی که اینجا نوشته شده به هیچ وجه منطبق با واقعیت نیست.مگر ظرفیت پذیرش را کانون وکلا تعیین می کند؟.شما فکر میکنید دانشگاه دانشجو فراتر از یک کلیات چیزی یاد میگیره.؟با تجربه ای که داشتیم هر کس میانگین درصدهاش بالاتر از ۶۰ درصد بوده قبول شده و مطمئنا بیش از ۶۰ درصد وکلا حتی نمیتونند حداقل زندگیشون تامین کنند و به کارهای جانبی دیگری هم روی می آورند ،جز عده ای از وکلا که هیئت علمی هستن یا قاضی بازنشسته هستن،یا سابقه کاریشون زیاد هست ،بقیه وضع خوبی ندارن
ناشناس۱۸۱۱۷۹۱۱۸:۵۷:۴۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
دقیق درسته
ناشناس۱۸۱۲۰۹۲۰۳:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
مرکز بدتر از کانون کانون از مرکز بدتر . فقط به جیب موکل نگاه میکنند.
.۱۸۱۱۳۲۴۱۱:۱۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
حرفاتون غیر کارشناسانه و در کمال ناباوری از روی غرض ورزی بود .هرچند مشکلاتی وجود دارد اما راه حل بر خورد با مشکل است ..
من۱۸۱۱۳۲۶۱۱:۱۷:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
نویسنده این مطلب مطمئنایک ادم بی سوادیه که مدتهاست پشت ازمون وکالت گیرافتاده ..وکالت یه علمه وتخصصیه.ونمیشه هربی سوادی واردش بشه.مثل تمام دنیابایدکنکوربدی وقبول شی.
ناشناس۱۸۱۱۵۹۷۱۵:۰۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
کاملا معلومه اصلا نخوندی مطلب رو یا از اول تصمیم گرفتی چی بنویسی یا وکیل هستی و لابد منافعت در خطر. مرد حسابی، چه کسی گفت کنکور و امتحان و ازمون و مصاحبه و کارورزی و .. نباشد؟ نویسنده داره میگه انحصار کانون وکلا بده.عده ای وکیل نشستند اون بالا از وکلای پایین دستی مالیات هم میگیرن بعد تعداد بسیار اندکی را می پذیرند و سرانه وکیل رو پایین نگه داشتند. اینهم فارغ التحصیل حقوق، چرا قبول نمیشن؟ مشکل بی سوادی اینها نیست مشکل از طمع کاری کانون وکلا است. انحصار رفع بشه
ناشناس۱۸۱۱۶۵۳۱۶:۱۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
پشت آزمون وکالت موندن امر کاملا طبیعیه قبول شدن تو آزمون وکالت مشکوکه
فافا۱۸۱۱۳۲۸۱۱:۱۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
.. چرا وکلا تحقیر میکنید یعنی وکلا باید از این بیشتر بشن الانشم اکثرا بیکارند چقدر باید درس بخونی تا قبول شی همه هدفشون اینه که پرستیژ وکالت پایین بیاد بعد میگین وکالت اجباری نشه کسب وکار هم بشه متاسفانه جامعه وکلا تو مجلس حامی ندارند اکثر وکلا بیکارند لطفاً از این خراب ترش نکنید
علی قنواتی۱۸۱۱۳۳۳۱۱:۲۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
واقعا متاسفم برای کشوری که به خاطراغراض سیاسی اینچنین هجمه .. به وکلاواردمیکنه. درپاسخ به متن بالا .. .. بایدگفت که اولا نه تنها ماوکیل کم نداریم بلکه درحال حاضرباازدیادوکیل هم مواجهیم ثانیا درهمه جای دنیا برای واردشدن درحرفه های حساسی مثل وکالت یک سری ضوابط رومقررمیکنن که بین افرادتحصیل کرده وبیسوادغربال گری انجام بشه که درحال حاضر درایران هم کانون وکلا ازطریق برگزاری آزمون سالانه این امر محقق میکنه وبیش از4هزاروکیل روجذب میکنه. البته خودقوه هم سالانه 7هزارتاوکیل جذب میکنه یعنی سالی 11هزارتا. آیابازهم کانون ها انحصارگرن!!؟ دانشجوی حقوق بیکاربه از وکیل بیکار
محمد۱۸۱۱۳۳۵۱۱:۲۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
این همه وکیل بیکار و کم کار و کم پرونده داریم . اگر بیشتر بشه تعدادشون چه افتضاحی خواهد شد
دکتر امینی۱۸۱۱۳۳۶۱۱:۲۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
تنظیم کننده ی این متن بفرمایند چندبار تا حالا در آزمون ورودی کارآموزی وکالت رد شده؟؟؟به قول عزیزی به جای اینکه سعی کنی نظم حقوقی مملکتو بهم بریزی یکم درس بخون!!!!!مگر شخصی بدون سواد و دانش حقوقی میتونه وکالت یا قضاوت کنه. نه جانم همه ی افرادی که دنبال ورود بی زحمت در حرفه ی وکالت هستن اگه بهشونم پروانه بدن خیلی زود خودشون منصرف میشن. چون دانش انجام کار حقوقی در منصب وکالت رو ندارن. یکم واقع بینانه نگاه کنیم لطفاااا
ناشناس۱۸۱۱۳۵۴۱۱:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
متن مقاله سراسر تناقضه الان با این سختگیری تو قبولی تو آزمون، تو مقاله میگه وکلای بی کیفیت داریم، بعد آزمون رو که اسمشو شما گذاشتین انحصار رو بردارن، بدتر میشه که؟؟؟؟؟ چند چندین با خودتون
ناشناس۱۸۱۲۳۴۶۱۰:۱۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
مغلطه
امیر۱۸۱۳۲۹۰۱۷:۴۶:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
دوستان گرامی لطفا به این نکات دقت کنید: 1- داوطلبان آزمون وکالت منظورشان برداشتن آزمون نیست بلکه منظورشان عدالت است به این ترتیب که اولا باید ظرفیت چند برابر شود و اگر قرار بر آزمون است باید تمام وکلا و قضات قبل از سال 1395 بتوانند تمام سوالات ازمونهای جدید را پاسخ دهند اما عملا چنین نیست و بعضا بیشتر از 10 سوال از ازمونهای جدید را نمیتوانند پاسخ دهند! 2- اگر مشکل ظرفیت است نباید به قضات بازنشسته و مستعفی و اخراجی و نمایندگان مجلس و اساتید و مدیران دفاتر، بدون ازمون پروانه وکالت داده شود زیرا آنان عمری حقوق گرفته اند و زندگی جمع کرده اند و درواقع بس است و اکنون نوبت باید به جوانها برسد. لذا یا ظرفیت را اضافه کنید یا اعطای پروانه به پیش گفته را حذف کنید. 3- اگر برخی وکلا به دروغ ادعا میکنند برخی وکلا درآمد ندارند یا راننده تاکسی هستند! این ادعا نه تنها پوچ است بلکه معلوم است که کذب است. 17 میلیون پرونده در مقابل اندک قلیلی وکیل آمار صریح است و با قیمتهای بسیار گزاف وکالت میکنند. و اگر منظورشان از زیاد شدن وکیل افزایش فساد است باید عرض کنم اتفاقا برعکس فساد کمتر میشود چون هر وکیل به تعرفه پایینتر راضی میشود و مردم راحتتر وکیل میگیرند و باسواد حقوقی بیشتر به دنبال مصالحه میروند نه با علم ناقص خودشان دایما دنبال شاخ و شانه کشیدن باشند. لذا وکیل بیشتر سلامتی بدنه قوه قضاییه خواهد بود. 4- وکیل باید در دوره کارورزی و حضور در دادگاه به همراه استاد خود در دوره کارآموزی و مرور و دوره کتابها وکیل شود نه با یک ازمون تئوری حفظ شدنی. لذا اینقدر بر سر راه جوانها مانع تراشی نکنید. والسلام.
م.صادقی۱۸۱۱۳۶۱۱۱:۳۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
این هجمه ها علیه نهاد وکالت دروغ و کاملا بی اساس و بیشتر از سوی کسانی حمایت میشه که نتونستن تو آزمون قبول بشن. وکالت تسخیری، معاضدتی .که طبق قانون و رایگان هست.هرچقد حق الوکاله گرفته بشه مالیاتش هم پرداخت میشه.مالیات رو چی میگین!!
ناشناس۱۸۱۱۳۷۰۱۱:۴۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
اظهار نظرتون بی دلیل و بیجا و بی منطق و بسیار غرض ورزانه است .
محسن۱۸۱۱۳۷۸۱۱:۴۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
.. اگر وکیل نباشد عدالتی نیست زمانی قدر وکیل دادگستری را میدانید که پای شما به دادگستری باز می گردد میفهید که اگر وکیل نبود عدالتی در کار نیست .
ناشناس۱۸۱۱۳۷۹۱۱:۴۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
خواهشمندم که غول نسازید از وکلا،،،چقدر وکیل بیکار داریم که حتی در هزینه ی تمدید پروانه مانده اند،بروید خودتان را اصلاح کنید بروید جیبهایی که پراز حق و حقوق مردم است را بدوزید بروید جلوی رانت خواران بگیرید و.. هزاران کار خلاف انسانیت و خیانتی که انجام میدهند ،بخدا قسم از لحاظ درآمد اکثریت وکلا درآمدی درحد 2-3میلیون هم در ماه ندارند.
ناشناس۱۸۱۱۳۸۵۱۱:۴۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
با سلام بنده فارغ التحصیل حقوق هستم و نقدهای زیادی به عملکرد نهاد کانون وکلا دارم. اما شیوه طرح بحث و استدلال شما کاملاً یک طرفه و مغرضانه است. مسئولان کانون بارها و بارها برای مصاحبه و گفتگو با حضور منتقدان در رسانه ها اعلام آمادگی کرده اند. چرا منتقدان قبول نمی کنند؟ به عنوان مثال ظرفیت کانونهای دادگستری برای آزمون وکالت را هیاتی 3 نفره تعیین می کند که دو عضو آن از خود قوه قضاییه هستند. ضمناً چرا در مورد سردفتری یا دفاتر خدمات قضایی که وقت و هزینه مردم در آنجا به شدت تلف می شود حساسیتی به چشم نمی خورد؟ لطفاً منتشر بفرمایید.
ناشناس۱۸۱۲۳۰۱۱۰:۰۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
ظرفیت یعنی چه.؟ هرفارغ التحصیل دانشگاه به شرط قبولی از آزمون و کسب حد نصاب نمره باید بتواند وکالت کند. انحصار درست کردن غلط است. .
ناشناس۱۸۱۲۹۴۶۱۴:۱۵:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
الان که دانشجوی ترم یک هم میگه وکالت میخونم چرا تا پایان تحصیل صبر کنن اصلا پشت کنکوری تیغ جراحی بدن چطوره بهش میگن دکتر عوضش فقط جان آدمها رو میگیره ولی وکیلی که تو هم توش باشی کیلویی هم جان هم آبرو هم آبروی نزدیکان رو باهم میبره
ناشناس۱۸۱۱۳۹۱۱۱:۵۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
خوب است بدانید ظرفیت را کمیسیونی که دو عضو از سه عضو آن از قوه قضاییه است تعیین میکند پس بحث انحصار منتفی است مضافا اینکه نهاد موازی بنام مرکز وکلا از بدنه قوه قضاییه هست وهر چقدر اراده کند می تواند پروانه صادر کند پس خواهشا دم از رفع انحصار نزنید وامار واهی ارایه ندهید .اگر شما هدفتان صدور پروانه برای وکیل بی سوادهست به روند آزمون وظرفیت انتقاد کنید
ناشناس۱۸۱۱۴۰۷۱۲:۰۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
مقاله تناقض دارد. از یک طرف میگوید راه را باز کنید تا هر بیسوادی که سواد قبولی در آزمون وکالت را ندارد و جزو 4 درصد برتر نبوده بتواند وکیل شود و از طرفی آخرش از بیسوادی وکلا مینالد. اگر اینهایی که الان وکیل هستند و جزو 4 درصد برتر فارغ التحصیلان حقوق دانشگاهها بوده اند بیسوادند وای به حال آنهایی که قبول نشده اند و سوادشان از اینها هم کمتر است
ناشناس۱۸۱۲۰۶۱۰۱:۱۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
حقوقدان بايد وارد عرصه وكالت شود بنظر ميرسد امتحانات وكالت براي جلوگيري از افزايش وكلا و در نتيجه كاهش درامد وكلا و دفاتر حقوقي ميشود بايد هر فردي كه ليسانس حقوق را گرفته بتواند وكيل شود و اين مردم هستند كه انتخاب بكنند يا نكنند و ميتوان وكلا را با توجه به سابقه و توانايي شان ممتاز - عالي - درجه يك - وكيل دادگستري يا حقوقدان معرفي نمود و كمترين درجه وكالت ميتواند همين حقوقدان باشد حتي لباس رسمي وكلا ميتواند رتبه آن ها را نمايش دهد
ناشناس۱۸۱۲۰۹۴۰۳:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
چرا درصد؟ معنی آن چیست. یعنی کانون وکلا نمیخواهد اجازه دهد بقولی دست زیاد شود. درحالیکه در آزمون هر داوطلبی که حدنصاب نمره را بدست آورد باید صلاحیتش برای وکالت تائید شود.
ناشناس۱۸۱۲۳۲۰۱۰:۱۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
۴ درصد را از کجا آوردید؟؟. میتوانید بگوئید داوطلب وکالت باید مثلا ۱۰۰ درصد سئوالات آزمون را پاسخ دهد. اما نمیتوانید بگوئید ما فلان درصد از تعداد شرکت کنندگان که نمرات برتر دارند را میپذیریم. این انحصار است.
ناشناس۱۸۱۱۴۱۵۱۲:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
چرابعضی ها اینقدر مغرضانه حرف می زنند. نمی دانم چرا کسانی که در کار وکالت نیستند اظهار نظرهای غیر تخصص می کنند من خودم شاهد هستم بسیاری از وکلا واقعا حتی هزینه تمدید پروانه را ندارند ونمی تونند دفتری را اجاره کنند وحتی ۵ ماه یک پرونده نمی گیرند چرا اونها رانمی بینید. آره در هرصنفی ممکنه است یکسری درامدشان از بقیه بیشتر باشه این دلیل نمیشه بقیه وکلا وضعشان مثل اونا خوب باشه این همه صنف پردرامد وجود دارد چرا فقط وکیل.. ما با آمار وکیل بیکار مواجه ایم که باعث فساد میشه چرا در مورد این ور سکه تحلیلی نمی کنید
ناشناس۱۸۱۲۲۸۲۰۹:۵۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
دستمزد وکلا بالاست. قبلا ۶ درصد ارزش خواسته بود از سال گدشته به ۸ درصد افزایش دادند. اغلب وکلا دوست دارند یکی دوپرونده چرب .. در سال داشته باشند تا زندگیشان تامین شود. دریک پرونده که تا به نتیجه رسیدن دو یا سه بار وکیل به دادگاه میرود مبلغ هنگفتی دریافت میکنند. ایکاش حداقل به نتیجه میرسیدند. اکثر پرونده ها متاسفانه به علت کم کاری و یا.. وکیل، حقوق موکل را پایمال میکند. حق المشاوره هم که سر به فلک میزند یعنی حداقل ۲۰ برابر حق التدریس در دانشگاه.
ناشناس۱۸۱۱۴۱۷۱۲:۱۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
عجب مقاله جهت دار و غیر علمی اکثر کشورهای پیشرفته دنیا وکالت اجباریه اون هم با هدف جلوگیری از تضییع حقوق مردم
ناشناس۱۸۱۱۵۷۸۱۴:۲۹:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
نه اجباری نیست، بلکه می توانید مانند بیمه درمانی با یک بیمه قرارداد ببندید و ماهیانه مبلغی پرداخت کنید تا اگر مشکلی پیش آمد از آن بیمه استفاده کنید. اما مشکل این هست که در بسیاری امور کاری انجام نمی شود و عموما از وکیل شخصی هم باید استفاده کرد. دوم در این کشورها وکیل حق الوکاله می گیرد، و دریافت کمیسیون از کل پرونده و دعاوی حقوقی و مالی و غیره خلاف و جرم محسوب می شود. حق الوکاله هم بر اساس پایه وکیل جدول دارد و نامتعارف نیست.
ناشناس۱۸۱۱۴۱۸۱۲:۱۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
کسی که این متن رو نوشته آدم .. ناآگاهی بوده
رضا۱۸۱۱۷۹۲۱۸:۵۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
ممنونم ، مقاله بدرستی حرف دل مردمی بود که گرفتار دادگاه و وکیل بوده و هستند. مطمئناً این واقعیت گفته شده به مذاق بعضی از وکلا خوش نمیاد.
ناشناس۱۸۱۲۹۵۲۱۴:۱۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
همان مردم اگر بقال باشند یک نان مجانی به کسی نمیدهند اگر راننده تاکسی باشند از خورد پول کرایه نمیگذرند به وکیل که میرسن ..ندارن ..
وکیلی۱۸۱۱۸۲۵۲۰:۰۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
خیلی هم خوب نوشته
ناشناس۱۸۱۱۴۳۸۱۲:۳۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
وکیل فاسد همانند یک قاضی ظالم مثل قاضی منصوری سرچشمه فساد وظلم در دستگاه قضایی می باشد
Maikel۱۸۱۱۴۴۱۱۲:۳۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
وای به خبرت که بی خبر از همه چی هستی و متوجه نیستی چی میگی.. وکلایی هستن که توی خرج ماهانه خودشون موندن. وکلایی هستن که رایگان فعالیت میکنن و در امور عام المنفعه منفعل هستن. چرا اینارو نمیگی
ناشناس۱۸۱۱۴۵۲۱۲:۴۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
بیشتر وکلای جدید مثل دکتر ها بیسوادن زندگی مردم را به باد میدهند
ناشناس۱۸۱۱۴۶۳۱۳:۰۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
لطفا عدالت را فدای دغدغه های شخصی نکنید قشر وکلا جزو انسان های شریف این سرزمین هستند اکثر وکلا توان پرداخت اجاره دفتر خود را هم ندارند همین وکیل ستیزی که رواج می دهید امنیت وکلا رابه نشانه گرفتید این وکلا دین خود را به مردم ادا کردند ..
ناشناس۱۸۱۱۴۶۸۱۳:۰۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
نظر نویسنده کاملا صحیح است و کامنتهای مخالف مربوط به گروهی وکیل است که منافعشان در خطر است بدترین انحصار در ایران انحصار وکالت است که با هماهنگی گروهی که بعد از بازنشستگی در قوه قضاییه پروانه وکالت از کانون می گیرند به همراه و کلا بوجود اورده و نمی گذارند ظرفیت پذیرش وکیل بالا رود چرا که در افزایش وکیل متضرر هستند انشالله بزودی با همت نمایندگان مجلس انحصار وکالت در ایران برطرف شود و در بازار رقابتی کامل حق الوکاله ها کاهش و کیفیت خدمات وکلا بالا برود
ناشناس۱۸۱۱۴۷۲۱۳:۰۷:۴۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
گروهی از وکلا که در سالیان قبل بدون آزمون یا در ظرفیت بالا وکیل شده اند نگران افزایش رقیب کاریند و سبب بیکاری سیصد هزار نفر فارغ التحصیل حقوقند اینها الان هم می خواهند وکالت را اجباری کنند لطفا مانع ظلم وکلا به مردم شوید
ناشناس۱۸۱۱۴۷۶۱۳:۰۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
اجبار کردن مردم به این امر ، خودش تضییع حقوق انسانی است .
ناشناس۱۸۱۱۴۷۷۱۳:۱۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
من برای کاری وکیل گرفتم صد میلیون پیش پرداخت گرفت و شکستم خوردم ایران بهشت وکلای دادگستری است چرا که مانع اشتغال صدها هزار حقوقدان بیکارند تا در کارشان دست زیاد نشود اگر وکالت را اجباری هم بکنند فقط وکیل مختص پولدارهای جامعه خواهد شد و این به ضرر مردم است
ناشناس۱۸۱۱۴۸۸۱۳:۱۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
وکلا فقط و فقط به پول فکر می کنند اصلا عدالت برای اونها معنا ندارد
ناشناس۱۸۱۱۹۸۹۲۳:۱۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
خوب بستگی داره موکلشون کی باشه. شما نباید انتظار داشته باشی که برای یه آدم دزد وکیل شق القمر کنه. دزد باید محاکمه شود
ناشناس۱۸۱۲۰۵۹۰۱:۰۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
خوبه آدم اینقدر کلی صحبت نکنه وکیل من با حداقل حق الوکاله بنحو مطلوب از جان برای پرونده ام مایه گذاشت بیاید منصف باشیم
رها۱۸۱۱۴۹۹۱۳:۳۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
اونایی که خودشون یا نزدیکانشون پشت آزمون وکالت گیر می افتن ، اقدام به عقده گشایی می کنن
ناشناس۱۸۱۲۰۷۸۰۱:۳۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
آفرین
ناشناس۱۸۱۱۵۲۹۱۳:۴۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
گویا وکلا با این مقاله بهشون فشار اومده، الان همه ریختن دارن اینجا کامنت به نفع خودشون میگذارن!
ناشناس۱۸۱۱۵۳۳۱۳:۵۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
از انتشار این متن در این سایت در تعجب و حیرت می باشم.خود گوینده در متن خود با حرف های متناقض خود را محکوم می کند.
ناشناس۱۸۱۱۵۳۷۱۳:۵۵:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
برای شما واقعا متاسفم که در صدد تخریب وکلا هستید
ناشناس۱۸۱۱۵۸۲۱۴:۳۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
نویسنده مقاله کوچکترین اطلاعی از نحوه ی تعیین سقف وکلا ندارد و نمیداند که نهایتا این سقف را قوه قضائیه تعیین می کند . متاسفم برای نویسنده ..
سمیرا۱۸۱۱۵۸۳۱۴:۴۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
کمبود وکیل کجا بود ! وکیل هست با پونصد تومن یه تومن دارن کار میکنن اینا میخوان فاتحه وکالت و مثل مهندسی و بقیه رشته ها بخونن همین
ناشناس۱۸۱۱۶۲۴۱۵:۴۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
در یکی از بلاد کفر که بنده ساکن آن هستم رسم بر آن است که بعد از فارغ التحصیلی وکیل 2 سال کارورزی کند و در آخر شاید اجازه کار مستقل پیدا کند منتها تنها بهترین ها میتوانند انتخاب میشوند و اکثریت هر گز شانس کارورزی پیدا نمیکنند. در اینجا تجربی و ریاضی و انسانی نداریم ورود به رشته حقوق نیازمند نمره بسیار بالایی است و بسیاری از دانشگاها حقوق و رشته های دیگر با هم تدریس میشود مثلا رشته توام حقوق و مهندسی دانشگاه سیدنی 6 سال است و نیاز به حداقل نمره 99.5 در آزمون خاصی دارد
ناشناس۱۸۱۱۶۵۱۱۶:۱۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
وارد این بحث که برخی وکلا ضعیف یا پولکی هستند نمی شوم ولی بدلیل علم آنها واقعا نیاره که کل خانواده ها وکیل داشته باشند کشور ما کشور حوادثه ( سرقت ،دعوای منجر به جرح حوادث ساختمانی ،ورشکستگی ،حوادث رانندگی طلاق ،خسارت های ناشی از آتش سوزی )و خیلی ها بدلیل عدم اطلاع از قوانین دچار ضرر وزیان میشن .از طرفی قوه قضاییه نیاز به تحول داره باید سیر پرونده ها از چند سال به زیر یکسال کاهش پیدا کنه
ناشناس۱۸۱۱۶۶۴۱۶:۲۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
به شرطی که هزینه وکیل را دولت بدهد
ناشناس۱۸۱۱۶۷۷۱۶:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
آواز دوهل شنیدن از دور خوش است بنده ی خدا یه چرخی بزن ببین چقدر تابلو وکیل می بینی ! باز هم میگی تعدادشون کمه؟ ..
ناشناس۱۸۱۱۶۸۷۱۶:۴۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
وكالت انحصاري نيست. هر كس امتحان وكالت بده و قبول بشه مي تواند وكيل بشود. افراد با سواد قبول ميشوند.
ناشناس۱۸۱۱۶۸۹۱۶:۴۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
من که دو بار وکیل گرفتم، فقط پول گرفتن و هیچ کاری نکردن. حتی لایحه خودش را اشتباه نوشته بود. جالب اینجاست که پرونده هم هیچ پیچیدگی خاصی نداشت. شکایت تشریفاتی از یک سازمان دولتی بود که خودشون هم قبول داشتن حق با منه، فقط از لحاظ قانونی من باید شکایت میکردم تا بتونن از بودجه شون خسارت منو بدن. اما در همین پرونده هم، وکیل بیسواد شکست خورد. یعنی از دشمن فرضی هم شکست میخورن اینا. جالب اینجاست که به هر بهانه ای هم پول میخوان
کمال واعظ۱۸۱۱۷۱۵۱۷:۱۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
..،وکلا هر ساله تعداد زیادی پرونده را بصورت رایگان وکالت می کنند،در ضمن وکالت یک کار حرفه ای و پر از استرس می باشد و در مقابل کاری که انجام میشه حق الوکاله ناچیز می باشد،در کل این مطالب غیر واقعی و مغرضانه است که بی لطفی و ناسپاسی در حق وکلای شریف است.
ناشناس۱۸۱۱۷۴۷۱۷:۵۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
سوال اینه که نگارنده مطلب چطور پی به کمبود شدید وکیل برده ، یه آدم معقول با قدم زدن در خیابون متوجه میشه که تعداد وکلا حتی از تعداد سوپرمارکتا بیشترِ
ناشناس۱۸۱۱۷۶۷۱۸:۲۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
آخه چرانظارتی نمیکنن رو کار وکلا؟ مثلامن خودم شخصاسال 90داداشم کشته شده تاالان 200 ملیون فقط خرج وکیل کردیم ک ازحقمون دفاع کنه. قاتل مشخصه اخه این چه قانونیه ک بخاطر حق مسلمت بایدکلی هزینه کنی واخرشم موفق نشی الان بعداز19سال پروندمون برگشت خورده ایاپولی ک وکیلان خوردن حلاله؟بلدنبودن دفاع کنندفقط پول رومیشناسن. هروکالت قتلی 30الی 40ملیونه برای دوباردادگاه رفتن!!!
ناشناس۱۸۱۱۷۹۳۱۹:۰۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
باید بررسی شود چنین انحصار و آزمونی در سایر کشورها وجود دارد یا مختص ایران است؟ در ضمن اگر اینگونه است پس پزشکان که با جان آدمیزاد سروکار دارند عده ای بی سواد هستند. چرا که در آزمون بعد از تحصیل شرکت نکرده و بعد از فارغ التحصیلی فورا شروع به کار طبابت می کنند.در ضمن لابی کانون وکلا که به برخی ها بدون آزمون پروانه وکالت می دهد بسیار بالاست. بنابر این بهتر است این بحث اعتراض به انحصار کانون وکلا که بارها با تجمع فارغ التحصیلان رشته حقوق در جلوی مجلس همراه بوده را تمام کرد چرا که به نتیجه نخواهد رسید.
ناشناس۱۸۱۱۷۹۸۱۹:۱۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
شما از وضع فجیع دانشگاه ها و سطح سواد پایین فارغ التحصیلان حقوق خبر داری، که بدون درک صحیح از نیاز مردم به وکیل صحبت میکنی؟،اگه یکم به فکر مردم بودی به این هم اشاره میکردی که وکیل بی کیفیت و بیسواد چه آسیب و معضلاتی می تواند به مردم وارد کند. من از نزدیک دیده ام که کارآموز وکالت نمی تواند از عهده ای ابتدایی ترین مخارج زندگی برآید.
سعیده۱۸۱۱۸۱۰۱۹:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
متاسفم . ولله ما هر چه درمیاریم یا هزینه تمدید دفترچه میدیم یا حق عضویت یا مالیات یا اجاره دفتر یا حقوق منشی .. امسال چند نفر از وکلا از جانب طرف پرونده به قتل رسیدند ؟ همین روزها ماجرای تیر اندازی و قتل یکی از وکلای قزوین پیش اومد . چرا اینقدر با وکلا دشمنی میشه .
مهندس۱۸۱۱۸۲۴۲۰:۰۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
وکیلا خیلیاشون فقط پول مفت میگیرن باید کلا آزمون وکالت برداشته شه
ناشناس۱۸۱۱۹۵۰۲۲:۲۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
واقعا بعضیا از وکیلا بلدن چطوریی دفاع کنن حق در بیارن حق پول دادن بهشون هست .ولی بعضیا فقط حرف میرنن وهیچ حقی در نمیارن فقط پول میبرن .
ناشناس۱۸۱۱۹۷۰۲۲:۵۱:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
دقیقا درسته . من خودم دو تا پرونده داشتم که وکیل هیچ کاری نکرد . یکیش با پیگیری خودم و توافق با طرف مقابل حل شد . کلا، قوه قضاییه ما از وکلا خوشش نمی آید . گرفتن وکیل ممکن است حتی ممکن است کار را سخت تر کند .چون دیدم که وکلا برای گرفتن حق الوکاله بیشتر پرونده را عمدا ^ پیچیده می کنند .
ناشناس۱۸۱۲۰۴۹۰۰:۴۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
کسی که بلد نیست پزشکی کنه ،میخواید برید پیشش ‌‌یا میرید سراغ کسی که پزشکی بلد هست؟
ناشناس۱۸۱۲۱۱۶۰۶:۴۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
دوست عزیز یه کم آرامتر
ناشناس۱۸۱۱۸۳۳۲۰:۱۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
به نگارنده متن پیشنهاد میکنم برای پی بردن به وضعیت اسفبار معیشت وکلا , یه آگهی استخدام وکیل پایه یک با حقوق ماهیانه پنج میلیون تومان منتشر کنن تا اونوقت با خیل عظیم متقاضیان که روبرو شدن همه چی براشون روشن بشه.اگه واقعأ نگران حقوق مردم هستید و متن مغرضانه و جهت دار نیست در مورد کمبود قاضی و کارمند در دستگاه قضا هم تحقیق کنید و مطلب بنویسید
مجتبی۱۸۱۱۸۳۴۲۰:۱۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
من وکیل نیستم ولی واقعا وکلا مظلوم واقع شدن مردم فکر می کنند اونا از قشر مرفه بی دردند ولی غالبا در آمدی کمتر از یک کارمند مستخدم دولت دارند و با سیلی صورتشون رو سرخ نگه داشتن درست نیست یه شخص غیر مطلع یا مطلع مغرض صرف در اختیار داشتن یک تریبون چنین هجمه ای به یک قشر مهم جامعه بیاورد .
ناشناس۱۸۱۱۸۹۰۲۱:۱۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
ادعاها واهیست سالیانه میلیاردها تومان بابت حق عضویت وغیره وکلا باتوجه به شرایط بداقتصادی بایدبه حساب قوه قضاییه پرداخت نمایند چرافکری به‌حال کمبود قاضی وکارمند دردادگاههانمیکنند
شیلا وکیل۱۸۱۱۹۳۰۲۲:۰۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
مطالب این نوشته ی به ظاهر مقاله مملو از ایرادات فکری،ماهوی و دست نوشته ی یک انسان متاسفانه ناآگاه .. در حوزه ی مسائل حقوقی است. امید است سایتهایی که پربازدید هستند جهت از دست ندادن مخاطبان فرهیخته ی خود در هر موضوع و زمینه ای از افراد باسواد برای نگارش مقالاتشون استفاده کنند.
عمران۱۸۱۱۹۶۸۲۲:۴۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
نویسنده محترم! یکی از معدود نهادهای مستقل کانون وکلاست که از زمان مرحوم مصدق تاسیس شد.. لطفا هجمه نکنید و همه جا را به نام و کام خود قبضه نکنید.
ناشناس۱۸۱۲۷۵۰۱۲:۴۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اگر مرحوم مصدق عملکرد وکلای فعلی را می دید کلا از شغل وکالت انصراف می دادایشان نفت را از انحصار انگلیس درآوردند اما الان گروهی که دستشان در یک کاسه است با تعیین ظرفیت محدود انحصاری ظالمانه به نفععشان بوجود آورده اند و سبب بیکاری ده ها هزار حقوقدان شده اند تا حق الوکاله بیشتری از مردم بگیرند
مهدی نجفی۱۸۱۱۹۸۵۲۳:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
متن نوشته شده کاملا غیر کارشناسیه..از اونجا که نوشته جذب وکیل کمه چرا که سالیانه ۴ درصد شرکت کننده ها جذب میشن!!!یعنی تعداد وکیل معیارش باید تعداد شرکت کننده باشه!!
ربانی۱۸۱۲۰۱۶۲۳:۴۹:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
این متن توسط کسی نوشته شده که اساسا مراجعه ای به دادگاه ها نداشته و کاملا غیر منطقی است . اجباری شدن و کالت. در دعاوی حقوقی برای خواهان هیچ حقی را ضایع نمی کند چرا که اگر خواهان یقین به ذی حق بودن خود ندارد حاضر نیست حق الوکاله وکیل را به هزینه های خود اضافه کند و اگه یقین به ذی. حقی خود دارد .حق الوکاله را محکوم علیه .محکوم می شود به خواهان پرداخت کند . پس وقتی مبحث اجباری شدن وکیل مطرح است فعلا اجباری شدن برای خواهان است .البته باید تعرفه حق الوکاله. دقیق تدوین گردد و بین حد اقل و حد اکثر تا دو برابر بیشتر تفاوت نباشد نه اینکه مثل الان تا پنج یا هشت برابر بین حداقل و حداکثر تفاوت است .دیگر اینکه قراردادخصوصی بین وکیل و‌موکل برداشته شود همچنانکه مشاغل دیگر به بهانه قراردادخصوصی نمی توانند ار تعرفه خود تجاوز کنند .از سوی دیگر برای وکلا تعداد مشخصی پرونده در طول سال در نظر گرفته شود همچنانکه برای دفاتر طلاق نیز سهمیه ماهیانه در نظر گرفته شده است
ناشناس۱۸۱۲۰۴۳۰۰:۳۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اگه آزمون وکالت برداشه بشه یک نفر لیسانس حقوق با معدل ۱۲میشه وکیل اونوقت چه تخصصی داره تا از مردم دفاع قانونی کنه. الان که آزمون هست معمولا فارغ التحصیلان. ۱۷به بالا قبول میشند که نسبتا اطلاعات حقوقی خوبی دارند
ناشناس۱۸۱۲۹۳۳۱۴:۱۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اگر وکلای فعلی دوباره امتحان بدهند بیش از95 درصد آنها مجددا قبول نمی شوند و این ادعا فقط برای نگرانی از افزایش رقیب کاری است
ناشناس۱۸۱۲۰۵۷۰۱:۰۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اگر در جذب وکیل باز بشه وکلا با کیفیت میشوند ؟؟ در نوشته شما جز کینه و تناقض چیزی نیست.چون صاحب تریبون هستی هر چی دلت خواست گفتی اما اگر دم از عدالت و انصاف میزنی به وکلا تریبون بده تا جوابت را بدهند..
ناشناس۱۸۱۲۰۶۲۰۱:۱۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
بنظر من هم در امتحان وکلا و هم در امتحانات کارشناسی، باید ملاک فقط نمره قبولی باشد و سهمیه باید برداشته شود. بعد از قبولی هر کسی خدمات بهتر می دهد مشتری جذب می کند و اگر خدمات خوب ارایه نمی دهد نمی تواند پرونده بگیرد.
وکیل۱۸۱۲۰۶۴۰۱:۱۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
دوستان عزیز محض اطلاع شما عرض میکنم همین الان هم وکلات اجباری برای خیلی از پرونده های مهم در قانون پیش بینی شده است. و وکیل تسخیری دقیقا همان وکالت اجباری است که در این مقاله همه را از آن ترسانیده اند. برادر محترم اگر در یک دعوا طرفین وکیل داشته باشند اتفاقا قاضی فاسد و یا وکیل فاسد نمی تواند براحتی سرنوشت پرونده ای را تغییر دهند چون طرف دوم با داشتن وکیل از حقوق خودش دفاع خواهد کرد چه قانونی و چه از طریق شکایت از قاضی یا وکیل فاسد. اما دستمزد های نجومی هم مخصوص انگشت شماری از وکلا هست نه همه. شما فقط کسانی رو که در دفتر های کار گران قیمت و با وعده های دروغین کار می کنند به هنوان وکیل می بینید اما خیلی از وکلا حتی درآمد کافی برای اجاره دفتر هم ندارند و باهم گروهی یک دفتر را اجاره میکنند بهتر است از تصورات غلطی که متاسفانه صدا و سیما علیه وکلا ایجاد کرده دست برداریم و همه مردم را از هر صنفی که هستندبا هم یکجا ببینیم ایا همه مهندسان ساختمان ثروت مند و بساز و بفروش هستند! یا همه کسبه بازار میلیاردر؟؟؟ سایت الف این نظر را منتشر کن
ناشناس۱۸۱۲۰۹۵۰۳:۱۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
متاسفانه اغلب وکلا دنبال پول هستند وخیلی ازاینهااصلا کارانجام نمیدهند وفقط کلی درابتداپول میگیرند ووعده های غیرواقعی میدهند که قطعا پرونده به نتیجه میرسد ولی ابدا اینطور نیست وازمسئولین قضایی استدعا داریم نظارت کامل ونامحسوس به کار وکلاداشته باشندباتشکر
ناشناس۱۸۱۲۱۰۲۰۳:۳۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
وکیل من کلی پول گرفت کارام هم انجام نکرده خیلی پولکیه
Dj۱۸۱۲۱۱۹۰۶:۵۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
درود اصولا ورود به رشته حقوق باید توسط نخبگان انجام پذیرد چرا که وکیل در تیمی انجام وظیفه میکند که با جان و مال و ابروی احاد مردم سرو کار دارد پذیرش دانشجو با کیفیت پایین باید متوقف شود و غیر از حقوقدانان نباید اشخاص دیگر وارد حرفه وکالت یا قضاوت و... شوند چون یک امر تخصصی است با افزایش وکیل مشکلی حل نخواهد شد زیبنده جامعه اسلامی و ایرانی نیست در سال مثلا ۱۵ میلیون پرونده ورودی به دستگاه قضا داشته باشد اما در مورد در امد وکلا مغرضانه نوشته شده اکثریت وکلا امکانات زندگیشون از سطح معمول هم پایین تر است اصولا کسب در امد در هر شغلی بستگی به توانایی و عرضه آن شخص دارد مثلا یک دلال میتواند با خرید اپارتمان متری ۵ میلیون تومان انرا به ۱۰ میلیون بفروشد و در امد یکسال یا بیشتر یک وکیل ویا قاضی و پزشک را در یک معامله کسب نماید و پاسخگو به هیچ کس هم نباشد وکالت انحصاری نیست چرا که هرداوطلب واجد شرایط میتواند باشرکت در ازمون وقبولی که ظرفیت انرا در واقع قوه قضاییه تعیین میکند وکیل شود اگر ظرفیت برداشته شود و هر کسی بخواهد وکیل شود با توجه به خروجی بی حساب دانشگاههای بی کیفیت وانباشت وکیل باعث فساد خواهد شد اگر استدلال نویسنده در مورد برداشتن ازمون را بپذیریم لابد آزمون قضاوت هم باید برداشته شود و برای رسیدگی به پرونده یکسال بعد وقت داده نشود خلاصه غرض ورزی و مقایسه ایران با کشورهای پیشرفته شبیه جک است
شاهین۱۸۱۲۱۲۴۰۷:۰۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
نظر مقاله بسیار یکجانبه است. بهتر است در امور جامعه دیگر نظر ندهد.
ناشناس۱۸۱۲۱۲۵۰۷:۰۹:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
چرا سیاست بازار آزاد درمورد وکلا پیاده نمی شود ؟ عرضه و تقاضا دستمزدها را مشخص کند چرا در کارهایی که پول در آن است انحصار میکنید؟
محمد۱۸۱۲۱۵۸۰۸:۲۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
بایدفرهنگ وکالت درجامعه ترویج شود.تازمانیکه وکالت اجباری نشودوعامه مردم ازمشاورحقوقی ووکیل استفاده نکنندهمچنان مشکل وجوددارد.برای حق الوکاله وعدم تمکن مالی موکلین هم اکنون راههای قانونی وجودداردوهروکیل درسال چندپرونده رایگان که ازسوی مراجع ذیصلاح معرفی می شوندراباتمام تلاش خودانجام می دهد.بنابراین برای حق الوکاله که برای خیلی ازمردم بدجاافتاده میتوان تدبیرکرد.درحال حاضرخیلی وکیل بیکارداریم که ناشی ازهمین وضعیته.دراظهارنظر ها همه جوانب رادرنظربگیریم.وصرفا عده ایی قلیل بادرآمدبالارابه کل وکلا تعمیم ندهیم.درهمه صنوف تعداداندکی درآمدبالا دارند.آیامیتوان گفت همه اشخاص شاغل درآن صنف دارای درآمدمکفی هستند؟؟؟
ناشناس۱۸۱۲۷۵۵۱۲:۵۰:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
اجباری شدن وکیل تا زمانی که به پانصد هزار حقوقی بیکار پروانه وکالت داده نشود ظلم به مردم است من پسرم اسیر دست انحصار کانون وکلاست و از آنها نمی گذرم که خودشان مرفه هستند و سبب افسردگی امثال پسر من شده اند
احسان۱۸۱۲۳۲۵۱۰:۱۱:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
احسنت.به جای طرح های خلع الساعه و بعضاً درد آفرین تر,باید به انحصار وکالت و دسترسی به خیل عظیم حقوقدانان دور نگهداشته شده پایان داد..مردم خودشان ضرورت اخذ وکیل را می دانند و از بین وکلای منصف و با سواد (و غیر تستی) انتخاب خواهند کرد.
ناشناس۱۸۱۲۷۰۰۱۲:۲۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
مغرضانه و هدف دار.آیا با باز کردن درب وکالت به دانشجوی بیسواد مشکل مردم حل میشود؟غالب وکلا به سختی اجاره دفتر را هم بدست میارن..
ناشناس۱۸۱۲۷۵۲۱۲:۴۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
الان مرکز وکلا سالی هفت هزار نفر وکیل میگیره و کانون حدود چهار هزار نفر آنگونه ادامه پیدا کند هر خانواده سه وکیل خواهد داشت شما از کدام کمبود صحبت میکنید حق الوکاله عده‌ای محدود چهار پنج درصدی را به همه تامین ندهید الان خیلی وکلای بیکار جلو درب مجتمع های قضایی التماس موکل میکنند
معصومه۱۸۱۳۲۹۷۱۷:۵۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
درد دل یک وکیل:درونمون خودمون رو کشته بیرونمون مردم رو بیایید راحت قضاوت غیر تخصصی در مورد وکالت که حرفه تخصصی هست نداشته باشیم .وکیل یعنی به دوش کشیدن استرس پرونده ،وکیل یعنی نداشتن لحظه ای آرامش واینکه وکیل تعهد به نتیجه نداره چون وکیل فقط به موارد قانونی استناد و استدلال میکنه ولی تصمیم گیرنده نهایی مرجع قضایی هستش که ممکنه استدلال وکیل و نپذیره.قدری باهم مهربان باشیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین