نگرانی آیت‌الله ‌جنتی درباره آلودگی هوا/ وعده روحانی درباره قیمت دلار/ کدام نمایندگان در فکر پاستور هستند؟/ انتقاد تند سردار جعفری از روحانی/ روایت جلیلی از ۱۵۰۰ تحریم آمریکا علیه ایران

گروه سیاسی الف،   3991024096 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نگرانی آیت‌الله ‌جنتی درباره آلودگی هوا/ وعده روحانی درباره قیمت دلار/ کدام نمایندگان در فکر پاستور هستند؟/ انتقاد تند سردار جعفری از روحانی/ روایت جلیلی از ۱۵۰۰ تحریم آمریکا علیه ایران

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌چهارشنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۴ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۳۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۵۳ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.

سعید نمکی وزیر بهداشت در ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، بیان داشت: تعداد مرگ و میر ما به زیر عدد 100 نزول کرده و امروز تعداد مرگ و میر بیماران کرونا در 24 ساعت گذشته 97 مورد بوده که این نیز غم انگیز است؛ البته در مقایسه با دنیا مطلوب‌تر هستیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: بر اساس آنچه از روند بیماری همان گونه که ارتفاع فاز سوم و موج سوم در کشورمان سهمگین بود، اگر ما گرفتار موج چهارم شویم با چالش‌های زیادی روبرو خواهیم شد.

نمکی با اشاره به تأمین واکسن کرونا، ابراز داشت: برای تهیه واکسن از منابع معتبر تلاش می‌کنیم و علی رغم همه بحث‌ها در وزارت بهداشت با نگاه صرف کارشناسی و تهیه گزارش به تصمیم‌گیران رده بالای نظام این موضوع را دنبال می‌کنیم.

کیانوش جهانپور در صفحه توییتر خود نوشت: نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایرانیان درباره واکسن کرونا نشان داد که ۷۲ درصد مردم واکسن ایرانی کرونا را تزریق خواهند کرد. همچنین ۶۰ درصد مردم امید زیادی به تولید واکسن ایرانی دارند و ۴۰ درصد به واکسن‌های خارجی اعتمادی ندارند.۵۳ درصد هم گفته‌اند اگر وزارت بهداشت واکسنی خارجی را تایید کند آن را تزریق می کنند.

بیشتر بخوانید:

نمکی: نگران خیز جدید کرونا هستیم/ گسترش نقاط زرد و آبی

***

تناقض‌گویی عجیب مسئولان درباره قطعی برق

آفتاب یزد نوشت: «به سادگی می‌توان متوجه شد هم این خاموشی‌ها و هم نوع واکنش‌های مسئولان مرتبط به این موضوع،حاکی از یک معضل مدیریتی است.به عبارت ساده کشورمان نیازمند یک بازنگری کلی و اساسی در انتخاب و پرورش مدیران است. اجازه دهید باردیگر مشکل دیروز را مرور کنیم تا مدعای من روشن‌تر شود.اینکه کشور ثروتمندی(از نظر منابع انرژی) مثل ایران دچار خاموشی گسترده می‌شود به خودی خود نشان می‌دهد دچار سوء مدیریت اساسی هستیم.

لطفا روی واژه «اساسی » مکث کنید.یعنی مشکل فلان مسئول و مدیر درجه چندم و دون پایه نیست.مشکل کسانی هستند که از مدیریت فقط پُز آن را بلد هستند و فاقد شعور و سواد مکفی برای هدایت یک مجموعه می‌باشند.ایران ِما در منابع گازی رتبه نخست را در نیا دارد و از نظر منابع دیگر انرژی در گیتی جزو رتبه‌های استثنایی است...

مدیریت کردن فقط سوار شدن بر خودروی شاسی بلند مشکی، قدم زدن در اتاق چند ده متری در پنت هاوس و دکور چند میلیاردی در اتاق کار نصب نمودن نیست.ای کاش به اندازه حداقل 5درصد آن حقوق 52 میلیونی که ماه به ماه به جیب مبارک می‌زنید کار می‌کردید و فسفری می‌سوزاندید!»

چند پرسش درباره خاموشی برق

تابناک با طرح پرسش‌هایی در این زمینه نوشت: «نکته قابل تامل در این خصوص، تاکید برخی مسئولان بر توقف مازوت سوزاندن در صنایع و نیروگاه ها در اطراف کلانشهرهایی مانند تهران در هفته های گذشته در راستای کاهش آلودگی هواست؛ ادعایی که یکی از مطرح کنندگانش، استاندار تهران است که هفته گذشته بر توقف دو سه هفته ای مازوت سوزاندن در اطراف پایتخت تاکید کرد تا قطع برق در روزهای اخیر در تهران به ابهامی بزرگ تبدیل شود؛ آیا بر خلاف ادعای استاندار، مازوت سوزاندن از دیروز متوقف شده که خاموشی های برق را موجب شده است؟ آیا محیط زیست و همه درباره مازوت سوزاندن در همه این ایام آلوده بی تفاوت بوده اند؟...

بر این اساس، این سوال بسیار جدی به نظر می رسد که آیا واقعا مصرف گاز در بخش خانگی آنقدر افزایش یافته که صرفه جویی ناشی از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها ـ که بیش از یک ششم جمعیت کشورمان را شامل می شوند ـ هم برای پوشش دادن آن کافی نیست یا علت خاموشی ها نه افزایش مصرف خانگی و مسائلی از این دست، که به دلیل استفاده از برق در امور رو به رشدی مانند ماینینگ و استخراج بیتکوین است؟ سوالی که لازم است با جزییات درباره آن شفاف سازی شود تا مجال برای طرح هیچ ابهام و شایعه ای نماند....

آخرین سوالی که خاموشی های عجیب برق به اذهان بسیاری متبادر کرده است، چرایی بی برنامگی این قطعی های برق است. اینکه مشخص نیست برق کدام مناطق از کدام شهر در چه ساعاتی از روز قطع می شود؛ بی برنامگی که تنها در صورتی توجیه پذیر است که قطعی برق دفعتا و ناگهانی باشد که با توقف مازوت سوزاندن جور درنمی آید.»

***

اصلاح طلبان و ضرورت مرزبندی با رادیکالیسم

فرهیختگان با نگاهی به واکنش برخی اصلاح طلبان به سخنان فائزه هاشمی نوشت: «مرور مواضع طیف‌های رادیکال جریان اصلاحات که غالبا اعضای حزب منحله مشارکت هستند، نشان می‌دهد در مقاطع مختلف اگر از اپوزیسیون سبقت نگرفته باشند، همپای معارضین نظام در مقابل مردم ایستاده و منافع آنها را هدف گرفته‌اند. مواضع تند آنها در برهه‌های مختلف باعث چالش‌آفرینی‌های زیادی برای کشور شده و حتی کار را به جایی کشانده که درون جریان اصلاحات نیز برخی در مقابل آنها بایستند. برای مثال همین جریان کارگزاران که طیف محافظه‌کار اصلاحات تعریف می‌شود و در واقع ریشه در جریان راست سه دهه پیش کشور دارد، در بسیاری از مواقع نظرات متفاوتی داشته و در مقابل رادیکال‌های اصلاح‌طلب موضع گرفته است...

در ماجرای اظهارات فائزه هاشمی هم دوباره این مساله سر باز کرد. از یک‌سو افرادی چون صادق زیباکلام به میدان آمدند و از اظهارات وی دفاع کردند و از سوی دیگر فردی چون حسین مرعشی طی یادداشتی هم موضع خود را از فرزند آیت‌الله هاشمی جدا کرد و هم حزب کارگزاران...

از این‌رو و با توجه به همین صف‌آرایی مجدد باید گفت اهمیت دوقطبی کنونی در این است که دوباره یک چالش قدیمی زنده شده و نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان همچنان نتوانسته‌اند این مساله را در خود حل و فصل کنند تا بالاخره مشخص شود اصلاح‌طلبی درون نظام تعریف می‌شود یا خارج از آن، چراکه قاعدتا نمی‌شود یک جریان همزمان هم مدافع ایران باشد و هم مدافع دونالد ترامپ، هم داعیه منافع ملی را داشته باشد، هم مدافع تحریم و ترور. این یک وجه ماجراست که طبیعتا باید درون جریان اصلاحات به آن پرداخته شود و یک‌بار برای همیشه تعیین‌تکلیف.»

***

انتقاد تند سردار جعفری از روحانی

به گزارش تسنیم سرلشکر محمدعلی جعفری در حاشیه جلسه با مدیران قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم گفت: آقای روحانی به جای اینکه به فکر مردم و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه منافع ملی ایران باشد، به فکر برجام و حفظ آن است.

سردار جعفری افزود: اگر واقعا ایشان به فکر مردم بود، باید همانند رهبر انقلاب می‌گفت «مسئله اصلی ما، برداشتن تحریم های ایران است، نه برگشتن آمریکا به برجام» و از طرفی باید تاکید می‌کرد «اگر تحریم‌ها برداشته شود ما هم به تعهداتمان بر می‌گردیم» نه اینکه بگوید «اگر آمریکا به برجام باز گردد، ماهم بر می‌گردیم»

وی ادامه داد: کجای این حرف عزت مندانه و مقتدرانه است؟ آقای روحانی! چرا اقتدار و عزت ملت بزرگ ایران را نشانه رفته اید؟ مسیر غلط را القا نکنید. راه درست و عاقلانه همان مسیری است که رهبر انقلاب ترسیم کردند.

فرمانده قرارگاه بقیه‌الله گفت: چه اصراری دارید که آمریکا به برجام برگردد؟ مطمئن باشید اگر آمریکا تحریم‌ها را ابتدا لغو نکند و به برجام بازگردد، همین آقای بایدن تحریم‌های دو سه سال اخیر یا عمده آنها را خارج از برجام تلقی کرده و ضمن حفظ آنها، تلاش می‌کند برجام شما را اصلاح کند.

سردار جعفری خاطرنشان کرد: در آن زمان است که هم برجامِ نیمبند را از دست داده‌اید و هم تحریم‌های اصلی آمریکا علیه ملت ایران به قوت خود باقی مانده است.

وی با بیان اینکه مسیری که شما می‌روید هیچ نشانی از تدبیر و امید ندارد، اظهار کرد: طوری حرکت کنید که لااقل ۶ ماه دیگر بتوانید پاسخگوی نگاه‌های پر معنای مردم باشید.

***

وعده روحانی درباره قیمت دلار

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت درباره بودجه گفت: امور برنامه و بودجه کشور بر اساس قانون اساسی مستقیم برعهده رئیس جمهور است و هیچ جایی قانونگذار تعبیری به این محکمی ندارد، بودجه از اموری است که مربوط به رئیس جمهور است و با قوانین عادی فرق می کند. انچه باید در مجلس تصویب شود لایحه دولت است نه طرح مجلس، البته در مسیر بررسی و تصویب بودجه اصلاحات و تغییراتی هم صورت می گیرد که معمولا بین 2 تا 3 درصد بوده است .

روحانی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه نباید قانونگذاری انجام شود، گفت: شورای نگهبان هم در این زمینه بسیار و درمورد مسائل مالی حساس است، دولت و مجلس باید در تصویب لایحه بودجه با یکدیگر همکاری و همراهی کنند.

رئیس جمهور تقویت ارزش پول ملی را از نکات مهم برای دولت در لایحه بودجه عنوان کرد و افزود: در لایحه بودجه 1400موضوع مهم برای دولت این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم به همین خاطر با توجه به اینکه افق آینده را روشن می بینیم قیمت دلار در لایحه بودجه را 11 هزار و 500تومان در نظر گرفتیم.

دکتر روحانی با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، افزود: قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به 15 تا 16 هزار تومان کاهش خواهد یافت، البته امروز شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است و اطمینان دارم که در آینده هم بهتر از این خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 

روحانی: شاهد ثبات در اقتصاد کشور هستیم/ در لایحه بودجه، قانونگذاری صورت نگیرد

تسنیم در همین زمینه نوشت: «نکته مهمتر و اساسی تر که در مباحث رئیس جمهور که امروز در جلسه هیئت دولت مطرح شد، این تاکید بود که تصمیم داریم نرخ دلار را در سال آینده کاهش دهیم. این گزاره حاوی ابهامات و سوالات جدی است که در سنوات اخیر به تناوب در فضای افکار عمومی مطرح شده است. بسیاری معتقدند که دولت و بانک مرکزی به عنوان متولیان  اصلی ارز و فروش نفت، تعیین کننده قیمت ارز در بازار آزاد هستند. یعنی آنها هستند که می گویند امسال قیمت دلار در بازار چه نرخی باشد و یا سال بعد چه تصمیمی برای مدیریت بازار دارند.

حالا رئیس جمهور تصریح کرده که "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم." این در حالی است که در موضوعات سیاسی هیچ اتفاقی نیفتاده، هیچ تحریمی هنوز برطرف نشده، بازگشت آمریکا به برجام هم که منوط به لغو همه تحریمهاست، در هاله ای از ابهام قرار دارد. بنابراین باید پشت این تصمیم مهم، اقدامات اقتصادی از داخل در میان باشد.

جمع بندی این اظهار نظر رئیس جمهور " که عملا یک اعتراف بزرگ از جانب آقای رئیس جمهور است"،  نشان می دهد، نوسان قیمت دلار بیش از آنکه مروبط به تحریم ها باشد، منوط است به «تصمیم» دولت.»

***

نگرانی آیت‌الله ‌جنتی درباره آلودگی هوا

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا به موضوع کرونا و کاهش آمار مرگ و میر ناشی از آن در کشور اشاره و تأکید کرد: در حالی که در دنیا به ویژه انگلیس و آمریکا وضعیت شیوع و مرگ و میرهای ناشی از آن رو به افزایش است، در ایران آمارها از کاهش جان‌باختگان کرونا حکایت می‌کند که این امر ناشی از رعایت دستورات بهداشتی توسط مردم و تلاش‌ مسئولان بهداشتی است و باید همین مسیر تا ریشه‌کنی این بیماری ادامه پیدا کند.

جنتی در پایان با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوا در تهران و برخی کلان‌شهرها وضعیت نگران‌کننده‌ای است، ابراز امیدواری کرد که با جدیت و تدابیر مسئولان امر و با همکاری مردم، این مسأله حل شود.

***

کدام نمایندگان در فکر پاستور هستند؟

جواد نیک‌بین نماینده‌ کاشمر با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ احتمال حضور نامزدهایی از هر سه قوه کشور وجود دارد، گفت:برای اظهار نظر قطعی در مورد حضور افراد باید منتظر بود و دید در سال آینده فضا به کدام سمت می‌رود، اما در حال حاضر احتمال از مجلس شورای اسلامی حضور نمایندگانی مانند آقایان قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده، نیکزاد و پزشکیان در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: مهم این است افرادی که اقدام به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری می‌کنند، افراد توانمندی باشند و در این خصوص تفاوتی بین نظامیان، دانشگاهیان، حوزویان، افراد دولتی و نمایندگان مجلس وجود ندارد. مهم توانایی اداره و برنامه‌ریزی درست برای اداره کشور و همچنین دارا بودن تیم کاری قوی و با برنامه است. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گویند امام (ره) نظامیان را از ورود به انتخابات منع کرده بودند، توجه کنند که ایشان دخالت قوای نظامی در انتخابات و مجبور ساختن مردم به حمایت از یک نامزد خاص را منع کرده بودند. بنابراین اگر فردی در زمانی که مسئولیت نظامی ندارد اقدام به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری کند و نامزد شود، این هیچ ایرادی ندارد. 

***

انتقادات از طرح انتخاباتی مجلس ادامه دارد

یکی از مواد بحث‌انگیز طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که به تصویب مجلس رسیده،بررسی برنامه داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان است. بر اساس ماده ۱۱ این طرح که به تصویب رسید، «شورای نگهبان ۳ ماه پیش از صدور دستور شروع انتخابات ریاست‌جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد می‌تواند از آن‌ها دعوت به عمل آورده تا برنامه‌های آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخص‌های مورد نظر شورای نگهبان بررسی کند.»

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول گرا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه فرهنگ برنامه دادن و اجرای آن در کشور ما بسیار ضعیف است، گفت: شما ببینید، که هیچکدام از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در این چهل ساله و یا روسای جمهوری فعلی و گذشته برنامه نداشتند که این ضعف بسیاری جدی است، از سویی اگر برنامه‌ای نیز اعلام می‌شود، به هیچ عنوان به آن عمل نمی‌شود، در مورد مصوبه اخیر مجلس نیز این موضوع هنوز تیدبل به قانون نشده است.

وی با اشاره به اینکه نیت مجلس برای برنامه محور بودن خوب است، اما راهکاری که برای آن در نظر گرفته اند، به هیچ عنوان عملی و شدنی نیست، افزود: در وهله اول ضمانت اجرایی این برنامه‌هایی که نامزد‌ها به شورای نگهبان ارائه می‌کنند، باید مشخص شود، اگر واقعا ضمانت اجرایی در کار باشد، از سوی دیگر مسئله تدوین برنامه است، طی این سال‌ها همواره کسانیکه برنامه داده اند، در اکثر اوقات از روی برنامه‌های پنج سال توسعه‌ای و همچنین اسناد بالادستی یک سری کلیات را ارائه کرده اند و راهکار عملی برای اجرای آن رو نکرده اند.

ایمانی اظهار داشت: ملاک بررسی کردن این برنامه‌های نیز مشخص نیست، به طور مثال اگر کسی در حوزه فرهنگی برنامه ضعیفی داشت، اما در اقتصاد قوی بود یا اینکه در سیاست خارجی برنامه خوب، اما در سیاست داخل برنامه بد بود، تکلیف چیست، معیاری که قابل سنجش باشد برای شورای نگهبان که بر اساس برنامه بخواهد نامزدی را رد یا تائید کند، وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصول گرا بیان کرد: به لحاظ رسیدگی به برنامه‌ها نیز شورای نگهبان صلاحیت ذاتی پرداختن به این برنامه‌ها را ندارد، زیرا که این شورا نمی‌تواند به لحاظ جنبه‌های گوناگون این موارد را مورد سنجش قرار دهد، در مورد قوانین ۵ ساله توسعه‌ای نیز به طور مثال شورای نگهبان این قوانین را از لحاظ انطباق با قانون اساسی و شرع مقدس مورد بررسی قرار می‌دهد و وارد جزییات نمی‌شود، بلکه این مجلس است که کار بررسی جزیی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: از لحاظ زمانی نیز برای شورای نگهبان مقدور نیست که بخواهد برنامه‌های نامزد‌ها را در فاصله زمانی اندکی که در اختیار دارد، برای تائید صلاحیت ها، بررسی کند، بنابراین این راه غلطی است که مجلس در نظر گرفته هرچند که نفس و نیت عمل خوب بوده، اما شیوه آن درست انتخاب نشده است.

***

روایت جلیلی از ۱۵۰۰ تحریم آمریکا علیه ایران

سعید جلیلی در گفتگو با سایت دفتر رهبری درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت: «اگر تحریم‌ها رفع نشود و آمریکا به برجام برگردد ممکن است ضرر داشته باشد. من می‌خواهم این را باز کنم، چرا این فرمایش را فرمودند؟ این خیلی مهم است که جامعه این را بداند. ببینید وقتی که ترامپ از برجام خارج شد تا امروز حداقل این است که ۲۷۱ شخص و ۲۵۹ نهاد ایران را تحریم کرد.

این‌ها مال همین دوره‌ی خروج آمریکا از برجام است. ۳۳ هواپیما و ۱۱ کشتی ما را هم تحریم کرد. ۳۶ شخص و ۱۳۹ نهاد خارجی مثل شرکت‌ها و بانک‌ها را هم به‌خاطر روابط اقتصادی با ایران تحریم کرد که مجموع این‌ها ۷۵۱ تحریم می‌شود. علاوه‌ی بر این‌ها ۸۰۲ تحریمی که قبلاً‌ بود و قرار بود طبق برجام به‌اصطلاح لغو بشوند، آن‌ها را هم دوباره برگرداند؛ یعنی یک چیزی نزدیک به ۱۵۰۰ تحریم الآن نسبت به افراد و اشخاص و کشتی‌ها و هواپیماهای ما توسط آمریکا صورت گرفته که مجموعه‌ای از این تحریم‌هاست.

سیستم بانکی هم جزو همین‌هاست، وقتی ما می‌گوییم که ۲۷۱ شخص یا ۲۵۹ نهاد ایرانی یکی از آن‌ها بانک مرکزی شماست؛ یعنی تمام سیستم مالی شما. خیلی از بانک‌های ما جزء تحریم‌هایی است که در این دوره انجام شده. آن وقت نکته‌اش این است که گفته می‌شود خب برمی‌گردد به برجام و همه‌ی این‌ها هم رفع می‌شود. ما می‌گوییم همین نکته مهم است، اگر برمی‌گردد برای ما برگشتنش مهم نیست، بلکه رفع این تحریم‌ها مهم است.

نکته‌ای که وجود دارد این است که این‌ها آمدند این تحریم‌ها را در قالب یک دستورهای اجرایی جدید آوردند، بعد برایش شناسه‌های جدید زدند؛ هم شناسه‌ی هسته‌ای، هم شناسه‌های تروریسم، هم حقوق بشر و ...

برچسب‌های جدید آمده و با این برچسب‌های جدیدی که آمده می‌گوید این‌ها که در برجام نیست و من به برجام برگشتم، این‌ها تحریم‌های دیگری است! خیلی خب می‌خواهید این‌ها حل بشود حالا بیایید بنشینید برای تک‌تک این‌ها گفت‌وگو کنیم. بعد مثل همین بحثی که ترامپ دنبال می‌کرد می‌گوید این اهرم‌های فشار حداکثری دست من است، حالا بیا یکی‌یکی گفت‌گو کنیم! عجله هم ندارد.

اینکه رهبر معظّم انقلاب فرمودند ما عجله‌ای نداریم، به‌خاطر این است که این افق را می‌بینند. این دالانی که دارد باز می‌شود معلوم است انتهایش چیست. چه چیزی را دارد شکل می‌دهد و او چه افقی را دارد نگاه می‌کند. می‌خواهد شما را وارد یک مسیر تاریک، بی‌انتها و مبهم بکند و بعد از شما نقد بگیرد و نسیه بدهد. نسیه هم تازه معلوم نیست.»

بیشتر بخوانید:

جلیلی: آمریکا با بازگشت بدون هزینه به برجام ۱۵۰۰ تحریم را روی میز ایران می‌گذارد

لاریجانی: آمریکا اگر تحریم‌ها را برندارد نمی‌تواند عضو ۱+۵ شود/ اینکه بگویند برمی‌گردیم، بعد مذاکره می‌کنیم مقبول نیست

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۷۹۳۸۳۲۰:۳۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
سردار جعفری درست گفته روحانی بجای رفع تحریم ها به حفظ برجام فکر می کند.
ناشناس۱۷۷۹۹۷۰۱۰:۵۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
دولت بنا به ذیق وقت استیضاح نشد در پایان دولت محاکمه شود
ناشناس۱۷۸۱۶۰۱۱۶:۱۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
با محاکمه اعضای دولت برای دزدیها و رانت ها و اختلاسها و حقوق نجومی موافقم. اما یادبگیر ضیق را درست بنویسی که پیشنهاد معقولت تحت تاثیر سواد فارسیت قرار نگیره
ناشناس۱۷۷۹۳۸۵۲۰:۴۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
حمایت ترامپیست های ایرانی از فائزه مایه تاسف و شرمساری است.
ناشناس۱۷۷۹۳۸۷۲۰:۴۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
قطعنامه محکومیت ترامپ به اتهام تشویق به شورش تصویب شد در سال 88 هم باید سران فتنه و امثال فائزه هاشمی به اتهام تشویق و ترغیب مردم به شورش محاکمه و محکوم می شدند.
ناشناس۱۷۷۹۳۸۹۲۰:۴۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
امریکا تولید کننده واکسن ایرانی کرونا را تحریم کرد مرگ بر امریکا.
ناشناس۱۷۷۹۳۹۰۲۰:۴۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
محسن هاشمی و زنگنه و کلانتری در مورد آلودگی شدید هوا پاسخگو باشند.
ناشناس۱۷۷۹۳۹۲۲۰:۴۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
امریکا با بازگشت به برجام اسنپ بک و مکانیسم ماشه را فعال می کند.
ناشناس۱۷۷۹۳۹۵۲۰:۴۹:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
اصلاح طلبان چند ساله گوش فلک رو با گفتن کاسبان تحریم کر کردند حالا معلوم شد که خودشان کاسبان تحریم هستن.
ناشناس۱۷۷۹۳۹۶۲۰:۵۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است.
ناشناس۱۷۷۹۳۹۹۲۰:۵۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
کارگزاران و اصلاحات عامل اصلی فقر و بدبختی مردم در 8 سال گذشته شدند اینها باید پاسخگوی وضع موجود باشند نه منتقد !
ناشناس۱۷۸۰۵۷۴۱۸:۲۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
اصلاح طلبان و اصولگرایان دو روی یک سکه هستند و هر به یک اندازه باعث بدبختی و فلاکت مردم شده اند
ناشناس۱۷۷۹۴۰۲۲۰:۵۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
دار و دسته هاشمی اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند دست بردار هم نیستن !
ناشناس۱۷۷۹۴۰۵۲۰:۵۶:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۱۷۸۰۵۸۷۱۸:۳۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
کل اقتصاد و صنعت ایران، چهل و دوسال هست که رها شده است، مذاکره قطعاً نمیتواند اثری بر این حجم از ناکارآمدی و فساد بگذارد.
ناشناس۱۷۷۹۴۱۰۲۰:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
ارسطو می گوید اشکال دموکراسی این است که یک عده که فقط خوب حرف می زنند و رگ خواب گفتاری مردم را دارند قدرت را در دست می گیرند اما در عمل چیزی ندارند.
ناشناس۱۷۸۱۶۱۴۱۶:۲۵:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
این توصیه از ارسطو را فقط تو خواندی یا بقیه هم دیده اند.؟؟
ناشناس۱۷۷۹۴۱۴۲۱:۰۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
اگر در 8 سال گذشته برای ساخت و توسعه نیروگاه های اتمی تلاش کرده بودند الآن قطعی برق و آلودگی هوا بدلیل استفاده از مازوت نداشتیم.
ناشناس۱۷۸۰۵۹۲۱۸:۴۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
راه بهتر قطعاً ایجاد یک صنعت خودروسازی پیشرفته و سالم و تلاش برای تولید سوخت پاک است. استفاده از نیروگاه هسته‌ای برای یک کشور عقب افتاده مثل ایران، فقط به فجایعی بدتر از چرنوبیل منجر می‌شود.
ناشناس۱۷۸۰۸۶۳۲۲:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
نیروگاه بوشهر چند سال طول کشید تا ساخته بشه و چند درصد از برق کشور را تامین می کند؟
ناشناس۱۷۷۹۴۱۷۲۱:۰۲:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
روحانی چرا در مورد عملکرد فاجعه بار دولتش پاسخگو نیست ؟!
ناشناس۱۷۷۹۴۲۸۲۱:۱۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
اصلاح طلبان تکلیف خود را مشخص کنند. آیا مدافع ترامپ هستن یا مدافع ایران ؟ آیا مدافع منافع ملی هستن یا مدافع تحریم و ترور ؟! یک بام و دو هوا نمیشه.
ناشناس۱۷۷۹۴۳۰۲۱:۱۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
کاسبان تحریمها یکی یکی خود نمایی می کنند زیباکلام هم با حمایت از فائزه به جمع کاسبان تحریم پیوست.
ناشناس۱۷۷۹۴۳۵۲۱:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
قطعی برق در چله زمستان اوج بی عُرضگی دولت است.
ناشناس۱۷۷۹۴۳۹۲۱:۱۵:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
خیلی بعید است امریکا اهرم فشاری(تحریم) را که جواب داده رو به راحتی کنار بگذارد با منطق سازگار نیست.
ناشناس۱۷۷۹۴۴۰۲۱:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
هرکسی رئیس جمهور بشود برای مردم هیچ تفاوتی نداره.
ناشناس۱۷۷۹۴۴۳۲۱:۱۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
روحانی پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد؟!
ناشناس۱۷۷۹۴۴۹۲۱:۲۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
فائزه هاشمی : دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود بخاطر فشارهایی که به ایران می آورد ! دست عفت خانم درد نکنه با این بچه بزرگ کردن شون !
ناشناس۱۷۸۰۰۱۴۱۱:۲۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
اگر فرزندی با افکار شماها پرورش داده بود مادر نمونه می شد ؟؟
ناشناس۱۷۸۰۰۸۵۱۱:۵۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
کسی که از تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن بر علیه مردم کشورش حمایت می کند یا خائن است جاهل.
ناشناس۱۷۸۰۲۶۸۱۴:۰۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
فائزه و مهدی هاشمی در سال 88 گرای تحریم به دشمنان می دادند اینها دلسوز ملت نیستن.
ناشناس۱۷۷۹۴۵۲۲۱:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
فائزه خودش گفته بود اگر قرص هایمان را نخوریم به موجودات خطرناکی تبدیل می شویم.
ناشناس۱۷۷۹۴۵۴۲۱:۲۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
گزینه باز گرداندن خودکار تحریم ها و قطعنامه های قبلی در اختیار امریکاست.
ناشناس۱۷۷۹۴۵۷۲۱:۳۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
روحانی پاسخگو باشد چرا بودجه نهاد ریاست جمهوری 56 درصد افزایش یافت ؟
حسن۱۷۷۹۷۵۷۰۸:۴۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
تک تک آدم هائیکه نحوه مدیریت حسن را در دوره اول دیدند وبا تزریق تکرار رفیق ناکاربلد وی را مجدا انتخاب کردند در بی تدبیری وسوء مدیریت شیخ حسن مسئولند
ناشناس۱۷۷۹۴۵۹۲۱:۳۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
حاشیه های خانواده رفسنجانی کی پایان می یابد ؟!
ناشناس۱۷۷۹۴۶۰۲۱:۳۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
تا کی باید شاهد وراجی سرمایه های اسرائیل در کشور باشیم ؟
ناشناس۱۷۷۹۴۶۵۲۱:۳۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
گفتن اگر مذاکره کنیم و به غرب اعتماد کنیم و بتن بریزیم همه چی درست میشه ! سراب برجام .
ناشناس۱۷۷۹۴۶۶۲۱:۳۵:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
عملکرد دولت روحانی از ابتدا خسارت بار بود.
ناشناس۱۷۷۹۴۶۸۲۱:۳۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستند.
ناشناس۱۷۸۰۰۶۵۱۱:۴۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
اما اگردقیق‌تر آمار دولت های گذشته را با تعیین ضرایب در نظر بگیرد دولتی با جهش قیمت ارز بالاتر را هم داریم
ناشناس۱۷۷۹۵۰۸۲۲:۲۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
کاسبان برجام حالا کاسبان تحریم شدند و از ترامپ قمار باز حمایت می کنند.
ناشناس۱۷۷۹۵۲۷۲۲:۵۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
بایدن میاد که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند. من یک شلغم فروش بی شناسنامه ام.
ناشناس۱۷۷۹۵۳۶۲۳:۱۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
دولت به دلیل اینکه وقت چندانی تا پایان ریاست جمهوری نمانده بود مصلحت دیده شد که استیضاح نشود و کشور دچار هرج و مرج احتمالی نشود نه اینکه دولت شایستگی ادامه کار را داشت لذا از اولین روزی که دولت زمانش بپایان میرسد محاکمه آنها باید آغاز شود و نباید در پست های جدیدی همچون مجمع تشخیص و نظایر آن هل داده شوند
ناشناس۱۷۷۹۵۷۰۲۳:۵۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
۲۰۰ نماینده مجلس به دولت نامه نوشتند که واردات واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی را متوقف کند. آزمایش واکسن کوبایی را از همین نمایندگان و خانواده‌هایشان شروع کنید. پوست تصمیم‌گیران باید در بازی باشد.
ناشناس۱۷۷۹۶۱۳۰۱:۳۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
با این مدیریت کشور راه به جائی نمی برد.
ناشناس۱۷۷۹۶۱۶۰۱:۴۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
مردم دنیا به ما می خندند. اوضاع کشور نیاز به اصلاح ساختاری دارد.
ناشناس۱۷۷۹۶۸۶۰۷:۱۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
آمریکا به برجام بازگردد و همان روز از بند فعال کردن ماشه استفاده کند چاره چه خواهد بود؟
ناشناس۱۷۸۰۰۵۷۱۱:۴۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
جناب جعفری رفع تحریم ها در گرو حفظ برجام است با تهدید و خارج شدن از برجام فقط دامنه تحریم ها گسترده تر ‌وجهانی میشود
ناشناس۱۷۸۰۲۰۲۱۳:۲۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
اینحا همه دو ساله نشستیم خرداد ۱۴۰۰ بیاد
ناشناس۱۷۸۰۹۱۷۲۳:۰۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
اقاي روحاني ميداند كه اگر همه كشورها در برجام باقي بمانند ولي امريكا در برجام نباشد همه تحريمها بر ايران اعمال ميشود ولي اگر امريكا در برجام باشد وهمه كشورهاي اروپايي در برجام نمانند هـيچ تحريمي بر عليه ايران اعمال نميشود
ناشناس۱۷۸۱۶۳۶۱۶:۴۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
تابناک عزیر؛ توی مملکتی که کارگرش حداکثر ۳ میلیون میگیره و مدیر دولتیش ۲۰ برابر اون کارگر و اینهم اوضاع مملکت باشه نباید یکی ازاون بالائی ها صداش دربیاد. ؟
ناشناس۱۷۸۱۶۴۰۱۶:۴۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
تابناک جان؛ حتما توصیه مشورتی ارسطو به شاگردش اسکندر پس از فتح ایران را تو هم شنیدی. این در ایران امروز هم کاملا صادقه. اونی که این وضعیت را حاکم کرده یعنی تعهد به حاکمیت بالاتر از تخصص؛ نمی تونه به نتیجه اعتراض کنه.!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین