آپارتاید پزشکی

سیاسی،   3991021070 ۱۰۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سابقه کشورهای غربی در انجام واکسیناسیون یا آزمایش های پزشکی در کشورهای فقیر و جهان سوم که در برخی موارد، نتایج فاجعه باری را به دنبال داشته، موجب شده تا بی اعتمادی‌های عمیقی نسبت به واکسن های جدید عرضه شده از سوی شرکت های دارویی مطرح غربی جهت درمان ویروس کرونا وجود داشته باشد. از طرفی، دیدگاه سیاسی و تبعیض گونه کشورها و شرکت های دارویی غربی نیز موجب شده تا این بی اعتمادی ها تشدید شوند.

آپارتاید پزشکی

به گزارش الف، مدت زمان زیادی است که جهان با پدیده پاندمی(شیوع جهانی) ویروس کرونا رو به رو شده است. پاندمی کرونا در اواخر سال2019 آغاز شده و تاثیرات گسترده ای را در حوزه های بهداشت و سلامت، سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی، در جوامع مختلف از خود برجا گذاشته است. به نحوری که بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که بازگشت جهان به عصر پیش از شیوع ویروس کرونا، تا حد زیادی "غیرممکن" است. امری که تاثیرات عمیقی را بر جامعه بشری از خود برجا گذاشته و آنگونه که "مجله تایم" به تازگی اعلام کرده، سال 2020 تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا، به بدترین سال در تاریخ بشریت تبدیل شده است. 

در این راستا، از همان آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا، دستیابی به واکسنی موثر جهت درمان آن، به یک دغدغه جهانی تبدیل شد و بسیاری از شرکت های مطرح دارویی جهان، در این زمینه فعالانه وارد میدان شدند. از همان ابتدا، بسیاری از شرکت های دارویی و نهادهای بهداشت و سلامت در کشورهای مختلف دنیا بر این مساله تاکید داشتند که با توجه به جدید بودنِ ویروس کرونا و در عین حال ناشناخته بودنِ ساختار آن، بایستی جوانب مختلفی را زمینه تولید واکسن این ویروس در نظر گرفت. به طور خاص، آنچه که مهم است، انجام دادنِ دقیق و درست آزمایش های بالینیِ مرتبط با واکسن‌های تولید شده جهت درمان ویروس کرونا است که اگر پروتکل های لازم در این زمینه رعایت نشوند، می تواند پس از تزریق گسترده به میلیون ها نفر در اقصی نقاط جهان، عوارض جانبی خطرناکی را از خود نشان دهد که این مساله حتی می تواند حیات جمعی بشر را هم تهدید کند.

جدای از حساسیت ها در مورد ضروتِ انجام احتیاط های لازم در مورد واکسن های ویروس کرونا، بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان، مساله تولید واکسن کرونا را به یک موضوع سیاسی و معیاری برای اثبات برتری خود بر رقبایشان در عرصه بین المللی تبدیل کرده اند. به عنوان مثال، روسیه نخستین کشوری بود که از تولید واکسن ویروس کرونا خبر داد. در ادامه چین و کشورهای اروپایی و آمریکا نیز از تولید واکسن های خاص خود سخن گفتند و ادعاهای گوناگونی را در مورد دقیق بودن واکسن های تولیدیشان ارائه کردند. امری که باز هم از پررنگ بودنِ رقابت های سیاسی میان دولت ها در بحبوحه وقوع یک تهدید گسترده بر علیه بهداشت و سلامت جهانی، حکایت داشت. 

در این میان، آنچه عجیب تر از همه به نظر آمد این نکته بود که حتی زمانی که شرکت های مطرح دارویی غربی، خبر از تولید واکسن های معتبر دادند، برخی اخبار موثق، از پیش خرید شدنِ بخش اعظمی از واکسن های تولیدی، از سوی کشورهای قدرتمندی نظیر آمریکا حکایت داشتند و انگار دولت های قدرتمند غربی، با در اولویت قرار دادن خود و استفاده از ظرفیت های اقتصادیشان، دیگر ملل جهان را فراموش کرده و در بحبوحه یک بحران جهانی، نه جامعه انسانی بکه جوامع خود را در اولویت قرار دادند. مساله ای که به طور خاص، "جایایتی گایاش" دبیر اجرایی اتحادیه توسعه اقتصادی بین‌المللی در مقاله ای با عنوانِ "آیا واکسن کرونا، خاطرات آپارتاید را زنده می کند؟" به آن اشاره کرده و عمیقا از دولت ها و کشورهای غربی به دلیل این رویکرد مخربشان(در توزیع عادلانه واکسن کرونا)، انتقاد کرده است. 

*مقاله "جایاتی گایاش" در مورد رویکرد آپارتاید گونه کشورهای غربی در زمینه توزیع جهانی واکسن ویروس کرونا در پایگاه‌خبری "پراجکت سیندیکیت"

 ------------------

با این همه، همزمان با انجام واکسیناسیون کرونا در برخی کشورهای اروپایی و آزمایش انسانیِ واکسن ویروس کرونا(از سوی شرکت هایی دارویی نظیر بایون تک، فایزر و مدرنا)، مساله ایمنی واکسن های تولیدی کرونا، به یک دغدغه اساسی تبدیل شده است. مساله ای که به طور ویژه، رسانه های بین المللی(غربی) به آن پرداخته و سعی داشته اند نوعی اعتمادزایی را نسبت به واکسن های غربی ویروس کرونا را ایجاد کنند. بی اعتمادی ها به واکسن های غربی ویروس کرونا مخصوصا با توجه به مرگ یکی از پرسنل بهداشت و درمان در پرتغال که بدون هیچگونه سابقه بیماری، واکسن کرونا را تزریق و فوت شده بود و یا وقوع موارد مشابه در آمریکا و انگلیس، بیش از پیش تقویت شده است. 

*مقاله منتشر شده در وب سایت دانشکده پزشکی "جان هاپکینز آمریکا" با هدف ایجاد اعتماد جهانی به واکسن های آمریکایی ویروس کرونا

 -----------------------

در این میان، عده ای از ناظران و تحلیلگران با اشاره به سابقه مخرب کشورهای غربی در انجام واکسیناسیون های آزمایشی در کشورهای مختلف جهان(و حتی در خاک خودشان)، به این مساله اشاره می کنند که بایستی با این مساله، محتاطانه و البته آگاهانه رفتار کرد و به نوعی با اتخاذ تصمیمات غلط و شتاب زده، به آزمایشگاه انسانیِ شرکت های دارویی غربی تبدیل نشد. در این راستا، به تازگی رهبر معظم انقلاب اسلامی "حضرت آیت الله خامنه ای" نیز در موضع گیری ورود واکسن های انگلیسی و آمریکایی را به کشور ممنوع اعلام کرده و دلیل آن را هم ناکارآمدی خودِ این کشورها در مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا در کشورهایشان و نیت احتمالی آن ها در تبدیل کردن دیگر جوامع به نمونه های آزمایشی برای واکسن های تولیدی خودشان، عنوان کردند. در این راستا، با رجوع به تاریخ می توان به مواردی از اقدامات فاجعه بار کشورها و شرکت های دارویی غربی در انجام واکسیناسیون های خطرناک و کشنده در دیگر کشورها، اشاره کرد. 

1: فاجعه پزشکی آمریکایی در گواتمالا

در فاصله سال های 1946 تا 1948، یک گروه پزشکی آمریکایی به سرپرستی دکتر "جان چارلز کاتلر"، جهت آزمایش کارایی پنی سیلین جهت مقابله با بیماری مقاربتی سیفلیس، بدون اینکه به مردم این کشور اطلاع دهند، اقدام به آلوده‌کردنِ گروهی از مردم این کشور و سپس آزمایش روش های درمانی روی آن ها کردند. این مساله در تاریخ به یک مایه شرمساری عمیق برای دولت آمریکا تبدیل شده است. اینکه آمریکایی ها، مردمِ سالم در یک کشور را به یک بیماری مبتلا کردند و سپس آن ها را تبدیل به نمونه های آزمایشگاهی کرده و حتی تعدادی از مبتلایان را به حال خود رها کردند، اوج بی‌مسوولیتی و دیدگاه ابزاری به جامعه بشری است که در نوع خود، عمیقا محکوم است. 

در این راستا، با گذشت بیش از 62 سال از وقوع فاجعه مذکور در گواتمالا، دولت آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما، بابت وقوع این اتفاق از مردم گواتمالا عذرخواهی کرد اما تا همین لحظه، واشنگتن هیچ اقدامی برای جبران خسارت ها به ملت گواتمالا انجام نداده است. 

2: توسعه سرطان در پورتوریکو

یکی دیگر از فاجعه آفرینی های آمریکایی ها در زمینه مسائل پزشکی و دارویی در دیگر کشورهای جهان، تحقیقات مرگبار یک پزشک آمریکایی به نام "کرنلوس رودز" در مورد بیماری سرطان بود. وی در اوایل دهه 1930 میلادی، با دریافت بودجه ای از "موسسه راکفلر آمریکا"، مامور شد تا راه حلی برای درمان بیماری سرطان بیابد. وی جامعه انسانی آزمایشگاهی خود در این زمینه را در کشور پورتوریکو تعریف کرد. در این راستا، وی ده ها انسان را به سرطان مبتلا کرد و اقدام به انجام تحقیقات گسترده بر روی آن ها کرد.  شواهد و قرائن حاکی از این هستند که اقدامات دکتر رودز، ده ها کشته از خود برجا گذاشته و دولت آمریکا در این زمینه، در نهایت بی مسوولیتی و فارغ از هرگونه پاسخگویی، عمل کرده است. 

3: ورود ایدز به ایران از طریق خون های آلوده فرانسوی

در سال های دهه 1980 میلادی، یک انیسیتو فرانسوی به نام "مریو"، فاکتورهای انعقادی خود را که مخصوص استفاده توسط بیماران هموفیلی است، جدای از استفاده در خاک خودِ فرانسه، به 10 کشور دیگر نظیر ایران، آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و یونان نیز صادر کرد. متاسفانه این فاکتورهای انعقادی، همگی به ویروس HIV مبتلا بودند و به محض تزریق به بیماران هموفیلی در کشورمان، موجب ابتلای آن ها به این ویروس شدند. بر اساس ارزیابی های انجام شده، قصور جدی دولت فرانسه در غربالگری خون های اهدایی به مراکز پزشکی و دارویی این کشور موجب بروز این فاجعه شده است. بدتر از همه اینکه دولت فرانسه تاکنون در این باره نه از دولت و ملت ایران عذرخواهی کرده و نه حاضر به پرداخت غرامت در این رابطه شده است. 

4: شیوع تب دنگی در افغانستان و پاکستان

در سال های 2009 و 2010 میلادی، یک شرکت بیوتکنولوژی انگلیسی به نام "اوکسیتک" و همچنین برخی نهادهای دولتی آمریکایی، برای به اصطلاح مقابله با ویروس تب دنگی، پشه هایی که مهندسی ژنتیک شده بودند را در کشورهایی پاکستان و افغانستان رها کردند که در نتیجه آن، هزاران نفر از مردم این دو کشور، بدون هرگونه اطلاعی، به این ویروس مبتلا شده و جان خود را از دست دادند. اغلب افرادی که بر اثر ابتلا به تب دنگی جان خود را از دست دادند، کودکان و افراد سالخورده بودند. 

5: شیوع عامدانه سیفلیس در میان سیاه پوستان محروم و فقیر آمریکایی

در پاییز سال 1932، اعلامیه‌هایی در شهر "تاسکیگی" ایالت آلاباما آمریکا پخش شد که به شهروندان رنگین‌پوست وعده می‌داد می‌توانند برای پاک کردن بدنشان از خون ناسالم از درمان‌های ویژه‌ای برخوردار شوند. در آن اعلامیه‌ها با خطوط درشت نوشته شده بود: "آزمایش خون رایگان؛ درمان رایگان توسط پزشکان دولت و اداره بهداشت. ممکن است شما احساس سلامت و تندرستی کنید اما در بدنتان خون ناسالم وجود داشته باشد. با تمام اعضای خانواده به ما مراجعه کنید". با این همه، حقیقت اصلی ماجرا این بوده که این انسان ها، قرار بود به عنوان نمونه های آزمایشگاهی بیماری سیفلیس، مورد مطالعه و آزمایش قرار گیرند. افرادی که در جریان این آزمایش ها هدف قرار گرفتند، جز ضعیف ترین و محروم ترین اقشار در جامعه آمریکا بودند. بعدها اخبار مختلفی دال بر این مساله منتشر شد که ظاهرا دولت آمریکا در راستای اهداف تحقیقاتی خود، برای مدت بعضا تا 40 سال، افراد را از مشکل بیماریشان بی اطلاع نگه داشته و در مورادی، عملا زمینه مرگ آن ها را فراهم کرده است. این آزمایش های دولت آمریکا در شهر تاسکیگی ایالت آلاباما، بعدها به "آزمایش های تاسکیگی" مشهور شدند و در نوع خود به جلوه ای از بی رحمی و بی اخلاقی دولت و ساختار نظام سیاسی آمریکا تبدیل شدند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۷۴۰۹۹۰۶:۵۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
پادشاه عربستان واکسن فایزر تزریق کرد دیروز
ناشناس۱۷۷۴۳۲۹۰۹:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
من واکسن غیر مطمئن نمی زنم.
ناشناس۱۷۷۴۳۹۹۱۰:۲۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
حالا خیلی عجیب است که برخی کامنتها و این یادداشت همش از داروهای امریکایی انتقاد می کنند. همین تابستان بود که وزارت بهداشت ایران دواطلبانه و با اشتیاق فراوان به برنامه شرکت امریکایی تولید دارو برای ازمایش داروی رمدسیویر پیوست و یکی از بیست کشوری بود که با همکاری سازمان بهداشت جهانی این دارو را در بیمارستانهای ایران همگام با بیمارستانهای امریکا و ژاپن و المان و انگلیس و.... روی بیماران کرونا ازمایش کرد و حتی دوزهای تقلبی یا قاچاقی ان در ناصر خسرو تا 500 میلیون تومن خرید و فروش شد و الان هم یکی از افتخارات وزارت بهداشت و صنعت دارویی این است که رمدیسیویر امریکایی را در ایران هم تولید می کنند. حالا یا با اجازه یا بدون اجازه شرکت تولید کننده. واقعا این سیاست ما را به کجا کشانده که همه چیز را فدای سیاست می کنیم حتی بحثهای کاملا علمی و وابسته به سلامتی یک ملت 80 میلیونی را.
ناشناس۱۷۷۴۷۷۴۱۳:۴۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
چرا در مورد مافیای واردات دارو به ایران صحبت نمی کنید ؟ فعالیت شون این روزها واضحه در رسانه ها مافیای دارویی ایران دست تیم نمازی و تریتا پارسی بوده اون شبکه هنوز وجود داره و در دولت هم که نفوذ بسیار زیادی داره نایاک با انتخاب جو بایدن دوباره فعالیتش رو در کشور توسط رسانه ها شروع کرده شرکت های وابسته به نایاک کاسب اصلی تحریم ها و واردات دارو در کشور هستن نمازی رو گرفتند اما شبکه اش همچنان داره کار میکنه چون رئیسش تریتا پارسی هنوز داره ول میچرخه.
ناشناس۱۷۷۴۷۸۴۱۳:۴۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
لطفا تمام حضرات فرزندانشون رو هم از آمریکا و انگلیس فرا بخونن برگردن به دطن یه وقت از داروهای اونا استفاده نکنن مسموم و عقیم بشن یا سرطان بگیرن خودشونم دیگه حق ندارن سفر برن
مجید۱۷۷۴۹۰۴۱۴:۳۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
رمدسیور بیش از ۶۰ ساله که تولید شده و اصولا برای مقابله با مالاریا ساخته شده و جوابشو هم پس داده، قابل قیاس با یک واکسن نوساخته نیست
ناشناس۱۷۷۴۴۱۱۱۰:۳۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
من روغن بنفشه را به واکسن غیر مطمئن ترجیح می دهم.
ناشناس۱۷۷۴۴۸۶۱۱:۱۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
در این کشور ضرب المثلی داریم که می گوید: مرگ خوب است اما برای همسایه. همه (استثنا ندارد) دنبال بهترین برای خود و فک و فامیلشان هستند. اما دیگران را از داشتن آنها مذمت می کنند.
ناشناس۱۷۷۴۵۰۴۱۱:۲۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
واکسن ضدکرونا فایزر و موارد مشابه بر پایه mRNA هستند لذا خطر سرطانزایی دارند بهمین خاطر بسیاری کشورها حتی اروپایی مخالفت کردند و هشدار دادند
ناشناس۱۷۷۴۵۴۴۱۱:۵۴:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
پادشاه عربستان احتمالا"آب مقطر تزریق کرده تا افکار عمومی را فریب بدهد غیر ممکن است پادشاهان مغرور و متکبر کشورها از واکسن های غیر ایمن استفاده کنند.
ناشناس۱۷۷۴۵۸۳۱۲:۱۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
تو وقتی از چیزی سر رشته نداری لطفا نظر نده. تو اصلا می دانی واکسن چیست، نسل قدیم و نسل جدید واکسن چه هستند، ویروس چیست، ساختار ویروس چیست، RNA و DNA چه هستند، Site-directed mutagenesis یعنی چه، تولید آزمایشگاهی با تولید نیمع صنعتی با تولید در اشل صنعتی یعنی چه و چه تفاوتهایی دارند، ......... واکسن فایزر نسل جدید واکسن و از نظر ایمنی بالاترین مرتبه را دارد. به سازنده و طراحش « اوگور شاهین » در ایران جایزه علمی مصطفی دادید.
ناشناس۱۷۷۴۴۲۷۱۰:۴۲:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
آپارتاید پزشکی بود شما الان باورکردید فایزر نمونه کوچک آن است
ناشناس۱۷۷۵۱۰۳۱۶:۲۴:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
این صر و صدا ها باعث شده نکته ای کوچک مد نظر قرار نگیرد! ارزش معامله!! این یک معامله نزدیک به 2 میلیارد دلار است که باید ظرف 6 ماه به نتیجه برسد! حالا شما حساب کن.. مشاور و غیره بالا تر! این دعوا لزوما خیلی هم سیاسی نیست، می تواند خیلی اقتصادی باشد!
ناشناس۱۷۷۴۳۳۶۱۰:۰۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
امید است روند نزولی آمار کرونا به همین شکل کاهش و نزدیک به صفر شود تا دیگر نیازی به تزریق واکسن نباشد.
آریابان۱۷۷۴۶۱۲۱۲:۲۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
نکته شاخصی که از همون اوایل درمورد ویژگی کووید 19 گفته میشد و هنوز هم برخلاف بقیه موارد به قوت خودش باقی مونده و تغییر نکرده اینه که کرونا فقیر و غنی ، بالا دست و فرودست رو یکسان می نگرد و همگان را بدون تبعیض می آزارد، تا مرحله ابتلا که مدیریتش با آن ویروس اهریمنی میباشد این پنداشته ای درست و تغییر ناپذیر میباشد ؛ از لحظه ای که مدیریت انسانی !!!! آغاز میشه اما، وضعیت کاملا دیگرگون میشه ، واکسن های مطمئن !!!! بستری بموقع ، مراقبت های ویژه و ..... !!!!!
ناشناس۱۷۷۴۸۱۳۱۳:۵۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
بعید نیست چند وقت دیگه آمار کرونا معکوس بشه و هر روز تعداد متولد بشن از کرونا
ناشناس۱۷۷۴۳۴۲۱۰:۰۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
هر کشوری بر اساس ثروتش و نگاه به پول جیبش واکسن انتخاب می کند.
ناشناس۱۷۷۴۴۹۲۱۱:۱۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
مردم حق انتخاب باید داشته باشند.
ناشناس۱۷۷۶۰۱۶۰۸:۲۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
در چیزی که بدان علم ندارند انتخاب فرد معنا ندارد در اینجا باید پیرو عقلا بود
ناشناس۱۷۷۴۵۲۸۱۱:۴۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
قیمت واکسن های امریکایی از واکسن چینی گران تر است اما کیفیت آن به مراتب پایین تر است.
ناشناس۱۷۷۴۳۸۳۱۰:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
واکسن با سوزن تقلبی!
ناشناس۱۷۷۴۴۳۶۱۰:۴۵:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
به مردم کشور خودش داره این واکسن رو میزنه، متوجه میشید این موضوع رو؟؟؟
ناشناس۱۷۷۴۵۳۱۱۱:۴۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
مردم امریکا از تزریق واکسن فایزر امتناع می کنند زیرا هنوز به آن اطمینان ندارند.
ناشناس۱۷۷۵۱۲۴۱۶:۴۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
6 درصد مردم امریکا توی نظرسنجی اعتقاد دارند دنیا رو ابر مارمولکهای هوشمند دارن اداره می کنن یسری زیادی بچه هاشونو واکسن نمیزنن حالا اونها شدن الگوی رفتاری شماها؟؟؟ آقایون همشون بچه هاشون انگلیس و امریکان برای درمانم میرن انگلیس حالا سر واکسن چون گرونه پولشو می خوان هزارتا دروغ میسازن و می گن شماهام که واکسن نزده تکلیفتون معلومه
ناشناس۱۷۷۴۵۹۹۱۲:۱۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
همونی رو به ما میده که به مردم کشور خودش میزنه ؟
ناشناس۱۷۷۵۲۹۶۱۹:۰۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
نه ..
ناشناس۱۷۷۴۴۹۰۱۱:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
پادشاه که چاره ای نداره، اربابش بهش دیکته کرده. چقدر شماها خود تحقیر شدین که امارات و عربستان شدن قبله آرزوهاتون. جای تاسف فراوان داره.
ناصر۱۷۷۵۳۷۷۱۹:۵۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
شما بیگانه پرستا از قوم اعجوج و معجوج بدترید.تا جاییکه پیرو خاندان جنایتکار آل سقوط شده اید
مخدوم۱۷۷۵۶۲۱۲۲:۴۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
حالا ول کنید لازم نیست این همه هزینه کنید که ثابت کنید.. ما همینجوری هم قبول می‌کنیم اصلا قبول هم نکردیم نکردیم به کجا برمی‌خوره مگه.
ناشناس۱۷۷۴۱۰۶۰۶:۵۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
کوبا و چین مورد اطمینان است ؟! آمریکا و انگلیس نه ؟!
ناشناس۱۷۷۴۴۰۱۱۰:۳۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
آن ها مانند دوستان شما از عمد مردم را نمی کشند تا به اهداف خودشان برسند
ناشناس۱۷۷۵۸۹۱۰۶:۱۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
دشمن دانا که غم جان بود ، بهتر از ان دوست که نادان بود
ناشناس۱۷۷۴۴۰۴۱۰:۳۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
بنده بهشت زهرا را به واکسن کوبایی ترجیح میدهم
ناشناس۱۷۷۴۸۹۴۱۴:۲۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
همین امروز مراجعه کن!
ناشناس۱۷۷۵۲۹۴۱۸:۵۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
من امروز مراجعه میکنم شما کوبایی رو بزن فردا مراجعه کن
ناشناس۱۷۷۴۴۴۷۱۰:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
کوبا دیروز اعلام کرد فاز سوم آزمایش واکسن کوبایی که همان فاز آزمایش بر روی انسان است به زودی در ایران انجام خواهد شد.
ناشناس۱۷۷۴۵۸۷۱۲:۱۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
یعنی موش آزمایشگاهی می شویم!
ناشناس۱۷۷۴۷۷۹۱۳:۴۳:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
مگر امریکا ما را تحریم نکرده چی شد حالا میخواد برامون واکسن بفرسته ؟!
ناشناس۱۷۷۴۸۲۰۱۳:۵۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
علتش اینه که کوبا جمعیتش از کرج کمتره. حتی یک دانشگاه معتبر نداره. حتی یک بیمارستان معتبر نداره. اما ما داریم واکسن از کوبا وارد می کنیم و از آمریکا خیر
ناشناس۱۷۷۴۹۹۹۱۵:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
کوبا یکی از بهترین سیستم های پزشکی دنیا رو داره، تاسیس دانشگاه هاوانا برای قرن 18 میلادی هست و نرخ باسوادی کوبا نزدیک به 100 درصده. در ضمن من تا الان نمیدونستم کرج 12 میلیون جمعیت داره فکر میکردم 2 میلیونه جمعیتش که از شما ممنونم که من و بقیه رو از گمراهی خارج کردید
ناشناس۱۷۷۵۱۳۷۱۶:۵۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
مرد حسابی چرا پرت می گی؟؟ مگه سواد الان با سواد 50 سال پیش قابل مقایسه است؟؟؟ اگر پیشرفت از ایزوله شدن میامد امریکا درشو بسته بود توی یه قاره دیگه هم بود نیازی هم به دنیا نداشت کشوری که بیشتر از 50 سالهه با دنیا و دانش دنیا مراوده نداره چطور می خواد پیشرفت کنه الان کی رفته یا میره دانشگاه هاوانا برای تحصیل؟؟؟ مگه به سال تاسیسه دنیا هرروز داره پیشرفت می کنه، واقعا آدم توی تفکرات و اینکه توی کله امثال شما چیه میمونه!
ناشناس۱۷۷۴۴۸۳۱۱:۱۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
یادتون نره صحبت های یک پرفسور فرانسوی در تلویزیون فرانسه را که میگفت: برای آزمایش واکسن مون میتونم روی کشورهای آفریقایی تست کنیم! واقعیت تلخه بله!
ناشناس۱۷۷۴۴۹۷۱۱:۲۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
کوبا بهترین پزشکان دنیا را داره، همه جای دنیا کوبا را با علم پزشکی میشناسند، یکم مطالعه کنید. بجای اخبار منوتو و ...، چهارتا مرجع معتبر بخوانید.
ناشناس۱۷۷۴۵۷۵۱۲:۰۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
شما هم یک زحمت بکش هر چیزی رو دقیق بخون. اولا پزشک چه ربطی به دارو سازی داره؟ ثانیا دو تا داروی کوبایی معرفی کن ببینم! یه افسانه ای از پیشرو بودن کوبا در پزشکی و صادرات پزشک شنیده ای. بعد هم خواندی هوگو چاوز برای درمان رفته کوبا فکر کردی خبری هست.
ناشناس۱۷۷۴۷۹۰۱۳:۴۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
هزاران نفر از صهیونیست ها با وجود تزریق واکسن فایزر به کرونا مبتلا شدند.
ناشناس۱۷۷۴۸۴۰۱۴:۰۴:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
عزیز شما یکم بیشتر مطالعه کن اونوقت متوجه حرف من میشوی. بعدش من مثل شما عاشق غرب/شرق نیستم! که هر چی هر کسی گفت چشم و گوش‌بسته باور کنم.هر چند در غرب زندگی میکنم و واقعیت را از نزدیک میبینم!. افسانه اون ذهنیتی هست که مردم ایران از غرب دارند و تنفری که از شرق. یادتون باشه ** نه ایران جهنمه نه غرب بهشت *** در ضمن نه بیکارم، نه پناهنده، نه نورچشمی و نه بورسیه دولت ایران، از یک شهر کوچک تو ایران با زحمت خودم بورسیه گرفتم و آمدم اینجا و در دانشگاه کار میکنم.
ناشناس۱۷۷۵۳۱۶۱۹:۱۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
الان می خواستی استخدام بشی که رزومه بدی
ناشناس۱۷۷۴۶۰۵۱۲:۲۱:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
کوبا تا دهه 80 در بیوتکنولوژی و واکسن سازی بد نبود. اما در دهه 90 سازمان بهداشت جهانی با معرفی اصول GMP ،ساخت واکسن بر اساس روش های قدیمی را توصیه نکرد. به این دلیل و به دلیل تحریم ها علیه کوبا و کمبود منابع مالی، این کشور سال ها است که در این زمینه حرفی برای گفتن نداشته است. شایان ذکر است که GMP بر کار ساخت واکسن در ایران هم موثر بوده و اکنون ایران در بعضی موارد مانند واکسن فلج اطفال به وارد کننده واکسن تبدیل شده است.
ناشناس۱۷۷۴۸۲۴۱۳:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
اسم یک دانشگاه پزشکی معتبر و جهانی کوبایی رو بگو ببینم دانشمند
ناشناس۱۷۷۵۱۸۹۱۷:۳۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
شما که همه چیز دانی جستجو کن تو گوگل البته اگر به انگلیسی میتونی سرچ کنی!! محض اطلاع سیستم بهداشت و سلامت کوبا جزو بهترینهای دنیاست !! اینم یه لینک از یه سایت معتبر: https://bit.ly/39rTuMq
ناشناس۱۷۷۵۲۰۶۱۷:۴۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
پرفسورجان! یه جستجو ساده هم از دستت برنمیاد یعنی تا این حد!!: توی گوگل جستجو کن, البته اگه انگلیسی‌میدونی. تو سایت رادیو فردا و منوتو از این قبیل، جستجو نکن خواهشا!
دینا۱۷۷۵۵۸۳۲۲:۱۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
چین با افتخار داره مسلمونای ایغور رو عقیم میکنه بعد ما قراره ازش واکسن بخریم
ناشناس۱۷۷۴۱۱۳۰۷:۰۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
آخرش خودم و خانواده ام باید از طریق تور گردشگری باید بریم افغانستان واکسن فایزر بزنیم و برگردیم ایران
ناشناس۱۷۷۴۳۴۵۱۰:۰۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
شوخی نگیرید. ممکن است خیلی ها این کار را بکنند.
ناشناس۱۷۷۴۵۲۴۱۱:۴۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
افغانستان و دوبی و ترکیه از واکسن چینی استفاده می کنند.
ناشناس۱۷۷۴۴۰۳۱۰:۳۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
دم مرز باید چند وقت نگه دارند شما را که اگر طوری شدین گردن ایران نیاندازن
ناشناس۱۷۷۴۴۱۸۱۰:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
براتون سوال نيست كه چرا اين آمريكايي هاي اعلام نمي كنن كه اگر هر مرجعي به ايران واكسن برسونه رو تحريم مي كنن؟ ديدمون رو بازتر كنيم و از افتادن تو دام ساده انگاري موضوع كرونا بيرون بيايم. اين ويروس همه چيزش مشكوكه. از اومدنش و حجم تبليغاتشو و واكسنشو و همه چيزش
ناشناس۱۷۷۴۱۱۶۰۷:۰۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
دیروز تعدادی از پزشکان متعهد و دلسوز نظام سلامت نامه زدند به روحانی و نسبت به ورود سیاست به عرصه سلامت مردم و اینکه باید هرچه سریعتر واکسن خریداری و به مردم تزریق شود به او هشدار داده اند . سلام و درود خداوند بر این پزشکان دلسوز و مردمی
ناشناس۱۷۷۴۳۸۷۱۰:۲۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
منظورت دکتر معینه؟ واقعا عجب آدم دلسوزی هم هست. خودش سردسته وارداتی های دارو هست
ناشناس۱۷۷۵۵۸۶۲۲:۱۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
به هر حال توی این کار تخصص داره
ناشناس۱۷۷۴۳۸۸۱۰:۲۶:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
دلسوز!! اول مطمئن شوید بعد وارد کنید
ناشناس۱۷۷۴۵۲۶۱۱:۴۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
نان مافیای پزشکی توی واردات هست اینها دل شون به حال مردم نسوخته است.
ناشناس۱۷۷۴۷۹۸۱۳:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
مافیای واردات دارو با ممنوع شدن واردات واکسن های امریکایی و انگلیسی اعصاب شون بهم ریخته و نامه نگاری می کنند.
ناشناس۱۷۷۴۱۲۱۰۷:۱۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
امتزاج و مخلوط کردن سیاست و طبابت ، سم مهلک است برای سلامت مردم
ناشناس۱۷۷۴۱۳۱۰۷:۲۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
اعتماد من به غرب بیشتر از چین و کوبای کومونیست است .
ناشناس۱۷۷۴۴۵۳۱۱:۰۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
یعنی شما واقعا تکنولوژی کوبا رو با آمریکا و انگلیس و آلمان برابر می دونی؟ هیچ کشوری نمی تونه مثل کوبا نیشکر تولید کنه
ناشناس۱۷۷۴۵۳۶۱۱:۵۰:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
واکسن های ساخت امریکا و اروپا قابل اعتماد نیستن زیرا احتمال دارد قضیه خون های آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت تکرار بشود.
ناشناس۱۷۷۵۲۸۰۱۸:۴۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
در اون قضیه نقش داخلی ها رو هم در نظر بگیرید که ارزیابی نکرده دستور مصرف دادند در حالیکه بقیه کشورها ندادند و خسارت گرفتند!
ناشناس۱۷۷۴۱۳۷۰۷:۳۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
غرب چهره کثیفی دارد که پشت نقاب حقوق بشر و ادعاهای پوچش پنهان شده است و متاسفانه عده ای ساده لوح هم غرب را کعبه آمال خود می دانند
ناشناس۱۷۷۴۳۳۱۰۹:۵۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
چین ید طولایی دارد در تضییع حقوق اقلیت مسلمان ایغور
ناشناس۱۷۷۴۵۱۴۱۱:۳۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
چین که به پای کشتار مردم جهان توسط آمریکا نمی رسد
ناشناس۱۷۷۴۵۳۸۱۱:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
جنایات امریکا در ژاپن و ویتنام و افغانستان و عراق و سوریه و لیبی را فراموش نکن.
بیژن۱۷۷۵۰۷۲۱۶:۰۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
شوروی در افغانستان یک میلیون انسان رو که عمدتا غیرنظامی بودند به فجیع ترین وجه کشت. کشتارهای کامبوج هم با هدایت و حمایت چین انجام میشد.
ناشناس۱۷۷۴۴۵۷۱۱:۰۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
برادران کمنیست چینی و روسی چطور؟ با افرادی که خبر ویروس کرونا رو منتشر کردن چه برخوردی کردن؟ شما دنباله رو های چینی زرنگ هستید ما دنباله رو های غرب ساده
ناشناس۱۷۷۴۱۴۹۰۷:۳۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
بنده اگر بمیرم اجازه نمیدم واکسن چینی و کوبایی را به من فرو کنند
ناشناس۱۷۷۴۳۹۳۱۰:۲۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
یک بار دیگرخبر را بخون و از خیره سری بی جهت دست بردار البته درکت می کنم چون مدینه فاضله!!
ناشناس۱۷۷۴۳۱۷۰۹:۵۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
اگر آپارتاید است ، پس در درمان غرب هم آپارتاید هست ‌ . آقایون خودشون و نزدیکاشون رو نفرستن توی دهان آپارتاید پزشکی اینگیلیس و غرب !
dayani۱۷۷۴۳۷۶۱۰:۲۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
از گفته های مقامات دولتی به ویژه آقای نمکی چنین بر می آید که آنها واکسن را بما ندادند، در داخل اینگونه آمده است که ما نمیخواهیم واکسن آنها رابگیریم. مجلسی که مدعی بیرون کشیدن حق از حلقوم استکبار است، چرا در این مورد از حق طبیعی انسانهای ایرانی برای شیوه درمان خود دفاع نمیکند و برای نخواستن این واکسن که تا بما برسد بیش از 100 میلیون انسان آنها را ترزیق کرده اند
ناشناس۱۷۷۴۳۷۹۱۰:۲۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
براثر کرونا بمیرم بهتره تا بر اثر بیماری های ناشناخته حاصل از واکسن کرونا بمیرم
حمید۱۷۷۴۳۸۴۱۰:۲۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
سلام دوست عزیز لطف کنید بگید چرا موقع خرید سایر واکسنها نظیر آنفولانزا یا هزاران چیز دیگه که از خارج میخریم یاد این موارد نمیفتید
ناشناس۱۷۷۴۵۱۸۱۱:۳۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
یه سوال...منطقی جواب بدین چرا برای بیماران پروانه ای که دارو و آمپولشون شناخته شده هست و چند ساله داره استفاده می شه اجازه ورود به ایران نمی دن و تحریم هستیم...بعد یهو واکسن کرونا که هنوز معلوم نیست چیه و هیچ کجا به صورت رسمی تایید و استفاده نشده آمریکا شده دایه مهربانتر از مادر و می خواد به ایران بده؟؟!!! خواهشا بدون تعصب جواب بدین!؟؟؟
حمید۱۷۷۴۵۶۲۱۱:۵۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
دوست عزیز چندین مدیر دولتی اومدند و گفتند دارو تحریم نیست حالا شاید براشون نمیصرفه وارد کنند
ناشناس۱۷۷۴۷۰۱۱۳:۰۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
دارو تحریم است حتی اجازه فروش داروهای کودکان پروانه ای را به ایران نمی دهند.
ناشناس۱۷۷۵۱۴۷۱۶:۵۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
اجازه واردات دارو هست ولی برای اقایون این چند تا سود داره یکی اینکه به امثال تو می گن دارو نمیدن بخاطر تحریم دوم پولشو یا به جیب میزنن یا می فرستند ..،.. به همین سادگی یکم فکر کن چرا یسری چیزهای خاص که حساسیت مردم و تحریک می کنه نمیاد بقیه دارو میاد و وارد میشه؟
دارو تحریم نیست۱۷۷۵۴۴۱۲۰:۳۵:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
چطور آخرین مدل آیفون و محصولات امریکایی وارد میشه ولی دارو تحریمه ؟ اندکی تفکر کافیست
ناشناس۱۷۷۴۳۹۲۱۰:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
این آپارتایدی که شما نوشته اید زمانی هست که هنوز روی مردم خودشان آزمایش نکرده باشند. بزرگوار! در حال حاضر مصرف کننده اول واکسن های امریکایی, خود مردم امریکا و سپس اروپا و اسراییل هستند. نگاه امنیتی به فرهنگ کم بود به سلامت مردم هم تسری پیدا کرد.
ناشناس۱۷۷۵۱۵۸۱۷:۰۴:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
خوب به همین خاطر است نباید اجازه واردات داد چون دارد مردم را می کشد
نا شناس۱۷۷۴۴۸۵۱۱:۱۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
دوستانی که به نظام پزشکی غربی نفرین میکنن لطفا یک نگاهی به کتاب خاطرات آقای رفسنجانی بیندازند و همچنین لیست مشتریان دکتر سمیعی در بیمارستان هانوفر آلمان را در نظر داشته باشند
ناشناس۱۷۷۴۵۰۵۱۱:۲۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
فرانسه صادر کننده پنی سیلین هست ولی این آمپول از سال ۲۰۰۰ در فرانسه ممنوع هست و تزریق نمیشه! یه جستجو کنید تو گوگل یا از یه آشنا تو فرانسه سوال کنید تا ثابت بشه براتون. بنظرت چرا؟!!!
ناشناس۱۷۷۴۶۴۵۱۲:۳۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
کدوم واکسن تو فرانسه ممنوعه ؟
ناشناس۱۷۷۴۸۸۳۱۴:۲۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک در همه جای دنیا ممنوعه. چون باعث مصونیت میکروب ها نسبت به این داروها میشه.
ناشناس۱۷۷۵۵۲۵۲۱:۲۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
عجب!!! پنی سیلین را چطوری میشه خود سرانه تزریق کرد؟!! اونجا پزشک هم حق تجویز نداره ! ولی شرکتها دارویی حق فروش‌به خارج را دارن !!!!
علیرضا۱۷۷۴۵۲۵۱۱:۴۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
اگر اجازه بدن واکسن وارد بشه بعد هرکی دوست داشت و اعتماد داشت بزنه هرکس هم به هردلیل نخواست نزنه ایرادی داره ؟
ناشناس۱۷۷۴۷۹۲۱۳:۴۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
تندروهای شرق دوست دلواپس میشن
ناشناس۱۷۷۴۵۳۴۱۱:۴۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
اصلا بر فرض محال حرف های .. شما درست باشه. می دونید که جز آخرین کشورهایی هستیم که تازه شروع به ساخت واکسن کردیم.( و می دنید این کار چه پیامد هایی خواهد داشت.) تازه اون هم با هزار ترس و وحشت. هر هفته روی 3 الی 4 نفر بزنیم، تا نکنه ی وقت با کاری که اطمینان درستی بهش نداریم ، باعث یک کار افتضاح بزرگ تر نشیم.
ناشناس۱۷۷۴۶۵۳۱۲:۴۱:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
اپارتاید یعنی تبعیض و تضییع حقوق
ناشناس۱۷۷۵۳۳۱۱۹:۲۵:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
واکسن آنفلوانزایی که ما هر ساله میزنیم اروپایی است.چرا وارد میشود ولی به کرونا که رسید واکسن اروپایی ابزار جاسوسی شد.شاید بگویید واکسن امریکا و انگلیس ممنوع هست و بقیه ممنوع نیست و جواب اینکه تکنولوژی ساخت واکسن دست این دو کشور است.
زهرا۱۷۷۵۴۰۸۲۰:۱۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
کسی با حرفای دستوری و گفتن بیشینه این ظلم های پزشکی قانع نمی شود. در واقع مردم میخواهند صرفا این واکسن ها وارد کشور شود که بگویند ما هم مثل بقیه دنیا (خصوصا اروپا و آمریکا) هستیم. وگرنه تا قبل از جمعه، همین کاربران میگفتن اگرم فایزر بیاید، نصیب نورچشمی ها می شود و به مردم عادی نمیدهند و عدالت برقرار نمیشود. الان چون بحث، دستوری شد، موضع‌گیری ها شروع شد. از یک ژنتیک شناس متخصص مقاله بگذارید که نحوه کارکرد و تکنولوژی جدید به کار رفته شده در این نوع از واکسن ها را به مردم توضیح دهد. از مقاله های متخصصین اروپایی و آمریکایی هم استفاده کنید چون دوستان به دانشمندان وطنی آلرژی دارند. صحبت های مخالفین اروپایی و آمریکایی این نوع واکسن ها را مطرح کنید.
ناشناس۱۷۷۵۵۹۴۲۲:۱۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
دوستانی که با داروها سرکار دارند خوب می دانند چی عرض می کنم . لیست بلندی از داروهای فایزر در ایران مصرف می شود پس حتما آلان همه مون جی پی اس داریم
ناشناس۱۷۷۵۸۶۹۰۵:۰۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
200 سال پیش هم که امیر کبیر واکسن آبله را ترویج داد نهاد روحانیت با آن مخالفت می‌کرد .
ناشناس۱۷۷۶۲۲۴۱۰:۱۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
وای بر ما که به دولتهای کمونیستی و ضد مذهبی و کافر بیش از پیش وابسته شده ایم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین