زمزمه حذف سهمیه‌های کنکور کیک شیرین دانشگاه‌های دولتی و سهم های نابرابر

گروه اجتماعی الف،   3991020058 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

سهمیه بندی کنکور سراسری، تاریخچه ای طولانی دارد. خیلی ها معتقدند این سهمیه بندی ها، تاکنون حاصلی جز بی عدالتی نداشته است. با توجه به درخواست اخیر رئیس سازمان سنجش برای حذف بسیاری از سهمیه های کنکور، باید دید که آیا در کنکور آینده، سهمیه ها حذف می شود یا خیر؟

کیک شیرین دانشگاه‌های دولتی و سهم های نابرابر

به گزارش الف، ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش با اشاره به تدوین لایحه حذف سهمیه های کنکور، یادآور شد: «در لایحه پیشنهادی سهمیه ها، تلاش شده است تا ابتدا حذف بومی‌گزینی درکنکور روی دهد و چنانچه براساس نیازهای اعلامی استان‌ها سهمیه‌ای مصوب شد، به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد. همچنین یکی دیگر از پیشنهادات این لایحه این است که سهمیه‌های مصوبی چون سهمیه‌های ایثارگران به عنوان سهمیه‌های مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.»

او تصریح کرد: «در لایحه پیشنهادی صرفا حفظ چهارگروه از سهمیه‌ها شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه استعدادهای درخشان و سهمیه منطبق با نیاز مناطق کم برخوردار مدنظر قرار دارد. پیشنهاد ما این است که سایر سهمیه‌ها حذف شوند.»

مروری بر انواع سهمیه‌های کنکور سراسری

اولین شکل از سهمیه بندی های کنکور به سال 1348 برمی گردد. در آن زمان، دانشگاه های مقیم شهرستان ها برای جذب دانشجویان محلی، اختیار عمل بیشتری پیدا کردند. سنگ بنای سهمیه بندی کنکور به شکل امروزی در سال 1361 شکل گرفت و در سال های 68 و 93 هم برخی اصلاحات در سهمیه ها اعمال شد تا در نهایت، سهمیه بندی کنکور به شکل امروزی درآمد.

هم اکنون حداقل 10 نوع سهمیه در کنکور سراسری اعمال می شود. سهمیه مناطق، معمول ترین شکل سهمیه بندی کنکور است که کشور را به سه منطقه تقسیم می کند. اولویت پذیرش با داوطلبانی است که در همان منطقه درس خوانده اند. مثلا شهرهای محروم در منطقه سه قرار دارند و داوطلبی که سهمیه منطقه سه را دارد، باید در وهله اول با داوطلبان همین منطقه رقابت کند. تهران و برخی کلانشهرها در زمره منطقه یک قرار دارند و اغلب شهرهای کشور هم شامل منطقه دو می شوند.

همچنین سهمیه مناطق زلزله زده و مناطق سیل زده هم در سال های اخیر اضافه شده و شامل داوطلبانی است که در این مناطق، درس خوانده اند. این سهمیه، پنج درصد ظرفیت مازاد پذیرش دانشجو را شامل می شود. از سوی دیگر، سهمیه ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا هم در کنکور سراسری اعمال می شود. این سهمیه ها فقط یک بار برای گزینش دانشگاه های دوره روزانه قابل استفاده است. سهمیه رزمندگان به اعضای خانواده فردی تعلق می گیرد که حداقل شش ماه در جبهه ها حضور داشته است. سهمیه ایثارگران هم با توجه به درصد جانبازی، شامل سهمیه پنج تا 25 درصدی در کنکور می شود. 

سهمیه بهیاران نیز شامل دانش آموختگان رشته بهیاری می شود که البته فقط برای ورود به رشته پرستاری، قابل استفاده است. این سهمیه شامل پنج درصد ظرفیت رشته پرستاری در دانشگاه های مختلف می شود.

همچنین سهمیه کارمندان دولتی هم داریم که شامل کارمندان رسمی وزارت علوم و دانشگاه ها می شود. این سهمیه به کارمندان زیر 35 سال سن تعلق می گیرد. بر این اساس، 10 درصد ظرفیت پذیرش در دوره های شبانه به این گروه از کارمندان اختصاص دارد.

یک نوع دیگر از سهمیه های کنکور به فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها تعلق می گیرد. فرزندان اساتید دانشگاه در صورت رسیدن به حد نصاب حداقل 90 درصد نمره یک رشته می توانند به هر دانشگاهی که تمایل داشتند، انتقالی بگیرند. همچنین آنها در صورت رسیدن به 92.5 درصد حدنصاب نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد می توانند در رشته دلخواه خود ادامه تحصیل دهد.

سهمیه‌بندی کنکور؛ ایجاد فرصت‌های برابر یا ذبح عدالت؟

بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که اعمال انواع و اقسام سهمیه بندی های کنکور موجب بی عدالتی در گزینش دانشجویان شده است.

دکتر علی اصغر حلاجیان، کارشناس آموزشی در گفتگو با الف به تبعات سهمیه بندی های کنکور و حذف احتمالی آن می پردازد و می گوید: «سال هاست که از حذف سهمه بندی های کنکور صحبت می شود، اما در مقام عمل می بینیم که سهمیه ها پابرجا می ماند. فقط در صورتی که اجماع نظری بین مجلس و دولت وجود داشته باشد و این موضوع را جدی بگیرند، احتمال حذف این سهمیه ها وجود دارد. در هرحال تجربه سالیان سال نشان داده است که این سهمیه ها بیشتر از آنکه عدالت را اجرا کند، خودش به ضد عدالت آموزشی بدل شده است.»

حلاجیان خاطرنشان می کند: «برخی از مشاغل حساس و کلیدی در آینده به همان دانشجویانی تعلق می گیرد که با سهمیه های کنکور وارد دانشگاه شده اند، در صورتی که احتمال دارد افرادی با صلاحیت علمی بالاتر نتوانند به این رشته های دانشگاهی وارد شوند. به طور مثال هیچ توجیهی ندارد که فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها، سهمیه داشته باشند تا بتوانند در هر رشته و دانشگاهی که دوست دارند تحصیل کنند.»

او تاکید می کند: «گزینش های علمی باید فارغ از هرگونه تقسیم بندی های گروهی باشد. وقتی قرار گذاشته ایم که گزینش علمی برای جذب دانشجویان داشته باشیم، باید فقط ملاک ما معیارهای علمی باشد و نه هیچ معیار دیگری.»

از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که وجود برخی سهمیه بندی های کنکور به نفع عدالت آموزشی خواهد بود.

مریم علی یاری، کارشناس برنامه ریزی آموزشی در گفتگو با الف تاکید می کند: «به نظرم اعمال سهمیه مناطق کاملا توجیه منطقی دارد، زیرا به هر حال دانش آموزی که در نقاط محروم مرزی درس می خواند، امکانات آموزشی بسیار کمتری نسبت به دانش آموزی دارد که در تهران درس می خواند. البته این سهمیه هم فقط باید تا زمانی اعمال شود که امکانات آموزشی در مناطق مختلف کشور به طور یکسان توزیع نشده باشد. به طور کلی، نظام آموزشی باید تلاش کند که امکانات برابر آموزشی را در همه نقاط کشور توزیع کند، نه اینکه صرفا با اعمال سهمیه بندی های کنکور تلاش کند که این ضعف خود را جبران کند.»

او تاکید می کند: «اگر می خواهیم عدالت آموزشی برقرار شود، باید کلا کنکور را حذف کنیم، زیرا یک آزمون چند ساعته تستی نباید ملاک اصلی گزینش علمی ما باشد. در اغلب کشورهای توسعه یافته نیز این دانشگاه ها هستند که معیارهای علمی برای جذب دانشجو دارند و خودشان گزینش دانشجو را انجام می دهند. وقتی گزینش دانشجو به دانشگاه ها واگذار شود، عدالت آموزشی بیشتری برقرار می شود.»

علی یاری تصریح می کند: «هم اکنون بر اساس آمارها، جذب دانشجو در 85 درصد رشته محل های دانشگاهی کاملا بدون کنکور برگزار می شود. اختیار جذب دانشجو در همان 15 درصد باقیمانده را هم می توان به خود دانشگاه ها سپرد. در آن صورت احتمال دارد مثلا دانشگاهی در یک شهر محروم برای جذب دانشجوی رشته پزشکی، فقط دانشجوی بومی جذب کند. یعنی با آن دانشجو قرارداد تحصیلی و کاری منعقد کند تا دانشجو بعد از فارغ التحصیلی، جذب مراکز درمانی در کلانشهرها نشود. بنابراین اینکه یک نسخه واحد برای همه دانشگاه ها بپیچیم و سهمیه کنکور را بدون لحاظ کردن موقعیت و نیاز دانشگاه ها اعمال کنیم، نمی تواند عدالت آموزشی را محقق کند.»

جدا از موضوع سهمیه های کنکور باید در نظر داشت که برگزاری کنکورهای سراسری به یک منبع درآمد عظیم برای بسیاری از موسسات آموزشی بدل شده است. حتی برخی کارشناسان معتقدند که مافیای پشت پرده، مانع از حذف کنکور می شود تا این سود هنگفت از بین نرود. به همین دلیل است که برخی صاحبنظران حوزه آموزشی معتقدند حذف کنکور و سهمیه بندی های رنگارنگ آن به این زودی ها محقق نخواهد شد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۷۰۷۹۷۱۲:۳۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
غیر ممکن است که این سهمیه ها حذف شود و تا این سهمیه و نظام تبعیض در اموزش عالی کشور رفع نشود غیر ممکن است که مشکلات کشور کاهش پیدا کند و هر روز و هر سال بدتر خواهد شد.
ناشناس۱۷۷۱۵۷۸۲۰:۰۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
نمونه اش تایوان. به قول یک اندیشمند غربی تایوان یک صخره هست وسط اقیانوس بدون حتی یک گرم مواد خام زیر زمینی. ولی حالا با تکیه بر همان دانش و نظام آموزشی عالی و علم سالار ثروتمند ترین کشور دنیا از نظر سرانه تولید هست. نمونه دیگر آن کره جنوبی و ژاپن و سویس و اتریش و دانمارک و فنلاند و..
ناشناس۱۷۷۱۵۸۰۲۰:۱۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
سهمیه ای که واقعا در دانشگاهها زیاد دیده میشه سهمیه مناطقه . شاید یک زمانی تفاوت زیادی در سطح آموزش مناطق مختلف وجود داشت اما الان دیگه اینجوری نیست . اینکه یک نفر با رتبه دو هزار مناطق دو و سه بیاد با کسی که رتبه زیر پونصد داره توی منطقه یک هم رده حساب بشه واقعا بی معنیه .
ناشناس۱۷۷۱۵۸۲۲۰:۱۱:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
باحالترین سهمیه ، سهمیه هیات علمیه . من آشنایی داشتم که باباش مربی تربیت بدنی دانشگاه .. بود و سه تا پسرش رو از دانشگاههای دور افتاده آورد به این دانشگاه در تهران . مسخره نیست ؟
ناشناس۱۷۷۰۸۰۶۱۲:۳۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
تا شایسته سالاری علمی به جای سهمیه و رانت سالاری علمی ننشیند هیچ بهبودی دز وضعیت کشور حتی برای چند نسل اینده حاصل نخواهد شد.
ناشناس۱۷۷۱۵۸۷۲۰:۱۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
کنکور وقتی معنی داره که هر دانشکده براساس دروس واقعی تحصیلی خودش ، امتحان مجزا بگیره . مثلا چرا داوطلب مهندسی عمران یا معماری باید شیمی امتحان بده . یا چرا داوطلب پزشکی باید تست ریاضی و فیزیک بزنه .
ناشناس۱۷۷۰۸۰۹۱۲:۳۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
چرا امکان ندارد سیستم اموزشی کشور از بند سهمیه و رانت خلاصی یابد. به همان دلیل که امکان ندارد خودرو سازان کشور از انحصار دست بردارند. تقریبا 90 درصد مقامات و کارشناسان بدنه کارشناسی امروز کشور و اساتید و... در برهه ای از تحصیلات خود از این سهمیه بندی و تبعیض استفاده کردند و حالا در صدد هستند ان ار به فرزندان خود هم تعمیم دهند.
ناشناس۱۷۷۰۸۲۶۱۲:۴۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
دانشگاه در این کشور محلی است برای سرگرم نگه داشتن جوانان. رشته های پول درار و عنوان دار برای خودی ها و بچه پولدارها از قبل رزرو شده اند. عنوان «دکتر» نیز تنها برازنده مسئولان است تا آن را به بقیه عناوین اضافه کنند.
ناشناس۱۷۷۰۸۳۱۱۲:۴۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
خیلی از سهمیه ها وارد دانشگاه هم که میشوند درس نمی خوانند و با ترفندهایی که میدانیم نمره میگیرند . بهتر است به هر کدام یک مدرک تحصیلی دست خوش بدهید و کنکور را به روال عادی بین ذی صالحان برگزار کنید.
ناشناس۱۷۷۰۸۴۸۱۲:۵۲:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
همه سهمیه ها باید حذف شود. کسی مخالف رسیدگی به خانواده معزز شهدا و جانبازان عزیز نیست ولی چرا کسی که از نظر درسی به مراتب ضعیف تر است باید پزشکی بخواند، پدرش شهید یا جانباز است؟!!! باور کنید خود شهدا هم راضی به بی عدالتی نیستن.
ناشناس۱۷۷۱۹۴۳۰۰:۱۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
وزارت پزشکی باید برگرده به اغوش وزارت علوم
ناشناس۱۷۷۰۸۶۰۱۲:۵۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
در این دانشگاهها بی سواد تربیت می شوند
-۱۷۷۰۸۷۵۱۳:۰۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
همه جای دنیا به اونهایی که برای کشورشان کشته مشن یا آسیب میبینن احترام میذارن و برای خودشون و خانوادشون شرایط بهتری رو فراهم میکنن اما جای کس دیگر رو بهشون نمیدن. بذارین رقابت ها سالم باشن. تا کی میخواین به این بی عدالتی ادامه بدین. مدارک سهمیه ای= مشاغل سهمیه ای= مقامات سهمیه ای= کشور رو به افول
ناشناس۱۷۷۰۸۸۴۱۳:۰۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
الان که دانشگاه رفتن مثل آب خوردن شده ولی در دهه شصت و هفتاد ابن سهمیه بندی ناعادلانه خیلی ها رو از حقشون محروم‌ کرد و سرنوشتشون رو به گونه ای دیگه رقم زد. بانیان این سهمیه بندی باید آماده پاسخگویی در روز جزا به خیلی ها باشند.البته اگه واقعا اعتقادی به روز جزا داشته باشند!
محمد۱۷۷۱۳۱۴۱۷:۰۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
سلام متاسفانه من این درد کشیدم سال ۷۶ با هزار نداری و سختی کنکور دومرحله ای قبول بشی آخر کار به شما بگویندگزینش شما را رد کرده و بجای تو یک دانشجو به اصطلاح سهمیه ای وارد میشود
ناشناس۱۷۷۱۵۰۳۱۹:۱۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
الان هم در تحصیلات تکمیلی و بردهای تخصصی این شکل رانتی و سهمیه ای بشدت برقرار است.
ناشناس۱۷۷۱۵۰۷۱۹:۱۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
یکی از بانیان اصلی ان همان نخست وزیر دهه شصت و تیم فکری همراه او است که تحت عنوان کادر سازی برای انقلاب سهمیه و رانت و تبعیض علمی را قانونی کرد. حالا سالهاست.. حبس خانگی است یا تیم او به حاشیه رانده شده اند. این جزای الهی
ناشناس۱۷۷۰۹۰۱۱۳:۱۶:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
برداشتن کنکور برای رشته های پر طرفدار یعنی نابودی حق افرادی که کس و کاری ندارند و ورود بدون ضابطه اقازده ها. می توان کنکور را برای 80 درصد رشته ها برداشت ولی برای پر طرفدارها عین عدالت است
مانی۱۷۷۱۶۶۷۲۰:۵۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
به شرط آنکه سهمیه ها در دانشگاه های مناطق محروم درنظر گرفته شود و نه دانشگاه های مادر در 5شهر بزرگ.
ناشناس۱۷۷۰۹۳۶۱۳:۳۳:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
استاد ما رشته اصلی اش غیر مرتبط با درسهایی است که می دهد همزمان در یک فدراسیون ورزشی هم مدیر یک بخش بین المللی است گواهی می دهم هیچ دانش تخصصی و هوشی ندارد و فقط با رابطه و پررویی در حال تدریس است دو دختر دارد که هر دو سهمیه فرزند هیات علمی دریافت کرده اند و با این کار فردی که از روستا می خواهد کنکور دهد عمرا نمی تواند با آن ها رقابت کند
ناشناس۱۷۷۰۹۴۸۱۳:۳۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
این سهمیه ها ذبح عدالت است
پدرام۱۷۷۰۹۵۸۱۳:۴۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
بررسی کنید ایا واقعا سهمیه شاهد یک بار استفاده میشود؟؟؟ دوستانی که واقعا نابرابرتحصیل را تا دکتری ادامه می دهند این عین بی عدالتی هست هیچ کس منکر رشادت خانواده های ایشان نیست ولی لااقل یک بار استفاده کنند نه اینکه همه مقاطع ...
ناشناس۱۷۷۰۹۶۱۱۳:۴۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
فرزند آقای عارف بدلیل اینکه پدرش عضو هییت علمی دانشگاه شریف بود, رفت داخل دانشگاه شریف!!! و حالا به ما میگه که ژن برتر هست!!!!!
ناشناس۱۷۷۱۰۲۲۱۴:۱۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
اگر این همه بیکاری و مشکلات نبود، اینهمه هجوم برای رشته ایی مثل پزشکی صورت نمیگرفت و بتدریج هم با رشد دانشگاهها به سمت دانشگاههای بدون کنکور پیش میرفتیم. مشکلات جای دیگری است که باعث این فشار شده حالا مردم را به جون هم می اندازند که سهمیه فلان و بهمان. من هم مثل همه درگیرم ولی این سهمیه ها و جابجا شدن انها روی چند نفر تاثیر میگذارد؟ باید فکری اساسی کرد. مشکل بیکاری را حل کنید اصلا خیلی ها دنبال دانشگاه و تحصیل هم نمیروند و...
ناشناس۱۷۷۱۰۴۵۱۴:۲۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
اندر حكايت دانشگاه هاي دولتي و سهميه هاي نابرابر !! ----------------- اي مسئولين مملكتي ! بخدا ، به پير ، به پيغمبر ، به مقدسات قسم ، بزرگ ترين ثروت هاي هر مملكت ، نفت نيست ، گاز نيست ، معدن نيست ، حتي معدن طلا و نقره و الماس هم نيست ، جاذبه هاي توريستي هم نيست ، ... --- پس چيه ؟ --- معلومه برادر ، استعداد ها ، ...استعدادها تصدقتم !!... مخ ها ... نابغه ها ... قدر آنها را بدانيم !! ثروت هاي حقيقي و واقعي آنها هستند !! از مغزهاست كه از نفت بهتر هم تراوش ميكنه ...از گاز بهتر هم تراوش ميكنه ، حتي از طلا ، نقره ، الماس و ارز و دلار و يورو بهتر هم تراوش ميكنه !! ... قدر مغزها را بدانيم نگذاريم اغيار و بيگانگان آن ها بقاپند !! ... بخدا راست مي گويم !! والله درست مي گويم !! بالله ... تالله !!
ناشناس۱۷۷۱۰۵۴۱۴:۳۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
فقط سهمیه کنکور که نیست . این کشور پر است از سهمیه های کنکور و استخدام و وام و ارز ارزان و مجوز های تغییر کاربری و ...... اضافه بر اینها تفاوت های حقوق و مزایا و پاداش و...‌‌‌‌.... حالا شما مقاله مینویسی و از عدالت حرف میزنی ؟!
ناشناس۱۷۷۱۰۵۷۱۴:۳۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
خدا پدرشما بیامرزه که حرف دل مارو زدید
ناشناس۱۷۷۱۰۷۱۱۴:۴۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
وقتی گزینش دانشجو به دانشگاه ها واگذار شود، عدالت آموزشی بیشتری برقرار می شود.!!!!!! وقتی گزینش به دانشگاهها واگذار شود، بر خلاف گفته صدردرصد غلط این مسوول فقط آقازاده ها و پولدارها وارد دانشگاه می شوند چرا که با پول و ثروت در کنار قدرت هر کاری می توان انجام داد. تجربه هیات امنا در مدارس و دانشگاهها تایید کننده صدردصد این مطلب هست که منجر به تشکیل گروه های ثروت و قدرت شده و عدالت آموزشی به فنا رفته است. نبایستی حرف های هر مسوولی را باور کرد بخصوص افرادی که ذی نفع در این مسائل هستند. گزینش در این مملکت تا حدی به خطا رفته که شخصی همچون سردار والامقام شهید قاسم سلیمانی در گزینش رد می شود. اگر سلیمانی ها نبودند این مسوولان ناپاک و زراندوز قدر نشناس اینقدر راحت مفت خوری نمی کردند و عدالت را قربانی مطامع دنیوی خود نمی کردند.
ناشناس۱۷۷۱۱۲۹۱۵:۱۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
فقط سهمیه ها رو برای رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، پرستاری و رشته های پیراپزشکی بردارید .. بقیه رشته ها تقریبا اشباع هستند .. مثلا الان رشته مهندسی برق صنعتی شریف با کاردانی برق تاسیسات دانشگاه غیرانتفاعی دارغوز آباد سفلی خیلی تفاوتی نمی کند و در بازار کار ،پارتی مهم است زیرا هزار برابر نیاز کشور مهندس ورشته های علوم پایه و ... داریم .. تنها رشته هایی که انحصار گسترده داریم و درآمدهای میلیاردی دارند رشته های پزشکی و دندانپزشکی هستند که یک دهم سرانه دنیا پزشک وجود دارد یعنی کشور ما باید بیش از 10 برابر این مقدار پزشک و دانشجوی پزشکی تربیت نماید ولی بخاطر تعارض منافع پزشکان که اکثرا سیاسی هستند و درمجلس بودند و اینکه آموزش پزشکی را بدون کارشناسی از سی سال پیش تحویل خودپزشکان محترم دادند و بجای وزارت علوم خود پزشکان تصمیم می گیرند چه مقدار پزشک داشته باشیم و دانشجو پذیرش نماییم واینکه اکثرا قبولی ها پزشکی تقریبا بیش از 90 درصد با سهیمه ایثارگر هستند زیرا ظرفیت بسیار کم می باشد . فکر کنید یک نفر با رتبه 10000 تا 50000 هزار بیاید پزشک وپیراپزشک شود وجان مردم را به دستش بدهند اتفاقا سهیمه درست کردن در رشته پزشکی که حساس است خیانت به مردم وشهدا است زیرا با جان انسان ها در ارتباط است . درخصوص اعضای هیئت علمی هم همینطور است . امروزه خیلی از پزشکان کشور سهیمه ای هستند ... به نظر خیلی سریع باید فکر به حال سهمیه های مختلف بخصوص در رشته های پزشکی و دانپزشکی و شاخه علوم پزشکی نمود باتشکر ..
ناشناس۱۷۷۱۱۵۸۱۵:۳۱:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
سهیمه = رانت
ناشناس۱۷۷۱۱۷۱۱۵:۳۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
در مملکتی که فساد آن را فرا گرفته است صحبت از حذف کنکور و واگذاری آن به هر دانشگاه بی خردی مطلق است! خوبی کنکور اینه که حداقل فساد ندارد! و هر تبعیضی هست حداقل برای همه مشخص هست. به جای حذف کنکور باید ایردات آن را رفع کرد. مثلا به جای برگزاری یک جلسه کنکور، چندین جلسه برگزار شود! با پیشرفت تکنولوژی امکان در اختیار قرار دادن منابع مختلف درسی برای اکثر مردم حتی مردم مناطق محروم وجود دارد. و تنها مشکل عدم وجود اراده برای این کار است. وگرنه آموزش و پرورش به راحتی می‌تواند بسته‌های آموزشی رایگان با استفاده از اساتید برتر تولید کند و در اختیار همه قرار دهد! که باعث صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه ها خواهد شد! که البته این کار به ذهن خود مسئولین هم قطعا می‌رسد ولی منافعی دارند که مانع از انجام این کار می‌شود
ایرانی آباد و آزاد۱۷۷۱۲۱۷۱۶:۰۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
سهمیه های دانشگاهی مظهر ظلم و تبعیض و بی عدالتی و عامل ناامیدی جوانان و فرزندانمان و همچنین فرار و مهاجرت اونها و نخبگان کشور!!!!!!!
ناشناس۱۷۷۱۲۲۲۱۶:۰۴:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
بهتره حذف کنید تا این امتیاز کوچک مسخره را هم نداشته باشند و منتی الکی سرشون نباشه کسانی که به نحوی جان و مال و زندگیشون را برای این کشور داده اند حالا ادامه تحصیلشون را هم میدهند بدون منت!
ناشناس۱۷۷۱۲۶۸۱۶:۳۲:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
افراد سهمیه دار، بعضا پر مدعا هستند که نتیجه خروجیش اغلب مدیران بی سواد رانتی هست که از حل معضل آلودگی هوا و .. عاجزند
ناشناس۱۷۷۱۳۷۶۱۷:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
ادامه‌ی تحصیلشون مال خودشون نبوده که الان بخواهند بدهند.
ناشناس۱۷۷۱۳۲۷۱۷:۱۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
سر وکله مقالات در باب تبعیض و رانت به مناسبت نزدیکی انتخابات پیدا شد عدالتخواهی ابن ..
کنکوری۱۷۷۱۴۴۰۱۸:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
واقعا خنده داره. سهمیه مال خودشونه امکان نداره بر دارن بقیه هم اگه مردن هم اشکال نداره هر روز هم در تلاش اند که بیشتر .. ایجاد بشه مثلا همین بحث تاثیر معدل قطعی که اگر اجرا کنن دیگه به جز یه عده خاص کسی دستش به رشته های خوب نمیرسه
ناشناس۱۷۷۱۴۵۰۱۸:۳۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
فقط یه سوال . جنگ سال ۶۷ تموم شده .یعنی کوچکترین فرزند شهید جنگ ۳۲ ساله است یعنی ۱۴ سال از کنکورش گذشته . سهمیه باید باشه به احترام شهیدی که برای وطن جان داده ولی بعد از جنگ دیگه ما این همه شهید از کجا میاریم الله اعلم
ناشناس۱۷۷۱۴۹۷۱۹:۰۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
بدترین و نا عادلانه ترین سهمیه، سهمیه مناطق است که باید حذف شود. والا درس خوندن تو تهران و شهرهای بزرگ با آلودگی هوا و شلوغی و گرانی و هزار مشکل دیگه سخت تر از شهرهای کوچک و روستاهاست. امکانات آموزشی هم که هیچ فرقی ندارند و همه منابع تحصیلی و جزوات هم اینترنتی در اختیار همه هست. اگر توجه کنید اکثر فارغ التحصیلان رشته های محبوب پزشکی و مهندسی قبول شدگان سهمیه مناطق ۲ و ۳ هستند.
ناشناس۱۷۷۱۹۶۸۰۰:۴۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
شما تکمیل ظرفیت آزاد با آزمون رو برگزار کنید سهمیه ها پیشکش:/
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین