فرار دولت از چالش ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ بهارستان چه تصمیمی می گیرد؟

اقتصادی،   3991006148 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی، موجب انتقادات زیادی از سوی مقامات کابینه، نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی در دو سال و نیم گذشته شده است. اما دولت به‌جای این‌که برنامه‌ای مشخص برای مدیریت اقتصاد و تأمین کالاهای اساسی مردم داشته باشد تعین تکلیف درباره این موضوع را به مجلس شورای اسلامی واگذار کرده است.

فرار دولت از چالش ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ بهارستان چه تصمیمی می گیرد؟

به گزارش الف، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در ساعات پاياني 20 فروردین‌ماه 1397 بود كه بعد از جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور بر صفحات تلويزيون ظاهر شد و اعلام کرد: دولت مصمم است به مردم اطمینان دهد كه قادر است اقتصاد كشور را باثبات، با اطمینان و قابل پیش‌بینی اداره كند، به همین دلیل ... نرخ دلار از فردا ... 4 هزار و 200 تومان خواهد بود و با این عدد و رقم ارز به همه نیازهای كشور از طریق بانك مركزی و صرافی‌ها و بانك‌های تحت كنترل بانك مركزی ارز پاسخ داده خواهد شد.

جهانگيري تصريح كرد دولت هیچ نرخ ارزی با قیمت‌های دیگری به رسمیت نمی‌شناسد و هر قیمت ارز غیر رسمی دیگری در بازار به‌عنوان قاچاق تلقی خواهد شد.

 خروجي آن جلسه تا به امروز موجب جاروجنجال‌های فراواني شده اما از چند ماه بعد از اجرایی شدن آن تصمیم تا به امروز همگان در يك امر اجماع نظر پیداکرده‌اند كه آن تصميم نتوانست به اهداف خود دست پيدا كند و حتماً می‌باید تجدیدنظری صورت گیرد. اما اينك چگونگي كنار گذاشتن يا تصحيح آن به يك چالش تبدیل‌شده است.

به اذعان اکثریت کارشناسان بعد از گذشت حدود سه سال، اختصاص ارز 4200 تومانی رویه‌ای ناكارآمد براي مديريت بازار و ممانعت از تأثیر نوسانات قیمت ارز بر معیشت مردم بوده و هدف‌گیری آن در راستاي كنترل قیمت کالاهای اساسی ناچيز و رانت و فساد عظيمي را نيز به وجود آورده است. در مقابل تعدادی نیز معتقدند اگرچه این سیاست تبعات بسیار نامناسبی داشته اما می‌باید حذف آن همراه با برنامه‌ای دقیق برای حمایت از اقشار ضعیف چه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد.

درواقع این اجماع حاصل‌شده که مزایای این سیاست بسیار کمتر از معایب آن بوده است. به همين دليل اعضاي كابينه در فرصت‌های مختلفي كه به دست آورده‌اند هرکدام به انتقاد از ارز ترجيحي 4200 توماني پرداخته‌اند.

عبدالناصر همتی، در تاريخ 26 آذرماه 1399 در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به‌صراحت اذعان می‌کند «اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌درستی توزیع می‌شد و در زنجیره واردات به‌صورت مرحله‌ای به دست مردم می‌رسید می‌توانست تأثیر مثبتی را با خود به همراه داشته باشد».

همتي با بیان اینکه با ارز 4200 تومان نباید مرغ 30 هزار تومانی در اختیار مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: «در این زمینه برخی مشکل‌ها وجود دارد که باید اصلاح شوند، این اصلاح‌ها باید باتدبیر باشند تا برای مردم شوک قیمتی ایجاد نکند».

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از منتقدان جدی اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی بوده‌اند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس که 27 مهرماه میزبان رئیس‌کل بانک مرکزی و وزرای نفت، اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی بود دراین‌باره اذعان داشت: همان‌طور که در سال 97 با خاصه‌خرجی ارز 4200 تومانی کشور را دچار چالش کردیم، امروز هم با تخصیص ارز ترجیحی به نام مصرف‌کننده و به کام دلال، منابع این کشور را هدر می‌دهیم.

علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس نیز 1/10/1399 دراین‌باره گفت: هرچند ارز 4200 تومانی در سال گذشته برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت شد اما به نام مردم و به کام دیگران تمام شد؛ بر اساس گزارش دیوان محاسبات در سال 98 حدود 8 میلیارد و 421 میلیون دلار ارز دولتی برای تأمین کالاهای اساسی تخصیص داده شد اما در محل‌های پیش‌بینی‌شده، مصرف نشد.

لایحه بودجه 1400 و سرانجام ارز 4200 تومانی

مطابق ردیف 4 بند ب تبصره یک لایحه بودجه سال 1400، حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی و محاسبه نرخ 11 هزار تومان برای واردات کالاهای اساسی به مجلس شوراي اسلامي واگذارشده است. قرار است در صورت حذف، منابع اين رديف صرف تأمین معیشت و سلامت مردم شود.

به همين دليل بود كه علی ربیعی، سخنگوی دولت در 12 آذرماه در شبكه اجتماعي توييتر درباره ارز ترجیحی و شیوه تخصیص یارانه به کالاهای اساسی نوشت: «به دنبال برخی سؤالات در مورد ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، در دولت در مورد شیوه اختصاص یارانه به کالاهای اساسی بحث و سناریوهای مختلفی مطرح شد. به همین دلیل در صورت تغییر شیوه، در تبصره بودجه آمده است: منابع آن صرف معیشت و سلامت مردم خواهد شد.»

اما در مقابل عليرضا رزم حسيني، وزير صمت در جلسه با اعضای انجمن نوردکاران فولادی در تاريخ 30/9/1399 ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را دو نرخی بودن ارز دانست و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان نماینده تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با سماجت به دنبال تک‌نرخی کردن ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده‌ایم که اکنون، همگان منتظر تصمیم انقلابی مجلس در این خصوص هستند.

حال مشخص نیست باوجود مخالفت‌های جدی در کابینه چرا یک تصمیم منطقی و صحیح در قبال سیاست اختصاص ارز 4200 اتخاذ نشده است. درواقع با وجود انتقادات بی‌شمار، دولت اعتدال كه از گرفتن هر تصمیم مهمی درمانده و عاجز شده تعيين تكليف اين مسئله را به مجلس شوراي اسلامي واگذار كرده است.

البته برخی نیز بر سناریو بدبینانه‌ای تأکیددارند که دولت نمی‌خواهد پیامدهای حذف ارز 4200 تومانی را بپذیرد و می‌خواهد مجلس را مقصر گرانی‌های بعدی معرفی نماید. به‌ویژه این‌که دولت مشخص نیست قرار است چگونه و از چه طریقی تبعات احتمالی حذف نظام چند نرخی ارزی را مدیریت نماید به‌گونه‌ای که تدبیری برای کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم اتخاذ کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۱۷۱۵۱۲:۴۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۷
واقعا عکس روزنامه منو با خودش در بهت فرو برد بتمنی که در تصویر مشاهده می فرمایید با حراج 16 میلیارد دلار و 60 تن طلا با زبان دراز جلوی مردم حاضر می شود و چوب ادب بر سربقیه می زند باشد که درسی برای خردمندان باشد.
ناشناس۱۷۵۱۸۰۸۱۳:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۷
عوامل بزرگترین رانت تاریخ اقتصاد ایران باید محاکمه شوند تا عبرت برای بقیه مسئولین شود.
ناشناس۱۷۵۱۸۲۹۱۳:۵۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۷
محاکمه رییس کل بانک مرکزی سابق و معاون نظارتیش و معاون ارزیش چه شد مشمول مرور زمان شد و مثل بقیه تخلفات و فسادها به تاریخ پیوست
برگی از تاریخ۱۷۵۱۸۷۰۱۴:۰۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۷
در تاریخ هشت بهمن 1390، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی احمدی نژاد گفت: با محاسباتی که داشتیم از روز شنبه قیمت دلار را ۱۲۲۶ تومان اعلام می کنیم. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۳۲ سال است که تحریم هستیم، افزود: ملت ایران باهوش، توانا و داناست و ملت دانا همیشه یا راه را می یابد یا می سازد، بنابراین امیدواریم همچنان این دوران را پشت سر بگذاریم
ناشناس۱۷۵۲۱۶۸۱۸:۳۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۷
تحریم کاغذ پاره است!!!
ناشناس۱۷۵۲۲۹۴۲۰:۰۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۷
مستند دلار 4200 رو نگاه کنین غضنفری وزیر صمت احمدی نژاد میگه همون اول فهمیدیم این مسیر اشتباهه همون ابتدا متوفقش کردیم ما اشتباهات دولت روحانی رو در مقیاس کوچکتر انجام دادیم ولی متوقف کردیم
ناشناس۱۷۵۲۳۲۶۲۰:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۷
زمان احمدی نژاد دلار حداقل ۶سال ثابت بود رشد نقدینگی یک دهم الان بود حتی روغن هم در مغازه ها یافت میشد شما که آنقدر منتقد احمدی نژادید چرامناظره نمیکنید؟ احمدی نژاد اعلام آمادگی کرده
ناشناس۱۷۵۲۴۹۱۲۲:۳۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۷
مستند 4200 و اظهارات آقای غضنفری وزیر احمدی نژاد رو گوش کنید می گفت که این دلار دونرخی رو انجام دادیم ولی همون اول فهمیدیم که اشتباهه وجلوش رو گرفتیم. انگار دولت های ما قراره اشتباهات قبلی رو با شدت بسیار بیشتر انجام بدن
ناشناس۱۷۵۱۸۷۵۱۴:۱۵:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۷
امروز قرعه به نام جهانگیری افتاده تا با توپخانه انتقادات او را هدف قرار دهید! اما باید بدانید که دولت و جهانگیری کار درستی کردند. هر کس دیگری هم که بود همین کار را می کرد.
ناشناس۱۷۵۲۲۳۰۱۹:۰۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۷
حتی با چوب خشک هم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی شد.
ناشناس۱۷۵۲۳۲۹۲۰:۲۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۷
جهانگیری همان کسی بود که گفت اگر ما بیاییم دیگر کسی گرسنه نمیماند
ناشناس۱۷۵۲۳۳۰۲۰:۳۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۷
برادر احمدی نژاد دزد نبود
ناشناس۱۷۵۲۴۸۶۲۲:۲۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۷
..؟ البته راست میگی همون مدیریت دولتی زمان جنگ که دلار 7 تومنی و 70 تومنی درست کرد حالا 4200 و 25000 رو درست کرده همون حاشیه سود برای رانتخور ها
ناشناس۱۷۵۱۹۰۰۱۴:۲۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۷
حذف دلار 4200 تومان یعنی چند برابر شدن قیمتها. اگر دولت پیشنهادی برای حذف آن داده، به این دلیل است که کفگیر ارز کشور به ته دیگ خورده.
ناشناس۱۷۵۲۰۷۶۱۶:۴۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۷
مجلس این طرح را داده با اصلاحیه گردن دولت نگذارید
ناشناس۱۷۵۲۱۲۴۱۷:۴۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۷
یک مقدار واقع بین باشیم زمان دکتر احمدی نژاد سیستم بهم ریخت، زمانی دکتر روحانی بعد از مانع تراشی بر سر برجام سیستم بهم ریخت. در جهانی که با همسایه های قدرتمندمان و با قدرتهای صاحب ثروت و تکنولوژی در تنش باشیم وضعیت بهتر از این نخواهد بود.
ناشناس۱۷۵۱۷۲۶۱۲:۴۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۷
چرا دولت به مجلس میگه ارز4200 رو حذف کنه؟ چرا خودش جلوی این افتضاح خسارت بار رو نمیگیره؟
ناشناس۱۷۵۱۸۵۸۱۴:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۷
مجلس با قاطعیت کلیات بودجه را رد کند
ناشناس۱۷۵۱۸۶۰۱۴:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۷
از حسن و اسحاق و سه نون اقتصادی آنان در حد لالیگا ملولیم
مهراد۱۷۵۱۷۵۵۱۳:۰۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۷
تازه جهانگیری با این کارنامه افتضاح و دلارش شده کاندیدای اول اصلاح طالبان برای 1400 نوبره به خدا
ناشناس۱۷۵۱۷۵۶۱۳:۰۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۷
اکبر ترکان چند ماه قبل گفته بود که 20 میلیارد دلار 4200 تومانی به تاراج رفته است.
ناشناس۱۷۵۱۷۶۰۱۳:۰۴:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۷
توزیع رانت ارز 4200 تومانی بدلیل کم سوادی اسحاق جهانگیری بود.
ناشناس۱۷۵۱۷۶۶۱۳:۰۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۷
اگر مملکت بدست افراد متخصص و متعهد اداره می شد اینهمه نابسامانی و مشکلات اقتصادی نداشتیم.
ناشناس۱۷۵۱۸۹۳۱۴:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۷
فقد تخصص مهم است. تعهد من درآوردی است.
ناشناس۱۷۵۲۴۰۱۲۱:۱۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۷
اگر یکی متخصص باشه و متعهد نباشه طوری میخوره و بلا سر مردم میاره که کسی متوجه نمیشه، مثل خیلی از همین متخصصها که تا الان همه کاره بودند، اما اگر هم متخصص باشه و هم متعهد، از تخصصش برای منافع مردم استفاده میکنه
رضا۱۷۵۲۰۱۱۱۵:۵۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۷
پس این رانت خوارهای بی سواد فاسدی که الان امور را در دست دارند چه می کردند؟امثال خاوری چه می کردند؟
ناشناس۱۷۵۱۷۶۸۱۳:۰۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۷
بودجه 1400 همانند بودجه سالهای 98 و 99 تورم زاست مجلس باید ساختار بودجه را اصلاح نماید.
ناشناس۱۷۵۱۸۹۵۱۴:۲۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۷
بودجه 1400 بودجه ای خوب و به صلاح مملکت است.
ناشناس۱۷۵۲۲۲۷۱۹:۰۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۷
بودجه 1400 خیالبافانه است و باعث کسری بودجه شدید دولت و تورم انفجاری خواهد شد.
ناشناس۱۷۵۱۷۷۰۱۳:۱۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۷
70میلیارد دلار جهانگیری تا الان چرا باعث ارزانی یا توقف گرانی نشد؟ کجا رفت؟ معلوم است به جیب ژن خوبهای کاسب برجام که کاسب تحریم هم هستند اتفاقا! قوه قضاییه با آمران و توزیع کنندگانش هم برخورد کند
ناشناس۱۷۵۱۸۰۵۱۳:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۷
بهتره که دولت تو این چند روز مانده بجای لج بازی بیاد در یک مناظره به مردم بگه که چه کارهای مفیدی کرده تا مردم تشکر کنند و یا اگر جایی کم کاری کرده عذر خواهی کنه
ناشناس۱۷۵۱۸۱۴۱۳:۴۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۷
جهانگیری در زمان تبلیغات انتخابات سال۹۶ میگفت دولت احمدی نژاد ۸۰۰ میلیارد دلار حیف و میل کرده ولی حای یک برگ سند هم رو نکرد.الان این دلار جهانگیری هستش که با سند و مدرک قاتل اقتصاد ایران شده.
ناشناس۱۷۵۱۸۲۱۱۳:۴۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۷
دلار برای سال دیگه 35 تا 40 در نظر گرفته شده از الانم تو بازار با همین نرخ دارن به مردم خدمات میدن
ناشناس۱۷۵۲۴۷۳۲۲:۱۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۷
مردم هم یهو نشوند مثل اون شب گرانی بنزین. حالا 50ت هم خواستید در نظر بگیرید!
ناشناس۱۷۵۱۸۴۱۱۳:۵۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۷
دلار جهانگيري قيمت اش خوبه ولي بما بهترون ميدن
ناشناس۱۷۵۲۰۶۱۱۶:۳۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۷
طبق اصلاحیه بودجه مجلس قرار بر این شده ارز 4200 برداشته شود و ارز نیمایی 20 تومن جایگزین بشه و دلار ازاد باید 45 تا 50 تومن بشود اصلاحیه مجلس را بخوانید متوجه خواهید شد
امین۱۷۵۲۲۶۵۱۹:۳۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۷
ایکاش این تصمیم فقط‌ یک تصمیم ناموفق بود! متاسفانه از این تصمیم نزدیک به ۳ سال میگذرد، اما همچنان اثرات مخربش ادامه دارد! ادعا پشت ادعا، بخشنامه پشت بخشنامه، تهدید پشت تهدید، و هنوز حرج و مرج این تصمیم ادامه دارد! چه فرصت طلبانی که پرواز کردند و رفتند، چه بی خبرانی که گرفتار بگیریم بگیریم های این تصمیم شدند! بنظرم این تصمیم فاجعه بار ترین تصمیم اقتصادی کشور در کل دوران دولت روحانی بود! و هنوز کسی عزمی برای جمع کردن آب رفته ندارد
معلم۱۷۵۲۶۲۱۰۱:۱۳:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۸
جواب ساده و روشن است ولی همه با توجه به منافع سیاسی و انتخاباتی جواب می دهند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین