هشدار درباره کاهش "نرخ باروری" جمعیت کشور!

گروه اجتماعی الف،   3990818008 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از رسیدن "نرخ باروری" به حدود ۱.۷۴ فرزند برای خانواده‌های ایرانی و ۱.۶ فرزند برای کل جمعیت مقیم کشور در سال ۱۳۹۸ است، این میزان به معنی کاهش از "نرخ جانشینی" است!

هشدار درباره کاهش "نرخ باروری" جمعیت کشور!

به گزارش تسنیم؛ باروری سطح جانشینی مفهومی جمعیت‌شناختی است که ظاهراً ساده به نظر می‌رسد اما به رغم ساده بودن، تلقی درستی از آن در بین برخی محققان جمعیتی و سیاست‌گذاران وجود ندارد.

باروری سطح جانشینی، طبق تعریف عبارتست از سطحی از باروری مورد نیاز که جمعیت قادر باشد خود را جایگزین کند.

برای آنکه جمعیتی قادر باشد خود را باز تولید کند، انتظار آن است که به‌طور متوسط هر زن، یک فرزند دختر بدنیا آورد، به‌شرط آنکه آن فرزند دختر آنقدر زنده بماند تا فرزند دختر دیگری را جایگزین خود کند و این روند برای همه نسل‌های بعدی نیز رخ دهد.

به عبارت دیگر، باروری سطح جانشینی، نشان‌دهنده تعداد فرزندانی است که هر زن باید بدنیا بیاورد تا به حفظ سطح جمعیت فعلی بیانجامد؛ باروری سطح جانشینی، به‌عنوان رشد جمعیت صفر برای زن و شریک زندگی خود نیز شناخته شده است.

معمولاً در رسانه‌ها و در بین متخصصان غیرجمعیتی و حتی بعضاً جمعیتی تصور می‌شود که باروری سطح جانشینی در همه جای دنیا 2.1 فرزند به ازاء هر زن است؛ در واقع تصور می‌شود در صورتی که نرخ باروری کل در کشورمان به 2.1 فرزند برای هر زن برسد، آنگاه هر نسلی خود را با نسل دیگری که از نظر اندازه مشابه خود است، جایگزین خواهد کرد!

این در حالی است که سطح باروری جانشینی در همه نقاط جهان یکسان نیست و در بین کشورهای مختلف، مقادیر متفاوتی دارد.

مطالعات پژوهشی بر روی  187 کشور در فاصله 1995 تا 2000 نشان داد باروری سطح جایگزینی تقریباً در همه کشورهای توسعه‌یافته در محدوده یک دهم، 2.1 قرار دارد؛ به عبارت دیگر عددی است بین 2 تا 2.2 و حدود 80 کشور در حال توسعه جهان، نرخ باروری سطح جایگزینی بالاتری از 2.2 دارند.

این دامنه تغییرات به وضوح نشان می‌دهد، یک مقدار ثابت و فراگیری برای این شاخص مهم جمعیتی، وجود ندارد و هر کشوری سطح جایگزینی خاص خود را دارد.

نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بر خلاف تصور عمومی و رایج که باروری سطح جایگزینی را مقداری ثابت (2.1 فرزند برای هر زن در سن باروری) در تمام دنیا در نظر می‌گیرد، در واقع ثابت نیست و دامنه تغییرات تا 1.4 فرزند (کمتر از 2.1 تا حدود 3.5 فرزند) در نوسان است؛ علت اصلی این دامنه تغییرات، تفاوت‌های مربوط به مرگ و میر است که عمدتاً در کشورهای کمتر توسعه یافته، به چشم می‌خورد.

سیاست‌گذاران، باید به سطح جایگزینی کشور خود حساس باشند، در غیر اینصورت، چنانچه نرخ کل باروری، از باروری سطح جایگزینی پایین‌تر باشد، در بلند‌مدت منجر به کاهش جمعیت خواهد شد؛ در واقع فاصله بین نرخ باروری کل و سطح جانشینی باروری می‌تواند شدت و میزان مداخلات جمعیتی مورد نیاز در کشور را نشان دهد.

از سوی دیگر معمولاً موفقیت سیاست‌های جمعیتی، در راستای افزایش باروری با رساندن نرخ باروری کل به سطح جانشینی یا بالاتر از آن، ارزیابی می‌شود و بنابراین، دستیابی به سطح باروری جانشینی، اهمیت قابل ملاحظه‌ای در اتخاذ سیاست‌های جمعیتی مؤثر دارد.

میزان رشد سالانه جمعیت کشور طبق آخرین سرشماری در سال 1395 به حدود 1.24 درصد رسید؛ روند تغییرات این شاخص حاکی از آن است که نه تنها رقم مذکور حاصل یک روند بلندمدت کاهشی در دهه‌های اخیر است بلکه این روند کاهشی به گونه‌ای ادامه یافته که طبق آخرین آمار سال 1398 با احتساب مابه‌التفاوت رقم 14.4 در هزار برای نرخ موالید و 5.5 در هزار برای نرخ فوت در کشور (یعنی حدود 14 ولادت و 6 فوت به ازای هر هزار نفر جمعیت)، میزان رشد طبیعی جمعیت به رقم 0.89 درصد رسیده و لذا به پایین‌تر از یک درصد کاهش یافته است.

برای سال 1399 نیز با توجه به کاهش حدود 40 هزار ولادت در شش‌ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد جمعیت امسال حتی از 0.8 درصد نیز کمتر شود؛ همچنین شاخص بُعد خانوار یا متوسط تعداد افراد در خانوارهای کشور نیز با یک روند بلندمدت کاهشی به سرانه‌ 3.3 نفر در هر خانوار در آخرین سرشماری رسیده که از کوچک‌تر شدن مستمر خانواده‌ها در کشور حکایت دارد.

پس از کاهش‌های حدوداً 40 هزارتایی در سال‌های 1395 و 1396، به یک‌باره با 120 هزار و سپس 170 هزار کاهش آمار ولادت در سال‌های 1397 و 1398 در کشور مواجه شدیم و این میزان کاهش در ولادت، روندی کاملاً غیرقابل توجیه از لحاظ جمعیت‌شناختی تلقی می­‌شود؛ این تحولات باعث شده تا شاخص «میزان باروری کل» (TFR) که از مهم‌ترین شاخص‌های جمعیتی است دچار تغییراتی خارج از سطوح و روندهای نرمال شود.

شاخص «میزان باروری کل» بیانگر متوسط تعداد فرزندان برای زنان در سن باروری است و تا سال 1394 و 1395 در اثر عبور موج جمعیتی متولدین اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از سن ازدواج و فرزندآوری افزایشی نسبی داشته است اما از آن سال به بعد با روند کاهشی مواجه شد و مجدداً به زیر سطح جانشینی کاهش یافت؛ آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از رسیدن این شاخص به حدود 1.74 فرزند برای خانواده‌های ایرانی و 1.6 فرزند برای کل جمعیت مقیم کشور در سال 1398 است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۶۴۷۰۰۶:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با توجه به وضعیت اقتصاد و اینکه تقریبا برای نیمی از جوانان شغل مناسب وجود ندارد جمعیت ۴۰ میلیون مناسب ایران است نه ۸۰ میلیون
ناشناس۱۶۷۷۶۷۵۱۸:۰۰:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
خیلی جوابت قشنگ بود ..،.. قبلا هم میزان جمعیت را باتوجه به منابع ابی کم وخشکسالی،وحد نسبی رفاه،۵۰ میلیون نفرحداکثر درنظر گرفته بودن.
حامد ....۱۶۷۷۶۹۸۱۸:۲۴:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
شغل مناسب هم حتما پشت ی میز و ماهی ۱۵ میلیون حقوقه ماهانه است؟؟
ناشناس۱۶۷۶۴۷۲۰۶:۲۶:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آقایان مسولین خبر از قیمت پوشک دارید؟
ناشناس۱۶۷۷۲۵۰۱۳:۳۱:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
برو دهه 70 که قیمت ها چند برابر شد تا یک کمی از توهمات بیرون بیایی
ناشناس۱۶۷۶۴۹۲۰۷:۱۳:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
جوری حرف می زنید که انگار در مورد جوجه کشی حرف می زنید میدانید هزینه بزرگ کرده هر فرزند در این زمانه چقدر است ؟ کمی واقع بین باشید همه سخنان شما را می فهمند ولی چاره ای ندارند جوانان زیادی در خود مسئله ازدواج مانده اند چه برسد به فرزند آوری
AMIR۱۶۷۶۵۰۰۰۷:۲۱:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
رجوع فرمایید به عملکرد مسیولان عزیز.. بدون سنجش و مالیات هر حرفی زدن و هر کاری کردن و بدون شناخت و مطالعه و سواد این میشود که تا چند دهه بعد که این عزیزان در آرامگاه به آرامش ابدی رسیدن، آنگاه مردم ایران هنوز در عذاب نتایج عملکرد این عزیزان (..) هستند..
ناشناس۱۶۷۶۵۰۹۰۷:۳۰:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
پوشک بچه شده دونه ای 5000 تومن اون هم ایرانی بقیه هزینه ها رو خودتوندحساب کنید
ناشناس۱۶۷۶۵۲۵۰۷:۵۰:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با این همه تورم و گرونی مردم توان هزینه برای فرزند جدید رو ندارند الان از پوشک بگیر ببین در طول نه ماه قیمت چندبرابر شده
ناشناس۱۶۷۶۵۹۴۰۸:۲۹:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بهتر.این نشان از آگاهی مردم است.
مثبت نگر۱۶۷۶۵۹۵۰۸:۲۹:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تو کشور ما مردم به زور شکمشون رو سیر می کنن لطفا یه سری شکم سیر نیان شعار بدن که اینطور نیست
ناشناس۱۶۷۶۶۱۸۰۸:۴۲:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نمی توان فریاد وا مصیبتا سرداد در حالیکه هنوز نیازهای ابتدایی خانواده ها برای زاد و ولد را حل نکردیم! کاش مشکل فقط گرانی پوشک و زایمان و .. می بود اما خیلی زشت است که بعد از نقد رهبری از سیاستهای کنترلی جمعیت، هنوز که هنوز است سازمانها و دستگاههای دولتی فرزند 4 به بعد را پوشش نمی دهند
والدین۱۶۷۶۶۷۸۰۹:۰۷:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اینها رو ولش کنید برای امنیت اقتصادی و سیاسی چه کار کردید؟ سطح درآمدی مردم چگونه است؟ چه اطمینانی می دهید فردا وارد یک جنگ منطقه ای نشویم؟ شما اینها رو حل کنید نرخ باروری بالا می رود. ولی متاسفانه..
ناشناس۱۶۷۶۶۹۵۰۹:۱۳:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نمیشه که مسوولان رده بالای مملکت با تشکیل مافیای مسکن و خودرو و دارو و میوه و تحصیل و غذا و و و پدر مردم را در بیاورند و مردم نتوانند خانه متری 150 میلیونی بخرند چون مسوولان خودشان بسازو بفروش هستند و اجازه هم نمی دهند و بهتر است بگوییم تمایلی به تصویب قوانین بازدارنده ندارندو آنوقت دغدغه جمعیت را هم داشته باشند.خدایی خجالت نمی کشید.
ناشناس۱۶۷۶۷۴۷۰۹:۳۹:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
من یک جوان 27 ساله، مدرک دکتری در رشته مهندسی و مجرد. لطفا پاسخ دهید شغل من کو؟ ازدواج من کی؟ مسکن من چطور؟ چند سال صبر کنم؟ پوشک دانه ای چند؟
ناشناس۱۶۷۶۸۱۲۱۰:۱۰:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
پاسخهای کاربران در پست قبلی جمعیتی را ندیدید؟!
ناشناس۱۶۷۶۸۳۴۱۰:۱۷:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
سلام اعداد گفته شده دروغ هستند جمعیت خارجی مقیم کشور آنقدر نیستند که چنان تاثیری روی باروری کل کشور بگذارند
ناشناس۱۶۷۶۸۴۹۱۰:۲۱:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با توجه به جمعیت بیشتر از ظرفیت کشور نباید نرخ فرزندآوری برابر نرخ جایگزینی باشد چون باید جمعیت کاهش و به جمعیت ایده آل نزدیک شود (جمعیت ایده آل برای ایران حدود 50 میلیون تخمین زده شده)
ناشناس۱۶۷۶۹۲۰۱۰:۴۶:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
زن ها را برگردانید به خانه و این قدر هم وقت ما را نگیرید که چرا این طوری شد و بچه کم شد که خود به خود حل می شود
ناشناس۱۶۷۷۰۱۳۱۱:۳۰:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اول هشدار بیکاری نبود مسکن نبود پوشک و هزاران نبود دیگر !!
ناشناس۱۶۷۷۱۸۷۱۲:۵۲:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
از چین وارد کنید
ناشناس۱۶۷۷۲۲۳۱۳:۲۲:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
جمعیت مناسب برای ایران سی میلیون نفر
ناشناس۱۶۷۷۵۰۸۱۵:۵۴:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ان شاءالله با گران کردن دلار و مسکن و خودرو کاهش امنیت شغلی کاهش مشاغل و بیکاری کاهش درآمد به زیر 100 دلار در ماه گرانی کلیه اجناس از پوشک گرفته تا شیرخشک جمعیت روز به روز بیشتر کاهش یابد تا سر مسئولین و آقازادگان به سلامت باشد. جمعیت اونا باید زیاد بشه آدم بدبخت نباشه بهتره دم همه مسئولین گرم من نامزدم بخاطر رشد 10 برابری مسکن طلاق دادم و مجردی دائم انتخاب کردم
ناشناس۱۶۷۷۵۵۸۱۶:۳۱:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ایران در بهترین حالت میتواند غذای پنجاه میلیون نفر تامین کند بنابرین افزایش جمعیت مساوی با فقر هست
ناشناس۱۶۷۷۵۶۹۱۶:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تو رو قرآن روی این دسته خبرها کار نکنید، بچه بیاریم با کدوم آینده آخه؟ ما در اداره خودمون مشکل داریم یک طفل معصوم دیگه بیاریم که چی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. برای این عکس شما تیتر بزنید

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    4. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    9. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

    10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    11. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    12. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

    15. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

    16. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    17. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین