بازار بورس، بمانیم یا برویم؟

رشاد نخستین و محمد علی حسنی نیک،   3990708035 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازار بورس، بمانیم یا برویم؟

وضعیت تولید کشور رو به زوال است. دولت، بی‌عملی پیشه کرده و مردم با دل‌نگرانی نعره‌های مستانه غول تورم را می‌نگرند. مردم در این وضعیت جز اندیشیدن به حفظ دارایی خود -و نه افزایش آن- به چه‌چیز باید بیاندیشند؟ در چند ماه گذشته تمام دلخوشی آن‌ها به بورس بود تا بخشی از تورم حاصل از سیاست‌های بد انباشته‌شده را پوشش دهد. کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران مالی فریاد می‌زدند که بورس همیشه صعودی نیست و به‌زودی سقوط خواهد کرد؛ اما مردم یا نشنیدند یا نخواستند که بشنوند. البته دولت هم نشنید یا شنید و توجهی نکرد. یکی از مهم‌ترین تحلیل‌های آن روزها به این نکته اشاره داشت که دولت عامدانه شاخص سهام را بالا می‌برد تا نقدینگی مردم را جذب کند و پس‌از مدتی، با سقوط شاخص سهام، این نقدینگی را بسوزاند. 

این روزها صورت بورس خونین است. رنگ قرمز بورس، از کاهش ارزش دارایی آن بخش از مردم که قصد داشتند با اسلحه بورس به مصاف غول تورم بروند، خبر می‌دهد. این خبر خوبی برای اقتصاد کلان کشور ما نیست. سقوط شاخص می‌تواند به آزاد شدن حجم زیادی از نقدینگی در اقتصاد کشور باشد. به‌عبارت دیگر گردباد نقدینگی دوباره بازارهای سکه و دلار را تهدید می‌کند. دوباره باید منتظر افزایش سرسام‌آور قیمت دلار یا سکه باشیم. دوباره شاهد دومینوی انفجار قیمت ها خواهیم بود. نه! اعتماد به بورس نباید از بین برود. بورس نباید سقوط کند. سقوط بورس فقط به کاهش بخشی از دارایی کردم منحصر نمی‌شود، بلکه خیلی زود اثر خود را در بازارهای ارز و سکه نشان خواهد داد. 

اجازه بدهید کمی دقیق‌تر به گذشته نزدیک بورس نگاه کنیم. شاخص بورس از تیرماه ۹۷ تا شهریور ۹۹ درحدود ۱۷۰۰ درصد رشد داشته است؛ یعنی ۱۷ برابر. در همین بازه، دلار از کانال ۹هزار تومان به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده است که حدود ۱۷۰ درصد رشد داشته است؛ یعنی یک‌دهم افزایش ارزش بازار سهام! همچنین قیمت سکه از حدود ‌ ۳میلیون تومان به بیش از ۱۰ میلیون تومان رشد کرده است؛ یعنی چیزی حدود ۳۵۰ درصد یا به‌عبارتی کمی بیشتر از یک‌پنجم رشد شاخص سهام!

در چندماه گذشته، بازار بورس نسبت به بازارهای موازی (طلا، ارز، مسکن، خودرو و...) بازار مطمئن‌تری بوده است. به‌عبارت دیگر، رشد ۱۷۰۰ درصدی بورس نسبت به تیرماه ۹۷، برای این روزها است که بورس نزولی است. در هفته‌های گذشته، شاخص سهام از مرز ۲ میلیون نیز عبور کرده بود که نسبت به تیر ۹۷، رشد ۲۰۰۰ درصدی را نشان می‌داد.

درهرصورت، درحال‌حاضر، بورس بهترین بازار کشور برای حفظ ارزش دارایی مردم و کارآمدترین ابزار برای محافظت از شاخص‌های کلان اقتصادی است؛ اما‌ این ابزار یک نقطه ضعف بزرگ دارد: اثرپذیری زیاد از جو و فضای روانی! هم صعود شاخص سهام و هم سقوط آن متاثر از جو روانی بود. این برای اقتصاد خوب نیست. اقتصاد عرصه حساب و کتاب است. هرکه در این عرصه با احساسات یا برمبنای شایعات تصمیم بگیرد، در بلندمدت حتما شکست می‌خورد. متاسفانه اکثریت کسانی که در رشد عجیب‌وغریب چندماه گذشته وارد بازار سهام شدند و همچنین اکثریت کسانی که این روزها به‌دنبال فروش سهام هستند، مبتنی بر احساسات و شایعات تصمیم‌گیری می‌کنند. این خطر بزرگی است که بازار سهام و به‌تبع آن اقتصاد کلان کشور را تهدید می‌کند.

این روزها دلالان ارز و سکه منتظرند تا نقدینگی بورس به سمت بازارهای سکه و ارز سرازیر شود تا دوباره بر صفرهای حساب‌های بانکی آنها افزوده شود. این خطر بزرگی است که در کوتاه‌مدت اقتصاد کشور را با چالشی بزرگ مواجه می‌کند. اگر همچنان صف‌های طویل فروش ادامه پیدا کنند و نقدینگی از بورس به بازارهای موازی سرازیر شود، بمب ارز و سکه منفجر می‌شود و قیمت‌ها سقف‌های جدیدی را تجربه خواهند کرد که نتیجه‌ای جز شکاف بیشتر طبقاتی در پی نخواهد داشت. باید کاری کرد! اما چه‌کاری؟

اول اینکه به مردم گفته شود طبق تحلیل‌های بنیادین و براساس نمودارها پیش‌بینی می‌شود که دوباره شاخص سهام سیر صعودی در پیش گیرد و رشد کند. تنها شایعات بی‌اساس و تصمیم‌های مبتنی بر احساسات بی‌مبنا می‌تواند مانع این روند شود. باید سواد مالی مردم را افزایش داد؛ به هر شکل که ممکن است، باید سواد مالی مردم را افزایش دهیم؛ تلویزیون، رادیو، رسانه‌های دیگر، ابزارهای خوبی برای کنترل جو‌ روانی و مبارزه با شایعات است. مردم باید سرمایه خود را در بازار سهام حفظ کنند. خروج سرمایه از بازار سهام، هم سرعت رشد دارایی را از مردم می‌گیرد و هم به انفجار بازارهای موازی منجر می‌شود که اصلا خبر خوبی برای کشور نیست. دیگر آنکه باید تعداد «عرضه‌های اولیه» را افزایش داد تا جو‌ روانی بازار مثبت شود. تنها در این‌صورت است که غول نقدینگی در بازار سهام آرام می‌گیرد و تورم را تاحدی کنترل می‌کند. سیاست‌گذار اقتصادی به این آرامش نیاز دارد تا بتواند برنامه‌های خود را جلو ببرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۱۹۵۸۹۱۲:۱۷:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۸
رونوشت به اون اقتصاددانانی بزنید که سرمایه های مردم دربورس نابود شد امادلار وسکه وخانه و.... همه چی باز گرانترشدند میگفتن بورس مقصره!!!!!!!
ناشناس۱۶۲۰۰۵۰۱۶:۵۶:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۸
بورس بالای 500 تا حبابه
علی۱۶۲۰۲۲۴۱۹:۴۱:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۸
دلال جان این پولا خوردن نداره!
ناشناس۱۶۲۰۳۶۶۲۲:۱۴:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۸
درست میگه چون صنعتی وجود نداره تا بورسش بالا بره
ناشناس۱۶۱۹۵۹۳۱۲:۲۳:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۸
دلتون خوشه همه پول مردم پودر شده
ناشناس۱۶۱۹۷۸۰۱۳:۵۸:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۸
مردم طمع کار حقشون است
ناشناس۱۶۲۰۰۸۹۱۷:۲۲:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۸
جناب طمع نکار سلام وقتی جلوی چشمت نقدینگی یا پس اندازت ( که قصد داشتی جمع کنی تا خونه یا ماشین بخری ) در حال آب شدن باشه چاره ای نداری که به هر بازار در حال رشدی بپیوندی و سعی کنی قدرت خریدتو حفظ کنی . شما اگر غیر از این فکر میکنی خودتو به یک روانپزشک نشون بده
ناشناس۱۶۲۰۲۸۶۲۰:۵۱:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۸
ایول! خیلی خوب جواب دادی!
ناشناس۱۶۲۰۲۹۸۲۱:۰۵:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۸
بعضی ها مثل طوطی هر حرفی که به ذهنشون برسه تکرار می کنند و فرصت نمی دهند که دستشون به مغزشون برسه قبل حرف زدن یا تایپ کردن من به حرف جناب روحانی اعتماد کردم و سراغ سکه و دلار نرفتم و به اندازه صد تا ..پشیمان شدم برای جبران مافات وارد بورس شدم که علاوه بر روحانی دیگران هم حمایتش کردند و الان 70 درصد توی ضرر هستم بین سکه و دلار و بورس برای پیشگیری از به فنا رفتن بیشتر سرمایه ام باید چکار می کردم ؟؟
ناشناس۱۶۲۰۲۶۷۲۰:۲۶:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۸
سرمایه گذاری در بورس طمع کاری نیست مشارکت در تولید با سرمایه کوچک است. اتفاقا اونهایی که دنبال خالی کردن جیب مردم هستند طمع کارند و موفق بودند.
ناشناس۱۶۲۰۸۰۱۱۰:۵۹:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۹
ارزش سپرده (حاصل دسترنج سالها عمرم)پول من در بانک در زمان احمدی نژاد یک چهارم شددر این دولت یک هفتم... من طمعکارم یا شما برادر
ناشناس۱۶۱۹۷۸۹۱۴:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۸
مردم اگر دانش و سابقه حضور در بورس را ندارند بهتر است در همان بازارهای سنتی بمانند و بورس را به اهلش بسپارند.
ناشناس۱۶۲۰۷۱۵۰۹:۵۰:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۹
این حرف های کپی شده دیگه معنا نداره ، تو بازار دستوری و رانتی مگر تکنیکال چیزی رو میتونه نشون بده، خیلی از متضررین کسانی هستند که سابقه و دانش بورسی هم دارند و اتفاقا کسانی متضرر نشدند که رانت خبری داشتند
ناشناس۱۶۱۹۶۰۸۱۲:۳۱:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۸
عرضه اوليه‌ها هم از فرداش تو صف فروشند !! كاملا هم مشخصه بازار داره دستكاري ميشه.
ناشناس۱۶۱۹۶۰۹۱۲:۳۳:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۸
عمدا دولت یک بازار را جذاب کرد و بعد از اینکه در اوج خالی کرد ، با خراب کاری عمدی بازار بورس ( نامه مثلا اقتصاددان که فقط ظاهرا اقتصاد بورس را میدانند و در مورد طلا و دلار خودرو وصنعت هیچ نمی دانند) ، سرمایه های شکست خورده را به سمت طلا و دلار سوق داد ، و نزدیک است که همین بلا را بر سر دلار و طلا بیاورد و بازار بورس را جذاب کند تا مال باختگان آن دوبازار بروند سمت بورس و این چرخه زشت همچنان ادامه خواهد داشت
ناشناس۱۶۱۹۶۱۸۱۲:۳۹:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۸
در کشورهایی دارای اقتصاد سالم و قوی هستند بورس دچار ریزش می شود چطور ممکن است کشوری مثل ایران که دلار و تورم و بیکاری و تحریم به سرعت موشک در حال حرکت هستند بورس واقعی باشد عقل سلیم این را می گویید الفرار از بورس
ناشناس۱۶۲۰۰۱۰۱۶:۳۱:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۸
بورس محل بازی بچه ها نیست کوچولوها بهتره برن دم درخونشون بازی کنند
ناشناس۱۶۱۹۶۴۶۱۲:۵۸:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۸
با سلام و تشکر از الف شاخص بورس در فروردین 97 که دلار 4 هزار بود حدود 90 هزار بود با 7 برابر شدن دلار باید حدود 600 هزار باشه رشد منفی اقتصادی رو هم ازش کم کن میشه حدود 400 هزار یعنی شاخص بورس در حال حاضر نزدیک 1 میلیون حباب داره انس جهانی طلا 2 برابر شده و رشد اصلی سکه هم به همون دلیل بوده( به اضافه تورم ناشی از بی ارزش شدن ریال) بورس یک کشور زمانی رشد میکنه که اقتصادش در رکود و خودش در تحریم نباشه در حال حاضر اکثر شرکت های ایرانی سود عملیاتی ندارند و سود عملیاتی است که مهم است افزایش قیمت کالاها در نهایت منجر به کاهش تقاضا شده که شرکتها را دچار مشکل خواهد کرد تورم هم بالاخره یه حدی داره علت افزایش شاخص بورس هجوم نقدینگی بود که در شاخص 2 میلیون شکل بازی پونزی را به خودش گرفت شما اگر یک پفک را بخری 3 هزار تومن بعد هی روی این پفک تقاضا بیاد و بشه 60 هزار تومن اون 60 هزار تومن ناشی از افزایش تقاضا و هجوم نقدینگی برای خریدش بوده و ارزش ذاتی خودش بسیار کمتر است کسی که وارد بورس شده هم باید نزول شاخص را الان تحمل کند و هم بی ارزشی ریال را چون سهامی که خریده به ریال بوده کسانی سود کردن که در شاخص 90 هزار خریدن در 2 میلیون فروختن و در رفتن طلا سود واقعیش(بدون در نظر گرفتن تورم ایران) حدود 2 برابر یا 100 درصد بوده که با فروپاشی انس جهانی بعد کرونا سقوط میکنه خرید دلار هم فقط حفظ ارزش پول بوده سهام الان ارزششون 4 برابر قیمت واقعی هست و 25 درصد ارزش کنونی قیمت دارند بقیه حبابه ممکنه بازم نقدینگی بیارن و بادش کنن ولی باز حباب روی حبابه
میثم۱۶۱۹۷۹۴۱۴:۰۲:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۸
این نظرات شما ناشی از نااگاهی از وضعیت بورس و نحوه محاسبه شاخص است. در ظاهر شاخص کل حدود 25 درصد کاهش داشته ولی فعالان بازار میدانند که ارزش سهام بین 50 درصد تا 70 درصد کاهش داشته است. یعنی معادل شاخص یک میلیون و کمتر. ضمنا شما بورس رو با طلا و دلار نمیتونید مستقیم مقایسه کنید. ما یک بحثی داریم به نام ارزش جایگزینی. الان به شما دنیای دلار و طلا هم بدهند نمیتونید یه نیروگاه مثل دماوند بسازید. چون تحریم هستید و قطعاتش رو به شما نمیدهند. بعد می ایید ارزش امثال این نیروگاه رو با دلار و طلا مقایسه میکنید و از روی یک شاخص کل که در مورد نحوه محاسبه اش بین فعالان بازار اختلاف است برای قضاوت کل بازار استفاده میکنید؟!!
ناشناس۱۶۲۰۲۲۹۱۹:۴۵:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۸
با تشکر از نظر شما اتفاقا بر خلاف نظر شما مخلص تحصیل کرده دانشگاه تهران هستم رشته تحصیلیم همینه مدیریت مالی 1 و 2 و اقتصاد خرد وکلان و..هم خوانده ام و ناآگاه نیستم شاخص بورس عدد درستی را نشان می دهد شما اگر محاسبه کنید می بینید شاخص درسته این صحبت ها که شاخص را دست کاری کردن دیروز با یه فایل صوتی آمد که مستند نیست و صرفا ادعا است اینکه برخی سهم ها 70 درصد ریزش داشته اند قابل تعمیم به کل بورس نیست تعداد معاملات روزانه حجم معاملات مشخص هست و دقیق طبق همانها بالا یا پایین رفت( ریز معاملات موجوده) شما برای اثبات ادعاتون باید یک روز از معاملات بورس را نشان دهید و بگویید اینقدر نزول کرده ولی کمتر زدن و.. که چنین چیزی وجود نداره ارزش بورس و شاخص کنونی با محاسبه کاملا قابل تعیین هست من تحلیلگر هستم و نظر خود را دادم و کاری به اینکه یه عده در ضرر هستند ندارم در مورد پراید و مواد غذایی که دوستی گفته حباب دارن و..من صحبتی نکردم و نظری ندادم اون بحث دیگری است.
ناشناس۱۶۱۹۸۱۶۱۴:۱۳:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۸
بهتر است در دیدگاه خود تجدید نظر کنید. فقط بورس حباب داشت؟؟ پراید و مواد غذایی و مسکن و بقیه موارد در ایران حباب ندارند؟؟؟ هر روز هم قیمتش بالا می رود و تاکنون قیمتش نزولی نشده است ؟؟
ناشناس۱۶۲۰۶۶۷۰۹:۱۲:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۹
یک معما : همین که دلار بالا میرود و ارزش سهام پایین می آید خود نشان از غیر عادی بودن افزایش دلار و غیر عادی بودن کاهش سهام است مگر وقتی که دلار افزایش می یابد تمام کالاها بر اساس آن افزایش نمی یابد ؟ بنابراین و بالطبع باید قیمت کالاهای سرمایه ای و کالاهای تولید شده شرکتهای حاضر در بورس نیز افزایش یابند و بدنبال آن ارزش سهام شرکتها نیز باید صعودی شوند حال چرا با افزایش ارزش دارایی شرکتها همچنان سهام ارزشش را روز بروز از دست میدهد آیا این جزو عجایب هشتگانه دنیا نیست از یک کارشناس بورس و یا یک گیرنده جایزه نوبل اقتصاد بپرسید این معما را پاسخ دهند که چرا در ایران قوانین اقتصادی برعکس عمل میکنند و مردم سرمایه هایشان را به ناحق دارند از دست می دهند ؟ چرا ؟!... توضیح دهید کارشناسان با تحقیق علمی منشأ این شگفتی را پیدا کنند و مردم را از منشأ این اتفاق غیر عادی آگاه کنند ...
ناشناس۱۶۱۹۹۸۷۱۶:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۸
رفیق شما ونزوئلا رو ببین بورسش بازم صعود کرده، بورس ایران از طریق داراییهاش شناخته میشه ببین، مسکن که رشد میکنه زمینها و ساختمون های اون شرکتم رشد می کنن
حسین زاده۱۶۲۰۰۵۸۱۷:۰۰:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۸
بعضی سهامها مثل خودروییها و پالایشیها ممکن است قیمتهایشان ۳ تا ۴ برابر قیمت واقعیشان باشد ( این سهامها چند برابر میانگین رشد کرده بودند) ولی یک سری سهامها همین الان هم به قیمت هستند یک سری سهامهای دلاری (پتروشیمیها و ...)با اصلاحات اخیر سهامهایی با سودهای خوب هستند(باپیش بینی پی بر ایی ۳،۵ تا. ۱۵) ...همه سهامها بد نیست
ناشناس۱۶۲۰۱۸۴۱۸:۵۶:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۸
ولی شما دوتا موضوع متفاوت رو با هم مقایسه می کنید ، منکر رشد حبابی نیستم ولی برگ سهام هم کالا نیست که با دلار و سکه مقایسه بشه ، در طی این دو سال اخیر ، بسیاری از سهم ها با افزایش سرمایه روبرو شده و به یکباره قیمت بالاتری را تجربه کردند ، صورت های مالی آنها رشد چند برابری را نشان داده و همین موضوعات باعث افزایش ارزش این شرکتها شده است ، بازار سرمایه دچار حباب است اما اینجا هم مثل هر بازار دیگری ، همانطور که دیگر دلار ده هزار تومانی را نخواهیم دید ، شاخص بورس هم هیچ وقت به زیر این قیمت ها نخواهد رسید
ناشناس۱۶۲۰۳۶۱۲۲:۰۵:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۸
من سعی کردم کمکتون کنم که براتون شفاف بشه اگر معتقد هستید که سهامتون ارزش دارد که نگه دارید و سود کنید دعوا نداریم موفق باشید
ناشناس۱۶۲۰۳۰۸۲۱:۱۶:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۸
عجب تحلیل.. ی!!!
سعید۱۶۱۹۷۰۵۱۳:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۸
"در چندماه گذشته، بازار بورس نسبت به بازارهای موازی (طلا، ارز، مسکن، خودرو و...) بازار مطمئن‌تری بوده است کاکو حالت خوبه؟ رو به راهی؟
ناشناس۱۶۱۹۷۴۵۱۳:۴۰:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۸
هرمثبت یه فرصت خروج
علی۱۶۱۹۷۴۷۱۳:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۸
رکورد گرانی در سال آخر دولت روحانی برای چیست؟ مشخص است جریان رانت و دلالی احساس خطر کرد که فقط همین چندماه را فرصت دارد برای دوشیدن مردم . مطمئنم با رفتن دولت روحانی بخش مهمی از عوامل رانت ساز و گرانی ساز هم میروند و وضع بطور نسبی بهتر میشود . این مثل روز روشن است
ناشناس۱۶۲۰۳۹۸۲۲:۵۶:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۸
درسته واقعا
ناشناس۱۶۱۹۷۶۴۱۳:۴۸:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۸
برویم
ناشناس۱۶۱۹۸۰۳۱۴:۰۷:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۸
کی بود می‌گفت مردم سرمایشون رو بیارن بورس؟ امان از کلید امان
ناشناس۱۶۲۰۰۴۸۱۶:۵۵:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۸
کی بود میگفت تحریم کاغذ پاره است !
ناشناس۱۶۲۰۶۶۰۰۹:۱۰:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۹
کی بود بگه که بیشتر اینهمه آشفتگی قیمتی از تحریم نیست از خودتحریمی و فقدان مدیریت خلاق و تصمیمات سلیقه ای و خلق الساعه است
ناشناس۱۶۱۹۸۱۷۱۴:۱۳:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۸
اون وقتی که روز چند ده هزار می رفت بالا و همه خوش و خرم بودند هر چه میگفتیم حباب داره و غیرعادی است میگفتند بورس موتور محرک تولید است! حالا هم لابد موتور تولید خاموش شده!!!! و البته مردم بیچاره و بی پناه ایران اندک سرمایه شان را هم این گونه از دست داده اند! راستی چرا دیگر دولتی ها نمی آیند پز بدهند که آی مردم سهام عدالتی که بهتان دادیم قیمتش شده بیست میلیون و چهل میلیون؟؟!!!
ناشناس۱۶۱۹۸۲۳۱۴:۱۶:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۸
#محاکمه رئیس دولت #مرگ بر آمریکا و لعنت بر بی تدبیر #تَکرار بی تَکرار هر کس با محاکمه دولت و بورس موافق است ، مثبت بزنه ....
علی۱۶۱۹۸۶۳۱۴:۵۰:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۸
استاد محترم سهمی که در حال سقوطه کی می‌خره که بعدش ریال اون سهم وارد سکه دلار بشه ،اون سهم رو شرکت به ده برابر قیمت به ملت بد بخت فروختن بعدشم پولشو بردن دلار سکه ماشین خرید ،توجه کردی اون پول دیگه بر نمی‌گرده به ارز سکه نمی‌خواد دوباره جو افزایش بدین ملت رو بازم بدبخت کنید
محمدرضا۱۶۱۹۹۷۸۱۵:۵۸:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۸
شاخص اونقدر رشد کرده. آیا سهام هم 17 برابر شدند؟ خیر حداکثر 4-5 برابر هستند الان. خیلی ها فرق خاصی نکردند. خیلی ها دو یا 3 برابر شدند ... هیچ چیز غیرطبیعی وجود نداره
ناشناس۱۶۱۹۹۸۸۱۶:۱۰:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۸
خب جامونده ها و ..ها میبینم که سر از لاک درآوردن، این همون عامه هستن که در اوج میخرن و با ضرر در میرن بزودی میبینیمتون.
رضا۱۶۲۰۰۷۵۱۷:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۸
بالاخره سئوالی که تیتره رو جواب ندادی.
ناشناس۱۶۲۰۱۰۲۱۷:۴۰:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۸
کاش تو قمار پولمو می باختم ولی تو بورس نمیومدم
ناشناس۱۶۲۰۱۶۴۱۸:۲۵:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۸
مگه اجازه میدن پولتو بیاری بیرون.برادر بلوکه شده و هر روز ارزشش کم میشه
ناشناس۱۶۲۰۱۹۹۱۹:۰۲:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۸
ظاهرا تنها چیزی که در تصمیمات اثر نداره وضعیت مردمه اصل قضیه اینه که یک زمانی خسارت خالی شدن خزانه بانکها به علت بازنگرداندن تسهیلات دریافتی ..زاده ها از جیب مردم پرداخت شدودلاربه بانکها دادن وبعد قیمتش را چند برابر کردن تا زیان بانکها جبران بشه ودودش به چشم ما مردم رفت حالا هم برای جبران کسری بودجه سرمایه مردم را به بورس میکشانند وخیلی راحت اون را بالا میکشند
ناشناس۱۶۲۰۴۹۱۰۰:۵۸:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۹
چرا بانک ها خسارت دیدند؟ یک قسمت مرتبط به تسهیلاته. یک قسمت مرتبط به سود بانکیه. یعنی کسایی که دارن در بانک ها سود بانکی می گیرن، از جیب همه مردم ایران (به خاطر تورم) دارن سود می گیرن. بهتر نیست هر چه سریعتر سود بانکی به صفر (یا حداقل زیر ۵ درصد) برسه؟
ناشناس۱۶۲۰۲۷۵۲۰:۳۵:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۸
چقدر با بالا پایین شدن بورس همه اعتراض می کنن؟!!! اینم تجربه ما از بورس امریکا: ۱-هیچ ربطی به سوددهی شرکت نداره. شرکت های سودنده ممکنه بالا برن و شرکت های سودده ممکنه پایین بیان. ۲- با یک خبر بورس ممکنه ۵۰ درصد ارزششو از دست بده و بعد از چند ماه با این که وضعیت فرق نکرده دوباره همه چیز میره بالا. در مجموع به نظر میاد بورس به پول دار شدن پول دارها کمک می کنه. ۳- جو روانی سقوط بورس غالبه. یعنی این که سرمایه گذاران در نظر ندارند که در چند ماه پولشون چند برابر شده ولی وقتی ۲۰-۳۰ درصد میافته همه وحشت می کنن.
ناشناس۱۶۲۰۲۷۶۲۰:۳۷:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۸
باور کردن این همه بی تدبیری با وجود اینهمه کارشناس و راهنما سخته. به نظرم آنچه در حال روی دادن است یک طرح حساب شده و هدایت شده است.
ناشناس۱۶۲۰۵۲۳۰۳:۱۰:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۹
سلطان بورس کجاست طنابش داره آماده میشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  15. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  16. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین