دعوا در ماجرای الزام قانونی حجاب بر سر چیست؟

گروه فرهنگی الف،   3990629082 ۱۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
دعوا در ماجرای الزام قانونی حجاب بر سر چیست؟

در چند روز گذشته و به‌سبب پخش یک مناظره در صدا و سیما درباره الزام قانونی حجاب، این موضوع مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. برای فهم بهتر موضوع اینجا تلاش داریم محل نزاع را روشن کنیم:

*در اینکه حجاب با حدود مشخص از احکام شرعی است هیچ شکی نیست. اجماع فقهای شیعه و سنی حدود حجاب را پوشاندن تمام بدن به‌غیر از گردی صورت و دو دست از مچ به پایین است. برخی از افراد شبهه وارد می‌کنند که حجاب در قرآن نیامده است. در پاسخ ایشان باید گفت اساسا استنباط حکم شرعی امری تخصصی است که در آن از چهار منبع قرآن، سنت(حدیث و سیره اهل‌بیت)، عقل و اجماع استفاده می‌شود. چه‌بسا حکمی در قرآن نیامده باشد اما درباره آن حدیث داشته باشیم. البته در باره حکم حجاب باید گفت که در قرآن هم آمده است.(سوره احزاب، آیه ۵۹)

*اختلاف از جایی آغاز می‌شود که حجاب را در زمره دستورات حاکمیتی بدانیم یا نه. به بیان دیگر برخی بر این عقیده‌اند که حجاب شرعی باید از جانب حکومت اسلامی الزامی باشد و اگر فردی آن را رعایت نکرد با مجازات روبه‌رو شود. این رویکرد تاکنون در جمهوری اسلامی جاری بوده است. اما طرف مقابل مدعی است رعایت حجاب شرعی از جمله دستورات حاکمیتی اسلام نیست و امری فردی به شمار می‌رود.

* عده‌ای نظر دیگری دارند. ایشان به تجربه ۴۲ساله جمهوری اسلامی و اجرای تبدیل حجاب شرعی به قانون و اعمال مجازات برای تخطی آن نظر دارند. بنا به دیدگاه ایشان، این تجربه به ما نشان می‌دهد که الزام قانونی حجاب شرعی نه‌تنها به گسترش حجاب کمکی نمی‌کند بلکه پیامدهای سوئی برای کشور دارد. مهم‌ترین دلیل برای سخن ایشان میزان کنونی پایبندی به حجاب شرعی در جامعه است. در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس که در مرداد ۹۷ منتشر شد  ۶۴ درصد زنان جامعه در گروه بدحجاب و تنها ۳۶ درصد جامعه در گروه محجبه قرار می‌گیرند.(ص۱۸) به نظر این عده بیش از نیمی از زنان که موضوع قانون حجاب اجباری هستند این قانون را رعایت نمی‌کنند و این نکته نشان می‌دهد که این قانون با شرایط مردم منطبق نیست و مردم به‌ هر علتی آن را اجرا نمی‌کنند. وقتی اکثریت افراد جامعه، قانونی را مراعات نمی‌کنند نشان‌دهنده مشکل قانون است و آن قانون باید با نگاه به وضعیت مردم بازنگری شود.

*اما عده‌ای دیگر بر این باورند که عدم رعایت قانون توسط بخش زیادی از مردم، مجوز تغییر قانون نیست. مثلا ایشان می‌گویند نمی‌توان از زیادشدن دزدی در جامعه نتیجه گرفت که قانون دزدی باید تغییر کند بلکه باید همان قانون اجرا شود. البته باید در کنار اجرای قانون به فرهنگ‌سازی درباره آن قانون هم پرداخت. درباره قانون حجاب اجباری هم ایشان بر همین نظرند و معتقدند همین قانون باید اجرا شود و فرهنگ‌سازی هم مورد توجه قرار گیرد.ضمن آنکه« اجرای» نادرست یک قانون دلیلی بر نادرستی آن قانون نیست .

*محل نزاع دیگری درباره حجاب وجود دارد و آن هم حدود پوشش در صورت تغییر قانون است. موافقان حجاب اجباری بر این نکته تاکید می‌کنند که اگر در صورت اعتراض مردم قانون تغییر کند و از حدود شرعی پوشش عقب‌نشینی شود؛ اولا پس از آن حدود پوشش در قانون بر چه مبنایی تعریف می‌شود؟ و ثانیا اگر باز هم مردم به آن حدود اعتراض کردند تا کجا می‌توان عقب‌نشینی کرد؟

*مخالفین حجاب اجباری در پاسخ می‌گویند اکثریت مردم حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند اما عده قلیلی از آن اکثریت (۱۱ درصد) هنجارشکن هستند و ۸۹درصد آنها حجاب عرفی را رعایت می‌کنند. پس می‌توان برای این موضوع حداقل‌های قانونی تعریف کرد و اجازه داد عرف جامعه درباره آن قضاوت کند.

*در چندسال اخیر موافقان الزام قانونی به حجاب شرعی، بیش از گذشته بر قانونی‌بودن این موضوع و ضرورت احترام به قانون سخن می‌گویند که در این باره هم باید گفت اگر عمیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این گروه از منتهی‌الیه اسلام حکومتی به منتهی‌الیه سکولاریسم رجعت کرده‌اند. به این معنا که به‌جای آنکه موضع شان دفاع از حکم اسلام باشد از قانون و احترام به آن سخن می‌گویند که اساسا مفهومی عرفی است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۰۳۸۷۲۰۰:۱۴:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
به هر حال ایران تنها کشوری در دنیا و از ان مهمتر تنها کشور در دنیای اسلام هست که حجاب را برای همه زنان حتی خارجیها و اهل کتاب اجباری کرده و هیچ راه حلی برای عدم اجبار به حجاب برای خارجیها و اهل کتاب ندارد.
ناشناس۱۶۰۴۱۷۳۰۹:۴۹:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
با اجبار نمی توان کسی را به بهشت هدایت کرد.
هادی۱۶۰۴۲۸۶۱۰:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اما نمیشه اجازه داد که کسی جامعه رو به سمت جهنم بکشونه. یه نفر دوست داره انقدر سیگار بکشه تا بمیره! باشه/ اما حق نداره بقیه رو هم با خودش به کام مرگ ببره. انجام یه گناه در انظار با خونه و اتاق خواب فرق داره. البته قطعا این موضوع دو طرفه است. آقایون باید نگاه رو کنترل کنند. اما خانم ها هم باید نوع پوشش درستی داشته باشند.
ناشناس۱۶۰۴۴۲۹۱۲:۰۰:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اگر قرار است کسی با نگاه کردن به یک بی حجاب به جهنم بره و اعتقاداتش را فراموش کنه همین بهتر که به جهنم برود
ناشناس۱۶۰۴۴۳۱۱۲:۰۱:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
کل عالم که حجاب اختیاری دارند در جهنم هستند و ما در بهشتیم ؟؟ چرا دیدن موی زن فقط برای مردان ایران بحران ایجاد می کنه ؟؟
ناشناس۱۶۰۴۴۳۲۱۲:۰۲:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
هادی جان. ایا از نظر شما حتما امکان روزه گرفتن در شهرهای امریکا و اروپا و ژاپن و چین هم نیست. چون در ان کشورها و شهرها خبری از تعطیلی رستورانها و فروش مواد غذایی در ماه رمضان نیست و مسلمانان مقیم ان کشورها همه به جهنم می روند ؟!
ناشناس۱۶۰۴۴۵۵۱۲:۱۲:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
تمام کشورهای دنیا که حجاب در آنها اجباری نیست، به جهنم می روند؟ این چه منطقی است؟
ناشناس۱۶۰۴۶۱۵۱۳:۳۷:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
پس خوش به حال اونی که با حجاب مملکت رو خورد و رفت کانادا
ناشناس۱۶۰۴۲۹۸۱۰:۵۱:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
فقط با حجابها به بهشت می روند ؟؟ چند خانم اختلاسگر محجبه داشتیم ؟؟ دزدها ی با حجاب به جهنم نمی روند ؟؟
ناشناس۱۶۰۴۴۹۴۱۲:۳۱:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حرف بي ربطي زديد. منظور نگارنده اين نبوده كه شما حجاب داشته باش برو بهشت به بيان بهتر شرط لازم و كافي نبوده به نوعي شرط لازم بوده. با منطق شما اگر يك خانم بد حجاب اگر مثلا آمد و كار خيلي نيكويي در جامعه انجام داد بايد مستقيم بره بهشت صد البته كار نيكوي ايشون بايد ديده بشه اما در مقابل مفسده هايي كه بي حجابي ايشون هم ايجاد كرده هم بايد ديده بشه. مباحث رو با هم مخلوط نكنيم
ناشناس۱۶۰۴۷۰۷۱۴:۲۳:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
من زنان بی حجاب و نیکوکار و نجیب و شریف بسیاری می شناسم ظاهر افراد ملاک قضاوت نیست
ناشناس۱۶۰۵۳۴۳۰۲:۴۶:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۳۱
یک مثال از مفسده های خانم مرکل و مادام کوری و مریم میرزاخانی نام ببر؟
بهانه های ... کارانه۱۶۰۴۵۷۶۱۳:۲۳:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
یه دینی هست که همزمان با واجب (اجباری) دونستن حجاب ، اختلاس را هم حرام کرده ، تازه خبر ندارین روزه ماه مبارک رمضان را هم واجب و همزمان تراشیدن ریش را هم حرام کرده آنقدر به ریزه کاریها دقت داشته که اعلام کرده که کسی حق نداره به بهانه خلاف و گناه دیگران ، گناه کند
ناشناس۱۶۰۴۶۳۹۱۳:۴۶:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
خدا دقیقا در مجای قران حجاب را اجباری کرد و مجازات بی حجابی در قران چیه ؟؟ آنچیز که در قران می خونیم توصیه به زنان مومن و همسران پیامبره نه اجبار
آریابان۱۶۰۴۵۴۱۱۲:۵۸:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
گفته های یک خانم دکتر پژوهشگرمسلمان مالزیائی به یک دختر خانم دانشجوی ایرانی ، بسیار رساست و حق مطلب را به خوبی ادا می کنه ؛ وی گفته بود که در پی سفر های همیشگی اش به همه کشور های مسلمان ، مشاهده کرده : ایران بعنوان تنها کشور در دنیا که حجاب زنانه را در قلمرو خودش اجباری کرده ، در عین حال تنها کشور مسلمانیست که با مشکل بد حجابی !!! روبرو شده زیرا در تمامی کشور های دیگر ، زنان یا با حجابند و یا بی حجاب و نه بد حجاب !!!!!
ناشناس۱۶۰۴۲۰۳۱۰:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اولین نفر هم حسن روحانی مطرحش کرد
ناشناس۱۶۰۴۴۵۶۱۲:۱۲:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اگر کسی به صرف دیدن یک بی حجاب یا یک رستوران باز در ماه رمضان حجابش یا روزه اش سست شود همان بهتر که سست شود.
ناشناس۱۶۰۴۲۰۸۱۰:۰۹:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
تخم مرغ ۱۵۰۰ شده بعد سر چیا بحث میکنید معلومه که میخان ذهن مارو منحرف کنن به حواشی
ناشناس۱۶۰۴۲۹۵۱۰:۴۹:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
داداش برای کسری بودجه ماشین های مردم را توقیف می کنند و مردم را بی گناه ساعتها در خیابان وزرا و جاهای دیگه گرفتار می کنند و پول می گیرند هنوز خودت گرفتار نشدی که خونسردی
ناشناس۱۶۰۴۴۳۸۱۲:۰۳:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اتفاقا چون قادر نیستیم همین مسایل به زعم شده غیر مهم را حل کنیم که نمی توانیم مشکل تورم و اقتصاد را هم حل کنیم.
هادی۱۶۰۴۲۹۴۱۰:۴۷:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اولا که پوشش در کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، بلژیک، کبک کانادا، هلند و ... قوانینی داره (برای پوشش یا رد پوشش). به عبارتی شما حق نداری هر جوری دوست داری لباس بپوشی. حالا اینکه قوانین اونجا در راستای میل شما هست یا بر خلافش یه بحث دیگه است اما در هر حال برای پوشش شما چارچوب دارن. دوما اصلا فرض کنیم فقط ما هستیم تو دنیا (که نیستیم). مشکلش چیه؟ آیا ما عقل نداریم و باید ببعی وار دنبال بقیه بدویم؟!
محسن۱۶۰۴۵۰۲۱۲:۳۶:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
هر اشتباه اون ها کرده اند ما هم باید بکنیم؟ این غربزده گی نیست؟
ناشناس۱۶۰۴۵۰۴۱۲:۳۹:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حضرت نوح با هزار سال فقط 80 نفر ایمان آوردن یا در عاشورا 72 نفر، نیوتن فقط خودش به چرخش زمین. برادران یوسف چی
ناشناس۱۶۰۳۸۷۴۰۰:۱۶:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مقاله انتخاب پوشش با دزدی قیاس مع الفارق است. بی حجابی یک خانم هیچ حقی از یک انسان دیگر ضایع نمی کند. اگر اینگونه است چرا سیاستمداران به خارج سفر می کنند یا فرزندانشان را به خارج می فرستند تا در معرض بی حجابی قرار بگیرند و حقشان ضایع شود؟
ناشناس۱۶۰۴۲۱۶۱۰:۱۱:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
و همچنین در کل دنیا دزدان دستگیر و محاکمه و مجازات می شوند ولی در کل دنیا حجاب اختیاری است مقایسه ی حجاب با دزدی و رعایت قوانین رانندگی از آن استدلالهای بی ربط است که مدام تکرار می شود
هادی۱۶۰۴۲۸۱۱۰:۳۹:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اولا که مقایسه قانون پوشش با قانون رانندگی و قانون مجازات دزدی و ... از جهت قانون بودن کاملا درست است و نه به قول شما بی پایه! همانطور که شما در قوانین رانندگی به این توجیهات که اجبار حرص می آورد و اجبار خلاف را بیشتر می کند و اجبار به شعور مردم توهین می کند و ... توجه نمی کنی در مورد پوشش هم همین است. در ضمن انتهای بحث اغلب دوستانی که در رد قانون پوشش استدلال می آورند به یک نقطه می رسد: بقیه دنیا این کار را نمی کنند و فقط ما هستیم! چرا؟ چون بقیه استدلال هایشان ضعیف است و بی اساس. دوست عزیز ما ببعی های بی اختیاری نیستیم دنبال دیگران!
ناشناس۱۶۰۴۴۳۹۱۲:۰۴:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
رد قانون پوشش ؟؟ کسی نگفت مردم لخت مادرزاد بیان توی خیابون فقط دیوانه ها لخت میان بیرون در فرهنگ ما حتی در خانه هم مردم لباس می پوشند چرا شما حجاب اجباری را در برابر عریانی قرار می دهید ؟؟؟
ناشناس۱۶۰۴۴۴۳۱۲:۰۷:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
شماها که دنباله روی هیچ کشوری نبودین و در بسیاری امور چرخ را مجدد اختراع کردین چقدر موفق بودین ؟؟ الان اوضاع در تمام جنبه ها خوبه و مردم خوشحال و خوشبخت و موفق هستند ؟؟
ناشناس۱۶۰۴۳۳۸۱۱:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مثل اینکه خارج کشور نبودی. که حتی کشور اسلامی مثل ترکیه نداشتن حجاب اجباری است. البته نه در خیابان در محیط کار
ناشناس۱۶۰۴۴۴۹۱۲:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
من در ترکیه بوده ام و این امر که می فرمایید صحت ندارد در ترکیه با حجابها واقها با حجاب هستند بی حجابها لباس ساده و پوشیده دارند بدون روسری بدون ذره ای آرایش اغلب بلوز ساده با شلوار و خانم های مسن اغلب با دامن لباس کوتاه و تنگ و چسبان و ارایش در خیابان نمی بینیم و فقط در فیلم ها دیده می شه
ناشناس۱۶۰۴۵۲۱۱۲:۴۹:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
پس این همه با حجاب تو ترکیه چکار میکنند
ناشناس۱۶۰۴۳۷۳۱۱:۲۹:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حق من رو ضایع میکنه من نمیخوام بی حیایی و فساد در جامعه ای که درش زندگی میکنم زیاد بشه
ناشناس۱۶۰۴۵۹۷۱۳:۳۰:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
نگاه نکن دوست عزیز. چشم هات رو درویش کن
ناشناس۱۶۰۴۶۰۹۱۳:۳۶:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
تعریف شما از حیا اشتباهه کی گفته حیا یغنی روسری ؟؟ چرا فکر نمی کنی حیا یعنی دروغ نگفتن و دزدی و اختلاس نکردن ؟؟
ناشناس۱۶۰۳۸۷۷۰۰:۲۰:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ترکیه نه 42 سال پیش انقلاب اسلامی داشت و در همه این سالها همیشه و غالبان دولتهای بسیار لائیک وغربگرا در ان بودند. ولی همه کسانی که به ترکیه رفته اند می دانند و می بینند که با وجود اجباری نبودن حجاب بین ترکیه ای ها و حتی مهاجران ترکیه در المان و اروپا که در ان جا بدنیا امدند درصد رعایت حجاب کامل اگر بیشتر از تهران و شهرهای بزرگ ایران نباشد قطعا کمتر نیست. کسانی که حجاب یا ضد غرب گرایی را تبلیغ می کنند غالبا از اعتماد به نفس کمی در مورد ریشه های اعتقادات مردم و تمدنها و ملتها برخورداند و تصور می کنند اگر حجاب اختیاری باشد قطعا همه بی حجاب خواهند شد ولی تجربه ترکیه یا مهاجران مسلمان مقیم امریکا و اروپا و تجربه خود ایرانیان در قبل از انقلاب یا در کشورها دنیا دقیقا مقابل این نظر را ثابت می کند. حجاب اختیاری بس ارزشمند تر است از حجاب اجباری . چون در انصورت دوغ و دوغاب یکی به نظر نمی رسند.
ناشناس۱۶۰۴۲۰۱۱۰:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
در شهر قونیه در ترکیه که من سفری داشتم. به جرات می گم با اینکه شهر بزرگی است من در یک روزی که اونجا بودم به غیر از تعدادی توریست هیچ زن بی حجابی ندیدم. حتی زنان توریستی که همراه ما بودن وقتی وارد اون شهر شدن و زنان با حجاب اون شهر رو دیدن با اینکه اجباری نداشتن خودشون داوطلبانه حجم پوششون رو بیشتر کردن
ناشناس۱۶۰۴۲۹۳۱۰:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
من قبل کرونا رفته بودم شیراز یه تعداد خانم و آقای مسن انگلیسی هم با تور آمده بودند بطور تصادفی ما آنها را همه جا می دیدیم از عظمت تخت جمشید و زیبایی مسجد نصیرالملک حیرت کرده بودند اون خر مهره های بلدلی تزئینی و صنایع دستی ارزشمند و فاخر ما را بطور انبوه می خریدند و از دیدنشان ذوق می کردند ! جلوی بازار وکیل برای نهار نشسته بودیم که به گوش خودم شنیدم که به لیدر تور غر می زدند که به خاطر شال آخه این چه کاریه ؟؟ ایا مردان ما واقعا با دیدن موی زن به گناه می افتند ؟؟ اصلا اینطور نیست این قانون بیشتر توهین به مردان ایرانه
ناشناس۱۶۰۴۵۳۳۱۲:۵۵:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
زنان ما هم تا همین حدود 15 سال پیش حجاب های فوق العادی عالیی داشتن، حتی در تهران. اگر این حجم از هجمه علیه حجاب زنان ما وجود نداشت تا الان همون وضعیت خوب ادامه پیدا می کرد. قونیه ای که شما گفتین، از خارج کسی براش بودجه های کلان خرج می‌کنه تا حجاب رو از زنانش بگیره؟
ناشناس۱۶۰۴۶۴۲۱۳:۵۰:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
این فقط توهم شماست اگر حجاب را اجباری نکرده بودند این همه مقاومت نبود هر کس با توجه به فرهنگ خانواده اش انتخاب می کرد و به شعور افراد احترام گذاشته می شد اونجا حجاب خوبه چون رفتار محترمانه با مردم انجام شده
هادی۱۶۰۴۲۶۶۱۰:۳۳:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مثال خوبی زدید. همین ترکیه طبق آمار سازمان ملل با اختلاف بیشترین آمار حرام زادگی را بین کشورهای مسلمان دارد. این آمار را شاید با دقت خوبی بتوان دال بر فساد بالای اخلاقی در ترکیه (نسبت به بقیه کشورهای مسلمان) دانست. بنابر این اگر میخواهید مقایسه کنید انتزاعی و توهمی اینکار را نکنید؛ مستدل و مستند. رجوع کنید به گزارش World Family Map
ناشناس۱۶۰۴۳۰۰۱۰:۵۲:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
فقط حجاب مانع روابط نامشروعه ؟؟ ما الان روابط نا مشروع و خیانت و ازدواج سفید و تجاوز نداریم ؟؟ یا داریم آمار مشخص نداریم ؟؟
ناشناس۱۶۰۴۳۷۶۱۱:۳۰:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
بد نیست سری هم به امار غیر رسمی سقط جنین در ایران بیندازید که اگر به دنیا می امدند چی می شد !!!؟؟؟
فرناز۱۶۰۴۴۲۰۱۱:۵۵:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
سازمان ملل آمار فرزندان نامشروع رو ارائه می ده؟! طبق کدوم سند و مدرک؟!
ناشناس۱۶۰۴۳۵۲۱۱:۲۲:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
بی شک ترکیه نرفتی و اگر رفتی فقط برای خوشگذرونی بوده. بنده خدا من و خانم برای یک دوره تحصیلی رفتم استانبول خانم خواست وارد کتابخانه دانشگاه بشه اجازه ندادند گفتند چون حجاب داری نمیتوانی وارد بشی. حتی تحصیل در دانشگاه و مدرسه و استخدام باید بدون حجاب باشه تازه الان کمی وضعیت بهتره شده. برو اول مطالعه داشته باش. تازه این کشور اسلامی است حالا کشورهای غربی وحشی وضعیت بدتر است.
ناشناس۱۶۰۴۴۵۲۱۲:۱۰:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دقیقا تایید نظر است. چون گفته شد با همه این کارها هنوز رعایت حجاب کامل در میان زنان ترکیه اگر از ایران بیشتر نباشد قطعا کمتر نیست. پس نتیجه باید گرفت که حجاب یا بی حجابی اجباری ناکارامد است.
ناشناس۱۶۰۴۴۶۱۱۲:۱۷:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
پس اجبار بده چه اونور چه اینور
ناشناس۱۶۰۴۴۰۹۱۱:۴۹:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مردم ترکیه خودشان چنین عقیده ای ندارند و معتقدند پیرو آموزه های غربی شده اند ضمن اینکه فیلمها و سریالهای ماهواره ای ترکیه نشان میدهد که بی حجابی بر غیرت و شرف و حرمت خانواده تاثیر گذاشته و یکی از دلایل ازدیاد طلاق در ایران همین سریالهای ماهواره ای ست حتی از بد حجابها هم سوال کنید تاثیر این فرهنگ را بهتر متوجه شده اند اما جذابیت غربزدگی مانع تغییر روند فرهنگی انهاست
ناشناس۱۶۰۳۸۸۶۰۰:۲۸:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
کسانی که از حجاب اختیاری نگرانند اغلب دنیا را با خط کش های کوچک دنیا و تفکر خود اندازه گیری می کنند. در تاریخ اسلام هیچ چیزی اجباری نبوده و اسلام یعنی اختیار. یعنی برابری فرزندان دختر و پسر. یعنی برابری رنگها. تمام تعالیم اسلام انقلابی در جامعه شبه جزیره عربستان بوجود اورد. مگر نو مسلمانان طرد نشدند. مگر متهم به بدعت و ارتداد از بتها نشدند. اساس اسلام واقعی یعنی اختیار و همفکری. همین بود که نشو گرفت و از هیچ تمدن اسلامی را بوجود اورد و در طولا بیست و سه سال چنان رفاه مادی و معنوی برای امت تازه مسلمان بوجود اورد که براحتی توانست با امپراطوریهای بزرگ تاریخ یعنی ساسانیان و روم هماوردی کند. هر چه میکشیم از تعصب و دگم اندیشی است که بعدها بمرور چهره واقعی اسلام و اختیاری بودن ان را با زنگاره ها پوشاند.
ناشناس۱۶۰۴۲۱۷۱۰:۱۲:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
در قرآن برای قتل و دزدی کاملا واضح مجازات تعیین شده. کاملا واضح مسلمانان از قتل و دزدی نهی شدن. اما هیچ جای قرآن برای بی حجابی مجازاتی تعیین نشده. هیچ جای قرآن زنان از بی حجابی نهی نشدن. فقط در آیاتی توصیه شده. یعنی پیشنهاد شده به حفظ حجاب
هادی۱۶۰۴۲۵۴۱۰:۲۹:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
شما که خط کش و تفکرت بزرگه بفرمایید که حدود و تعزیراتی که پیامبر و امیرالمومنین اجرا می کردند و دستوراتی که به کارگزارانشون میدادن مبنی بر برخورد با گناه کاران و مجرمان چطور تفسیر میشه؟ اساسا این تفکر گوگوری مگوری خیلی خنده داره! کاملا با عقل و تاریخ اسلام هم در تضاده. حکومت هم مدارا میخواد هم مشت محکم/ حکومت قانون میخواد و چه قانونی عقلانی تر از حکم خداوند
ناشناس۱۶۰۳۸۹۱۰۰:۳۱:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
متاسفانه اکثر دختران ایرانی، قوانین اسلامی را در زمینه اطاعت از همسر و حجاب و...رعایت نمی کنند، اما در آنجا که منافعشان اقتضا می کند مثل مهریه و نفقه و...انتظار اجرای کامل قوانین اسلام را دارند.
ناشناس۱۶۰۴۲۲۱۱۰:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اگر در اسلام حجاب قانونه برای زنان. پس چرا طبق قوانین صدر اسلام و زمان پیامبر و امامان کنیزان که خیلی هاشون زنان جوان و زیبا بودن حجاب برایشان ممنوع بود؟
ناشناس۱۶۰۴۲۴۳۱۰:۲۴:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
شما در دوران قاجار سیر می کنی اگر حق طلاق و حضانت و دیه و ارث و ... برابر شود و انسانها فارغ از جنسیت برابر باشند و بطور یکسان حق رشد و پیشرفت و اشتغال داشته باشند دیگر دختر و پسر من و شما نه گرفتار مهریه می شود نه طلاق نه حضانت من هم دختر دارم و هم پسر هم درد مهریه دادن دارم هم درد حمایت از تنها دخترم در میان این قوانین زن ستیز اگر دامادم ناجور از کار درامد چطور بدون مهریه طلاق دخترم را بگیرم ؟؟ اگر بعد سی سال دخترم را رها کرد و رفت حق دختر من از آن زندگی چیست ؟؟ برود گدایی ؟؟یا بیاد سر قبر من زار بزند ؟؟ قبل حرف زدن خودت را جای پدری مثل من بگذار
ناشناس۱۶۰۳۸۹۲۰۰:۳۲:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
شما اشتباه می کنید. اولا کشور متعلق به همه است و سکولار و غیر سکولار هم ندارد. ثانیا مخالفت با حجاب اجباری امروز توسط غیر سکولار ها و مذهبی ها مطرح شده است که دین و حجاب حفظ شود. لطفا به مردم توهین نکنید. اگر مسیحی حجاب اسلامی (حتی به طور نصفه نیمه) رعایت می کند و یا سنی مذهب به قانون شیعه احترام می کند و یا غیر مذهبی و سکولار به قانون مذهب احترام می گذارد باید مورد تشکر قرار بگیرند نه طعنه زدن های شما. شما خودت حاضری در کشور مسیحی اعتقادات اسلامی را کنار بگذاری و یا در کشور کومونیستی دینت را کنار بگذاری؟ قانون حجاب شکست خورده است و شیوه نگاه غلط موجب این امر شده است. یک زمانی که دختران مانتو و مقنعه می پوشیدن شما فقط چادری ها را قابل احترام دانستید. بی احترامی های شما باعث دوری مردم از حجاب شده است. مردم ایران هرگز دنبال برهنگی نبودندامور دینی فقط مربوط به پیروان آن دین است. اگر قرار باشد به همه تسری یابد باید رای گیری شود.
هادی۱۶۰۴۲۴۵۱۰:۲۵:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حجاب در حال حاضر قانون کشور است نه فقط یک امر دینی. البته منکر عملکردهای ضعیف نیستم ولی به نظرم ریشه استدلال هایی که امروز در مورد قانون الزام به حجاب می شود خیلی ربطی به عملکردها ندارد و مواردی است که حتی در کشورهای اروپایی هم پذیرفته نیست. آن مذهبی هایی هم که می گویند الزام قانونی حجاب باعث افزایش بی حجابی شده هم توجه نمی کنند که ذاتا وقتی یک گناه یا اشتباه در جامعه آزاد باشد افزایش خواهد یافت. حتما اگر در هر سوپر مارکتی مواد مخدر و اسلحه بفروشند معتاد و قتل افزایش خواهد داشت.
ناشناس۱۶۰۴۳۰۳۱۰:۵۶:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
شما فقط به همین سوال جواب منطقی بده : چرا قانون حجاب اجباری فقط به زنان ایران ابلاغ شده ؟؟ مگه خدا و پیامبر و قران یکی نیست ؟؟ نگو ما تنها حکومت اسلامی جهانیم که با این اوضاع گل و بلبل ....
ناشناس۱۶۰۳۹۰۷۰۰:۴۵:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
این خوب است که این مسائل را مورد بحث قرار دهید و تابو نشود.
پیمان۱۶۰۳۹۳۹۰۱:۴۵:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
به نظر من حتی قبل از انقلاب هم به جرات بیش از هشتاد نوددرصد زنها حجاب را رعایت میکردند و تنها عده خیلی کمی عرف جامعه را در مورد پوشش رعایت نمیکردن حجاب اجباری متاسفانه معنویت حجاب و پوشش رو به تدریج از بین برد و برای عامه زنان و دختران رعایت پوشش از انجام یک فعل دینی و معنوی تبدیل شده به تبعیت از یک قانون گاه خشن و حتی تحقیر کننده به علاوه برای نسل جدید دختران برای بسیاری از پرسشها پاسخی نداریم مثلا توریست مسیحی یا بودایی که حدود پوشش ما برایش معنایی ندارد چرا باید مجبور به سرکردن روسری شود چیزی که حتی در زمان پیامبر و ائمه هم در موردش شاهدی نداریم هیچ نرمشی هم انجام نشده مثلا اصرار بر رنگ مشکی چه ضرورتی دارد و اصرار بر مانتو و مقنعه و چادر همزمان اونهم زمانی که تحمل گرما برای ما مردها و با یک پیراهن آستین کوتاه هم سخت و طاقت فرساست دخترهای ما پرسش میکنند چرا و ما جواب قانع کننده ای نداریم
ناشناس۱۶۰۳۹۴۰۰۱:۴۸:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حجاب حتی اگر دستور اسلام بود ، که نیست ، باز هم کسی حق ندارد مردم را به زور مجبور به رعایت آن کند
هادی۱۶۰۴۲۳۴۱۰:۱۹:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
عجب! پس کلا قوانین را تعطیل کنیم؟ قانون یعنی اجبار. یعنی باید و نباید. یکی از وظایف حکومت ها وضع قوانین است. در ضمن آیه قرآن صراحتا بر حجاب تاکید دارد و قانون کشور هم بر همین اصول تدوین شده است.
ناشناس۱۶۰۴۲۷۸۱۰:۳۸:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
عزیزم متوجه هستی این قانون یا روسری یا توسری فقط در ایران وضع شده ؟؟ چرا خدا حجاب اجباری را فقط به زنان ایران ابلاغ کرده مگه می شه از بین حدود یک میلیارد مسلمان فقط زنان ایران ملزم به اجرای یک قانون شرعی باشند ؟؟
فرناز۱۶۰۴۵۶۷۱۳:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اگر قانون مصوب مجلس است، پس همان مجلس هم می تواند رای به لغو آن مصوبه کند.
جعفر۱۶۰۵۱۰۳۲۰:۰۸:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اگر قوانین اسلام برای ما مهم بود این ربا که بانکها از مردم میگیرند حرام میشد. پس قوانین اسلامی همش اجرا نمیشه
هامون۱۶۰۳۹۷۹۰۳:۵۷:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
خیلی ممنون
ناشناس۱۶۰۳۹۸۵۰۵:۰۴:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
فقط یک کلام ما فقط مسلمان نیستیم بیش از یک ملیارد مسلمان در جهان زندگی میکنند بیشترین ایشان در اندونری آیا همه ایشان خطا کارند و فقط آنهم فقط عده ای در ایران میفهمند و مابقی خطا کار . .
ناشناس۱۶۰۳۹۸۷۰۵:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حجاب اجبارى اشتباه است.
هادی۱۶۰۴۲۲۵۱۰:۱۶:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حجاب اجباری عبارتی غلط است! حجاب یک الزام قانونی است. مگه در مورد چراغ قرمز که قانون است میگیم اجباری؟ در ضمن اشتباه هم نیست. حکم خدا را قانون کردن اشتباهه؟ در ضمن اگه منصف باشید از مقایسه میزان فساد و جرایم جنسی در ایران و کشورهای دیگه متوجه درست بودن این قانون خواهید شد.
ناشناس۱۶۰۴۳۶۳۱۱:۲۶:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
رعایت قوانین رانندگی مبارزه با توزیع مواد مخدر مجازات دزد و قاتل و جانی و منحرف اخلاقی در کل دنیا متداوله و قوانین محکم مخصوص به خود داره ولی حجاب در کل عالم حتی عربستان اختیاریه !
ناشناس۱۶۰۴۰۰۰۰۶:۱۴:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
یک نفر یک سنگی اوایل انقلاب در چاه انداخته که هزاران نفر از عقلا توان بالا آوردن آنرا ندارند و تا ۱۰۰ سال برای کشور دعوا و جنجال درست کرده!
ناشناس۱۶۰۴۲۰۶۱۰:۰۸:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
روحانی پیشنهاد دهنده حجاب اجباری به امام خمینی بودن. کلیپش هم هست که با افتخار این موضوع رو اعلام می کند
ناشناس۱۶۰۴۳۷۰۱۱:۲۸:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
و از بابت اجباری کردن حجاب هم در دولت خودش مردم را از طریق پلیس امنیت اخلاقی می چاپه ! حتما علم غیب داشته که می خواد رئیس جمهور بشه و خودش می دونسته چه گل و بلبلی درست می کنه این کار را کرده تا هر وقت بودجه کم شد به بهانه روسری جیب مردم بیچاره را بزنه !
ناشناس۱۶۰۴۰۰۴۰۶:۳۹:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
خداوند به زنان پیامبرفرموده خود را از چشم نامحرم بپوشاند باید دید درهزارچها رصد سال نوع پوشش چه بوده ومشکل حجاب نیست مشکل اجبار در نوع پوشش است چه اجبار در بی حجابی چه اجبار در حجاب دقیقا اثر عکس می دهد وقتی چیزهای مهم تری از حجاب است اسرار بران معنی وسیله قراردادن حجاب برای چیز دیگری می دهد ایا حضرت علی در حکومت خود بیشتر به پوشش مردم اهمیت می داد یا غارت بیت‌المال فسادی که دزدی ها واختلاسها در جامعه ایجاد می کند هزار برابر از فسادی که بی حجابی ایجاد می کند بیشتر چرا در مورد ان این همه حساسیت وجود ندارد این دوگانه قابل توجیح نیست
آریو سوئد۱۶۰۴۰۰۷۰۶:۴۹:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مردم ایران با اجرای قانون مشکل دارند. متاسفانه ما ملت قانونگرایی نیستیم. کافیست که به روش رانندگی ایرانیان نگاهی کنیم. همه کسانیکه گواهینامه دارند در امتحان آین نامه قبول شده اند ولی ایرانیان به ندرت آین نامه را در هنگام رانندگی اجرا میکنند. درمورد حجاب هم همینطور است.
ناشناس۱۶۰۴۲۴۸۱۰:۲۶:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
علت این است که قانون گذاران محترم منافع و نیازهای عموم جامعه را در نظر ندارند و هستند قوانینی که در راستای اهداف بخش خاصی از جامعه تدوین شده
ناشناس۱۶۰۴۲۵۲۱۰:۲۸:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دوست عزیز زعایت قوانین رانندگی در کل عالم الزامی است و رعایت نکردنش مجازات داره ولی حجاب در کل عالم حتی عربستان یعنی مهد اسلام اختیاری است این دو با هم فرق داره عزیزم
ناشناس۱۶۰۴۹۳۴۱۷:۰۵:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ما قوانین درباره فساد و دزدی داریم یا نداریم ؟ اجرا میشه یا نمیشه ؟ چرا خودت رو به اون راه میزنی
ناشناس۱۶۰۴۰۱۰۰۷:۰۲:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
چقدر نیرو و توان بیهوده فرسوده شد وهدر رفت برای امری حجاب اجباری
ناشناس۱۶۰۴۰۱۳۰۷:۰۷:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حکومت کشور جمهوری اسلامی است و قوانین کشور بر پایه احکام شرع همه باید مطیع قوانین باشیم هر کس نمی خواهد و نمی تواند و یا با بد حجابی می خواهد به موضوعات دیگری اعتراض کند بداند که این راه نیست و نقض قانون و نقض قانون هم در قانون مجازات اسلامی تعریف سده است
بیژن۱۶۰۴۲۰۵۱۰:۰۸:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
شما بفرمایید راه اعتراض به این قانون چیست؟
ناشناس۱۶۰۴۰۱۷۰۷:۱۲:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
جالبه خیلی از قانونها رو که حاکمیت مینوبسه مردم اجرا نمیکنن ولی به زور میخواد مردم وادار کنه به اجرا مثل فیلتر تلگرام و استفاده از ماهواره اگه جرمه که 80درصد مردم ایران مجرم هستن
میرزا۱۶۰۴۰۲۳۰۷:۲۴:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
عده ای به دنبال منحرف کردن افکارعمومی وگذرازمعیشت مردم برای انتخابات1400هستند.وچه بسا شعاریکی ازکاندیداهابرای جذب مردم باشد.
ناشناس۱۶۰۴۰۳۶۰۷:۴۱:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اصولا حجاب اجباری یا هر حکم دینی دیگر که به نردم تحمیل شود ، سبب وهن مذهب بوده و سبب دین گریزی و حتی دین ستیزی مردمی میشود که ممکن بود تا دیروز مدافع دین باشند ، در حال حاظر تعداد افراد با حجاب کامل قطعا کمتر از قبل از سال 69 هست ، این الزام قانونی تاثیرات بسیار مخربی هم در جامعه از اقتصاد و فرهنگ و سلامت گرفته تا معضلات اجتماعی ایجاد کرده ، ایران دومین کشور وارد کننده لوازم آرایشی در جهان هست
ناشناس۱۶۰۴۰۵۰۰۷:۵۲:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مقاله خوبی بود. نگاهی به واقعیت جامعه بخوبی مبین ناکارآمد بودن اجبار در نوع پوشش و حجاب بانوان و تولید غیرضروری مقاومت و نارضایتی در بخش بزرگی از جامعه است. بهترین قسمت مقاله توجه به تفکیک الزام دینی از الزام قانونی بود. در دین اکراه و اجباری نیست.
کریم۱۶۰۴۰۵۶۰۸:۰۷:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
بگذارید خود مردم در مورد حجابشان تصمیم بگیرند. چند دهه قبل کسی اجازه نداشت لباس آستین کوتاه در دانشگاه بپوشد. من خود جزو کسانی هستم که یکبار بخاطر پوشیدن پیراهن آستین کوتاه، برای اجازه حضور در کلاس کارت دانشجویی خود را تحویل داده وسپس مجبور به دادن تعهد در خصوص عدم تکرار شدم. الان که به آن سختگیری های بی مورد نگاه می کنیم متوجه می شویم که چه ظلمی در حق ما اعمال شده بود.( در شهرستان بوشهر و ترم تابستان اجازه پوشیدن آستین کوتاه نداشتید. سالهای 73 تا 75).
ناشناس۱۶۰۴۰۵۹۰۸:۱۰:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
در حال كه پوشش و آزادي در آن يك موضوع فردي و شخصي است، حجاب موضوعي اجتماعي است. كه هم شرع مقدس راجع به آن حساسيت دارد و در جمهوري اسلامي بنابر اصل 4 قانون اساسي حكومت و قانون هم بايد براي آن تكليفي را مشخص كند. از الزامات فقهي و قانوني كه بگذريم، مهم حدود آنست كه بايد بر اساس حدود شرعي و عرفيات اجتماعي مشخص شود.
ناشناس۱۶۰۴۰۶۷۰۸:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
فکرش را بکنید در این عصر ایران تنها کشور در دنیا است که حجاب اجبار است؟؟؟
امیر۱۶۰۴۰۶۸۰۸:۲۳:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حجاب را هم مثل همه چیز سیاسی کرده اند. حجاب واجب است اما نباید اجباری در رعایت آن باشد. حدود آنرا نیز عرف تعیین می کند. فعلا حجاب تبدیل به بستر کشمکش های سیاسی شده و گویا اجبار به آن برای عده ای سود سیاسی دارد.
ناشناس۱۶۰۴۰۷۱۰۸:۲۵:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حجاب یک امر شخصی است و الزام به حجاب با الزام به بی حجابی تفاوتی ندارد.
هادی۱۶۰۴۲۱۳۱۰:۱۰:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
یعنی قانون اجبار به توقف در پشت چراغ قرمز با حالت اعمال مجازات برای کسی که پشت چراغ ایستاده تفاوت ندارد؟ مجازات و تشویق دزد و خلافکار تفاوتی نمی کند؟ عجب استدلالی!
ناشناس۱۶۰۴۳۰۸۱۰:۵۹:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
رعایت قوانین رانندگی حتی در جزایز گومبا گومبا هم الزامیست و رعایت نکردنش مجازات داره ولی حجاب در همه جا حتی عربستان اختیاری است مقایسه ی حجاب با قوانین بدیهی بشری نشان از نقص در استدلال شماست
ناشناس۱۶۰۴۴۲۲۱۱:۵۸:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مشکل شما اینه که کلت زیر برفه، داریم میگیم امر شخصی. چراغ قرمز رو هیچ کس با هاش مشکل نداره ولی حجاب رو با هاش مشکل دارند
مهدی۱۶۰۴۰۸۲۰۸:۳۷:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
در اینکه حجاب با حدود مشخص از احکام شرعی است هیچ شکی نیست. همین جمله ابتدایی شما یعنی حجاب حکم و لازم است و حتما باید باشد پس لزوما خواندن ادامه ی خبر اصولا بی معنی است
مهرداد۱۶۰۴۰۹۲۰۸:۴۵:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
به نظرم این موضوع شخصیه! شما اگر حرفهایی که در بالا نوشتید رو بهش اعتقاد دارید و فکر میکنید اینطوری دینتونو کامل کردید، خب حجابتونو بذارید! یک سری هم با حرف شما موافق نیستن حجاب نمیذارن! دیگه لزومی راه بیفتیم توی خیابون همدیگر رو قانع کنیم.
علی۱۶۰۴۱۰۹۰۸:۵۴:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
انهایی که حتی به خواست مردم و داده های اماری و حتی تجربه گذشته و حتی عواقب بد حجاب اجباری توجه نمی کنند. این گونه اندیشیدن نمونه بارز ذهن پسا حقیقت زده است. ذهنیتی که تصور خودش را معتبر تر از داده ها و فکت می داند و به جای اینکه بخواهدبه کشف حقیقت برسد، تلاش می کند حقیقت را با ذهنیت و انتظارات خودش تطبیق دهد در واقع شبهه حقیقتی از نو در تخیل خودش بسازد
ناشناس۱۶۰۴۱۳۱۰۹:۰۸:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
میشه یک همه پرسی برای حجاب گذاشت. این همه بحث و همایش و اعتراض و جنجال و .... هم نداره.
ناشناس۱۶۰۴۱۴۸۰۹:۲۱:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
به گفته پدران ما در زمان شاه که حجاب و پوشش آزاد بود اکثریت مطلق زنان ایرانی حجاب چادر داشتن. فقط عده بسیار اندکی در تهران و مناطق مرفه نشین شهرهای بزرگ بی حجاب بودن. این در حالی است که امروز زنان جوان حتی در روستا ها نیز شل حجاب یا بی حجاب هستن. دختران دهه 80 کی دیگر حجاب کمترین معنایی برایشان ندارد و به سمت برهنگی می رن.
محسن۱۶۰۴۱۸۶۰۹:۵۵:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
احتمالا اون زمان ، زنان با حقوق خودشون آشنا نبودند و فقط زنان متمدن و درس خوانده بالا شهري فهميده بودند و در سايه تلاشهاي طات فرساي فمينيستها و كوتوله ايي مث مصي قلي نژا ... اكثريت زنان پيشرفت كرده اند....
هادی۱۶۰۴۲۱۹۱۰:۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
پدران شما از وضعیت بقیه کشورهای دنیا در حدود 100 سال پیش و مقایسه آن با امروز چیزی برای شما نگفتن؟ نگفتن در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا با همین قانون حجاب ما توانستیم وضعیت بسیار مطلوب تر و تغییرات منفی بسیار کمتری نسبت به جاهای دیگه دنیا داشته باشیم؟ با آنکه اینهمه روی این کشور تبلیغ و هجمه بوده؟
ناشناس۱۶۰۴۴۶۲۱۲:۱۸:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
الان اوضاع ما مثبته؟؟ می دونی چقدر دختر و پسر جوان و مجرد داریم که نه کار دارند و نه پول و نه پشتوانه و دارند پیر می شوند و شده اند سرباز پدارن و مادران بازنشسته ؟؟ شما موفقیت را در نگهداشتن همین یه تکه پارچه با زور دگنک روی سر مردم می بینی ؟؟
ناشناس۱۶۰۴۲۵۸۱۰:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دقیقا همینطوره قبل انقلاب تمام زنان خانواده من و همسرم که هر دو تهران زندگی می کردند چادری بودند تنها عکس بی حجاب آنها عکس های عروسی خودشان است مابقی تمام با چادرهای گلدار یا کت و دامن یا شلوار و روسری است ولی الان اغلب فرزندان آنها و فرزندان ما حجاب سر نداریم چرا ؟؟ اجبار ! توسری ! تبعیض لج دراور بین چادری و مانتویی !
امل۱۶۰۴۱۶۷۰۹:۴۳:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مسئولان همه دم ازحجاب میزنند ولی نمیگویند درکشوری که یک شرکت تولیدی درکرمانشاه بنام کرپ ناز دارد تعطیل شده وچادر مشکی قواره ای 2میلیون یک بانو ودختر ازکجا پول این چادررابیاورد؟
ناشناس۱۶۰۴۱۷۲۰۹:۴۷:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
واسه حجاب حداقلی مردم را 500 هزار تومان جریمه می کنند با انواع تهدید و ارعاب و هزار توهین دیگه. حجاب الان کاسبیه نه حدود شرعی
ناشناس۱۶۰۴۲۳۱۱۰:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دقیقا به محض اینکه خزانه خالی می شه یه عده را می فرستند توی خیابان این وسط خطای انسانی هم فراوان است از پیر مرد و پیر زن و بیکار و گرفتار و مریض و ... اخاذی می کنند و مردم را گرفتار می کنند و به زور تعهد می گیرند دولت روحانی که گند زد
ناشناس۱۶۰۴۱۸۱۰۹:۵۳:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حجاب اختیاری شود ای خدا!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۶۰۴۱۹۱۰۹:۵۹:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
باید دانست ذات انسان با اجبار مخالف است و در مقابلش مقاومت می کند شما حتی به زور هم به دهان بچه چندماهه غذا بگذارید از طرفی همان طور که رضاشاه در ماجرای کشف حجاب اجبرای شکست خورد و با مقاومت زنان روبرو شد الان هم موفق نخواهیم شد به جای این کار باید اگاهی زنان را بالا می بریدیم تا خودشان اگاهانه و از روی میل حجاب را انتخاب کنند انگاه تحت هیچ شرایطی حاضر به کنار گذاشتنش نیستند و برای این کار ما چهل سال وقت داشتیم تا دختران را تربیت کنیم اما به جایش فقط با باتوم بالای سرشان ایستادیم تا به زور باحجابشان کنیم
هادی۱۶۰۴۲۰۴۱۰:۰۸:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
پاراگراف آخر شما به نظر من غلطه چرا که حتی وقتی با دفتر رهبری تماس می گیرید در مورد بسیاری از مسایل که سوال بپرسید با این پاسخ روبرو خواهید شد: اگر طبق قوانین جمهوری اسلامی باشد بدون اشکال است. با توجه به آنکه قانون جمهوری اسلامی (هر چند بدون اشکال نیست) از فیلتر شورای نگهبان می گذرد می توان به عنوان قوانین برگرفته از شرع به آن استناد کرد و بنابر این حرف شما در مورد سکولارگرایی و عرفی گرایی کسانی که بر اساس قانون جمهوری اسلامی منع بدحجابی می کنند غلط است.
ناشناس۱۶۰۴۲۱۰۱۰:۰۹:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
نویسنده مبنای بحث را بر حکم صریح قران در پوشاندن سر قرار داده در صورتی که واژه جلباب از واژگانی است که در بین علما محل مناقشه است و بسیاری از آنها پوشش سر را از آن استنباط نکرده اند بلکه به دلیل نبودن صنعت دوخت در عصر پیامبر خداوند به همسران پیامبر و زنان مومن توصیه می کند لباسهای خود را جمع و نزدیک به بدن نگهدارند و آنرا رها نکنند به همین دلیل در تمام کشورهای مسلمان حجاب سر الزامی نیست بلکه حجاب تن بخوبی مراعات می شود تا وقتی نویسندگان ما با استفاده از بی اطلاعی مردم تلاش می کنند بحث ها را به سمت مورد نظر خود بکشانند موضوع حل نمی شود
سید۱۶۰۴۲۲۰۱۰:۱۳:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
دو باره انتخابات نزدیک شده و رای ارزشمند بانوان تاثیر گذار شد
اسدی۱۶۰۴۲۳۳۱۰:۱۹:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اگر تمام مسوولین دست اندرکار حجاب فقط یک هفته در یکی از شهرهای ترکیه اقامت کنند مشکل حل میشود.
ناشناس۱۶۰۴۴۰۸۱۱:۴۸:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حتما اقامت داشته اند یا در آنجا خانه دارند ولی مخالفت با موضوعی که طبق معمول حیثیتی و سیاسی شده شجاعت می خواهد و پست و میز و مقام ارزشش بیشتر است
ناشناس۱۶۰۴۲۵۵۱۰:۲۹:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
طبق قوانین داخلی حجاب در ایران اجباری است و طبق قوانین بین المللی آمریکا حق ندارد ایران را تحریم کند ولی در هردو مورد عملا قوانین نقض می شود چون واقعیتها را در نظر نگرفته ایم.
یه الفی۱۶۰۴۲۶۴۱۰:۳۲:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
یک سوال آیا حجاب دستور خداست یا نه اگر دستور خدا نیست لزوم به اجبار که هیچ، حتی توصیه هم ندارند اگر دستور خداست نیاز به توصیه و تجربه کشورهای دیگر که هیچ، بلکه الزام دارد و باید این الزام با شیوه های تشویقی و فرهنگی البته با نگاه تبیین و اجرای آن اجرایی شود.
یه الفی دیگه۱۶۰۴۳۱۵۱۱:۰۵:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
یک سوال دیگه : اگر حجاب اجباری دستور خداست چرا فقط در ایران اجرا می شه ؟؟ مگر دیگر کشورهای مسلمان عالم دینی ندارند که حجاب اجباری را از قران استنباط کنه و به حکم شرع اجباری کنه ؟؟
ناشناس۱۶۰۴۴۷۸۱۲:۲۵:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
وقتی می گویید دیگر کشورها مصداقی بگویید کدام کشورها؟ قانون اساسی کشورها را هم مطالعه کنید و ببینید مبنای حکومتشان چیست؟ در ضمن آیا باید از دیگر کشورهای مسلمان تقلید کرد؟
یه الفی۱۶۰۴۵۴۰۱۲:۵۸:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
یه الفی دیگه سلام و تحیت ما نگفتیم چنین هست یا چنان نیست هر یک از دوستان که می گویند حجاب دستور خدا نیست، بفرمایند دستور خدا نیست و اگر هست چگونه هست. با کشورهای دیگر در امر خدا کاری نداریم چراکه مسلمان مأمور به تکلیف است نه نتیجه. الان شرب خمر ، حرام است و آیه صریح دارد پس چرا در برخی کشورهای عربی و مسلمان حتی بعد از اذان افطار هم در کافه ها عرضه می شود؛ اگر قرار است به کشورهای دیگر اقتداء کنیم پس باید امور دیگرمان هم همین طور عوض شود. در آیه 150 سوره نساء به صراحت آمده است که؛ آنان که به خدا و رسولان او کافر شوند و خواهند که میان خدا و پیغمبرانش جدایی اندازند و گویند: ما به برخی ایمان آورده و به پاره‌ای ایمان نیاوریم و خواهند که میان کفر و ایمان راهی اختیار کنند. حال ما که قرار نیست به شیوه شیخین عمل کنیم؛ مبنای ما قرآن، سیره پیامبر و اهل بیت (ع) است امام جعفر صادق نیز می فرمایند که هر آنچه بر خلاف (قرآن و سنت نبی اکرم ص) بود و از ما نقل شده نپذیرید. با آرزوی موفقیت و گفتگوی توأم با اندیشه ورزی
ناشناس۱۶۰۴۴۲۸۱۲:۰۰:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حجاب دستور خداست و مردم نمیخواند دستور خدارو اجرا کنند. والسلام.
ناشناس۱۶۰۴۳۱۱۱۱:۰۳:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
خوب مخالفان حدودپوشش شرعی بگند حدود پوشش قانونی چطور باید تعیین بشه که یه عده هم با اون مخالفت نکنند. مثلا بگند این حد هم زیاده و یه عده بگند نه این حد کمه !!!
ناشناس۱۶۰۴۴۱۱۱۱:۵۰:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
پوشش سر الزامی نباشه با رنگهای شاد بلوز آستین دار بلند با شلوار یا دامن
ناشناس۱۶۰۴۵۸۶۱۳:۲۷:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
در مکان های دولتی قانون پوشش تغییر نکند. در مکان های غیر دولتی و عمومی پوشش کامل پاها پوشش کامل تن تا گردن و پوشش یک دوم دست اجباری باشد. پوشش سر و دست از آرنج به پایین آزاد. البته برای شرکت های خصوصی که حجاب دولتی را رعایت کنند می شود تخفیفی مالیاتی گذاشت. هر کس این قانون را رعایت نکند جریمه مالی منظور گردد و اگر ۳ بار جریمه شد مجازات های دیگر منظور گردد.
ناشناس۱۶۰۴۳۴۱۱۱:۱۶:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
من خودم چادری هستم وواقعا به حجاب اعتقاد دارم و معتقدم حجاب یکی از عوامل حفظ بنیان خانواده است و حقوق زنان در خانواده بهتر از هر حالت دیگه حفظ میشه اما الان مخالف اجباری بودن حجاب به صورت فعلی هستم چون بی نتیجه و بی فایده بوده و به حفظ و گسترش حجاب کمکی نکرده بلکه برعکس حالتی از لجبازی ایجاد کرده نقش زیادی در مهاجرت و تمایل به مهاجرت از ایران بخصوص بین زنان ایفا کرده که در واقع باعث میشه افراد به فضای ناسالم تری برن. چیزی که الان هست هم حجاب نیست انداختن یه یک شال به اندازه کش مو روی سر که حجاب نیست . شده مثال خوردن پیاز و چوب با هم دیگه. هم اسمش هست حجاب اجباری و هم بی حجابی عملی را داریم. حجاب یه تکه پارچه روی سر نیست حجاب تقوای درونی در برخورد با نامحرم هست که از اعتقاد قلبی میاد و وقتی نیست عملا حتی پوشیدن چادر هم اثار اجتماعی حجاب را نداره
ناشناس۱۶۰۴۴۲۳۱۱:۵۹:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مخالفان حجاب اختيارى نگران از سر برداشتن روسريها نيستند بلكه نگرانى انها از اين است كه اگر در اين مورد كوتاه بياييم مردم حتماً از ما درخواستهاى ديگرى مى كنند كه ديگه مشكل زا ميشه يعنى همان حكايت يك جفت جوراب نايلون اثر عزيز نسين
ناشناس۱۶۰۴۵۲۵۱۲:۵۱:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اگه بفرمائید تقوی مردان ایران کجاست ممنون میشم چون تقوی و حجاب اجباری با هم جمع نمیشه
ناشناس۱۶۰۴۶۰۰۱۳:۳۱:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اکثر مردان و زنان تقوی ندارند، دنبال عشق و حالند
ناشناس۱۶۰۴۷۲۰۱۴:۳۳:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اکثر ؟؟؟ چرا تهمت می زنی ؟؟ فقط اطرافیان خودت را نبین !
ناشناس۱۶۰۴۵۶۴۱۳:۱۴:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۳۰
حتی اگر روزی قانون حجاب امروز ما تصحیح شود قانون جدیدی باید جایگزین شود. اساسا هیچ کشوری بدون قانون حجاب نیست. می توان قانون را اینگونه وضع کرد که پوشش بدن الزامی است (تمام پا تمام تنه و دست ها تا آرنج). پوشش سر و دست تا آرنج آزاد باشد. و این برای مرد و زن یکی است. هر کس رعایت نکند جریمه مالی منظور گردد و اگر ۳ بار جریمه شد مجازات های دیگر منظور گردد.
ناشناس۱۶۰۴۵۷۴۱۳:۲۲:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اکثر مدافعین حجاب اجباری بین بحث (( وجوب شرعی حجاب)) و (( الزام قانونی حجاب)) خلط می کنند مخالفان حجاب اجباری منکر وجوب ان نیستند بلکه به الزام قانونی ان معترضند . درواقع سوال آنها این است که مگر شما برای تمام احکام شرعی که واجب است ضمانت اجرای قانونی میگذارید و افراد را به لحاظ قانونی تحت پیگرد قرار می دهید ؟؟؟؟ اگر اینطور است مگر غیبت و دروغ هم به لحاظ شرعی دارای حرمت نیست ؟ پس چرا برای اینها حکم قانونی مبنی بر ممنوعیت قانونی نمی ذارید ؟؟؟؟ ممکنه کسی بگه دروغ و غیبت احکام فردی است ولی حجاب حکم اجتماعی است در اینصورت جواب اینه که مگر احکامی مثل خمس و زکات در زمره احکام اجتماعی اسلام نیست ؟؟؟؟؟ پس چرا برای این دسته از احکام اجتماعی (( الزام قانونی )))نمی ذارید ؟؟؟؟ چرا نوبت به این دسته از احکام اجتماعی که می رسه هیچ اجبار و الزام قانونی برای آنها وضع نمی شود علی رغم اینکه مثل حجاب دارای حکم شرعی وجوب هستند ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۶۰۴۷۱۹۱۴:۳۰:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
خمس و زکات شما را کسی نمی فهمد و نمی بیند ولی تو خیابان بد لباس باشی ...
ناشناس۱۶۰۴۵۷۵۱۳:۲۲:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
باز به موعد انتخابات نزدیک شدیم و بحث حجاب شروع شد .
ناشناس۱۶۰۴۵۷۹۱۳:۲۴:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مگه نمیگین قانون هست همه جای دنیا کدوم مسولی با خانمش رفته غرب ماموریت خانمشو به اجباروادار کردن حجابشو ورداره ولی به محض ورود توریست به کشور وادار به حجاب میشه نمونه اش خیلی زیاده بخاطر همین توریستها خیلی کم وارد کشور میشن
ناشناس۱۶۰۴۸۳۹۱۵:۵۰:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۳۰
چون در آنجا پوشاندن سر مخالف اعتقادات و قانون نیست ولی این جا است.
ناشناس۱۶۰۴۵۸۸۱۳:۲۷:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
در مکان های دولتی قانون پوشش تغییر نکند. در مکان های غیر دولتی و عمومی پوشش کامل پاها پوشش کامل تن تا گردن و پوشش یک دوم دست اجباری باشد. پوشش سر و دست از آرنج به پایین آزاد. البته برای شرکت های خصوصی که حجاب دولتی را رعایت کنند می شود تخفیفی مالیاتی گذاشت. هر کس این قانون را رعایت نکند جریمه مالی منظور گردد و اگر ۳ بار جریمه شد مجازات های دیگر منظور گردد.
ناشناس۱۶۰۴۶۰۴۱۳:۳۴:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ربای بانکی را رها کرده اید و به حجاب می پردازید؟
حسین ازاده۱۶۰۴۶۰۵۱۳:۳۴:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اگر حجاب اجباری است، من پیشنهاد میکنم که چشم بند هم برای آقایان اجباری بشه.
ناشناس۱۶۰۴۶۶۲۱۳:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
بهترین سوژه برای پوشش گرانی و تورم واوضاع قمر در عقرب
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  11. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین