چشم امید کرونا به تعطیلات؛ مدیریت سفرها با خواهش و التماس!

گروه اجتماعی الف،   3990603035 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با نزدیک شدن به پایان تابستان و تعطیلات، احتمال افزایش آمار سفرها در دوران کرونا اصلا دور از انتظار نیست. در شرایطی که احتمال دارد در تعطیلات پیش رو نیز آمار سفرهای برون شهری بالاتر برود، ستاد ملی کرونا از مردم درخواست کرده است که برای حفظ سلامت جامعه در خانه بمانند و از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.

چشم امید کرونا به تعطیلات؛ مدیریت سفرها با خواهش و التماس!

به گزارش الف، به نظر می رسد در غیاب یک پروتکل شفاف و مشخص برای مدیریت سفرها در دوران کرونا، حالا این ستاد ملی به خواهش و درخواست از مردم پناه برده است تا سفرهای بین شهری را مدیریت کند. در بخشی از اطلاعیه ستاد ملی کرونا به صراحت آمده است: «بررسی میدانی متخصصان اپیدمی وزارت بهداشت طی شش ماه گذشته، موید این نکته مهم است که میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا، ارتباط مستقیم با رفتن به سفر در سطح کشور داشته است. بنابراین رفتن به سفر به معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به ویرووس کوید ۱۹ است. ضمن تشکر مجدد از اکثریت مردم عزیز کشورمان که با همراهی و همکاری با کادر بهداشت و درمان در مقابله با کرونا، حداقل تردد در سطح شهرها و جاده ها را داشته اند، از اقلیت بی توجه انتظار دارد به جمع کثیر ایرانیان همراه برای مقابله با کرونا بپیوندند.»

حال سوال اینجاست که وقتی خود ستاد ملی مقابله با کرونا با صراحت اعلام می کند که طبق نظر متخصصان اپیدمی، میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا، ارتباط مستقیمی با سفر رفتن دارد، پس چرا در طول شش ماه گذشته، پروتکل مشخص و شفافی برای مدیریت سفرها در دوران کرونا تدوین نشده است؟

جای خالی پروتکل‌های سفر در دوران کرونا

به خاطر داریم که همزمان با افزایش شیوع کرونا در اسفند 98، سفرهای نوروزی ممنوع نشد. در آن زمان، اغلب کارشناسان تاکید داشتند که سفرهای نوروزی باید ممنوع شود و کشور ما باید از فرصت تعطیلات برای مهار بیماری کرونا بهره می برد، اما در مقام عمل دیدیم که فرصت سوزی شد و در اوج بحران کرونا، سفرهای غیرضروری در نوروز ممنوع نشد.

پس از پایان سفرهای نوروزی، ممنوعیت تردد بین شهری اعمال شد، اما بدون آنکه شواهد روشنی از کاهش آمار ابتلا به کرونا وجود داشته باشد، ممنوعیت سفرها لغو شد. حالا امروز در وضعیتی که خود وزارت بهداشت هم اعلام کرده است که وارد موج دوم کرونا شده ایم، هیچ خبری از ممنوعیت تردد و مدیریت سفرها وجود ندارد. 

مجموع این سیاست های متناقض موجب شده است که مردم هم دچار ابهام و سردرگمی شوند. خیلی ها از خود می پرسند که اگر سفر رفتن به افزایش آمار ابتلا به کرونا منجر می شود، پس چرا سفرهای غیرضروری بین شهری را ممنوع نمی کنند؟ 

دکتر هاشم دریانی، متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با الف، تصریح می کند: «ممنوع نشدن سفرهای غیرضروری، این پیام غلط را به طور غیرمستقیم به مردم می رساند که می توان به مسافرت رفت و به کرونا مبتلا نشد. نمی شود عملکرد ما در تایید موضع بی خیالی نسبت به سفرها در دوران کرونا باشد، اما در تریبون ها و اطلاعیه ها از مردم بخواهیم که به سفر نروند. این دو سیاست با یکدیگر تناقض دارد.»

او تاکید می کند: «در بسیاری از کشورهایی که موفق به کنترل بیماری کرونا شده اند، پروتکل واضح و شفافی برای سفر در دوران کرونا دارند. رعایت نکردن این پروتکل ها نیز جریمه دارد، اما در کشور ما چنین پروتکل مشخصی وجود ندارد. همین اتفاق باعث شده است که با خواهش و درخواست از مردم بخواهند که به سفر نروند. واقعیت این است که اینگونه اطلاعیه ها برای مدیریت سفرها در دوران کرونا جواب نمی دهد. کسی که تصمیم به سفر گرفته است، سفرش را به دلیل انتشار یک اطلاعیه غیرالزام آور، لغو نمی کند.»

دریانی، خاطرنشان می کند: «وقتی پای جان مردم در میان است، در این شرایط باید با کمک ابزارهای قانونی از سلامت مردم محافظت کرد و با تدوین پروتکل ها، سفرهای دوران کرونا را مدیریت کرد. ما در شرایطی نیستیم که بخواهیم سلامت مردم را با خواهش و التماس، تامین کنیم، بلکه باید از تجربیات کشورهای موفق، درس بگیریم و ممنوعیت سفر بگذاریم. نظر اغلب کارشناسان حوزه سلامت این است که سفر رفتن موجب افزایش آمار ابتلا به کرونا می شود، آمار و شواهد نیز این موضوع را تایید می کند. رها کردن این عامل مهم و مدیریت نکردن سفرها، نتیجه ای جز افزایش آمار ابتلا به کرونا و فرسودگی کادر درمان ندارد.»

مدیریت سفرها در دوران کرونا، رها شده است

دوگانه «جان» و «نان» در دوران کرونا، مساله ای است که در همه کشورها وجود دارد. از یک طرف، اعمال محدودیت های سفت و سخت، احتمال دارد که به معیشت بسیاری از مردم آسیب بزند و از طرفی هم اهمال در اعمال محدودیت ها می تواند جان مردم را به خطر بیندازد. تدوین سیاست میانه ای که هم «جان» و هم «نان» را پوشش دهد و از هر دو حمایت کند، کار علمی و کارشناسی است که در عین سخت بودن، دسترسی به این راه حل میانه نیز چندان دور از دسترس نیست. 

نکته بسیار مهم این است که اعمال محدودیت های جدی موقت برای کنترل سفرهای غیرضروری، هیچ آسیبی به معیشت اغلب مردم نمی زند. سفر نرفتن مثل تعطیل کردن کسب و کارها نیست که با تبعات اقتصادی سنگین، همراه باشد. اینکه پروتکل قانونی وجود داشته باشد که مردم بدانند در چه شرایطی می توانند به سفر بروند و در چه شرایطی باید از سفر پرهیز کنند، یک نیاز بدیهی و حیاتی است که دریغ شده است. 

 با نزدیک شدن به پایان تابستان و فصل گرما و تعطیلات، احتمال افزایش آمار سفرها در دوران کرونا اصلا دور از انتظار نیست. با این وجود هنوز هیچ پروتکلی برای مدیریت این سفرها نداریم.  البته اهمیت این موضوع نیز فقط به تعطیلات پیش رو محدود نمی شود. اینکه نیمسال از بحران کرونا گذشته باشد، اما هنوز موضوع مهمی مثل سفر در دوران کرونا، مدیریت نشده باشد، یک خلا جدی است .

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۴۳۲۰۰۹:۴۱:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۴
من دیروز هایپر استار بودم مردم داشتند جوج و نوشابه و ذغال و تنقلات می خریدند برای شمال یه آمار از فروشگاههای بزرگ بگیرید گفته ی من را تصدیق می کنند اکثرا هم امروز عصر حرکت می کنند چون فردا را مرخصی گرفته اند تهران قرمزه و شمال هم قرمز حالا خود دانید
ناشناس۱۵۷۴۳۲۳۰۹:۴۲:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۴
ای کاش در همه امور از مردم خواهش وتمنا بکنند
ناشناس۱۵۷۴۳۳۴۰۹:۵۱:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۴
اگر این ۴ روز در پیش را مانند ایام نوروز قرنطینه نکنید هر چه رشته اید پنبه میشود تمامی ترددهای مسافرتی را ممنوع کنید
ناشناس۱۵۷۴۳۳۶۰۹:۵۲:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۴
ملت در ایام تعطیلی شعور خود را بروز می دهد
ناشناس۱۵۷۴۳۵۳۰۹:۵۸:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۴
چرا با زور جلوی مسافرت این جاهلان گرفته نمی شود؟
ناشناس۱۵۷۴۳۶۳۱۰:۰۲:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۴
قرنطینه رو مثل هیچ کشور دیگه ای رعایت نکردیم و آمار مبتلایان قطعا بیشتر از چیزیه که دولت و وزارت بهداشت اعلام می کنن . همینطور آمار فوت . تازه کسایی که خوب میشن عوارض جانبی تا آخر عمر گریبانشون رو می گیره . حالا هزینه های اقتصادی و مالی به کنار . چرا باید با همه دنیا فرق داشته باشیم . چرا قرنطینه اجباری نداریم . چرا جلو سفرها رو نمی گیریم
ناشناس۱۵۷۴۳۷۰۱۰:۰۴:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۴
جالبه خود مدیران محترم اعلام می کنن همه گیری و قرمز شدن خیلی از استان ها بعلت سفره ولی کاری نمیکنن برای جلوگیری و اجباری کردن .
یک مدرس۱۵۷۴۳۹۹۱۰:۱۷:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۴
راه حل ساده است. جاده ها، به خصوص شمال، برای غیر بومی ها بسته شود. شما که که می دانید گفتن فایده ندارد.
ناشناس۱۵۷۴۴۴۸۱۰:۳۵:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۴
جاده ها رو ببندید و ماشینهایی که مسافرت می روند را جریمه سنگین کنید با خواهش و التماس که نمی شه جلوی کرونا رو گرفت!!!
ناشناس۱۵۷۴۴۶۲۱۰:۴۰:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۴
این دیگه چه تحلیل آبکی بود: «نکته بسیار مهم این است که اعمال محدودیت های جدی موقت برای کنترل سفرهای غیرضروری، هیچ آسیبی به معیشت اغلب مردم نمی زند»!!! بسیاری از کسب و کارهای شهرهای توریستی و مسافرخیز وابسته به سفر رفتن مردم هست.
صف۱۵۷۴۵۶۰۱۱:۳۲:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۴
با خواهش و التماس کاری پیش نمی رود.مردم شمال کشور چه گناهی مرتکب شده اند که باید تاوان خوشگذرانی مردم بی مسیولیت سایر نقاط کشور را پس بدهند..؟! دولت باید برای حفظ سلامت جامعه طی فرمانی مسافرت در ایام تعطیلی را ممنوع و با بستن راههای ورودی به گیلان و مازندران و گلستان را ببندد زیرا تبعات دلخوری عده ای خوشگدران به مراتب کمتر از عواقب خطرناک مسافرت رفتن هست.. به فکر کل جامعه علی الخصوص کادر درمانی خسته کشور باشید.
ناشناس۱۵۷۴۵۷۷۱۱:۳۶:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۴
اگر تمامی استان های پر خطر یکبار قرطینه کامل میشد کرونا اینقدر در کشور پخش نمیشد!
ناشناس۱۵۷۴۶۴۴۱۲:۱۵:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۴
اقا تعطیلات که دیگه ربطی به اقتصاد و بیکاری نداره تردد بین شهری را ممنوع یا حداقل کنترل و‌محدود کنید کرونا نه خواهش و التماس میفهمم نه شعور اجتماعی فقط قاطعیت است که تاثیر دارد
تبریزی۱۵۷۴۶۵۰۱۲:۱۸:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۴
نوبخت: بچه های گلم. عزیزان دلبندم. ویروس کوچولوها می خوان شماها رو بخورن. یه وقت از خونه بیرون نرین ها. سفر هم جیزه. البته جیزّه با تشدید . آفرین عزیزان دلبندم.
ناشناس۱۵۷۴۶۹۴۱۲:۳۸:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۴
چطور جلوی این همه قاچاقچی رو بگیرند؟؟ ماشالله هر ایرانی برای خودش یک قاچاقچیه.. اگر راهها رو ببندند عده ای مسافران را به روستاها قاچاق می کنند و این برای روستا خطرناک است ... دیدم که میگم
ناشناس۱۵۷۴۷۴۹۱۳:۰۸:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۴
نميدانم چرا وقتي عيد مي رسد ، سيزده بدر مي رسد ، تعطيلات مردم و سفرها مي رسد ، وقتي جاده هاي شمال اندكي شلوغتر مي شود ، مسئولين نگران كرونا مي شوند و دغدغه و دلواپسي شان فزوني مي گيرد ، اما در بعضي موارد ديگر ، مسئولين انگار نه انگار ... گويي با زبان بي زباني مي گويند : " شتر ديدي ، نديدي " !!!... بله ؟!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. درباره توبه تتلو

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. تضادی عجیب و پر ابهام!

  21. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  22. تنوری که هنوز سرد است...

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. تضادی عجیب و پر ابهام!

  4. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  5. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  6. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  7. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  8. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  9. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  10. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  13. جزئیات تقسیم تهران به استان‌های شرقی و غربی

  14. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

  15. یک دزدی ۱۰ میلیاردی از متروی تهران/ سارقان چه چیزهایی از مترو می‌دزدیدند؟

  16. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  17. خبری خوش درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

  18. غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست

  19. سردار رادان: دشمن به دنبال کارزارهای خیابانی است

  20. جزئیات دستگیری دو عامل ربایش یسنا کوچولو/ دختربچه ۴ ساله، ۵ روز اسیر آدم‌ربایان بود

  21. رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

  22. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

  23. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

آخرین عناوین