کرونا به پرسنل آرامستان‌ها هم رحم نمی‌کند/ خیرات کووید-۱۹ در بهشت زهرا

گروه اجتماعی الف،   3990416051 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر کادر پزشکی، پرستاران و مدافعان سلامت را پیشقراول مبارزه با کرونا قلمداد کنیم قطعا آخرین حلقه مبارزه با این ویروس منحوس را پرسنل آرامستان‌ها تشکیل می‌دهند.

کرونا به پرسنل آرامستان‌ها هم رحم نمی‌کند/ خیرات کووید-۱۹ در بهشت زهرا

خبرگزاری آنا نوشت: با شیوع کرونا در کشور و کلانشهرهایی همچون تهران تمامی فعالیت‌های خرد و کلان تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت.

ستاد ملی مقابله با کرونا که پس از همه‌گیری این ویروس به‌عنوان متولی مدیریت این شرایط بحرانی تشکیل شد مسئولیت پیدا کرد تا با صدور پروتکل‌ها و استانداردهای لازم دستگاه‌های اجرایی را نسبت به رعایت این موارد آگاه کند.

در این میان طبیعتاً در بحث بیماری‌ها به‌‌ویژه بیماری‌های همه‌گیر آنچه بیش از همه حائز اهمیت است بحث پیشگیری است، موضوعی که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی محقق خواهد شد.

یکی از محیط‌هایی که همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اماکن عمومی که تحت هیچ شرایطی تعطیل نخواهد شد آرامستان‌ها هستند که در تهران زیرنظر سازمان بهشت زهرا قرار دارد.

به جز رعایت پروتکل‌هایی که بهشت زهرا موظف است به‌طور ویژه در ارتباط با متوفیانی که بر اثر کرونا فوت می‌کنند رعایت کند مدیریت شرایط و جلوگیری از ازدحام خانواده‌ها و افرادی که به‌منظور بدرقه متوفی در بهشت زهرا حضور پیدا می‌کنند نیز حائز اهمیت است.

اهمیت مدیریت این شرایط و عدم ارائه مجوز برای حضور افراد در روزهای پایانی سال (به‌ویژه پنج‌شنبه و جمعه آخر سال) به حدی بود که سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا از بسته شدن درب‌های بهشت زهرا با حکم دستگاه قضائی سخن به‌میان آورده بود و از آن زمان تاکنون خانواده‌های اموات (چه کرونایی و چه غیرکرونایی) با دستور ستاد مقابله با کرونا از برگزاری هرگونه مراسم تشییع جنازه و همچنین ختم محروم مانده‌اند.

در این میان اما به‌نظر می‌رسد با فوت افراد معروف وضعیت کمی متفاوت است و بهشت زهرا برای چهره‌های شناخته شده عرصه هنری می‌تواند استثنائاتی قائل شود. درست است که  هنرمندانی که به رحمت خدا می‌روند ارزش والایی به جهت تلاش‌هایشان در راستای ثبت خاطره‌ها و ارائه هنرشان دارند و قطعاً گرامیداشت یاد و خاطره آنها امری ضروری است اما شرایط بحرانی وزیر، وکیل، هنرمند، بازیگر، نماینده مجلس و ... نمی‌شناسد.

مشخص نیست که آیا این تغییر رویه در عملکرد بهشت زهرا در عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، مجوز برگزاری تجمعاتی بدون رعایت فاصله اجتماعی و حتی استفاده از ماسک آن هم در شرایطی که کشور در حال ورود به رکوردهای جدید در بحث ابتلا، بستری و فوت‌های کرونایی است آیا نمی‌تواند علاوه بر این‌که به‌نوعی چرخه شیوع کرونا را بازتولید می‌کند به نوعی کارکنان خدوم و زحمتکش خود را در معرض خطر قرار می‌دهد.

البته در این میان آن‌چنان که باید، توجهی به فعالیت پرسنل آرامستان‌ها اعم از افرادی که کار شستشو، تدفین و حتی امور اداری متوفیان را انجام می‌دهند نشده و بر اساس  برخی آمارها در طول مدت ۵ ماه گذشته که شیوع کرونا در کشور رخ داده است حدود ۳۰ نفر از پرسنل بهشت زهرا به این ویروس مبتلا شده‌اند.

زحمات این قشر اگر بیشتر از مدافعان سلامت نباشد قطع به یقین کمتر نیست و آنان آخرین حلقه مقابله با کرونا را تشکیل می‌دهند.

شاید کمتر رسانه‌ای به زحمات این قشر توجه کرده و بیشتر اذهان معطوف به خدمات کادر درمان است و همین موضوع و نگاه شاید در مدیریت این مراکز به زحمات نیروهای خود تاثیرگذار باشد.

با این‌که زحمات و تلاش‌های پرسنل سازمان بهشت زهرا از زمان شیوع کرونا انکارناپذیر است و بنا بر اذعان پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان حماسه بزرگی در مدیریت اجساد در بحران کرونا ایجاد کردند اما این روزها آن‌گونه که باید اهتمام ویژه‌ای در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بهشت زهرا صورت نمی‌گیرد.

طبیعی است که کم‌توجهی به اصول و ضوابط بهداشتی در شرایط بحرانی شیوع کرونا نه تنها می‌تواند به وخیم شدن شرایط منجر شود بلکه تداوم رعایت موازین بهداشتی را نیز در میان مردم کمرنگ می‌کند، موضوعی باید بیش از پیش به آن اهتمام ویژه داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۱۰۲۹۱۱:۱۶:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
یکی مرد واجب نیست همه بروند سر مزار بازماندگان هم اگر بدشان می آید آب خنک بخورند که خوششان بیاید دیگر این بی توجهی این جماعت با این کارهایشان آدم را عاصی می کنند
ناشناس۱۵۱۱۱۰۰۱۱:۴۹:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
دین شناسان در روز مبادای فراگیر شدن وبای کرونا چه باید بکنند؟؟؟!!! --- روزهای مبادا ؛ روزهای نیاز مبرم بشر به چیزهایی است که یافتن آنها از سخت ترین کارها در کم یاب ترین فرصتها است. وحی اصیل الهی به پیامبران از جمله قرآن کریم که در خطاب به بشریت به پیامبر اسلام ابلاغ شده آکنده از پند و اندرز و نوید و هشدار است برای چگونگی رفتار در جلوگیری از آمدن روزهای مبادا و چگونگی رهایی از این روزها اگر آمدند و بشر را به خود گرفتار کردند. دین شناس را قرآن فرا خوانده است به تفقه یا کاوش گرایی در وحی الهی برای آگاه شدن به روزهای مبادا و آگاه کردن مردم خویش به نیازها و لازمه های مقابله با این روزها و چگونگی برون رفت و رهایی از این روزها «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» ﴿ آیه ۱۲۲ سوره توبه ﴾. حال در این روز مبادای فراگیر شدن وبای کشنده ی کرونا ، که بی تردید با مشیت الهی بر سر بشر فرود آمده است ، این گوی و این میدان در اختیار دین شناسان است که با آگاه شدن به پندها و اندرزها و نویدها و هشدارهای وحی الهی ببیند برای آمدن چنین روزهای مبادا و مقابله با آنها اگر آمدند و جلو گیری از تکرار آنها چگونه مردم خود را با خواسته های وحی الهی باید آگاه سازند؟؟؟!!!
ناشناس۱۵۱۱۱۷۱۱۲:۱۷:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
این افراد به ویژه غسال ها بسیار مظلوم اند .
ناشناس۱۵۱۱۷۷۷۱۸:۲۲:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
روحانی باید شخصا عواقب تصمیمات غلط خود را در زمینه نامدیریت کرونا بر عهده بگیرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. درباره توبه تتلو

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  18. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. تضادی عجیب و پر ابهام!

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  2. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  3. تضادی عجیب و پر ابهام!

  4. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  5. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  8. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

  9. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

  10. جزئیات تقسیم تهران به استان‌های شرقی و غربی

  11. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  12. یک دزدی ۱۰ میلیاردی از متروی تهران/ سارقان چه چیزهایی از مترو می‌دزدیدند؟

  13. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  14. خبری خوش درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

  15. غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست

  16. سردار رادان: دشمن به دنبال کارزارهای خیابانی است

  17. جزئیات دستگیری دو عامل ربایش یسنا کوچولو/ دختربچه ۴ ساله، ۵ روز اسیر آدم‌ربایان بود

  18. رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

  19. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

آخرین عناوین