تفاوت سوخت LPG و CNG در چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3981006059

یک کارشناس صنعت خودرو درباره تفاوت سوخت و استفاده از گاز LPG و CNG توضیحاتی داد.

 امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تولید خودرو‌های پایه گاز سوز به حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش باز می گردد. اولین سری‌ از تولید خودروهای پایه گاز سوز  در ایران بر مبنای نفت بود که  به اصطلاح به آن (Liquied petrol gass)  یا همان LPG می گویند.

او بیان کرد: کشور‌های نفت‌خیزی مانند ایران که سوخت های فسیلی دارند، باید در مصرف سوختشان در کشور یک توازنی داشته باشد که به اصطلاح به آن‌ سبد سوختی می گوییم یعنی از تولید یک بشکه نفت، باید مقداری بنزین و گازوئیل نیز حاصل شود اما به دلیل اینکه روی بنزین بیشتر تمرکز داشتیم، موارد دیگر کمتر مورد توجه بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته واردات بنزین داشتیم این بحث مطرح شد که باید سبد مصرف سوخت متوازن باشد که در آن زمان استفاده از  LPG یکی از ساده‌ترین کار‌ها بود. اما زمانی که از گاز مایع (LPG) استفاده می کنید،  استهلاک  خودرو بالا می‌رود و موتور خیلی زود احتیاج به تعمیر پیدا می‌کند به همین دلیل زمانی که از کنار خودرو گازسوز با مکانیزم قدیمی رد شوید بوی گاز بلند می‌شود که علت آن استهلاک بالاست.

او با اشاره به اینکه گاز مایع مزایای کمی دارد، ادامه داد: گاز مایع را به راحتی می توان صادر کرد. پس از آن روی گاز طبیعی ( NG)  تمرکز شد. این محصول را به ۲ صورت کامپرس (CNG) یا مایع (LNG ) که برای انتقال گاز بین کشور‌ها استفاده می‌کنند و هم فعلا کاربرد تجاری روی خودرو‌ها ندارد، می‌توان استفاده کرد. 

کاکایی افزود: به دلیل اینکه  LPG مکانسیم ساده‌ای دارد، هنوز در بسیاری از شهرستان‌های اطراف مرز از آن استفاده می‌کنند و  در کارگاه بی‌حساب و کتاب از آنها استفاده و وسایل را  گازسوز می‌کنند که کار بسیار خطرناکی است. این گاز در صورت نشتی روی زمین می ماند که اگر جمع شود باعث انفجار خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: برای جلوگیری از احتراق گاز طبیعی باید موتور را خنک نگه داشت در غیر این صورت باعث اصطحلاک سریعتر موتور می‌شود.  CNG در حالتی که درست طراحی شده باشد کمترین آلودگی سوخت‌های فسیلی را دارد؛  سوخت های فسیلی ترکیبی از کربن و هیدروژن هستند که وقتی می‌سوزد مانند آب H۲O می شود و زمانی که کربن می‌سوزد CO۲ می‌دهد که همان دی‌کسید کربنی (گاز گلخانه ای) است و باعث بالا رفتن دمای طبیعت می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  9. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  10. درباره توبه تتلو

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  25. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

آخرین عناوین