ابهامات افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین/ دولت شفاف‌سازی کند

گروه اقتصادی الف،   3980829167 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از افزایش قیمت بنزین ضرورت دارد دولت به صورت شفاف توضیح دهد چه اقداماتی در راستای اخذ مالیات از طبقه ثروتمند، پزشکان، وکلا و ... و حذف یارانه سه دهک پردرآمد انجام داده است. همچنین ضرورت دارد به صورت ماهیانه میزان درآمد از محل افزایش قیمت بنزین برای مردم منتشر شود و نهادهای نظارتی نیز باید درباره محل هزینه نهایت دقت و کنترل را داشته باشند.

ابهامات افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین/ دولت شفاف‌سازی کند

به گزارش الف، در یک هفته اخیر بحث افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین به موضوع اصلی مورد توجه رسانه ها و مردم تبدیل شده است. بر اساس اطلاعیه‌ای که دو روز قبل سازمان برنامه و بودجه منتشر کرد قرار است پرداخت های حمایت معیشتی در سه مرحله صورت گیردکه تاکنون دو مرحله آن پرداخت شده است.

قرار است به خانواده تک نفره 55 هزار تومان، 2نفره 103 هزار تومان، 3 نفره 138 هزار تومان، 4 نفره 172 هزار نفر و خانوارهای 5 نفره و بیشتر 205 هزار تومان خواهد بود. 

در این باره به نظر می رسد اگر چه سیاست کلی دولت درباره اصلاح قیمت سوخت صحیح بوده اما نوع تصمیم و شیوه انجام آن مورد انتقادات جدی واقع شده است. موضوع دیگر نیز این است که دولت روحانی با افزایش قیمت بنزین و تعهد به کمک ماهیانه به 60 میلیون ایرانی عملاً تعهد سنگینی را هم بر شانه های رنجور و مستاصل خود قرار داده و هم این که به نوعی دولت های آینده را به گروگان گرفته است.

ایجاد وظیفه و مسئولیت جدید برای دولت آینده بسیار شبیه طرح هدفمندی یارانه هاست. نکته مهم این است دولت روحانی از سال 1392 که روی کار آمد بارها در پی شانه خالی کردن از چنین تعهدی یعنی پرداخت یارانه نقدی بوده است. 

هنوز فراموش نشده علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم در تاریخ 26 مرداد 1394 با اشاره به بار مالی سنگین پرداخت یارانه‌ها در شرایط سخت تامین درآمدهای دولت گفته بود: شب‌های پرداخت یارانه شب مصیبت عظمای دولت است.  

با این شرایط باید گفت دولت نهم و دهم با پشت کردن به عدالت، تعهد گسترده ای با توزیع یارانه نقدی یکسان بین همه مردم ایجاد کردند و به نوعی موجب مشکلات و معضلات اساسی برای اقتصاد کشور شدند اینکه دولت دوازدهم نیز نه تنها مشکل پرداخت یارانه نقدی را حل نکرده و این چاه ویل باقی مانده بلکه با افزایش قیمت بنزین عملاً پرداخت دیگری را باب کرده است.

در حال حاضر نیز مشخص نیست آیا دولت با ارتباط دادن قیمت بنزین با پرداخت های نقدی قرار است با هر بار اصلاح قیمت سوخت، مبلغ پرداختی به مردم نیز افزایش یابد یا اینکه در فرایند معمول افزایش تورم در آینده قرار نیست مبلغ پرداختی افزایش یابد و مدتی بعد نارضایتی از بهم خوردن و عدم رعایت این توازن دوباره فراهم شود. 

همچنین اگر چه دولت اصلاح قیمت بنزین را بدلیل کنترل قاچاق سوخت، توزیع عادلانه یارانه‌ها و جلوگیری از اسراف و مصرف بی‌رویه بنزین در کشور و ... عنوان کرده که حتما صحیح است اما دولت باید بدلیل اجرای عدالت در پی جلوگیری از فرار مالیاتی، وضع مالیات بر عایدی سرمایه، درآمد و ... باشد. بخصوص این که در بودجه امسال قرار شده بود سه دهک بالایی که یارانه می گیرند حذف شوند یا اینکه مالیات بر درآمد پزشکان، وکلاء و ... برقرار شود اما هنوز مشخص نیست این اقدامات در چه مرحله ای قرار دارند. 

امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز 6 آبان ماه درباره فرار مالیاتی ثروتمندان گفته بود: بررسی لیست تراکنش های مالی 300 هزار نفر میلیاردر نشان می دهد که نیمی از آنان مودی مالیاتی نیستند و نیم دیگر هم کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پردازند. 

حجت الاسلام حسن روحانی 26 آبان ماه در جلسه هیات دولت درباره اخذ مالیات عنوان داشته بود: میزان اخذ مالیات را ... بخاطر شرایط اقتصادی جامعه نمی توانیم زیاد افزایش دهیم و دریافت مالیات از مردم باید متعادل باشد.

اما رئیس جمهور دقیقاً توضیح نداد درباره فرار مالیاتی ثروتمندان یا حذف یارانه نقدی پردرآمدها تا کنون چه اقداماتی صورت گرفته است. از این رو لازم است در این باره شفاف سازی های لازم صورت گیرد تا در این باره افکار عمومی قانع شوند.

میزان درآمد و محل هزینه افزایش قیمت بنزین

موضوع دیگر مربوط به میزان درآمد دولت و محل هزینه از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین است. در این باره مسئولان دولتی متفق القول عنوان کرده اند حدود 30 هزار میلیارد تومان درآمد دولت است که طبق تصمیمات گرفته شده قرار است به صورت کامل به مردم بازگردانده شود. 

در این باره حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور 26 آبان ماه در جلسه هیات دولت گفت: تمام این پول باید به مردم برگردانده شود. در اینجا محضر ملت ایران عرض می‌کنم. خودشان نظارت بفرمایند... درست است دولت مشکلات مالی و اقتصادی و بودجه‌ای دارد اما در این طرح، کل مبلغ به اقشار کم درآمد برمی‌گردد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم در تاریخ 24 آبان ماه با بیان اینکه اصلاح قیمت بنزین و نحوه هزینه‌کرد 30 هزار میلیارد تومان درآمد دارد، گفت: ما همه این منابع را به مردم می‌دهیم و به همین منظور حسابی نزد خزانه باز می‌شود بدون اینکه ریالی به بودجه برود همه منابع به خانوارهای هدف ماهانه پرداخت می‌شود.

بیژن زنگنه ، وزیر نفت و حمیدرضا عدل، معاون فنی و امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز چنین گفته هایی را بیان کرده اند. 

زنگنه، 24 آبان گفت: درآمد عایدی طرح بهینه سازی مصرف سوخت از طریق سهمیه بندی در کل 31 هزار میلیارد  تومان خواهد بود... یک ریال هم از این درآمد به خزانه واریز نشده و به مردم طبقات پایین درآمدی بازگردانده خواهد شد.

حمیدرضا عدل، معاون سازمان برنامه و بودجه هم 27 آبان ماه در یک نشست خبری گفت: درآمد اصلاح قیمت بنزین در سال حدود 30 هزار میلیارد تومان است و یک ریال آن در بودجه عمومی و جاری هزینه نمی‌شود. همچنین این درآمدها به حدود شصت میلیون نفر در قالب حمایت معیشتی پرداخت می‌شود.

اما از آن جا که هنوز با قاطعیت نمی توان واکنش عموم مردم را نسبت به افزایش قیمت بنزین سنجید شاید پیش بینی دقیق درآمد دولت کمی سخت باشد اگر چه حجت الاسلام رئیسی، رییس قوه قضائیه در بند 4 بیانیه ای که در مورد اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت منتشر کرد نوشته بود: سازمان بازرسی کل کشور موظف است ضمن نظارت دقیق بر محل هزینه کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین و ایفای وظایف دولت در جهت جلوگیری از افزایش قیمتها، اجرای کامل تعهدات دولت در برابر مردم از جمله پرداخت به موقع و منظم یارانه‌ها را مستمرا پیگیری نماید تا زمینه برای افزایش اعتماد مردم فراهم گردد.

با این شرایط علاوه بر لزوم نظارت دستگاه های نظارتی، حتماً ضرورت دارد دولت نیز به صورت شفاف از میزان درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین به صورت ماهیانه به مردم اطلاع رسانی کند. بدون شک اگر چنین اتفاقی رخ دهد در این وضعیت یک گام رو به جلو است، بخصوص این که مسئولان بارها تاکید کرده اند که تمام درآمدها را قصد دارند به مردم برگردانند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۹۶۲۹۵۰۰:۰۹:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲
اتاق فکر دولت با شگردی خاص پای رییس قوه قضاییه را به مسله بنزینی باز کرد تا مسله مبارزه با فساد و شفاف سازی به حاشیه برود در صورتی که مسایلی از این دست فقط در حیطه دولت و مجلس است مجلس هم که قبلا تصویب کرده بود بنزین در سال 98 گران نمی شود فعلا ضربه مهلکی به مسیر مبارزه با مفسدان و فساد در کشور وارد شد و جلوی روند مبارزه با فساد کند شد
ناشناس۱۱۹۸۰۰۶۱۳:۴۲:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲
نماینده مجلس: گرانی بنزین دستپخت روحانی و لاریجانی بود.
ناشناس۱۱۹۶۲۹۸۰۰:۱۰:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲
180 کشور دنیا اینترنت بدون فیلترینگ دارند و مشکل اقتدار و عزت و امنیت هم پیدا نمیکنند. برو بگرد ببین مشکل کجاست؟
ناشناس۱۱۹۶۹۳۸۰۹:۵۲:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲
کمک به نیازمندان و اقشار کم درامد، تنها بهانه ای برای افزایش قیمت بنزین بوده است. تا امروز صبح (شنبه) کمک معیشت به حساب مادر و خاله اینجانب (مستمری بگیر تامین اجتماعی با 1 میلیون 600 مستمری) و اینجانب (کارمند دولت) و همکاران خدماتی بنده (حداقل مزدبگیر اداره کار) واریز نشده دولت شفاف سازی کند که چه کسانی را نیازمند و به چه کسانی اقشار کم درامد تعریف کرده است.
ناشناس۱۱۹۷۵۴۹۱۲:۲۴:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۲
از هرکی می پرسیم میگه کمک معیشتی به حساب ما واریز نشده است .
علی۱۱۹۸۴۰۱۱۵:۰۴:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۲
عزیز من این کمک معیشت دولتی در حداکثر مقدار برای خانواده 5 نفری 205 هزار تومان معادل حدود دو کیلو گوشت در ماه است. تورم کلی حاصل از افزایش قیمت بنزین از شنبه گذشته تا کنون بیش از 25 درصد بوده است.
ناشناس۱۱۹۷۰۳۲۱۰:۱۸:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲
این طرح برای دولت 31 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می کند اما با بی برنامگی و شتابزدگی و عدم زمان سنجی اجرا شد که 20 هزار میلیارد تومان به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد شد.
ناشناس۱۱۹۷۱۵۸۱۰:۴۶:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۲
روحانی نه درست می گوید ، نه درست عمل می کند و نه.......
ناشناس۱۱۹۷۳۲۶۱۱:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲
اگه دقت کنی اونا قبلا قیمت بنزین رو اصلاح کردن! یه کشوری که هنوز اصلاح نکرده ونزوئلاست ببین چه شکلیه
عبدالله۱۱۹۶۳۰۲۰۰:۱۱:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲
در حال حاضر مشکل بنزین نیست، مسئله سرنوشت نامعلوم اینترنت ماست. آقایان میفرمایند که شهر امن و امان است اما یک هفته شده اینترنت در دسترس نیست. دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟ خبری هست؟
ناشناس۱۱۹۶۳۰۴۰۰:۱۲:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲
این کارتون دیگه نخ نما شده،بنزین رو گرون کردید و برای انحراف افکار عمومی مجددا پاپیچ پزشکان و وکلا و .... شدید.
ناشناس۱۱۹۶۳۰۸۰۰:۱۳:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲
دولت اگر هدفش بهبود اقتصاد کشور است باید قانون از کجا اورده ای را بدرستی برای همه بخش ها چه دولتی چه خصوصی و چه افراد به اصطلاح عادی اجرا کند و تادحدود زیادی به تعدیل تکاثر و تعدیل و موازنه صحیح اقتصادی بپردازد بسیاری از مشکلات و تبعیضدها در کشور کاسته میشود
محمد قاسمی۱۱۹۶۳۱۱۰۰:۱۴:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲
مسئله مهم اینه سال گذشته ۳۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده این یعنی تقریبا ۵ سال عقب ماندگی در کشور در زمینه سرمایه چرا بر خروج سرمایه مالیات نمیبندن؟؟ خانه های خالی از سکنه ... و مضافا نقش بنیاد مستضعفان چیه؟؟ چرا زمین های مرغوب را جهت کشاورزی واگذار نمیکنند؟؟ بعلاوه ستاد اجرایی فرمان امام
ناشناس۱۱۹۶۳۱۴۰۰:۱۴:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲
دولت هیچ برنامه ای تدارد وگرنه مخفیانه ساعت 12 شب این کار را نمی کرد .
ناشناس۱۱۹۶۸۰۸۰۹:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲
یک بطری آب معدنی چند است؟ یک بطری نوشابه چند است؟ یک بطری دلستر چند است؟ یک لیتر بنزین چند است؟
ناشناس۱۱۹۷۰۰۱۱۰:۱۱:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲
مردم مي توانند اب معدني و نوشابه و دلستر ننوشند كما اينكه تا كنون بسياري از مردم با اين جيب خالي اين اقلام را از سبد هزينه خود كم كردند اما نمي توانند پياده سركار بروند يا در مترو و اتوبوس از سر و كول هم بالا بروند وبا تاخير زيادبه مقصد برسند يا تاثير افزايش قيمت بنزين بر قيمت بقيه كالا را حذف كنند. افتاد
ناشناس۱۱۹۷۰۰۷۱۰:۱۲:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲
اینا که گفتی نصف پولشون بابت بسته بندیشونه جناب اقتصاد دان
ناشناس۱۱۹۷۱۹۵۱۰:۵۵:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲
شما نوشابه و دلستر نخوري نميميري ، آب معدنيم پول بطريشم حساب كن، ولي اگه بنزين نباشه همه چي مختل ميشه برو تاريخ و بخون ببين
ناشناس۱۱۹۷۴۴۸۱۱:۵۹:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۲
اب معدنی اون بطریشه که گرونه وگرنه ابش هیچ ارزشی نداره و پول بطری را داری پرداخت می کنی مقایسه صحیح نیست ضمنا اب لوله کشی هست و کسی مجبور نیست اب معدنی بخره ولی بنزین لوله کشی نداریم
ناشناس۱۱۹۶۳۱۷۰۰:۱۷:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲
مگر در مورد یارانه نقدی اکثریت اقتصاد دانان به این نتیجه نرسیدند که کار اشتباهی بوده پس چرا دوباره یارانه نقدی دیگری ایجاد میشود که نقدینگی زیادی در جامعه درست میکند و این مبالغ نیز مشکلی از مردم حل نخواهد کرد
ناشناس۱۱۹۶۳۲۳۰۰:۱۹:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲
چه اشکالی دارد دولت بیاید بگوید تصمیم اشتباهی گرفتیم و اشتباه خود را پس میگیریم
ناشناس۱۱۹۷۳۲۰۱۱:۲۶:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲
داداش چه انتظاراتي داري ، دولت! اشتباه! معذرت خواهي!
ناشناس۱۱۹۸۴۱۷۱۵:۰۹:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲
من یک مسئولم اما متخصص نیستم اما میدونم ما عادت نداریم به هیچ آدم حسابی و متخصصی گوش بدیم
ناشناس۱۱۹۶۳۲۶۰۰:۲۰:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲
چقدر داد زده شد که از حسن و اسحاق ملولیم
ناشناس۱۱۹۶۷۹۹۰۸:۵۶:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲
فریادت را ببر بالاتر تا سهمیه بیشتری بگیری
ناشناس۱۱۹۶۳۳۱۰۰:۲۲:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۲
مسولین کشور داشتند لیست اموال و داراییهای خود را در سامانه وارد میکردند این امر به فراموشی سپرده نشود
ناشناس۱۱۹۶۳۴۵۰۰:۲۸:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲
ملتی که مشکل اقتصادی داره مثل آدمی میمونه که مشکل ستون فقرات داره و روی ویلچر هستش!
amin۱۱۹۶۳۴۸۰۰:۲۹:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲
یکی به دولت بگه فرمول افزایش نرخ براساس فرمول صحیح به اصناف بده تا اوضاع از دستشان در نرفته
ناشناس۱۱۹۶۳۸۸۰۰:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲
بی زحمت ما به تفاوت افزایش قیمت دیگر حامل های انرژی هم به حساب سرپرست خانوار واریز کنید!!!
ناشناس۱۱۹۶۴۰۹۰۰:۵۹:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲
خواب دیدی خیره! دیگه سهمیه بندی شد، دیگه پول دست دولت میاد، دیگه ولخرجی‌ها شروع میشه، دیگه حقوق‌های نجومی شروع میشه اگه قرار بود کسی جوابگو باشه، باید جوابگوی بودجه باشه، پول بنزین آزاد که عددی نیست
ناشناس۱۱۹۶۵۰۱۰۲:۰۸:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲
مگردولت روحانی قانون هدفمندی رااجراکرد احمدی نژاد ۳۰۰بنزین آزاد راافزایش داد۴۵هزار یارانه داد روحانی ۳۰۰افزایش دادو دیناری نداد با۳۰۰افزایش دادوآب وبرق وگازو...افزایش وافزایش داد وهیچ یارانه ای نداد وهیچ ناظری نگفت چرا . بااین اوصاف چه باری بردوش دولت هاسنگینی میکند ؟؟
فرهاد۱۱۹۶۵۳۲۰۲:۵۹:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۲
درامد افزایش بنزین 33 هزار میلیارد طی یکسال ،،،،،یک هفته قطعی اینترنت معادل 31 هزار میلیارد طبق خبر خودتون .... 28 هزار میلیارد هم خسارت طبق گفته زاکانی یعنی تقریبا دوسال درامد پرپر
ناشناس۱۱۹۶۵۴۷۰۳:۵۵:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲
برنامه اصولگراها قطع کلی اینترنت و تبدیل ایران به کره شمالی دوم هست . وزارت کشور هم دست اصولگراها هست
ناشناس۱۱۹۷۴۴۳۱۱:۵۸:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲
عجب رویی داری! بنویس حق با روحانی است.
ناشناس۱۱۹۷۶۱۴۱۲:۳۷:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲
برو بابا یادمه می گفتین اصولگراها بیان دلار میشه ۶ هزار تومن از هول دلار ۶ تومنی افتادیم تو این هچل
ناشناس۱۱۹۶۶۱۲۰۶:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲
دولت به چه حقی کارمزد کارت به کارت رو افزایش داده دولت به چه حقی عوارض بین شهری رو افزایش داده
ناشناس۱۱۹۷۱۰۳۱۰:۳۳:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲
هر جوری میتونن دارن جیب ملت رو میزنن..شهرداری تهران داره از جای پارک مردم بعنوان "پارک حاشیه ای" پول از ملت میگیره..همشون هم آخر از ملت طبلبکارن و میگن داریم یارانه میدیم..خدا نگذره از دولت احمدی نژاد و اقتصاددانانی که کلید واژه "یارانه" را برای چاپیدن ملت کلید زدند.
ناشناس۱۱۹۶۶۵۸۰۷:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۲
اینترنت چرا وصل نمیشه ؟؟؟
ناشناس۱۱۹۶۶۸۶۰۷:۵۷:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۲
سالها از قول بزرگان دین و معرفت شنیده و خوانده ایم که دشمن دانا به از دوست نادان است.
پدری از کرمان۱۱۹۶۷۰۰۰۸:۰۷:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۲
سلام دختر م در شرکتی در تهران کار میکند که به علت قطع اینترنت بیکار شده و چون روز مزد است این ماه مشکل پرداخت اجاره خانه پیدا کرده. گنا ما چیست؟ و مسولین هم پاسخگو نیستند. و نگرانی ما بیشتر شده و فشار مضاعف گردیده و خودم معلمم در کرمان. بگوش مسولین برسانید. که وعده امروز وفردا ندهند یامن نمی دانم........
حسن۱۱۹۶۷۳۰۰۸:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲
گران کردن بنزین موقعی می تونه باعث جلوگیری از قاچاق بشه که تورم و کاهش ارزش ریال نباشه وگرنه وقتی بنزین گرون بشه باعث تورم و کاهش ارزش ریال میشه و در نهایت دوباره همون وضع قبل میشه.
ناشناس۱۱۹۶۷۴۹۰۸:۳۴:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲
داستان بنزین تمام شد بهتر است راه دیگری برای به زیر کشیدن دولت پیدا کنید
ناشناس۱۱۹۶۸۰۵۰۸:۵۹:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲
توی داستان بنزین همه ارگان های انتصابی دستور گران شدن بنزین رو به دولت دادند و به مجردی که گران شد پا پس کشیدن
محمد قاسمی۱۱۹۶۷۸۳۰۸:۴۹:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲
۳۰ هزار میلیارد نیست و ۱۰۰ هزار میلیارده
ناشناس۱۱۹۶۹۱۶۰۹:۴۴:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲
کجای دنیا اینترت رو قطع می کنن بعد ادعای اقتدار می کنن؟ شما مشکل درست کری برای مردم اومدی اینترت رو قطع کردی؟ چرا کسی مسولیت به عهه نمیگیره؟
م.ر۱۱۹۶۹۲۷۰۹:۴۹:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲
سلام؛دولت حسن روحانی کاری ازپیش نخواهد بردحتی اگه بنزین لیتری ۵۰۰۰تومان بشود دولت روحانی کلی بدهی دارد ازجمله به بانکها،قرارگاه خاتم و....به امید آینده ای بهتر درکشورکه بادولت تدبیر وامیدوکلیدمیسر نیست چقدر رهبرگفتند درانتخابتون دقت کنیدولی مردم دنبال حرف چهارتا هنرمند رفتند که الان هم همشون پشیمونند البته نه به خاطر مردم برای اینکه سفرهاشون کم شده
ناشناس۱۱۹۷۰۶۳۱۰:۲۵:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲
۱_اینکه‌دولت‌میگوید‌تمام‌درآمد‌حاصل‌از‌افزایش‌قیمت‌بنزین‌رابه‌مردم‌برمیگردانم‌درست ۲_دولت‌میگوید‌دیناری‌از‌این‌افزایش‌رابه‌خزانه‌واریز‌میکنم‌‌این‌هم‌درست‌‌ ۳_مازاد‌مصرف‌ماهانه‌‌روزانه‌/معادل‌سی‌وپنج‌میلیون‌لیتر/با‌قیمت‌فوب‌خلیج‌فارس‌که‌حداقل‌روزی دویست‌میلیارد‌تومان‌میشود‌کجامیرود‌‌به‌خزانه‌یاجیب‌‌‌‌‌‌‌...........لطفا‌شفاف‌جواب‌دهید
ناشناس۱۱۹۷۰۸۹۱۰:۳۱:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲
جان مادرت به پزشکان کاری نداشته باشید اینا هرچیزی ازشان بگیری دو برابر از جیب مردم میکش بیرون.
بازنشسته۱۱۹۷۱۳۱۱۰:۴۰:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲
دادن یارانه جدیدیعنی تورم بجای توزیع پول بین مامردم بهتره اقتصاداصلاح بشه وجلوی دزدی ورانت خواری وحقوقهای ۳۰میلیونی مدیران گرفته بشه انشاء الله
ناشناس۱۱۹۷۲۹۲۱۱:۲۱:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲
اقا این چه مسخره بازی است که درست کرده اید چرا اینترنت را قطع کرده حکومت نظامی مجازی راه انداخته اید؟
حسن۱۱۹۷۴۸۵۱۲:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲
اولا بايدبدانيم منشأ اختلاف قيمت حاملهاي انرژي خود دولت است كه با حدود چهار برابر كردن قيمت دلار اين شكاف را بوجود اورده است و در سال اينده كه قيمت ارز را دولت حداقل صد در صد گران خواهد كرد دوباره همين بحث در خواهد گرفت و اساساچرا مردم بايد تاوان ندانم كاري و بي تدبيريهاي دولت را بپردازند دولت بايد گوش شنوايي داشته باشد و مشورت از اقتصاد دانهاي با سواد بگيرد نه اقتصاد خوانده هاي مجيز گوي و در يك كلام اگر ثبات اقتصادي داشته باشيم و مسؤلان تصميمات خلق السائه نگيرند اوضاع سر و سامان ميگيرد
ناشناس۱۱۹۷۵۷۴۱۲:۳۰:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲
آقا شفاف تر از اینم مگه میشه یه شبه ۳۰۰ درصد گرون کردن بنزینو بعدم اینترنتو قطع کردن گفتن همه جا گل و بلبله و صدا و سیمام گزارش گرفت که همه مردم از گرون کردن بنزین راضی ان
ناشناس۱۱۹۸۰۲۱۱۳:۴۵:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲
از هر کسی سوال کردم در خصوص پرداخت مابه التفاوت بنزین انگشت شمار دو نفر دریافت کرده بودند . اگر 85 میلیون جمعیت ایران را در نظر بگیریم و 60000 میلیون دریافت کننده باشند باید بیش اینها جوابشان مثبت باشد . واقعا 60000 پرداخت شد؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

    2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

    4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

    5. چرا این همه بد اخلاقی؟

    6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

    7. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    8. درباره توبه تتلو

    9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

    10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

    12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

    14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

    15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

    16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

    17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

    19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

    20. تنوری که هنوز سرد است...

    21. ایثارگران را بدنام نکنید !

    22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

    23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

    24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

    25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

    آخرین عناوین