سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد: هزینه ۳ هزار میلیارد تومانی برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ / طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی سمند!

گروه اقتصادی الف،   3980526008 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بهرام پارسایی از هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد و خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد.

هزینه ۳ هزار میلیارد تومانی برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ / طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی سمند!

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در جریان تهیه این گزارش آنچه که برای من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند است.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. همان‌طور که می‌دانید پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحی شده در فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به پژو SD شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود.

پارسایی درباره‌ طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز اظهار کرد: در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت.

وی ادامه داد: بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته پارسایی، طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصار طلبی‌شان نهایت سوء‌استفاده را از آن داشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خودروسازها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢٥ هزارمیلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود: این‌که چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جای سوال دارد اما به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانستند به جیب مردم دستبرد بزنند همین به اصطلاح طراحی‌های کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند.

وی همچنین مدعی شد: در دولت دهم هم ایران‌خودرو را وادار کردند در ونزوئلا خط تولید راه بیندازد به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و گفت: امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف و میل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۲۱۶۹۰۸:۲۴:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
من توی شهر بلگراد ( صربستان ) کلی ۲۰۶ با صندوق عقب دیدم، ۲ در و کروک بودن. مطمئن هستید ایران این طراحی رو انجام داده !!! یا کل داستان طراحی در ایران دروغه ؟
ناشناس۱۰۵۲۵۶۳۱۱:۳۹:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بله ! 206 صندوقدار قطعا در ایران طراحی شد و سپس مالک اصلی یعنی پژو سیتروئن این طرح را مال خود کرد و کانسپت کلی آن در طراحی پژو 406 نیز مورد استفاده قرارگرفت .
ناشناس۱۰۵۳۰۹۵۱۵:۴۴:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خیر ٫ قضیه کاملا برعکس است.
ناشناس۱۰۵۲۵۹۴۱۱:۵۰:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند. ما خودرو ساز نیستیم.
ناشناس۱۰۵۲۸۶۰۱۳:۴۸:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اضافه کردن صندوق طرح ایران‌خودرو نبود و در اروپا cc 206 نام داره که قبل از پژو صندوق‌دار رونمایی شد در مدل اروپایی سقف فلزی متحرک از چند قسمت تشکیل شده که در‌زمان دلخواه به‌کمک چندین موتور تا‌شده و در صندوق عقب جایگزین میشه ولی در مدل ایرانی همه دل‌و روده این سیستم رو حذف کردند ‌فقط صندوق رو بنام طراحی خودشون وانمود کردند
هیچکس۱۰۵۲۸۷۱۱۳:۵۳:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مدلی که شما دیدید پژو کروک 206 هست محصول سال 2000 شرکت پژو که صندوق را برای سقف متحرک آن طراحی کرده بود و بعد از سالها صنایع خودرو سازی کشور عزیزمان زحمت کشیدند و با تکیه به دانش فنی و مهندسی پیشرفته خود همان صندوق را البته بدون سقف کروک به ته 206 معمولی چسباندن که حدود 250 میلیون دلار هزینه چسب کردند.
ناشناس۱۰۵۲۸۷۴۱۳:۵۴:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اگر اين حرفها راست باشد كه بايد گفت فاتحه
ناشناس۱۰۵۲۸۹۸۱۴:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
من در زندگیم حتی یک روز این فرغون سازان عزیز را حمایت نکرده ام، ولی می دانم شما همینطوری نمی توانید محصول کار خانه دیگر را بردارید و در آن دست ببرید، این هزینه 250 میلیون دلاری احتمالا بخش اعظمش بابت دریافت اجازه افزودن صندوق به کارخانه پژو پرداخت شده، نه اینکه هزینه مهندسی آن باشد، اونم صندوقی که با همان تکنولوژی 50 سال پیش است و حتی همان جک هیدرولیک 206 را ندارد! باور بفرمایید این بازویی که برای درب مغازه ها می گذارند بیش تر از تکنولوژی بهره برده!
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۰۵۳۰۵۱۱۵:۲۶:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
زشترین صندوق عقب را پژو 206 و ال90 داره 206 که صندوق عقبش مانند یک خندق گود است و شکل ماشین را بی ریخت کرده این گودی باید گرفته و ایرو دینامیک و منحنی شود ال 90 هم مانند این میماند که از پشت به صندوق عقب ضربه سنگیی وارد شده و حالت طاقچه ای داره که آنهم باید اصلاح شود ماشین گرانقیمت تویوتا راوا هم پشتش حالت طاقچه ای داره و این ماشین را که سایر قسمت هایش زیبا هستند بی ریخت و مثل وصله ناجور کرده
علی۱۰۵۳۲۵۹۱۷:۱۳:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کل کارخانه فیات و فولکس با خط تولید کاملش بعلاوه قالبها و ماشین آلات و رباط های کامل و طرح های بدنه و موتور و تزئینات و گواهی نامه هایش برای هر کدام ۵ مدل مختلف زیر یک میلیارد دلار است یعنی این یغماگران بیرحم پول دو خط تولید۱۰ مدل ماشین روز را فقط خرج یک درب صندوق عقب ۲۰۶ و یک طرح عقب مانده سمند کرده اند !!؟؟.
ناشناس۱۰۵۲۱۷۶۰۸:۲۸:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
باید پاسخگوی کلیه افرادی که در این خودروها فوت کرده اند هم باشند.
ناشناس۱۰۵۲۱۸۵۰۸:۳۲:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
لطفا مستند تقاطع سئول را نگاه کنید، هزینه طراحی سمند با هزینه فروش چهار کارخانه دوو که توسط جنرال موتورز خریداری شده بود، در آن زمان یکی است. جزء خیانت به ملت نمی توان حرف دیگری گفت
ناشناس۱۰۵۲۲۱۵۰۸:۵۴:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اگه از صنعت خودرو سازی تحقیق و تفحص کامل و حقیقی بشه بدون رانت و کلک میبینیم که چه فجایعی کشف میشه و در این فرغون سازیها برای همیشه بسته میشه شایدم اصلاح بشه با خداست
ناشناس۱۰۵۲۲۱۶۰۸:۵۵:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
واقعا متاسفم ، من نمیدانم از سال 84 تا الان هیچ نهاد نظارتی و ... وجود نداشته که الان این تخلف آشکار کشف شود ، وقتی این همه بخور بخور هست ما نمیتوانیم با خودروسازان دنیا رقابت داشته باشیم ، اینها باید اعدام شوند
ناشناس۱۰۵۲۲۱۸۰۸:۵۷:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
آقای رئیسی این لانه فساد را تعطیل کنید.
ناشناس۱۰۵۲۴۲۸۱۰:۴۶:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ما که کلا از این دولت و به فکر مردم بودن و برخورد با فساد ناامید شدیم مگر اقای رییسی داد مردم رو ازاین مفسدان بگیرد.
محسن۱۰۵۲۲۲۱۰۸:۵۸:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
سالها است که همه افراد جامعه و مسئولین از عملکرد ضعیف ، کیفیت پائین تولید ، ریخت و پاش ، حیف و میل در خودروسازی آگاه است و دریغ از یک اقدام اساسی جهت رفع این معضل
ایرانی۱۰۵۲۲۲۳۰۹:۰۰:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
یکی آمده که می گویدریشه فسادرا می خواهددربیاوردوتمامی مفسدان قدیم وجدیدرا به سزای اعمالشان برساند. من،ما،همه منتظریم.
ناشناس۱۰۵۲۲۲۶۰۹:۰۱:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
فصل رای اوردن نزدیکه دوباره مسئولین منتقد شرایطی شدن که همه دلایلش رو میدونن و ازش خبر دارن و تا الان هم یک قدم هم برای حلش بر نداشتند
ناشناس۱۰۵۲۲۴۸۰۹:۱۴:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دزدی و حیف و میل تا به کجا؟ داریم رکوردهای جهانی خودمون رو هم جا به جا میکنیم!!
ناشناس۱۰۵۲۲۸۸۰۹:۳۵:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مقصر مردمن که این خودروهای اشغال می خرن و یک سال تو صف پیش خرید منتظر می مونن
Pap428۱۰۵۲۴۷۹۱۱:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اگه نخرن چکار باید بکنن شما راه بهتری اگه بلدی تا همون کار رو انجام بدن .
ناشناس۱۰۵۲۹۴۵۱۴:۲۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خریدخانه سواری بهتر ازینه که ازدیگران شدن.
ناشناس۱۰۵۳۲۷۰۱۷:۲۰:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بله کار بهتر بلدم. نخر! مردم ما یکم تحمل سختی رو ندارن . یک مدت نخر یکسال دو سال یکم تحل سختی مترو و ..رو کنید هر کی یه بهانه میاره برای خرید این آ....ها . اکثر خانواده ها هم که به یک ماشین رضایت نمیدن. هر فرد یکی میخرد. حقمون هست هر چی سرمون بیاد
ناشناس۱۰۵۲۶۵۱۱۲:۱۹:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مگه چاره ی دیگه هم دارن
دوست۱۰۵۲۳۰۶۰۹:۴۲:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حالا که چی؟ کی گوشش بدهکاره؟ من و شما مغزمون لمس شده برای این مسایل
ناشناس۱۰۵۲۳۳۴۰۹:۵۵:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چنان شخمی زدن به مملکت که روی چنگیز خان رو سفید کردن
علیرضا۱۰۵۲۳۳۵۰۹:۵۶:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
لطفا دیگه خبرای اینجوری را ننویسید قلب ادم میگیره، کسی هم که برخورد نمیکنه اگه هم برخورد کنن نهایت چند سال زندانه که من حاضرم زندگیمو با زندان اونا عوض کنم چون میدونم زندانشون چجوریه
ناشناس۱۰۵۲۳۴۴۰۹:۵۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بسم الله. اگر آقایان قوه قضائیه ادعا دارند که دوره مفسدان به سر آمده به این موضوعات ورود کنند.
سعید۱۰۵۲۳۷۱۱۰:۱۲:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شیطان با دیدن اینا جا می خوره!!!!
محمد۱۰۵۲۳۸۲۱۰:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چرا بعد از سالها الان افشا می شود؟
ناشناس۱۰۵۲۳۹۰۱۰:۲۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خوب صندوق فقط ماشین نبوده هزاران صندوق فقط در لباس طرار ها ( طراح ها)بوده
ناشناس۱۰۵۲۴۰۱۱۰:۳۰:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ساعت خواب ، تازه متوجه شدید.
امید۱۰۵۲۴۵۷۱۰:۵۴:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چند روز پیش یه کلیپ از دوستمون دیدم که میگفت اختلاسها و این مسائل طبیعیه!!
سید۱۰۵۲۴۸۰۱۱:۰۶:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
البته به ایشان باید بگید 206 صندوقدار سال 85 به بازار اومد اونوقت چطور شما هزینه طراحیشو با ارز به قیمت امروز حساب میکنین ؟
ناشناس۱۰۵۳۶۷۹۲۳:۲۵:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما ببخش اشتباه کرده جوونی کرده اصلا نباید حساب میکرد
ناشناس۱۰۵۲۵۰۲۱۱:۱۲:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
با خشونت مخالفم ولی حکم کسانی که در هر لباس و عقیده به این ملک و ملت خیانت کردند و آثار خیانت هایشان در زندگی تک تک مردم قابل لمسو در اقتصاد و اجتماع و فرهنگ اشکار شده فقط اعدام است .
ناشناس۱۰۵۲۵۵۴۱۱:۳۵:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خدا میدونه حذف زه بغل پراید چقدر هزینه برده!
ناشناس۱۰۵۳۶۳۶۲۲:۵۹:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کی به کیه احتمالا پروژه ای 20-30 میلیاری با عنوان تاثیر حذف زه پراید بر کیفیت لایه ازن خخخخخخخخ- صاحب نداره که.
ناشناس۱۰۵۲۵۵۸۱۱:۳۷:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مهم اون کسایی هستن که سیبیل هاشون چرب شده....آقای رییسی اگر راست میگید لطفا ورود کن به قضیه خودروسازها و به تخلفاتشون بدون رحم رسیدگی کن
ناشناس۱۰۵۲۵۶۸۱۱:۴۲:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
نمک خودش فاسد شده. اول باید از نمک گند را زدود تا به خیرش امیدوار بود.
ناشناس۱۰۵۲۵۷۶۱۱:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
به والله این دو کارخانه در هر جایی غیر از ایران بودند . تا کنون صد بار درشان تخته شده بود
ناشناس۱۰۵۲۵۸۱۱۱:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
همچین طراحی و شاهکار خاصی هم نیست یک بچه ابتدایی بهتر طراحی میکنه تا این ....
مجتبی مقدسی۱۰۵۲۶۳۵۱۲:۱۳:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
درود خدا بر شرافت این نماینده واقعی مردم.
علیرضا۱۰۵۲۶۵۳۱۲:۲۰:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مقصر حتما پزشکان هستند آخه توی این مملکت همه کارشون درسته غیر از پزشکان
ناشناس۱۰۵۲۷۹۵۱۳:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ایشون مگه متخصص طراحی خودرو؟ یک شرکت خارجی برای طراحی یک خود و ممکنه 1 میلیارد دلار هم بگیره
ناشناس۱۰۵۳۳۵۱۱۸:۳۴:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
داداش شما یا معنای میلیارد رو نمیدونی یا معنای دلار یا معنای هر دو
ناشناس۱۰۵۳۴۱۰۱۹:۳۱:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
هزینه طراحی جنگنده اف 35 شده یک میلیارد دلار اونوقت هزینه طراحی یه خودرو بشه 1 میلیارد؟؟ مگه طراحش مختلسین وطنی باشن
ناشناس۱۰۵۳۵۵۱۲۱:۴۲:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خوب دقت کن ، متن می گوید برای طراحی صندوق عقب پژو 206، نه طراحی کامل صفر تا صد یک خودرو. و اگر مبلغی که گفته شده درست باشد تمامی مدیران سابق ایران خودرو قبل از فرار بایستی هر چه سریعتر دستگیر شوند.
ناشناس۱۰۵۲۹۷۵۱۴:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
انحصار توی خودروسازی جواب داد الان توی لوازم خانگی هم دارن همین انحصار رو بوجود میارن لباسشویی 1میلیونی ایرانی شده 5میلیون
ناشناس۱۰۵۳۰۶۹۱۵:۳۴:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
عجب بخور بخوریه دیگه کاملا قبح مال حروم ریخته شده و کاملا عادیه ..
عسگر۱۰۵۳۰۹۹۱۵:۴۵:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خدا لعنت شون کنه ، خون مردم کردن تو شیشه .
ناشناس۱۰۵۳۱۷۰۱۶:۱۶:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
این هم لابد تقصیر اقتصاد لیبرالیه!!!!
باهر۱۰۵۳۳۴۷۱۸:۲۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
در کجا و درچه چیز مافیا نیست؟!!! اصلا در این مملکت جای سالمی وجود دارد؟!!! در سیر و پیاز و سیب زمینی و...مافیا وجود دارد تا صادرات و واردات انواع کالا و درصنایع و درکلیه سازمانها و وزارتخانه ها و همه چیز خواری و الی ماشاءالله!!!!!
ناشناس۱۰۵۳۴۸۸۲۰:۴۱:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
لعنت خدا به شما دزدا.
کاوه۱۰۵۳۵۷۰۲۲:۰۷:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چشم مدیران عامل خودرو سازان و وزیر صمت با این انتصابات و بریز و بپاش هایی که کردند روشن ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. درباره توبه تتلو

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. تضادی عجیب و پر ابهام!

  21. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  22. تنوری که هنوز سرد است...

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین