جنگ نفتکش‌ها و نقشه تیم B برای نخست وزیر جدید انگلیس

گروه جهان الف،   3980430199 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

سیاست خصمانه انگلیس در ماه های اخیر در قبال ایران افزایش پیدا کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که قرار است فردا نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شود. در صورت انتخاب جانسون، روابط لندن با نومحافظه کاران آمریکایی بیش از پیش تقویت خواهد شد که این اتفاق به معنای دنباله روی بیشتر انگلیس از آمریکا و تشدید اقدامات ضدایرانی لندن خواهد بود.

جنگ نفتکش‌ها و نقشه تیم B برای نخست وزیر جدید انگلیس

به گزارش الف، عصر روز جمعه 28 تیرماه نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو هنگام عبور از تنگه هرمز بدلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی( تصادم با یک کشتی صیادی ایرانی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی) و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این باره گفت: «نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.»

بیشتر بخوانید:

جزئیات جدیدی از توقیف نفتکش انگلیسی/ در اعمال قانون قاطعانه عمل می‌کنیم

در واکنش به این اقدام، علاوه بر شکایت لندن از ایران در شورای امنیت، صحبت از مصادره اموال و دارایی های ایران نیز در رسانه های انگلیسی مطرح می شود.

توقیف نفتکش انگلیسی در حال رخ داد که نیروی دریایی انگلیس روز 13 تیرماه یک ابرنفتکش ایران را در آب های جبل الطارق توقیف کرده بود. اخیراً هم دادگاه عالی جبل الطارق حکم به تمدید 30 روزه توقیف این کشتی داد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به توقیف کشتی حامل سوخت ایران در جبل‌الطارق مدعی شده بود: توقیف گریس یک بدلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا برای سوریه بود و این هیچ ارتباطی به تعلق نفت این کشتی حامل سوخت به ایران نداشت.

این ادعا در حالی از سوی هانت مطرح می شود که ایران بارها عنوان کرده اولاً مقصد این نفتکش سوریه نبوده است. ثانیاً به فرض اینکه این نفتکش قصد رفتن به سوریه را داشته تحریم های اروپا صرفاً برای اعضای این اتحادیه لازم الاجرا است و کشورهای دیگر اجباری به رعایت این تحریم ها ندارند.

به همین دلیل بود که محمدجواد ظریف، روز 17 تیرماه از دلایل دیگری برای توقیف نفتکش ایرانی گفت. ظریف در توییتر  نوشت: ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول تحریم فروش نفت اروپا (به سوریه) می‌شود. تا جایی که می‌دانستم اتحادیه اروپا ضد فراسرزمین‌گرایی بود. این اقدام که به نیابت از تیم ب انجام شد، دزدی دریایی است.

ظریف دیروز نیز بر این موضوع تاکید کرد و در توییتر نوشت: دچار اشتباه نشوید: بولتون که در فریفتن ترامپ و سوق دادن او به جنگِ قرن شکست خورده است و از آن بیم دارد که تیم «ب» او فروبپاشد، اکنون زهر خود را متوجه انگلیس کرده است، به امید آنکه این کشور را به یک باتلاق بکشاند. فقط دوراندیشی و تدبیر می تواند چنین دسیسه هایی را ناکام بگذارد.

در واقع بر اساس توییت های وزیر امور خارجه می توان این گونه گفت: انگلیس به این دلیل اقدام به توقیف نفتکش ایرانی کرده تا در قالب سیاست فشار حداکثری آمریکا، صادرات نفت ایران را به صفر برساند و اشاره به سوریه و تحریم های اتحادیه اروپا توجیهی برای اقدام ضدبرجامی انگلیس بوده است. این در حالی است که انتظار می رود انگلیس در چارچوب کشورهای اروپایی و بدلیل پایبندی ایران به توافق هسته ای به فکر تامین منافع ایران باشد. اما به نظر می رسد همان گونه که ظریف عنوان کرده لندن بیشتر در پی همکاری با آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران است.

در واقع اقدامات انگلستان تکمیل کننده سیاست ضدایرانی دونالد ترامپ در خلیج فارس است. مقامات کاخ سفید با خروج خود از برجام در یک سال و نیم گذشته تمام تلاش خود را به خرج دادند تا به هر طریق ممکن کشورهای مختلف را وارد پازل سیاست های ضدایرانی خود نمایند.

در این باره روزنامه گاردین چند روز قبل در یادداشتی نوشته بود: شواهد متعددی نشان می‌دهد که تیم جان بولتون مستقیما در حادثه جبل الطارق دست داشته است. به نظر می‌رسد سیاستمداران محافظه کار انگلیسی که سرگرم انتخاب نخست وزیر جدید هستند و به شدت درگیر مساله برگزیت شده‌اند، گرفتار مسیری شده‌اند که طراح اصلی آن ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید:

نشریه انگلیسی: بولتون لندن را فریب داد

این روزنامه در بخش پایانی یادداشت خود می نویسد: قمار جان بولتون موفقیت‌آمیز بود. انگلیس هر چند دودل و نگران بود اما به خط مقدم تقابل واشنگتن با ایران کشیده شد. لندن ایران را به «تبعات جدی» تهدید کرده است بدون آنکه بداند چه پیش خواهد آمد. انگلیس کورکورانه به ساز و طبل جنگ بولتون می‌رقصد.

نخست وزیر جدید و آینده روابط انگلیس با آمریکا و ایران

به طور کلی انتظار می رود موضع گیری و سیاست اخیر انگلیس بر تلاش نه چندان موثر اتحادیه اروپا جهت تامین منافع ایران اثر منفی داشته باشد. این امر بخصوص بر روی اقدامات فرانسه تاثیرگذار است و احتمالاً تلاش ماکرون را که اخیراً با فرستان امانویل بن، وارد فاز تازه ای در راستای شروع به کار اینستکس شده بود با چالش های جدیدی مواجه خواهد ساخت.

در این بین کنار رفتن ترزا می و انتخاب نخست وزیر جدید نیز عامل مهمی در جهت گیری کلی سیاست لندن نسبت به آمریکا و ایران خواهد بود. بدون شک اگر بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق در رای گیری فردا به رهبری حزب محافظه کار دست پیدا کند باید انتظار نزدیک تر شدن بیشتر لندن و واشنگتن را داشت.

در حال حاضر لندن سیاست دوگانه ای در قبال ایران و آمریکا دارد؛ به همین دلیل اگر چه در ماه‌های گذشته انگلیس همراستا با کشورهای اتحادیه اروپا بر حفظ برجام تاکید داشت اما در زمینه مسائل منطقه ای و دفاعی ایران به شدت به آمریکایی ها نزدیک بوده و منتقد جدی کاهش تعهدات برجامی تهران بوده است.

به همین دلیل دونالد ترامپ نیز به پیشواز این انتخاب رفت و روز جمعه در کنفرانسی خبری با تعریف از بوریس جانسون گفت: اگر جانسون نخست وزیر شود، روابط واشنگتن – لندن بسیار خوب خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تمجید ترامپ از بوریس جانسون

مصاحبه تل‌آویو پسند جانسون: «عاشق اسرائیل» و «آماده تحریم ایران» هستم

بوریس جانسون هم اواسط تیرماه در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جوییش نیوز وعده داد در صورت انتخاب به عنوان نخست وزیر، تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده و در زمان مناسب، سفارت کشورش را به «بیت‌المقدس» منتقل می‌کند.

جانسون همچنین عنوان کرده انگلیس در هر صورت از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و این امر بدون شک به معنای نزدیک تر شدن لندن به کاخ سفید خواهد بود؛ چرا که دوران پسابرگزیت در صورت عدم پشتیبانی آمریکا می تواند چالش های جدی به همراه داشته باشد و اقتصاد این کشور را حتی با بحران روبه رو سازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۳۳۴۶۱۰:۰۳:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نمی دونم چرا انگلیس و امریکا فقط لاف میزنن؟!خداییش ناوشکن Duncan نمی تونست هیچ کاری کنه
ناشناس۱۰۱۳۷۴۳۱۳:۱۲:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
لاف نمیزنن حساب شده عمل میکنن نه پرچمشون بالای نفت کش ایرانی بردن نه اذان گفتن
ناشناس۱۰۱۴۰۶۸۱۵:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
دوست عزیز منتظر تامین کننده های هزینه جنگ هستند آنها اوکی دادند مردم ایران طعم جنگ را خواهند چشید کمی صبر دوست عزیز
میلاد حمیدی۱۰۱۴۰۸۳۱۵:۵۹:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بهتره ظریف خودشو به اون راه نزنه. قطعا میدونه که همه فتنه ها و گروه بی ساخته انگلیسه و دقیقا ترامپ هم گرفتار انگلیسه.فدرال رزرو تو مشت صهیونیست های لندن و لرد های انگلیسه و نخست وزیر جدید قراره بیاد و خودشو صلح طلب نشون بده و نفتکش ما رو آزاد کنه و بگن عجب فرد خیرخواه و مصلحت اندیشی. بعد بتونه تو ایران هم نفوذ کنه چون میشه یه فرد خیرخواه و مصلحت اندیش. ایران تا وقتی انگلیسی ها و ایادی او رو از دل خودش بیرون نکنه نجات پیدا نمی کنه!
ناشناس۱۰۱۴۳۳۳۱۹:۰۰:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
جوجه رو آخر پائیز میشمرن حالا وایسا بهت میگم
علی 671۱۰۱۳۳۷۱۱۰:۱۴:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
باید به موقع و سر وقتش این بور پیر استعمار را با آهنگ دلنوازی سر جایش نشانید تا دیگر جرعت این غلط ها را نداشته باشد .باید با پنبه سر این مهره ی آمریکایی صهیونیستی را برید .و از قمپوز هایش واهمه ای نداشت چون مثل اربابش هیچ غلطی نمی تواند بکند و همش قمپوز است اگر صبری در میان باشد .
ناشناس۱۰۱۳۴۰۶۱۰:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
سگ زرد برادر شغال است این را به روسیاهان و خائنین داخلی می گویم که در جشن تولدعجوزه انگلیس، ملکه سرسپردگی و نوکری خودشان را به اینها اعلام کردند
ناشناس۱۰۱۴۰۲۳۱۵:۲۳:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
واقعا خاک بر سر اونهایی که پول تولد عجوزه پیر و نفرت انگیز انگلیسی رو دادن
ناشناس۱۰۱۳۴۴۲۱۰:۵۹:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اگر رهبر دستور بده دو روزه جزیره صغیر دزدان دریایی به قعر دریا توسط نیروی دریایی سپاه فرستاده شه
ناشناس۱۰۱۳۵۱۲۱۱:۳۵:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اونا نقشه کشیدن، شما چرا آب توی آسیاب میریزید؟
ناشناس۱۰۱۳۵۴۳۱۱:۴۷:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
یادمان باشد اگر قرار بر افزایش تنش ها باشد انها کارشان را بهتر از ما بلدند !
ناشناس۱۰۱۳۵۹۴۱۲:۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
ظریف جان دست از این تز تیم بی بردار اینها به کرات نشان داده اند که همه در یک تیم و در جهت نابودی ایران هماهنگ عمل می کننددل به هیچکس در آنطرف نبند فقط یک ایرانی واقعی باشی کفایت می کند
ناشناس۱۰۱۴۱۴۵۱۶:۴۵:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
هیچ کسی در دنیا دشمن ایران نیست کسی با مردم یا این خاک کاری ندارد جنگ بین سیاست بازان است .
ناشناس۱۰۱۴۳۶۸۱۹:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
"یک ایرانی واقعی" رو خوب اومدی!
ناشناس۱۰۱۴۶۶۶۲۳:۰۰:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
سیاست سرت نمیشه فقط همین
ناشناس۱۰۱۳۶۳۱۱۲:۲۸:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بدانيد انگليس سياست باز قهاريست که هر کارش با فکر و تفکر است پس جشن و پايکوبي از اينکه هنوز اقدامي براي نفتکشش نکرده خيلي خيلي زود است. درثاني اين انگليس است که امريکا را سرکار گذاشته است.
ناشناس۱۰۱۳۹۵۳۱۴:۴۷:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
انگلیسی ها شطرنج بازان سیاسی خوبی هستند ولی هروقت پیروز شدن طرف مقابل درحد و اندازه اونها نبوده الان ایران و جهان اسلام سیاستمداری بی همتا در تاریخ خودش داره "رهبر بزرگ ایران" دیگه گذشت انگلیسیها و آمریکایی ها سرنوشت خاورمیانه رو تعیین کنن
ناشناس۱۰۱۳۶۴۷۱۲:۳۶:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
دنیا داره میوفته دست کسانی که مغزهاشون مثل موهاشون زنگ زده!
ناشناس۱۰۱۳۶۵۲۱۲:۳۸:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
این آقا که وقت نداره یه شونه به موهاش بزنه چطور میخواد انگلیس رو اداره کنه!؟
ناشناس۱۰۱۴۳۶۵۱۹:۳۰:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
مهم نیست موهاشو شونه نزنه حقوق نجومی برنداره اختلاس نکنه در نره کانادا دامادش و دخترش توی باستی هیلز لواسون ویلا نخره دامادش و پسرش گیرین کارت آمریکا نداشته باشن هیچ اشکالی نداره اگه موهاشو شونه نزنه
ناشناس۱۰۱۴۰۷۳۱۵:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
دوستانی که منتظر جنگ هستند تا استکبار جهانی را شکست دهند هزار میلیارد غرامت جنگ ایران و عراق چی شد؟ توانستید بگیرید که از جنگ بعدی استقبال می کنید
ناشناس۱۰۱۴۰۹۹۱۶:۱۰:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
ایران مدعی بود که کشورهای منطقه خودشان می توانند امنیت آبهای خلیج فارس را تامین کنند و نیاز به حضور بیگانگان نیست ، حال بدون اینکه امریکا یک قدم اضافه بردارد ، یا جان نیروهای خود را تهدید کند ، به کشورهای منطقه نشان داد که در مقابل ایران باید به آنها تکیه کنند ، این یعنی سیاست ، به خرج ما ، گاو شیرده عربی را می ترسانند تا بیشتر بدوشند
ناشناس۱۰۱۴۱۶۲۱۶:۵۶:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
عبور دزدان دریایی از تنگه هرمز مصداق عبور بی خطر نیست ایران نباید اجازه عبور به این دزدان دریایی بدهد پدر این انگلیسی های کثیف رو در بیارید
بی نام۱۰۱۶۸۹۶۰۸:۴۹:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲
دقت کردید بوریس جانسون با بی شروع میشه؟ یه نفر جدید به تیم بی اضافه شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین