بازار داغ انتقادات به طرح جدید ترافیک تهران

گروه اجتماعی الف،   3980415068 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طرح کاهش آلودگی هوا از ابتدای تابستان جایگزین طرح ۱۴ ساله زوج و فرد در پایتخت شد؛ سن طرح هرچند کم ولی نقدها نسبت به آن زیاد است؛ برخی معتقد به بازنگری و اصلاح آن هستند اما مسؤولان بلدیه به ادامه اجرای آن اصرار دارند.

بازار داغ انتقادات به طرح جدید ترافیک تهران

فارس نوشت: طرح کاهش آلودگی هوا از ابتدای تابستان جایگزین طرح زوج و فرد در پایتخت شد؛ طرحی که ۱۴ سال از عمر آن گذشته بود با اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منقضی اعلام شد و بر اساس طرح جدید، دیگر زوج یا فرد بودن پلاک خودرو ملاک مجوز تردد در حلقه دوم طرح ترافیک نیست.

طرح کاهش آلودگی هوا از قبل اجرا با مخالفت برخی از کارشناسان و مسؤولان مواجه شد و پلیس نیز آن را هر چند با تأخیر ولی در نهایت آن را تأیید کرد. 

درآمدزایی بیشتر برای شهرداری و دریافت عوارض از مردم از جمله موضوعاتی بود که در انتقاد به طرح جدید مطرح شد و این انتقاد در حدی بود برخی آن را طرح کاسبکارانه عنوان کردند. سیدهادی هاشمی، رئیس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، از جمله این منتقدین محسوب می‌شود که به نظرش طرح ترافیک جدید فقط برای درآمدزایی اجرا شده است.

وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: معایب این طرح بسیار زیاد است. در این طرح سیستم کنترلی پلیس حذف می‌شود. در گذشته براساس طرح زوج و فرد پلیس با بررسی پلاک خودروها، علاوه بر سیستم کنترلی از طریق دوربین پلیس هم می‌توانست به عنوان یک بازوی کنترلی بازدارندگی لازم را داشته باشد و طرح را مدیریت کند، اما در طرح جدید پلیس نمی‌تواند کنترلی بر این محدوده داشته باشد.

قانون با طرح جدید ترافیکی به انحراف کشیده شد

 هاشمی تصریح کرد: اساس طرح جدید این بود که در کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته باشد، اما من احساس می‌کنم که از قانون کاهش آلودگی هوا سوءاستفاده شده و قانون به انحراف کشیده شده است. این پیشنهادات، کاسبکارانه و به قصد درآمدزایی برای شهرداری است، یعنی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران براساس این طرح ورود همه افراد را به این محدوده آزاد گذاشته است و مطمئن باشید که این طرح نه تنها در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تاثیری ندارد، بلکه به مراتب تراکم ترافیک را بالا برده و محیط‌زیست را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: معتقدم در اصل این قانون باید بازنگری شود یعنی در حقیقت باید بازنگری شود که چرا در این زمینه صلاحیت تصمیم‌گیری و اختیارات به شورای عالی ترافیک و از سوی آن به شهرداری سپرده شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و شهرداری ذینفع منافع اقتصادی در این طرح هستند و مانند همه طرح‌های شهرداری که درآمد به شهرسازی، حمل و نقل و سایر ملزومات شهری ارجح‌تر بوده است و فقط به دلیل درآمدزایی در یک خیابان ۸ متری به یک برج تجاری مجوز ساخت و ساز می‌دهند، درآمد این طرح نیز نسبت به کاهش آلودگی هوا ارجح‌تر است.

مخالفت‌ها ناشی از غرض ورزی نباشد

اما مدیران شهری به ویژه از معاونت حمل و نقل و ترافیک نه تنها درآمدزایی با اجرای طرح جدید برای شهرداری را قبول ندارند؛ بلکه بارها اعلام کرده‌اند اجرای طرح‌ جدید ترافیک، کاهش درامد را به همراه داشته است. همچنین به گفته آنها مخالفت‌ها ناشی از غرض‌ورزی و مخالف خوانی و صرفاً بر اساس نظریات شخصی است.

عمار سعیدیانفر، مدیر ساماندهی طرح‌های ترافیکی، منتقدان طرح کاهش آلودگی هوا را به حضور در جلسه برای مناظره دعوت کرده و در جواب منتقدان گفته است:طرح جدید ترافیکی پایتخت بر اساس مطالعات چندین ماهه کارشناسان شکل‌گرفته و در جلسات متعدد کارشناسی و شورای ترافیک شهر تهران موردبحث و بررسی واقع‌شده و در نهایت نیز به امضاء رئیس پلیس راهور تهران بزرگ رسیده است.

وی تصریح کرد: از منتقدان طرح کنترل آلودگی هوا دعوت می‌کنم تا در طی جلساتی با حضور کارشناسان، ابعاد مختلف ترافیکی و زیست‌محیطی این طرح را بازبینی و تاثیر روش‌ نوین کنترل ترافیک تهران را بررسی کنند.

وی با اشاره به این اظهارنظر که جایگاه پلیس که پیش‌تر به‌عنوان ابزار کنترلی در طرح زوج یا فرد عمل می‌کرده در الگوی جدید ترافیکی ازدست‌رفته است، ادامه داد: ابزار کنترلی پلیس راهنمایی و رانندگی بر پایه تکنولوژی در طرح جدید افزایش یافته است به‌طوری‌که تمام طرح مذکور تحت رصد و تائید پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد.

مدیر ساماندهی طرح‌های ترافیکی با تأکید بر اینکه  نباید با غرض‌ورزی و مخالف خوانی و صرفاً بر اساس نظریات شخصی طرح کنترل آلودگی هوا را محکوم به شکست معرفی کنیم.گفت: نمی‌توانیم با مغالطه، طرح کنترل آلودگی هوا را به ساخت‌وساز بی‌رویه در مدیریت قبلی شهرداری تهران متصل و تنها هدف از طرح کنترل آلودگی هوا را درآمدزایی عنوان کنیم، طرح برخی اظهارنظرهای نادرست مبنی بر اینکه تغییرات طرح ترافیک در سال 97 با هدف افزایش درآمدزایی شهرداری تهران عنوان‌شده است. درآمد شهرداری تهران از طرح ترافیک در سال 1397، حدود 70 میلیارد تومان نسبت به سال 96 کاهش‌یافته است.

 نقد شورای شهر به شهرداری در مورد طرح جدید ترافیک 

نظر شورای شهری‌ها در مورد طرح کاهش آلودگی هوا متفاوت است به نظر آنها طرح پیوست اجتماعی ندارد و باید در کنار در نظر گرفتن پیوست‌های لازم، اطلاع رسانی درست نیز انجام می‌‌گرفت.

علی اعطا از منتقدان طرح است؛ وی در مورد گلایه‌مندی مردم از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا گفت:به نظرم اجرای طرح جدید ترافیک به لحاظ مطالعات و پیوست‌ها می‌توانست جدی‌تر بررسی شود و این نقد از جانب شورای شهر به شهرداری وارد است.  

وی اظهارداشت: برای اینکه جزئیات دقیقی از اجرای این طرح مشخص شود باید منتظر گذشتن زمان بیشتری حدود 90 روز باشیم. ولی بر اساس گزارش‌های اولیه اجرای طرح کاهش آلودگی هوا عملکرد مثبت و مؤثری داشت است به طوری که نسبت به قبل از اجرای آن طول ترافیک 35 درصد با کاهش همراه بوده است . همچنین میزان ورودی خودروها کاهش 24 درصدی به این محدوده داشته است.

افزایش آلاینده ازن مربوط به گرما است

افزایش ترافیک از دیگر نقدهای وارده به طرح کاهش آلودگی هوا است موضوعی که برخی اصرار به آن می‌‌کنند و برخی انکار؛ محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران آلودگی ایجاد شده در پایتخت را ناشی از ازن می‌داند و نه ترافیک.

به گفته وی آلودگی تهران در حال حاضر بیشتر ناشی از آلاینده ازن است که با گرما و تابش اثر مستقیم دارد و ناشی از موضوع دیگری نیست، چرا که گازهای نیتروژن از بخارات بنزین ایجاد می‌شوند و تابش خورشید سبب بروز آلودگی ازن خواهد شد. همچنینکاهش ذرات معلق و دود هم در افزایش ازن مؤثر است چرا که ازن در گرد و خاک کاهش می‌یابد.

وی بیان داشت: طرح کاهش آلودگی هوا که از ابتدای تیر آغاز شده نتایج موثری را در زمینه کاهش آلودگی‌ها و ترافیک داشته است به طوری که شاخص آلاینده مونوکسید کربن 16 درصد کمتر شده و این مسئله هم‌جهت با کاهش ترافیک در پایتخت به وقوع پیوسته است. 

طرح زوج و فرد سبب افزایش سرانه مالکیت خودرو‌های شخصی

فعالان محیط زیست از دیگر صاحبنظران تأثیر مثبت یا منفی اجرای کاهش آلودگی هوا هستند، که بارها بسیاری از این قشر اعلام کرده بودند طرح زوج و فرد سبب تمایل کمتر مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شده است.

 محمد درویش فعال محیط زیست از جمله منتقدان طرح زوج یا فرد است. وی در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه طرح زوج و فرد افزایش دهنده سرانه مالکیت خودرو شخصی بوده است تصریح کرد: با اجرای طرح زوج و فرد برخی خانواده‌ ها دو خودرو با پلاک فرد و زوج داشتند تا برای تردد در محدوده ترافیکی راحت باشند. همین امر باعث افزایش خودرو و عدم استفاده از حمل و نقل عمومی شده بود. معتقدم ازدیاد سرانه مالکان خودرو هم موجب افزایش ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی‌های صوتی و ... شد و کیفیت زیست در تهران را برای شهروندان کاهش داد.

این فعال محیط زیست بیان داشت: معتقدم باید خودرو سواری را در پایتخت سخت بگیریم که خودروسواران به این انتخاب برسند از وسایل حمل ونقل عمومی برای تردد در شهر استفاده کنند.

سرنوشت طرح جدید دغدغه کارشناسان

تبدیل سرنوشت طرح کاهش آلودگی هوا به سرنوشت زوج و فرد از نگرانی‌های منتقدان و برخی از کارشناسان است. اینکه این طرح به تدریج عادی شود و اثر بازدارنده نداشته باشد، برای برخی دغدغه شده است؛ دغدغه‌ای که یوسف حجت، مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری تهران به یکی از رسانه‌ها گفت: اینکه خودروهای ما در طول زمان بیشتر و بیشتر می شوند و وضعیت ما نیز به همین نسبت بدتر می‌شود را نمی‌توان کاری کرد. اما این طرح تشویق کننده ای برای خرید خودرو نیست، در طرح جدید این آزادی عمل وجود دارد که فرد هر روزی که دلش بخواهد از خودروی خود استفاده کند و قطعاً اجرای این طرح به سرنوشت طرح زوج یا فرد تبدیل نخواهد شد.

احتمال بازنگری در طرح ترافیک جدید

بازنگری در طرح جدید نیز از مباحثی است که درباره طرح جایگزین زوج و فرد سابق عنوان شده است و برخی انجام آن را ضروری می‌دانند، غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران از جمله کسانی است که موضوع بازنگری در طرح جدید ترافیک را مطرح کرده و   در مورد گلایه‌مندی مردم از طرح جدید بیان داشت: این طرح در شروع کار است و هنگامی که یک تغییری ایجاد می‌شود، یکسری تبعات ابتدایی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. به هر حال این طرح باید دو ماه اجرایی شود و نقاط قوت و ضعف آن مشخص خواهد شد، اگر نقاط ضعف زیادی داشته باشد، قطعاً در اجرای آن تجدیدنظر می‌شود و اگر نقاط قوت آن بیشتر باشد، به همین روال ادامه خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: قطعا فرمانداری تهران نیز بررسی و نظارت خود را بر طرح جدید زوج و فرد خواهد داشت و تاکنون نیز در جلسات مختلف چند نقطه ضعف آن را تذکر داده‌ایم، ولی در کل این طرح به یک بازه زمانی دو ماهه نیاز دارد.

عمر طرح کاهش چندساله می‌شود؟

اکنون  ۱۵ روز از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در پایتخت می‌گذرد و بازار نقد و انتقاد به این طرح از جانب شهروندان و کارشناسان زیاد است. شهروندان گلایه از اخذ عوارض بیشتر نسبت به طرح زوج و فرد دارند و برخی اجرای طرح را کارشناسی نشده و کاسبکارانه می‌دانند. در حال حاضر از سن طرح جدید در پایتخت نمی‌گذرد و باید دید اجرای آن در طی یک سال آینده چه نتایج موثری را برای شهروندان خواهد داشت و آیا طرح برای استمرار در آینده نیاز به بازنگری دارد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۷۱۸۶۱۲:۱۶:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
ایشون رو در عوض بازخواست برای آن حادثه در پست جدید شهرداری مامور کرده اند. تفکرات این بابا اگر خوب بود اونجا رو به افتضاح نمیکشوند.
ناشناس۹۸۷۱۸۸۱۲:۱۷:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
طرح خوبی است این شهر نظم میخواهد وگرنه همه دچار ضررهای هنگفت روحی روانی و جسمی غیر قابل جبران میشوند. نباید گذاشت عده ای راحت طلب و کوتاه بین با ایجاد غوغا سالاری ار اجرای اینگونه طرح های مفید و تاثیر گذار در زندگی شهروندان اخلال ایجاد کنند
بنده خدا۹۸۷۲۲۲۱۲:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
سال گذشته به بهانه عدم اجرای طرح در پنجشنبه ها، ساعت طرح در روزهای هفته از 5 به 7 بعد از ظهر افزایش یافت ، حالا هم پنجشنبه ها شامل طرح جدید شده و هم ساعت طرح تا 7 باقیمانده!
ناشناس۹۸۷۳۶۰۱۳:۲۹:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
واقعا خستمون کردید، هر روز یک قانون و دودش فقط به چشم اقشار ضعیف و متوسط میرود و آنها جریمه میشوندو زندگیشان سخت تر میشود.
ناشناس۹۸۷۴۶۱۱۴:۲۸:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
"طرح زوج و فرد سبب افزایش سرانه مالکیت خودرو‌های شخصی" الان نیز همین است، هرکس تعداد خودرو بیشتر داشته باشد، تعداد روز های معافیتش هم بیشتر است!
ناشناس۹۸۷۶۳۱۱۶:۱۱:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
واقعا طرح ناکارآمدی است چون فقط پول گرفتن از دید کارگزار طرح مطرح بوده و 2 ماه دیگر وقتی مهرماه شد خواهید دید چه بلای بزرگی سر این شهر تهران خواهد آمد از فشار ترافیکی و آلودگی هوا .در آذر و دی و بهمن هم منتظر وارونگی هوا و پرشدن ریه مردم بدبخت شهر از دود و سم این اتوموبیلهای عوارض بده مرفهین بی درد تر از شورای شهریها و شهرداران مناطق محدوده طرح خواهیم بود . طرح قبلی دهها مورد اشکال داشت اما حداقل 2 چیز نداشت اول پول اضافی برای درآمدزایی بیشتر شهرداری دوم کنترل ورود و خروج به محدوده برای افرادی که فقط یک خودرو داشتند(یعنی مردم عادی). حالا مسافرکشها هم با خرید یک روز عوارض میتوانند با افزایش کرایه ها در تمام سطح شهر تردد کنند و آنچه قدر مسلم است پر کردن جیب شهرداری توسط حداقل همین مسافرکشها شخصی و پرداخت آن توسط مردم عادی و در نتیجه افزایش تورم و رشد هزینه ها و الی آخر ... نتیجه گرانی بیش از حد لاستیک روغن موتور هزینه تعمیرات و در نهایت تصمیم سازی برای دولت برای رفتن بسوی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و ..وچرخه معیوب تکرار مکرر گرانی و آلودگی و تورم یکی از این آقایان حتی تاثیر سوء این تصمیم را هم از یک یا چند کارشناس اقتصادی و اجتماعی نپرسید چون فعلا پول گرفتن مهمترین چیز است ؟؟؟!!!
ناشناس۹۸۷۹۳۱۱۹:۲۸:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
این طرح یعنی هر کی پول بده می تواند هوا را آلوده کند ترافیک را زیاد کند و بی پو.ل ها بروند بمیرند طبق تز یک خدا بیامرزی تهران باید محل سکونت اشخاصی باشد که بتوانند هزینه اش را پرداخت کنند هزینه را هم فقط دزدها و رانت خوارها می توانند بپردازند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    9. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    10. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    11. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    14. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین