نگاه مستاجران به نسخه‌پیچی‌های دولت

گروه اقتصادی الف،   3980407044 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت بازار اجاره‌بها را صرفا تابع تورم عمومی می‌داند و قصد دارد برای تامین ودیعه به موجران وام پرداخت کند اما کارشناسان می گویند بازار اجاره بیش از آنکه تابع تورم باشد، تابع قیمت مسکن است.

نگاه مستاجران به نسخه‌پیچی‌های دولت

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری اخیر خود درباره نقش افزایش قیمت مسکن در بازار اجاره بها، اظهار داشته بود: ما تمام افزایش قمیت های مسکن در ۲۷ سال گذشته را بررسی کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که افزایش قیمت مسکن هیچ تأثیری در اجاره بها ندارد.

وی افزود: شاهد این مدعای ما نیز این است که در سال هایی که بازار مسکن در رکود بوده و افزایش قیمت مسکن نداشته ایم، اما افزایش اجاره بها رخ داده است.

به گفته حسینی، بازار اجاره بها تابع تورم عمومی است نه تورم بخش مسکن؛ اجاره بها همواره خود را با نرخ تورم عمومی تعدیل می کند و با توجه به اینکه در ماه های گذشته در تورم عمومی، جهش داشته ایم، اجاره بها نیز افزایش یافت و پس از این دیگر شاهد افزایش جهشی اجاره بها نخواهیم بود.

این اظهارات معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در حالی بیان می شود که برخی کارشناسان معتقدند اجاره بها تابعی از بازار مسکن است؛ موجران (مالکان مسکن) وقتی می بینند که ارزش ملک افزایش یافته، برای حفظ ارزش آن در برابر کاهش ارزش پول ملی، اقدام به افزایش اجاره بها می کنند؛ با این توجیه که اگر واحد موجود را با قیمت های بازار به فروش برسانند، ارزش افزوده ای که نصیب آنها خواهد شد، بیشتر از آن است که آن را با اجاره بهای سال های قبل از گرانی مسکن، در بازار اجاره عرضه کنند.

هر چند که برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی بر این نظرند که اجاره بها تابعی از دو فاکتور محسوب شده و علاوه بر آنکه به قیمت مسکن وابسته است، تابع تورم عمومی نیز خواهد بود.

کارشناس مسکن: اجاره‌بها تابع قیمت مسکن است

در همین خصوص مهدی غلامی، کارشناس مسکن گفت: اجاره بها معمولاً با افزایش قیمت مسکن افزایش می یابد و برای آنکه بتوانیم اجاره بها را کنترل کنیم، نیازی به رفتارهای دستوری و قیمت گذاری اجباری نیست؛ بلکه با استفاده از دو فاکتور افزایش تولید و عرضه مسکن با مخصوصاً با قیمت تمام شده برای اقشار متوسط و نه قیمت بازار و همچنین اعمال ابزارهای مالیاتی (خصوصاً مالیات بر عایدی سرمایه) که منجر به کنترل قیمت مسکن می شود، اجاره بها نیز کنترل خواهد شد.

غلامی با تأکید بر اینکه دولت برای ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن هر چه سریعتر باید سامانه ملی املاک را راه اندازی کند، گفت: دولت برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن می‌تواند از مالکانی که واحدهای مازاد دارند بخواهد نحوه سکونت در آنها را اعلام و تعیین تکلیف کنند و در صورت خالی بودن، مالیات سنگین و موثری بر آنها اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه در کلانشهرها خانواده‌هایی که صاحب مسکن ملکی نیستند بخش قابل توجهی از درآمدشان را بابت اجاره واحد استیجاری خود پرداخت می‌کنند، گفت: در تهران در سال های گذشته به صورت میانگین، مستأجران نیمی از درآمد خود را صرف هزینه‌های مربوط به تأمین مسکن خود می‌کردند که به نظر می رسد در سال جاری این سهم، افزایش قابل توجهی کرده است.

کارشناس مسکن: «تورم عمومی» و «قیمت مسکن»؛ دو فاکتور مؤثر در اجاره‌بها

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس مسکن نیز در این خصوص گفت: اجاره‌بها تابع قیمت مسکن است، زیرا اجاره بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن است.

وی افزود: به‌طور معمول عددی در حدود ۵ درصد سالانه بازدهی ناخالص اجاره بر مسکن است. برای مثال، اگر یک فرد خانه یک میلیاردی داشته باشد، به طور متوسط ۵ درصد آن مبلغ اجاره سالانه‌اش می‌شود. این عدد در سال‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد و از حدود ۴.۵ تا ۶.۵ درصد می‌شود. این رقم در حال حاضر عدد بالایی نیست و از حدود ۵ درصد هم شاید اندکی پایین‌تر باشد.

سلطان‌محمدی تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم نرخ اجاره را کنترل کنیم، باید نرخ مسکن را کنترل کنیم؛ وگرنه سرمایه‌گذار مسکن حاضر نمی‌شود ملک خود را اجاره دهد. البته مالک انتظار دارد که قیمت ملک افزایش پیدا کند و اگر خیلی بخواهیم مالک را تحت فشار قرار دهیم، ترجیح می‌دهد خانه خود را اجاره ندهد؛ همانطور که در حال حاضر وجود حجم بالای خانه‌های خالی نشان می دهد که مالکان عطای اجاره را به لقایش بخشیده‌اند. این در حالی است که رقم اجاره‌ها بسیار سنگین است.

این کارشناس مسکن یادآور شد: از طرف دیگر، اجاره مسکن متأثر از نرخ تورم عمومی است. خیلی از موجران هزینه زندگی خود را از این راه در می‌آورند، بنابراین زمانی که نرخ تورم افزایش می‌یابد، به تبع ارزش پول نیز کاهش پیدا می‌کند، موجران انتظار دارند که نرخ اجاره را بالا ببرند. این در شرایطی است که درآمد مستأجر افزایش پیدا نکرده و تحت فشار است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل رشد شدید قیمت واحدهای مسکونی طبعاً اجاره بها نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش یافته است.

سلطان محمدی افزود: هر چند که رشد اجاره بها کمتر از رشد قیمت ملک بوده با این وجود همین افزایش نیز فشار بسیار سنگینی را بر مستأجران وارد کرده که بعضاً خارج از توان آنهاست.

به گفته کارشناس مسکن، راه حل بنیادی حل این مشکل، کنترل تورم و ارائه مشوق هایی برای افزایش عرضه واحدهای استیجاری است.

 

منبع: مهر

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۵۹۴۸۱۲:۰۷:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۷
خواهش می کنم اگه دولت نقشی در این بازار نداشته باشه خودش به تعادل میرسه مخصوصا جناب جهانگیری که به هر حوزه که ورود کرده حداقل 100 تا 500 درصد گرونتر شده و به ضرر مردم کار نکنن بهتره جناب جهانگیری و وزرای محترم ما را به خیر شما هیچ و هیچ امیدی نیست شر نرسانید
ناشناس۹۷۶۲۹۴۱۸:۳۱:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۷
مسئولین کشور باید برای برون رفت از معضل اجاره نشینان .. قرادادهای موجود را 2 ساله با حداکثر افزایش 10 درصد تمدید کنند جز این هیچ راه کوتاه مدتی نیست
ناشناس۹۷۵۹۸۷۱۲:۵۳:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۷
مقاله : دولت بازار اجاره‌بها را صرفا تابع تورم عمومی می‌داند و قصد دارد برای تامین ودیعه به موجران وام پرداخت کند اما کارشناسان می گویند بازار اجاره بیش از آنکه تابع تورم باشد، تابع قیمت مسکن است. تورم واقعی حدود 400 درصد هست اما قیمت مسکن 200 درصد هم افزایش نیافته هنوز هم قیمت مسکن خیلی باید افزایش یابد و هم قیمت اجاره بها ، مگر مسئولان قیمت کالا ها و دلار را کاهش دهند اگر کسی دلار یا طلا و هر جنس دیگری بخرد و خرید و فروش کند برایش بهتر هست تا در مسکن سرمایه گذاری کند چون خواب پول بسیار زیادی دارد و هم باید انواع و اقسام مالیات و عوارض شهرداری و ... پرداخت کند تازه هم آخر سر چون مردم توان قدرت خریدشان بدلیل کارهای غیر اصولی .. مقامات بشدت کاهش یافته توان خرید مسکن ندارند ، تمام کارهای اشتباه و خلاف خودشان را سر سرمایه گذار می اندازند و می خواهند از سرمایه گذار مالیات خانه خالی را بگیرند !
ناشناس۹۷۶۰۰۶۱۳:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۷
اجاره بها تابه قیمت مسکن و تورم است اگر بانک مرکزی سود بانکی را به بیست درصد برساند رهن حکم می شود بجای اجازه بها
ناشناس۹۷۶۰۱۸۱۳:۲۸:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۷
باید برای تهران ظرفیت مشخص شود مگر نه تا چند وقت دیگه الودگی هوا شهر رو نابود میکنه و با کمبود شدید اب روبرو میشه . ویزای تهران بایدصادر بشه
ناشناس۹۷۶۰۳۸۱۳:۴۲:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۷
این دولت جز دروغگویی کاری بلد نیست
ناشناس۹۷۶۱۸۱۱۶:۲۹:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۷
جالبه وقتی هم میخوان مشکل رو حل کنند به جای اینکه بودجه ی کلان به این بخش مسکن بدهند میخوان دست کنند تو جیب بقیه ی مردم .
محسن۹۷۶۰۴۳۱۳:۴۴:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۷
اگر با فساد و رانت خواری بطور موثر مبارزه شود ، همه چیز تحت کنترل شده و منطقی میشود ولی وقتی بهره وری سیستم دولتی پائین و رانت و فساد اقتصادی زیاد باشد ، تورم اجتناب ناپذیر و بار آن بر روی قشر ضعیف جامعه خواهد بود با اخذ مالیات ، مالکان میزان مالیات را به اجاره بها اضافه کرده و درنهایت این مستاجر است که باید جور آنرا بکشد
ناشناس۹۷۶۰۴۴۱۳:۴۵:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۷
تنها را برون رفت از معضل اجاره نشین ها تمدید قراردادها با افزایش 10 درصد و 2 ساله کردن قرار دادها با حد اکثر 10 درصد افزایش سالانه
ناشناس۹۷۶۱۶۶۱۶:۰۹:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۷
دقیقاً. اما دولت .. همه چیز را به حال خود رها کرده تا مستاجرها زیر فشار له شوند.
ناشناس۹۷۶۱۸۵۱۶:۳۲:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۷
خوب طرف ترجیح میده خونشو اجاره نده چون اجاره دادن خانه برای پر کردن خرجهای زندگیه .دولت مقصره که حقوق کارگرها وکارمندان رو معادل دلار نمیده.یعنی کلک میزنه.یعنی اگه شما تا دوسال پیش 300 دلار معادل دلاری میگرفتی وامسال 120 دلار. 180 دلار دولت به جیب میزنه به همین راحتی.
ناشناس۹۷۶۱۰۰۱۴:۲۶:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۷
مستاجرین دارن له میشن اونوقت اینا هی قصه میگن
ناشناس۹۷۶۱۵۲۱۵:۳۹:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۷
مشکل مستاجرین وقتی حل میشه که با تصویب قوانین و مالیات دیگه نشه از اجاره خونه به عنوان یه درآمد غیر تولیدی بی دردسر استفاده کرد و دلالی ملک به صرفه نباشه
ناشناس۹۷۶۱۶۲۱۵:۵۶:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۷
از دولت اشرافی پولدار ها چه انتظاری است ؟ کسی که پشت لندکروز نظرسنجی میکنه, واقعا درد کارگر میفهمه؟!!
ناشناس۹۷۶۱۷۸۱۶:۲۸:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۷
دولت به جای بودجه چند هزار میلیارد تومنی به این مراکز مثلا فرهنگی خونه برای مستاجر ها بسازه.پولهایی هم که .. دوساله مشکل مسکن ایران حل میشه برای مستاجرها ولی نمیخواد این مشکل حل بشه..
ناشناس۹۷۶۲۶۷۱۸:۰۹:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۷
دولت بايد جلوي گران شدن مصالح،پروانه ساختماني را بگيرد هم تأثير در كاهش قيمت مسكن وهم أجاره بها دارد دولت فعلا به بازارو كسب وكار مردم كاري نداردبيشتر بدنبال حقوق كارمندان،مسكن كارمندان است چون هنوز مجلس ودولت در مبلغ افزايش حقوق كارمندان اختلاف دارند وبه نتيجه هم نرسيدند
مستاجر۹۷۶۳۴۰۱۹:۱۵:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۷
وقتی برخی از مردم حق قانونی دارند که برای فرزندان و نوه های چند ماهه خود، دهها آپارتمان در برج ها تهیه کنند و با استفاده از رانت، موجب گران کردن نجومی املاک شوند ، وقتی برخی از افراد اجازه دارند وام های بدون بهره و قرض های پس نده بگیرند، سایر مردم هر روز فقیرتر خواهد شد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  8. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  9. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  10. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  11. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  12. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  13. مسعود اسکویی درگذشت

  14. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  15. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  16. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  17. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. من عجله ندارم!

      2. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

      3. دور باطلی که تمامی ندارد!

      4. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

      5. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

      6. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

      7. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

      8. پاسخ مرکز پژوهش‌ها به ادعای حذف سفر از سبد خانوار

      9. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

      10. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

      11. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

      12. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

      13. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

      14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

      15. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

      16. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

      17. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

      18. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

      19. مداخلات هوشمندانه در بازار ارز تهران و دبی/ ریزش دلار آزاد ادامه خواهد داشت

      20. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

      آخرین عناوین