آدرس را اشتباه نرویم!

سید‌یاسر جبرائیلی،   3980227054 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
آدرس را اشتباه نرویم!

آقای رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: "نظام بانکی باید مانع ورود نقدینگی به حوزه مسکن، خودرو و سکه و طلا شود و راهکارها را مدنظر قرار دهد."

این تلقی ایشان درباره هدایت نقدینگی یا ایجاد مانع در برابر نقدینگی کاملا اشتباه است. نهادی که باید مانع هجوم نقدینگی به بازارهای غیرمولد شود، سازمان امور مالیاتی است، نه نظام بانکی.

راهکار نیز کاملا روشن است. سازمان امور مالیاتی اولا باید بر تمامی مبادلات و معاملات افراد حقیقی و حقوقی اشراف کامل داشته باشد. ثانیا با اخد مالیات، سطح سود فعالیت غیرمولد را به زیر سطح سود تولید برساند.

با یک مثال آنجه باید انجام شود را توضیح می‌دهم. فرض کنید یک سوداگر مسکن یا سکه و خودرو، با صرف ۱۰ میلیارد تومان تعدادی از این اقلام را با هدف سفته‌بازی دارایی (property speculation) خریداری می‌کند. یعنی می‌خرد تا پس از گران شدن، بفروشد و سود کند. این خرید به نام خریدار ثبت می‌شود و تحت اشراف سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

وقتی دلال و سوداگر کالای خریداری شده خود را می‌فروشد، فروش او نیز ثبت می‌شود و سودش توسط نرم‌افزارهای سازمان امور مالیاتی محاسبه می‌شود. فرض کنیم این خرید و فروش در بازه زمانی یک سال اتفاق بیفتد، و قیمت کالاهای خریداری شده، ۲ برابر شود. یعنی ۱۰ میلیارد تومان آن سوداگر تبدیل به ۲۰ میلیارد تومان شود؛ یا به عبارتی ۱۰۰ درصد سود.

در اینجا سازمان امور مالیاتی سود تولید در همان بازه زمانی یک ساله را محاسبه می‌کند و فی‌المثل می‌بیند که سقف سود فعالیت تولیدی در آن بازه زمانی یک ساله، ۲۰ درصد بوده است. یعنی اگر آن ۱۰ میلیارد تومان در فعالیت تولیدی سرمایه‌گذاری می‌شد، الان تبدیل به ۱۲ میلیارد تومان شده بود، نه ۲۰ میلیارد تومان. اینجا سازمان امور مالیاتی از آن سوداگر باید بیش از ۸ میلیارد تومان مالیات بگیرد تا سودش از سودی که ممکن بود از فعالیت تولیدی به دست آورد، کمتر شود؛ به عبارتی باید بیش از ۸۰ درصد مالیات اخد کند.

در شرایط کنونی، دلال و سوداگرِ فرض ما، یک ریال هم مالیات نمی‌دهد! بنابراین، این انتظار وزیر صنعت که سرمایه‌دار، پولش را به بازار مسکن و خودرو و... نبرد، کاملا نامعقول و غیراقتصادی است.

اگر نظام مالیاتی ما این وظیفه را درست انجام داد و از فعالیت‌های غیرمولد، جذابیت‌زدایی کرد، آن روز، روز هدایت نقدینگی به سمت تولید خواهد بود.

اگر تمامی خرید و فروش‌ها ثبت شد، ما با پدیده احتکار هم مواجه نخواهیم بود و لازم نخواهد بود که قوه قضاییه رهپاه بیفتد انبار احتکار کشف کند. محتکر اگر بداند خرید و فروشش ثبت می‌شود و سود غیرمتعارفش را باید مالیات بدهد، خودش کالا را وارد بازار خواهد کرد.

اگر این اتفاق افتاد، اثر کنترلی فراوانی روی تورم نیز خواهد گذاشت.

دلال‌ها و سفته‌بازها که سرمایه‌شان را در خودرو و مسکن و دلار و سکه و... می‌برند، از همه ابزارها برای ایجاد تلاطم در بازار و گران کردن کالاها استفاده می‌کنند، چون به نفعشان است که کالایی که خریده‌اند، گران شود. لذا حوزه‌های سوداگری‌شان را متورم می‌کنند و این تورم به حوزه‌های دیگ نیز سرریز می‌کند.

برخی می‌گویند اگر نظام مالیاتی به این شکل عمل کرد، سرمایه‌دار احساس امنیت نمی‌کند! پاسخ این است که تامین امنیت سرمایه‌ای که بناست اقتصاد ما را فلج کند، خیانت است. سرمایه‌ای محترم است که در تولید هزینه شود و چنین سرمایه مشوق هم باید بگیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۱۰۰۸۳۰۹:۱۸:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۷
اگر نظام بانکی بتواند سودی مطابق تورم موجود به سپرده گذاران بدهد، آن وقت پولی در بازارهای سوداگرانه سرمایه گذاری نمی شود.
عجایب شهر۹۱۰۳۶۳۱۶:۲۱:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۲۷
نظام بانکی این سود را از کجا باید تامین کند؟
ناشناس۹۱۰۰۸۵۰۹:۲۰:۲۸ ۱۳۹۸/۲/۲۷
در وضعیت جاری، بانک ها هیچ کاره هستند و کاری هم از دستشان بر نمی آید.
ققنوس۹۱۰۰۹۱۰۹:۳۰:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۷
با اين اقدام اگر اين سوداگران و دلالان اين حجم از سرمايه خود را به بازار مواد غذايي و يا بازار كالاي اساسي ببرند و همه اين كالا ها را براي ندادن ماليات مثل گوشت به خارج كشور قاچاق كنند ان وقت علاوه بر گراني با قحطي هم مواجه خواهيد بود اولين و تنها ترين كاري كه به فكر بعضي ها ميرسه گرفتن ماليات از مردمه!!!!!!!
حسنعلی سبد سبد گل یاس۹۱۰۰۹۸۰۹:۴۸:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۲۷
از انجا که اقتصاد زیر بنایش از بنیاد بر باد رفته و سست است و طی سالیان دراز عده زیادی از تلاطمات اقتصادی به ثروت های نامشروع زیادی رسیده اند لذا کلیه ثروت های بالای یک زندگی استنادارد و طبیعی باید ملی اعلام شود و از این پس اگر کسی توانست بر اساس معیار های اقتصادی صحیح به ثروت برسد که معمولا از راه کار و تلاش و تولید و بعضا هم از کار فکری نی باشد انوقت ان مالکیت ها مشروع باشد
ناشناس۹۱۰۱۰۰۰۹:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۷
کوتاه ومفید احسنت
ناشناس۹۱۰۱۰۱۰۹:۵۲:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۲۷
راه حل ها مشخص است - اراده و مصلحت به اجرا نیست : 1- برداشتن کامل عوارض و مالیات تولید کننده 2- کوچک کردن دولت و حقوق بگیرها غیر از بخش آموزشی و خدماتی 3- نظارت شدید تر و کم کردن حقوق مدیران رده میانی و قبول استعفاها
ناشناس۹۱۰۱۰۹۱۰:۰۷:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۷
راه حل زیاد است. ببینید در دنیا چه می کنند. اصل مسئله اینست که نمیخواهیم چون خودمان هستیم که بیشترین سود را میبریم چرا دست توی سود خودمان کنیم؟
مصطفي۹۱۰۱۱۱۱۰:۱۰:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۲۷
تا موقعي كه پول اساس مديريت بازار و اقتصاده و فكر و مديريت و كارافريني و خلاقيت و..... ارزش به مراتب كمتري دارند به اعتبار سالهای گذشته ، روز بروز با تورم فرار سرمايه ها از توليدواردات بيشتر روبرو خواهيم بود جناب وزير ، لطفا راهكار خلاقانه بديد اين بايد و نبايد ها سالهاست داره تكرار ميشه و هيچ نتيجه ايي نداشته
ناشناس۹۱۰۱۱۵۱۰:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۲۷
این کار اولا هزار ایراد دارد به فرض که انجام دهید هر مالیاتی باعث گرانی بیشتر خواهد شد علم اقتصاد این را میگوید در غرب اگر مالیات میگیرند بر اساس قدرت خرید مردم است اول باید اقتصاد درست شود و قوانین جلوگیری از پولشویی و بعد انجام شود حال که هیچ یک از شرایط وجود ندارد این اعمال بیشتر صدمه خواهد زد
موسي۹۱۰۱۱۷۱۰:۱۸:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۷
وظيفه يك وزير ، ارائه طرح و روش دادنه حرفهاي تكراري و بايد و نبايد رو كه همه بلدن راهكار بديد
ناشناس۹۱۰۱۵۱۱۰:۵۸:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۲۷
احسنت بهترین راه حل همینه
ناشناس۹۱۰۱۶۱۱۱:۱۴:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۷
ياشاسين قارداش واقعا هر چه نوشتيد بجا و دور از هر گونه ديد سياسي بود اما سياسيون نميگذارند
ناشناس۹۱۰۱۶۲۱۱:۱۸:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۲۷
سلام سرمایه گذاری که بخواد درست کار کنه چرا احساس امنیت نکنه؟ اتفاقا بنظر احساس مثبت تری داره که یک سری کثیف، کار اون را هم بی ارزش و خراب نکنن
ناشناس۹۱۰۱۶۷۱۱:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۲۷
سالهاست که این بحث تکرار میشود اما کوچکترین اقدامی برای جلوگیری از سفته بازی صورت نمیگیرد! این موضوع خیلی مشکوک است و نشان میدهد یا خود مسئولان در سفته بازی فعالند یا سفته بازان بر مسئولان اشراف دارند و آنها را کنترل میکنند. حتی در آمریکای سرمایه داری هم سفته بازی به شدت مهار شده است و سرمایه ها به سمت تولید میرود. البته باید گفت که مالیات تنها نیمی از ماجرای کنترل سفته بازی است و نیمی دیگر آن زمینه سازی برای فعالیتهای مولد است که در این زمینه هم پای دولت و قوای ذیربط کاملا لنگ میزند!
ناشناس۹۱۰۱۶۸۱۱:۳۰:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۲۷
موافقم
ناشناس۹۱۰۱۸۲۱۱:۵۵:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۲۷
سلام تعجب کردم، که یک مقاله به علت ها توجه و به مکانیزم ها اشاره دارد. خدا را شکر!!!!
ناشناس۹۱۰۱۹۰۱۲:۰۵:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۲۷
داداش من وقتی تمام کسانی که از این فعالیتها انجام می دهند یا فرزندان خود مقامات و یا اطرافیانشان هستند و اینها که دیگر نیازی به توضیحات در دادن مالیات ندارند دولتها... فقط بلدند از کارمند و کارگر و تولید کننده مالیات بگیرند.
ناشناس۹۱۰۲۰۲۱۲:۲۱:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۷
راه حل گرفتن پول زور مالیاتی از مردمی که هر روز ارزش پولشون کمتر میشه ! احسنت به نویسنده
ناشناس۹۱۰۲۰۸۱۲:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۷
مردم پولشون رو یک عمر جمع کردن قبلا هم مالیات پول های خود را دادن . حالا چرا باز باید به شما مالیات بدهند ؟ این طرح های مخرب باعث خروج سرمایه از کشور میشه فقط می توانید از تعداد زیاد معامله ها در سال مالیات بگیرید اونم چون مشخص طرف دلاله
ناشناس۹۱۰۲۱۵۱۲:۳۵:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۷
مشکل اینکه کل اقتصاد رو میخواهید با مالیات گرفتن حل کنید . راه حل اقتصاد تعامل با دنیا . ساده کردن راه اندازی کسب و کار و کاهش مالیات کسب و کارهاست نه گرفتن مالیات !
ناشناس۹۱۰۲۱۷۱۲:۳۶:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۷
پولی که مردم یک عمر براش زحمت کشیدن رو مالیات دوباره به شما نخواهند داد برید از اونهایی که هفته 10 معامله دارند مالیات بگیرید نه مردم عادی که سالی یکبار معامله میکنند
ناشناس۹۱۰۲۲۲۱۲:۴۱:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۲۷
راه حل اقتصاد فقط تعامل با دنیاست در شرایط تحریم هیچ کشوری به اقتصاد موفق نرسیده وضع کوبا ونزئلا کره شمالی و ... مشخص
ایرانی۹۱۰۲۲۴۱۲:۴۲:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۲۷
بهتر است باعقل ومنطق سخن گفته شود نه از روی احساس وشعار... باید گفت در آن شکل اولا قیمت ها همگی کاذب و به صورت تفاهمی خواهد بود ثانیا در آنصورت تورم ونزوئلا در برابر ما نخودی محسوب میشود بعد هم .. تولید آخه تولید با چی شما راست میگی از ورشکستگی همینایی که هر روز دارن نابود میشن جلوگیری کن باقی پیشکش
ناشناس۹۱۰۲۴۳۱۳:۲۰:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۷
بسط شفافیت از طریق نظارت نظام مالیاتی تنها راه حذف سوداگری و دلالی در بزر کشور است. اما حیف در بین مسئولینو گوش شنوا وجود نداره.
ناشناس۹۱۰۲۴۴۱۳:۲۱:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۲۷
اگر سیستم مالیاتی اینطور عمل کند منافع خیلی ها به خطر می افتد.
ناشناس۹۱۰۲۶۳۱۳:۵۷:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۷
داروغه، هم اینطور حساب نمی کنه که جنابعالی حساب. کردی؟
ناشناس۹۱۰۲۶۸۱۴:۰۶:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۲۷
راهکار بسیار خوبی است و نیاز جامعه هم همین است واقعا آقای توکلی شما چند دوره در مجلس بودید ! برای این تصویب این قانون چه کار کردید؟ لطفا با کمک دیده بان شفافیت تان بررسی کنید ببینید مشکل چیست و چه کسانی مانع تصویب و اجرای چنین قانونی می شوند.
ناشناس۹۱۰۳۰۳۱۴:۴۴:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۲۷
باید موانع تولید رفع شود تا سرمایه گذار فراری نشود. آقای توکلی بهتر از هر کسی میدانند که موانع تولید چیست و در زمان وزارت خودشان هم قوانینی به تصویب رساندند که هیچوقت عملی نشد. خوب راهکار اخذ مالیات از سوداگران مسکن را فرمودید از سوداگران سکه چطور مالیات خواهید گرفت؟ راستی آنهایی که پولهایشان در بانک بوده ویکشبه به کمتر از یکسوم تبدیل شده را که باید جوابگو باشد؟واقعا قیمت سکه ومسکن یا هر متاعی گران شده یا اینکه ارزش پول ملی پایین آمده است!!؟
ناشناس۹۱۰۳۱۴۱۵:۰۱:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۲۷
دقیقا تفاوت اقتصاد ما با کشورهای توسعه یافته همین است. این یک اصل کاملا بدیهی است. اما چرا به سمت آن حرکت نمی شود؟ جواب: چون در نهایت، اقتصاد، مردم و همه چیز باید فدای سیاست شود.
ن.د۹۱۰۳۲۴۱۵:۱۶:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۲۷
سازمان امور مالیاتی هم دنبال اینه که آدم بدبختی که یک دکه در یه جای پرت دایر کرده که روزی چندرغاز در بیاره را پیدا کنه .فوری میره خفتشو میگیره چون کس و کار گردن کلفت نداره. گردن کلفت توی مملکت ما برای خودش خدایی میکنه و قانون هم برای او نیست. اگر قانون برای همه بود که این وضع مملکت نبود.
farhad m۹۱۰۳۴۳۱۵:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۲۷
این قبیل فرمایشات مال همان سیستمهایی است که با افراد درست و روشهای درست اداره میشوند.اگر مثلاً ژاپنیها که با زحمت و کار زیاد و...تورم ندارند؛این قبیل سخن فرمایند و بر نفس کشیدن هم مالیات ببندند؛مردمشون قبول میکنند؛ ولی نه در سیستم اقتصادی معیوب .ایران!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  5. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  8. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  9. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  12. دور باطلی که تمامی ندارد!

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  19. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. سقوط در آغوش پهلوی!

  24. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین