جنگ نفتی آمریکا و عربستان با ایران، بازگشت تحریم ها و احتمال خیانت اوپک

گروه جهان الف،   3970320015 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

صد و هفتاد و چهارمین نشست وزرای نفت و انرژی اوپک قرار است اول تیرماه در اتریش برگزار شود. نشستی که انتظار می رود بعد از خروج آمریکا از برجام و بازی عربستان برای افزایش عرضه نفت تاثیر مهمی بر حفظ بازار ایران و کلاً حیثیت اوپک داشته باشد.

جنگ نفتی آمریکا و عربستان با ایران، بازگشت تحریم ها و احتمال خیانت اوپک

به گزارش الف، نگهداری تبادلات اقتصادی و مالی ایران با کشورهای دیگر بعد از خروج آمریکا از برجام به یکی از موضوعات اصلی در رایزنی و مذاکرات دولت تبدیل شده است. ایران به عنوان کشوری تک محصولی که وابستگی  شدیدی بودجه سالانه آن به فروش نفت دارد تاکید ویژه به حفظ خریداران و تضمین برقراری کانال های مالی برای تجارت با خارج دارد.

به همین دلیل بود که رهبر انقلاب در هفتمین روز ماه مبارک رمضان در دیدار با سران قوا و کارگزاران نظام تاکید داشتند که کشورهای اروپایی باید فروش کامل نفت ایران را تضمین نمایند. ایشان همچنین بیان کردند چنان چه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت ضربه بزنند، اروپایی‌ها باید به‌نحو تضمین‌شده‌ای جبران کنند و نفت ایران را خریداری کنند.

بر اساس گفته های دونالد ترامپ قرار است تحریم های ایران در ماه های آینده برگردند و مشتریان ایران صرفاً در صورتی که هر شش ماه یک بار خرید نفت را به شکل چشمگیر کاهش دهند می توانند از مجازات آمریکا در امان باشند.

در این بین کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا با مذاکره با دولت آمریکا بتوانند حداقل در برخی از حوزه ها از تحریم های ثانویه آمریکا مصون باشند. به همین دلیل بود که هفته قبل وزرای دارایی و خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه به همتایان آمریکایی خود خواستار معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های ثانویه در بخش‌هایی نظیر انرژی، خودرو، هواپیماهای مسافربری و بانکداری شده بودند. اما ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در پاسخی علنی به این نامه گفته بود: « فکر نمی‌کنم ایالات متحده در مورد تحریم‌های مرتبط با ایران استثناء و تخفیفی قائل شود.»

البته دونالد ترامپ قبل از خروج از برجام در حوزه انرژی به فکر جبران کاهش احتمالی و افزایش عرضه در بازار نفت بوده است. چنان چه دولت آمریکا از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرده بود تولیدشان را افزایش دهند. در این باره رویترز گزارش داده که ترامپ یک روز پیش از اینکه اعلام کند آمریکا از برجام خارج شده با مقامات سعودی تماس گرفته تا از کمک عربستان برای برقراری ثبات در بازار نفت و عدم رشد شدید قیمت‌ها اطمینان حاصل کند.

بیشتر بخوانید:

وال‌استریت‌ژورنال: عربستان، افزایش تولید نفت را آغاز کرده است 

صادرات نفت ایران بعد از تحریم چقدر کم می‌شود؟

این در حالی است که دو روز قبل حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: درخواست آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت با هدف جبران افت تولید ایران، بهت‌آور است و اوپک از این درخواست پیروی نمی‌کند.

کاظم پور اردبیلی در ادامه گفت: هیچ کس در اوپک ضد دو عضوبنیانگذار{منظور ایران و ونزوئلا} این سازمان عمل نمی‌کند؛ آمریکا پیش‌تر این کار را ضد ایران امتحان کرد، اما قیمت نفت به ۱۴۰ دلار برای هر بشکه رسید.

 از سوی دیگر بیژن زنگنه از اوپک خواسته است تا یکی از موضوعات نشست پیش رو بحث درباره تحریم های آمریکا و حمایت از ایران باشد اما رویترز در روزهای قبل مدعی شده بود سازمان کشورهای صادر کننده نفت به درخواست تهران به این دلیل که دستور کار از قبل مشخص شده و نمی توان آن را تغییر داد پاسخ منفی داده است.

بیشتر بخوانید:

تصمیم اوپک درباره درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت

نامه زنگنه به اوپک درباره تحریم‌های آمریکا و پاسخ رئیس اوپک

تلاش عربستان و روسیه برای کنترل قیمت نفت

البته در روزهای اخیر ایران پیگیر بوده تا مشتریان جدیدی برای فروش نفت خود پیدا کند. از این رو اعلام شده یک تانکر نفتی حامل نفت ایران طی چند روز آینده اولین محموله نفت خام ایران در طی ۱۶ سال گذشته را تحویل شیلی می‌دهد.

پیش بینی می شود در صورت فشار آمریکا و خودداری پالایشگاه‌های اروپایی از خرید نفت، صادرات ایران در این حوزه تا حدود 40 درصد می تواند با کاهش روبه رو شود. صادرات ایران در ماه می به روزانه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی رسید.

قرار است صد و هفتاد و چهارمین نشست وزرای نفت و انرژی اوپک اول تیرماه در اتریش برگزار شود. نشستی که از الان می توان گفت تاثیر مهمی در حفظ بازار نفت ایران و کلاً حیثیت اوپک خواهد داشت. در واقع باید دید اوپک تا چه اندازه می تواند از ساختار و فلسفه وجودی خود در مقابل فشارهای کشورهای بیرونی محافظت کند. گفتنی است اوپک و ۱۱ کشور خارج از این سازمان در سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند که با هدف متعادل کردن بازار نفت در مجموع ۸/ ۱ میلیون بشکه از تولیدات خود را کاهش دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۹۵۱۳۰۹:۲۹:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
ایران که قدرت ندارد بهتر هست زودتر مذاکره بر جام 2 را آغاز کند تا با هزینه بیشتر و ضعف تمام مانند همیشه پای میز مذاکره نرود
هوشیار۳۷۹۶۴۹۱۰:۵۶:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۰
هرچی از برجام 1 کاسب شدیم از برجام 2 هم کاسب میشیم . با این تفاوت که در برجام یک سر هسته ای معامله کردیم اینبار سر امنیت کشور باید معامله کنیم دانشمند
ناشناس۳۸۰۲۰۲۱۵:۴۴:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
عمو 5 سال برجام یک قیمت ها ثابت بود حالا برو ببین دلار و سکه چند شده
ناشناس۳۷۹۵۱۴۰۹:۳۰:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
شما از اوپک که شامل کشور های عربی و روسیه است چه توقعی دارید غیر از خیانت؟
ناشناس۳۸۰۵۰۲۱۸:۴۳:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
اوپک رو بیخیال از کسی که نمی دونه روسیه جز اوپک نیست که واقعا هیچ انتظاری نیست...
سیدرضا۳۷۹۵۲۷۰۹:۴۵:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۰
باعرض سلام واحترام اصلا ایران باید اروپا را ادم حساب نکنه ، مستقیم‌ با امریکا وارد مذاکره بشه مثل کیم جون اون، این‌مذاکره هم باید در راس هرم قدرت صورت بگیره.چونکه کل اروپا حتی به اندازه یک ایالت امریکا هم‌نیست.برجام‌ فقط منافع اروپا رو تامین کرد و اصلا ذره ای منافع امریکا در اون لحاظ نشده بود. حتی یه ماشین ساز امریکایی اجازه ورود در بازار ایران پیدا نکرد. برای امریکا مهم نیست ایران اصلا اتمی باشه یا نه ، برای امریکا منافع اقتصادی در اولویت قرار داره
ناشناس۳۷۹۵۶۴۱۰:۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۰
تنها حرف درستی که زده شده همین هست.ترامپ اهل معامله هست واتفاقا حاضره امتیاز هم بده .
هوشمند۳۸۰۰۲۴۱۴:۰۶:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
در مورد اوباما هم گفته میشد فردی باادب و عاقله
امیر۳۷۹۶۵۴۱۰:۵۸:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
عزیزم این دولت هم همین تفکر رو داشت که با کدخدا ببنده . نتیجه رو هم دیدیم . عجیبه برام که یا بعضی ها عبرت نمیگیرن یا این جور پیامها که نوشته میشه هدف منده و داره از جایی سازماندهی میشه
ناشناس۳۷۹۷۷۷۱۲:۰۴:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۰
نه عزیزم هدفمند نیست .دیدی که ترامپ تو سه ماهی که می خواست از برجام خارج بشه چی شد ؟دلار شد 6400تومن.گوشت گوساله شد 55تومن.مسکن گرون شد .لوازم الکترونیکی تا هفتاد درصد گرون شدند ومردم زیر بار فشار کمرشون خمتر شد .البته اونهایی که شعار میدن حتی نمیتونند تصور کنند که یک جوون با کار قرار دادی ماهی یک ودویست حقوق چطور باید امسال از پس افزایش کرایه خونه خودش بربیاد .چون اونها همگی بالای ده میلیون حقوق دارند .
ناشناس۳۷۹۶۲۳۱۰:۴۴:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۰
خیانت برای کشوری که دوست باشد و عکس دوستی رفتار کند مصداق دارد، نه اعضای اوپک که کلا با ما دوست نیستند
ناشناس۳۷۹۶۴۲۱۰:۵۴:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۰
مذاکره مستقیم هرچه زودتر بهتر وگرنه اقتصاد وکشور فلج خواهد شد
ناشناس۳۷۹۷۱۸۱۱:۳۶:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
وااااای همینطوری هم بیکاری و تورم بیداد می کنه ؟ چی قراره بشه ؟
داود۳۷۹۷۴۹۱۱:۵۱:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۲۰
ایران کشوری تک محصولی؟؟؟؟ واقعا باید خجالت بکشیم که وضع مملکت به این حالت در امده است... با این همه منابع، استعداد و جوان و نیروی انسانی بیشمار به اینجا رسیدن واقعااااااااااااااا هنر بالایی در خرابکاری می خواهد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین