جنگ نفتی آمریکا و عربستان با ایران، بازگشت تحریم ها و احتمال خیانت اوپک

گروه جهان الف،   3970320015 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

صد و هفتاد و چهارمین نشست وزرای نفت و انرژی اوپک قرار است اول تیرماه در اتریش برگزار شود. نشستی که انتظار می رود بعد از خروج آمریکا از برجام و بازی عربستان برای افزایش عرضه نفت تاثیر مهمی بر حفظ بازار ایران و کلاً حیثیت اوپک داشته باشد.

جنگ نفتی آمریکا و عربستان با ایران، بازگشت تحریم ها و احتمال خیانت اوپک

به گزارش الف، نگهداری تبادلات اقتصادی و مالی ایران با کشورهای دیگر بعد از خروج آمریکا از برجام به یکی از موضوعات اصلی در رایزنی و مذاکرات دولت تبدیل شده است. ایران به عنوان کشوری تک محصولی که وابستگی  شدیدی بودجه سالانه آن به فروش نفت دارد تاکید ویژه به حفظ خریداران و تضمین برقراری کانال های مالی برای تجارت با خارج دارد.

به همین دلیل بود که رهبر انقلاب در هفتمین روز ماه مبارک رمضان در دیدار با سران قوا و کارگزاران نظام تاکید داشتند که کشورهای اروپایی باید فروش کامل نفت ایران را تضمین نمایند. ایشان همچنین بیان کردند چنان چه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت ضربه بزنند، اروپایی‌ها باید به‌نحو تضمین‌شده‌ای جبران کنند و نفت ایران را خریداری کنند.

بر اساس گفته های دونالد ترامپ قرار است تحریم های ایران در ماه های آینده برگردند و مشتریان ایران صرفاً در صورتی که هر شش ماه یک بار خرید نفت را به شکل چشمگیر کاهش دهند می توانند از مجازات آمریکا در امان باشند.

در این بین کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا با مذاکره با دولت آمریکا بتوانند حداقل در برخی از حوزه ها از تحریم های ثانویه آمریکا مصون باشند. به همین دلیل بود که هفته قبل وزرای دارایی و خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه به همتایان آمریکایی خود خواستار معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های ثانویه در بخش‌هایی نظیر انرژی، خودرو، هواپیماهای مسافربری و بانکداری شده بودند. اما ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در پاسخی علنی به این نامه گفته بود: « فکر نمی‌کنم ایالات متحده در مورد تحریم‌های مرتبط با ایران استثناء و تخفیفی قائل شود.»

البته دونالد ترامپ قبل از خروج از برجام در حوزه انرژی به فکر جبران کاهش احتمالی و افزایش عرضه در بازار نفت بوده است. چنان چه دولت آمریکا از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرده بود تولیدشان را افزایش دهند. در این باره رویترز گزارش داده که ترامپ یک روز پیش از اینکه اعلام کند آمریکا از برجام خارج شده با مقامات سعودی تماس گرفته تا از کمک عربستان برای برقراری ثبات در بازار نفت و عدم رشد شدید قیمت‌ها اطمینان حاصل کند.

بیشتر بخوانید:

وال‌استریت‌ژورنال: عربستان، افزایش تولید نفت را آغاز کرده است 

صادرات نفت ایران بعد از تحریم چقدر کم می‌شود؟

این در حالی است که دو روز قبل حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: درخواست آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت با هدف جبران افت تولید ایران، بهت‌آور است و اوپک از این درخواست پیروی نمی‌کند.

کاظم پور اردبیلی در ادامه گفت: هیچ کس در اوپک ضد دو عضوبنیانگذار{منظور ایران و ونزوئلا} این سازمان عمل نمی‌کند؛ آمریکا پیش‌تر این کار را ضد ایران امتحان کرد، اما قیمت نفت به ۱۴۰ دلار برای هر بشکه رسید.

 از سوی دیگر بیژن زنگنه از اوپک خواسته است تا یکی از موضوعات نشست پیش رو بحث درباره تحریم های آمریکا و حمایت از ایران باشد اما رویترز در روزهای قبل مدعی شده بود سازمان کشورهای صادر کننده نفت به درخواست تهران به این دلیل که دستور کار از قبل مشخص شده و نمی توان آن را تغییر داد پاسخ منفی داده است.

بیشتر بخوانید:

تصمیم اوپک درباره درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت

نامه زنگنه به اوپک درباره تحریم‌های آمریکا و پاسخ رئیس اوپک

تلاش عربستان و روسیه برای کنترل قیمت نفت

البته در روزهای اخیر ایران پیگیر بوده تا مشتریان جدیدی برای فروش نفت خود پیدا کند. از این رو اعلام شده یک تانکر نفتی حامل نفت ایران طی چند روز آینده اولین محموله نفت خام ایران در طی ۱۶ سال گذشته را تحویل شیلی می‌دهد.

پیش بینی می شود در صورت فشار آمریکا و خودداری پالایشگاه‌های اروپایی از خرید نفت، صادرات ایران در این حوزه تا حدود 40 درصد می تواند با کاهش روبه رو شود. صادرات ایران در ماه می به روزانه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی رسید.

قرار است صد و هفتاد و چهارمین نشست وزرای نفت و انرژی اوپک اول تیرماه در اتریش برگزار شود. نشستی که از الان می توان گفت تاثیر مهمی در حفظ بازار نفت ایران و کلاً حیثیت اوپک خواهد داشت. در واقع باید دید اوپک تا چه اندازه می تواند از ساختار و فلسفه وجودی خود در مقابل فشارهای کشورهای بیرونی محافظت کند. گفتنی است اوپک و ۱۱ کشور خارج از این سازمان در سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند که با هدف متعادل کردن بازار نفت در مجموع ۸/ ۱ میلیون بشکه از تولیدات خود را کاهش دهند.