محمود صادقی در نامه‌ای به توکلی: امید است مجلس بتواند طرح جدیدی برای انتشار شفاف و علنی دادگاههای محاکمه مفسدان اقتصادی تدوین کند

گروه سیاسی الف،   3970226104 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت نوشت و در مورد طرح مجلس مبنی بر علنی شدن محاکمات مفسدان اقتصادی در دادگاهها توضیحاتی ارائه کرد.

محمود صادقی در نامه‌ای به توکلی: امید است مجلس بتواند طرح جدیدی برای انتشار شفاف و علنی دادگاههای محاکمه مفسدان اقتصادی تدوین کند

به گزارش الف؛ احمد توکلی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در روز 16 اردیبهشت‌ماه سال جاری با انتشار نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار تصویب طرحی مبنی بر علنی شدن محاکمات مفسدان اقتصادی شد و تاکید کرد: تصویب این طرح یک ضرورت مهم و تامین‌کننده آبروی نظام است.

وی در این نامه یادآوری شده بود طرح علنی شدن محاکمات مفسدان اقتصادی در جلسه یکشنبه ۳۰/۰۷/۱۳۹۶ مجلس با رای اکثریت شما نمایندگان محترم طرحی به تصویب رسیده بود که انتشار شفاف محاکمات مفاسد اقتصادی را که در ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی شمرده شده است، به تشخیص دادگاه مجاز می‌کرد.

شورای نگهبان نیز آن را خلاف قانون اساسی و شرع دانسته بود. ولی مجلس بنا بر مصلحت بر آن پافشاری داشت به همین دلیل برای تعیین تکلیف در دستور مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته بود. در آغاز بحث یکی از اعضا تذکر داد که این موضوع قبلاً در دستور قرار گرفته بود و مصلحت بودن انتشار (نظر مجلس) رای نیاورده بود و دوباره نباید مطرح گردد. به‌رغم تذکر مذکور چند نفر مدافع مصلحت سنجی مجلس و خواستار تجدید بررسی بودیم تا راهی برای شفاف شدن محاکمات پیدا شود. ولی رئیس محترم مجمع تذکر اول را وارد دانست و طبق وظیفه خویش، برای رعایت آئین‌نامه آن را از دستور خارج کرد. دسته‌ای از اعضا که در جلسه پیشین با مصلحت سنجی مجلس موافقت نکردند، نگران آن بودند که سپردن اختیار انتشار شفاف محاکمات به رئیس دادگاه ممکن است تبعیض ناروای جدیدی را موجب شود. ای‌بسا که اگر این قید نبود، مصلحت سنجی مجلس پذیرفته می‌شد.

بیشتر بخوانید:

  احمد توکلی: انتشار شفاف و علنی دادگاههای محاکمه «مفسدان اقتصادی» یک ضرورت است

بر اساس این گزارش و پس از نامه دکتر توکلی به نمایندگان؛ محمود صادقی نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت نوشت و عنوان کرد: امید است مجلس بتواند طرح جدیدی را به‌گونه‌ای تدوین کند که به تایید شورای محترم نگهبان برسد یا لااقل در صورت عدم‌تایید آن، مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت قرار گیرد.

در ادامه متن کامل نامه محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس به احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را مشاهده می‌کنید:

 برادر گرامی جناب آقای دکتر احمد توکلی

عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس محترم هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت

عطف به نامه مورخ 16/2/97 جنابعالی خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منتشر شده در رسانه ها، همانطور که اشاره کرده اید متاسفانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه مورخ 8/2/97 خود برگزاری علنی جلسات دادگاه و انتشار نام متهمان جرائم اقتصادی را موافق با مصلحت نظام تشخیص نداد.

خاطرنشان می سازد مطابق اصل یکصد و شصت و پنجم قانون اساسی «محاکمات، علنی انجام می شود و حضور افراد بلامانع است مگر آن که به تشخیص دادگاه، علنی بودن آن منافی عفت عمومی یا نظم عمومی باشد یا در دعاوی خصوصی طرفین دعوا تقاضا کنند که محاکمه علنی نباشد.»

طبق تبصره ماده (۳۶) قانون مجازات اسلامی «انتشار حکم محکومیت قطعی در جرائم رشا و ارتشا، اختلاس، اعمال نفوذ بر خلاف حق و مقررات قانونی در صورت تحصیل مال توسط مجرم یا دیگری، مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری، تبانی در معاملات دولتی، اخذ پورسانت در معاملات خارجی، تعدیات ماموران دولتی نسبت به دولت، جرائم گمرکی، قاچاق کالا و ارز، جرائم مالیاتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی با دولتی، که میزان مال موضوع جرم ارتکابی، یک میلیارد  ریال یا بیش از آن باشد، الزامی است و در رسانه ملی یا یکی ازروزنامه های کثیرالانتشار منتشر می شود.»

بموجب ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری « انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده که متضمن بیان مشخصات شاکی و متهم و هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی آنان نباشد، در رسانه ها مجاز است. بیان مفاد حکم قطعی و مشخصات محکوم علیه فقط در موارد مقرر در قانون امکان پذیر است. تخلف از مفاد این ماده در حکم افتراء است.» مطابق تبصره (۱) این ماده هرگونه عکس برداری یا تصویربرداری یا ضبط صدا از جلسه دادگاه ممنوع است. اما رئیس دادگاه می تواند دستور دهد تمام یا بخشی از محاکمات تحت نظارت او به صورت صوتی یا تصویری ضبط شود.» و طبق تبصره (۲) آن « انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده در محاکمات علنی که متضمن بیان مشخصات شاکی و متهم است، در صورتی که به عللی از قبیل خدشه دار شدن وجدان جمعی و یا حفظ نظم عمومی جامعه، ضرورت یابد، به درخواست دادستان کل کشور و موافقت رئیس قوه قضائیه امکان پذیر است.»

مطابق طرح مصوب مجلس شورای اسلامی، که به عنوان یک تبصره به ماده فوق افزوده شد: « در جرائم موضوع تبصره ماده (۳۶) قانون مجازات اسلامی مصوب  1/2/92 جلسات دادگاه با رعایت اصل یکصد و شصت و پنجم

(۱۶۵) قانون اساسی به صورت علنی برگزار می شود و انتشار جریان محاکمه با ذکر نام متهمین به تشخیص دادگاه مجاز است.»

شورای محترم نگهبان اطلاق این تبصره را « چون شامل مواردی می شود که جرم ثابت نشده است» مغایر اصل ۱۶۵ قانون اساسی شناخت. اگرچه نظر شورای نگهبان هر چه باشد قانونا لازم الاتباع است، اما همانطور که شما اشاره کرده اید این تفسیر سخت گیرانه جای نقد و اعتراض دارد. زیرا اصل ۱۶۵ به نحو عموم مقرر نموده: «محاکمات، علنی انجام می شود و حضور افراد بلامانع است»، روشن است که اساسا «محاکمه» منصرف به مرحله ای است که هنوز نتیجه رسیدگی معلوم نیست و جرم ثابت نشده است. این اصل مقید به دو قید است یکی اینکه «به تشخیص دادگاه، علنی بودن آن منافی عفت عمومی یا نظم عمومی باشد» دیگر اینکه «در دعاوی خصوصی طرفین دعوا تقاضا کنند که محاکمه علنی نباشد» در مصوبه مجلس نیز ضمن تصریح به رعایت اصل ۱۶۵ قانون اساسی برای احتیاط انتشار جریان محاکمه با ذکر نام متهمین منوط به تشخیص دادگاه گردید. در واقع طبق تبصره (۲) ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری نیز که با تایید شورای محترم نگهبان اعتبار قانونی یافته، « انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده در محاکمات علنی که متضمن بیان مشخصات شاکی و متهم است، در صورتی که به عللی از قبیل خدشه دار شدن وجدان جمعی و یا حفظ نظم عمومی جامعه، ضرورت یابد، به درخواست دادستان کل کشور و موافقت رئیس قوه قضائیه امکان پذیر است.» ملاحظه می شود این تبصره نیز از جهت مراحل رسیدگی عموم و اطلاق دارد و اساسا منصرف به مرحله ای است که هنوز جرم ثابت نشده است. تفاوتی که مصوبه اخیر مجلس با این تبصره دارد این است که به جای عنوان کلی «در صورتیکه به عللی از قبیل خدشه دار شدن وجدان جمعی و یا حفظ نظم عمومی جامعه، ضرورت یابد» مقید به جرایم موضوع تبصره ماده (۳۶) قانون مجازات اسلامی» شده و به جای «درخواست دادستان کل کشور و موافقت رئیس قوه قضائیه» منوط به تشخیص دادگاه» شده است.

به هرحال همانطور که شما اشاره کرده اید، «سرمایه اصلی قضاوت، باور عمومی به صلابت، سلامت و بی طرفی دادگاه ها است. در این وضعیت از ضعف باور، محدودیت در انتشار رسمی جریان دادرسی، کتمان حقایق تعبیر می شود و سوءظن را افزایش می دهد. پس عدم انتشار نام و مشخصات متهم یا پشتیبانی کنندگان از آنها، به روشنی خلاف مصلحت نظام است.»

امید است مجلس شورای اسلامی بتواند طرح جدیدی را بگونه ای تدوین کند که به تایید شورای محترم نگهبان برسد یا لااقل در صورت عدم تایید آن، مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت قرار گیرد.

 با آرزوی توفیق الهی

محمود صادقی

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۸۲۹۰۱۷:۲۹:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
مجلس حق ورود به قوه قضاییه و تصویب چنین قانونی را ندارد
ناشناس۳۴۸۴۴۸۲۰:۰۱:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۶
پس قوانین از کجا باید بوجود بیاد؟؟؟
ناشناس۳۴۸۴۶۷۲۰:۲۰:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۶
مجلس تنها مرجع قانون گذاری در همه امور کشوره. اونایی که مانع کار مجلس میشن یا موازی کاری می کنن، مانع قانونمداری کشور میشن. کشوری که قانونمدار نباشه وضعش درست نمیشه و همیشه بحران پشت بحران.
سرباز۳۴۸۶۲۹۲۳:۳۸:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۶
تصویب کنن قوه اجرا میکنه با استقبال....
مشعود۳۴۸۳۳۶۱۸:۰۰:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۶
مام میگیم امید است. مثل شعار تدبیر و امید دولت...
دانای کار۳۴۸۳۶۳۱۸:۲۶:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۶
مجلس قوانینی تصویب کند که کسی فکر فساد و تخلف هم به ذهنش نیاید چه برسد به انجام
ناشناس۳۴۸۷۴۹۰۵:۰۸:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
در قانون گذاری واقعا نیاز به الگو برداری خوب از غرب هستیم بخصوص در مورد جلوگیری و مبارزه با فساد واقعا ببینیم در سیستم آنها چکار کرده اند که کسی توانایی انجام تخلف و فساد را ندارد نه مثل ما که درب اجام فساد باز است و منتظر وجدان و اخلاق فرد هستیم تا تخلف نکند
ناشناس۳۴۸۸۲۸۰۸:۲۹:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۷
قانون دو فوریتی مطروحه در اسفند ۱۳۹۶ مبنی بر مشروعیت سنجی چهل ساله اموال با اولویت مسعولان،مدیران ارشد و سیاسیون چرا اجرایی نشد چه کسانی مانع شدند و چرا به مردم پاسخ دهید آقایان نمایندگان ملت ...
ناشناس۳۴۸۸۵۸۰۹:۰۲:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۷
مجلس قوانینی که تصویب کرده را اجرایی کند بقیه اش پیشکش مثل تهیه سامانه پرداختهای مدیران نجومی دولت!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین