آغاز رایزنی های ظریف/فشار ترامپ به شرکای آمریکا/آیا می توان به اروپایی ها اعتماد کرد؟

گروه سیاسی الف-معصومه پورصادقی،   3970222183 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به عقیده بسیاری از صاحبنظران، پیش بینی رفتار اروپا، آن هم در آینده بسیار دشوار خواهد بود و نباید با خوش خیالی به مواجهه با شرایط جدید رفت چراکه اروپایی ها بدون آمریکا برجام را ادامه نخواهند داد.

آغاز رایزنی های ظریف/فشار ترامپ به شرکای آمریکا/آیا می توان به اروپایی ها اعتماد کرد؟

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی الف، سه شنبه هفته گذشته بود که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که از توافق هسته ای خارج شده است و هر کشوری که به ایران در زمینه تولید سلاح هسته ای کمک کند مورد شدید ترین تحریم ها قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان  پس از اظهارات ترامپ اعلام کرد که ایران به برجام متعهد است و با سایر کشورهای اروپایی در این خصوص مذاکره خواهد کرد.

همچنین مقام معظم رهبری در طی سخنرانی با ابراز تردید نسبت به اروپایی ها گفت بدون تضمین محکم اروپا، ایران به برجام متعهد نخواهد ماند. 

روز گذشته، روحانی با تاکید بر ضرورت تحقق منافع اقتصادی ایران از توافق برجام برای ادامه همکاری، از وزارت خارجه خواست که با اعزام فوری هیاتهای مذاکراتی، گفت‌وگوهای مستقیم با چین، روسیه و کشورهای اروپائی در مورد الزامات تداوم برجام ، و تضمین های اجرائی ضروری برای عادی سازی و گسترش روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها را در این هفته برنامه ریزی نمایند.

از همین سو، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان از امروز راهی سفری فشرده شده تا بر مبنای دستور العمل رئیس جمهور رایزنی های خود را در مورد تضمین برجام از سوی اروپایی ها انجام دهد.وی قرار است امروز در پکن با وزیرخارجه این کشور دیدار کرده و در مورد حفظ و تضمین برجام رایزنی هایی را انجام دهد.وزیر امور خارجه کشورمان، سپس از پکن راهی مسکو می‌شود و پس از رایزنی با مقامات روسی،  روز سه‌شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

ظریف امروز یکشنبه در بدو ورود به فرودگاه بین المللی پکن در جمع خبرنگاران درباره اهمیت سفر خود به چین، روسیه و اروپا افزود: روابط ایران با این کشورها همیشه خوب و مثبت بوده است و بعد از خروج آمریکا از برجام هم اهمیت آن بیشتر می شود.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: اتحادیه اروپا بعد از خارج شدن آمریکا از برجام بیشترین درخواست ها را از ایران را داشته است و خواستار حفظ ایران در این قرارداد بین المللی است.باید کشورهای اروپایی به من تضمین بدهند که به رغم خروج امریکا از برجام منافع ملت ایران همچنان حفظ می شود.

سفر ظریف به پکن، مسکو و بروکسل

در همین راستا، تحلیل های متفاوتی در مورد آینده برجام و اعتماد به اروپایی ها وجود دارد، اینکه اروپایی ها بر سر حرف خود بر سر برجام باقی خواهند ماند یا به سمت آمریکایی ها می روند.

*اروپا بدون آمریکا برجام را به پیش نمی برد

حسن بهشتی پور کارشناس مسایل هسته ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد اینکه باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و سوابق رفتار اروپایی ها آیا باید با آنها مذاکره و اعتماد کرد، اظهار داشت: اصل مذاکره کردن به معنای اعتماد کردن به طرف مقابل نیست، ما با آمریکا هم مذاکره کردیم اما مذاکره بدین معنا نیست که به آنها اعتماد کرده ایم، بلکه مذاکره انجام میشود تا هدف و برنامه مشخص شود که اصلا می توان به سمت جلو حرکت کرد یا خیر. پس مذاکره مجدد با اروپایی ها مشکلی ندارد. اما بحث اعتماد کردن متفاوت است. شواهد و موضع گیری ها نشان می دهند که دولت همواره سعی دارد تا حجت در مورد برجام بر مردم تمام کند و شاید بتواند با راهکاری جدید بدون آمریکا به نتیجه خوبی از برجام برسد.

وی تصریح کرد: اما شواهد نشان میدهند که اروپا نمی تواند بدون آمریکا، برجام را به پیش ببرد، چراکه اگر قرار بود چنین موضوعی اتفاق بیفتد ما در گذشته شاهد بیانیه های پاریس و بروکسل نبودیم و اصلا 1+5 شکل نمی گرفت لذا اروپایی ها بدون امریکا در برجام نخواهند ماند.

این کارشناس هسته ای ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت کرده است که به دنبال صلح و گفتگو بوده است و این مذاکرات ایران همواره برای اتمام حجت بوده تا مشخص شود برجام ماندنی است یا خیر. در واقع دولت می خواهد ثابت کند که تمام راهها را رفته است و اگر به نتیجه نرسید پشیمانی ندارد. ولی واقعیت امر این است که نباید فکر کرد که کار با اروپا بدون آمریکا راحت است.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: تضمین یعنی در مرحله اول مشخص شود که چه کاری طرف غربی باید انجام دهد. اروپایی ها در برجام اقداماتی باید انجام دهند که تضمین کند به هیچ عنوان در آینده از آن خارج نخواهند شد و تمام تعهدات خود را عملیاتی کنند گرچه اروپایی ها تاکنون در برجام برخی از اقداماتی را که باید انجام میدادند، انجام بدهند. اما موضوع این است که مشکل ما با اروپایی ها خارج از مسئله هسته ای است، آنها می خواهند با ما بر سر مسایل دیگر نیز مذاکره نمیاند لذا ما باید از ابتدا تضمین خوبی از آنها بگیریم و مشخص شود که طرف مقابل قرار است چه اقداماتی را انجام دهد.

بر اساس این گزارش، تحلیل های متفاوتی در مورد رایزنی های ایران با اروپایی ها در مورد برجام وجود دارد،اینکه آیا به اروپایی ها باید اعتماد کرد؟ آینده برجام چه  خواهد شد؟ واکنش کشورهای اروپایی نسبت به رفتارهای کاخ سفید چیست؟اگرچه موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسما از برجام دفاع میکند اما نمی توان به این ادعاها چندان امیدوار بود، چرا که اروپایی ها در برجام به بسیاری از شروط های خود عمل نکردند، از سوی دیگر اظهارات ترامپ  همواره همراهی واشنگتن با کشورهای اروپایی ضمن خروج از برجام به منظور عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای بود و این نشانگر این است که جریان فشار بر اروپا از جانب ترامپ ادامه خواهد داشت. لذا پیش بینی رفتار اروپا، آن هم در آینده بسیار دشوار خواهد بود و نباید با خوش خیالی به مواجهه با شرایط جدید رفت و از طرفی هم می توان اینطوری پنداشت که خروج آمریکا از برجام می تواند فرصتی برای شکستن تابو ها و جراحی های بزرگ در عرصه سیاسی و اقتصادی، با حمایت مردم باشد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۲۱۸۱۰۷:۳۵:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
کاش این اقای ظریف و روحانی حداقل یک یادگاری مثبت برای ملت ایران بگذارند و حالا که همه سیاستها و وعده های انها بعد از 5 سال معلوم شد توخالی بوده و شکست خورده با قبول مسئولیت و اشتباه و استعفا این امکان را برای ملت ایران فراهم اورند که از سایر مقامات و مسئولین هم بخواهند مانند روحانی و ظریف عمل کنند و با شجاعت اخلاقی قبول اشتباه و قبول مسئولیت از سمت خود کنار بروند و جا را برای افراد جدید باز کنند. ولی افسوس که از ارزشها و مدالهای خدمت هیچ مقام و مسئولی با هر کار کردی چیزی کم نمی شود و نییجه همین می شودی که می بینیم.
ناشناس۳۴۲۱۸۶۰۷:۴۰:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
همه هدف اروپا که کاملا با هماهنگی امریکا در جریان است این است که ایران از برجام و تعهدات خود خارج نشود. وقتی به صحبتهای اخیر بولتون نگاه کنید متوجه می شوید امریکا همه این اقدامات ایران در ادامه مذاکره با اروپا را فقط بر اساس نیاز اقتصادی ایران تحلیل می کند و اعتقاد دارد که وضع اقتصادی و دشواریهای اقتصادی در ایران چنان بالا است که مقامات و مسئولین ایرانی هرگز از برجام خارج نخواهند شد و بر همین اساس امریکا اعتقاد دارد با فشار بیشتر اقتصادی که همکاری اروپا هم در ان قطعی خواهد بود به هدف خود که همان مذاکرات بسیار وسیع و کاری است خواهد رسید.
ناشناس۳۴۲۶۵۵۱۲:۵۶:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
این همه تعارف و مقدمه چینی لازم نداره . خیلی روراست و با صدای بلند در چشمان دنیا نگاه کنید و بگید که اگر به قول و قرار ها پایبند نباشند اون چیزی رو که ازش میترسند رو خواهند دید . توی دنیا امروز که قانونه جنگل حاکم شده باید مثل خودشون با زبان تهدید باهاش طرف شد . با فساد و اختلاس و دزدی ها هم برخود جدی شود و ساختار اقتصادی اصلاح گردد . خواهید دید که همه دنیا هم در کنار وحدت مردم هیچکاری نمیتوانند بکنند .
ناشناس۳۴۲۱۹۵۰۷:۵۳:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
ایران مطلقا هیچ چاره ای داره کعه برجام رو ادامه بدهد اگر برجام به هم یخورد قطعا تحریمها برمیگرده و قیمتها چتدین برلبر میشه حفظ برجام یک الزامه و انتخاب نیست همانطور که خود توافق هم انتخاب نبود و الزام بود دهه 80 نباید وارد اون بحث قطعنامه ها کماغذ پاره است و این حرفا میشدیم الان دیگه چاره نیست
امیر۳۴۲۴۲۴۱۰:۵۵:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۲۳
همیشه میگید چاره ای نیست بخاطر همین تفکره که به این چاه افتادیم
ناشناس۳۴۲۴۶۷۱۱:۱۹:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
وقتی نه فقط آمریکا بلکه تمام کشورهای جهان از دوست و دشمن شما را تحریم کنند. چاره چیست.وقتی فقط با آمریکا و غرب طرف نیستیم. انتقاد به برجام به تیم آقای جلیلی وارد است شرایطی به وجود آوردند. که دولت یازدهم را مجبور به قبول برجام کردند.
ناشناس۳۴۲۶۸۵۱۳:۰۹:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
دیپلماسی تنها راه است و جنگ در هر شرایطی فاجعه تنها راه مذاکره مستقیم با امریکا و حل مشکلات است
امیر۳۴۲۸۱۰۱۴:۰۷:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
کی حرف از جنگ زد ؟؟
ناشناس۳۴۲۴۳۱۱۱:۰۱:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۲۳
با برجام هم تحریم ها برمی گردد. تحریم های مهم تحریم های آمریکاست که در بالاترین سطح بر می گردد چه با برجام چه بدون آن!
ناشناس۳۴۲۶۴۳۱۲:۵۱:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
احمدی نژاد می گفت کاغذ پارست چون کاغذ پارست ...منتها نه برای کسی که از همین الان واداده
ناشناس۳۴۲۶۸۷۱۳:۱۰:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
انسان از ناآگاهی برخی متحیر و مبهوت می شه!
ناشناس۳۴۲۱۹۷۰۷:۵۴:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
ما اصولا به کشورهای 4+1 هم نیاز نداریم . همه چیزی که نیاز داریم دیپلمات زبان دانی همچون اقای ظریف است که با داستانهای برجامی خود ما را می برد به دنیای رویاهای شیرین لغو شدن همه تحریمها در یکروز. حل مسئله هسته ای در سه ماه . لغو همه قطعنامه های شورای امنیت. بر قرار پرواز مستقیم تهران -نیو یورک برای حضور به موقع برای خدمت سربازی و.....
ناشناس۳۴۲۲۰۰۰۸:۰۰:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۲۳
هرگز اعتماد نکن آقای ظریف عزیز.
majid۳۴۲۴۵۲۱۱:۱۴:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
آیا فکر می کنید اگر آقای رئیسی ، رئیس جهور بود بعد از خروج آمریکا ، از برجام خارج می شد؟!! سخت در اشتباهید. او هم همین روند فعلی دولت روحانی را ادامه می داد.
ناشناس۳۴۲۵۵۵۱۲:۱۰:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
بله. روحانی کاری کرد کارِستون!!!! نه با ابقاء آمریکاوهرکشوردیگرونه باخروجشون ایران نمیتونه خارج بشه. حتی نمیتونه پرونده رو به شورای امنیت ببره !! چراکه دراینصورت هم ضرر میکنه.
ناشناس۳۴۲۹۵۱۱۵:۱۷:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
آیا می شود به اروپاییان
ناشناس۳۴۲۲۰۵۰۸:۰۷:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اعتماد باید دوطرفه باشد.
ناشناس۳۴۲۲۰۹۰۸:۱۰:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
حالا که آمریکا عهد شکنی کرد و رفت کنار و عایدی ایران از برجام به قول خودشون "تقریبا هیچ" بود(برجامی که حتی نتونست مخزن سوخت هواپیمای ظریف در اروپا را پرکنه و ارتش آلمان به هواپیمای ظریف سوخت رسوند!) دوباره میشینن پای مذاکره اینبار با اروپایی ها، رهبری میگه تضمین بگیرید، ظریف میگه تضمین گرفتیم و همه چی ردیفه، بعد از اینکه ایران به تعهدات جدید عمل کرد، اینبار انگلیس میکشه کنار، دوباره کل ماجرا تکرار میشه، اینبار فرانسه میکشه کنار و همینطور این ماجرا تکرار میشه...
ناشناس۳۴۲۲۱۳۰۸:۱۳:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
این چند هفته ،ازمون اروپا نیست ..ازمون دولت است که ببینیم بالاخره می خواهد از راه اشتباه برگردد یا خیر..ایا منافع ملی را بر منافع حزبی ترجیح می دهد؟
ناشناس۳۴۲۲۲۶۰۸:۲۰:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
تمام کشورهاصرفاًبه منافع ملی،اقتصادی و امنیتی وسیاسی خودمیاندیشند ، ____________________ آیادرک این اصل که آمریکاواروپابرای تامین منافع ملی ومشترک خودشان تقسیم کارکرده اند،خیلی دشواراست؟؟ ___________________ آیاواقعاًازدرک سناریوی جدیداروپاوآمریکاعاجزیم؟ آیاواقعاًاروپامارابه آمریکاترجیح داده است؟ متاسفیم روحانی.
سیدناصر۳۴۲۲۴۴۰۸:۴۱:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
تعامل مناسب با اروپا , حتی نسب به روسیه بهتر است , تجربه آن را هم را دولت اصلاحات دیدیم.
majid r۳۴۲۲۴۵۰۸:۴۱:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اعتماد یعنی چه؟ تا حالا نمی دونستم یک شخص حقیقی یا حقوقی و یا یک کشور برای پیگیری حقوق خود باید حتما به طرف مقابل اعتماد داشته باشد وگرنه باید قید حقوق خود را بزند.
ناشناس۳۴۲۲۵۸۰۸:۵۱:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
راستی تو این شلوغی کسی توجه نکرده که چرا ایران بعلت نقض برجام از سوی آمریکا به کمیسیون برجام شکایت نمیکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟؟؟؟؟؟ چون اینجاست که یک از ضعفهای اساسی برجام که معروف به " مکانیسم ماشه " هست خودنمایی میکنه و اینکه این برجام فتح الفتوح چه حقارتی را به ما تحمیل کرده که حتی اجازه دفاع از خودمون هم نداریم
ناشناس۳۴۲۵۶۷۱۲:۱۶:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
امریکا برجام رو نقض نکرده بلکه از ان خارج شده است شکایت به کمیسیون برجام در این شرایط بی معنا است چون امریکا در ان حضور ندارد
ناشناس۳۴۲۶۹۶۱۳:۱۴:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
وقتی نوابغی مثل شما داریم خیالمون از همه جهت راحته..... جناب امریکا فقط از جنازه برجام خارج شد...قبلش با نقض دهها مرتبه ؛ نقض عهد کرده بود.
ناشناس۳۴۲۲۶۷۰۸:۵۸:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اصولا اعتماد در روابط بین الملل معنی ندارد ، رفتار کشورها بر اساس منافع ملی و قدرت طرف مقابل تعیین می شود ،
مشعود۳۴۲۲۷۰۰۹:۰۶:۰۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
این سه سال باقیمونده رو هم با همینا سر کنین.. ما هیچ روزنه امیدی از سمت شما نمی بینیم...
شاهرخ۳۴۲۲۸۰۰۹:۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
بحث اعتماد دو طرفه هست....همانطور که اونها باید به ما تضمین بدن ما هم باید بهشون تضمین بدیم
هوشیار۳۴۲۴۱۹۱۰:۵۳:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
عزیزم شما مثل اینکه اصلا در جریان نیستی ؟ ما کارها مون رو انجام دادیم تضمین چی بدیم ؟
شاهرخ۳۴۲۸۵۴۱۴:۲۵:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
دوست عزیز مذاکرات فقط مکتوبات نیست مخصوصا وقتی دو طرف به هم سو ظن داشته باشن.... کشور نیاز به ایجاد قرارداد مکتوب به همراه ایجاد حس اعتماد سازی داشت...به راست و دروغ حرفاشون کاری ندارم ولی به همین دلیل بود که طرف مقابل بارها گفت ایران روح برجام رو که اعتماد سازی هست را ایجاد ویا در راستای اعتماد سازی قدم بر نمیداره......ضمنا خود ما هم گفته اونها رو تصدیق می کنیم و دیگه ازین واضح تر نیست که رییس جمهور آقای روحانی تو مناظرات رسما اعلام کرد بعد از برجام بعضی داخلی ها سنگ اندازی کردن و موشک بالستیک هوا کردن ویا شهرهای موشکی رونشون میدادن.....دوست عزیز چه خوشمان بیاد یا نیاد تحریم اینقدر که به مردم وکشور آسیب زد به طرف های مقابل آسیب نزد....پس تلاش جهت حفظ برجام و ایجاد حسن نیت بیشتر به گردن ما هست تا طرف مقابل....لپ کلام اینه نباید بهانه دست آدم بد بین و بدذات داد
ناشناس۳۴۲۲۸۲۰۹:۱۸:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
سردار دیپلماسی ببینم باز چی میشه
ناشناس۳۴۲۲۸۸۰۹:۲۴:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
تاریخ ثابت کرده است که غربی ها غیر قابل اعتمادند
شاهرخ۳۴۲۸۹۰۱۴:۴۶:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
معامله نیاز به زیرکی و ذکاوت داره اعتماد فقط واسه ازدواج هست......
ناشناس۳۴۲۲۹۰۰۹:۲۶:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اروپایی ها رفیق دزد و شریک قافله هستند.
ناشناس۳۴۲۳۰۷۰۹:۴۴:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
خیلی مشخصه که سر کاریم.
ناشناس۳۴۲۳۰۹۰۹:۴۵:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اعتماد نکنیم که بیشتر تحریم بشیم و ملت بد بخت تر بشن ؟؟
امیر۳۴۲۳۹۳۱۰:۳۷:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
وزارت امور برجام مرجام
ناشناس۳۴۲۴۷۰۱۱:۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۳
افرین تحلیل خوبی بود به نظر من هم فشار ترامپ نمیزاره اروپا با ایران توی برجام بمونه
ناشناس۳۴۲۴۷۲۱۱:۲۰:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
اینایی که دارن مقصر رو دولت روحانی جلوه میدن باید بدونن که این حداکثر توان چانه زنی این کشور با توجه به وزنمون در معالات جهانیه پس الکی نعل وارونه نزنید . هر کسی هم که بیاد مطمئنا بهتر از آقای ظریف نمیتونست از منافعمون دفاع کنه . سراغ دارید بفرمایید کی .؟؟؟؟؟ واما چاره . تو این دنیای قانون جنگل بهترین راه برای ما مذاکره مجدد با خود آمریکاس . امروز بهتر از زمانیه که آمریکا تمام دست و پا زدنمونو ببینه و بهمون بخنده و بگه دیدید آخرش باید با خودم معامله کنید .
علی۳۴۲۴۸۶۱۱:۲۷:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
جناب اقای بهشتی پور که سینه چاک دفاع از برجام بودید چطور میگوئید اگر راوپائیها تضمین دادند میشود در مورد سایر تقاضاهایشان مانند موشکی و غیره مذاکره کرد ؟ بعد راهکار دوم را ارائه دهید مگر فراموش کردید در زمان دبیری شورای امنیت کشور توسط روحانی زمانی که فعالیت هسته ای را داوطلبانه با درخواست اروپا تعطیل کردید آنها به تعهدات خود عمل نکردند و خواستار تعطیلی فعالیت دائمی مراکز هسته ای شدند حال با کدام سابقه روشن به آنها اعتماد میکنید ؟ شما و امثال شما میتوانید برای خودتان تصمیم بگیرید نه برای اینده و عزت مردم و این کشور
ناشناس۳۴۲۶۲۲۱۲:۴۱:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
تا وقتی کدخدا را در محاسبات و مذاکرات کنار میگذارید، وضعیت همین است.
ناشناس۳۴۲۶۲۵۱۲:۴۳:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
راستی کسی از سرنوشت اون 150 میلیارد دلار پول آزاد شده خبری داره؟
ناشناس۳۴۲۶۳۹۱۲:۴۸:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
نوشتن قرار داد در واقع به معنی عدم اطمینان صد درصدی به طرف مقابل است. اگر شما به کسی اعتماد کامل داشته باشید اصلا لازم نیست مذاکره کنید و قرار داد بنویسید و شرایط معین کنید.
ناشناس۳۴۲۶۴۹۱۲:۵۲:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲۳
ما به امریکا و غرب نیاز نداریم در ایران خودکفا هستیم
ناشناس۳۴۲۶۸۶۱۳:۰۹:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
دیپلماسی تنها راه است و جنگ در هر شرایطی فاجعه تنها راه مذاکره مستقیم با امریکا و حل مشکلات است
ناشناس۳۴۲۸۳۲۱۴:۱۵:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۳
برجام که اثری نداشت و دستاوردی نداشت دوستان چرا نگران شدن؟ یه توافق بی اثری رو زده زیرش چرا ناراحتی؟ بعد تحریمها که کاغذ پاره بود چه اهمیتی داره؟
پیما۳۴۲۹۰۱۱۴:۵۱:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
ظریف اگه رئیس جمهور بشه همه مشکلاتمون حل میشه خیلی تیزه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین