آغاز سفرهای برجامی ظریف، بازگشت تحریم ها و تردید اروپایی ها برای ماندن در توافق هسته ای

گروه جهان الف،   3970222044 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمد جواد ظریف امشب به چین می رود، سپس به روسیه و در نهایت عازم مقر اتحادیه اروپا در بروکسل می شود تا در آنجا با همتایان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و همچنین مسئول سیاست خارجی اروپا گفتگو کند.

آغاز سفرهای برجامی ظریف، بازگشت تحریم ها و تردید اروپایی ها برای ماندن در توافق هسته ای

به گزارش الف، با خروج آمریکا از توافق هسته ای، محمدجواد ظریف دور جدیدی از مذاکرات فشرده درباره سرنوشت برجام را از این هفته با سفر به پکن، مسکو و بروکسل آغاز می کند. قرار است سه شنبه جلسه‌ای به میزبانی فدریکا موگرینی، رئیس این نهاد وابسته به اتحادیه اروپا،سه وزیر خارجه کشورهای اروپایی عضو پنج بعلاوه یک (بریتانیا-آلمان-فرانسه) و وزیر خارجه ایران برگزار می‌شود.

هفته گذشته دونالد ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را اعلام کرد و گفت واشنگتن در نظر دارد شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را اجرایی کند. در همین راستا وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی علیه تعدادی از اشخاص و نهادهای ایرانی وضع کرد.

این در حالی است که اگر ترامپ امروز تحریم‌های بند ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» (لایحه بودجه دفاعی آمریکا) را تعلیق نکند، روند بازگشت تحریم‌های ذیل این قانون آغاز خواهد شد. بند ۱۲۴۵ قانون اختیارات دفاع ملی، دولت آمریکا را ملزم به اعمال تحریم علیه موسسات مالی کشورهایی می‌کند که دولت‌های متبوع آنها از کاهش قابل توجه خرید نفت خام از ایران خودداری کرده‌ باشند.

تلاش فرانسه برای حفظ برجام

البته کشورهای اروپایی امضا کننده برجام در روزهای اخیر بارها بر پایبندی خود بر برجام تاکید کرده اند. در واکنش به این تحولات برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت گفت: نمی‌توان همین راه را ادامه داد و در برابر تصمیمات آمریکا «تسلیم شد».

این مقام فرانسوی با تاکید بر اینکه اروپا باید از منافعش، از جمله منافع اقتصادی‌اش، دفاع کند، یادآور شده که اروپایی‌ها در حال کار روی سه پیشنهاد کاملاً مشخص هستند.

پیشنهاد نخست به‌روز کردن قوانین بازدارنده اروپایی مصوب سال ۱۹۹۶ است که امکان مقابله با تحریم‌های خارج از قلمرو این اتحادیه را می‌دهد. این مقررات که در آن زمان با هدف دور زدن تحریم‌های کوبا تنظیم شده به شرکت‌ها و دادگاه‌های اروپایی امکان می‌دهد که به تحریم‌هایی که توسط کشورهای ثالث اعمال می‌شود، گردن ننهند و مقرر می‌کند که احکام صادر شده توسط دادگاه‌های غیراروپایی در این اتحادیه اجرا نشود. فرانسه معتقد است که این مقررات باید به گونه‌ای به روز شود که تصمیمات اخیر ایالات متحده را نیز در بر گیرد.

پیشنهاد دوم فرانسه تلاش برای به‌کارگیری ابرازهای مالی به نحوی است که استقلال مالی اتحادیه اروپا از آمریکا را تامین کند.

سومین پیشنهاد نیز بر تاسیس دفتری اروپایی مشابه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در آمریکا متمرکز است؛ دفتری مشابه با اوفک که به اتحادیه اروپا امکان بررسی فعالیت شرکت‌های خارجی و تطابق آنها با تصمیم‌های این اتحادیه را می‌دهد.

شروع تردید اروپایی ها برای ماندن در برجام

اما در چند روز اخیر برخی مقامات و مدیران شرکت های اروپایی صحبت هایی نیز عنوان کرده اند که نشان دهنده تردید و حتی انصراف آنها از برقراری یا ادامه مبادلات تجاری با ایران است.

 مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا به مجمع سهامدارانش گفته است در ایران پروژه جدیدی نخواهد گرفت و پول پروژه‌های قبلی راهم گرفته است. دسکالزی می‌گوید خرید نفتش از ایران آخر سال ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد و بعد از آن به جای ایران از جای دیگری نفت خواهد خرید.

نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان نیز بر این عقیده است که توافق هسته ای با ایران نمی تواند نجات یابد. به گفته وی بدون آمریکا این امر امکان پذیر نیست.

وی که در مصاحبه با نشریه فوکوس سخن می گفت تصریح کرد که اگر ایران در این توافق باقی بماند، اقدامات متقابل اقتصادی در برابر تصمیمات ترامپ را از اروپا درخواست می کند و این چیزی است که امکان پذیر نیست.

روتگن در ادامه گفت: اگر شرکت های اروپایی بین بازارهای ایرانی و آمریکایی بخواهند یکی را انتخاب کنند، برای اکثر آن ها بازار آمریکایی مهم تر است.

به همین دلیل است که تحلیل‌گران سیاسی در بروکسل به یورونیوز گفته اند اروپایی‌ها هرچند از پایبندی خود به برجام سخن می‌گویند اما امکان زیادی برای حفظ برجام بدون آمریکا وجود ندارد چرا که تحریم‌های آمریکا شامل شرکت‌های اروپایی هم خواهد شد و آنها اندک اندک از ایران خارج می‌شوند.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه گزارش داد شرکت‌های «مائرسک لاین» و «شرکت کشتیرانی مدیترانه» (که با نام مستعار «ام‌اس‌سی» شناخته می‌شود) بعد از تصمیم آمریکا برای برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران از قصد خود برای تجدیدنظر در فعالیت‌های مربوط به ایران خبر داده‌اند.

البته در این بین کنگره آمریکا نیز در حال زمینه سازی برای تقابل با اروپا در صورت ادامه مبادلات اقتصادی با  ایران می باشد. در این راستا نشریه «ویکلی‌استاندارد» خبر داده سندی در کنگره آمریکا در حال دست به دست شدن است که در آن گام‌های جلوگیری از دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط اروپایی‌ها تشریح شده‌اند. ویکلی‌استاندارد نوشته نمایندگان کنگره آمریکا بعد از اقدام رئیس‌جمهور این کشور در خروج از توافق هسته‌ای آماده تقابل با کشورهای اروپایی به دلیل تمایل به ادامه تجارت با ایران هستند.

لازم به یادآوری است رهبر انقلاب در دیدار با فرهنگیان از دولت خواستند تضمین های قطعی برای حفظ منافع ایران در توافق هسته ای را از طرف های اروپایی دریافت کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۰۶۱۹۰۹:۰۵:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
ان زمان که در بالکن هتل کوبورگ بالا و پایین می رفتید ، باید فکر امروز را می کردید...
ناشناس۳۴۰۶۵۶۰۹:۲۷:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
باشه، فقط تکلیفمون 5 سال پیش معلوم می شد.
ناشناس۳۴۰۹۵۳۱۱:۴۲:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
آقای ظریف ؛ خودتونو بیش از مضحکه ی دست شیاطین قرار ندید. به والله قسم هیچکس به اندازه ی مردم به آبرو و عاقبت شما علاقه مند نیست. بخاطر خدا و ملت دست بردارید و بااتکا اراده ی خدا و توان داخلی محکم بایستید.
ناشناس۳۴۱۸۱۷۱۸:۲۸:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
چقدر حرف های شعاری!
ناشناس۳۴۰۹۷۸۱۱:۵۰:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
چه اشتباهی؟ چه خسارت محضی؟ با برجام تحریم بانک مرکزی و تحریم فروش نفت بلافاصله تعلیق شد ( در همان ابتدای مذاکرات) . آیا واقعا وضعیت الان با وضعیت سال 91 یکیست؟ آیا از سال 92 تا امروز هم دولت ایران مثل سالهای 90 و 91 برای تامین مخارج خود و فروش نفت مجبور شده دست به دامن شیادانی مانند بابک زنجانی شود؟ اگر یک بساز بفروش لمپن و نادان توافقی را یک طرفه به هم زده تقصیر آقای روحانی و ظریف چیست؟
ناشناس۳۴۱۱۵۰۱۲:۴۴:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
خود آقای روحانی گفت ما پولمون رو هنوز با گونی میاریم!! آقای نوبخت گفت برجام برای ما دستاوردی نداشته!! خود سیف گفت دستاورد برجام تقرییا هیچه!!! شما دارید کاسه داغ تر از آش میشد
ناشناس۳۴۱۲۴۹۱۳:۲۴:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
واقعا متوجه نیستی؟؟؟ ما به هر حال توافق میکردیم اما توافقی امضا شده که ما به همه تعداتمون عمل کردیم و اونا به هیچکدوم عمل نکردن... خسارت بزرگ یعنی امروز باید به جای هسته ای که به عنوان وجه المصالحه توی دست ما بود درباره توان نظامی خودمون مذاکره کنیم. یعنی الان اوضاعمون نسبت به پنج سال پیش به مراتب بدتره و دستمون به مراتب خالی تر
نجیب۳۴۱۳۶۹۱۴:۱۰:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
یک نکته جالب که باید خدمت شما عرض کنم این است که کامنت های خوانندگان سایت های خبری انگلیسی مخصوصا یاهو را مطالعه می کردم موضوعی که خیلی تکرار شده اینست که آمریکایی ها به اروپایی ها می گویند ما از شما در تعجبیم که چطور در برجام به ملتی اعتماد کرده اید که رییس جمهور آن ها که نماینده تمام آن ها هست حتی مدرک دکتریش هم تقلبی و جعلی هست. البته من پاسخ آن ها را به این صورت داده ام که این اشکال دانشگاه های شما هست که انقدر راحت سرشان کلاه میرود. البته نباید از حق گذشت که آن ها درست می گویند.
رضا۳۴۰۶۵۸۰۹:۲۹:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اخوی اگر از هتل کوبورگ بالا و پایین می رفتند چه کار می کردند ؟با همه دنیا وارد جنگ میشدند؟یعنی از کره شمالی پیشتر می توانستی بروی؟عقل نعمت خوبی است که نزد بسیاری از مردمان کیمیاست.کاری که دولت کرد بهترین کار ممکن در آن زمان بود و امروز هم باید مطابق شرایط امروزی و مصلحت امروزی عمل کرد.اتفاق مهمی روی نداده اما این شرایط کمکی است که جلوی ولنگ و وازی سیستم نا کارامد دولتی گرفته شود.مردم هم بفهمند که باید همتشان را سفت کنند.
ناشناس۳۴۰۷۱۶۱۰:۰۴:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
دقیقاً،مردم نشستن توی خونه توقع دارن همه کارها رو دولت انجام بده،همه میگن بیکاریم ولی هیچ کس هیچ حرفه ای هم بلد نیست،حاضر هم نیستن هیچ همتی بکنن،فقط توقع دارن بزارنشون پشت میز ماهانه بهشون حقوق بدن. مشکل ما تنبلی هست،وگرنه چیزی که زیاده کار هست.اینو گفتم هر کس هم میخواد ناراحت بشه مهم نیست،کاش یکی پیدا میشد هر روز بهمون نیش زخم میزد شاید بخودمون بیایم
هوشیار۳۴۱۲۰۷۱۳:۰۷:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
این حرفها رو قبلا نمیزدید . آقای روحانی قول داد آب خوردن هم حل بشه ولی حالا گیرد دادین به مردم
ناشناس۳۴۰۷۶۳۱۰:۲۳:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
آقای توکلی! بجای آیه ی یاس خواندن، لطفآ به آقای ظریف پیشنهاد بده چین را بجای آمریکا به قرار داد اضافه کنند آنوقت مجموعآ میشوند دو سوم اقتصاد دنیا و آمریکا (یک سوم اقتصاد دنیا) قطعآ نمیتواند در مقابل انها حرفی بزند.
سید یحیی نیری۳۴۰۹۴۵۱۱:۴۰:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
جناب عاقل پیشنهادت رو بده ؟ نشستن رو سفره ای که چهار طرفش گرگ هستن رو مصلحت میدونید! هنوز از قرارداد خرید 200 فروند هواپیما نگذشته یارو دبه کرده... دوستان خوش خیال ما تا به این لحظه تنها به 11 فروند دست پیدا کردند... زهی خیال باطل... تمامی شرایط تعلیق و کند کردن تاسیسات هسته ای و تعطیلی پرسنل و دانشمندان این عرصه شده برابر با کج خلقی و بهانه تراشی های شرکت های اروپایی و غربی و بهانه های جدید موشکی در برجام 2 و 3 از دستاورد دوستان خوش خیال اعتدالیون... تاریخ هم نخوانده ایم!
امیر۳۴۱۲۱۲۱۳:۰۹:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
پیشنهاد رو باید 5 سال قبل گوش میدادید الان ی خورده دیره . اون موقع با متلک آبدار پاسخ دیگران رو میدادید
ناشناس۳۴۱۲۳۶۱۳:۱۸:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بسه انقدر گزافه نگید. ایران همیشه در دفاع از حق خود بوده و هیچ وقت آغازگر تخاصم نبود. البته شما اصلاحاتیها همیشه با دروغ جای متهم و شاکی رو عوض کردید و می کنید
ناشناس۳۴۰۶۷۴۰۹:۳۹:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
آدم که بره هتل تو اروپا، شبی چند صد دلار هم حق ماموریت بگیره، دلیلی نداره ...
ناشناس۳۴۱۶۲۴۱۶:۳۱:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
کل مغزت اندازه چند شب هتل .. و چند صد دلار پوله؟؟
ناشناس۳۴۰۷۵۴۱۰:۲۰:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
این دید شرکت هاست. رهبران سیاسی آنها مصمم هستند. الف لطفآ آیه یاس نخوان!
محمد۳۴۱۰۵۰۱۲:۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
میشه شما یه راه حل دیگه ای بدین ، مثلا به جای مذاکره بایستی چیکار می کردیم ؟؟؟ تحریم یا جنگ معلومه نفست از جای گرم میاد و مشکلی نداری .
ناشناس۳۴۱۱۷۴۱۲:۵۶:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اینبار چند جاسوس در گروه مذاکره کننده هستند؟
ناشناس۳۴۱۴۶۷۱۴:۵۸:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
مقصر اصلی اصلاح طلب ها بودند که هولش می دادند نه ظریف
ناشناس۳۴۰۶۲۸۰۹:۱۰:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اروپایی ها در دیدار با ظریف ، کلی از ایران تعریف و تمجید می کنند که بله! شما خیلی خوبید ، افرین ..از توافق خارج نشید ، دنیا به چشم وفادار به عهد به شما نگاه می کنه، امریکا منزوی شده و...!! برجامی های ما هم خوشحال که هورا ! اروپا با ماست !!! اما همین اروپا حاضر نیست یک حساب بانکی باز کند!!
ناشناس۳۴۰۶۳۳۰۹:۱۲:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اگر به جای بتن ریزی ، پلمپ می کردید ، الان میشد با تهدید به فک پلمپ ، انها وادار به انجام تعهدات کرد...برای رسیدن به اهداف جناحی ، منافع ملی را قربانی کردید..
ناشناس۳۴۰۶۳۸۰۹:۱۵:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
جناب امیر کبیر! شما حاضر نیستی به اشتباه اعتراف کنی ، ملت باید هزینه بدهند..؟ خود ظریف از همه بهتر می داند که برجام تمام شد.‌..اما اعلام شکست برجام ، یعنی پایان حیات سیاسی اقایان.
سوزان۳۴۰۶۴۵۰۹:۲۰:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
چه قراردا مزخرفی حالا کی حق ملت ایران رو می ده که چندین میلیار دلار به مردم وکشور ضرر زدین ایا چنین بندی در این توافق شرم اور اورده شده بوده
ناشناس۳۴۰۸۶۴۱۱:۰۶:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
میشه این ضرر از کجا آوردی. غضه نخور ضرر واقعی خواهد آمد.
ناشناس۳۴۰۶۵۳۰۹:۲۶:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بیشتر شبیه دوره گردی و التماس هست تا سفر و ملاقات به همین خیال باشید که اروپا آمریکا را ول کنه و به ما کمک کنه راستی به آقای ظریف بگید.. میره وسط راه می مونه الف خواش میکنم منتشر کن
ثریا دالغین۳۴۱۳۶۷۱۴:۰۸:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اطلاع دارید که قوانین بین المللی مانند قوانین داخلی کشورها ضمانت اجرایی قوی نداردن؟ و لازم باشد گاها باید التماس کرد و گاها تهدید؟ یعنی به عبارتی پایبندی به قوانین بین المللی ارتباط مستقیمی با شرافت طرفین دارد...
ناشناس۳۴۰۶۵۷۰۹:۲۸:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
ظریف و روحانی ، شما به سفرهایتان ادامه دهید .. ملت دیگر به شما کاری ندارد . و .. فقط منتظر انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ هست..تا جواب شما را بدهد.
نجیب۳۴۰۸۰۳۱۰:۴۴:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
فقط انتخابات نیست. اینها باید محاکمه شوند.
ناشناس۳۴۱۵۲۲۱۵:۳۳:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
کار به دیدگاه سیاسی ندارم فقط امیدوارم مردم رای لیستی را کنار بگذارند و از روی شناخت و منطق رای دهند
ناشناس۳۴۰۶۶۵۰۹:۳۵:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
تا با امریکا رابطه معقول نداشته باشیم همین اوضاع است وکشورهای اروپایی نیز هیچگاه بخاطر ما مقابل امریکا قرار نمیگیرند فقط منطق لجاجت در خصوص دشمنی با امریکا را درک نمیکنم
ناشناس۳۴۰۷۵۰۱۰:۱۹:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اونوقت با ترامپ که خود آمریکاییها هم میگن دیوانه است، چطوری رابطه معقول داشته باشیم؟ بعد کی الان داره خصومت نشون میده؟ عزیزم یک چیزی تو ذهن شما مونده قبل برجام و بعد برجام دارید همون رو تکرار می کنید. خوبه یک مقدار هوشمندانه تر به اتفاقات دور و برتون نگاه کنید
ناشناس۳۴۰۷۷۴۱۰:۲۹:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
هر وقت به تور یه زورگیر افتادی درک میکنی
ناشناس۳۴۱۰۲۲۱۲:۰۴:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
جالب که از این همه کشور فقط 3-4 تا کشور با امریکا مشکل دارند . ما چه گناهی کردید شما دوست داری برو با امریکا بجنگ !
ناشناس۳۴۰۷۸۵۱۰:۳۷:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
جالبه که هنوز یه عده از رابطه معقول با آمریکا حرف میزنند مگه برجام رابطه معقول با آمریکا نبود مگه چراغ سبز به آمریکا برای مذاکرات بعدی نبود مگه باز کردن راه مذاکره بت دنیا نبود مگه نرمش انعطاف در رفتار ایران نبود مگه ما قبول نکردیم که همه چیز را نقد بدیم بعد بدویم قسطی اگر تونستیم پس بگیریم رابطه معقول از نظر شما و آمریکایی ها برده بودن و تابع بی چون و چرا بودن و قرادادهای گلستان و ترکمن چای هست
ناشناس۳۴۱۰۲۴۱۲:۰۴:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
جالب که از این همه کشور فقط 3-4 تا کشور با امریکا مشکل دارند . ما چه گناهی کردید شما دوست داری برو با امریکا بجنگ !
ناشناس۳۴۱۱۱۵۱۲:۳۳:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
فعلا که آمریکا داره میاد بجنگه
مهدی۳۴۱۰۷۲۱۲:۱۹:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۲
دوست عزیز از خواب بیدار شو. برجام بر پایه همین تز کم کردن خصومت با آمریکا اجرایی شد. ولی نتیجه چی بود؟! تخاصمی کم شد؟!
ناشناس۳۴۰۷۰۹۱۰:۰۲:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بهترین مصلحت این بود که یک بال قدرت مملکت را قطع کنی؟ دوستان با عقل رییس جمهور وقت امریکا گفت بدون شلیک یه تیر تاسیسات هسته ای ایران را نابود کردیم. بدون تردید اگر مقاومت میکردیم امروز در نقطه ای بسیار روشن ایستاده بودیم. بدون شک روحانی و تیمش ایران و ایرانی را صدها بار به جنک بیشتر نزدیک کردند و دشمن را بسیار جسورتر کردند. تاریخ در مورد این گروه بیشتر خواهند نوشت.
ناشناس۳۴۰۷۴۲۱۰:۱۶:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
بازی چماق و هویج توسط امریکا و اروپا آغاز شده است.چماق در دست امریکاست و از برجام خارج شد و دم از مذاکره جدید می زند و هویج در دست اروپا که مدعی است که در برجام خواهد ماند ولی انتظاراتی هم از ایران دارد و .... نمایش پیچیده ای نیست و نیاز به هوش خاصی هم ندارد،هدف کنترل برنامه موشکی و کاستن از نفوذ ایران در منطقه است.قدرت اتمی ما را کاملا محدود کردند و اکنون به برنامه های موشکی و نفوذ ما در خاورمیانه چشم دارند تا در دراز مدت یا میان مدت با ضعیف کردن ما ،نظام را سرنگون کنند.یک تقسیم کار بین امریکا و اروپا صورت گرفته و هر یک نقشی را بر عهده دارند یکی به نعل و یکی به میخ.نباید فریب خورد و باید با درایت و عقلانیت عمل کرد.هیچ تفاوتی بین امریکا و اروپا نیست.حتی اعتماد به روسیه و چین هم غلط است.حکومت ما، باید به مردم ایران تکیه کند و با رسیدگی به مردم و کاستن از مشکلات اقتصادی،پشتوانه مردمی خود را حفظ کند که اگر مردم و حمایت آنان را داشته باشد هیچ اتفاقی برای نظام نخواهد افتاد.چشم داشتن به شرق و غرب هیچگاه برای ما دستاوردی نداشته است و باید به مردم خودمان و ظرفیت داخلی کشور تکیه کنیم.با مذاکره و صحبت های بیهوده ، هیچ کاری پیش نمی رود که اگر می رفت تا کنون اثرات آن را میدیدیم.غرب با نظام اسلامی مشکل بنیادی دارد و به کمتر از سرنگونی راضی نخواهد شد پس فریب این قوم دغل کار دو دوزه باز را نخوریم.
هم وطن۳۴۱۰۷۵۱۲:۲۱:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۲
ایرانی ها فقط بلدن حرف بزن و انتقاد کنن. فقط انتقاد. هیچ کس نمیگه الان باید با امریکا و اروپا چه کرد ؟ چرا اونا میخوان رژیم مارو ساقط کنن؟ چرا رابطه ما با غرب مثل بقیه کشورها نیست؟ چرا ...
ناشناس۳۴۰۸۱۶۱۰:۵۱:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
ظاهرا همه فراموش کردیم در اوج تحریم ها اوضاع کشور چگونه بود، اگر امروز شرایط دردناکی بر کشور حاکم نتیجه نابخردی سال های گذشته است، فراموش کردیم چه کسی دنیا را علیه ما بسیج کرد، برجام تنها راه ممکن بود و در نتیجه پیروزی ترامپ شکست خورد، کمی منصف بودن لازمه قضاوت است.
علی۳۴۰۸۱۷۱۰:۵۲:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
اروپا در مقابل سیاستهای اقتصادی و تحریمهای امریکا توان مقابله ندارد درآمدهای چند صد میلیاردی اقتصادی در امریکا و چند 10 میلیاردی با ایران کدام یک کفه شان سنگین تراست ؟ تازه بیشتر فعالیت اقتصادی اروپا خصوصی است و تابع دستورات دولتهایشان نیست شرکتها منافع و ضررهای خودشان را مدنظر قرار میدهند مگر اینکه اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت کند و جلوی سیاستهای یک جانبه گرایانه امریکا را بگیرد آنهم بصورت یک پارچه و متحد . شاید امریکا وادار به تعقل شود که متحدین و شرکای خودش را ازدست ندهد و برای راهبرد سیاستهای منطقه ای و جهانی خود دچار مشکل نشود
ناشناس۳۴۱۰۳۱۱۲:۰۸:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
ما معمولا بخاطر نداشتن برنامه در غالب تصمیمات مهم توانایی انتخاب راه را نداریم در نتیجه یک امر را یا دیر میپذیریم یا از ان دل میکنیم
ناشناس۳۴۱۰۶۵۱۲:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۲
به اعتقاد بنده دولت قبل از مذاکره باید سه تا کار انجام میداد یک:تعلیق موقت پروتکل الحاقی و عدم اجازه ورود به بازرسان اژانس دوم:شروع طرح مطالعاتی خروج از ان پی تی سوم:درخواست موضع مشخص و ارایه جزییات از اروپایی ها برا ادامه مسیر اما بعد از شروع مذاکرات وزارت خارجه باید این گزینه ها رو روی میز قرار دهد یک:تضمین کتبی و تبدیل شدن قانونی لغو تمامی تحریمهای هسته ای.حقوق بشری و ادعایی حمایت از تروریسم در ممالک اروپایی و تضمین دولتهای متبوع به حمایت شرکتهایی که با ایران روابط تجاری برقرار میکنند دو:تعیین زمان و مکان مذاکرات ونحوه مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران باشد البته مطمعن هستم دولت و وزارت خارجه هیچ کدام از این گزینه ها را دنبال نخواهد کرد.چون برجام برای دولت روحانی جنبه حیثیتی دارد و حاضر نیست هزینه خروج انرا بپذیرد به همین دلیل به دنبال انداختن گناه ان به سایر نهادهای حاکمیتی است
مهدی۳۴۱۰۷۹۱۲:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲۲
جالبه که هیچکس نمیگه تکلیف کشورهای غیر اروپایی چی میشه؟! اومدیم و اروپا تضمین داد، تکلیف کشورهای آسیایی مثل هند و کره و ژاپن چی میشه؟
ناشناس۳۴۱۱۹۳۱۳:۰۳:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
برجام، تنها راه ایران بود و ایران به درستی این راه را رفت. خروج آمریکا از برجام، نافی اقدام تاریخی و نجات بخش ایران در پذیرش برجام نیست. برجام بدون آمریکا، می تواند ادامه حیات دهد، وضعیت ایران در چنین برجامی، به خوبی دوره "برجام با آمریکا" و به بدی دوره "قبل از برجام" نخواهد بود. لذا تخطئه برجام و تلاش هایی که برای تحقق آن و نجات میهن صورت گرفت، منصفانه نیست.
ناشناس۳۴۱۱۹۸۱۳:۰۴:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۲
لیست تحریم ها در دوران احمدی نژاد » 1 - قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران: - قطعنامه تحریم 1696 مصوب سال 2006 - قطعنامه تحریم 1373 مصوب سال 2006 - قطعنامه تحریم 1474 مصوب سال 2007 - قطعنامه تحریم 1803 مصوب سال 2008 - قطعنامه تحریم 1835 مصوب سال 2008 - قطعنامه تحریم 1929 مصوب سال 2010 2- تحریم های اروپا علیه ایران: - تحریم نقل و انتقالات مالی از مبدا ایران و یا به مقصد ایران مصوب اتحادیه اروپا - تحریم فعالیت های بانکی و مالی ایران و تحریم ارائه خدمات پیام رسانی مالی بانکی ( سویفت) به ایران و تحریم بانک ملی ایران و شعبات آن در خارج از کشور و تحریم بانک تجارت، ملت، رفاه کارگران، صنعت و معدن و دیگر بانکهای دولتی ایران و بسیاری از موسسات مالی ایرانی توسط کشورها و موسسات اروپایی - تحریم امکان دسترسی ایران به اوراق ضمانت و تضمینهای مالی و اقتصادی - تحریم صنعت بیمه ایران و تحریم ارائه هرگونه بیمه به کشتی های ایرانی که بار اصلی واردات و صادرات ایران را بر عهده دارند - تحریم ارائه کمکهای مالی، اقتصادی و وامهای ترجیحی از سوی کشورها و موسسات اروپایی به ایران - تحریم واردات نفت و گاز و محصولات پیتروشیمی از ایران - تحریم صادرات تجهیزات کلیدی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به ایران و تحریم سرمایه گذاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران - تحریم شرکت نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی گاز ایران شامل انسداد حسابهای بانکی آنها و تمامی اموال شرکت نفت و شرکتهای وابسته آن - تحریم کشتیرانی و کشتی سازی - تحریم صنایع خودرو و حمل و نقل - تحریم نقل و انتقال و خرید و فروش طلا، فلزات گرانبها، الماس، اسکناس و ضرب سکه - تحریم همکاری های هسته ای صلح آمیز در اروپا با ایران - تحریم انتقال فلزات حساس به ایران - تحریم نقل و انتقال و فروش نرم افزار و برنامه های نرم افزار برای اهداف صلح آمیز به ایران - تحریم صدها شرکت صنعتی ایران - تحریم مسافرتی و انسداد حسابهای بیش از چهارصد نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی
ناشناس۳۴۱۳۷۸۱۴:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۲
یادتان رفته که با کاغذ پاره خواندن قطعنامه ها و بیان مطالبی که کاملا بنفع صهیونیست ها بود مثل هولوکاست چه وضعی بر مملکت حاکم شده بود؟ الان نگران نباشید دوباره همان وضع دارد رخ می ده. حالا بجز دور زدن تحریمها..دارید؟؟؟؟
شاهرخ۳۴۱۴۹۴۱۵:۱۷:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۲
مشکل اصلی کشور نبود صدای واحد و وحدت رویه داخلی در ارکان حکومت هست.....ما باید چند صدایی داخل رو اول سرو سامان بدیم بعد شروع به مذاکره کنیم وگرنه فرض بر اینکه دولت تیم خودش رو با افکار خودش بفرسته چه فایده؟؟؟؟ ....همانطورکه ما از طرف مقابل تضمین میخواهیم قطعا اونها هم از ما تضمین می خواهند....ضمن اینکه یک بعد اصلی مذاکرات جلب سرمایه گذار خارجی هست..... آیا با این بل بشو داخلی دولت با چه پلانی میخواد سرمایه گذار جلب کنه؟؟؟؟؟ پس نتیجه برجام فقط میمونه بحث نقل و انتقال مالی جهت فروش نفت که خداروشکر دخلی برای مردم نداره
ناشناس۳۴۱۵۱۰۱۵:۲۴:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۲۲
برجام که اثری نداشت و دستاوردی نداشت دوستان چرا نگران شدن؟ یه توافق بی اثری رو زده زیرش چرا ناراحتی؟ بعد تحریمها که کاغذ پاره بود چه اهمیتی داره؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

      2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      3. روسفیدی «هنیه»

      4. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      5. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

      15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین