نمایندگان مجلس در گفتگو با الف مطرح کردند: دستهای پنهان، پشت پرده واردات برنج/ 4 میلیون تن برنج وارد کشور شد/ در نمایشگاه کشورهای عربی، برنج ایرانی کیلویی 28 هزار تومان فروخته شد

گروه اقتصادی الف،   3970205147 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: بهاندازه مصرف دو سال آینده مجوز واردات برنج صادر و انجام‌شده درحالی‌که باید کشاورز ایرانی حمایت شود و پز عالی و جیب خالی که نمی شود؛ عضو کمیسیون صنایع هم گفت: بیش از 4 میلیون تن برنج وارد کشور شده و مسوولان در این کار نقش دارند و به نظر میرسد دستهایی پشت پرده است.

دستهای پنهان، پشت پرده واردات برنج/ 4 میلیون تن برنج وارد کشور شد/ در نمایشگاه کشورهای عربی، برنج ایرانی کیلویی 28 هزار تومان فروخته شد
به گزارش الف؛ واردات برنج آزاد اعلام شد و بر اساس بخشنامه گمرک ایران ثبت سفارش برای واردات برنج حداکثر تا ۳۱ خرداد امسال مجاز است و تمام محموله‌ها حداکثر باید تا شامگاه ۳۱ تیرماه ترخیص شوند؛ این در حالی است که برنج ایرانی در کارخانه‌های شالی‌کوبی شمال انبارشده و هنوز کشاورزان ایرانی برنج‌های خود را نفروختند، اما مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در سال حمایت از کالای ایرانی، به‌جای حمایت از کشاورزان و خرید برنج‌های آن‌ها، واردات برنج خارجی را آزاد کردند.
کشاورزان ایرانی از واردات بی رویه برنج خارجی/ چه کسی این بخشنامه را صادر کرد؟
واردات برنج در حالی انجام می‌شود که مدیریتی بر آن اعمال نمی‌شود و به‌اندازه مصرف چند سال این محصول که بعد از گند قوت قالب مردم است، وارد می‌شود؛ توجیه دولت (وزارت جهاد کشاورزی) این است که میزان تولید داخل جوابگوی مصرف نیست و برای تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کننده باید میزان کسری مصرف را با واردات پوشش دهیم؛ اما واردات بیش از نیاز انجام می‌شود؛ البتهقرار بود در فصل برداشت برنج و از تیر ماه  واردات این محصول ممنوع شود ولی براساس اعلام گمرک وارد کننده می تواند تا پایان تیر ماه واردات انجام دهد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، حدود 70 درصد (2 میلیون و 300 هزار تن) برنج مصرفی، در داخل کشور تولید می‌شود و با توجه به میران مصرف که 2 میلیون و 800 هزار تن است، حدود 500 هزار تن برنج باید وارد شود؛ درحالی‌که سال گذشته بنا به آمار رسمی گمرک حدود یک‌میلیون و 500 هزار تن برنج از مبادی رسمی وارد کشور شد و به همین میزان هم برنج قاچاق در کشور داشتیم.

بر اساس این گزارش؛ واردات برنج در حالی انجام می‌شود که رهبر فرزانه انقلاب امسال را سال حمایت از کالای ایرانی عنوان کردند؛ اما سیاست‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی برخلاف شعار سال است؛ و حتی امروزه کشورهای دنیا به اجرای سیاست‌های حمایتی از تولید و کشاورزی خود که در موضوع امنیت غذایی بسیار مهم است؛ حمایت می‌کنند تا علاوه بر کمک به کشاورز؛ مصرف‌کننده هم از محصول داخلی و باقیمت مناسب‌تر استفاده کند.

توجیه واردات باید برای حمایت از مصرف‌کننده و تنظیم بازار انجام شود را می‌توان قبول کرد؛ ولی نخست باید میزان واردات بر اساس مصرف باشد و دوم اینکه چرا با اجرای سیاست‌های حمایتی از کشاورز ایرانی مانند کشورهای دیگر اقدام و برنامه‌ریزی نمی‌شود تا کشاورز و مصرف‌کننده ایرانی سود آن را ببرند نه واردت کننده.

شمس الله شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف، در مورد واردات برنج و آزاد شدن آن؛ گفت: در همان مدت کم که واردات انجام شده و می‌شود؛ به‌اندازه مصرف سه سال آینده  مجوز واردت برنج صادر شد.

 وی افزود: این‌که زمانی ثبت سفارش و واردت ممنوع و زمانی که آزاد است؛ به‌نوعی مردم‌فریبی است، واقعیت این است که به‌قدری واردات انجام می‌شود که نه‌تنها برای امسال بلکه برای سال‌های بعد را هم در انبارها انباشته می‌کنند زیرا برنج که فاسد نمی‌شود و دو سال ماندگاری دارد.

این نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس ادامه داد: برنج‌های هندی که برنج نیست و فاسد هم نمی‌شود زیرا در کارخانه تولید می‌شود و چه مدتی برنج وارد شود و چه نشود؛ تفاوتی نمی‌کند، زیرا در همان فرصت کوتاه به‌اندازه مصرف چند سال و بیش از مصرف واردات برنج انجام می‌شود.

شریعت نژاد با تاکید برای اینکه باید در زمان تولید و برداشت برنج، عرضه برنج وارداتی مدیریت شود؛ گفت: قطعاً باید کشاورز ایرانی حمایت شود؛ پز عالی و جیب خالی که نمی‌شود؛ اکنون کیفیت برنج نامرغوب ما از چیزی که وارد می‌کنیم  بهتر است؛ اگر دولت بنای حمایت دارد؛ برنج تولید داخل به قیمت معقول را خرید تضمین کند یا برنج‌های پر محصول را برای کشت حمایت کند.

وی بابیان اینکه موضوع واردات  برنج سال‌های زیادی مطرح است؛ بیان کرد: هر فردی نمی‌تواند برنج وارد کند و در اختیار افراد خاص است و مافیای واردات برنج داریم که این افراد وابسته هستند که این فضا برای آن‌ها فراهم است و واردات به کشاورز ایرانی آسیب جدی وارد می‌کند.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتگو با الف؛ با بیان اینکه توافقی بین مجمع نمایندگان استان‌های شمالی و ستاد تنظیم بازار و وزیر جهاد کشاورزی انجام‌شده بود، گفت: بر اساس این توافق قرار بود در فصل برداشت برنج به مدت 4 الی 5 ماه (از تیر تا آذرماه) واردات این محصول ممنوع باشد که بخشنامه شده بود.

وی افزود: متاسفانه درزمانی که واردات آزاد بود؛ میزان واردات برخلاف آنچه گفته شد مبنی بر اینکه کسری  تولید داریم و باید برای حمایت از مصرف‌کننده و تنظیم بازار؛ با واردات جبران کنیم که مجوزهای بی‌رویه‌ای داده شد و موجب شد برنجی کشاورزان استان‌های شمالی روی دستشان ماند و شالی‌کوبی‌ها مانده است و خریداری هم وجود ندارد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جهاد کشاورزی باید میزان واردات را کنترل می‌کرد که این اقدام را انجام نداد؛ و خودشان مدعی هستند که اجازه واردات حدود یک‌میلیون تن برنج را دادند ولی بر اساس اخبار غیررسمی حدود 4 میلیون تن برنج وارد کشور شده که وضعیت نگران‌کننده‌ای است که آن را منعکس کرده و بارها به وزارت جهاد کشاورزی تذکر دادیم که خیلی روی این موضوع توجه نکردند و از دغدغه‌های جدی ما است.

رضیان در مورد مافیای واردت برنج، گفت: از روز نخست در مورد واردات محصولات کشاورزی گله داشتیم ئ به آقای حجتی موارد گفتیم که معاونان محترمشان که در این کار نقش دارند متاسفانه به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده است که تلاش می‌کند این وضعیت را به هم بزند  و به این موضوع توجه نشد.

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی در حال تغییر برخی معاونان خود رد بخش بازرگانی است، گفت: متاسفانه معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی توجه جدی به این موضع نکرده است. چند جلسه برگزار و تذکر دادیم حتی در موضوع استیضاح چالش‌های نمایندگان موضوع واردات بود که توجه نشد و مسائلی پشت دست است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: با توجه روند اجرایی و مشاهدات حس می‌شود که مسائلی پشت پرده است  که باید وزیر جهاد کشاورزی در این مورد پاسخگو باشند و یا با انجام تحقیق و تفحص در بحث واردت برنج داشته باشیم.

رضیان در پاسخ به این سوال که با توجه به شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) و فاصله 2 ماه تا آغاز فصل برداشت برنج، چرا اکنون دوباره واردات آزاد شد، گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته به میزانی بسیار زیادی برنج وارد کشور شد و اکنون هم اجازه این کار را دادند و مشخص نیست دنبال چه چیزی هستند.

به گفته وی، تنظیم بازار باید تعادلی داشته باشد؛  و بهانه واردات را حمایت از مصرف‌کننده؛ عنوان می‌کنند، که قیمت برنج را بتوان در بازار داخلی کنترل کرد و شاهد افزایش قیمت نباشیم، اما بحثی که وجود دارند این‌که باید چه میزان واردات برنج انجام شود.

این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: مصرف کشور ما بر اساس آماری که اعلام می‌کنند؛ باید میزان مصرف با میزان تولید و میزان نیاز را ارزیابی کنند و به همان میزان باید اجازه واردات دهند؛  ولی اکنون 4 برابر آن اجازه واردات داده‌شده و این همان رانت‌هایی است که در پشت‌صحنه وجود دارد و متاسفانه به تولید داخل آسیب وارد می‌کند.

رضیان در پاسخ به این سوال که چرا به‌جای واردات مانند سایر کشورها با ارائه یارانه و... از تولید داخل حمایت نمی‌کنند تا قیمت آن افزایش شدیدی نداشته باشد و قیمت را کنترل کنند؛ گفت: سایتی راه‌اندازی شده که می‌توان مشکل را تا حدودی حل کرد و امکان صادرات برنج تولید داخل وجود دارد، مثلاً در کشورهای عربی نمایشگاهی برگزار شد که برنجی ایرانی در آنجا تا کیلویی 28 هزار تومان هم به فروش رسید.

وی ادامه داد: می‌توان وضعیتی ایجاد کرد که برنج‌هایی که در توان اقتصادی برای مصرف نباشد، با صادر کنیم و به همین میزان برنجی که توان خرید آن برای مصرف‌کننده ایرانی داشته باشد، وارد کنیم  و این موضوع را هم پیشنهاد دادیم به دولت و عنوان کردیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم که حداقل  چالش تولیدکننده ما برطرف شود.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه اقتصادی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بر مبنای کشاورزی و تولید برنج است، گفت: از در این مورد بی‌توجهی رخ دهد، آسیب جدی به کشاورزان وارد خواهد شد، مثلاً این زمین‌خواری‌هایی که در استان گیلان و مازندران داریم ناشی بی‌توجهی به کشاورزی است و اگر کشاورز مشکل معیشتی نداشته باشد؛ مجبور نیست سهم و زمین خود را بفروشد؛ و این موارد بارها در جلسات گفته‌شده و متاسفانه گوش شنوایی برای آن وجود ندارد تا برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۵۵۴۰۸:۲۹:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۸
حیف از اب های زیر زمینی که دارد صرف کاشت برنج میشود همان بهتر که وارد شود و این سیاست درست است
ناشناس۳۲۰۷۰۷۲۰:۵۳:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۸
حداکثر قیمت برنج ایرانی باید 4000 تومان باشد
ناشناس۳۱۹۶۸۰۰۹:۴۶:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۸
یعنی معلوم نیست کی برنج وارد می کنه
مجید رعیتی۳۱۹۷۲۷۱۰:۱۸:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۸
مجوز واردات در بهمن ماه توسط گمرک صادر کرده. نقش جهاد کشاورزی در ایمن مورد چیه؟ ثبت سفارش تا پایان خرداد و در فصل غیر برداشت برنج داخلی انجام می شود و این چه صدمه ای به تولید داخل میزند؟ فروش برنج به کشورهای عربی با قیمت 28 هزار تومان که مصرف کننده داخلی بابت آن حاضر نیست بیش از 10 هزار تومان بپردازد ، کمک به تولید کننده داخلی است.
ناشناس۳۱۹۷۳۵۱۰:۲۵:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۸
قیمت جهانی برنج بین 8/ تا 1/2 دلار است ولی برنج ایران 3 برابر این در میاد لطفا صادر کنند اگر خریدار دارند خیلی هم خوب است امروز تولید بدون توان رقابت، مصداق ندارد
ناشناس۳۱۹۷۷۹۱۱:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۸
فکر کارگر هم باشید. برنج خارجی هم زیاد میبینید؟
ناشناس۳۱۹۸۲۵۱۱:۲۸:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۸
امیدوارم زمین های کشاورزی برای جلوگیری از اب های زیر زمینی تبدیل به باغ شود و سیاست باید بر این باشد به مصلحت محیط زیست و اب های کشور خواهد بود
ناشناس۳۱۹۹۱۸۱۲:۱۴:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۸
برنج 28 تومنی مردم توان خریدش رو دارن ؟؟؟
ناشناس۳۱۹۹۴۶۱۲:۳۱:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۸
با این کار روند ترک کاشت برنج در استانهای شما سریعتر شده و تعداد بی کاران آواره در استانهایی مانند البرز و تهران بیشتر می شود.
ناشناس۳۲۰۱۰۷۱۳:۴۳:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۸
خوب بروند بفروشند به خارجی ها از قرار کیلویی 28000 تومان ما که وسعمان به خریدش نخواهد رسید چه بهتر که برنج ارزان قیمت وارد کنند
ناشناس۳۲۰۲۰۱۱۴:۳۳:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۸
اگر برنج وارد نکنند دولت یقین داشته باشید برنج کمتر از چهل هزار تومان پیدا نمیکردیم و ایشان بابت برنج ایرانی ۲۸ هزار تومانی. دروغ میگویید چون ده ها کشور برنج تولید میکنند که از برنج ایران بهتر و خوش طعم تر هست این همه پر ادعا و غرور کاذب نکنید با تشکر
ناشناس۳۲۰۳۸۰۱۶:۲۴:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۸
متاسفانه در هر بخشی که ورود می شود شاهد بی برنامگی و ناهماهنگی و سو مدیریت هستیم و هیچ دلسوزی هم پیدا نمی شود
ناشناس۳۲۰۴۱۵۱۶:۴۳:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۸
اگر واقعا 28000 تومان فروختند همه را صادر کنند که برنج مرغوب آمریکایی و اروگوئه ای که قیمت تمام شده آن با احتساب کرایه حمل و تعرفه و .... 1/6 قیمت فوق میشود، وارد کنند که مردم مجبور نباشند برنج سمی و بی کیفیت هندی 8 هزار تومانی مصرف نمایند!
ناشناس۳۲۰۵۴۶۱۸:۲۳:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۸
لطفا یک نفر با دلیل موثق به من جواب بده . از کجا بفهمیم کدام محصول تراریخته هست و کدام سالم . کاش یه کیت ارزان و سریع و قابل دسترس برای همگان وجود داشته باشه .
برنجکار۳۲۰۹۴۸۰۶:۱۰:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۹
واردات برنج خارجی با چراغ سبز وزارت به اصطلاح جهاد کشاورزی محقق شد و باعث ورشکستگی عده کثیری از برنجکاران عزیزمان گردید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین