مزایا و معایب استفاده از لیزر برای درمان زخم

گروه سلامت الف،   3970204101

عضو هیئت علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران مزایا و معایب استفاده از لیزر در درمان زخم را تشریح کرد و گفت: بد ترمیم شدن زخم سبب نازیبایی پوست، اختلال در عملکرد اندام و کاهش کارایی عضو می‌شود بنابراین ترمیم دقیق و درست زخم به ویژه نوع مزمن بسیار اهمیت دارد.

مزایا و معایب استفاده از لیزر برای درمان زخم

به گزارش طبنا دکتر حسین طباطبایی در مورد تاثیر لیزر در ترمیم زخم اظهار کرد: زخم یکی از مشکلات اساسی در حوزه پزشکی بوده و تمام بیماری‌های پوست و اندام‌های درونی از زخم تشکیل می‌شوند و با ترمیم آن زخم بهبودی فرد حاصل خواهد شد؛ به‌طور مثال ناراحتی‌های معده اعم از التهاب و زخم معده، هپاتیت، بیماری‌های کلیوی و مغزی، همه ایجاد زخم کرده و در دفاع از بدن ترمیم زخم است که سبب بهبودی می‌شود.

وی افزود: زخم‌ها ممکن است آن‌قدر خفیف باشند که به چشم نیایند و برخی بزرگ‌تر بوده همچون زخم‌های ناشی از بریدگی و سوختگی، همچنین برخی از بیماری‌ها همچون سرخک، آبله‌مرغان، زونا، تبخال و… زخم ایجاد می‌کنند.

عضو هیئت علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران زخم را به دو دسته حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت: زخم‌های حاد تازه رخ داده ولی زخم‌های مزمن مدت‌ها از آنها گذشته و بهبود نیافته یا بهبود ناقص داشته است.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: بد ترمیم شدن زخم سبب نازیبایی پوست، اختلال در عملکرد اندام و کاهش کارایی عضو می‌شود بنابراین ترمیم دقیق و درست زخم به ویژه نوع مزمن بسیار اهمیت دارد.

طباطبایی با اشاره به اینکه واریس پا می‌تواند زخم وریدی، دیابت زخم‌های کف پا را ایجاد کند، گفت: لیزر در درمان زخم‌ها اثرگذار است و این مبحث در کنگره قاره‌ای درماتولوژی موردبحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سه نوع لیزر برای ترمیم زخم به کار می‌رود که در نوع اول بافت باز شده جوش داده، ترمیم و لحیم می‌شود و این عمل بر اثر ایجاد گرما در بافت سبب تحریک کلوژن‌سازی و ساخت فیبری می‌شود.

عضو هیئت علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هر روش لیزری می‌تواند ایراداتی داشته باشد که در این نوع از لیزر حرارت به بافت‌های مجاور زخم نیز ممکن است آسیب برساند.

طباطبایی بیان کرد: در نوع دوم لیزر جوش دادن پوست از طریق حرارت انجام می‌گیرد که این حرارت نسبت به لیزر نوع یک کمتر به بافت‌های اطراف آسیب می‌رساند و درواقع حرارت باعث انعقاد بافت و افزایش کشش بافت دولبه می‌شود.

این متخصص پوست و مو اضافه کرد:‌ در لیزر نوع دو قدرت کشش رسیدن لبه‌ها به یکدیگر همچنان ضعیف بوده و کامل نیست و لیزر در دو لایه نفوذ می‌کند، ولی در نوع سوم این لیزرها رنگی به بافت آسیب‌دیده اضافه و سپس لیزر را به آن می‌تابانند،‌بنابراین حرارت در رنگ ایجاد شده و نه در بافت لذا به بافت‌ها آسیب نمی‌رسد و این لیزر نوع سه موثر از نوع یک و دو است.

وی بیان کرد: به‌طور کلی فواید لیزر نسبت به سایر روش‌ها زیادی بوده که یکی سرعت عمل بالا است و نیاز به آمادگی اتاق عمل و… نداریم، همچنین احتمال عفونت و خونریزی ناشی از زخم کاهش و زیبایی نیز بهتر محفوظ می‌ماند.

عضو هیئت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه لیزر می‌تواند نیز عوارضی داشته باشد، گفت:‌این وسیله گران است و احتمال صدمه حرارتی به بافت سالم وجود دارد و از آنجایی که لیزر یک روش جدید بوده نتیجه درمانی خیلی مشخص و پایداری ندارد، همچنین علم پزشکی مطالعه کافی در این زمینه نداشته و نتیجه‌ها دقیق مشخص نیست.

وی بیان کرد:‌ لیزر همچنین سبب افزایش میتوز و افزایش تعداد سلول‌ها شده، بنابراین ترمیم حاصل می‌شود،‌البته لیزرها یک روش جدید ترمیم زخم است که در زخم حاد خیلی مزیت ندارد و بیشترین مزیت‌های آن در درمان زخم مزمن است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین