حاکمیت دوگانه در نمازجمعه

محسن مهدیان، گروه سیاسی الف،   3970118080 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
حاکمیت دوگانه در نمازجمعه

مدتی پیش مراسم جشن و موسیقی توسط یک روحانی بهم می ریزد که موجب اعتراض در شبکه های اجتماعی می شود. تااینجای ماجرا خیلی اتفاق عجیبی نیست. یک روحانی با دغدغه دین و انقلاب، البته کار اشتباه و خلاف قانون کرده است.


اماهمین روحانی در نمازجمعه برازجان توسط امام جمعه شهر مورد تقدیر و دلجوئی قرار می گیرد. دیگر ماجرا فرق می کند؛ "روحانی" را تبدیل به "روحانیت" کردیم.


وقتی "قصور یک روحانی" به "تقصیر امام جمعه"-بخوانید نهاد روحانیت- می کشد، یعنی "تقابل فردی" را به "دوگانه حاکمیتی" تبدیل کردیم.


ملاحظه فرمائید؛
سطح یکم، دوگانه موسیقی-انقلاب است.
بعد از 4 دهه از انقلاب هنوز برای برخی این نسبت روشن نیست و موسیقی را از انقلاب نمی دانند. این غصه دامنه دارست اما بگذریم.


سطح دوم، دوگانه نهی از منکر-قانون است.


تصویری که ما از این اصل دینی ارائه می کنیم مناسب با نظام طاغوت است نه نظام دینی. گوئی متوجه نشدیم که قانون شکنی در جمهوری اسلامی "بالاترین منکر"ست. این تاسف نیز دامنه دارست و بگذریم.


اما سطح سوم دوگانه دینداری است که اسف بیشتری دارد.
یکبار حاکمیت دوگانه در سیاست است؛ اما یک وقت حاکمیت دوگانه مربوط به حاکمیت دین است. سطح تشویش را از "سیاست ورزی" به "دینداری" مردم کشاندیم؛ ابعاد ماجرا را توجه داریم؟


یک "روحانی"، مجلسی را به بهانه موسیقی بهم می زند؛ مردم "تقابل" یک روحانی با "موسیقی" برداشت می کنند. "غیرقانونی" بهم می ریزد، بازهم مردم "تقابل" یک روحانی با "قانون" برداشت می کنند. اما وقتی امام جمعه شهر این اقدام را تائید و تبلیغ می کند، یعنی یک پای ماجرا نه یک روحانی که یک نهاد ارشد در حوزه حاکمیت دین است و طرف دیگر نه "موسیقی" و نه "قانون" و بلکه "حاکمیت دین" قرار دارد. این نمونه را بگذارید کنار موارد مشابه در ورود غیرقانونی امام جمعه فلان شهر و بهمان استان در موضوع موسیقی و کنسرت ها.


انشالله دقت فرمودید که ماجرا فراتر از دوگانه موسیقی با روحانیت یا دوگانه قانون با روحانیت است؛ اینجا تقابل روحانیت با روحانیت است؛ تقابل روحانیت با انقلاب است. مردم در این حیرت چه کنند؟ حاکمیت دوگانه آنهم در سطح دینداری مردم، ظلم به انقلاب نیست؟


مدت هاست در نمازجمعه این شهر و آن شهر، خطبه "حاکمیت دوگانه دینداری" می خوانند؛ یک قرائت دینداری امام و رهبری است و یک قرائت دینداری نهاد امام جمعه یا بخوانید نهاد روحانیت یا شاید هم بفرمائید حوزه. چاره ای اندیشیم.

دیدگاه کاربران

ایرانی۲۹۳۹۵۱۱۱:۲۹:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۱۸
نکته خوبی بود و جالب تر وقتیست که همین برخی از امامان جمعه نسبت به اختلاس و بی عدالتی سکوت میکنند حتی دوگانگی بین انسانیت و بی انصافی برخی مدیران
ناشناس۲۹۴۰۰۴۱۲:۳۹:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۱۸
وقتی امام جمعه درباره فساد کرسنت هم میگوید متهم می کنید که به رای مردم احترام بگذارد.
مخاطب همیشگی الف۲۹۴۱۶۱۱۵:۰۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۱۸
دروغه هرگز سکوت نکردند معلومه اصلا شرکت نمیکنی
یاسر۲۹۳۹۶۳۱۱:۴۲:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۱۸
همه چیز را به هم ربط ندهیم
همشیره۲۹۴۱۲۵۱۴:۳۴:۲۳ ۱۳۹۷/۱/۱۸
در ایران همه چی به همه چی مربوطه اخوی.
ناشناس۲۹۳۹۶۶۱۱:۴۵:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۱۸
مطلب بجا و درستی بود .
شهروند تهرانی۲۹۳۹۶۹۱۱:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۱/۱۸
نگارنده محترم متن سلام اندکی تامل کنید ، اگر قانونی تصویب شد که با دین و احکام مرتبط با اون در تضاد بود آیا وظیفه نیست که با اجرای اون فعل حتی اگه قانونی باشه مقابله کرد؟ هر چند مسئولین الف این متن رو منتشر نمی کنن ولی من نوشتم.
ناشناس۲۹۴۰۴۱۱۳:۳۳:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۱۸
عزیز دل برادر تشخیص این امر به عهده چه کسی است ؟ ما را هم روشن بفرمایید
ناشناس۲۹۴۰۷۴۱۳:۵۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۱۸
چرا فکر میکنی مسئولین الف متن شمارو نباید منتشر نمیکردن؟ یا این یک جمله ای کلیشه ای شده و یا قضاوت ها عجولانه. ما هم میگیم نکنه برخی امامن جمعه در مورد شادی مردم مثل شما قضاوت عجولانه بکنن
ناشناس۲۹۴۱۲۱۱۴:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۱۸
سلام دوست عزیز. شما وظیفه شورای نگهبان را مورد توجه قرار بدهید لطفا
بیژن۲۹۴۱۵۲۱۴:۵۶:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۱۸
با کدام سازوکار در این کشور امکان تصویب قانون خلاف شرع وجود دارد؟
ناشناس۲۹۴۱۷۰۱۵:۱۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۱۸
اساسا با توجه وجود شورای نگهبان قانونی در تضاد با دین تصویب نمیشود . مگر اینکه هر کسی بخواهد برداشت خود از دین را ارائه کند .
ناشناس۲۹۴۱۸۲۱۵:۳۱:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۱۸
اولا قوانین ولو دینی هم باید به روز باشه ثانیا شورای نگهبان برای همین روی کاراومده که قوانین رو اگر خلاف شرع دونست، مانع اجرا ی اون بشه
ناشناس۲۹۴۲۲۱۱۶:۱۶:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۱۸
نخیر وظیفه نیست اصل قانون است وگرنه هرکسی احساس وظیفه میکند و دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود
آرش۲۹۴۲۴۵۱۶:۳۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۱۸
مسلما باید با آن قانون برخورد و مقابله بشه ، ولی چگونه ؟ با بی قانونی و هرج و مرج ؟ اینکه یک سره گفته میشه ، اعتراض ، تقابل و ... خوبه ولی از راهش ، یعنی همین . اگه یک روحانی نمی تونه این موضوع رو درک کنه ، چرا انتظار داریم مردم کوچه و خیابان درک کنند و مسائلشون رو کف خیابان نیارن ؟
ناشناس۲۹۴۰۰۲۱۲:۳۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۱۸
به مطلب قابل تامل و مفیدی اشاره شده است. امیدوارم که روزی فرا رسد که برخی از ائمه جمعه خود را فراتر از قانون ندانند. احترام به قانون نه تنها جلوی اعمال سلایق شخصی و فردی را می گیرد بلکه باعث وحدت و یکدلی در جامعه می شود و عموم مردم بدون هیچ تعارض یا دوگانگی می فهمند که اصل حاکمیت قانون است و هیچ فردی حتی اگر امام جمعه باشد باید در چارچوب قانون حرکت کند
صمصام۲۹۴۱۰۴۱۴:۱۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۱۸
بعد از 4 دهه از انقلاب هنوز برای برخی این نسبت روشن نیست و موسیقی را از انقلاب نمی دانند. این غصه دامنه دارست اما بگذریم جناب مهدیان چرا میگذرید ؟!در طول 40 سال از عمر انقلاب از مسائلی بسیار ساده اما مشکل دار شده به راحتی توسط شما و خیلی های دیگر که قلم موثری دارند گذشته ایم اشتباه نکنید گیر من به موسیقی نیست بلکه به دردهایی از انقلاب است که گویا صاحبان انقلاب به دلایلی علاقمند به ماندن این دردها هستند ! درد حل نشدن بسیاری از موضوعات اما بسیار مهمتر از موسیقی چند شب قبل صدا وسیما در برنامه 90 هنگام پخش بازی رم و بارسلونا ،لوگوی باشگاه رم ایتالیا را به شکلی مفتضح و تاسف بار سانسور کرده بودند ببینید در فضای مجازی چگونه این موضوع ساده تبدیل به یک جنجال مسخره شده است ! جناب مهدیان : نظامی که با کمک انقلاب میتواند بزرگترین و خطرناک ترین توطئه ها و خطرات را خنثی کند چگونه نمیتواند ماسائلی مانند اینها را بعد از 40 سال حل کند ؟؟؟ تاسف بار نیست ؟؟؟؟درد نیست ؟؟؟؟ نظامی که میتواند در پیچیده ترین عملیات نظامی خونخوار ترین دشمنان خود را ناکام و نابود کند چگونه بعد از 40 سال هنوز نتوانسته موضوع نمایش ساز موسیقی را در رسانه ملی خود حل کند؟؟؟!!!! سوال : آیا وجود یک ساز موسیقی از تروریستی چون ریگی یا عوامل موساد و یا رژیم بعث عراق و یا داعش قوی تر وخطرناک تر است ؟ یا مسئله چیز دیگری است ؟؟!
ناشناس۲۹۴۱۶۰۱۵:۰۳:۲۷ ۱۳۹۷/۱/۱۸
اتفاقا" مردم هیچ دوگانگی نمی بینند ، فقط کاش افراد این شجاعت را داشتند که به گوبند این رفتارها نظر ماست نه حکم دین . احکام دینی همگی روشن هستند ، مثلا" نمی شود صدای موسیقی حلال باشد و قیافه اش حرام . نمی شود کنسرت در تهران حلال باشد و در جای دیگر حرام ، نمی شود بدحجابی در زمان انتخابات خوب باشد و الباقی بد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

    2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

    4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

    5. چرا این همه بد اخلاقی؟

    6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

    7. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    8. درباره توبه تتلو

    9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

    10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

    12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

    14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

    15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

    16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

    17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

    19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

    20. تنوری که هنوز سرد است...

    21. ایثارگران را بدنام نکنید !

    22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

    23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

    24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

    25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

    آخرین عناوین