مجری بی بی سی و هفت‌سین

میلاد عظیمی،   3970102053 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
مجری بی بی سی و هفت‌سین

آقای مهدی پرپنچی در صفحه توئیترش نوشته است: «بسیاری از "سنت‌های باستانی نوروز" عملاً مولود همین نیم قرن اخیرند و به کمک تلویزیون و به بهای نابودی سنت‌های محلی در همه جای کشور رواج یافته است؛ مثل هفت‌سین ، ماهی و حافظ سر سفره».

من درباره سابقه سنت هفت‌سین تحقیقی نکرده‌ام. کار من هم این چیزها نیست. در این موضوع صرفاً مقاله مفید علیرضا شاپور شهبازی را در ایرانیکا خوانده‌ام. می‌دانم که سنت‌ها در معبر زمان تطور و تحول می‌یابند و بن‌مایه‌های این سنت، کهن است گیرم نام هفت‌سین را در متون کهن نیافته باشیم.

این را هم می‌دانم که سنت هفت‌سین آن‌طور که آقای پرپنچی گفته "مولود نیم قرن اخیر" نیست. جستجوی خاصی نکرده‌ام اما برای رد سخن ایشان شاهد دارم. دوستعلی‌خان معیرالممالک در یادداشت‌های مهمش از زندگی پدربزرگش ناصرالدین شاه توصیفی از سفره شکوهمند هفت‌سین گسترده شده در دربار کرده است (یادداشتهایی از زندگانی خصوصی ناصرالدین شاه، دوستعلی خان معیرالممالک،نشر تاریخ ایران، 1390،ص70 ). در سفرنامه‌های عصر ناصرالدین شاه نیز از این سنت اسم برده شده است (برای نمونه :روزنامه سفر حج؛ عتبات عالیات و دربار ناصری(1309-1312ق/1271-1273ش)،علویه کرمانی، به کوشش رسول جعفریان، قم، نشر مورخ،1386،ص184 ؛ سفرنامه حاج علیخان اعتمادالسلطنه، به کوشش علی قاضی عسکر، نشر مشعر، ۱۳۷۹،ص142).
بیتی از قاآنی شیرازی هم دیدم که نادرست بودن ادعای آقای پرپنچی را بیشتر ثابت می کند. این بیت در قصیده‌ای است که قاآنی در مدح محمدشاه قاجار سروده است(دیوان قاآنی، انتشارات نگاه، تصحیح امیر صانعی،1380،ص53):

سین ساغر بس بود ای ترک ما را روز عید
گو نباشد هفت‌سین رندان دردآشام را

این قصیده اگر در سال مرگ محمدشاه سروده شده باشد (1264ق/1227ش) نشان می‌دهد هفت‌سین دست‌کم سابقه 170 ساله دارد و رواجش هم علی‌القاعده ربطی به هیمنه تلویزیون در نیم قرن اخیر ندارد.

اول یادداشتم می‌خواستم بنویسم: «بی بی سی فارسی به شکل رقت‌آوری روز به روز ضد ایرانی‌تر می‌شود. حمایت از تجزیه طلب‌ها و مضحکه زبان دری کم بود، حالا به حمله به سنت‌های ملی آن‌هم به بهانه نخ نمای حمایت از آیین‌های محلی پرداخته است». با خودم گفتم اظهارنظر یک کارمند را به یک مجموعه رسمی نباید تسری بدهم. حوصله جار و جنجال هم ندارم. بگذریم.

دوست نازنین و محقق من مهدی رحیم پور -از دانشمندان آذربایجانی ایران‌دوست شریف- همین الآن سندی بسیار مهم درباره سابقه "هفت سین" برایم فرستاد که مثل عصای موسی، شعبده‌ها را فرومی‌بلعد. این سند شریف سابقه هفت‌سین را می رساند به دست کم سال 817 ق یعنی متجاوز از ششصد سال خورشیدی پیش... نیم قرن اخیر کجاست برادر؟!

« ... این نکته را خواستم یادآوری کنم که ظاهراً قدیمی ترین سندی که در آن به هفت سین اشاره شده دیوان چاپ نشده برندق خجندی (758 ـ 817ق) است با این دو بیت:

چون به میدان طرب رانی بُراق عیش را
هم ز عین مردمی باید که چینی "هفت سین"

سبزه سیراب و سنبل، سوسن و سرو و سمن
ساغر می در میان بزم و ساقی هفتمین

این اشعار در خلاصه الاشعار تقی کاشی نسخه شماره 104 دانشگاه تهران ص 193 مضبوط است».

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۱۷۴۲۱۳:۲۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱/۲
شما که باید حال هم بکنید که چنین حرفهایی زده میشود.چون شما که ایرانی نیستید..
عزیز۲۸۱۸۳۸۱۶:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۲
چقدر چرندگویی آخه؟!!!
ناشناس۲۸۲۰۴۳۰۱:۰۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۳
خجالت بکش ایرانی نیستید یعنی چی؟
سینا۲۸۲۱۲۷۰۹:۴۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۳
تاریخ بخصوص تاریخ معاصر ثابت کرده آنهایی که اداعای ایرانی بودن و میهن پرستی دارند، بیشترین ضربه‌ را به فرهنگ و خاک این مرز و بوم وارد کرده‌اند
ناشناس۲۸۱۷۵۸۱۳:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۲
چرا رسمیت بیجا میدهید به یک فرار از کشور؟ خب. این اقا زحمت بیجای توییت نکشه. از ما بخواد که عکسهای نوروز و هفت سین قدیمی مان را بفرستیم برای شان پخش کند. در خانه ما عکسی در راه پله نصب است مربوط به نوروز و هفت سین در خانه ی مادر پدربزرگ پدر من که از نوادگان کریمخان زند است. و در 127 سال پیش چه هفت سینی گذاشته اند که من نمی دانم آن همه سنجد را چطور فراهم کردند؟ هفت سین قدمتی بسیار دارد و کافی است دوتا کتاب کوچک سفرنامه غربیها را ورق میزد.
ناشناس۲۸۱۷۷۴۱۴:۰۸:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۲
این از خصوصیات ناب ما ایرانی هاست که اولا در تمام علوم صاحب نظر هستیم ثانیا یا از اینور بوم پائین میافتیم یا از انور.
سعید تمر۲۸۱۸۱۵۱۵:۲۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۲
۷سین در ترکان آذربایجان عمیق تر است. پرپنجی را باید مراجعه به ۷سین
ناشناس۲۸۱۹۲۶۱۹:۰۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۲
ایشون منظورش این بوده که یک روایت رسمی (حتی کهن) خودش رو به روایات و رسوم محلی غالب کرده. مثل گویش رسمی که اهمیت افراطی به اون در تلویزیون و محافل رسمی، باعث زوال تدریجی گویش های محلی شده.
بنده‌ی خدا (فیزیک‌دان)۲۸۲۰۷۲۰۲:۵۹:۰۲ ۱۳۹۷/۱/۳
فضای مجازی، در کنار همه‎ی فوایدش، تشخیص حرف سره از ناسره را سخت کرده‎است. ما آموزش نمی‎بینیم که با این همه ادعای گاها متناقض در فضای مجازی چه کنیم؟ لابد هرچی خوش‌مان آمد را قبول کنیم؛ هرچی هم خوش‌مان نیامد را هم بگوییم غلط است! برای همین، از نویسنده واقعا ممنونم که با سند و مدرکِ قابل استناد از یک سنت ارزشمند ایرانی دفاع کرده است؛ خدا قوت.
yektanetتریبون

آخرین عناوین