توافق بر سر حذف خودروهای قدیمی

گروه اقتصادی الف،   3961222033 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشست خبری هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران دیروز در شرایطی با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت،معدن و تجارت و همچنین خودروسازی برگزار شد که برآیند اظهارات آنها نشان می‌دهد توافقی کلی بر سر حذف خودروهای قدیمی در یک بازه زمانی حداقل دو ساله، صورت گرفته است.

هرچند خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی پیش‌تر مقاومت‌هایی در مقابل کنار گذاشتن محصولات قدیمی نشان می‌دادند، با این حال گویا در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که حذف این خودروها و جایگزینی شان با مدل‌هایی به روزتر و با کیفیت‌تر، آینده زنجیره خودروسازی کشور را نیز تضمین خواهد کرد.البته نکته‌ای که خودروسازان و قطعه‌سازان روی آن تاکید دارند، تعریف یک بازه زمانی منطقی (حدودا دو ساله) برای کنار گذاشتن خودروهای قدیمی است. در واقع آنها اگرچه موافق خروج خودروهای قدیمی مانند پژو ۴۰۵ و پراید هستند، اما نسخه حذف ناگهانی را نپسندیده و معتقدند این نسخه نمی‌تواند چندان شفابخش باشد.

آن طور که خودروسازان و قطعه‌سازان و همچنین نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری دیروز عنوان کردند، بهتر است حذف خودروهای قدیمی در یک بازه زمانی حداقل دو ساله و به‌تدریج صورت گیرد، تا هم فرصتی برای معرفی محصول جایگزین باشد و هم کمترین زیان به مشتریان و البته صنایع خودرو و قطعه کشور برسد. اشاره قطعه‌سازان و خودروسازان در واقع به استانداردهای اجباری است که از دی‌ماه امسال و تا دی‌ماه سال آینده به‌تدریج به استانداردهای قبلی اضافه خواهند شد. طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، تعداد استانداردهای خودرو تا دی‌ماه سال آینده به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد و هر خودرویی نتواند آنها را پاس کند، مجوز ادامه تولید نخواهد داشت. حال خودروسازان و قطعه‌سازان می‌گویند، در این مدت باقیمانده تا دی‌ماه ۹۷، نمی‌توان محصولات جایگزین را برای خودروهای قدیمی ارائه کرد و از همین رو بهتر است مدت زمان بیشتری برای حذف و جایگزینی آنها در نظر گرفته شود.

در حال حاضر بخش اعظم تیراژ خودروسازی کشور را محصولاتی قدیمی و متعلق به دو سه دهه پیش تشکیل می‌دهند که نه مشتریان داخلی از سطح کیفی آنها ابراز رضایت می‌کنند و نه امکان چندانی برای صادرات شان وجود دارد. با وجود این سطح کیفی نامناسب و نارضایتی مشتریان داخلی و نداشتن بازارهای صادراتی، خودروهای قدیمی به چند دلیل همچنان در خطوط تولید باقی مانده‌اند و تلاش‌ها برای حذف شان، به جایی نرسیده است.در این بین، یکی از اصلی‌ترین دلایل حفظ خودروهای قدیمی، به داخلی‌سازی بالای آنها مربوط می‌شود؛ به‌نحوی‌که به‌نوعی حیات قطعه‌سازان کشور به قطعات این خودروها وابسته است. شرایط به شکلی است که در حال حاضر منبع تغذیه اصلی قطعه‌سازان، همین خودروهای قدیمی با داخلی‌سازی بالای ۹۰ درصد هستند و بنابراین همواره این نگرانی ازسوی فعالان صنعت قطعه و خودرو مبنی بر از بین رفتن بخش زیادی از قطعه‌سازان در صورت حذف ناگهانی خودروهای قدیمی، وجود داشته و دارد. درواقع ازآنجاکه قطعه‌سازی ایران صادرات چندان بالایی نداشته و به خودروسازی کشور و محصولاتش وابسته است، این نگرانی وجود دارد که با کنار رفتن خودروهای قدیمی، فعالیت بسیاری از سازندگان قطعات متوقف شود.

نکته دیگر در باب خروج خودروهای قدیمی، کاهش سبد محصول خودروسازان است. فعالان زنجیره خودروسازی کشور معتقدند، با توجه به سهم بالای محصولات قدیمی (به لحاظ تیراژ) در سبد محصول خودروسازان کشور، بدون تردید حذف ناگهانی آنها به کاهش تیراژ و در نتیجه افت فروش شرکت‌های خودروساز و به تبع آن، قطعه‌سازان منجر شود. این نگرانی از آن جهت است که خودروسازان نتوانسته‌اند جایگزینی مناسب برای محصولات قدیمی خود بیابند، حال آنکه اگر در طول این سال‌ها فکری به حال جانشینی آنها می‌شد، الان نگران کنار رفتن امثال پراید و پژو ۴۰۵ نبودند.

اما مساله دیگری که در باب کنار گذاشتن خودروهای قدیمی مطرح می‌شود، حذف خودروهای به اصطلاح ارزان قیمت از بازار است. خودروسازان و قطعه‌سازان می‌گویند اگر خودروهای قدیمی را به‌طور ناگهانی و بدون تعریف یک بازه زمانی منطقی کنار بگذاریم، آنگاه امکان یافتن جایگزین‌هایی مناسب را برای آنها نخواهیم داشت و در نتیجه مشتریان متضرر خواهند شد. به‌عبارت بهتر، حرف خودروسازان و قطعه‌سازان این است که حذف ناگهانی امثال پراید و پژو ۴۰۵، دست بسیاری از مشتریان را از بازار خودرو کوتاه خواهد کرد، زیرا جایگزین مناسبی (به لحاظ قیمت) برای این خودروها تعریف نشده است. البته قطعا خودروهایی با کیفیت‌تر و به‌روزتر را می‌توان جانشین محصولات قدیمی کرد، منتها مشکل اینجاست که قیمت خودروهای جدید بسیار بالاتر از پژو ۴۰۵ و پراید از آب در می‌آید؛ بنابراین بسیاری از مشتریان عملا امکان خرید آنها را نخواهند داشت و این به معنای حذف بازار خودروهای به اصطلاح ارزان است. هرچه هست، در حال حاضر به‌دلیل وجود اتفاقاتی همچون کاهش تقاضا و نبود صادرات مجموعه قطعه‌سازی و خودروسازی کشور به این نتیجه رسیده است که حذف محصولات قدیمی و تولید محصولات جدید به‌نوعی به نفع آنها است. منتهاسر فرصت و طی یک برنامه‌ریزی منطقی،‌ نه ناگهانی و احساسی.

مشکلات مشترک خودروسازی و قطعه‌سازی

اما در نشست خبری دیروز، مرتضی مرتضوی رئیس انجمن قطعه‌سازان با تاکید بر اینکه خودروسازی و قطعه‌سازی کشور مشکلات مشترک دارند، گفت: برای تولید محصولات با کیفیت و به روز، نیاز به سرمایه‌گذاری جدید داریم، اما متاسفانه سیستم بانکی در این مورد حمایت چندانی انجام نمی‌دهد. وی افزود: برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، اولا باید تکلیف خودروسازان با شورای رقابت مشخص و قیمت‌گذاری آزاد شود، ثانیا دولت مصوباتی در راستای افزایش اعتبار خودروسازان در سیستم بانکی تهیه کند.

در ادامه اما مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به استانداردهای ۸۵ گانه خودرو، گفت: نه ما و نه خودروسازان هیچ‌کدام نگفته‌ایم مخالف حذف خودروهای قدیمی هستیم، بلکه بحث مان این است که باید یک بازه زمانی منطقی برای این ماجرا در نظر گرفته شود. وی در واکنش به اینکه سازمان استاندارد می‌گوید برنامه زمانبندی ارتقای استاندارد خودروهای داخلی را با شرکت‌های خودروساز هماهنگ کرده، افزود: ما در جلسات مشترک با سازمان استاندارد عنوان کردیم که برای ارتقای استانداردها و حذف خودروهای قدیمی، به سه سال زمان نیاز داریم، اما مسوولان سازمان بدون توافق نهایی با خودروسازان، اعلام کردند دی‌ماه ۹۷ آخرین فرصت برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه است. بیگلو ادامه داد: کسی با خروج خودروهای قدیمی مخالف نیست، با این حال حرف ما و خودروسازان این است که کنار گذاشتن امثال پراید و پژو ۴۰۵ به‌طور ناگهانی و بدون معرفی جایگزین، به زیان همه به‌خصوص مشتریان تمام خواهد شد. وی همچنین با طرح این سوال که هزینه استانداردسازی را چه کسی باید پرداخت کند؟ گفت: اختلاف نظر ما در مورد اجرای استانداردهای ۸۵ گانه مربوط به کمتر از ۱۰ قلم استاندارد است که سنسور تصادف نکردن با عابر پیاده، سیگنال تغییر لاین و دی‌لایت خودرو از آن جمله است.

به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان، بهتر است از انتهای سال ۹۸ و به‌تدریج، خروج خودروهای قدیمی آغاز شود تا کمترین آسیب به بازار و مشتریان برسد. اظهارات بیگلو در شرایطی است که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده قصدی برای تغییر زمانبندی ارتقای خودروهای داخلی به استانداردهای ۸۵ گانه ندارد. با این حال اما در ادامه نشست دیروز، مشاور خودرویی وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز از رایزنی این وزارتخانه با سازمان استاندارد برای مهلت‌دهی به خودروسازان در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خبر داد. اصغر خسروشاهی گفت: مذاکره بین مدیران وزارت صنعت و سازمان استاندارد در مورد اجرای استانداردهای ۸۵گانه صنعت خودرو در حال انجام است و در این مورد باید برنامه‌ریزی جدیدی صورت گیرد.

وی افزود: درخواست ما مهلت‌دهی به خودروسازان است تا پس از گذشت یک فرصت زمانی، استانداردهای جدید برای خودروهای تولیدی اعمال شود. خسروشاهی با بیان اینکه باید برای توقف تولید خودروهای قدیمی برنامه‌ریزی شود، گفت: نمی‌توانیم تولید خودرویی که با قیمت پایین به مشتریان عرضه می‌شود را متوقف کنیم و مردم را از داشتن خودرو محروم کنیم.وی همچنین از پیگیری موضوع تغییر تعرفه گمرکی واردات قطعات خودرو به کشور خبر داد و گفت: طبق پیشنهادی که در وزارت صنعت مطرح است، تعرفه گمرکی واردات قطعات برای خودروهایی که میزان داخلی‌سازی آنها کمتر از ۲۰ درصد است، از رقم ۴۰ به ۵۵ درصد افزایش خواهد یافت؛ همچنین برای خودروهایی با میزان داخلی‌سازی ۲۰ تا ۳۰ درصد، تعرفه گمرکی از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، تعرفه گمرکی واردات قطعات برای خودروهای با داخلی‌سازی ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز همان ۲۶ درصد سابق و برای داخلی‌سازی ۴۰ تا ۵۰ درصدی همان ۲۰ درصد سابق پیشنهاد شده است؛ همچنین تعرفه گمرکی برای خودروهای با داخلی‌سازی بالای ۵۰ درصد نیز معادل ۱۵ درصد پیشنهاد شده است.

خسروشاهی در ادامه با تاکید بر لزوم خروج شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودروها، گفت: در حال‌حاضر دولت هیچ یارانه‌ای به صنعت خودرو پرداخت نمی‌کند و حمایتی از این صنعت نمی‌شود، در نتیجه ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو لزومی ندارد. وی در واکنش به این موضوع که ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو به‌دلیل انحصار در بازار است، گفت: در حال‌حاضر انحصاری در بازار نداریم و شرکت‌ها با یکدیگر رقابت دارند.در نشست دیروز همچنین فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان نیز محدود بودن سقف اعتبارات پرداختی به قطعه‌سازان را از جمله مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: این موضوع را از طریق انجمن پیگیری می‌کنیم ولی تاکنون نتوانسته‌ایم از شورای پول و اعتبار به نتیجه‌ای برسیم. وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از افزایش قیمت مواد اولیه تولید قطعات ازسوی دولت، گفت: در این صورت، قیمت خودرو نیز افزایش نخواهد یافت و این در حالی است که افزایش قیمت خودرو می‌تواند باعث نارضایتی و زیان تولیدکنندگان شود.به‌نیا تاکید کرد: اگر وزارت صنعت و شورای رقابت نمی‌توانند راهکاری برای مدیریت قیمت مواد اولیه داشته باشند؛ بنابراین اجازه دهند که قیمت خودرو نیز آزاد شود. وی همچنین با اشاره به طلب ۸ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان از ایران خودرو و سایپا گفت: در حال‌حاضر ایران خودرو طلب قطعه‌سازان را حداکثر ۴ ماهه پرداخت می‌کند ولی این مدت برای سایپا بیشتر از ۴ ماه است.

انتقاد از تکنولوژی قدیمی قطعه‌سازان

اظهارات به‌نیا در شرایطی بود که حسین نجاری، مدیرعامل ساپکو با هشدار به قطعه‌سازان، از آنها خواست به سمت تکنولوژی‌های جدید رفته و خود را در یک برنامه ۵ ساله، به‌روز کنند. وی با انتقاد از تکنولوژی قدیمی شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی،‌ گفت: با توجه به روند تغییرات تکنولوژی، قطعه‌سازان نیز باید در فرآیندهای تولید خود تغییرات اساسی ایجاد کنند. در حال‌حاضر تکنولوژی تولید خودرو در دنیا به سمت محصولات برقی در حال پیشرفت است و با این وجود، قطعه‌سازان ما تا ۵ سال آینده دچار مشکلاتی خواهند شد.

نجاری با تاکید بر اینکه قطعه‌سازان باید توجه بیشتری به طراحی، مهندسی و تحقیقات داشته باشند، گفت: دریافت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان مهم است ولی نه به اندازه موضوع بقای صنعت قطعه‌.نجاری ادامه داد: تجهیزات ۲۰ سال پیش قطعه‌سازان جوابگوی نیاز فعلی صنعت خودروسازی نیست. مدیرعامل ساپکو همچنین در مورد قراردادهای منعقد شده با قطعه‌سازان برای تولید قطعات محصولات جدید پژو نیز گفت: برای تولید قطعات پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۸ معادل ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد با ۷۰ قطعه‌ساز منعقد شده است. وی با بیان اینکه طراحی، تحقیق و توسعه و مهندسی نیازمند سرمایه‌گذاری کلانی نیست، گفت: قطعه‌سازان در حوزه طراحی،‌ مهندسی و تحقیقات ضعف دارند که باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود. به گفته وی، قبلا حدود ۹۰درصد قطعات خودرو توسط ایران‌خودرو تولید می‌شد، در‌حالی‌که هم‌اکنون ۸۰ درصد قطعات از سوی تامین‌کنندگان تولید می‌شود و برخی سازندگان، کشاورز بودند که وارد قطعه‌سازی شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

الف را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

عناوین مرتبط

وب‌گردی

طاقچهپارس نماد داده

پربحث‌های امروز

  1. پزشکیان:در هیچ جای دنیا پزشکان به اندازه ایران درآمد ندارند

  2. احمد توکلی در پاسخ به درخواست یک روزنامه‌نگار: دیده‌بان شفافیت و عدالت به همه ایرانیان ضدفساد تعلق دارد/ اگر اسنادی در مورد بدهی میلیاردی ایران مال به دست آید، پیگیری می‌کنیم

  3. کی‌روش: راه مهار رونالدو را نمی‌گویم/ فیلمنامه ایران - پرتغال را اسکورسیزی هم نمی‌توانست اینگونه برایم بنویسد

  4. واردات 424 خودوری قاچاق از بندرعباس/ مگر می‌شود هزاران دستگاه خودرو با قیمت بالا وارد شود، اما شبکه ای در کار نباشد؟/ تشریح آخرین وضعیت پرونده ایرانشهر و حقوق‌های نجومی

  5. ملکی: وزیر صمت قول داد 31 روزه حباب قیمت خودرو بترکد

  6. واعظی: مقصران موسسات مالی نباید آزادانه بگردند

  7. قیمت دلار و نرخ ارز امروز ۱ تیر ۹۷ +جدول

  8. در جلسه اوپک چه گذشت/زنگنه پس از ترک جلسه اوپک به نشانه اعتراض: فکر نمی‌کنم به توافق برسیم

  9. بررسی افزایش مجدد دستمزد کارگران در شورای عالی کار

  10. نظر استاندار تهران درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها

  11. بررسی پشت پرده واردات غیرقانونی ۶ هزار دستگاه خودرو

  12. منبع نمودار ضد ایرانی پمپئو درد سر ساز شد

  13. توییت زائری درباره حضور خانواده ها در استادیوم  

  14. شینزو آبه پس از ۴۰ سال به ایران سفر می کند

  15. احتمالات محدود صعود تیم ملی ایران/ پیروزی خودمان و شکست اسپانیا

  16. خواص جادویی و شگفت انگیز این میوه گرمسیری برای سلامتی

  17. نامجومطلق: می‌توانیم در جام جهانی شگفتی ساز شویم/ مقابل اسپانیا 60 دقیقه مطلقا دفاع کردیم

  18. زن:شوهرم با دوستم رابطه دارد/ مرد:زنم شیشه ای است و توهم دارد

  19. خون ایرانیان؛ از سالم‌ترین خون‌های اهدایی در جهان

  20. ترامپ: خلع سلاح کامل هسته ای در کره شمالی آغاز شده است!

  21. درخواست دو قانوگذار ارشد آمریکایی برای قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF

  22. بازدید سردار سلیمانی از پروژه ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) +عکس

  23. ورود مردی با بمب به ایستگاه متروی لندن  

  24. خوزستان در اولین روزهای تابستان گرمای ۵۰ درجه را تجربه می‌کند

  25. گزارش جهانبخش از لایی امیری/به به، چه لایی‌ای می‌زنه!

پربحث‌های دیروز

  1. آزمون: اگر ناراضی هستند، بعد از جام جهانی دیگر برای تیم ملی بازی نمی‌کنم

  2. ذوالفقارنسب: استراتژی کادر فنی تیم ملی مقابل اسپانیا صحیح نبود/ نمی‌شود ۹۰ دقیقه اتوبوسی دفاع کرد

  3. واکنش «راموس» به حضور زنان در ورزشگاه آزادی

  4. بازتاب نمایش دلاورانه ایران در رسانه های معتبر دنیا

  5. افزایش بی سابقه نقدینگی و ماهی گیری سیاسی از مشکلات اقتصادی

  6. کی‌روش: نتیجه عادلانه، مساوی بود/ VAR اگر ۶ ماه دیرتر می‌آمد گل ما صحیح اعلام می‌شد

  7. کنایه مارکا به ایران و مورینیو + عکس

  8. ظریف فهرست بخشی از مطالبات ایران از آمریکا را منتشر کرد

  9. راست‌ها و دروغ‌ها در مورد FATF

  10. کدام اعضای اقتصادی دولت در معرض تغییر هستند؟

  11. حضور خانواده ها در ورزشگاه با دستور رئیس‌جمهور

  12. گریه ملی‌پوشان پس از باخت به اسپانیا/ تشویق شدید شاگردان کی‌روش در کازان

  13. واردات غیرضروری‌ترین کالاها با ارز دولتی/ تقاضا برای واردات 20 برابر افزایش یافته‌ است

  14. برتری خفیف قهرمان سابق جهان مقابل پسران ایران در آمار

  15. بانوان ایرانی پس از ۳۷ سال به ورزشگاه راه یافتند

  16. واکنش «وحید حقانیان» به بازی ایران و اسپانیا

  17. دایی: آفرین بچه ها، آفرین کی روش

  18. پویول دلیل غیبتش در برنامه فردوسی‌پور را گفت

  19. تشدید نظارت‌ها برای برخورد با سودجویان در حوزه سلامت/ سازمان غذا و دارو قیمت دارو‌ها را منتشر کند

  20. حجت‌الاسلام حسینی، استاد معروف اخلاق در خانواده درگذشت

  21. تعلل ۳ ساله وزارت راه و سازمان امو/حبس ۷۸۰ هزار میلیارد در خانه‌های خالی ر مالیاتی در اجرای قانون اسکان و املاک

  22. کی‌روش: تمام بازیکنان جانفشانی کردند و آزمون هم از این موضوع مستثنی نیست

  23. رازی که ۱۴ سال بعد از قتل برملا شد

  24. تحقیر اروپا توسط ترامپ/ چرا آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد؟

  25. واکنش پیکه و سائول به پیروزی مقابل ایران

پربحث‌های هفته

  1. چند نکته با افرادی که در دام ترامپ گرفتار شده‌اند

  2. توضیحات سرلشکر فیروزآبادی پیرامون ویلای لواسان+سند

  3. از شعر امسال تا شعر پارسال/تریبون زبان مردم

  4. پزشکیان:در هیچ جای دنیا پزشکان به اندازه ایران درآمد ندارند

  5. تولید کجا بود؟ این روزها همه منتظرند ارز بگیرند تا کود حیوانی را هم وارد کنند

  6. درباره مذاکره مستقیم با آمریکا / رییس جمهور چه کسانی را دیوانه نامید؟

  7. بیش از یک سوم جوانان بیکار ایرانی، درتلاش و حتی کسب مهارت برای پیدا کردن شغل نیستند

  8. قرار بود حکومت‌مان، رنگ و بوی علی را داشته باشد  

  9. ایران 1 - مراکش 0؛ پیروزی یوزها در دقیقه 93 و پایان 20 سال انتظار

  10. تصمیم گیری در خصوص بازار خودرو، مسکن، ارز و سکه در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی /۵۰ نفر، ۵ درصد سکه‌های ثبت‌نامی را خریده‌اند/ هک سایت وزارت صنعت و فروش ۴ هزار خودروی وارداتی قاچاق

  11. نهاوندیان: مردم باید از آرامش و امنیت اقتصادی خودشان حراست کنند/نیاز به تصمیم گیری‌های قوی داریم و با صبوری مشکلات حل می‌شود/اگر علت گرانی کالایی مشخص نیست، نباید آن را بخریم

  12. آزمون: اگر ناراضی هستند، بعد از جام جهانی دیگر برای تیم ملی بازی نمی‌کنم

  13. آخوندی: نوسانات بازار مسکن سیاسی است

  14. فیروزآبادی ویلای لواسان را تحویل داد

  15. زور تورم به قدرت خرید مردم می‌چربد/ چه زمانی توانایی خرید مردم بالا می‌رود؟

  16. به بهانه "شبی که ایران نخوابید" / فوتبال را ببینید آقای رئیس جمهور + فیلم

  17. اسپانیا به سختی برد/ یوزها جانانه جنگیدند/ویدئو چک گل ایران به ماتادورها مردود اعلام کرد/امیدها به بازی پرتغال زنده است

  18. محمد ثلاث قصاص شد

  19. وقتی عادل فردوسی پور احساساتی میشود !

  20. سیف:کاهش تورم در ۴۰ سال اخیر بی‎سابقه است/ احتمال توقف پرداخت ازر به کالاهای غیرضرور

  21. اعلام جرم علیه مدیران ارشد پیشین و فعلی بانک مرکزی و مدیران موسسات/ بانک مرکزی به تقصیر متهم است/فرشتگان، آرمان، آرمان ایرانیان و کاسپین یکی هستند؛ حکمت تغییر نام‌ها باید معلوم شود

  22. بی‌هنری بی بی سی /وقتی قاتل را بی گناه وقهرمان نشان می‌دهند

  23. ماجرای ویلای لواسان/ تفریح آمریکایی ها در نیشابور/ مشکل دولت روحانی از نگاه تئوریسین های اصلاح طلب/ چرا در ایران مسئولی استعفا نمی‌دهد؟

  24. بازار خودرو کاملا انحصاری است/ چرا شرکت های خودروساز به آشفتگی بازار دامن زدند؟

  25. ماجرای پرحاشیه ویلای لواسان سرلشکر فیروزآبادی

پربحث‌های اخیر

  1. واردات 424 خودوری قاچاق از بندرعباس/ مگر می‌شود هزاران دستگاه خودرو با قیمت بالا وارد شود، اما شبکه ای در کار نباشد؟/ تشریح آخرین وضعیت پرونده ایرانشهر و حقوق‌های نجومی

  2. قیمت دلار و نرخ ارز امروز ۱ تیر ۹۷ +جدول

  3. در جلسه اوپک چه گذشت/زنگنه پس از ترک جلسه اوپک به نشانه اعتراض: فکر نمی‌کنم به توافق برسیم

  4. بررسی پشت پرده واردات غیرقانونی ۶ هزار دستگاه خودرو

  5. درخواست دو قانوگذار ارشد آمریکایی برای قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF

  6. موافقت اعضا با افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید

  7. توافق اعضای اوپک برای لزوم پایبندی کامل به توافق قبلی

  8. نشست اوپک به پایان رسید/ نشست خبری دبیرکل تا دقایقی دیگر

  9. قیمت بلیت قطار ۱۰ درصد افزایش یافت

  10. آب بهای خرداد و تیرماه برای مردم آبادان و خرمشهر رایگان شد

  11. عمان: پروژه خط لوله گازی با ایران ادامه خواهد یافت

  12. نشست اوپک به تاخیر افتاد

  13. وزیران نفت ایران و عربستان دیدار کردند

  14. قیمت طلا و سکه امروز ۱ تیر ۹۷ +جدول

  15. ژاپنی‌ها برای ادامه واردات نفت ایران از آمریکا معافیت می‌خواهند

  16. چه خودروهایی با کمتر از ۵ میلیون تومان می‌توان خرید؟

  17. مخالفت عربستان با محکومیت تحریم‌های ضدایرانی در نشست اوپک

  18. افزایش قیمت نفت در آستانه نشست اوپک

  19. واکنش بازار به اجلاس امروز اوپک/قیمت بیش از ۲ درصد سقوط کرد

  20. متقاضیان وام اشتغال که چک برگشتی دارند بخوانند!

  21. حریری:دولت در مسائل اقتصادی با مردم صادق باشد

پربحث‌های دیروز

  1. افزایش بی سابقه نقدینگی و ماهی گیری سیاسی از مشکلات اقتصادی

  2. راست‌ها و دروغ‌ها در مورد FATF

  3. واردات غیرضروری‌ترین کالاها با ارز دولتی/ تقاضا برای واردات 20 برابر افزایش یافته‌ است

  4. تشدید نظارت‌ها برای برخورد با سودجویان در حوزه سلامت/ سازمان غذا و دارو قیمت دارو‌ها را منتشر کند

  5. تعلل ۳ ساله وزارت راه و سازمان امو/حبس ۷۸۰ هزار میلیارد در خانه‌های خالی ر مالیاتی در اجرای قانون اسکان و املاک

  6. فنر قیمت دلار چگونه رها شد؟

  7. علت پرش قیمت مسکن

  8. فهرست آپارتمان‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی

  9. فنر جهش بورس تهران

  10. پزشکیان: باز گذاشتن دست سودجویان کمک به تحقق نقشه‌های آمریکاست

  11. پیشنهاد سیف برای تاسیس بانک مشترک ایرانی - سوری

  12. زنگنه در مصاحبه با سی‌ان‌‌ان: آمریکایی‌ها خیلی زود به اشتباه‌های خود پی می‌برند

  13. سکه طرح جدید ۲میلیون و۵۸۸هزار تومان شد

  14. ثبت قیمت کالاهای بهره‌مند از نرخ ارز رسمی در سامانه ۱۲۴ الزامی شد

  15. نماینده اصفهان: نیمی از شهرداری ها رو به ورشکستگی اند

  16. کاهش قیمت طلا با سیگنال رئیس بانک مرکزی آمریکا

  17. زنگنه خبر داد؛ پایبندی قطعی به توافق جهانی کاهش تولید نفت/رفتار ترامپ قیمت نفت را متشنج کرد

  18. رکورد مصرف برق شکسته شد

  19. از "دلار" غیررسمی چه خبر؟

  20. اجلاسی برای زورآزمایی بزرگان نفتی

  21. فرمول رنو برای ماندن در بازار ایران

  22. افزایش ظرفیت تولید در پارس جنوبی

  23. از دلار غیررسمی چه خبر؟

  24. بازتاب جهانی تعلیق پژو و ماندن رنو در ایران

  25. اتحاد روسیه و عربستان علیه اوپک

پربحث‌های هفته

  1. تولید کجا بود؟ این روزها همه منتظرند ارز بگیرند تا کود حیوانی را هم وارد کنند

  2. بیش از یک سوم جوانان بیکار ایرانی، درتلاش و حتی کسب مهارت برای پیدا کردن شغل نیستند

  3. تصمیم گیری در خصوص بازار خودرو، مسکن، ارز و سکه در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی /۵۰ نفر، ۵ درصد سکه‌های ثبت‌نامی را خریده‌اند/ هک سایت وزارت صنعت و فروش ۴ هزار خودروی وارداتی قاچاق

  4. نهاوندیان: مردم باید از آرامش و امنیت اقتصادی خودشان حراست کنند/نیاز به تصمیم گیری‌های قوی داریم و با صبوری مشکلات حل می‌شود/اگر علت گرانی کالایی مشخص نیست، نباید آن را بخریم

  5. آخوندی: نوسانات بازار مسکن سیاسی است

  6. زور تورم به قدرت خرید مردم می‌چربد/ چه زمانی توانایی خرید مردم بالا می‌رود؟

  7. سیف:کاهش تورم در ۴۰ سال اخیر بی‎سابقه است/ احتمال توقف پرداخت ازر به کالاهای غیرضرور

  8. اعلام جرم علیه مدیران ارشد پیشین و فعلی بانک مرکزی و مدیران موسسات/ بانک مرکزی به تقصیر متهم است/فرشتگان، آرمان، آرمان ایرانیان و کاسپین یکی هستند؛ حکمت تغییر نام‌ها باید معلوم شود

  9. بازار خودرو کاملا انحصاری است/ چرا شرکت های خودروساز به آشفتگی بازار دامن زدند؟

  10. ضرورت تشکیل اتاق فرماندهی برای اقتصاد

  11. چگونه کُره فقیر ۵۰ ساله کشور "برند"ها شد؟/ ۱۸ امتیاز ویژه به تولید

  12. خودروسازان داخلی 93 درصد بازار را به‌صورت انحصار در اختیار دارند/وزیر می‌گوید دولت 13.5 درصد سهم دارد و به‌اندازه آن پاسخ بخواهید/ احتکار خودرو برای فروش باقیمت بالاتر است

  13. ضرر ۳۴۰ میلیارد تومانی به بیت المال با اجرا نکردن قانون از سوی آخوندی

  14. متهم اصلی پرونده قاچاق ۶۴۸۱ خودرو کدام دستگاه است؟

  15. فرشاد مومنی: چرا صادرات خودروهای لوکس به ایران در تحریم ها ممنوع نشد؟ /دولت هیچ برنامه مشخص ندارد/دولت‌ها در دوره دوم خود دنده فعالیت‌ها را روی خلاص قرار می‌دهند

  16. افزایش بی سابقه نقدینگی و ماهی گیری سیاسی از مشکلات اقتصادی

  17. افزایش قیمت مسکن متوقف شد

  18. دبیرکل بانک مرکزی: خریداران سکه نگران نباشند/ احتمال برگزاری حراج مجدد سکه

  19. رئیس طلافروش ها: طلا برای خانواده ها پشتوانه است/ طلا بخرید تا هیچ وقت ضرر نکنید

  20. بانک مرکزی از احتمال تغییر نرخ سود بانکی خبر داد

  21. سلیمی: افشای رانت ۱۱۰ هزار میلیاردی در بازار ارز/ دلار 4200 تومانی باعث به وجود آ‌مدن ده‌ها بابک زنجانی شد

  22. سیف باید استعفاء می داد/ تعجب از روحانی برای برکنار نکردن مدیران بی انگیزه

  23. ایران دیگر برای کارگرهای افغانی جذابیت ندارد

  24. وزیر اقتصاد: دغدغه‌های مردم را درک می‌کنم و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نیستم

  25. مسئول گرانی خودرو کیست؟

آخرین عناوین