تاثیر مصرف بیش از حد نمک و نوشابه بر استخوان‌ها

گروه سلامت الف،   3961214080

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد و فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به شیوع بیماری خاموش پوکی استخوان در بین 10 تا 20 درصد افراد جامعه، اعلام کرد: مصرف بیش از حد و حتی مصرف معمول نوشابه‌های گازدار و نمک تاثیر سوئی بر سلامت استخوان و همچنین ابتلا به پوکی استخوان دارد.

تاثیر مصرف بیش از حد نمک و نوشابه بر استخوان‌ها

دکتر «محمد باقر اولیاء» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، پوکی استخوان را یک بیماری متابولیکی خاموش استخوان ذکر و اظهار کرد: پوکی استخوان، یک اختلال اسکلتی است که با کاهش تراکم استخوان و  افزایش استعداد به شکستگی مشخص میشود و بیشتر در دوران کهولت سن و از 40 سالگی به بعد در افراد بروز می‌کند .

وی پوکی استخوان را یک بیماری خاموش دانست و بیان کرد: این بیماری بر خلاف بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر بدون هیچ علائمی بروز می‌کند به نحوی که رشته‌های استخوانی تشکیل دهنده بافت و ساختار استخوان نازک شده و تراکم آنها به تدریج کاهش می‌یابد .

این فوق تخصص روماتولوژی در مورد انواع پوکی استخوان نیز بیان کرد: پوکی استخوان در دو نوع اولیه و ثانویه وجود دارد به طوری که در نوع اولیه دلیل مشخصی برای بروز آن وجود ندارد ولی در نوع دوم، عامل سویی در پیدایش آن دخیل است .

وی با اشاره به مهمترین عوامل زمینه‌ساز پوکی استخوان ثانویه، گفت: عواملی همچون بیماری‌های روماتیسمی، مصرف برخی داروها در ایجاد این عارضه موثر هستند .

اولیا در مورد تاثیر دوران یائسگی به عنوان شایع‌ترین عامل ابتلا به پوکی استخوان، خاطرنشان کرد: زنان در دوران یائسگی به دلیل کمبود هورمون استروژن می‌توانند دچار پوکی استخوان شوند ولی مردان نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند .

وی پوکی استخوان را بیماری شایع 10 تا 20 درصد مردم بیان کرد و افزود: استفاده غیرمتعارف از برخی از داروها مانند ترکیبات استروئید، کورتون‌ها و داروهایی مانند بتامتازون، دگزامتازون  که به صورت بی‌رویه و خودسر استفاده می‌شوند، ازدیگر دلایل ابتلا به پوکی استخوان هستند .

این فوق تخصص روماتولوژی کسانی را که دچار کمبود ویتامین دی و اختلالات غددی درمان نشده مانند آنهایی که پرکاری تیروئید و فوق کلیه هستند را نیز مستعد پوکی استخوان دانست .

وی همچنین یادآور شد: کسانی که بر اثر بیماری‌های مزمن التهابی دارو مصرف می‌کنند، میتوانند دچار اختلال متابولیسم استخوان می‌شوند .

اولیا با بیان این که پوکی استخوان تنها به صورت شکستگی خود را نمایان می‌کند، گفت: هیچ درد پای مزمن و گرفتگی در ناحیه پا را نمی‌توان ناشی از علائم پوکی استخوان دانست چرا که پوکی استخوان تنها با دردهای بعد از شکستگی بروز پیدا می‌کند .

وی افزود: البته زمین‌گیر شدن، تشکیل لخته و آمبولی داخل ریه نیز از دیگر عوارض این بیماری هستند که می‌توانند به مرگ منجر شوند .

وی در مورد بدترین انواع شکستگی در پوکی استخوان، گفت: افرادی که دچار شکستگی در ناحیه لگن می‌شوند، عمر و شانس زندگی کمتری در سال اول شکستگی دارند. بعضا نیز شاهد شکستگی‌های مهره‌ای به دلایلی مثل بلند کردن جسم، عطسه کردن و حتی خم شدن خواهیم بود .

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بهترین سن برای هر گونه پیشگیری از این بیماری را قبل از سن 40 تا 45 سال دانست .

وی تشخیص این بیماری را را از طریق غربالگری و بررسی تراکم استخوانی افراد با استفاده از مقادیر بسیار کم اشعه ایکس دانست .

وی موادغذایی حاوی مواد معدنی کلسیم و منیزیم را لازمه سلامت استخوان، استحکام و عملکرد بهتر استخوان‌ها عنوان کرد و گفت: مطمئن‌ترین مواد ساخت استخوان ترکیبات معدنی موجود در لبنیات است.

این فوق تخصص مشکل را گروه از مردم دانست که گروهی بسیار کم از مواد لبنی استفاده می‌کنند و دچار عوارض آن می‌شوند و عده‌ای که بیش از حد مصرف کننده هستند وبا اضافه وزن به عنوان یک معضل روبرو می‌شوند.

اولیا در پایان خاطرنشان کرد: برخلاف برخی باورهای غلط بین برخی مردم و حتی تیم درمانی وجود درد و  صدا در مفاصل ناشی از پوکی استخوان نیست و نباید با مشاهده این موارد اقدام به تجویز و مصرف بی‌رویه داروهای پوکی استخوان کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین