تاثیر مصرف بیش از حد نمک و نوشابه بر استخوان‌ها

گروه سلامت الف،   3961214080

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد و فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به شیوع بیماری خاموش پوکی استخوان در بین 10 تا 20 درصد افراد جامعه، اعلام کرد: مصرف بیش از حد و حتی مصرف معمول نوشابه‌های گازدار و نمک تاثیر سوئی بر سلامت استخوان و همچنین ابتلا به پوکی استخوان دارد.

تاثیر مصرف بیش از حد نمک و نوشابه بر استخوان‌ها

دکتر «محمد باقر اولیاء» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، پوکی استخوان را یک بیماری متابولیکی خاموش استخوان ذکر و اظهار کرد: پوکی استخوان، یک اختلال اسکلتی است که با کاهش تراکم استخوان و  افزایش استعداد به شکستگی مشخص میشود و بیشتر در دوران کهولت سن و از 40 سالگی به بعد در افراد بروز می‌کند .

وی پوکی استخوان را یک بیماری خاموش دانست و بیان کرد: این بیماری بر خلاف بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر بدون هیچ علائمی بروز می‌کند به نحوی که رشته‌های استخوانی تشکیل دهنده بافت و ساختار استخوان نازک شده و تراکم آنها به تدریج کاهش می‌یابد .

این فوق تخصص روماتولوژی در مورد انواع پوکی استخوان نیز بیان کرد: پوکی استخوان در دو نوع اولیه و ثانویه وجود دارد به طوری که در نوع اولیه دلیل مشخصی برای بروز آن وجود ندارد ولی در نوع دوم، عامل سویی در پیدایش آن دخیل است .

وی با اشاره به مهمترین عوامل زمینه‌ساز پوکی استخوان ثانویه، گفت: عواملی همچون بیماری‌های روماتیسمی، مصرف برخی داروها در ایجاد این عارضه موثر هستند .

اولیا در مورد تاثیر دوران یائسگی به عنوان شایع‌ترین عامل ابتلا به پوکی استخوان، خاطرنشان کرد: زنان در دوران یائسگی به دلیل کمبود هورمون استروژن می‌توانند دچار پوکی استخوان شوند ولی مردان نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند .

وی پوکی استخوان را بیماری شایع 10 تا 20 درصد مردم بیان کرد و افزود: استفاده غیرمتعارف از برخی از داروها مانند ترکیبات استروئید، کورتون‌ها و داروهایی مانند بتامتازون، دگزامتازون  که به صورت بی‌رویه و خودسر استفاده می‌شوند، ازدیگر دلایل ابتلا به پوکی استخوان هستند .

این فوق تخصص روماتولوژی کسانی را که دچار کمبود ویتامین دی و اختلالات غددی درمان نشده مانند آنهایی که پرکاری تیروئید و فوق کلیه هستند را نیز مستعد پوکی استخوان دانست .

وی همچنین یادآور شد: کسانی که بر اثر بیماری‌های مزمن التهابی دارو مصرف می‌کنند، میتوانند دچار اختلال متابولیسم استخوان می‌شوند .

اولیا با بیان این که پوکی استخوان تنها به صورت شکستگی خود را نمایان می‌کند، گفت: هیچ درد پای مزمن و گرفتگی در ناحیه پا را نمی‌توان ناشی از علائم پوکی استخوان دانست چرا که پوکی استخوان تنها با دردهای بعد از شکستگی بروز پیدا می‌کند .

وی افزود: البته زمین‌گیر شدن، تشکیل لخته و آمبولی داخل ریه نیز از دیگر عوارض این بیماری هستند که می‌توانند به مرگ منجر شوند .

وی در مورد بدترین انواع شکستگی در پوکی استخوان، گفت: افرادی که دچار شکستگی در ناحیه لگن می‌شوند، عمر و شانس زندگی کمتری در سال اول شکستگی دارند. بعضا نیز شاهد شکستگی‌های مهره‌ای به دلایلی مثل بلند کردن جسم، عطسه کردن و حتی خم شدن خواهیم بود .

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بهترین سن برای هر گونه پیشگیری از این بیماری را قبل از سن 40 تا 45 سال دانست .

وی تشخیص این بیماری را را از طریق غربالگری و بررسی تراکم استخوانی افراد با استفاده از مقادیر بسیار کم اشعه ایکس دانست .

وی موادغذایی حاوی مواد معدنی کلسیم و منیزیم را لازمه سلامت استخوان، استحکام و عملکرد بهتر استخوان‌ها عنوان کرد و گفت: مطمئن‌ترین مواد ساخت استخوان ترکیبات معدنی موجود در لبنیات است.

این فوق تخصص مشکل را گروه از مردم دانست که گروهی بسیار کم از مواد لبنی استفاده می‌کنند و دچار عوارض آن می‌شوند و عده‌ای که بیش از حد مصرف کننده هستند وبا اضافه وزن به عنوان یک معضل روبرو می‌شوند.

اولیا در پایان خاطرنشان کرد: برخلاف برخی باورهای غلط بین برخی مردم و حتی تیم درمانی وجود درد و  صدا در مفاصل ناشی از پوکی استخوان نیست و نباید با مشاهده این موارد اقدام به تجویز و مصرف بی‌رویه داروهای پوکی استخوان کرد.