اجرای استانداردها اجباری خواهد شد؟ خودرو سازان: ۹۰۰ هزار نوع از خودرو از رده تولید خارج می‌شود/سازمان استاندارد: قرار نیست به جای پراید، bmw به مردم بدهیم/ قطعه سازان: اجرای هر استاندارد مساوی ۸ میلیون تومان افزایش قیمت

گروه اقتصادی الف،   3961209008 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر انجمن خودرو سازان گفت: خودروهای اروپایی استاندارد اجباری ندارند؛ اگر اجرای استانداردها اجباری شود، ۹۰۰ هزار نوع از خودروهای ما از رده تولید خارج می شود؛ اما مدیر کل صنایع فلزی سازمان استاندارد می‌گوید: تا چه زمانی تولید این خودروها باید ادامه پیدا کند؟ و قرار نیست به جای پراید، bmw به مردم بدهیم.

خودرو سازان: ۹۰۰ هزار نوع از خودرو از رده تولید خارج می‌شود/سازمان استاندارد: قرار نیست به جای پراید، bmw به مردم بدهیم/ قطعه سازان: اجرای هر استاندارد مساوی ۸ میلیون تومان افزایش قیمت
وضعیت استانداردهای صنعت خودروسازی کشور موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته شب 8 اسفند ماه بود که با حضور پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران و احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان برگزار شد.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان اظهار کرد: خودروهای دیزلی باید مجهز به استاندارد یورو ۴ و فیلتر دی پی اف باشد و سوختشان هم از گازوئیل ۵۰ ppm تهیه شود.

وی با بیان اینکه ۸۸ نوع استاندارد برای خودروها تعریف شده است، افزود: ۵۵ مورد از این استانداردها مربوط به گذشته بود که خوروسازان آنها را رعایت کرده‎‌اند، اما ۹ مورد دیگر به مجموعه استانداردها اضافه شد و شرکت های خودرو سازی این دستورالعمل ها را اجرایی کردند، بنابراین ۲ استاندارد دیگر از ۹۷/۴/۱ و ۲۲ استاندارد هم از ۹۷/۱۰/۱ اجباری می شود.

نعمت بخش ادامه داد: خودروهای اروپایی استاندارد اجباری ندارند، اما سازمان ملی استاندارد، برای خودروهای فعلی استاندارد اجباری در نظر گرفته است، درصورتی که بنده معتقدم اگر اجرای استانداردها اجباری شود، در بخش خودروهای سواری حدود ۹۰۰ هزار نوع از خودروهای ما از رده تولید خارج می شود.

در ادامه برنامه پیمان پیرایش مدیرکل صنایع فلزی سازمان استاندارد اظهار کرد: استانداردهای مورد تاکید نعمت بخش از سال ۹۳، با کمک شرکت های دارای صلاحیت سازمان استاندارد و خودروسازان مورد بررسی قرار گرفت و در سال ۹۴ مجموعه این استانداردها با برنامه زمانبندی مشخص به وزارت صنایع در قالب پیشنهاد ارائه شد.

وی افزود: از سال ۹۴ تا سال ۹۵ این استانداردهای پیشنهادی در وزارت صنایع مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در دی ماه سال ۹۵ این استانداردها به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو و وزیر وقت صنعت رسید.

پیرایش ادامه داد: در جلسات بررسی استانداردهای خودرو، نمایندگان خودروسازان حضور داشتند و برمبنای صورتجلسه سیاست گذاری خودرو همان برنامه را در شورای عالی استاندارد به تصویب اجرای اجباری رساندیم.

مدیر کل صنایع فلزی سازمان استاندارد بیان کرد: باید از سال ۹۳ برای مشکلات تولیدی خودروسازها برنامه ریزی می کردیم. تا چه زمانی تولید این خودروها باید ادامه پیدا کند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وی گفت: اینکه گفته می شود برخی استانداردها جنبه تشویقی دارد، مورد تائید بنده نیست و این موضوع را تکذیب می کنم.

پیرایش متذکر شد: در ایران از سال ۸۲ کلیه استانداردهای خودرو براساس دایرکتیوهای اتحادیه اروپا در حال اجرا بود، همچنین از سال ۸۹ سازمان استاندارد مکلف شد بصورت الزام آور و طبق قانون ارتقا کیفی استاندارد همه خودروها را بررسی کند.

مدیر کل صنایع فلزی سازمان استاندارد تصریح کرد: از زمانی که استاندارد سازی خودرو آغاز شد، هیچ زیرساختی وجود نداشت، اما خوشبختانه اکنون با تلاش قطعه سازان و خودرو سازان تقریبا در بیش از نیمی از استاندارها خودکفا هستیم.

وی متذکر شد: از سال آینده می توانیم خودروهایی باطول بیش از ۱۲ متر در کشور تولید کنیم، اما تنها مشکل ما تست آزمون جاده ای بوده که بعد از ۱۵ سال هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

پیرایش اضافه کرد: درخصوص تست کرش، در برخورد های روبه رو و جانبی نیازمند تکنولوژی هایی هستیم، اما متاسفانه در تحریم قرار گرفته ایم با این وجود چندین سرمایه گذار بخش خصوصی برای همکاری با ما ابراز تمایل کردند.

نعمت بخش متذکر شد: سازمان حفاظت محیط زیست میزان آلایندگی خودروها را بررسی می کند، بر این اساس همه خودروها مراحل استاندارد یورو ۴ را طی می کنند.

وی افزود: بنده هم معتقدم که استاندارد ایمنی خودروها باید رعایت شود، اما از آنجایی که درآمد سرانه ایران یک هشتم درآمد سرانه اروپاست چطور می توان پیشرفته تر از آنها عمل کرد.

در ادامه برنامه فربد زاوه کارشناس خودرو بیان کرد: مدتهاست در صنعت خودروسازی محصولات قدیمی با استاندارد ضعیف تولید می کنیم، اما باید بدانیم آلودگی هوا و جان مردم مقوله ای بسیار جدی است و باید به آن توجه کنیم.متاسفانه اکنون برای استانداردهای مطرح شده زیرساختی وجود ندارد.

همچنین مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور اظهار کرد: اجرای هریک از استاندارها برای هرخودرویی ۸ میلیون تومان افزایش قیمت در پی خواهد داشت.

وی افزود: حال این سوال مطرح است که این ۸ میلیون تومان توسط چه کسی پرداخت می شود؟ در کشور ما شورای رقابت برای ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت ، جنجال به راه می اندازد و هجمه های مختلف رسانه ای و اجتماعی هم شکل می گیرد؛ همچنین در نهایت با دستور وزیر صنعت افزایش قیمت خودرو لغو می شود.

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در ادامه برنامه با اشاره به استاندارد‌های عجیب خودرو که اگر سال بعد اجرا شوند ۹۰۰ هزار خودرو از رده خارج می‌شوند افزود: ۱۳ مورد از استاندارد‌های جدید خودرو در ایران را حتی شرکت رنو هم می‌گوید اجباری نیست.

وی با بیان اینکه ۲۲ استاندار برای خودرو‌های جدید اجباری است ادامه داد: در دنیا برای خودرو‌های جاری، اجباری وجود ندارد.

نعمت بخش با اشاره به اینکه تولیدات پراید سایپا از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است گفت: در دو سال گذشته ۵ درصد افزایش قیمت داشتیم، مردم از کیفیت خودرو ناراضی هستند، ۱/۳ درصد تصادفات با نقص فنی خودرو است.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه بانک مرکزی تورم بخش خودرو را ۶ درصد اعلام کرده است افزود: چندین سال است که خودرو‌های سواری براساس استاندارد یورو چهار تولید می‌شود، شرکت‌های دیزلی ما براساس استاندارد یورو چهار امروز با مشکل مواجه شده اند.

پیمان پیرایش مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در ۶۰-۷۰ درصد از استاندارد‌ها خودکفا هستیم افزود: تنها مشکل تست آزمون جاده‌ای است که بعد از ۱۵ سال هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده ایم.

پیرایش با اشاره به اینکه مهندسین باید به سمت نوآوری و خلاقیت پیش بروند اظهار کرد: استاندارد‌های موجود در خودرو در حد استاندارد‌های بنز و هیوندا است، تغییرات ما در خودرو فقط منتهی به تغییر شکل چراغ شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد در حوزه زیرساخت‌ها از سال ۸۲ استاندارد سازی خودرو را آغاز کرده است، گفت: در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری میلیاردی صورت گرفته است.

پیرایش با اشاره به اینکه تست کرش نیازمند تکنولوژی بالایی است که ما به دلیل وجود تحریم نتوانسته‌ایم به آن دست پیدا کنیم تصریح کرد: قرار نیست به جای پراید، bmw به مردم بدهیم، امیدواریم بتوانیم ۲۲ مورد استاندارد را پاس کنیم.

وی با اشاره به سه عامل خطای انسانی، جاده و خودرو افزود: در تصادفاتی که منجر به شکست و قطع عضو می‌شود در خودرو‌های خارجی ممکن است منجر به جرح هم نشود، در برخی از جاده‌های اصلی ۷۰ درصد واژگونی خودرو را شاهد هستیم.

فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو طی گفت‌وگوی زنده تلفنی گفت: وقتی ما خطوط خیابان هایمان استاندارد، نیست چرا استاندارد رادار برای خودرو در نظر گرفتیم؟

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم با اشاره به اینکه استاندارد‌هایی که اگر از سال بعد اجرا شوند پراید حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون تومان گران می‌شود افزود: با صنعت قطعه سازان و خودرو باید مانند صنایع دیگر مهربان بود.

وی با اشاره به اینکه جایگزین کردن پراید و ۴۰۵ خواسته همه ما است افزود: اول باید جایگزین آن‌ها مشخص شود، متاسفانه ممکن است با اجرای استاندارد‌ها از اول دی ماه سال ۹۷ حداقل ۷۰۰ هزار شغل در صنعت قطعه سازی از دست می‌رود.

بیگلو با اشاره به اینکه قطعه ساز خودرو و خودروسازان در یک کشتی نشسته اند، گفت: با پیاده شدن استاندارد از سال ۹۷ ممکن است تیراژ خودرو کاهش پیدا کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۰۷۴۶۰۵:۴۱:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۹
سازندگان خودروهای اروپایی بدلیل اینکه وجدان دارند وانسانی فکر می کنند بیشتر از استاندارد به فکر امنیت جان مردم هستند ولی خودروسازهای ایران فقط بدنبال پول وفروش بیشترهستندوکیفیت خودرو وامنیت ان در ذهن خودروسازان جایی ندارد
ناشناس۲۶۰۷۴۷۰۵:۴۲:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
بله حق ما همین پراید است ...بی ام و مال از ما بهتران رانت دار است ....
مقداد۲۶۱۸۰۷۲۱:۳۴:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۹
50 سال صنعت انحصاری خودرو در ایران نشون داده که باید واردات خودرو آزاد بشه. وگرنه هر سال کیفیت بدتر و کشته های جاده ها بیشتر میشه
ناشناس۲۶۰۷۵۴۰۶:۴۹:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۹
در کل دنیا هم ۹۰۰ هزار نوع خودرو نداریم!
ناشناس۲۶۰۷۹۲۰۸:۲۳:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۹
بحث دیشب گفتگوی خبری رو در این مورد دیدم متاسفانه نماینده خودروساز همه اش داشت جوسازی و مغلطه سازی میکرد و نمیزاشت بحث بازتر بشه. از طرف دیگر ایشان یک سوال طرح کردن که از مردم بپرسید آیا حاضرید بابت افزایش ایمنی و رعایت استاندارهای در نظر گرفته بابت هر پراید 10 میلیون افزایش قیمت داشته باشند مردم؟ باید در جواب ایشان گفت که قیمت 23 میلیون تومن کنونی برای پراید با رعایت تمام استاندارهای جهانی هم درش اعمال بشه باز ده میلیون تومن گرونتر از بازارهای جهانی میشه قیمتش!! هر وقت شما پراید و سایر محصولات خودتون رو با قیمت واقعی به مردم فروختین اونوقت دم از افزایش ده میلیونی خودروی پراید بزنید. مغلطه بعدی ایشان این بود که با اعمال این استاندارهای جدید سالی 900 هزار دستگاه خودرو تولیدش متوقف خواهد شد و این باعث بیکاری چند ده هزار نفر خواهد شد. که باز باید از این بزرگوار پرسید با توجه به آمار کشته های 20 هزار نفر در سال و مجروحین قطع نخاع و قطع عضو و... سالانه 300 هزار نفر ارزش کدوم بیشتره؟ چند ده هزار نفر بیکار شدن یا چند ده هزار کشته و چند صد هزار مجروح بابت تصادفات؟ بد نیست این سوال رو از کارگران و کارمندان صنعت خودرو بپرسید آیا شما حاضرید نونی که سر سفره زن و بچه خودتون میبرید در ازای خون و از دست دادن هموطنانتون باشه؟؟؟
ناشناس۲۶۰۷۹۳۰۸:۲۴:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۹
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در اختیار و در خدمت خودروسازان هستن اما همیشه طلبکارن
ناشناس۲۶۰۸۱۴۰۸:۳۹:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
چه قدر این خودروسازان پر رو هستن
محمد۲۶۰۸۲۱۰۸:۴۱:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۹
یعنی اروپا استاندارد اجباری ندارن و این همه ماشین خوب و محکم میسازن؟ آفرین به اونها که مسلمان واقعی هستن... و به فکر ملت عزیزشون
محمد قاسمی۲۶۰۹۸۲۱۰:۴۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۹
مسلمان واقعی... خوب بود
ناشناس۲۶۱۰۵۷۱۱:۴۹:۲۹ ۱۳۹۶/۱۲/۹
اونها هم عاشق چشم و ابروی کسی نیستند اگر رعایت نکنند مردم میروند از سازنده‌ای که استاندارد را رعایت کرده میخرند خودروساز ما هم استاندارد اختیاری میخواهد هم بازار انحصاری!
سید۲۶۲۰۱۳۰۴:۵۸:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
کشورهای وارد کننده استاندادهایی دارند که بسیار سخت است و آنها ناچارند رعایت کنند. اگر ایران هم بخواهد صادر کننده واقعی به کشورهای صنعتی بشود نیازی به استاندارد اجباری نیست. این یعنی تجارت در محیط رقابتی. ماشین سازان داخلی نفسشان از جای گرم است و ربطی به مسلمان بودن ندارد.
ناشناس۲۶۰۸۲۹۰۸:۴۷:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۹
شما هم مسخره کردید ملتو اینم شد تولید؟ هر استاندار 8 میلیون افرایش قیمت؟
تبریزی۲۶۱۵۷۷۱۷:۲۸:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۹
خب وقتی ملت خورشون رو مسخره کردن و می رن با قیمت های فضایی خودروهای 30 سال پیش رو می خرن انتظار دارین خودروسازها خودشون رو مسخره نکنن؟
ناشناس۲۶۰۹۱۳۰۹:۵۸:۲۹ ۱۳۹۶/۱۲/۹
خودروهای اروپا استاندارد اجباری ندارند !!!!!!!!!!!!!!!!!! این مسخره ترین حرف ممکن است . اگر استاندارد نداشتن پس چرا هر سال چند میلیارد دلار صرف تحقیقات برای کاهش مصرف سوخت و کاهش الایندگی انجام میدن !!! چرا خودروها به علت تقلب در گرفتن استاندارد شامل جریمه شدن !!!!!!! کاملا معلومه چرا وضعیت مملکت ما به اینجا رسیده ، اقایان دیگه دارن خورشید رو هم انکار میکنند .
ناشناس۲۶۰۹۲۶۱۰:۰۹:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۹
مازیار بیگلو:با صنعت قطعه سازان و خودرو باید مانند صنایع دیگر مهربان بود. از این جمله خنده دار تر ندیده ام. جان مردم را فدای منافع خودروسازان کرده اند باز هم شما قانع نیستید. من اگر می توانستم برای امنیت خانواده ام حتما خودروی خارجی میخریدم اما شما کاری کرده اید که تعرفه ها سر به افلاک می زند. خودتان هم حاضر نیستید خودروی با کیفیت تولید کنید. به خدا اینها حق الناس است. من که نمی گذرم.
ناشناس۲۶۱۰۲۴۱۱:۱۷:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۹
مثل دانش آموزی که 9 ماه لای کتاب باز نکرده شب امتحان میخواد قبول بشه ! بهتر نبود توضیح میدادن این چند دهه با حمایت 100 درصدی داشتن چه کار میکردن ؟! تا چند دهه دیگه قراره پراید با فناوری سی سال پیش تولید بشه؟!
ناشناس۲۶۱۰۹۰۱۲:۱۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۹
برادر گرامی لازم نیست شما این همه استاندارد را به رخ مردم بکشید شما دست از جون مردم بردارید و بگذارید همین ماشینهایی که نمی توانند استاندارد شما را پاس کنند با یک سوم قیمت تولیدات شما وارد کشور بشود و در ضمن شما به فکر بیکاری مردم نباشدچون به مسئله به صورت کارشناسی نگاه شود نه تنها بیکاری به وجود نمی آید بلکه اشتغال زایی هم می شود.
ناشناس۲۶۱۲۳۹۱۳:۲۲:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۹
یک مشت رانت خور به اسم تولید ولی قاتل هزاران نفر از مردم
ناشناس۲۶۱۲۶۶۱۳:۴۵:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۹
شما اصلا نمی توانید بی ام و رو جایگزین پراید کنید چون توان و لیاقت تولیدش رو ندارید
احمد فرقانی۲۶۱۳۸۱۱۴:۵۲:۲۶ ۱۳۹۶/۱۲/۹
چقدر رییس انجمن خودروسازان .... تشریف دارند، 900 هزار نوع خودرو مگه چند نوع خودرو در کشور تولید میشه؟ یعنی چی 900 هزار نوع خودرو؟ متن جمله که در بالا منتشر شده" دبیر انجمن خودرو سازان گفت: خودروهای اروپایی استاندارد اجباری ندارند؛ اگر اجرای استانداردها اجباری شود، ۹۰۰ هزار نوع از خودروهای ما از رده تولید خارج می شود"
ناشناس۲۶۱۸۳۶۲۲:۲۳:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
بهانه جدید برای افزایش قیمت خودرو وگرنه کیفیت همان است
ناشناس۲۶۱۸۷۲۲۳:۰۰:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۹
85 استاندارد هر استاندارد هشت میلیون تومان یعنی 680 میلیون تومان به عبارت دیگر پراید را 700 میلیون تومان باید خرید!!! هه هه هه
ناشناس۲۶۲۱۶۴۱۰:۱۴:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
اگه قرار باشه به ازاء هر استاندارد 8 میلیون تومان قیمت خودروهای داخلی افزایش پیدا کنه بنابراین قیمت یک سمند یا پراید به قیمت یک خودرو خارجی با استانداردهای بین المللی (اون هم با محاسبه تعرفه های گمرگی و دیگر عوامل که بهتر می دانید) خواهد رسید بعد کی میاد خودرو داخلی خرید کنه با این کیفیت پایین.
فرهنگ۲۶۲۱۹۰۱۰:۵۰:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
من معتقدم معضل اصلی صنعت خودرو , حضور مدیران نالایقی همچون همین آقای احمد نعمت بخش هستند که متاسفانه ول بکن این صنعت هم نیستند. مونتاژ ماشین های قدیمی بعد از این همه حمایت دولت از این صنعت ورشکسته , خود دلیلی بر این مدعی است
ناشناس۲۶۲۲۴۸۱۱:۴۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
شما درست میگید لیاقت ما مردم هم همین پراید شماست ...خلایق هر چه لایق ... ....زمانی درک خواهید کرد که تضییع حقوق مردم با کالاهای نا ایمنی و بی کیفیتی چون پراید طاقت آنها را طاق کرده اما دیر خواهد بود ...هشیار باشید همیشه زمان و فرصت در اختیار شما نیست...
FARHANG۲۶۲۲۷۱۱۲:۰۱:۲۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
شرکت کیا در سال 1986 داشت پراید تولین میکرد الان رسید به تولین استینگر اما ...... ما به لطفت زحمات بی دریغ مدیران نالااااااااایق ایران خودرو و سایپا از جمله همین آقای نعمت بخش , هر روز داریم یه خودرو جدید چینی را امتحان میکنیم , البته پیشرفت شگرف خودروسازان در جابجایی موتورها , کنسول ها , چراغها و .... با همدیگر و تولید یک خودرو جدید را نباید نادیده بگیریم , این آخریش هم 207 صندوقدار , دم وزیر گرم و از همه مهمتر دم مردم همیشه در صحنه گرم که کماکان دارند با خریدشان به این اوضاع ادامه میدهند
مهدی۲۶۲۵۲۰۱۸:۰۵:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
من میگویم اوردن خودرو با استاندارد جهانی دیگر آقایان سود زیاد نمیکنند مجبورن جوسازی کنند
محمد۲۶۲۸۹۰۱۱:۵۳:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
تنها راه نجات صنعت خودرو ، خصوصی سازی واقعی و آن هم با در نظر گرفتن اهلیت خریدران هست- یک شرکت معتبر خارجی قطعا این همه هزینه ی اداری و تشکیلاتی نخواهد داشت و بخش عمده ای از هزینه های این صنعت به دلیل وجود تصدی گری سنگین هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین