اجرای استانداردها اجباری خواهد شد؟ خودرو سازان: ۹۰۰ هزار نوع از خودرو از رده تولید خارج می‌شود/سازمان استاندارد: قرار نیست به جای پراید، bmw به مردم بدهیم/ قطعه سازان: اجرای هر استاندارد مساوی ۸ میلیون تومان افزایش قیمت

گروه اقتصادی الف،   3961209008 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر انجمن خودرو سازان گفت: خودروهای اروپایی استاندارد اجباری ندارند؛ اگر اجرای استانداردها اجباری شود، ۹۰۰ هزار نوع از خودروهای ما از رده تولید خارج می شود؛ اما مدیر کل صنایع فلزی سازمان استاندارد می‌گوید: تا چه زمانی تولید این خودروها باید ادامه پیدا کند؟ و قرار نیست به جای پراید، bmw به مردم بدهیم.

خودرو سازان: ۹۰۰ هزار نوع از خودرو از رده تولید خارج می‌شود/سازمان استاندارد: قرار نیست به جای پراید، bmw به مردم بدهیم/ قطعه سازان: اجرای هر استاندارد مساوی ۸ میلیون تومان افزایش قیمت
وضعیت استانداردهای صنعت خودروسازی کشور موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته شب 8 اسفند ماه بود که با حضور پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران و احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان برگزار شد.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان اظهار کرد: خودروهای دیزلی باید مجهز به استاندارد یورو ۴ و فیلتر دی پی اف باشد و سوختشان هم از گازوئیل ۵۰ ppm تهیه شود.

وی با بیان اینکه ۸۸ نوع استاندارد برای خودروها تعریف شده است، افزود: ۵۵ مورد از این استانداردها مربوط به گذشته بود که خوروسازان آنها را رعایت کرده‎‌اند، اما ۹ مورد دیگر به مجموعه استانداردها اضافه شد و شرکت های خودرو سازی این دستورالعمل ها را اجرایی کردند، بنابراین ۲ استاندارد دیگر از ۹۷/۴/۱ و ۲۲ استاندارد هم از ۹۷/۱۰/۱ اجباری می شود.

نعمت بخش ادامه داد: خودروهای اروپایی استاندارد اجباری ندارند، اما سازمان ملی استاندارد، برای خودروهای فعلی استاندارد اجباری در نظر گرفته است، درصورتی که بنده معتقدم اگر اجرای استانداردها اجباری شود، در بخش خودروهای سواری حدود ۹۰۰ هزار نوع از خودروهای ما از رده تولید خارج می شود.

در ادامه برنامه پیمان پیرایش مدیرکل صنایع فلزی سازمان استاندارد اظهار کرد: استانداردهای مورد تاکید نعمت بخش از سال ۹۳، با کمک شرکت های دارای صلاحیت سازمان استاندارد و خودروسازان مورد بررسی قرار گرفت و در سال ۹۴ مجموعه این استانداردها با برنامه زمانبندی مشخص به وزارت صنایع در قالب پیشنهاد ارائه شد.

وی افزود: از سال ۹۴ تا سال ۹۵ این استانداردهای پیشنهادی در وزارت صنایع مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در دی ماه سال ۹۵ این استانداردها به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو و وزیر وقت صنعت رسید.

پیرایش ادامه داد: در جلسات بررسی استانداردهای خودرو، نمایندگان خودروسازان حضور داشتند و برمبنای صورتجلسه سیاست گذاری خودرو همان برنامه را در شورای عالی استاندارد به تصویب اجرای اجباری رساندیم.

مدیر کل صنایع فلزی سازمان استاندارد بیان کرد: باید از سال ۹۳ برای مشکلات تولیدی خودروسازها برنامه ریزی می کردیم. تا چه زمانی تولید این خودروها باید ادامه پیدا کند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وی گفت: اینکه گفته می شود برخی استانداردها جنبه تشویقی دارد، مورد تائید بنده نیست و این موضوع را تکذیب می کنم.

پیرایش متذکر شد: در ایران از سال ۸۲ کلیه استانداردهای خودرو براساس دایرکتیوهای اتحادیه اروپا در حال اجرا بود، همچنین از سال ۸۹ سازمان استاندارد مکلف شد بصورت الزام آور و طبق قانون ارتقا کیفی استاندارد همه خودروها را بررسی کند.

مدیر کل صنایع فلزی سازمان استاندارد تصریح کرد: از زمانی که استاندارد سازی خودرو آغاز شد، هیچ زیرساختی وجود نداشت، اما خوشبختانه اکنون با تلاش قطعه سازان و خودرو سازان تقریبا در بیش از نیمی از استاندارها خودکفا هستیم.

وی متذکر شد: از سال آینده می توانیم خودروهایی باطول بیش از ۱۲ متر در کشور تولید کنیم، اما تنها مشکل ما تست آزمون جاده ای بوده که بعد از ۱۵ سال هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

پیرایش اضافه کرد: درخصوص تست کرش، در برخورد های روبه رو و جانبی نیازمند تکنولوژی هایی هستیم، اما متاسفانه در تحریم قرار گرفته ایم با این وجود چندین سرمایه گذار بخش خصوصی برای همکاری با ما ابراز تمایل کردند.

نعمت بخش متذکر شد: سازمان حفاظت محیط زیست میزان آلایندگی خودروها را بررسی می کند، بر این اساس همه خودروها مراحل استاندارد یورو ۴ را طی می کنند.

وی افزود: بنده هم معتقدم که استاندارد ایمنی خودروها باید رعایت شود، اما از آنجایی که درآمد سرانه ایران یک هشتم درآمد سرانه اروپاست چطور می توان پیشرفته تر از آنها عمل کرد.

در ادامه برنامه فربد زاوه کارشناس خودرو بیان کرد: مدتهاست در صنعت خودروسازی محصولات قدیمی با استاندارد ضعیف تولید می کنیم، اما باید بدانیم آلودگی هوا و جان مردم مقوله ای بسیار جدی است و باید به آن توجه کنیم.متاسفانه اکنون برای استانداردهای مطرح شده زیرساختی وجود ندارد.

همچنین مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور اظهار کرد: اجرای هریک از استاندارها برای هرخودرویی ۸ میلیون تومان افزایش قیمت در پی خواهد داشت.

وی افزود: حال این سوال مطرح است که این ۸ میلیون تومان توسط چه کسی پرداخت می شود؟ در کشور ما شورای رقابت برای ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت ، جنجال به راه می اندازد و هجمه های مختلف رسانه ای و اجتماعی هم شکل می گیرد؛ همچنین در نهایت با دستور وزیر صنعت افزایش قیمت خودرو لغو می شود.

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در ادامه برنامه با اشاره به استاندارد‌های عجیب خودرو که اگر سال بعد اجرا شوند ۹۰۰ هزار خودرو از رده خارج می‌شوند افزود: ۱۳ مورد از استاندارد‌های جدید خودرو در ایران را حتی شرکت رنو هم می‌گوید اجباری نیست.

وی با بیان اینکه ۲۲ استاندار برای خودرو‌های جدید اجباری است ادامه داد: در دنیا برای خودرو‌های جاری، اجباری وجود ندارد.

نعمت بخش با اشاره به اینکه تولیدات پراید سایپا از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است گفت: در دو سال گذشته ۵ درصد افزایش قیمت داشتیم، مردم از کیفیت خودرو ناراضی هستند، ۱/۳ درصد تصادفات با نقص فنی خودرو است.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه بانک مرکزی تورم بخش خودرو را ۶ درصد اعلام کرده است افزود: چندین سال است که خودرو‌های سواری براساس استاندارد یورو چهار تولید می‌شود، شرکت‌های دیزلی ما براساس استاندارد یورو چهار امروز با مشکل مواجه شده اند.

پیمان پیرایش مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در ۶۰-۷۰ درصد از استاندارد‌ها خودکفا هستیم افزود: تنها مشکل تست آزمون جاده‌ای است که بعد از ۱۵ سال هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده ایم.

پیرایش با اشاره به اینکه مهندسین باید به سمت نوآوری و خلاقیت پیش بروند اظهار کرد: استاندارد‌های موجود در خودرو در حد استاندارد‌های بنز و هیوندا است، تغییرات ما در خودرو فقط منتهی به تغییر شکل چراغ شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد در حوزه زیرساخت‌ها از سال ۸۲ استاندارد سازی خودرو را آغاز کرده است، گفت: در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری میلیاردی صورت گرفته است.

پیرایش با اشاره به اینکه تست کرش نیازمند تکنولوژی بالایی است که ما به دلیل وجود تحریم نتوانسته‌ایم به آن دست پیدا کنیم تصریح کرد: قرار نیست به جای پراید، bmw به مردم بدهیم، امیدواریم بتوانیم ۲۲ مورد استاندارد را پاس کنیم.

وی با اشاره به سه عامل خطای انسانی، جاده و خودرو افزود: در تصادفاتی که منجر به شکست و قطع عضو می‌شود در خودرو‌های خارجی ممکن است منجر به جرح هم نشود، در برخی از جاده‌های اصلی ۷۰ درصد واژگونی خودرو را شاهد هستیم.

فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو طی گفت‌وگوی زنده تلفنی گفت: وقتی ما خطوط خیابان هایمان استاندارد، نیست چرا استاندارد رادار برای خودرو در نظر گرفتیم؟

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم با اشاره به اینکه استاندارد‌هایی که اگر از سال بعد اجرا شوند پراید حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون تومان گران می‌شود افزود: با صنعت قطعه سازان و خودرو باید مانند صنایع دیگر مهربان بود.

وی با اشاره به اینکه جایگزین کردن پراید و ۴۰۵ خواسته همه ما است افزود: اول باید جایگزین آن‌ها مشخص شود، متاسفانه ممکن است با اجرای استاندارد‌ها از اول دی ماه سال ۹۷ حداقل ۷۰۰ هزار شغل در صنعت قطعه سازی از دست می‌رود.

بیگلو با اشاره به اینکه قطعه ساز خودرو و خودروسازان در یک کشتی نشسته اند، گفت: با پیاده شدن استاندارد از سال ۹۷ ممکن است تیراژ خودرو کاهش پیدا کند.