آقای رئیس‌جمهور! دلار از 4600 تومان گذشت

گروه اقتصادی الف،   3961101045 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس: تحولات بازار ارز در 4‌‌ماهه اخیر در گرانی‌ها موثر بوده است.

آقای رئیس‌جمهور! دلار از 4600 تومان گذشت

حسن روحانی و تیم اقتصادی‌اش که جزو منتقدان سرسخت تحولات ارزی اوایل دهه 90 و رشد بهای ارز در دولت دهم و روزهای تحریم بودند، بد نیست نگاهی به بازار ارز بیندازند تا بینند دلار در بازار آزاد از کانال 4هزارو560تومان نیز عبور کرده و دلار دولتی نیز از مرز 3هزارو650تومان گذشته است، این در حالی است که به اعتقاد نمایندگان مجلس یکی از دلایل رشد قیمت‌ها و گرانی‌ها همین تلاطم‌های ارزی چندماه اخیر بازار ارز است. 

به گزارش «جوان» افرادی که مدعی بودند در دولت دهم قیمت ارز روزانه با رشد همراه می‌شد، امروز اگر نگاهی به بازار ارز بیندازند می‌بینند که بهای ارز به شکل ساعتی در بازار با رشد همراه می‌شود، به طوری که طی سه تا چهار ماه اخیر بهای ارز دولتی و بازار آزاد روند رو به رشد خود را پیوسته ادامه داده‌اند و هم اکنون دلار در بازار آزاد از مرز 4600 تومان گذشته است و این امر سکه و طلا و بسیاری از کالاهای دیگر در اقتصاد ایران را با رشد قیمت همراه می‌کند زیرا ارز به طور مستقیم و غیرمستقیم و روانی بر ساختمان قیمت‌های کالا و خدمات در اقتصاد اثرگذار است. 
   
خاطر رئیس‌جمهور به چه شکل است
 
چندی پیش سخنگوی دولت مدعی شد که خاطر آقای رئیس‌جمهور از رشد بهای ارز در بازار مکدر است، حال که بهای ارز در بازار بیش از 300تومان دیگر پیشروی داشته است، باید دید خاطر رئیس‌جمهور، معاون اول، سخنگوی دولت، رئیس کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، مشاور ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور و... به چه شکل است، بی‌شک صادرکننده‌های نفت و مواد نفتی و مشتقات و کانی‌های فلزی و... از رشد بهای ارز خوشحال هستند زیرا سودآوری آنها از محل «تسعیر نرخ ارز» افزایش می‌یابد. 
 
عراقچی: 40میلیارددلار نفت می‌فروشیم
 
اخیراً عباس عراقچی معاون وزیر نیز طی مصاحبه‌ای مدعی شد بالغ بر 40میلیارد دلار در سال نفت می‌فروشیم، این در حالی است که هم اکنون بهای نفت نیز به مرز 70دلار رسیده است و باید دید چرا به رغم آنکه در تمامی کشورهای دنیا معاونت‌های ارزی کشورها از بین چهره‌های شاخص دانشگاهی و آن هم با 30سال سابقه کار موفق و موثر در بخش پولی، مالی، ارزی و بانکی انتخاب می‌شود، چرا معاونت ارزی کشور از وجود چنین فردی محروم است و نکته جالب این است که به رغم تلاطم‌های قابل ملاحظه در بازار ارز اما تا کنون از هر گونه مصاحبه خودداری کرده است. نکته قابل تامل این است که وزارت امور خارجه به‌رغم آنکه مواضع رئیس‌جمهور امریکا برای متلاطم کردن بازار ایران جهت عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و واقعی و همچنین ایجاد موج‌های مکزیکی در بازار ارز بر هر آشنا به عرصه اقتصادی و سیاسی مشخص است، گاه تحلیل هایی ارائه می‌دهد که به تلاطم‌های ارزی می‌انجامد، این در حالی است که باید مقابل موج‌های ارسالی از سوی ترامپ به اقتصاد ایران موج‌شکن زد. 
 
یارانه به زیر 10دلار در ماه سقوط کرد
 
برای فهم آنچه در بازار ارز و بخش پولی ایران اتفاق افتاده است، باید گفت یارانه نقدی 45هزار تومانی سال 89 تقریباً با 45دلار برابری می‌کرد اما امروز یارانه نقدی 45هزار تومانی با کمتر از 10دلار برابری می‌کند و اگر قدرت خرید ریال را در زمان‌‌های مختلف مقایسه کنیم می‌بینیم که تضعیف ریال در برابر سایر ارزها مقوله‌ای در جریان است. 
 
درآمد بیش از 5هزارمیلیاردی دولت از ارز
 
طبق گزارشی که پیش از این خبرگزاری فارس تهیه کرده بود گویا دولت از محل فروش ارز مداخله‌ای در بازار آزاد ارز در هشت ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 5هزارمیلیارد تومان درآمد کسب کرده است که‌ ای کاش دولت به جای اینکه بخواهد بودجه و مالیه خود را از محل گرانفروشی ارز در بازار تامین کند، به دنبال کسب درآمد از محل بهبود فضای کسب و کار و رشد درآمدهای اشخاص حقیقی و حقوقی در اقتصاد و مالیات‌ها بود نه اینکه به گرانفروشی ارز بیفتد و از این محل واردات 40تا 60میلیارد دلاری به کشور که عموماً غذای انسان، دام طیور، آبزیان ، دارو، مواد واسطه‌ای تولید و کارخانجات است با چالش مواجه شود.
   
گرانی ارز، تحمیل گرانی به جامعه 
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تداوم افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته و گرانی کالاهای اساسی در بازار انتقاد کرد. 
سیدکاظم دلخوش اباتری در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از روند صعودی قیمت دلار در چند ماه گذشته گفت: کارشکنی‌های امریکایی‌ها در اجرای مفاد برجام تاثیراتی بر نرخ دلار داشته است، همچنین اغتشاشات اخیر نیز مقداری بر افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده اما این تاثیرات مقطعی است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رشد تقاضا برای دلار باعث می‌شود که بازار ارز تحت تاثیر قرار بگیرد، افزود: در حال حاضر رشد تقاضا برای دلار در بازار خیلی بالا نبوده، بنابراین دلیلی ندارد که نرخ دلار طی چندماه با این میزان رشد قابل توجه روبه‌رو شود که قیمت دلار به حدود 4هزار440تومان برسد. دلخوش اباتری افزود: افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته باعث رشد قیمت کالاهای اساسی شده و به طور طبیعی به افزایش تورم و گرانی منجر شد، این در حالی است که یکی از دغدغه‌های مردم وضعیت معیشتی است و نباید گرانی جدید به جامعه تحمیل می‌شد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: ارز در کشور در اختیار بانک مرکزی است، بنابراین باید این بانک، بازار را مدیریت کند. روند متداوم افزایش نرخ ارز، به بخش تولید آسیب جدی وارد و آرامش نسبی بازارهای مختلف را با چالش روبه‌رو می‌کند. 
   
قیمت دلار در بازار غیرمنطقی است؟ 
 
نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ تورم یکی از مولفه‌های موثر در تعیین قیمت ارز است، گفت: باید پذیرفت اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتاده است که براثر آن بازار ارز با تقاضای بیش از حد روبه‌رو شود، بنابراین براساس مولفه‌های اقتصادی مانند نرخ تورم نباید قیمت دلار بیشتر از محدوده قیمتی 4هزار تومان می‌شد. رحیم زارع در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از وضعیت بازار ارز گفت: آمارهای اقتصادی دولت بیانگر تورم تک‌رقمی است، بنابراین نباید قیمت دلار با جهش قابل توجهی روبه‌رو می‌شد. بخشی از رشد قیمت دلار اصطلاحاً حبابی است. 
  
نمره منفی تیم اقتصادی دولت دوازدهم در مدیریت بازار ارز
 
وی تصریح کرد: می توان گفت در طول فعالیت دولت یازدهم، عملکرد تیم اقتصادی دولت در خصوص مدیریت بازار ارز به طور نسبی مناسب بود و این انتظار وجود داشت این روند در دولت دوازدهم نیز تکرار شود اما حداقل عملکرد تیم اقتصادی دولت در مدیریت بازار ارز، در چندماه گذشته مناسب نبوده است. 
  
نباید بازار سوداگری ارز رونق یابد
 
نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه افزایش قیمت ارز علاوه بر اینکه در رشد قیمت‌ها تاثیرات اقتصادی دارد از بعد روانی نیز در گرانی کالاها در بازارهای مختلف تاثیراتی داشته است، در هرصورت دولت نباید اجازه بدهد تا بازار سوداگری ارز رونق یابد. همچنین علی اکبر کریمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: خرید و فروش ارز از طریق هر ساز وکار غیرقانونی به ایجاد رانت منجر می‌شود. در حال حاضر بخشی از قیمت دلار در بازار کاذب است چراکه نباید قیمت دلار براساس مولفه‌های اقتصادی تا این حد افزایش یابد. 
   
خط دلار 6هزار تومانی را چه کسی به دولت داده است؟
 
نقش دولت و شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگی مانند پتروشیمی و فولادی در عرضه ارز به بازار بسیار حایز اهمیت است و اگر این مجموعه‌ها اراده کنند توانایی اثرگذاری در بازار ارز را دارند، کما اینکه در هفته‌های اخیر دولت نشست صمیمی با هلدینگ‌های پتروشیمی و فولادی در نهاد ریاست جمهوری داشته است که یک فرد از بخش خصوصی خواستار افزایش نرخ دلار به 6هزار تومان شده و دلیل این خواسته را تقویت صادرات غیرنفتی عنوان کرده است درصورتی که صادرات غیرنفتی واقعی ایران به 5میلیارد در سال هم نمی‌رسد و هیچ ارتباطی بین رشد بهای ارز با رشد صادرات نیست و در سال جاری شاهد رابطه معکوس هم بوده‌ایم. 
   
اتاق‌های بازرگانی دست از رشد قیمت ارز بردارند
 
رشد بهای ارز یکی از خواسته‌های پیوسته بخش خصوصی در دولت‌های یازدهم بود که تا حدی در دولت قبل با آن مبارزه شد ولی در دولت دوازدهم این رشد‌های پیوسته برای مردم ایران نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، اگر چه بهانه اتاق‌های بازرگانی برای جهش دلار تقویت صادرات غیر نفتی بوده است اما در کمال تعجب می‌بینیم به رغم جهش‌های چند صددرصدی ارز از سال 91 تاکنون کل صادرات واقعی غیرنفتی ایران 5میلیارد دلار هم نمی‌شود و در سال جاری حتی صادرات غیرنفتی دچار سقوط نیز شده است، بدین ترتیب به نظر می‌رسد بین رشد بهای دلار و تقویت صادرات هیچ ارتباطی وجود ندارد و گاه نتیجه عکس هم می‌دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۰۰۴۱۰:۱۵:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
قبل از برجام : باید توافق بشه تا دلار بشه ۱۰۰۰ تومان!!! بعد از تو زرد درامدن برجام : خدارو شکر کنید که برجام هست ، و گرنه دلار ۱۰ هزار تومان می شد!!!!
ناشناس۲۱۶۰۰۷۱۰:۲۰:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
رشد نرخ دلار به اندازه تورم و سود بانکی لازمه نمیشه که بانکها سود 20 درصد بدهند ولی نرخ دلار ثابت بماند
ناشناس۲۱۶۰۱۱۱۰:۲۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
مشکل دولت و کلا مشکل اصلی در ایران این است که مسولان نمی خواهند مسائل علمی و تخصصی را قبول کنند. مثلا در مورد همین ارز سیاست بسیار اشتباه و فاجعه افرین وزیر پیشین اقتصاد و اقا سیف و تیم اقتصادی در 5 سال گذشته این بود که به هر بهایی مانند دادن سودهای موهوم 25 و 28 درصدی نقدینگی را برای چند سال و تا بعد از انتخابات خرداد 96 حبس کنند و با تثبیت دستوری نرخ ارز و عدم قطع یارانه ها برای همه و افزایش فیشها و مصارف نجومی و ...از خود و دولت سیمای یک دولت موفق را ارائه دهند. حالا اگر این تصمیمات به بهای انهدام سیستم بانکی یا ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی و رکود ویرانگر و سیل کالاهای وارداتی رسمی و قاچاق و ... منجر شد فدای انتخابات 96. ولی این نمیشود برای همیشه ادامه یابد. به محض پایان انتخابات و تشکیل دولت جدید تیم اقتصادی چاره ای جز متوقف کردن این سیاست های به غایت فاجعه بار نداشته و ندارد و حالا ما در بازار ازر فقط شاهد اغاز ان هستیم. ولی وزیر پیشین اقتصاد که باید پاسخگو این فاجعه باشد حالا کجاست؟! فقط از اقای سیف بعید بود که با همه خبرگی مانند وزیر پیشین اقتصاد به بهانه عشق به کار علمی و دانشگاهی! عذر همکاری نخواست و باقی ماند. اگر از همان سال 92 به دلار و اقتصاد سیستم بانکی و نرخ سود بانکی اجازه حرکت در مسیر درست و علمی داده می شد ما حالا شاهد در رفتن فنر نبودیم که به همراه خود همه اقتصاد و مردم را مانند 91 شوک بگیرد.حالا هم بزرگترین اشتباه در زمانی که خروج ترامپ از برجام با توجه به همین اقتصاد پر از مسئله کشور که محصول مدیریت اقایان تیم اقتصادی ست تقریبا حتمی به نظر می رسد این خواهد بود که برای کنترل بازار ارز دلار به شدت ارزشمند را به قیمت پایین و رانت بالا به این بازار و صرافیهای فامیلی بریزیم و خزانه را خالی کنیم. این نقدینگی 1500 تریلیون تومانی حداقل باید نصف شود و هیچ راه دیگری وجود ندارد و برای نصف شدن ان چاره ای نیست جز افزایش قیمت دلار و تورم مانند 1391 متاسفانه.
ناشناس۲۱۶۰۱۴۱۰:۲۷:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
چاره ای برای حل مشکلات به فکرم نمیرسه...
پیمان۲۱۶۰۱۸۱۰:۳۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
هیچ وقت فکر نمیکردم همچین حرفی بزنم اما 100 رحمت به احمدی نژاد! دلار تو زمان احمدی نژاد به خاطر تحریم گرون شد که طبیعی هم بود اما زمان روحانی توی برجام!
ناشناس۲۱۶۰۲۱۱۰:۳۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اقای روحانی دستتون درد نکنه اقای سیف سود پانزده درصدی بانک خیلی بهتر از رشد قیمت دلار بود (20 درصد در پنج ماه) خدا شما را با راستگویان محشور فرماید. حیف رایی که به شما دادیم تا بلکه از روش های احمدی نژاد استفاده نکنید ولی ظاهرا راه دیگری نیست.
ناشناس۲۱۶۰۲۴۱۰:۳۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
در حال حاضر ایران مشکل دلار ندارد ظاهرا برخی آقایان حسابی دارند بار خودشان را می بندند
ناشناس۲۱۶۰۳۳۱۰:۳۹:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
آقای نوبخت چندی قبل گفته بود ، دولت موافق ارز 5 هزارتومانی نیست ! به نظرتان این یعنی چه ؟ یعنی اگر ارز بشود 4999 تومان مانعی نیست !
ناشناس۲۱۶۰۳۴۱۰:۴۰:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
کاهش ارزش پول ملی یعنی خیانت آشکار به کشور و انقلاب و طرفداری تمام از...
ناشناس۲۱۶۰۳۷۱۰:۴۱:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
منتظر شوک قیمت سرسام‌آور باشید...
ناشناس۲۱۶۰۴۷۱۰:۴۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دولت در مورد پرداخت یارانه 45هزار تومانی هر ماه همیشه عنوان میکنه که مشکل داره و در واقع یکی از دغدغه های فکری دولت ظاهرا همین یارانه ها هست. از طرف دیگه دولت به دانشجویان ایرانی که خارج از کشور تحصیل می کنند برای هر نیمسال 6000 دلار با نرخ بانک مرکزی که در حال حاضر 3660 تومان هست پرداخت میکنه یعنی با همین نرخ فعلی دلار نزدیک به 1000 تومن اختلاف داره که با توجه به 12 هزار دلاری که پرداخت میکنه میشه در سال حدود 12میلیون تومن. این 12 میلیون پول به افرادی داده میشه که عمدتا از توانایی مالی کافی برخوردار بودن که تونستن برای تحصیل به خارج از کشور برن ولی سوال اینجاست که چرا پرداخت یارانه 45 هزار تومن در ماه که در سال میشه حدود 500 هزار تومن به چشم دولت سخت هست ولی پرداخت این مبلغ 12 میلیون مهم نیست
محمد قاسمی۲۱۶۰۵۰۱۰:۴۹:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ابتدای دولت یازدهم دلار سه هزار تومان ابتدای دولت دوازدهم 6 هزار تومان ... خدا به انتهای دولت به مردم رحم کنه به 10 هزار تومان نرسه
ناشناس۲۱۶۰۵۲۱۰:۵۱:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
روحانی دلار 3700 تومانی تحویل گرفت تا 4 برابر این قیمت جا دارد که اعتراض شما بلند نشود چرا که دولت محبوب شما دلار 900 تومانی تحویل گرفت و 3700 تومانی تحویل داد و صدای شما در نیامد
ناشناس۲۱۶۰۵۵۱۰:۵۸:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
خسته شدیم خسته
ناشناس۲۱۶۰۷۵۱۱:۱۴:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ملت یادتونه قیمتا در دولت دهم لحظه ای گرون می شد. ملت ما می خوایم خاطره اون دوران رو تکرار کنیم تا قدر ما رو بدونین.
ناشناس۲۱۶۰۸۶۱۱:۱۹:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
بنده خدا پول نداره حقوق پایان سال کارمندانش را بده داره پول حقوق اونها را جور می کنه. خلاصه قصدش خیره!
ناشناس۲۱۶۰۹۳۱۱:۲۴:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
خوب پس شما نماینده های مردم اونجا چکار میکنید؟ نباید وزیر اقتصاد رو به مجلس بکشونید و همین سوالات رو ازش بکنید؟ چرا شرح حال این قصه رو برا مردم تعریف میکنید؟ ما که خودمون صورت مساله رو میدونیم.
ناشناس۲۱۶۱۰۱۱۱:۲۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ریس جمهور از بالا رفتن نرخ ارز مکدر می شود
ناشناس۲۱۶۱۲۲۱۱:۴۲:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
به دولت چه ربطی داره مگه کل سیاسیت های کشور دست دولت ؟؟؟
علی۲۱۶۱۲۴۱۱:۴۲:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
در حال حاضر تنها چاره حل مشکل افزایش نرخ ارز برگشت به نرخ سپرده های بانکی اول سال است.
رضا۲۱۶۱۵۷۱۱:۵۷:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
سلام، میگی رییس‌جمهور چکار کنه؟ کاری از دست هیچکس ساخته نیست،این مشکل اقتصادی قدیمی است و تا حالا هم قیمت دلار را مصنوعی پایین نگه داشته اند، بزودی..
محمد۲۱۶۱۷۶۱۲:۰۸:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
متاسفانه دولت به منظور تامین نقدینگی و کسری بودجه اقدام به بالابردن ارزش دلار و کاهش ارزش پول ملی می کنند. وظیفه اصلی دولت صیانت از ارزش پول ملی است. متاسفانه هیچ گونه پاسخ گویی هم در کار نیست. نمی دانیم تا چه موقع دولت در سکوت خبری و عدم پرداختن رسانه ها به این سقوط ارزش پول ملی می خواهند ادامه دهند. ناراحتی آقای روحانی از بالا رفتن نرخ دلار مشکلی را حل نمی کند. موقعی که بانک مرکزی قیمت دلار توزیع شده بین صرافی ها را هرروز گرانتر می کند دیگر می شود دنبال جمشید بسم لله گشت. برای دولت متاسفم که به جای کوتاه کردن دست مفسدان از اموال عمومی به جیب مردم می زند. من که بعنوان یک ایرانی راضی نیستم و این درآمد حلال نیست
ناشناس۲۱۶۱۸۱۱۲:۱۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
نمایندگان مجلس در خواب....یک اخطاری .یک استیضاحی! عجب مجلس فعال و به فکر مردمی
ناشناس۲۱۶۱۸۳۱۲:۱۱:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
بالاخره وقتی نتونستند؛قیمت بنزین رو افزایش بدهند و به تبع اون درآمدهای دولت در سال آینده تامین نشد؛با افزایش قیمت دلار ؛اون کسری جبران میشه. شک نکنید که این افزایش قیمت دلار؛تعمدی است.
ناشناس۲۱۶۱۸۴۱۲:۱۲:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
وجود سیف در بانک مرکزی = دلار 6 هزار تومانی رئیسی که بانک مرکزی حرفش را باور نکنند و اعتبارش را از دست داده باشد، یک عامل روانی مهم برای گران شدن بیشتر و بیشتر دلار است. البته گویا برخی هم از این موضوع راضی هستند.
ناشناس۲۱۶۲۰۴۱۲:۲۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
خوب دیگه معنی تورم 7 الی 8 درصدی همین است دیگه!!! جالب تر این است که دولت مدعی، طی لایحه ارایه شده به مجلس در صدد کاهش بسیار چشمگیر حقوق و مزایای حقوق بگیران و بدتر از آن بازنشستگان بود که این... داخلی و نه خارجی تا حدودی توسط مجلس خنثی شده است! به هر حال .. کمی مخدوش است و لازم است ثابت شود که این دولت در صدد کمک به مردم و..کشور است یا ...
رضا امینی۲۱۶۲۳۴۱۲:۳۷:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
حالا که نشد روقیمت بنزین بذارند تلافی اونوتوبالابردن قیمت دلاردر میارند
علی۲۱۶۲۴۲۱۲:۴۰:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
با سلام خدمت اقای توکلی و دست اندرکاران الف بنده به نوبت خود یک شهروند معمولی که حامی دولت تدبیر هم بودم نسبت به این گرانی ارز نگرانی شدید دارم .والا پول ملی داره از بین میره جناب رییس جمهور اگر تدبیری اندیشیده نشود وضعیت خیلی خراب میشه .البته از اقای نوبخت اقتصاددان و اقای نهاوندیان و سیف ... چیزی جز از این انتظار نمیشه داشته باشیم . جناب توکلی از شما عاجزانه داریم در این مسیله ورود کنید.با تشکر شهروند نگران اینده
ناشناس۲۱۶۲۵۵۱۲:۴۹:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
این دولت درست همان کاری را میکند که احمدی‌نژاد کرد. یعنی تامین کسری بودجه با افزایش نرخ ارز بنابراین ارز را گران میکند و پس از مدتی که کسری بودجه تامین شد پس از مدتی مثل قهرمان‌ها وارد میشه و ارزونش میکنه فقط یه عده این وسط بد بخت و رانتیها هم پولدارتر میشوند
ناشناس۲۱۶۲۵۸۱۲:۵۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دلار 4700 شد! تبریک به سیف و ..
ناشناس۲۱۶۲۶۸۱۲:۵۵:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
شروع انقلاب دلار 7 تومن بود. یعنی ارزش یک اسکناس هزار تومنی ما برابر (تقریبا) 143 دلار بود!!!! 658000 تومن امروز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امیرعلی۲۱۶۲۸۳۱۳:۰۲:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اگه می خواد اقتصاد این مملکت راه بیفته دلار باید بشه 6000 تومن. 4500 تومن فایده نداره. . .
ناشناس۲۱۶۲۹۶۱۳:۰۶:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
صادرات غیر نفتی
ناشناس۲۱۶۳۰۱۱۳:۰۷:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
دلار 4700 شد! تبریک به سیف... قرار بود از بهمن ارزون بشه :) از بس حرف سیف اعتبار داره که یهویی 200 تومان رفت روی دلار... او را برکنار نخواهد کرد چون داره به نفع دولت کار میکنه. زندگی مردم که مهم نیست.
ناشناس۲۱۶۳۰۶۱۳:۱۰:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اقا یه کاری کنین.....چه..تونه شما؟ خب چرا مسئول میشین و فقط نگاه می کنین؟ که دلار بشه ۵۰۰۰ تومن؟
ناشناس۲۱۶۳۲۵۱۳:۲۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
آخ آخ آخ آخ دیگه دولت قبلی هم نیست که همه تقصیرها به گردنش بیافته به چهار ساله دوم رییس جمهور تدبیر خوش آمدید
ناشناس۲۱۶۳۳۵۱۳:۲۲:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
برای دولت ارزی نمانده که بازار را تنظیم کند
ناشناس۲۱۶۳۴۳۱۳:۲۵:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
از نتایج کاهش سود بانکی افزایش تورم ، افزایش دلار ، افزایش سکه ، افزایش قیمت مسکن
ناشناس۲۱۶۳۹۹۱۳:۵۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
روحانی استعفا
ناشناس۲۱۶۴۵۶۱۴:۱۹:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
..!! واقعا قصد دارند دلارو 5 هزار تومنش کنند دیگه کسری بوودجه را باید جبرانش کنند
ناشناس۲۱۶۵۶۸۱۵:۰۵:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ما دیگه تحملمون تموم شده است. بفرمایید چطور باید اعتراض کنیم ..
ناشناس۲۱۶۵۸۴۱۵:۱۲:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اقای رییس جمهور شب عید با رها کردن قیمت دلار فشار سنگینی بر مردم وارد می کنید.من دلار ندارم ونمیخرم ولی همه چیز با فزایش قیمت دلار سر مستضعفین دارد اوار می شود.خدایا به داد این مردم برس
ناشناس۲۱۶۶۴۸۱۵:۳۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
یارانه 45 دلاری به کمتر از 10 دلار رسیده! ممکنه وضعیت حقوق بگیران را هم تحلیل بفرمایید!!! یارانه کمک هزینه زندگی قشر آسیب پذیر بود. قدرت خرید کسانی که کمتر از دو میلیون حقوق میگرفتند و میگیرند چقدر کاهش یافته؟؟؟
ناشناس۲۱۶۶۵۳۱۵:۴۰:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
سوال من اینه که چرا دلار که در دولت قبل تا 4000 هم رسید مهم نبود و الان مهم شده؟
بازنشسته۲۱۶۷۷۸۱۶:۲۱:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ما ایا میتوانیم از اقای دکتر نوبخت شکایت کنیم حقوق شاغلین بجز اموزش و پرورش را 40 درصد با خلاف زیاد نمودند و اختلاف حقوق بازنشته با شاغل خیلی زیاد شده و خدایی نشان میدهد ... مخالف صد درصد بازنشته هستند در دو هقته قبل همسایه مان که شاغل بانک .. میباشد با شادی از افزایش 40 درصدی خود خبر مید هند و جالب همسایه بعدی که شاغل وزارت نیرو میباشد هم از افرایش 40 درصدی خود خبر داد ولی بازنشته هیچ نشان میدهد اقای روحانی در کار اجرایی ضعیف میباشد
تبریزی۲۱۶۸۶۹۱۶:۵۵:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
.... : مردم شریف ایران همه کامنت های شما را خوانده..همانطور که تا حالا می خواند.../چرخاندن کلید در قفل به زودی گشایش حاصل خواهد شد همانطور که تاکنون نیز حاصل شده است.
ناشناس۲۱۶۹۰۱۱۷:۲۱:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
فعلا مکدر هستند وقتی بشه ۶۰۰۰ تومن خوشحال میشن که .. رسیدند
علی۲۱۶۹۱۴۱۷:۲۸:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
کاهش دستوری سود بانکی و حرکت پولها به سمت سکه و ارز نتیجش این میشه اقای سیف .این نرخ از ارز مردم رو خرد میکنه من با درامد یه تومن کمرم شکسته شد اقای رییس جمهور به خدا شرمنده میشیم اقا . تدبیری بکنید
سید۲۱۶۹۴۱۱۷:۵۳:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
علی برکت الله
ناشناس۲۱۷۰۶۶۱۹:۲۶:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
کدام صادرات. اینها توجیه بخش سرمایه داری. برای سود بیشتر. افزایش نرخ دلار یعنی تضعیف پول ملی و رکود بیشتر. شما قبل از صادرات بازارهای داخلی رو دریابید. صادرات پیشکش.
ناشناس۲۱۷۱۸۳۲۰:۳۲:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
صحبت های این..بخت چی شد؟میگفت رئیس جمهوردلاربالای 4000تومان راقبول ندارد.این بابادیگرنیایدحرف به زند
ناشناس۲۱۷۲۳۱۲۱:۲۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اگر دلار گران نکنند دولت 20 سال قبل مرده بود
ناشناس۲۱۷۲۹۲۲۲:۱۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
سایت الف هی نگویید دلار بالا رفته ۴۶۰۰را رد کرده...مکدر می شوند
ناشناس۲۱۷۳۰۸۲۲:۳۰:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
..مشاور اقتصادی امروزی ایشان بنا به ....که از اتاق بازرگانی دارد و به بهانه ی توسعه صادرات (که طبق گزارش فوق از سال 91 تا حالا که دلار بیش از چهار برابر شده صادرات کشور پنج میلیارد دلار بوده و هیچگونه رشدی نداشته است) .. بنابراین ..دغدغه ی اقای رییس جمهور در خصوص افزایش ارز بی مورد و برای ملت بی نتیجه است.
ناشناس۲۱۷۳۸۹۲۳:۴۰:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اگر مردم با دلار حتی ۶۰۰۰ هزار تومان شاهد افزایش صادرات ، سرمایه گذاری کشورهای دیگر کاهش بیکاری ودر نتیجه افزایش ارزش پول ملی در یک دوره زمانی بودند شاید نظرها مثبت بود اما در طی سالیان سال به این نتیجه رسیدهاند که پیشرفتی حاصل نخواهد شد
خان۲۱۷۳۹۵۲۳:۴۷:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱
چرا اینقدر دلار تو اقتصاد ما ملق میزنه و مردمو بدبخت کرده؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین