یونسی: بسیاری اقلیت‌ها را تهدید می‌دانستند

گروه سیاسی الف،   3960929342

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با تاکید بر اینکه رییس جمهور در اجرای منشور حقوق شهروندی جدی است، گفت: رییس جمهور درباره اجرای منشور حقوق شهروندی هزینه داده و هزینه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، علی یونسی در نشست شب یلدای حزب ندای ایرانیان با اشاره با سنت‌های دیرینه ایرانیان از جمله شب یلدا گفت: ایرانیان از قدیمی‌ترین ملت‌های منطقه و دارای آداب و رسومی کهن هستند، از ویژگی های فرهنگی مردم ایران مناسبت هایی است که عمدتا با تقویم زمان گره خورده. نوروز به مناسبت گردش خورشید و تقویم خاص زمانی است، جشن مهرگان که متاسفانه فراموش شده و یلدا که فراموش شده بود ولی در حال احیا شدن است.

وی افزود: ویژگی مشترک این ایام اتصال به زمان خاص است، این زمان خاص با گردش خورشید و تقویم دقیق ریاضی هماهنگی دارد. یلدا به مناسبت انقلاب زمستانی است.

یونسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عرب ها عصبانی می شوند وقتی می گوییم کورش بنیان گذار یک تمدن بوده، گاهی برخی هم این حرفا را می گویند و رنگ اسلامی به آن می دهند، در حالی که اسلام تمام ارزش های انسانی را چه حقوق شهروندی باشد چه حقوق بشر را مورد تایید قرار می دهد.

دستیار ویژه رییس جمهور گفت: حقوق شهروندی از شعار های دوره اول دولت آقای روحانی بود که در انتخابات بعدی به اصلی ترین شعار تبدیل شد، وی با استفاده از این توانست رای اکثریت را جلب کند، این مسئله گونه ای بود که آقای روحانی به خوبی از پسش برآمد، البته سلایق بد رقبا بی تاثیر نبود، این ها باعث شد آقای روحانی با رای بالا موفق شود.

وی ادامه داد: آقای روحانی متوجه شد حقوق شهروندی یک مطالبه ملی است، ایشان وعده داد که این خواست ملی را به صورت جدی دنبال کند، از قبل مقدمات منشور تهیه شده بود، در این دوره این را باید با مردم در جریان می گذاشتند، به ایشان پیشنهاد شد اول دولت خود را مسئول قرار دهد و مجری حقوق شهروندی در ذات خود دولت باشد و نقض حقوق شهروندی در بین دولتی ها به حداقل برسد، سال گذشته از منشور رونمایی شد، اعلام شد دولتی ها تا یکسال آینده بیابند دراین باره پاسخگو باشند.

یونسی گفت: تا حدی این اتفاق افتاد، همین که دولت بگوید من پاسخگو هستم این کار بزرگی است، اگر چه هنوز ساز و کاری در خصوص پرسش از دولت نیست، هنوز در ابتدا کاریم، سازمان های دولتی باید به این حقوق آشنا باشند، اولا پایبند و ثانیا مجری باشند، شخص رییس جمهور خیلی دراین باره جدی است و پای اجرای این منشور هم هزینه داده و هم حاضر است هزینه دهد ولی موانع زیادی وجود دارد.

یونسی افزود: مهم‌ترین مانع، مانع فرهنگی است، هنوز ما در ابتدای کاریم زمان می‌برد تا به این ضرورت و مهم ایمان بیاوریم که همه مردم صاحب حق هستند، هیچکس استثنا نیست، این یک مرحله عالی از رشد فرهنگی است. انحصار طلبی و خودپسندی اینکه دین من و عقل من برتر است، من حق دارم چون حاکم هستم، من حق دارم چون مسلمان و ایرانیم در توهم ماست، این نسبت های توهمی برای خیلی ها حق ایجاد می کند، و عده ای حق را انحصاری می دانند، این مشکل فرهنگی است که عمومیت هم دارد.

وی بیان کرد: این مانع فرهنگی در ما ریشه دار است، ما میل به استبداد داریم و استبداد زده هستیم، این استبدادزدگی در خون و ریشه و فرهنگ ما است، وضیفه اصلی احزاب اموزش سیاسی است، همه کار احزاب این نیست که در انتخابات رای جمع کنند اما مهم تر از آن آموزش حزبی است.

دستیار ویژه رییس جمهور در پاسخ به سوال شخصی مبنی براینکه در خصوص اجرای منشور حقوق شهروندی بین قوه مجریه و قوه قضاییه تعامل وجود دارد یا خیر؟ گفت: متاسفانه تعامل بین این دو قوه نیست، وزیر دادگستری باید این ارتباط را ایجاد کند، دوره قبل وزیر دادگتسری تلاش کرد ناکام ماند، این دوره هم وزیر دادگستری تازه کار خود را آغاز کرده، ارتباط این دو قوه توسط وزیر دادگستری است، او باید اینکارا انجام دهد، آقای شوشتری به خوبی اینکار را انجام می داد، سیاست دولت براین است که تنش را کاهش دهد، اگر نمی شود تعاملی باشد ولی صلاح نیست تنش هم باشد. و دولت هم موفق بوده.

وی در خصوص عملکرد خود در باب وظایفی که بر او محول شده است، توضیح داد: اوایل خیلی ها می گفتند، اقلیت ها تهدید هستند، خیلی ها می گفتند یک غول خوابیده را چرا بیدار می کنید؟ انتقادهای تندی از تریبون‌های رسمی می شد که فلانی قومیت ها را تحریک می کند، ولی من می گفتم اقلیت ها فرصت هستند نه تهدید، می گفتند نگوییم اقلیت ها صاحب حق هستند خطر ایجاد می شود، من با شناختم از اقوام این خطر را هیچوقت احساس نکردم، ما باید به اقلیت ها بگوییم حق دارند، تمام اقوام ایرانی فرزند یک خانواده هستند.

وی افزود: تا مدت زیادی با من مقابله شد، به تدریج مخالفت ها فروکش کرد و نتایج را به شورای عالی امنیت ملی بردیم و به عنوان استراتژی جمهوری اسلامی تایید شد، الان هم بین اقلیت ها دیگر این بحث ها را نداریم و همه طرفدار حقوق اقلیت ها هستند. پیشنهاد کردیم اهل سنت در مناطق خودشان در مراکز حضور داشته باشند، این انتظار در قالب بیشنهاد به رییس جمهور داده شد و رییس جمهور ابلاغ کرد. برای اولین بار در ایران یک اهل سنت کرد سفیر ایران شد، یک اهل سنت معاون شد و امثالهم...

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین