دلار 4 هزار تومانی با بازار موبایل چه کرد؟

گروه اقتصادی الف،   3960921071

با گرانی دلار، بقیه بازارها هم سر به عصیان می گذارند. در اول صف حتما گوشی های موبایل را به چشم می بینید که قیمت شان دقیقا دقایقی بعد از تعیین ارزش روز دلار مشخص می شود. امسال بعد از شروع گرانی دلار، قیمت گوشی های موبایل چقدر تغییر کرده؟

 دلار 4 هزار تومانی با بازار موبایل چه کرد؟
هفت صبح در گزارشی نوشت: گزارشی مقایسه ای از تغییرات قیمت گوشی های همراه که می تواند عصبانی یا ناامیدتان کند. هفدهمین روز از مهرماه امسال دلار تعارف را کنار گذاشت و به شکل رسمی روی تابلو صرافی ها با قیمت چهار هزار تومان عرضه شد. پیش از این در هفتم دی ماه سال گذشته شاهد فروش دلار با چنین قیمتی بودیم اگرچه در آن زمان اعلام شد رشد بهای دلار مقطعی بوده و پس از فروکش کردن تب خرید و فروش در آخر سال نوی میلادی دوباره وضع به حال سابق بر می گردد.

راست هم گفته بودند چون پس از دی ماه دلار راه آرامش در پیش گرفت و حتی به کانال سه هزار و 700 تومان برگشت. امسال اما دلار زودتر از بابانوئل و گوزن هایش برای سال جدید میلادی آماده شد. دقیقا از همان 17 مهرماه شاهد عبور بهای دلار از چهار هزار تومان بودیم. نسبت به پارسال یک تفاوت دیگر هم وجود دارد؛ با عبور از مرز روانی موجود دلار شروع به ثبت رکوردهای جدید کرد و برای اولین بار در تاریخ اقتصاد کشور با قیمت 4120 تومان عرضه شد. بقیه ماجرا را احتمالا خودتان بهتر از ما می دانید.
 
با گرانی دلار، بقیه بازارها هم سر به عصیان می گذارند. در اول صف حتما گوشی های موبایل را به چشم می بینید که قیمت شان دقیقا دقایقی بعد از تعیین ارزش روز دلار مشخص می شود. همین قدر به روز و دقیق! فکر می کنید امسال بعد از شروع  گرانی دلار، قیمت گوشی های موبایل چقدر تغییر کرده؟ این گزارش همین مسئله را بررسی کرده است.
  
بررسی تغییرات قیمت گوشی های میان رده
 
در حالی که گوشی های هزار دلاری رجزخوانی می کنند، در بازار ایران هنوز پرتقاضاترین گوشی ها، موبایل هایی در محدوده قیمت 500 تا 800 هزار تومان هستند. محصولاتی مثل هوآوی Lite8 Honor، گلکسی J5 Prime، نوکیا 5 و حتی استایلوس سری سوم. برای اینکه تاثیر چهار هزار تومانی شدن قیمت دلار در بازار این دسته از موبایل ها را دقیق تر بررسی کنیم به سراغ نمودار تغییرات قیمت گلکسی J5 Prime می رویم. این گوشی محبوب در مهرماه امسال 709 هزار تومان فروخته می شده اما حالا و پس از گذشت حدود دو ماه بهای آن به 740 هزار تومان رسیده است. در میان گوشی های پرفروش هوآوی نیز باید به رشد قیمت Y7 Prime اشاره کنیم که از 710 هزار تومان به 725 هزار تومان رسیده است. از دیگر گوشی های محبوبی که مزه گرانی دلار را چشیده اند باید به X Power 2 محصول ال جی اشاره کنیم. این گوشی در اواسط مهرماه 715 هزار تومان فروخته می شده اما اگر حالا برای خریدش روانه بازار شوید باید چیزی در حدود 750 هزار تومان برایش بپردازید. نمودار تغییر قیمت Moto G5 شیب ملایم تری داشته و در این مدت از 735 هزار تومان به 750 هزار تومان رسیده است.
 
6cdrgk2ehw99wg2bxg.jpg افزایش قیمت در میان موبایل های سامسونگ
 
گلکسی نوت نسخه هشت و خانواده گلکسی S8 جدیدترین محصولات سامسونگ در بازار موبایل بوده اند. گلکسی Note 8 در ابتدای ورود به ایران حدود چهار میلیون تومان قیمت داشت و خیلی ها چشم انتظار نشستند تا بلکه بتوانند پس از فروکش کردن تب اولیه آن را با قیمت بهتری بخرند. به طور معمول می شد با دو ماه انتظار روی رقم هایی مثل سه میلیون و 600 هزار تومان حساب باز کرد اما بررسی نمودار تغییرات قیمت در نهایت نشان می دهد رشد قیمت دلار این فرآیند را کند کرده است. در حال حاضر خریداران گلکسی Note 8 باید حدود سه میلیون 880 هزار تومان پول بدهند. زیان بیشتر متوجه خریداران چشم انتظار گلکسی S8 نسخه پلاس شده است. آنها در ابتدای سال می توانستند با پرداخت سه میلیون تومان این گوشی را بخرند. آنها هر چقدر صبر پیشه کردند، قیمت ها افت نکرد و تا خود مهرماه در روی همان پاشنه چرخید.
 
fhn0sp2bd8rt036stmwg.jpg
فکر کنید با چهار هزار تومانی شدن دلار وضعیت چقدر فرق کرده؟ الان باید برای همان گوشی حدود 155 هزار تومان بیشتر پرداخت کنید! قیمت نسخه معمولی گلکسی S8 نیز در همین مدت دو ماهه، از دو میلیون و 630 هزار تومان به دو میلیون و 780 هزار تومان رسیده است. سامسونگ به غیر از خانواده Note و سری S یک خانواده محبوب و پرفروش دیگر به نام سری A دارد. این گوشی های حدود یک سال پیش روانه بازار شده اند و طبیعی است انتظار داشته باشیم تا الان کمر قیمت شان شکسته شده باشد اما محض اطلاع باید بدانید گلکسی A7 مدل 2017 که در مهرماه امسال می توانستید با یک میلیون و 630 هزار تومان بخریدش، الان یک میلیون و 675 هزار تومان شده است. گلکسی A5 مدل 2017 هم از یک میلیون و 355 هزار تومان به یک میلیون 425 هزار تومان رسیده است.
 
  اثر دلار چهار هزار تومانی بر گوشی های LG
 
گوشی Q6 که باید از آن به عنوان میان رده جدید LG نام برد، تقریبا در همان مهرماه عرضه شده است. در آن زمان می توانستید با پرداخت 850 هزار تومان یکی از آنها را بخرید اما حالا با گرانی دلار همین گوشی را باید 890 هزار تومان بخرید. رد پای گرانی دلار را در قیمت موبایل های ارزان تر LG هم می توان دید. مثلا K8 عوض 530 هزار تومان با قیمت 550 هزار تومان فروخته می شود و K10 هم حدود 10 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.
 
برای این که فکر نکنید همه چیز همین جا تمام می شود، بهتر است بدانید G6 به عنوان گوشی پرچمدار LG پس از مدت ها حضور در میدان رقابت و دیدن قیمت هایی مثل یک میلیون و 600 تا یک میلیون و 700 هزار تومان دوباره در مسیر گرانی قدم بر می دارد. اگرچه ممکن است نمونه اولیه آن را پیدا نکنید و در نهایت باید به خرید مدل تقویت شده با شماره شناسایی H870DS رضایت دهید. قیمت این گوشی در حال حاضر دو میلیون و 230 هزار تومان است. گرانی دلار قدرت خود را به رخ خریداران گوشی X Venture هم کشیده است. این گوشی در زمان شروع عرضه یک میلیون و 230 هزار تومان فروخته می شده و با وجود دو، سه ماه حضور در میدان نتوانسته کاهش قیمت را تجربه کند.
 
ot8wvoeiydzps9y21c.jpg رد پای دلار چهار هزار تومانی در بازار گوشی های هوآوی
 
هوآوی O10 پلاس از جمله گوشی هایی است که حضور طولانی مدتی در بازار داشته است. در اردیبهشت ماه باید این گوشی را دو میلیون و 700 هزار تومان می خریدیم. مهرماه امسال قیمت این گوشی به دو میلیون و 425 هزار تومان رسید و مطابق انتظار باید الان با قیمت بهتری آن را می خریدیم اما از وقتی دلار گران شد، روند کاهش قیمت این گوشی هم توقف کرد. در حال حاضر باید P10 پلاس را با همان قیمت دو میلیون و 425 هزار تومان بخرید. اگر بخواهید اثر چهار هزار تومانی شدن دلار را بهتر درک کنید باید به وضعیت فروش Nova 2 نسخه پلاس اشاره کنیم. این گوشی مهرماه امسال یک میلیون و 325 هزار تومان فروخته می شد اما حالا قیمت آن به یک میلیون و 375 هزار تومان رسیده است.
 
btjt506cwe3fbssllbw.jpgیعنی حدود 30 هزار تومان گران تر از تابستان امسال. اوضاع برای خریداران Mate 9 بدتر است. مدل جدیدتر این گوشی عرضه شده و طبیعی است که انتظار داشته باشیم بهای کمتری برایش بپردازیم. این گوشی در دی ماه پارسال دو میلیون و 185 هزار تومان فروخته می شد اما با گذشت زمان قیمت آن افت کرد و در ابتدای تابستان امسال به یک میلیون و 600 هزار تومان رسید. با این حال در مهرماه دوباره باید آن را یک میلیون و 700 هزار تومان می خریدید. آنهایی که در این بازه اقدام به خرید کرده اند برنده شده اند چون حالا با در نظر گرفتن رشد قیمت دلار خریداران Mate 9 باید برایش یک میلیون و 815 هزار تومان خرج کنند.
 
گوشی های اپل چقدر گران شده اند؟
 حالا رسیدیم به جایی که احتمالا خیلی ها منتظرش بودند. بیایید بررسی مان را با ترسناک ترین موبایل ساخته شده توسط اپل یعنی iPhone X شروع کنیم. گوشی که از همان زمان ورود به بازار محاسبه ها نشان داد حدود دو میلیون گران تر از بقیه کشورهای جهان در ایران به فروش می رسد. نسخه 256 گیگابایتی این گوشی را آبان ماه باید هفت میلیون و 500 هزار تومان خریداری می کردید. مطابق انتظار با گذشت زمان باید قیمت کاهش پیدا می کرد. حدود یک ماه و نیم می گذرد و از آن حباب دو میلیون تومانی تا الان چیزی در حدود 500 هزار تومان تخلیه شده است. با این حال مدل 64 گیگابایتی همین موبایل که تا همین دو سه هفته پیش قیمتش به شش میلیون تومان هم رسیده بود، الان با قیمت شش میلیون و 300 هزار تومان به فروش می رسد. فکر می کنید اوضاع آیفون 8 چطور است؟ قیمت مدل 256 گیگابایتی از گوشی iPhone 8 Plus در مهرماه به چهار میلیون و 550 هزار تومان رسید اما با شروع نوسان قیمت دلار حالا باید برای همان گوشی چهار میلیون و 900 هزار تومان پول بدهید. قیمت مدل 64 گیگابایتی در این مدل روی چهار میلیون تومان ماندگار شده است.
 
2kzhp9fztcxjbqsgdk5.jpgبررسی ها همچنین نشان می دهد با شروع روند رشد قبمت دلار، iPhone 8 نسخه 64 گیگابایتی نیز گران شده و از سه میلیون و 500 هزار تومان در مهرماه به سه میلیون و 670 هزار تومان رسیده است. مدل 256 گیگابایتی همین گوشی هم به جای سه میلیون و 930 هزار تومان، به قیمت چهار میلیون و 100 هزار تومان فروخته می شود. بعضی ها ممکن است از قیمت های بالای گوشی های جدیدتر بترسند یا به دلایل شخصی سمت خرید مدل های قبلی آیفون بروند. وقتی نسخه جدیدی از یک گوشی موبایل وارد بازار می شود، معمولا توقع داریم قیمت مدل قبلی ارزان شود. در اصطلاح بازار به این کار می گوییم توی سر جنس خورده. با این حال بررسی نمودارها نشان می دهد بهای iPhone 7 Plus نسخه 128 گیگابایتی برخلاف انتظار ما از سه میلیون و 460 هزار تومان در مهرماه به سه میلیون و 760 هزار تومان رسیده است. آیفون های قرمز رنگ اپل هم که جزو خانواده iPhone 7 به حساب می آیند از رشد قیمت دلار بی نصیب نمانده اند. مدل 128 گیگابایتی این گوشی را الان باید سه میلیون و 295 هزار تومان بخرید در حالی که مثلا در اردیبهشت امسال قیمت آن به سه میلیون و 170 هزار تومان رسیده بود و در مهرماه می توانستید آن را به قیمت دو میلیون و 950 هزار تومان بخرید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. کمی دیر نیست؟

    3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

    12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    16. ایران‌خودرو پژو پارس را گران‌ کرد

    17. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    18. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین