جهانگيری: پیمانکاران ساختمان‌های نوساز و بدون استحکام باید بازخواست شوند

گروه سیاسی الف،   3960827276 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اسحاق جهانگیری گفت:‌ وقتی که ساختمانی احداث می‌شود باید از استحکام لازم برخوردار باشد و نباید از کنار این موضوع که ساختمان‌های نوساز دچار آسیب می‌شوند به‌سادگی عبور کنیم.

جهانگيری: پیمانکاران ساختمان‌های نوساز و بدون استحکام باید بازخواست شوند

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز (شنبه) در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع)، شهادت امام رضا(ع) و نیز تسلیت به‌خاطر درگذشت جمعی از هموطنانمان در استان کرمانشاه، از همه دستگاه‌ها و نهادهایی که برای امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان در استان کرمانشاه با تمام توان حضور پیدا کردند قدردانی کرد و گفت: هلال احمر، ارتش، سپاه و همه دستگاه‌های اجرایی مردانه پای کار آمدند و مردم نیز همه آنچه در توان داشتند به صحنه آوردند تا بخشی از آلام مردم زلزله‌زده کاهش پیدا کند.

وی با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص آغاز فصل سرما و بارش‌ها در غرب کشور بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند اسکان زلزله‌زدگان در استان کرمانشاه تأکید کرد و گفت: اسکان کسانی که خانه‌هایشان بر اثر زلزله تخریب شده باید با سرعت هرچه بیشتر انجام شود به‌گونه‌ای که مردم برای فصل سرما و زمستان دغدغه‌ای نداشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در نخستین دقایق پس از وقوع زلزله مبنی بر لزوم بسیج همگانی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان، خاطرنشان کرد: کنار وظیفه اداری مسئولین کشور، وظیفه دینی و اخلاقی نیز حکم می‌کند که همه با جدیت پای کار بایستیم و در شرایط سخت به هموطنانمان خدمتگزاری کنیم چرا که مردم نیز انتظار دارند که مسئولین در این گونه حوادث مشکلات آنها را مرتفع سازند.

جهانگیری همچنین راجع به اقدامات صورت‌گرفته برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و آواربرداری در بیش از 1900 روستا و چندین شهرستان استان کرمانشاه، تصریح کرد: اقدامات و تلاش‌های گسترده‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گرفت و تلاش‌های فراوانی برای کمک به مردم زلزله‌زده انجام شد.

وی با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی صحیح به مردم در خصوص اقدامات صورت‌گرفته، افزود: از صدا و سیما و همه رسانه‌ها می‌خواهیم که خدمات انجام‌شده را که نشانگر کارآمدی نظام است به‌درستی منعکس کند البته ما قصد نداریم که ضعف‌ها و نواقص را کتمان کنیم اما در عین حال باید کارهای مثبت زیادی که انجام می‌شود نیز اطلاع‌رسانی شود تا روند امدادرسانی در فضای مثبت با سرعت بیشتری انجام گیرد و نباید با سیاه‌نمایی و انکار خدمات ارائه‌شده به زلزله‌زدگان کارآمدی نظام را زیر سؤال ببریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بی‌تردید کنار خدمات و اقدامات انجام‌شده، نواقص و ضعف‌هایی نیز وجود دارد، به سفر چندی پیش خود به شهرستان هریس اشاره و خاطرنشان کرد: در این سفر وقتی برای افتتاح یک بیمارستان رفته بودیم، مشاهده کردیم که کنار این بیمارستان یک بیمارستان دیگر در سال 90 افتتاح شده اما در سال 91 بر اثر زلزله تخریب شده بود و ناچار شده بودند که ساختمان دیگری احداث کنند.

جهانگیری ادامه داد: وقتی که ساختمانی احداث می‌شود باید از استحکام و ایمنی لازم و استاندارد برخوردار باشد و نباید از کنار این موضوع که ساختمان‌های نوساز دچار آسیب می‌شوند به‌سادگی عبور کنیم.

وی اضافه کرد: در این گونه موارد که ساختمان‌های نوساز و یا بناهایی که مستحکم‌سازی شده‌اند، تخریب می‌شوند، بدین معناست که اشکالاتی وجود دارد و باید پیمانکاران و سازندگان این گونه بناها مورد بازخواست قرار گیرند که چرا موارد ایمنی در احداث ساختمان‌ها رعایت نشده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز اینکه ایران کشوری زلزله‌خیز است و استان‌های مختلف کشور همواره متحمل خسارات ناشی از زلزله بوده‌اند، گفت: باید در هر استان ستاد بحران مجهز و قوی وجود داشته باشد و آسیب‌شناسی دقیقی در خصوص ساختمان‌ها و بناها صورت گیرد تا اشکالات و ضعف‌ها برطرف شود.

جهانگیری با یادآوری گزارشات ارائه‌شده در جلسه از سوی نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از روند امدادرسانی و آواربرداری در استان کرمانشاه، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیازهای اولیه مردم تا حد زیادی تأمین شده است و مرحله بعدی اسکان فوری زلزله‌زدگان است که مقرر شده روند اسکان موقت و دائم با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود و سایر دستگاه‌ها و نهادها برای همکاری در این زمینه باید با هماهنگی بنیاد مسکن فعالیت کنند تا از دوباره‌کاری و موازی‌کاری پرهیز شود.

وی با اشاره به گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر پرداخت 50 درصد منابع تصویب‌شده از سوی هیئت دولت تاکنون و نیز آمادگی بانک‌ها برای تخصیص اعتبارات بانکی برای کمک به روند امدادرسانی و اسکان، تصریح کرد: فعال شدن امور زندگی و ازسرگیری فعالیت واحدهای اداری و آموزشی در استان کرمانشاه نیز باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد و سازمان تأمین اجتماعی باید به واحدهای تولیدی و افرادی که شغل آنها با مشکل مواجه شده است بیمه بیکاری پرداخت کند ضمن آنکه راه‌اندازی واحدهای تولیدی و کشاورزی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با توجه به اعلام آمادگی برخی کشورهای خارجی برای ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی، خاطرنشان کرد: دولت مقرر کرد که هلال احمر به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی که همواره در حوادث منطقه‌ای در کشورهای مختلف حضور جدی دارد، بتواند کمک‌های کشورهای داوطلب را دریافت کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه هم در این جلسه ضمن قدردانی از حضور فعال همه دستگاه‌ها و نهادها برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان، گفت: متأسفانه برخی در فضای مجازی ایجاد نگرانی می‌کنند و موجب می‌شوند که اضطراب و نگرانی‌های مردم با اطلاع‌رسانی‌های منفی تشدید شود.

وی بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند امدادرسانی و اسکان مردم در استان کرمانشاه، تأکید کرد و گفت: قوه قضاییه نیز در تلاش است تا خدمات قضایی و پزشکی قانونی را در این استان به‌نحو مطلوب انجام دهد.

وزیر کشور نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته از نخستین لحظات وقوع زلزله در استان کرمانشاه ارائه کرد و گفت: با وجود آنکه وسعت جغرافیایی آسیب‌های ناشی از زلزله بسیار زیاد بود، از نخستین ساعات وقوع زلزله ستادهای استانی و شهرستانی تشکیل شد و عملیات بازگشایی راه‌ها و اقدامات اولیه برای برقراری آب، برق و گاز آغاز گردید و همه دستگاه‌های امدادرسان به منطقه اعزام شدند.

رحمانی فضلی افزود: نخستین مرحله نجات جان افراد بود که در همین راستا 7800 مصدوم بلافاصله به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها منتقل شدند و کار امداد و نجات و آواربرداری با جدیت دنبال شد و تأمین امکانات اولیه نظیر غذا، دارو و چادر در دستور کار قرار گرفت.
رییس جمعیت هلال احمر هم در این نشست گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته این سازمان از لحظات اولیه وقوع زلزله ارائه کرد و گفت: بلافاصله پس از این حادثه، گروه‌های واکنش سریع و درمان اضطراری به منطقه اعزام شدند و نجات جان افراد و تأمین اسکان و تغذیه با جدیت دنبال شد.

پیوندی از توزیع بیش از 60 هزار چادر در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی نیز حجم بسیار بالایی دارد و خوشبختانه برخی کشورها نیز برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند.

نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی از اقدامات درمانی انجام‌شده و اعزام 7350 مصدوم ظرف 20 ساعت و اعزام 107 دستگاه آمبولانس و 19 اتوبوس آمبولانس به منطقه ارائه کرد و گفت: در حال حاضر 802 نفر بستری هستند و بقیه افراد مداوا و مرخص شده‌اند و 1000 مورد عمل جراحی انجام شده و 200 تن دارو و تجهیزات ارسال شده و خوشبختانه برای تأمین دارو، خون و فرآورده‌های خونی مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین از حضور 100 تیم واکنش سریع درمانی خبر داد و گفت: 6 بیمارستان صحرایی مجهز با همکاری ارتش، سپاه و هلال احمر در منطقه مستقر شد و 40 تیم حمایت روانی نیز در حال فعالیت هستند.

رییس ستاد مدیریت بحران کشور هم گزارشی از آخرین آمار درگذشتگان ارائه کرد و خواستار حضور مراکز ارزیابی و تحقیقاتی برای بررسی و ارزیابی استحکام ساختمان‌های جدید شد تا مردم از استحکام ساختمان‌های خود اطمینان حاصل کنند.

در این جلسه همچنین وزرای نیرو، راه و شهرسازی، اطلاعات، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رییس سازمان هواشناسی، رییس سازمان بهزیستی، رییس سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح هر کدام در سخنانی جداگانه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در راستای امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان ارائه کردند و از آمادگی خود برای استمرار کمک‌ها و حضور همه‌جانبه خبر دادند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۰۳۴۲۱:۲۱:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۲۷
مرد شماره یک دولت . پاک ترین ادم در دولت های گذشته
ناشناس۱۴۷۱۳۱۰۱:۲۴:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۲۸
مخصوصا اگر اون ساختمون، یک بیمارستان باشه!!!
مهدی۱۴۷۱۶۸۰۶:۴۵:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲۸
دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته یک بیمارستان ساخت که اون هم ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  8. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین