درخواست کشف معمار اقتصادی برای نجات کشور از بحران‌های مبتلابه

مشکوه الدین مشکوتی،   3960825166 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در عصر حاضر کشورهای آسیایی مانند تایوان، مالزی، هند و ترکیه که همگی دورانی را در ضعف و یا بحران عمیق اقتصادی فرورفته بودند به همت مردان جامع‌نگری که معماری اقتصاد بومی را بلد بودند توانستند کشورهای خود را از فلاکت نجات دهند.

درخواست کشف معمار اقتصادی برای نجات کشور از بحران‌های مبتلابه

به گزارش الف، معمارانی متفکر و بزرگ، چندجانبه نگر و بصیر، تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی کشورهایشان همچون:«کوتینگ لی» اقتصاددان چینی در تایوان، پزشک جراح «ماهاتیر محمد» در مالزی، «مان‌موهان سینگ» در هند، «کمال درویش» در ترکیه.

 *با بودن این نمونه‌های مشهور  امید این را می‌توان داشت ما هم که در شرایط تقریباً مشابه با گذشته آن‌ها  قرار داریم می‌توانیم با شناخت واقعیت‌ها و داشته‌ها و نداشته های خود  و از راه عقل و تدبیر و ملاحظات وتوانمندی‌های بومی ، خود را از بحران‌های اقتصادی موجود نجات دهیم.

 *در کشور ما و در حال حاضر که با انبوهی از بحران‌های درهم‌ تنیده روبه‌رو هستیم ، به بازنگری و تجدیدنظر در ساختارهای معیوب سطح کلان نظام اقتصادی‌مان نیاز مبرم داریم.

 این کار از دست کسانی برمیاید که مدیریت بحران و معماری اقتصاد بومی را با لحاظ تمامی نداشته ها و داشته‌ها و ابعاد واقعی مرتبط با آن را بلد باشند.

 * چرا به کلمه « معماری »  و «  بومی »  تأکید می‌شود  زیرا « معمار بومی » در طراحی بنا و ساختار علاوه بر شرایط موجود مانند خوش‌قواره یا بدقوارگی زمین در اختیار و سلیقه و خواسته‌های کارفرمای بنا ، ملاحظات دیگری هم چون  آب‌وهوا ، جهت جغرافیایی ، نور ، هارمونی با محیط اطراف ، زیبایی و رفاه مصرف‌کننده و . . .  را در نظر می‌گیرد و با لحاظ کردن این عوامل طرحی را پایه ریزی می‌کند وسپس طرح خود  را به مهندس محاسب استراکچر وامی‌گذارد تا محاسبات استحکام بنا را انجام دهد.

 * اغلب فرهیختگان ما از مکاتب مختلف اقتصادی که نیز خوشبختانه بی‌شمارند ، مانند مهندسان  محاسب‌اند  وفقط  ورزیدگی  در محاسبات  ، فرمول‌ها ، نمودارها ، منحنی‌ها ، مدل‌سازی‌ها و همچنین مهارت در مانیتورینگ و تحلیل شاخص‌های حاصل از عملکرد گذشته تا حال را همراه با مجموعه‌ای از فرضیات ثابت در نظر گرفته شده را که به‌خوبی آموخته‌اند ، به همان روش به دانشجویان خود می‌آموزند ، فارغ از اینکه این دانش وارداتی از کشورهای جهان اول و با مفروضات خود آن‌ها ، آیا با کشور جهان‌سومی ما و زیرساخت‌های بومی و فرهنگی و رفتاری ما انطباق دارد یا خیر و شاید به همین دلیل است که استمداد مستمر و ناموفق رهبران سیاسی  کشور برای چاره‌ جویی امور از این طبیبان علم اقتصاد که دکترای این بخش از علم اقتصاد رادارند نتوانسته‌اند نسخه جامع و عملی‌ای بنویسند تا بیماری اقتصادی مزمن ما را تاکنون درمان کند. ناجی مُدبر ، طراح و متفکری است که وضع حال را با تمامی شرایط آن  به توسعه در آینده تبدیل کند و نه اینکه فقط مفسر گذشته تا حال وقایع اتفاقیه باشد.

* برای اینکه این داوری ناخوشایند  (( غلط از کار دربیاید ))  از تمامی اقتصاددانان اندیشمندان ، متفکران و فرهیختگان مدعی ، تقاضا می‌شود  (که این گوی و این میدان) برای اثبات خود و نجات کشور از این فلاکت  اقتصادی مبتلابه با تدبُر معمار گونه خویش به ارائه  طرحی جامع و همه جانبه که بتواند در کوتاه‌ مدت (( تا سال 1404 ))  رافع و اثرگذار بر((  تمامی بحران‌های ذکرشده در زیر )) باشد ، مبادرت ورزند. البته چنین  طرح جامع و مشکل‌گشایی شایسته بالاترین ارزش‌گذاری‌های مادی و معنوی برای طراح متفکر آن از طرف نظام و مردم خواهد بود و ایران ما هم به وجود معماری دیگر در این قاره پهناور افتخار خواهد کرد و مردم سعادتمند شده و حاکمیت پایدار شده را مدیون افکار بلند خود می‌گردانند.

و اما  بحران‌های بر سر زبان افتاده و پارادوکس‌های گریبان گیر و لاینحل  مانده کشور که باید در طرح نجات لحاظ شوند:

لازم به ذکر است که منظور از « بحران »  شرایط مزمن شده موضوعاتی است که تدابیر بکار رفته در رفع آن تاکنون کم اثر بوده و مورد از حالت حداقلی و قابل‌کنترل بودن خارج و به‌سوی رشد و همه‌گیری و فلج‌کنندگی نظام پیش رفته است.

هرکدام از موارد لیست شده در زیر از این نوع‌اند و موضوع هریک از این بحران‌های مشهور ، دغدغه دل سوزان و از مطالبات  ذینفعان در جامعه و سوژه صدها ساعت سمینار و گردهمایی و بحث و گفتگوی کار شناسان در رسانه‌های ملی و جمعی  در طی این سال‌ها تاکنون بوده است. این بحران‌ها را می‌توان  به دودسته ( مالی- اقتصادی )  و ( فرهنگی – رفتاری )  تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

 بحران‌های مالی – اقتصادی

* اَبَر بحران ساختاری ما نداشتن منابع درآمدی متقن و پایه‌دار و قابل‌اتکا ( برای هزینه کرد در برنامه‌های مدون شده است ) که باید بجای درآمدهای متزلزل و برون‌زای صادرات نفت به همراه درآمدهای مالیاتی ناکافی و غیرعادلانه و قابل گریز و زد و بندی فعلی قرار گیرد. درنتیجه این سیستم موروثی غلط و به علت نارسایی  درآمدها ، هم چنان تمامی اهداف و برنامه‌‌ها و بودجه‌بندی‌ها را مختل و ناقص و ناکارآمد کرده و معضلی بنام طرح‌های نیمه کاره را بر روی‌هم تلنبار می‌کند.

⭕ بحران مصرف بی روبه آب و انرژی ( گاز -  برق -  سوخت ) .

⭕ بحران مالی بانک‌ها و انبوه مطالبات معوق  آن‌ها  از خصولتی های قلدر.

⭕ بحران کمبود پول و اعتبار و تسهیلات ارزان‌قیمت برای بخش تولید در مقابل رشد بی‌سابقه نقدینگی.

⭕ بحران بانک‌ها و صندوق‌ها اعتباری مجاز و غیرمجاز و ناهنجاری‌های رو به گسترش و ناچارانه مال‌باختگان در مقابل  دست‌وپا زدن  مستأصلانه بانک مرکزی برای حل‌وفصل ریشه‌ای موضوع.

⭕ بحران بدهکاری سنگین دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی و بخش خصوصی و بیمه‌ها در مقابل کسری بودجه‌های متوالی و دست‌درازی ناچارانه دولت به منابع بانک مرکزی و عوائق ناشی از آن .

⭕ بحران رکود و فلاکت اقتصادی در مقابل انباشت محصولات انبارشده صنایع ای که با مشقت خود را سرپا نگه‌داشته‌اند.

⭕ بحران بیکاری در مقابل ظرفیت خالی صنایع منصوبِ که در حال فرسایش‌اند و  روزبه‌روز  به‌سوی تعطیل شدن رانده می‌شوند .

⭕ بحران عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی مانند نداشتن قدرت خرید حتی مایحتاج و ضروریات کثیری از طبقه مستضعف جامعه در مقابل ریخت پاش‌های تورم زای اقلی از طبقه مرفه.

بحران‌های فرهنگی -  رفتاری

* بحران گسترش فساد و پذیرش نانوشته وعادی شدن فرهنگ رشوه‌گیری و رشوه‌دهی برای پیش برد کارها در ارکان دولت و فروش قانون توسط معدودی از مجریان قانون این فساد که مانند موریانه از درون ارکان نظام را می‌خورد و رفته‌رفته می‌رود که آن را از پایداری و سلامت تهی گرداند.

محرک اصلی و ریشه تن دادن به فساد و علت‌العلل  زیاده ‌خواهی‌ها و ثروت‌ اندوزی‌های افراطی و سیر ناشدنی اشخاص ، در واقع نگرانی از (( روز مبادا  )) است که همه از صغیر و کبیر به آن فکر می‌کنیم  و نگران آن روزگار سختیم .

 در کشورهایی که اکثریت  مردم آن کمتر دروغ میگویند ، قانون‌مدارترند ، به حفظ محیط ‌زیست مقیدتر و خلاصه آرام و شادتر زندگی می‌کنند ، به این دلیل است که  دولت و حاکمیت آنان تدبیر کرده و تأمین اجتماعی مکفی برای حال و آینده را تأمین و تضمین و حداقل‌هایی از خوردوخوراک و بهداشت و سکنی را  برای آنان تدارک دیده اند. و بدین ترتیب  دست‌آویز و حقیقت (( شکم‌گرسنه  دین و ایمان ندارد و نصیحت پذیر نیست )) را که محرک و عامل اصلی  روی آوردن به فساد تحمیلی است را از مردم خود گرفته‌اند.  واما در کشور ما تاکنون چنین امنیت خاطری فراهم نگردیده و لذا مسئولیت تأمین معیشت (( روز مبادا  )) را و چگونگی گذران آن روزگار سخت به خود مردم واگذار و آن‌هایی که به زندگی دنیوی هم‌فکر می‌کنند به ناچار برای بقا باید از هر راه و فرصت ممکن  درست یا غلط این نگرانی را چاره کنند. امروزه شاهدیم که به‌وفور و برعلیه سلامت جامعه این امرصورت می‌گیرد.

⭕ بحران رو به گسترش یاس و ناامیدی مردم از اصلاح امور و معضلات مبتلابه که حل آن را نا باورانه در کوتاه‌ مدت میسر و شدنی نمی‌دانند ، و تأیید و تکرار این موضوع به بیان مسئولین و کارشناسان بصیر در تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی و غیررسمی.

⭕ بحران تشکیل 15,000,000 پرونده قضایی در سال ( به بیان ریاست محترم قوه قضائیه) و درگیری حداقل 30,000,000 نفر از طبقات مختلف و جمعیت فعال کشور که از طرفین دعوایند و در بلاتکلیفی طولانی‌مدت  قضایی بسر می‌برند و در مقابل ، ناتوانی دستگاه قضا در رسیدگی سریع‌تر به آن‌ها و ریشه‌یابی و کاهش علت‌العلل این‌همه دعوا .

⭕ بحران بی‌مسئولیتی و کار دزدی واکنشی بخشی از عوامل تولید و خدمات به دلیل احساس تعدی به حقوق حقه آنان ، بجای تلاش در به حداکثر رساندن بهره‌ وری که یکی از فاکتورهای مهم رشد و توسعه کشور است.

⭕ بحران اساسی و خانمان‌برانداز دیگرجایگرینی (( منفعت‌طلبی شخصی الگو شده )) که به‌صورت فرهنگ غالب درآمده و ترجیح آن بر ((حفظ منافع ملی)) که برای تعالی جامعه باید این اولویت اول ما باشد. چون در درون منافع ملی منافع فردی پایدار نیز تأمین می‌گردد.

⭕ بحران تربیت دولت‌مرد با روش آزمون‌وخطا آن‌هم نه در آموزشگاه و دانشگاه بلکه در فضای واقعی زندگی مردم ( آن برود و این آدم بیاید  تا ببینیم چه می‌شود )  و ترجیحات (( دار و دسته‌ای )) در انتخاب مسئولین و سپردن کارهای سرنوشت‌ساز مملکت به افراد غیرحرفه‌ای و بی‌کفایت اما خودی ، بجای افراد کاردان و بصیر و شایسته و حافظ منافع ملی.

⭕ بحران دشمنان خارجی حقیر شمارده شده که در تلف کردن همین مقدار توش و توانی هم که داریم ، تا کنون مؤثر و هزینه اداره کشور را نیز بالابرده‌اند و اگر فرصت به دست بیاورند مصمم به نابودی حاکمیت‌اند و هریک از بحران‌های فوق‌الذکر ابزار و اسلحه‌ای مفت و مجانی و کارا است  که خودساخته‌ایم و به دست دشمنانمان می‌دهیم.

 بحران . . .        

این نوشتار به‌قصد استفاده از تلنگر (nudge) فکری یادآور این مطلب است که نمونه‌های نامبرده کشورهایی تقریباً همانند ما بودند که توسط مردانی متفکر و بصیر ، حکیم وارانه توانستند از بحران اقتصادی مبتلابه خود را نجات دهند.

ما هم باید به دنبال متفکرانی بگردیم که مانند معماران نامبرده بتواند مشکلات و بحران‌های فوق‌الذکر را در قالب یک طرح جامع و پکیجی از تدابیر عملی و قابل دفاع ، حداقل آن را درروی کاغذ حل کنند.

آیا اندیشمند گرام رشته اقتصاد یافتن چنین معمار نجات بخشی را از خود گرفته تا دیگر فرهیختگان کشور امکان پذیر میدانید؟

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۶۲۶۱۵:۳۰:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۵
مشکل اصلی رانت و اختلاس هست
ناشناس۱۴۵۹۶۳۰۳:۱۵:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۲۶
اول از همه بايد تكليف كشور را با جهان معلوم كرد همه كشورهايي كه نام برديد ، تكليف سياسي شان با جهان معلوم و شفاف است ، تركيه كه مقداري سياست خارجي اش دو پهلو و مبهم است اقتصادش بخوبي كشورهاي نامبرده ديگر نيست و شكننده ميباشد . و همينطور تكليف كشور با مفاسد اقتصادي بايد روشن شود بصورت قاطع و شفاف و همينطور بايد به اموال همه مديران كشور در طي اين ٤٠ سال رسيدگي شود اگر شجاعت و همت اين كار در مديريت كشور وجود داشته باشد ، ( كه نداشته و نخواهد هم داشت ) ميتوان اميدوار بود .
ناشناس۱۴۵۹۷۹۰۷:۱۵:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۶
والا من یک پژوهشگر اقتصادی ام و با کلی ایده های ریشه ای ولی باید بگویم من رو که هیچ به حساب نمیارند تازه مقاله ها و پایان نامه ای رو هم که در سطح کلان اقتصادی کار کردم که نمونه اش تو ایران انجام نشده رو که پر از واگفته ها و راهکارها بود ولی ....پشیزی هم بهت بها نمیدند نه به خودت و نه به یافته هات....
راه۱۴۶۰۵۲۱۱:۱۷:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
معماران بی طمع و حرفه ای و بصیر و باتقوا و پاکطینت و ولایتمدار و آزاده و باوجدان و دلسوز داریم . -------------------------------------------------------------------- اما ذخایردروغین انقلاب و هوچی بازان و غارتگران و فامیل بازان و ژن های .. راستگویان دروغین و حرامخواران و نالایقان و بیگانه باوران و کَد.....برنمیتابند .
ناشناس۱۴۵۶۳۹۱۵:۴۱:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۵
معمار هست، معماری که بله قربانگو باشه نیست.
آریابان۱۴۵۷۰۱۱۶:۵۶:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۲۵
بی گمان;کشف معمار اقتصادی برای نجات کشور از بحران‌های مبتلابه درنهایت این دسته از مشکلات را برطرف خواهد کرد درحالیکه برای سامان دادن به کلیه امور کشور دو نکتۀ اساسی را نباید از نظر دور داشت : - در یک دید فراگیر، وضعیت ما داستان آن کلاغیست که روش و منش کبک را تقلید کرد ولی در پایان دیگه متأسفانه نه تنها همون کلاغ اولیه هم نبود، کلا موجودی شده بود دچار سر در گمی در خویشتن-شناسی !!!! ؛ - شاید بشه درون-مایه و علت اصلی اینهمه زیان-باری و ویران-سازی را در یک کاستی همه-گیر در مدیریت کشور یافت : اهدای صندلی های مدیریتی کشور به همپالکی ها و هم-اندیشان سیاسی ، نه به کارشناسان و توانایان در گستره های مختلف کار-آزمایی !!!!! ؛
ناشناس۱۴۵۹۰۹۲۳:۱۳:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۲۵
آن هم نیست اگر باشد مطالبشان موجود هست و میشود خواند!!! کو؟؟؟؟؟
سعید تمر۱۴۵۶۴۰۱۵:۴۳:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۲۵
حالا داور این انتخاب کیست؟ عزیز دل، خوب خواستی ولی کاش به همین سادگی بود! معمار باید نگرش من و شما را تغییر دهد و من و شما هم ظرفیت این استقبال از تغییر را داشته باشیم! نمی شود از معمار خواست که در مقیاس پیشفرضهای ما اقدامی کند! معمار مرز اذهان را می شکند! تحملش هنوز فراهم نشده ...
ناشناس۱۴۵۹۳۸۰۱:۰۰:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
دقیقا
ناشناس۱۴۶۰۵۵۱۱:۲۰:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۲۶
دنبال یکی مثل شما میگرده!
محمد۱۴۵۶۴۹۱۵:۵۱:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۵
جناب مشکوتی سلام بکارگیری الفاظ پرطمطراق و به تحدی دعوت نمودن نخبگان که در نوشتار شما رخ نموده است نه محرک است و نه الهام بخش، و در پاره ای از موارد ملال آور است چه آنکه فهرست نمودن رئوس بحران های ایران بارها به شکل جامع تری انجام شده است. کلید گشایش کار در این مرز و بوم سپردن امور به اهلش هست که این دعوی هم مستظهر به حکم عقل است و هم دستور خداوند. مادامی که مدیران فعلی کشور حس تکلیف شرعی! را در قبول پست های گوناگون تخصصی با خود به همراه دارند و حاضر به سپردن امور به نخبگان حقیقی این کشور نیستند نه در افق 1404 و نه در ماورای آن، خورشیدی طلوع نخواهد کرد. به دیگر سخن، نسل مدیریتی کنونی کشور نیاز به استراحت اجباری دارد تا عرصه برای ظهور و بروز "ماهاتیر محمد"ها باز گردد. در غیر اینصورت هزاران "ماهاتیر محمد" مجبور به کوچ تحمیلی از ایران خواهند شد، چنان که شده است. از اینرو بیش و پیش از ارائه هر طرح نو باید تدبیری اندیشید تا نسل کنونی مدیران کشور که به کهنسالی گام نهاده اند صندلی مدیریتی شان را به نخبگان جوان بسپارند وگرنه هر سخن درست و هر فکر نویی در صورت طرح مجال اجرایی شدن پیدا نخواهد کرد. والسلام
رضا۱۴۵۶۵۰۱۵:۵۲:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۲۵
عالی بود ...عالی
ناشناس۱۴۵۶۶۸۱۶:۱۳:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۵
مدیریت در ایران اول باید سرش به سنگ بخورد تا بفهمد .
ناشناس۱۴۵۶۷۴۱۶:۲۲:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۲۵
مگه اشکالی داره همچین مدیری از خارج از کشور وارد بشه ؟ بزرگترین مشکل ما ایرانیا اینه نمی تونیم قبول کنیم و بگیم که ما بلد نیستیم . اگه بر ندانستن خودمون واقف بودیم الان ما هم دوبی شده بودیم
ناشناس۱۴۵۷۳۵۱۷:۵۰:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۵
یه نفر اقتصاد دان واقعی از آلمان بیاد و دستش باز باشه همه چی اوکی میشه؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۵۹۳۵۰۰:۴۹:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۶
مشکل از این نیست که ما آدم واسه حل مشکلات نداریم, شما تو دفاع مقدس دیدی چطور جوونای زیر ۳۰ و ۲۰سال جنگ رو جلو بردن و شگفتی درست کردن, جنگی که ده ها کشور در مقابل ما بودن. مشکل اینه کسانی در سطوح کلان, قدرت رو در دست میگیرن که یا اعتقادی به اینکه ما میتونیم یا باید مشکل رو حل کنیم ندارن, یا اصلا به فکر این چیزا نیستن, طرف فقط به فکر سیاسی بازیای خودش هست, یا اصلا طرف تنبله, خیلی از این مدیرها شاید دزد هم نباشن اما مشکلشون اینه که تنبل هستن و اراده و همت کار ندارن, شایدم سن و سال اجازه نمیده! و البته ما اگه اگاه باشیم تو انتخابات ها و مطالبه هامون میتونیم این افراد رو طرد کنیم از جامعه, اما جایی اوضاع بد میشه که برخی نخبگان ما و خواص ما به افراد نااهل وابسته میشن
ناشناس۱۴۷۱۳۵۰۱:۴۰:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲۸
داستان و فضای جنگ و تخریب و انهدام و نابودی دشمن با داستان صلح و سازندگی و اداره کشور کاملاً فرق دارد. در معابر حتماً دیده‌اید که برای تخریب یک ساحتمان از چند کارگر ساده و ابزار ساده‌ای مانند بیل و کلنگ و در زمان کوتاهی ساختمان را تخریب می‌کنند اما برای ساختن ساختمان جدید در همان مکان از ماهرترین متخصصان و بهترین ابزار و بهترین متریال استفاده می‌کنند. و دلیل عملی این ادعا اینکه همان جوانان کم سن و سال جنگجو بعد از جنگ در اغلب مناسب دولتی منصوب و صاحب مسئولیت شدند آیا توانستند همان نقش و اثر را داشته باشند.
بنده‎ی خدا (فیزیک‎دان)۱۴۵۹۶۵۰۳:۳۱:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۶
اره اشکال داره؛ چون به احتمال بسیار زیاد به سرنوشت طرح‎ها و راه‎حل‎هایی که از خارج وارد شدند مبتلا خواهد شد. ماجرا این است که ما به تنها یک معمار نیاز نداریم؛ به یک رسته از متفکرین نیاز داریم تا مفاهیم مدرن را به زبان بومی ما (در قالب فرهنگ ایرانی اسلامی) ترجمه و خوش‎فهم کنند. مثلا، به همین سئوال ساده جواب بدهید: آیا رشد اقتصادی یک هدف ارزش‌مند و قابل دفاع است؟ الف - بله، چون موجب افزایش سطح رفاه مردم می‎شود و این یعنی فقر و نیاز به تحصیل نامشروع ثروت کاهش خواهد یافت. ب - نه، چون در بسیاری از موارد - تجربه‎ی آمریکا و ... - موجب پول‎دار شدن بسیار زیاد گروهی اندک می‎شود. یعنی به شکاف و نابرابری اجتماعی دامن می‎زند. بدیهی است که هیچ کدام از این دو جواب، مطلوب ما نیست؛ جواب دقیقی هم نیست. ما حتما رشد اقتصادی می‎خواهیم؛ اما جامعه‎ی ما هم به شکاف طبقاتی بسیار حساس است. پس باید به راه حل دیگری فکر کنیم. یک راه حل سوم.
ناشناس۱۴۵۶۷۸۱۶:۲۵:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۲۵
این گوی و این میدان ؟ همین اگر کسی طرحی داشته باشه چطور به این مدیران ....ی مراجعه کنه چه مکانیزمی دارید ؟ ..
ناشناس۱۴۵۶۸۰۱۶:۲۸:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲۵
هروقت در مدیریت از وابستگان سیاسی و جناحی استفاده نشد کارها درست میشه. الان سالهاست دم از تعهد و باور دینی میزنیم ولی بسادگی قابل اثبات هست که دولتی ها و ...هرچه پستشان بالاتر بره باور دینی کمتری دارند. اگر خلاف این بود ریالی دزدی و اختلاس و رانت نبود. کسی که میدانست افراد با صلاحیت تر از او هستند مسئولیت قبول نمیکرد. خلاصه....این شد که میبینیم. تا یک بذخورد انقلابی نشود و به گفته ازغدی مفسدین اقتصادی در نمازجمعه شلاق نخورند کار درست نمیشه ایضا مدیران بی کفایت
ناشناس۱۴۵۶۸۷۱۶:۳۶:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۵
سلام .اکثر مدیران ما خوش نشین و کت و شلواری هستند اصلا از مدیری بپرس مشکل اخرین حوزه کاریت چیست یا ایا از ان محل بازدید نموده ای جوابی ندارد.الان ما در تولید محصولات کشاورزی بزرگترین مصرف کننده سم وکود هستیم ایا محصولات صادرات کشاورزی مناسب داریم همه برگشت میخورند حالا صنعتی شدن زمان میبرد اما ایا خود کشاورزی با صادراتش جواب بیکاری را نمیدهد؟.مگر ما چقدر تحصیله کرده نیاز داریم الا باعث سرخوردگی و بالا رفتن سن ازدواج میشود مگر چه گلی به سر صنعت زرده اند اینقدر مهندس ودکترا وفوق بیکار الا اینکه فقط ما مونتاژ کار هستیم تا الان هم پراید با انواع چراغ تولید میکنیم. شایسته سالاری در بین وزارت خانه ها معنی ندارد یا حزبی هستند یا با برخی نمایندگان مجلس لابی دارند به درست یا غلط من نمیدانم .با هر دولتی که سر کار میاید برنامه ها کلی تغییر میکنند . هر روز سند چشم اندازی از وزارت خانه ها بیرون مباید در روی کاغذ دریغ .. تقوای کاری در اجرا ویا قابل اجرا بودن ان که باعث فرهنگ چاپلوسی در ادارت میشود.ما ادم هایی کاردان وشایسته به ایجاد شغل در جامعه برای جوانان ..نیاز داریم . ما وجدان کاری و فرهنگ کاری ضعیف داریم راحت طلب و استفاده از حداکثر امکانات دولتی راداریم
ناشناس۱۴۵۶۸۸۱۶:۳۸:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲۵
آفای ماهاتیر محمد که به ایران آمده بود، در سازمان مدیریت صنعتی که سخنرانی داشت در پاسخ به کسی که از او نسخه شفابخشی برای اقتصاد ایران طلب می کرد، و او‌ را مدیر و‌ اقتصاددانی بزرگ و نخبه خطاب کرده بود، چنین گفت:( نقل به مضمون و خلاصه می نویسم) من مدیر و اقتصاددان نیستم. من یک پزشکم. با مشاوره ژاپنی ها ، یکی دو سالی وقت صرف کردیم و به تمام کارمندان دولت آموزش دادیم که رفاه اقتصادی شما در گرو خدمت رسانی به بخش خصوصی است. بخش خصوصی که سود آور شد ما ازش مالیات بیشتری می گیریم. درآمد دولت بهبود پیدا می کند و اوضاع شما خوب می شود. قوانین مالیاتی و مالکیتی را اصلاح کردیم. به سرمایه خارجی اجازه ورود دادیم و از آن مراقبت و محتفظت کردیم. نتیجه این شد که درآمد سرانه از ۵۰۰ دلار به ۵۰۰۰ دلار ارتقا یافت. مشکل شما این است که قدر منابع مالی و انسانی خود را نمی دانید و خیلی از آن ها راهی خارج و از جمله مالزی اند! تکیه اقتصاد ما بر گوگرد و روغن پالم پایان یافت و این شده که می بینید. راه دیگر آزادی مطبوعات و رسانه های مسئول و شناسنامه دار است تا با نظارت و مراقبت اجتماعی، ریشه فساد خشک و امکان عرضه اندیشه ها و نسخه هایی متفاوت از آن چه که یک عده معدود برای سرنوشت کشور می پیچیند است! نکته دیگر تعامل دیپلماتیک و سازنده با جهان با حفظ مواضع اصولی و ملی است. یادمان باشد آمریکایی ها بیشترین توطئه را علیه ماهتیر به کار بردند و رژیم صهیونیستی، هنوز هم ماهاتیر ۹۰ ساله را به اسراییل راه نمی دهد! روزگاری یکی از روسای دولت های وقت جمهوری اسلامی با بغض و گریه در مجلس، از همه جناح ها خواست که برای نجات ۴ میلیون بیکار در این قصه با هم و خارج از اختلافات سیاسی و جناحی متحد و متفق عمل کنند: ایجاد هر شغل ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. آن را در ۴ میلیون ضرب کنید؛ این پول در کشور نیست. به علاوه همراه سرمایه خارجی، تکنولوژی و دانش مدیریت می آید، هشیار باشیم از این ظرفیت و فرصت برای استحکام اقتصاد ملی بهره می گیریم. برزیل جزء فاسدترین اقتصادها و عرصه جولان باندهای تبهکار و مافیایی مواد مخدر و فحشا بود. به کمک هوشمندی بهره گیری از سرمایه خارجی، امروز اقتصاد چهارم یا پنجم دنیاست... به نظر می رسد در همه مواردی که نویسنده محترم مثال زده، یک عزم ملی و یک اتحاد نیرومند و اراده بی خلل برای تغییر وجود داشته است... به نظرم در غیبت این گمشده اصلی، هیچ معماری راه به جا یی نمی برد. برون رفت از مشکلات پیچیده و تو در توی یک مملکت ، فقط نسخه اقتصادی و معمار مالی نمی خواهد. معماران سیاست و فرفرهنگ هم باید محکم کنار او بایستند و برای رشد و تعالی کشور، یک نسخه همه جانبه ، مطالعه شده و هماهنگ بپیچند. دوران سوپر من و قهرمان و معجزه گر و اسب سپید زاپاتا به سر آمده است. یک ملت باید بتواند اراده خود را از طریق انتخاب آزاد و احزاب و رسانه های آزاد و تاثیر گذار به کرسی بنشاند. در غیبت این مکانیزم، هر پهلوان پنبه ای با فراهم کردن چهار خط شعار و بر بستر شکاف ها و بحران های اجتماعی، به مردم رویا می فروشد و بی مایگی و ناتوانی اش هیچ وقت به درستی نزد وجدان عمومی جامعه افشا نمی شود و دست خالی اش رو نمی شود. مهم نیست به چپ غش کند یا به راست بغلتد. گمشده ما ناکارآمدی و چرخش قدرت در دست گروهی اندک است؛ با این پرچم یا با آن پرچم!
ناشناس۱۴۵۶۹۵۱۶:۴۷:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۵
خیلی عالی بود الف جان اما این هم روی کاغذ است نه بیشتر
ناشناس۱۴۵۶۹۸۱۶:۵۱:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۲۵
مشکل اینه که اینجا هر کسی خودش را متخصص و دارای صلاحیت می داند و امکان ندارد به کسی شغلی را پیشنهاد کنید و بگوید تخصص انرا ندارد افراد بی صلاحیت در طول سالها این بلا را سر ایران اورده اند
شریف۱۴۵۷۰۵۱۷:۰۰:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲۵
اول از همه مسولین مدعی باید بپذیرند که در هر زمینه ای معماری هست و اونها فقط باید مجری معمارهای خوب باشند
ناشناس۱۴۵۷۱۰۱۷:۱۵:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۲۵
متاسفانه افراد باهوشی که باید در رشته اقتصاد تحصیل کنند و باعث پیشرفت کشور بشند به سمت رشته هایی مثل برق و مکانیک میرند و بعد از مدتی هم از ایران خارج میشند. اگر معمار میخواید اول سعی کنید نظام اموزشی را بر اساس نیازهای کشور تصحیح کنید. اینکه چندهزار مهندس و فیزیکدان و شیمیدان باهوش داشته باشیم ولی مدیران و تصمیم گیرها یا ژن خوب باشند یا اینکاره نباشند و باعث فراری دادن افراد تحصیلکرده بشن خوب معلومه وضعیت بدتر میشه که بهتر نمیشه.
ناشناس۱۴۶۱۴۸۱۵:۲۵:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
همون جماعت باهوش هم به حلقه‎ی مدیریت راه داده نمی‎شوند؛ چون اغلب ژن خوب ندارند.
سینا۱۴۵۷۱۴۱۷:۲۴:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۵
معمارش احمدی نژاد بوده
ناشناس۱۴۵۷۲۵۱۷:۳۹:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۲۵
1- جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی روز تولید .(ایجاد شرکت های چند ملیتی در بورس تهران) 2- پایان دادن به درگیری منطقه ای ..و ... 3-جذب گردشگر خارجی و مناطق ویژه گردشگردی در بیابان (مخصوص گردشگرهای اروپایی)
ناشناس۱۴۵۷۵۵۱۸:۱۱:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۵
سیستم اقتصادی یک پازل از یک معماری بزرگ است پازل های دیگر ان عدالت امنیت بهداشت اموزش و پرورش و ..
ن.د۱۴۵۷۶۰۱۸:۱۵:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۲۵
به نام خداوند بزرگ خدا را شکر بالاخره می بینم سایت جناب توکلی اصولگرا پذیرفت که ما "بحران هم جانبه" داریم. التبه امیدواریم برای بیان این واقعیت مجدداً توسط قوه قضاییه احضار نشوید. اما اصل مطلب : بحران همه جانبه سالهاست توسط دلسوزان ایران فریاد زده می شود اما گوش شنوا نیست.چون جناب توکلی اقتصاد خوانده است نمونه اقتصادی آن را عرض میکنم *جناب دکتر محسن رنانی* استاد محترمی که سالهاست این موضوع را فریاد می زند همانگونه که سالهاست بحث فساد سیستماتیک را مطرح کرده همانگونه که فریاد می زند و هشدار می دهد که چنانچه در سیاست های کلی تغییر 180 درجه ای ندهیم به این زودی ها روی توسعه را نخواهیم دید و ... اما آیا مشکل ایران با "معمار محلی" قابل حل است؟ به نظر حقیر با سیاست ها و ساختار کنونی "خیر".معمار محلی حداقل چهارتا ابزار برای کارش می خواهد آیا نمی خواهد؟ کشورهایی که با معمار محلی درست شدند همه اشتراکاتی دارند. آنها سیاست دوستی با همه و کاهش تنش به صفر را با دنیا در پیش گرفتند.آیا شباهتی از نظر سیاست کلان و ساختار قدرت با ما دارند؟ در کشور آنها صدای دولت تنها صدای است که از بیرون شنیده می شود.در کشور ما هرکسی تریبون دستش می رسد( حتی مداحان)برای کشور سیاست تعیین می کنند.در کشور آنها هر کس سرجای خودش است و در حوزه خودش صحبت می کند.آیا کشور ما اینجوری است؟.در کشور آنها تصمیم به مبارزه با فساد گرفته می شود و اجرایی می شود اما در کشور ما فقط تصمیم گرفته می شود چون امکان اجرائی کردن آن نیست.چرا نمی شود با فساد مبارزه کرد؟ چون هیچ کسی در کشور ما بازنشست یا برکنار نمی شود.فقط از جایی به جای دیگر کوچ و ارتقائ مقام می یابد.نمونه بارز آن مجمع تشخیص مصلحت نظام است.و بدین صورت همیشه پیوندها حفظ می شود.اینها چند نمونه از دلایل حل نشدن بحران های ما با معمار محلی بود. اما در سطح پایین و اجزائ کوچک کشور چه خبر است؟ تجربه بنده راهنمای دریافت پاسخ است: بنده در یکی از شرکت های تابع وزارت نفت در عسلویه 12 سال است مشغول کارم.این شرکت تاکنون 5 مدیرعامل عوض کرده.واقعاً برای بنده سوال است وقتی که اشتباهات و رفتارهای غلط همان است که در مدیرعامل اول بود،پس چرا عوض می شوند؟چرا با عوض شدن دو رئیس دولت و 5 مدیرعامل هیچ اصلاحی در راستای انجام درست تر امور صورت نمی گیرد؟! متاسفانه افراد مضری که منافع ملی را درک نمی کنند مرتب در حال گرفتن پست های مدیریتی هستند.وقتی ریشه یابی میکنیم که چرا این افراد رشد می کنند متوجه می شویم که در سطح بالا پیوند عمیقی دارند.هرچه این افراد مرتکب خلاف شوند از طریق همان پیوند عمیق از بالادست ماست مالی می شود(بالا دستی ها شماباید سالم تر باشید چرا اینجور نیستید؟!).این یک نمونه کوچک از سیستم درونی کشورماست.حالا چرا اینجوری شده؟ یکی از دلایلش این است که ملاک ارزشیابی افراد را برعکس دنیا پیش گرفتیم با ارزشیابی غلط ،افرادی را سرکار می آوریم که ارزش علم و دانش را نمی فهمند.بله قربان گوهای خوبی هستند و هیچگاه در مقابل تصمیم غلط بالادست مخالفت نمی کنند.افراد شایسته یا فراری می‌کنند یا گوشه نشین میشوند.بالا‌دست هم اصلا دوست ندارد غیر از "بله"بشنود.و این سیستم معیوب را بگیر و برو تاآخر.افرادی که رشته امور را به دست گرفته اند *منافع ملی*و ارزش *علم * را نمی فهمند .متاسفانه این شامل مسئوولین رده بالا هم میشود. امیدوارم با سانسور نکردن این مطلب باعث شوید که از وقت گذاشتن برای نوشتن پشیمان نشوم.چرا که می دانم درد بی درمان لال بودن و حرف نزدن همچنان پابرجاست.البته آمار سانسور شما در مورد نوشته های بنده"ن.د" بسیار بالاست. به امید روزی که دغدغه سانسور نداشته باشیم.
ناشناس۱۴۵۷۸۰۱۸:۳۵:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۲۵
مهندسان بلدند همان آموخته ها را با بهترین شکل و محتوا به داخل بیاورند و بومی کنند. ولی اشکال از مدیرانی است که ریشه هایشان در باور غلط از تعهد گره خورده است.
ناشناس۱۴۵۷۸۵۱۸:۵۲:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲۵
درسته نظرات منو درج نمیکنی ولی متن خوبی بود همین که به ابن نتیجه رسیدین که مدیران وبعضا مسئولین نالایق سر کارند خودش خوبه ولی یه سوال اون شخصی که شما دنبالشی همین الان تو مملکت هست خیلی هم داریم ولی میشه بگی کدوم یک از حضرات حاضرند جاشونو بدن به اون بنده خدا!!!! مسئول داریم ده تا سمت بزرگ مملکت رو داره با ..، کجایه کشورهایی که نام بردی توشون اینجوریه؟؟ پس تقصیر مردم بیچاره نیندازین دوستان..
ناشناس۱۴۵۷۸۷۱۸:۵۳:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۲۵
شاخصهای بومی ما در تضاد با روشهای رایج تحول اقتصادی و پیشرفت قرار دارد. برای مثال توریسم به عنوان یک راه حل در مالزی و ترکیه که مثال زدید کارکرد مطلوب دارد ولی در کشور ما کارکرد قابل توجهی ندارد. صادرات با توجه به عدم امکان تبادلات موثر مالی برای همگان منحصر به روشهای خارق العاده است. تجارت الکترونیک نیاز به زیر ساخت مطمئن دارد هم از نظر تبادلات مالی و هم دیتا نه اینکه یک روز درمیان این و آن نرم افزار و سرور و شرکت و ... تحریممان کنند. تولید، یک فلاکت بزرگ است به دلیل اینکه سود سریع و موثر در واردات است.... وانگهی وقتی کالای تولیدی به لحاظ تحریم و نبود دانش فنی و مدیریت کاربلد هم گران و هم بی کیفیت است خود اتلاف منابع محسوب میشود و الخ. البته به همه اینها و آنچه نیامد اضافه بفرمایید بی همتی، بی انگیزگی، تبعیض، نابلدی، دولتهای بی تدبیر، اولویتهای غیر اقتصادی و بازهم الخ. باید اون معمار از دل ساختار باشه که بتونه کمی شاخصهای بومی رو با جلب نظر طرفین متضاد داخلی جابجا کنه فکر کنم نتایج شگفت انگیزی بدنبال داشته باشه. به قول معروف " وقتی نمیتونی سرنوشتتو عوض کنی طرز فکرتو عوض کن "
ناشناس۱۴۵۸۱۳۱۹:۲۴:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲۵
البته هستند کشورهای دیگری که معمار ندارند اما مشاور دارند و به حرف آنها گوش میدهند
ناشناس۱۴۵۸۴۶۲۰:۱۶:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۲۵
بحران قوم و خویشگرایی مسئولین و ایجاد طبقه مرفه را هم به بحران های فوق اضافه نمایید
ناشناس۱۴۵۸۷۹۲۱:۱۱:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۵
معماری فوق العاده ای نمیخواد. اول باید در سیاست خارجی به جای مشخص و پایداری رسید که امکان برقراری روابط اقتصادی پایدار با سایر کشورها به وجود آید، چون این زیرساخت است.در مرحله بعد وظایف به افراد کاردان سپرده شود.در مرحله سوم هرگونه رانت و امتیاز اقتصادی و غیر اقتصادی از بین برود. در مرحله چهارم ضمن تقویت بخش خصوصی ، موانع در زمینه صنعت و تولید برداشته شود ، قوانین در جهت حمایت از تولید وضع شده و محیط مناسبی برای سرمایه گذاری ایجاد شود.ضمن اینکه استراژی تولید بایستی بر افزایش ظرفیت حداکثری برای رفع نیاز داخل و توسعه صادرات باشد.باید هدف را اشغال بازارهای دنیا گرفت. برای چنین کاری نیاز به مدیریت قوی، آموزش ، تقویت استانداردها و کار مسنولانه هست . پشتیبانی چنین اقتصادی نقش اصلی دانشگاههاست و . . .
ناشناس۱۴۵۸۸۳۲۱:۲۹:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۲۵
اصلاحات عامل عقب موندگی کشوره 30 سال کشوردست این گروه بوده ببینید کشور در حال نابودیه
ناشناس۱۴۵۸۸۵۲۱:۳۸:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۵
مطلب عالی بود ما برای بحران فرهنگی رفتاری باید از خودمون شروع کنیم . و برای مسائل اقتصادی دولت و ملت با هم یک دل و یک صدا باشن، بغیر از کارمندان ادارات کی مالیات میده؟!! باقی ملت از دادن مالیات یک جوری فرار میکنند! از تاجر و کارخانه دار گرفته تا کارگر ساده! اگر مالیات نهادینه و منظم و مصرف آن نیز معین و مشخص باشه میشود بر خیلی از مشکلات غلبه کرد
رضا زندیگان۱۴۶۲۳۴۱۸:۳۶:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
هموطن عزیزم ،، از بدترین عادتهای اکثریت ما مردم، بی تفاوتی و عدم تمایل به کسب آگاهی دقیق از روند امور کشور تا زمانی است که منافع فردی ما مختل نگردیده است. زیرا اغلب فکر میکنیم هیچ ضرورت و امکانی وجود ندارد، تا همه در مورد جزنیات امور اقتصاد کشور اطلاعات تخصصی و مفیدی داشته باشند!! که کاملا" درست است!!.. اما اگر کارمان به اظهار نظر در عموم میرسد، داشتن اطلاعات دقیق و بعضا" تخصصی حتما" لازم است.. در طی چهل سال گذشته در اغلب رسانه های جمعی کشور با تاکید بر لزوم دقت نظر مردم به شیوه و چگونگی تاثیرگذاری عمیق رسانه ها و مطبوعات بر اذهان شهروندان در جوامع غربی در هم صدایی با سیاست دولتهایشان بسیار سخن گفته و قلم فرسایی کرده اند!!..البته بنده در قبال درستی یا نادرستی این نظر 40ساله هیچ بحثی ندارم. ولی مدعی این هستم که ما در جامعه خودمان به جهت رفتارهای فرهنگی و احساسی خاص و مقطعی، با عدم ابراز علاقه در تعقیب دقیق موضوعات پیرامونی اقتصاد بیشتر از غربیها تحت تسلط رسانه های معتبر و غیرمعتبر، حکومتی- دولتی - صنفی که همگی شان در راستای اهداف ویژه خود فعالیت کرده و بعضا" ادعاهای غیرقابل اثباتی مطرح میکنند قرار گرفته ایم.. هموطن محترم ادعای پرداخت بیشترین و بموقع ترین مالیات توسط کارمندان دولت از همین دست نکات است که از سوی بسیاری از دولتهای گذشته و حال ادعا گردیده و فقط کارمندان دولت آنرا باور دارند و ریشه این ادعا، به (خود مهم انگاری و دیگری کم بینی) دولتها از گذشته تا به حال برمیگردد!! نمونه ذیل بعنوان مستندی دقیق از پرداخت مالیات از طرف بخش خصوصی است که امیدوارم توجه فرمایید... هموطن عزیز آیا تا بحال میدانستید!! صنف سوخت رسان کشور (ناوگان نفتکش داخلی) با سرمایه گذاریهای سنگین بخش خصوصی برای ارائه خدمات ایجاد شده و از بزرگترین ناوگانهای سوخترسان منطقه میباشد که با نفتکشها و تجهیزات استاندارد در کشور خدمت میکند؟و علیرغم مسئولیت سنگین و تحمل خطرات جانی و مالی بالقوه در این امور، هیچگاه در خدمت رسانی به ملت عزیز ایران کوتاهی ننموده، و همه اینها در حالی بوده که اختیار تعیین تعرفه کرایه ها نیز راسا با شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بوده و اعضا این صنف بزرگ هیچ نقشی در تعیین قیمت نداشته و ندارند و برای کسب یک (درآمد حلال معمولی و از آب گذشته) سه بار مالیات پرداخت میکند!!!! دقت بفرمایید سه بار مالیات برای یک درآمد از قبل مشخص شده!!! 1- پرداخت نقدی مالیات مستقیم، برای دریافت بارنامه رسمی برای هر محموله بصورت روزانه. 2- پرداخت نقدی مالیات بردرآمد ماهانه (کسر از کارکرد توسط شرکت) مطابق قانون مالیات مشاغل. 3- پرداخت سالیانه مالیات صاحبان مشاغل خودرو. توجه فرمودید 3 مالیات فقط از یک درآمد. این یعنی دولتها زورشان به هرکس که بچربد پوستش را میکنند!! سرمایه گذاری ناوگان سوخترسان جاده ای ارزشی بیش از 9 میلیارد دلار دارد و برای واردات یا فروش داخلی هریک از 12000 نفتکش موجود در شبکه سوخت رسان کشور انواع هزینه مثل عوارض گمرک ،سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر هزینه های قانونی دولت قبلا" اخذ گردیده است.همین نمونه کافی است تا با تسری دادن آن در سایر بخشها در خدمات و تولید نتیجه گرفت که چرا قیمت تمام شده کالا و خدمات در کشور ما بالاتر از سایر کشورهای منطقه به نسبت درآمد است.
ناشناس۱۴۵۸۹۷۲۲:۲۷:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۲۵
معمارش هست نمیزارن کار کنه
ناشناس۱۴۵۹۰۴۲۲:۵۳:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۲۵
این مدیران حاضرند با اعتراف به ضعف خود جای خود را به ان معماران بدهند؟ البته فقط مدیران اقتصادی نباید که عوض شوند بلکه مدیران سیاسی هم زیرا بزرگترین مشگلات ما سیاسی است و تا مشگلات سیاسی حل نشود غیر ممکن است مشگلات اقتصادی حل شود.
ناشناس۱۴۵۹۱۹۲۳:۳۸:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۲۵
راه حل ساده است، آزادی در همه زمینه ها، انحصار باید کنار برود
علی۱۴۵۹۳۶۰۰:۵۶:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۲۶
چطور برای یک تیم فوتبال به دنبال مربی کارکشته و با تجربه موفق داخلی و خارجی می رویم ولی برای مسئله ای به این مهمی و کلانی با روش آزمایش و خطا باید جلو برویم
ناشناس۱۴۵۹۳۷۰۰:۵۸:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
اگر آزادی کامل ابراز نظر باشد برای همه معضلات راهکار هست معمارش نیز هست.
ناشناس۱۴۵۹۳۹۰۱:۰۳:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
در کنار درستی این مطلب و مطالبه به حق برای بهبود کشور, «ممنون بابت مطلب» دو عرض داشتم اول اینکه متاسفانه تعداد زیادی از متفکرین ما در عرصه خصوصا اقتصاد, دنباله رو شیوه های پوسیده قدیمی و بی نتیجه هستن که ناکارامدی ش تو خیلی کشورها اثبات شده و حاضر نیستن به دنبال فکر نو و جدید برن . نمونه اش مموضوع بانک و خلق پول و وابستگی به دلار و واردات و عدم توجه به ظرفیت های کشور و تولید و واردات کردن و غیره.. دوم هم باید در نظر داشت همین کشورها هم درسته از مشکلاتی جدا شدن و تحولاتی داشتن اما هنوز به اون جایی که مطلوبه نرسیدن . چیزی که ملاک و معیاره اوضاع زندگی مردمشون و مشکلاتی هست که هنوز باهاش دست و پنجه نرم میکنن. مثلا بحران بدهی های خارجی, موضوع فقر و مشکلات معیشتی عده زیادی از مردم در عین اینکه مثلا تولید ناخالص بالارفته. یا کاهش ارزش پول ها با تکانه های اقتصادی جهانی یا کاهش قدرت خرید پول ها در خود کشورشون. ******* این مطلبی هست که متخصصین جهانی اقتصاد هم بهش اعتراف کردن, مثلا به کتاب سقوط آزاد جوزف استیگلیتز مراجعه کنید, به کتاب مرگ پول جیمز ریکاردز. به سایت گلوبال دِبت کلاک و غیره.
ع خ۱۴۵۹۴۰۰۱:۰۷:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۶
عقل جمعی متخصصین جایگزین سوپر استار خیالی اقتصاد
ناشناس۱۴۷۱۴۲۰۲:۴۲:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۲۸
اغلب متخصصی در یک مجلس و در کنار هم چشم ندارند هم دیگر را تحمل کنند . سال گذشته در یک مناظره تلویزیونی عصر جمعه آقای دکتر پژویان و آقای دکتر راغفر هردو استاد دانشگاه و مدرس هزاران دانشجو پس چند دقیقه گفتگو جلو چشم میلیون‌ها بیننده یک دیگر را به بی‌سوادی متهم کردند. میدانید چرا چون‌که آن‌قدر افراد در جامعه تحقیر شدند که دیگر کاسه تحملشان سر آمده و با کوچک‌ترین تلنگری آن‌چنان نگران ته‌مانده شخصیتشان می‌شوند که از خود واکنش غیرمنتظره نشان می‌دهند. به عبارتی همگی در مرز جنون قرار داریم و نباید به‌ظاهر آراسته و عناوین دکتر و مهندس و عالم و عامی توجه گمراه‌کننده کرد
معزی۱۴۵۹۴۲۰۱:۰۹:۲۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
از الف تقاضا داریم این موضوع را در مدت طولانی تری در معرض دیدگاه های مختلف بگذارد تا معلوم شود مسئله اساسی چیست و از کجا باید شروع کرد در واقع سر نخ این کلاف کجاست.از اندیشمندان و صاحب نظران هم بخواهیم نظراتشان را آزادانه در اینجا مطرح کنند.
ناشناس۱۴۵۹۵۹۰۲:۳۶:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۲۶
از میان تمام نظرها این بهترین بود مستقیم انگشت گذاشت روی زخم.مشکل اصلی رانت و اختلاس هست.....
ناشناس۱۴۵۹۶۰۰۲:۵۷:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۶
تازه معمارم پیدا بشه ،کی حال کارکردن داره.تو مملکتی که وزیر آموزش پرورش برای رفع بی کاری فرزندش سرمایه میده تا فرزندش به شغل شریف واردات بپردازه و همین کارش باعث تعطیلی چند کارگاه میشه،حرف زدن از برنامه و طراحی و غیره با عرض معذرت زیاده گویی است.
ناشناس۱۴۵۹۸۰۰۷:۱۹:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۲۶
نوشته ي خوش بينانه اي. موضوع اينه كه اقتصاد و سياست با هم درگير... وگرنه ادم كار بلد كم نيست ولي موضوع اينه كه طرف بايد مثلا ده تا ادم از هر جناح رو راضي كنه... البته كار كردن در سيستم دولتي ترس هم داره طرف معلوم نيست يهو به جرمي ميگيرندش
ناشناس۱۴۵۹۸۸۰۸:۱۳:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۶
لزوما معمار اقتصادی یک فرد تحصیل کرده اقتصاد نباید باشد چون دروس اقتصادی داخل و خارج از کشور همه از منابع خارجی تدوین شده اند. راه حل مشکلاتی که میفرمایید اقتصادی نیست بلکه فرهنگی است یعنی تغییر در فرهنگ عامه چه در زمینه مسائل اقتصادی، تولید، اشتغال و فساد نقش به سزایی دارد. متاسفانه در جریان همین انتخابات ریاست جمهوری داوطلبین سمت بالاترین مسئول اجرای کشور که در واقع معمار اقتصاد کشور نیز باید باشند در تمام مبارزات انتخاباتی یک کلمه از فرهنگ نگفتند و فقط بر اقتصاد صرف پافشاری کردند. در دوران سربازی گفته میشد اگر میخواهی در تاریکی شیء ای را بهتر ببینی مستقیما به آن نگاه نکن بلکه به اطرافش نگاه کن نگاه مستقیم به مشکلات اقتصادی باعث ندیدن کامل آن میشود پس معمار اقتصاد ایران یک چیز است نه یک فرد و آن فرهنگ ... فرهنگ و .... فرهنگ
لبی۱۴۶۰۰۹۰۹:۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۶
راه حل دو چیز است شایسته سالاری و شفافسازی این بهترین معمار است و دیگر هیچ
ناشناس۱۴۶۰۲۳۰۹:۵۹:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۶
معمار آمد نامش احمدی نژاد بود قدرش را ندانستید!!!!
ناشناس۱۴۶۰۵۳۱۱:۱۷:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۶
اين وضع نتيجه فرستادن پولهای بی زبان اين ملت برای مردم ديگر کشورهاست.خواهيد شد از اين که ملت خود را رها کرديد و با پول دنبال خريدن وجهه و اعتبار بوديد.
ناشناس۱۴۶۰۶۹۱۱:۵۰:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۶
در حوزه اقتصاد چرا اقتصاد مقاومتی ، این نسخه شفابخش عمل نمی شود
ناشناس۱۴۶۰۷۷۱۱:۵۸:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۶
تنها راه حل این هست که در کشور رسانه های آزاد داشته باشیم که هر کس به مملکت خیانت کرد باید رسوا شود \دوم همه به کار کردن درست و بهره وری اهمیت بدهندیم.
محمود۱۴۶۱۰۷۱۳:۱۱:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۲۶
لازم است واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم و اینقدر از خودمان تعرییف و تمجید نکنیم.واقعیت امر این است که نه اصولگرایان توانستند کاری بکنند و نه اصلاح طلبان.چون هیچکدام نه تنها توفیقی نداشتند بلکه روز به روز اوضاع وخیم تر شد.البته مشخص است کسی نمی تواند نسخه شفابخشی بپیچد. اگر هم بپیچد اجرا نمی شود.تا زمانی که هرکس در جایگاه خودش نباشد و فقط بر اساس تخصص اظهار نظر نکند اوضاع اقتصادی واجتماعی کشور وخیم تر میشود.تا زمانی که مدیریت کشور علمی و تخصصی نشود و برای انتصاب افراد شایسته شاخص های علمی تعیین نگردد و از مداخلات افرادی که خودشان را عقل کل می دانند در امور مدیریتی پیشگیری نشود،امیدی نیست.چه تعداد از نمایندگان ما بر اساس تخصص اظهار نظر می کنند؟چه تعداد از مدیران ما تخصصی هستند؟چند در صد از مدیران براساس رانت منصوب نشده اند؟ آیا شاخصهایی برای انتصاب مدیران وجود دارد؟آیا اگر وجود دارد می توان اجرا کرد؟ چرا نمی توان اجرا کرد؟ شاید بکار گیری مشاوران برجسته اقتصادی که در جهان پیشینه خوبی دارند نیاز امروز کشور است؟
ناشناس۱۴۶۱۳۶۱۴:۳۶:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۶
رانت ها و انواع سهمیه ها برای برخی از اقشار جامعه حذف شود و شایسته سالاری در اولویت اول باشد مشکلات حل می شود
ناشناس۱۴۶۲۶۳۱۹:۳۰:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
تأمین معیشت (( روز مبادا )) نکته بسیار دقیقی است که در ناخودآگاه ما فرماندهی می‌کند و نویسنده به آن هوشمندانه توجه کرده . بسیاری از ما در آغاز کار و در جریان رشد درآمدمان به جایی می‌رسیم که شاید بتوانیم با درآمد فعلی‌مان روزمره خود را بگذرانیم اما نگرانی از روز مبادا ما را وادار می‌کند که بیشتر درآمد به دست بیاوریم و به‌صورت پس‌انداز و زمین و ملک و طلا ذخیره کنیم و تا در آن روزگار سختی کم نیاوریم. این زیاده‌خواهی توجیه می‌کند که اگر تو تقسیم‌کننده کیک از طرف حاکمیت و دولت باشی تیکه بزرگتر را برای خودت برداری و اگر تعداد بیشتری از مسئولین تقسیم‌کننده این کار را بکنند می‌شود این وضع فساد آلودی که ما اکنون داریم
رضا۱۴۶۳۱۶۲۰:۵۷:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
سلام / به قول دوستی متاسفانه دچار حساسیت زدایی شدیم . از من دعوت شد در ستاد اقای روحانی حضورداشته باشم . دعوت را پذیرفتم چون فکر میکردم فرصتی است تا حرف هاو دغدغه های جدی خودم را مطرح کنم . اولین سوال من این بود که فرض کنید اقای روحانی با رای بالا مجدد انتخاب شد . بحران های پیش رو را برشمردم و پرسیدم طرح ایشان برای حل این بحران ها چیست ؟ البته کمترین توجه به نکات مطرحه شد . عرض کردم برای برون رفت نیاز به تفکر ابتدای انقلاب داریم . با پافشاری بنده نهایتا رییس ستاد با کمال ادب و متانت گفتند ار کجا بیاوریم . دوستان عزیز کماکان فرصت برای برون رفت از بحران های عمدتا خودساخته وجود دارد . اقای توکلی عزیز با تعارفات و حرف های مبهم راه به جایی نخواهیم برد . بدنه اجرایی ( به جز معدود افرادی که دلسوز کشور هستند ) به دلیل عملکرد مسوولین ٬ کشور را به گروگان گرفته اند . قوه مقننه که وضع و حالش معلوم است و قوه قضاییه که تازه رییسش گلایه عدم جذب نیرو را دارد . شما وضعیت بودجه را ببنید و سهم بودجه عمرانی را ملاحظه بفرمایید . برای مشکلات اقتصادی از جمله صنعت ٬ مسکن ٬ ارز ٬ بخش خصوصی حتما راه حل های واقعی وجود دارد . اما دلی برای اینده کشور نمی تپد . همین کشور هند را در نظر بگیرید و نرخ رشد بالای آن را . در این کشور هیچ شهروند هندی حق داشتن پولی به جز روپیه را ندارد و داشتن ارز خارجی جرم است . برای نیازهای واردات در چارچوب مقررات و ضوابط بخش خصوصی می تواند ارز دریافت کند . در همین کشور چین دولت برای صادرات کالا به ایران ۳درصد سوبسید می دهد .برای صادرات کالا به افریقا ۷ درصد سوبسید می دهد . در کشور خودمان حدود ۲میلیون و جهارصد واحد مسکونی خالی داریم که دجار بورس بازی شده انوقت تولید کننده بیچاره باید بیشترین سهم از مالیات را داشته باشد . دوستان برای پیشرفت کشور کماکان فرصت وجود دارد . وجدان های بیدار یاری نمایید .
ناشناس۱۴۶۳۹۶۲۳:۱۴:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۶
مهمترین مشکل کشور ما این هست که 12 نفر به جای 80 میلیون نفر تصمیم می گیرند!
ناشناس۱۴۶۴۵۰۰۵:۵۲:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۷
به این باور نرسیده ایم که مدیریت یکپارچه لازم داریم.هنوز ارادهای برای مدیریت واحد مملکت نداریم زیرا منافعمان به خطر میافتد
tabandeh۱۴۷۱۰۰۲۳:۵۰:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
وضعیت ما نسبت به کشورهایی که مثال آورده اید بغرنج تر است. به دو دلیل اصلی: 1. همه چیز ما از جمله اقتصاد ما رنگ بوی ایدئولوژیک دارد 2.سرمایه اجتماعی که شاخصه آن اعتماد مردم به حاکمان و اعتماد مردم به یکدیگر است به شدت آسیب دیده است
ناشناس۱۴۷۴۰۳۱۶:۲۵:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۸
رکن اساسی برای کشف راه حل احترام به آزادی بیان است. مخصوصا آزادی بعد از بیان.
ناشناس۱۴۷۵۳۵۱۹:۳۱:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲۸
این مطلب را یکی دو بار خواندم و به نکات ریشه ای درستی اشاره میکنه و خلاصه برداشت من میگه که: اولاً دردها و مشکلات امروز ما را کشورهایی در همین قاره آسیا که به جهان ما نزدیک‌ترند داشته اند و توانستند حلش کنند پس ناامید نباشیم. ثانیاً میگه که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین و مزمن‌ترین دردهای بحرانی شده ما که حاکمیت و دولت تو حلش درمانده و وامانده‌اند همین پانزده ، شانزده‌تا بحران است که اگر باهم و هم‌زمان در درون یک طرح جامع حل شود هشتاد نود درصد مشکلات مردم و مملکت رفع می‌شود. ثالثاً برای انجام این کار باید به نخبگان و مبتکرین مراجعه کنیم و نه به تئوری‌های کپی‌برداری شده از خارج که با بوم و فرهنگ رفتاری ما تفاوت دارد . اما گویا کارشناسان ما تهی از خلاقیت و ابتکارند و اغلب سخنان تکراری و راهکارهای محدود الاثر را که حلال تمامی دردهای اقتصادی ما نیست و شاید بخش کوچکی از شاخص‌های اقتصادی را درست اما بقیه را خراب یا فلج کند را بیان می‌کنند . مانند کارشناسان دولت روحانی که تورم را درست و رکود را بحرانی‌تر کردند و این مقاله این قبیل کارشناسی‌ها را به چالش کشیده و می‌گوید شما که با بالاترین عناوین در جای‌جای سلسله مراتب تصمیم سازی و تصمیم‌گیری امور مملکت جای گرفته‌اید خلاقیت به خرج دهید و طرحی جامع برای حل تمامی این بحران‌ها ارائه کنید وگرنه انتقاد و ایرادگیری مدرک و دانشنامه نمی‌خواهد دیگر آن‌قدر مردم با گوشت و پوستشان این مصیبت‌ها را لمس کرده‌اند که واگویی کارشناسانه آن مشمئزکننده شده .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین