آسیب به بناهای تاریخی کرمانشاه و ایلام پس از زلزله

گروه فرهنگی الف،   3960822152

براساس بررسی‌های انجام شده، تاکنون ۱۰ بنای تاریخی در استان‌های کرمانشاه و ایلام در اثر زلزله یکشنبه‌شب در غرب کشور آسیب دیدند، اگرچه آسیب‌ها قابل جبران‌ هستند.

آسیب به بناهای تاریخی کرمانشاه و ایلام پس از زلزله

جلیل بالایی، مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که حدود پنج اثر تاریخی بر اثر زلزله یکشنبه‌شب در این استان آسیب دیده‌اند، بیان کرد: با این وجود خوشبختانه آسیب‌ها به اندازه‌ای نبوده که امکان مرمت و ساماندهی وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که پس از بروز زلزله سرکشی و ایجاد محدودیت برای بناهای تاریخی استان کرمانشاه توسط این اداره کل آغاز شده، گفت: از صبح امروز (دوشنبه) نیز با ایجاد ستاد بحران در استان کرمانشاه، تیم کارشناسی برای برآورد آسیب‌های وارده به مناطق مختلف استان رهسپار شده‌اند که خوشبختانه تا کنون اعلام شده است، خسارات قابل جبران هستند.

وی کاروانسرای شاه‌عباسی، عمارت خسرو و چارقاپی در قصر شیرین و قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب را پنج بنای تاریخی در سطح استان دانست که بر اثر زلزله آسیب دیدند.

او همچنین با تأکید بر اینکه همه‌ی بناهای تاریخی در سطح استان به زودی بررسی کامل می‌شوند و نتیجه نهایی اعلام می‌شود، گفت: این بناها قطعا قابل مرمت هستند.

پیمان نعمتی، مدیر دو مجموعه تاریخی بیستون و طاق بستان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: این دو مجموعه به طور کامل آسیب‌شناسی شده‌اند و خوشبختانه هیچ مشکلی برای آن‌ها به وجود نیامده است. اما هنوز از وضعیت محور ساسانی در سرپل ذهاب خبری در اختیار نداریم.

موزه‌ی دره‌شهر ترک خورد

عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با ایسنا از ایجاد ستاد بحران در استان خبر داد و گفت: تیم‌های بررسی در نقاط مختلف شهرستان‌ها در حال بررسی اوضاع هستند و با توجه به پراکنده بودن نقاط هنوز برای اعلام نتیجه نهایی زود است،باید بررسی های بیشتر انجام شود.

او موزه باستان‌شناسی «دره‌شهر» را یکی از بناهایی اعلام کرد که دچار ترک‌خوردگی شدید شده به اندازه‌ای که بخشی از فضای موزه نیز دچار فرورفتگی شده و گفت: اما خوشبختانه ویترین‌ها و آثار درون این موزه هیچ آسیبی ندیده‌اند و مسئولان موزه با بررسی شرایط موجود، اقدامات اولیه را برای حفاظت و نگهداری از آثار انجام داده‌اند.

وی همچنین با بیان این‌که موزه «فلاحتی» در شهر ایلام، وضعیتی مشابه موزه باستان شناسی دره‌شهر پیدا کرده است، افزود: تقریبا دیوارها دچار ترک خوردگی‌های شدید شده‌اند، همچنین «کاخ والی» در شهرستان کرداول نیز دچار آسیب شده است.

«شنبه‌زاده» با بیان این‌که بر اثر اعلام کارشناسان استان تا کنون، بیشترین آسیب‌ها ترک خوردگی بناهای تاریخی بوده است، تاکید کرد: تیم‌های یگان حفاظت و کارشناسان میراث‌فرهنگی اداره‌کل برای بررسی میزان تخریب آثار تاریخی به مناطق مختلف استان اعزام شده‌اند و بعد از اطلاع از میزان خسارات وارده اقدامات اولیه برای جلوگیری از آسیب بیشتر آثار تاریخی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های وارد شده به بناهای تاریخی در استان ایلام بیشتر ترک‌خوردگی دیواره‌هاست، گفت: ساختمان اداره میراث فرهنگی کرداول آسیب‌هایی دیده است، به اندازه‌ای که در حال حاضر امکان استقرار در این بنای تاریخی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، همچنین براساس اعلام سایت خبری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زلزله در غرب کشور، به بناهای تاریخی روی گسل زلزله، آسیبی وارد نکرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین